Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - vanha majuri

Täällä on keskusteltu onko oikein ostaa varaosat ulkomailta vai merkkikorjaamosta. Ulkomailta osto on tuomittu sen tähden että viedään toimeentulo huoltokorjaamolta.
 Jos ajatellaan maataloutta kuinka paljon se on joutunut sopeutumaan ja muuttumaan niin voidaan ajatella mikään ei ole varmempaa kuin muutos ja sopeutuminen. Eli kehitä, hae uusia tapoja toimia jne. Niin voit jollakin tavalla pysyä mukana toiminnassa. Jos vielä katsotaan maatalouden ulkopuolelle kuinka paljon se on muuttunut ja muuttuu koko ajan niin vauhti on hurja.
Sitä en ymmärrä miksi huoltokorjaamoiden pitäisi toimia vanhojen tapojen mukaan. Varsinkin kun kaikki myöntää sen että varaosienhinnat on Suomessa paljon kalliimmat kuin" Euroopassa". Tilojen lukumäärä tippuu koko ajan ja varmasti huoltokorjaamotkin keskittyy. Toimii ne korjaamot keskieuroopassakin niillä hinnoilla. Yleensä kannattaa muuttua ja kehittää toimialaa vapaaehtoisesti eikä väkisin pakon edessä.
Enemmänkin syytän Hankkijan ja Keskon hinnoittelua kun korjaamoiden hinnoittelua mutta korjaamot joutuu olemaan välikätenä.
Vanhalle majurille kiitos hyvästä kirjoituksesta.
 Eu on joskus tehty sitä varten että tavara voisi liikkua vapaasti yli rajojen ja olen huomannut että halpaa sianlihaa on tullut keskusliikkeiden toimesta aikamoiset määrät. Ei ole itku auttanut vaan on ollut pakko sopeutua.
Aika näyttää lisääntyykö varaosatilaukset ulkomaille eli silloin Suomen systeemi ei ole toiminut.

Hyvä Homer !

Jatka samalla tavalla, tekemällä aloitteita, esittämällä kysymyksiä ja haastamalla, kyseenalaistamalla olemassaolevia rakenteita pääsette kaikki askeleen eteenpäin. Ei siihen kannata tekertua, jos joku näkee ulkomailta oston huoltomiesten oksan kaluamisena.  Kyllä huoltofirmat hakee samalla tavalla uusia kanavia ja uudistuvat, ainakin ne jotka haluaa pysyä hengissä. Näitä mielipiteitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. On kaksi asiaa, avainsanaa, jos tätä keskustelua halutaan kehittää. Faktat ja läpinäkyvyys.

Faktat siinä mielessä, että osien ostonkin olisi parempi perustua faktoihin eikä naapureiden tai kilpailijoiden mielipiteisiin. Tällaisissa forum keskusteluissa on helppo lätkäistä tiskiin monelaisia näkemyksiä, jotka sitten saattavat perustua vain sen hetkiseen tunteenomaiseen käsitykseen asiasta. Niitä voi sitten toiset, ainakin toivottavasti, peilata faktoja vasten ja miettiä omaansa.

Läpinäkyvyys siinä mielessä, että jos te näkisitte "läpi"  sen hinnan mitä osa  maksaa siellä lähtöpisteessä, koneen vamistajalla tai osavalmistajalla ( joita on suuri määrä konevalmistajein ympärillä)  niin teiden olisi paljon helpompi määritellä oma kanta asiaan, eli ostatteko sen suoraan itse ulkomailta, huoltomiehen kautta vai miten ? Silloin kun vielä olin puikoissa, niin teimme sellaisen testin, että paljastimme vanhoille hyville asiakkaillemme sen lähtöpisteen hinnan. Siitä seurasi joskus mielenkiintoisia keskusteluja asiakkaiden kanssa tyyliin " ei voi olla totta, että meitä on aina ennen kusetettu näin paljon"  tai "nyt ymmärrän miksi keskusliikkeillä on ollut varaa pitää sellaista miehitystä... " jne....  tietenkin oma osuutemme hinnassa tuli näkyviin, mutta ei se karkottanut asiakkaita, ei he lähteneet suoraan ostamaan vaikka olisivat voineet. Juju oli siinä, että kun he näkivät tarkalleen sen hintarakenteen ketjun alusta saakka ja etenkin sen, että oma osuutemme oli kohtuullinen, niin heistä tuli päinvastoin entistä luotettavampia asiakkaita meille. Näissä tilanteissa, kun asiakkaat kritisoi keskusliikkeitä, tilanne on usein ihan päinvastainen. Läpinäkyvyyttä ei ole eikä se asiakassuhdekkaan ole aina kiveen hakattua laatua....

