Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - Sika-Kyösti

Konekeskus tekee asiat helpoksi: :P "Olemme yhdessä asiakkaiden ja konemyyjien kanssa kehittäneet ”vaihtoajankohtalaskurin”, jonka avulla voidaan verrata nykyisen noukinvaunun kustannusta esim. urakoitsijaan tai uuteen noukinvaunuun. Laskurin avulla voi helposti havannoida, jos kalusto on kuoletettu tai kuinka monta kuormaa tai hehtaaria ym. kannattaa vielä ajaa ennen vaihtoa."

Digitaalinen vaihtokoneloukku  :-*

Nyt on svengi Ruopankadulla kohdallaan  8)
Hyviä huomioita sivuilla 3-5. Muutama kauppias joukossa hämmentää ja pari Agrolaista vakiopuppugeneraattoria. Erityisesti Kyöstin mieleen Nuhvimestarin mielipiteet. Kokonaan on käsittelemättä ja varmaan suurelta osalta ymmärtämättäkin viljelijälle tarjotun konerahoituksen merkitys. Traktori myydään vaikka nahkoineen parilla jouhella ja rahoituspäätös Jussin puolesta haetaan jos nimessä pitoa on. Jussi sitten ylisuurella koneellaan alipieniä tuntimääriä kurvailee, ammattilaiseksi itsensä tuntee ja rahoituseriä rahoituslaitokselle makselee. Ja samalla jouhi kerrallaan karvoja siihen traktorilasipalatsin nahkaan. Kyösti kehoittaa kysymään konekauppiaaltasi mikäpä on heidän komissio uloslasketusta rahoituksesta. Voittaapi toisinaan koko kaupasta tulleen katteen jos Jussi pelin päätyyn asti pysty pelaamaan. Rahoitus rakentaa vaihtokoneloukun ja maatalousammattilaisesta tulikin maaorja.
Onhan näitä vaunuja mitä valita. mutta onko nyt sitten järkevä valita kymppitonnin kalliimpi vaunu kun halvemmankin saa? nämä tunnetuimmista taitaa seko olla halvin ja nyt on vielä kamppanja että saa 24:sen vaunun kahenkympin hinnalla. mutta sitten on samaan hintaluokkaan näitä ei niin tunnetumpia. takuut näyttäs olevan pitempiä ja toimituskin puolta nopiampaa.... ei ole nyt helppoa näistä valita ensiviikolla oli tarkotus päättää ja tilata vaunu  :o

Kattelin justa samaa. Onko toi 24 mottinen korotettu 20 mottisesta. Siis silleen, että itse tekniikkaa ei ole korotettu. Noita motteja saa vaunuun halvalla kun hitsaa peltiä yläreunaan  ;D Voi tehdä vaikka itse kun hakee "Iisalmen romikselta" 6*200 millistä lattaa ja kiertää sen sinne pytyn yläreunaan  ;D

20:n pituus 7431 leveys 2555 korkeus 2860 paino7500 ja 24:n pituus 7704 leveys 2655 korkeus 3146 ja paino 8300

On siinä muutakin kun korkeutta muutettu. onkohan ruuvitkin sitten isonnettu, sitä en tiiä. pitäs kysästä onko siinä järeytetty muutakin kun kuupan kokoa....

Kyl noi 4 mottia on tehty korottamalla. Mut paljon on painokin noussut, eli ehkä siellä on muutakin tehty.

niin saattaa olla. juu 800kilolla saa aika paksut korokkeet muuten jos pelkän kuupan kokoon on toi paino laitettu  ;D

niin ja tehontarve muuttuu 110heppasesta 160heppaan. on kuulema 120 heppasellakin pyöritetty tota 24:sta. mietin vaan että riittääkö valtra n111 pyörittää tuota vai jos sekoon päädyn niin täytyykö veturi laittaa vielä  :-\

