Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 4

Viestit - razer

Yleisvalona ledillä ei tee mitään.

Mutta käteviä ovat nuo 5 - 10W tuikut, kun niitä voi laittaa sinne mihin tarvitsee epäsuoraa valoa.

Ksenon tai halokeeni ovat oikeita valoja.

Mistähän tollanen käsitys on tullut? Mulla on kaivinkoneessa kaikki valot tällä hetkellä ledejä, samoin T190:ssä on kaikki ledejä paitsi omat ylätyövalot joihin pitää hommata sopivat ledivalot. Kuorma-autoonkin tulee lediä jahka ehdin asentaa.

Halogeeniä eikä xenonia tule enää ikinä yhteenkään koneeseen.
Kyl se traktorillakin auraus onnistuu pomppimatta. Itellä T190 valtran keulalla AM-tehon 4.3 teräleveyden aura eikä pompi ku säätää kulman kohdilleen. Mulla on suoraan etunostolaitteessa, toisella urakoitsijalla samanlainen aura mut aurapuskuskurissa. Tiet on sen jäljiltä aivan hirveät ajaa. Se myös ajaa niin kovaa kuin traktori kulkee, ite pyrin ajamaan 25-30 km/h ja hyvin sujuu. Et kyl se aika paljon enemmän on tekijästä ku kalustosta kiinni.

Ja sit tietysti jos aurataan useamman kerran eikä höylätä polannetta pois ni alkaa kaikki aurat hyppimään. Pitäs hommata itellekki polanneterä mut ei vielä hoitokilometrit riitä sen kuolettamiseen.
Jos vaihtaa ne lohkojen sähköliittimet ristiin ja saman lohkon päässä oleva valo menee punaseks molemmin päin ni siihen ei autocontrol kytkin vaikuta millään lailla. Sillon vika on on siinä sähköpäässä. Jos vika taas vaihtaa lohkoa ni sillon vika on muualla sähköpuolella ja sillon ehkä, ja siis iso ehkä autocontrol kytkin voi vaikuttaa. Mutta koska hydrauliikka on can-väylä ohjattu ni hyyvin epätodennäköistä mun mielestä.
Vaihda viereisen lohkon kanssa sähköliittimet ristiin. Jos vika pysyy samassa lohkossa vika lohkon päässä, jos vika vaihtuu toiseen lohkoon sit vika on johdoissa tai napeissa/tikussa. Näin neuvoi Valtran huoltomies testaamaan ainaki tosta meiän T190:stä kun oireili samoin
Meille tuli 2014 hommattua MT tukusta juuri kivitalikko ja säkkinostin. Homma pelas hyvin. Soitto sinne vaan, sanoo myyjälle mitä tarvii, myyjä kertoo hinnan ja sitten vaan ostaa tai ei. Aikaa meni kaikkineen ehkä 5-6 minuuttia ja tilaus oli tehty.

Ainakin tällaisen pienviljelijän käyttöön ihan riittävän laadukkaita välineitä. Kivitalikko ollut nyt 6850 Valtran keulalla ja ainakin siinä kestää. Säkkinostimella nosteltu myös kaivinkoneen kauhoja ja ainakin sen kestää mitä lupaavatkin.
Tarpeet on jokaisella niin erilaisia. Metsään tietysti ketjut, ei nastoista ole siellä mitään hyötyä. Samoin jos liikuttaan auraamattomilla teillä tai umpihangessa niin siellä nastat on hyödyttömät. Mutta muuten riittävät hyvin. Meilläkin 6850 Valtrassa jolla liikutaan metsässä on ketjut takana, ilman ei pääse mihinkään.

Pari nastaa ruuvasin kokeeksi irti eikä hokista edes huomaa missä kohdassa nasta on ollut. Joten näillä ajoilla en ala toista sarjaa renkaita turhaan ostamaan. Tulevaisuudessa tieajoa kuitenkin vain murto-osa tunneista niin renkaat ei kulu nimeksikään. Tunteja koneessa nyt n.10000 joten kone lähtee vaihtoon ennen kuin renkaat on sileät. Talvella ei ole muutenkaan tarkoitus kuljettaa kuin viljakuormia 13m3 kärryllä 30 km päähän.
Kyllä ketjujen tilaus tuli peruttua, ei niille käyttöä tällä hetkellä löydy. Viljakuormat kohta viety tältä talvelta, kaivinkone vielä käytävä hakemassa kotia ja sen jälkeen toivottavasti tulee paljon lunta. Auratessa en ainakaan ketjuista saa mitään irti. Ja tulevana kautena kaivinkonetta siirretään taas kuorma-autolla.