Tällaisen Homerin aloittaman ketjun tuloksena voisi parhaassa tapauksessa löytyä joukko samalla tavalla ajattelevia osien ostajia, jotka hyvällä yhteistyöllä voisivat hyötyä vuositasolla melkoisen summan rahaa, tekemällä asioita ns. "oikein". Aina kannattaa miettiä, että onko vaihotehtoista tapaa tehdä asioita.
Olen ollut jo kymmeniä vuosia mukana toiminnassa, jossa osia ja koneita on ostettu ulkomailta. Kokemukseni mukaan siinä on paljonkin järkeä, kun tietyt edellytykset vaan täyttyy. Jokaista suodatinta tai muuta tilpehööriä nyt ei kannata ulkoa ostaa. On huomioitava montakin asiaa, saatavuus, toimitusaika, rahtikustannukset jne ... Lisäksi on näitä uusia harmeja, allalle on ilmaantunut huijareita, jotka toimivat usein ihan "normaalilla" tavalla, eikä niitä ole tilausvaiheessa aina helppo tunnistaa. Kun osissakin liikkuu joskus isoja rahoja, koneista puhumattakaan, niin nämä toverit ovat keksineet helpon bisneksen, myydään ei oota, otetaan rahat ja kadotaan. Yleensähän ulkomaan ostot pitää aina maksaa ennen kuin tavara lähtee liikkeelle. Tämä nyt ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö ulkomailta kannata ostaa, pitää vaan tietää kenen kanssa asioi.

Rahdit ei nykyisin enää ole niin suuri ongelma kuin ennen, hinnat ovat tulleet alas paljonkin.  Ketjun aloittaja viittasi keskusliikkeiden hinnoitteluun, siellä piileekin suurimmat syyt näihin ulkomaan ostoihin. Kun Suomessa on totuttu siihen, että meillä on joku iso (monopoli) maahantuoja, niin monessa maassa muualla on tavallista, että jokainen piirimyyjä/koneliike on myös maahantuoja, eikä erillistä monopoliasemassa olevaa maahantuojaa ole. Tämä on pitänyt hinnat kohtullisempana. Esimerkiksi ihan normaali original varaosa vaikkapa siihen Jontikkaan maksaa Englannissa ja Usassa monta kertaa vähemmin kuin Suomessa.

Sitten on vielä ns. after market osat, voidaan kutsua vaikka tarvikeosaksi, vaikka usein valmistaja on sama, joka tekee niitä alihankkijana koneen valmistajalle. Eli ei se osa originaalista muuten eroa kuin  tulemalla erinäköisessä paketissa. Lisäksi on olemassa maailmalla purkaamoita, joista saa käytettyä osaa, kun ei aina tarvii olla just uusi. Esim. traktoreihin ja puimureihin saa helposti maailmalta purkuosia.