Kyöstin kokemuksen mukaan tehontarpeeseen oleellisesti vaikuttavat koneen koon lisäksi tekninen suunnittelu, esim. käytetyt välitykset ja käytettyjen osien laatu. Agrostako vai muualta netin syövereistäkö Kyöstin silmiin osui, että esimekiksi Sekon vaihteistot ovat nykyisessä globaalin kustannustehokkaassa maailmassa Kiinan valmistetta nykyisin. Onko muilla moisesta huhusta tietoa vai muistaako Kyösti aivan pieleen?
Kyösti pohtii, jotta mahtaako Lakkapään saneerauksessa tulla paljonkin leikatuksi ostovelat Turusta?
http://yle.fi/uutiset/rautakauppa_lakkapaa_hakee_yrityssaaneeraukseen_-_ruotsissa_tyot_loppuivat_70_tyontekijalta/8744537

Haastetta Konekeskukselle riittää saada Agcon vaatima taso Massikan jälkimarkkinointiorganisaatioon toteutettua. Nykyaikaisen traktorin kanssa pelaaminen vaatii melkoisesti enemmän kuin apevaunun huiolto-organisaation ylläpito. Sitten samaan saumaan maahantuojan tuotteiden suurin diileri heittää saneerauskortin pöytään. Turussa liikevoittoprosentit ovat vuosia heiluneet kolme prosenttiyksikön kantturoilla. Tulosta syntynyt vajaa miljoona. Siinä riittää pähkinää purtavaksi. Oliko Massikan edustus kahden kahden ison kauppa, pakkoavioliitto vai myyntipaketin kääre?

Vetolaitteitahan on laitonta hitsata. Jos jotain sattuu, niin sittenollaan kusessa. Yhteen kuluneeseen hitsattiin iso brikka täytteeksi, mutta sitä käytän vain jurttikoneen vetoon. Jurttikoneen pyörivä koukku syö normaalimallisen koukun. Tanskasta tuskin koukkuja löytyy, kun tanskalaisissa traktoreissa ei sellaisia ole.  ::)

Kyösti reissuillansa nähnyt on alakoukkuja Tanskassa. Samoin kuin Saksassakin. Ei normi, mutta yllävetolaiteen lisäksi myös alakoukkuja käytetään jossakin määrin. Siksipä juurikin jäävätkin puraamon hyllyyn kun paikallista kysyntää ei ole.
Tuolla on muutama kymmenen eurooppalaista traktoripurkaamoa langan päässä ja hyvä kokemus. Esim. Tanskasta löytynee heidän kauttaan kakun palana:

http://capio.fi/#yhteydenotto
Vaan tuosta miekkajutusta,en tod.kaipaa can väyliä heinän palleroksi puristelemiseen... ;D

Mutta ostatko Ladan uuden e-Mersun hinnalla?

Ryssän Hummerin Kyösti kyllä ostaisi Mersun hinnalla. Siitähän McHale-paalaimessakin on kysymys. Tehdään työt pois pitkää kankea toimintavarmalla koneella. Kyösti ei tykkää konekauppiaiden (verenimijöiden) kanssa keskustella. Vielä vähemmän Kyösti tykkää kuunnella edellisten kauppojen huoltopäälliköiden tarinoita siitä kuinka asia on hoidossa, mutta kestää vaan hiukan aikaa. Tälläkin viikolla vielä. Kyösti nostaa hatun päästä ja syvästi kunnioittaa McHalen maahantuojaa ja sen edellistä, jo eläköitynyttä polvea, jotka ovat noin kovan merkkiuskollisuuden pystyneet rakentamaan. Täällähän Agro-miehet mieluummin istuisivat munasillaan konneveteläiseen murahaispesään kuin McHalesta moitteen sijan löytäisivät.