Ajettu nyt noin 700 km tieajoa eikä yhtään nastaa ole lähtenyt irti. Joten kyllä nuo ruuvattavat nastatkin asiansa ajavat.
Pitää ihan nostaa käsi pystyyn virheen merkiks. Tuli kaivinkonetta siirrettyä 50 km nastoilla ja yllättävän hyvin onnistui. Nelivetoa ei tarvinnut kuin viimeisellä kilometrillä. Taitaa nastat toimia sitä paremmin mitä painavampi kone. Nyt tuli ruuvattua myös eturenkaisiin kun oli pari läheltä piti tilannetta viimesellä auralenkillä.
Kaikilta mitkä OFA:n Tapio NK9 mallia myy. Muuta mallia en viiti ees ajatella. Alle 9mm ainevahvuudella en takapyöriin ota. Tilattu ketjut kuitenkin on tulee sit millon tulee.
Taitaa olla just noita 1800:sia jos en ihan väärin muista
Kun sopivien ketjujen toimitusajat venyvät tällä hetkellä täällä päin useiksi viikoiksi ja tiellä pitäis päästä liikkumaan, niin tuli ruuvattua bestgrip nastoja takasiin 3-4 nastaa per hokki. Huomenna näkee miten auttavat kun pitää kaivinkonetta käydä siirtämässä reilu 27 km. Jos toimivat ni haettava lisää ja ruuvattava myös etusiin. Elämme jänniä aikoja.
Voi olla että kaivinkoneen siirrot loppuvat tai vähenevät ennen kuin ketjuja tosissaan tarvitsee. Eiköhän nuo laikutus hommat lopu kohta puoliin. Eikä täällä päin hirveästi ole innokkaita siirtäjiä. Kesällä piti pari kertaa ottaa kuorma-auto siirtämään ja laskut oli aika lailla 200-250 siirto alv 0. Näitä 3-5 viikossa ni jää voitot aika ohuiks.

Viljakuormat vien itse 25km päähän. Eikä täällä oikein ole niillekkään viejiä. Rekka ei tule kysymykseen koska myyn suoraan tilalle jonne menee 2 viikon välein reilu 13m3 kerrallaan. Muuten voisin viljat viedä 6850:llä, mutta se taitaa olla metsäkärryn edessä koko talven. Ja ennen kuin tähän joku ehdottaa että ajata puut muilla, kukaan ei täällä lähde ajamaan reilua 200 m3 hankintapuita jotka ovat levällään 10 eri kuviolla. Ja kun ne itse sahalla tekee niin sitä myöten aina ajaa pois.

Tiedän kyllä selviäväni kevytketjuilla, mutta niiden kestävyys epäilyttää. Mutta eikö kellään ole noista piikittömistä Tapio ketjuista kokemusta? Toinen vaihtoehto on että hommaan samanlaiset SCS 9mm piikkiketjut kuin toisessakin. Niillä nyt ajettu kahden talven aikan joku 300-350 tuntia josta noin 200 metsässä. Vain maalit kulunut pois, eivät ole yhtään venyneet eivätkä katkeilleet.
Vähän alkaa jo mennä *****ilu linjalle. 6850 oli takana nastat, näillä sivuteillä pito käytännössä nolla. Sen jälkeen noilla 9mm piikeillä jo pääsee liikkumaan mutta pomputtaa jo tiellä mukavasti.

Uusia renkaita en ala ostamaan ennen kuin vanhat on loppu. Kesäisin turvesuolla renkaat ei hirveästi kulu, koneella ajettu jo 10t täyteen joten tuskin ehdin näitä renkaitakaan loppuun ajamaan. Nyt joutuu siirtämään kaivinkonetta traktorilla koska myin kuorma-auton pois enkä viiti toista talvea vasten ostaa. Samoin viljakuormia joutuu viemään talven aikana. Tuolla asfaltti teillä vaan piikkiketjut kuluu silmissä ja pompottaa. Sen takia kevytketjuista ja piikittömistä ketjuista kyselen kokemuksia.
Nyt pitäs tohon T190 hommata talveks ketjut taakse 20.8-38 renkaalle. Tarkotus siirtää sillä 16t telakonetta ja aurata teitä. Eteen tulee jo kevyt ketjut jotka heitän päälle tarvittaessa. Näistä on tälläkin keskusteltu joka vuosi mutta vanhoista viesteistä ei löytynyt mitään helpotusta oman päätöksen tekoon.

Kestääkö nuo 7mm kevytketjut oikeasti käyttöä vai mureneeko ne alle kuinka nopeasti? Piikkiketju olis tietysti hyvä mutta koneella tulee ajettavaksi n.95% tiellä ni oikein tunnu sopivalta ratkaisulta. Pienemässä 6850 on takana 9mm SCS piikkiketjut joilla alkaa nyt kolmas talvi, niiden laatu on ollut ainaki hyvä.

Yksi vaihtoehto on ollut nuo piikittömät Tapio NK9 ketjut, onko näistä jollain kokemusta? Kiitos jo etukäteen. Eikä sitten kiitos mitään, ei tosimies mitään ketjuja laita- tyylin viestejä. Täällä Savon mäkisissä maastoissa ketjuja kyllä tarvitaan. Nyt tarvis vaan todellisia käyttäjäkokemuksia.
En sit tiiä onko tossa T190:ssä jotain vikaa ku sen ohjaamo lämpee talvella nopsaan ja tasanen lämpö koko hytissä. Ja vastaavasti ainakin viime kesänä ilmastointi pelas aivan loistavasti. Turvesuolla mekin vedossa keskellä päivää, lämpömittari näytti ulkona +31 astetta ja puhallus kakkosella ja ilmastoinnin nupikka vähän alle puolen välin oli hyvä. Yhtään enempää ni alko tulla jo kylmä.

Taas tossa 6850:ssä ilmastointi saa olla täysillä koko kesän, todella surkee kapistus. Lämpöä kyllä tulee ok.
Sivuja: [1] 2 3 4