Avainkysysmyshän on useimmiten se, että mistä löytyy se tieto just silloin kun niitä osia tarvitaan. Tieto siitä, että mistä kysyä/tilata ? Googlekaan ei tiedä kaikkea heti. Joskus joudut selaamaan päiväkausia ilman, että saat sopivia vastauksia. Kaikki eivät ole googlessa, vielä jos milloinkaan.  Itse olen eläköitynyt tästä osa/konevälittäjän hommasta, mutta bisnes kyllä jatkuu. Jos olet kiinnostunut aiheesta lisää, niin pistä vaikka yksityisviestiä, kaivelen sitten esille kontakteja.
Mistäs kannattaisi esim. noita Valmetin osia tilailla? Myös Överumin aurat nielee kalliita osia. Liekö tehty kullasta. Jos kotimaasta ostaa, niin Kesko on yllättävän kilpailukykyinen. Hankkija koittaa viedä tuhkatkin pesästä.

Vaikea sanoa näin kylmiltään, että mistä niitä Valmetin palikoita kysyisin. Silloin kun vielä olin puikoissa (lähinnä just ostopuolella) niin se myyjä löytyi niin, että syötin tietyt perustiedot järjestelmään, joka sitten poimi ne joilta kannattaa kysyä. Niitä oli muistaakseni jotain yli 2200 firmaa maailmanlaajuisessa rekisterissä, eli vaihtoehtoisia myyjiä on enenmmän, kuin mitä nettiä selaamalla voisi päätellä. Osien hinnat, saatavuus  ja rahdit on kaikki muuttujia tässä pelissä.  Esim. kun kysyin original osana Jontikan viskoosikytkintä eri Jontikan piirimyyjiltä, eri mantereilta, niin kaikilla oli eri hinta. Se vaihtelu oli sellaista 200 € viidensadan osan kohdalla.  Vosin kuvitella noin perstuntumalla, että Valmetin osat Brasiliassa tällä hetkellä on paljonkin eri hintaisia kuin Suomessa. Överumin osalta auttaa jo niinkin lähelle kurkistaminen kuin Ruotsiin, Tanskaan tai Norjaan.

Jos haluaa saada selville sen halvimman, ostettavissa olevan ( on paljon niitäkin, jotka kertoo kyllä hyvän hinnan, mutta tavaraa ei ole !) hinnan, niin joku järjestelmä, systeemi pitää olla, se on muuten liian iso homma selvittää. Siksi sanoin aikaisemmin, että lähetä yksityisviestillä terveisiä, niin etsin kontaktin, joka voi tämän tehdä. En nyt muuten ala enää mainostamaan, kun olen jo itse eläköitynyt siitä hommasta, enkä edes tiedä mitkä on viimeiset kujeet tässä pelissä. Maailma nimittäin muuttuu koko ajan nopeammin, väitän, että viiden vuoden päästä suurin osa varaosakaupasta on tavalla tai toisella sähköistä, globaalia  ja varastoja ei ole montaa, jossa tavaraa on oikeasti hyllyssä. Siitä on mielestäni turhaa vääntää, että onko se sopivaa vai isänmaanpetturuutta ostaa ulkomailta. Kas kun ne globaalit varastot ei tule Suomeen ja jos osia haluat, ne tulee aina ulkomailta. Kysymys on vaan siitä, että kuka ne sieltä tilaa. Jos halvalla haluat ostaa, niin sinulla tulee olla kontakti sellaiseen tahoon, joka pystyy ostamaan valmistajilta suoraan. Ei siihen mitään suomalaisia keskusliikkeitä tarvita väliin.
No tuon Jonnikan kans tehtiin silleen että:Huoltomies etti hydepuolelta vian ,osa olis ollu sen kautta 670€.Laukkanen myi samaa osaa 300€.Itte osan vaihto kesti noin puolituntia.Ja kun huoltomies ei luvannu kasata Laukkasen osalla,se sai kasata rikkinäisellä osalla ja vaihdoin Laukkasosan itte kotona.
Kaikki oli iloisia :-\ :-\

Tuostahan on käsittääkseni ihan EU direktiivin kaltainen lausuma tai määritelmä,  jonka mukaan koneen omistaja/loppukäyttäjä saa ostaa osansa mistä haluaa. Esimerkiksi konevalmistaja/maahantuoja ei saa evätä takuuta sen takia ettei osia ole ostettu sen kautta.
B to B kaupassa ei tuo päde, myyjä voi halutessaan määrittää takuun ehdot. Kyse on sopimuksesta, minkä ostaja ja myyjä yhdessä hyväksyvät. Loppukäyttäjä voi hankkia osansa mistä huvittaa, mutta huoltomies asentaa mitä sitä huvittaa. Sitten kun kiistellään takuista, niin palataan ensimmäiseen kohtaan.

Takuista ja muista keskustellessa on myös tärkeää erottaa toisistaan tuotteessa oleva virhe ja takuu. Ne ovat eri asia.

Kaikkeä tietenkin löytyy, mutta kulutatko aikasi netissä hakemassa satasen halvempaa tarvikeosaa vai ratkaiset ongelman yhdellä puhelinsoitolla. No, se on jokaisen oma valinta.

Sillä ei käsittääkseni ole väliä EU säännösten suhteen oliko tehty B2B vai B2C kauppa. En nyt jaksanut alkaa lukemaan läpi niitä säännöksiä, tämä EU:n hienous kun on, että kaikkea säännellään, niin sitten niitä on tästä koneaiheestakin tuhansia sivuja tekstiä. Tilanne on kuitenkin melkolailla sama kun autopuolella, vrt tämä linkki: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=29992.0

Kerron yhden käytännön  esimerkin. Ostin asiakkaalle uuden koneen EU maasta, mutta ei Suomesta. Siinä oli vielä jotain sellaista jobbarityyppistä säätöä tehty sillä tavalla, että kone ei ollut enää Volvo piirimyyjän nimissä, vaan se oli myyty nimellisesti eräällle sikäläiselle firmalle. Kone oli kuitenkin ajamaton uusi kone. No, miksi sitten ostin tällaisen ? Oli parikymmentätuhatta euroa halvempi kuin lopuilleen tingitty kone Suomessa samaan aikaan. Asiakas antoi tietyn arvon tällaiselle "alennukselle". Sitten ilmeni, että siinä oli joku halpamaan akku, joka oli jo sipannut, ei startannu enää normaalisti. Asiakas meni  Suomen Volvolle, jossa todettiin hyvin ylimielisesti, että he eivät ota kantaa, ei kuulu heille näiden "harmaatuotujen" koneiden asiat. Lisäksi totesivat, ettei koneella tule olemaan minkäänlaista takuuta, tapahtui sitten mitä tahansa. Olin hiukan utelias tuosta Volvon suhtautumisesta, en silloinkaan jaksanut lukea läpi näitä EU säännöksiä. Lähetin Ruotsiin tehtaalle meilin, jossa kerroin tapauksen, koneen numeron yms. Kysyin, että onko niin ettei Volvo valmistajana oman piirimyyjäorganisaationsa kanssa noudata EU:n direktiivejä ja asetuksia ?  Sen jälkeen piirimyyjä, jonka luona asiakas oli käynyt, soitti asiakkaalleni ja pyysi käymään, sanoi että "laitetaan nämä takuuasiat kuntoon ja samalla saat sen uuden akun" Sen jälkeen koneessa on ollut ihan normaali takuu.

Joten jos  tästä jotain johtopäätöstä nyt tekemään, niin sanoisin, että direktiivit tukee koneen omistajaa/loppukäyttäjää siitä huolimatta, että onko kysymyksessä firma vai ykstyishenkilö. Kysymys on enemmin siitä, että mitä konemies vaatii ja hyväksyy. Jos haluaa puolensa pitää, niin siihen on mahdollisuudet.
Olen ollut jo kymmeniä vuosia mukana toiminnassa, jossa osia ja koneita on ostettu ulkomailta. Kokemukseni mukaan siinä on paljonkin järkeä, kun tietyt edellytykset vaan täyttyy. Jokaista suodatinta tai muuta tilpehööriä nyt ei kannata ulkoa ostaa. On huomioitava montakin asiaa, saatavuus, toimitusaika, rahtikustannukset jne ... Lisäksi on näitä uusia harmeja, allalle on ilmaantunut huijareita, jotka toimivat usein ihan "normaalilla" tavalla, eikä niitä ole tilausvaiheessa aina helppo tunnistaa. Kun osissakin liikkuu joskus isoja rahoja, koneista puhumattakaan, niin nämä toverit ovat keksineet helpon bisneksen, myydään ei oota, otetaan rahat ja kadotaan. Yleensähän ulkomaan ostot pitää aina maksaa ennen kuin tavara lähtee liikkeelle. Tämä nyt ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö ulkomailta kannata ostaa, pitää vaan tietää kenen kanssa asioi.

Rahdit ei nykyisin enää ole niin suuri ongelma kuin ennen, hinnat ovat tulleet alas paljonkin.  Ketjun aloittaja viittasi keskusliikkeiden hinnoitteluun, siellä piileekin suurimmat syyt näihin ulkomaan ostoihin. Kun Suomessa on totuttu siihen, että meillä on joku iso (monopoli) maahantuoja, niin monessa maassa muualla on tavallista, että jokainen piirimyyjä/koneliike on myös maahantuoja, eikä erillistä monopoliasemassa olevaa maahantuojaa ole. Tämä on pitänyt hinnat kohtullisempana. Esimerkiksi ihan normaali original varaosa vaikkapa siihen Jontikkaan maksaa Englannissa ja Usassa monta kertaa vähemmin kuin Suomessa.

Sitten on vielä ns. after market osat, voidaan kutsua vaikka tarvikeosaksi, vaikka usein valmistaja on sama, joka tekee niitä alihankkijana koneen valmistajalle. Eli ei se osa originaalista muuten eroa kuin  tulemalla erinäköisessä paketissa. Lisäksi on olemassa maailmalla purkaamoita, joista saa käytettyä osaa, kun ei aina tarvii olla just uusi. Esim. traktoreihin ja puimureihin saa helposti maailmalta purkuosia.

Avainkysysmyshän on useimmiten se, että mistä löytyy se tieto just silloin kun niitä osia tarvitaan. Tieto siitä, että mistä kysyä/tilata ? Googlekaan ei tiedä kaikkea heti. Joskus joudut selaamaan päiväkausia ilman, että saat sopivia vastauksia. Kaikki eivät ole googlessa, vielä jos milloinkaan.  Itse olen eläköitynyt tästä osa/konevälittäjän hommasta, mutta bisnes kyllä jatkuu. Jos olet kiinnostunut aiheesta lisää, niin pistä vaikka yksityisviestiä, kaivelen sitten esille kontakteja.
No tuon Jonnikan kans tehtiin silleen että:Huoltomies etti hydepuolelta vian ,osa olis ollu sen kautta 670€.Laukkanen myi samaa osaa 300€.Itte osan vaihto kesti noin puolituntia.Ja kun huoltomies ei luvannu kasata Laukkasen osalla,se sai kasata rikkinäisellä osalla ja vaihdoin Laukkasosan itte kotona.
Kaikki oli iloisia :-\ :-\

Tuostahan on käsittääkseni ihan EU direktiivin kaltainen lausuma tai määritelmä,  jonka mukaan koneen omistaja/loppukäyttäjä saa ostaa osansa mistä haluaa. Esimerkiksi konevalmistaja/maahantuoja ei saa evätä takuuta sen takia ettei osia ole ostettu sen kautta. Osan pitää tietenkin olla vastaava/koneesen sopiva ja laadultaan saman tasoinen, mutta ostamista ei voi enää ohjailla vanhoila monopolijutuilla. Koneen omsitajan kannalta on monessa tilanteessa edullisempi ostaa vaikka ulkomailta, jos on oikeaa tietoa vaan käytettävissä silloin kun osaa tarvii.
Sivuja: [1]