Kyöstin aiempi tarina McHalen toimintavarmuuden selityksestä menee näin: Kertoi paalaintehtailija Martin itse Kyöstille reissullansa, että päätyi paalaintehtailijaksi siten, jotta oli puolen elämäänsä siihen mennessä jo velipoikansa kanssa paalainhuoltoa ja -korjaamoa pitäneet. Olivat aina ihmetelleet sen, tämän ja tuon maailmanmerkin suunnittelun kukkasia, jotka mönttöörin verstaalle sitten leivät toivat. Kertoi Martin-setä Kyöstille, että viimein velipojan kanssa uskaltuivat oman ja mieleisensä paalaimen rakentamaan. Siitä folosofia tehdä luotettava, muttei edistyksellisintä blingbling hirmua.

Maalissa voittaja on se, kellä on eniten paaleja pellolla, ei se kenen paalaimessa on taulutelkkari.
Mc Halen paalainten kestävyyteen ja yksinkertaiseen rakenteeseen on ihan kansantajuinen syy. Tietääkös arvon konemiehet ja paalien pyörittäjät mikä se on? Kyösti sen kerran retkillään sylttytehtaalta kuuli ja kerrasta ymmärsi vaikkei olekaan kuin pahainen ryöväri.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: IKH
: 07.02.16 - klo:00:28
Kyösti tuntee hyvän mekaanikon  siitä, että hän pärjää tarpeen tullen huonoillakin kaluilla.
Kyösti tuntee huonon mekaanikon siitä, ettei hän pärjää hyvin edes laadukkaillakaan kaluilla.

Jos ei ole työkaluilla tarpeeksi töitä tehnyt, saattaa kyllä IKH:sta ja Biltemastakin erehtyä ostamaan muuhun kuin puolivakituiseen maatilakorjaamokäyttöön tarkoitettua. Jos isäntä tarvitsee ammattikorjaamon laadun työkalut maatilaverstaaseensa, ei hän joko ymmärrä työkalujen vertailun päälle tai sitten on ihan liikaa aikaa korjata niitä koneita siellä verstaassaan. Kannattaisi keskittyä johonkin  muuhun yrityksensä kehittämisessä Kyöstin mielestä. Laskukoneesta työkaluna Kyösti itse pitää. Sen täytyy olla pro ja sitä pitää maatilalla osata käyttää.
Traktorissa täytyy olla kokomoottori  :)

Kyösti ei ymmärrä miksi. €/täyskäyttö-hv on ainoa mittari, joka ratkaisee.
Koska ne nelosen hepat on ihan perseestä kun oikeasti tarvitaan voimaa.
Toi saattaa olla täysin totta... :(

Kyösti pahoin pelkää, että tuo on sellaisten isä-poika -parien juttua, jotka konemessuilla jonottavat niihin suurimpiin koneisiin, joissa on ne suurimmat renkaat ottamaan kylmiä tyyppejä. Kyöstin jutellessa neuvontajärjestön asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen johtajan kanssa ei heitä ympärillä häiriöksi asti parveile.
Traktorissa täytyy olla kokomoottori  :)

Kyösti ei ymmärrä miksi. €/täyskäyttö-hv on ainoa mittari, joka ratkaisee.
155t€ sis.alv. ???
veikkauksista päätellen siinä ei ollukkaan pahasti ilimaa... ;D

Piditkö oikeasti edullisena tarjouksena?

Onko salaisuus mikä kone? Villejä veikkauksia: pieni maahantuoja ja huonot alennukset valmistajalta? Kyöstin rätinki perustui seuraaviin olettamuksiin: ostoalennus 30 pinnaa eurooppalaisesta listahinnasta ja siihen päälle valmistajan markkinointituki 5 pinnaa uuden lanseeraukseen. Rahdit tehtaalta jälleenmyyjän pihaan 2500 alv 24%

:o  :)  ;)  :D  ;D  8)  ::)  :P  + 10 p.

Kyösti kiittää nöyrästi kansansuosiosta. Koska tässä arvauskisassa palkinnot jaetaan?

Mä oon siirtynyt kolmesta vanhemmasta traktorista yhteen mielestäni hyvään/mukavaan traktoriin. Keväällä kun ekana päivänä äestää ja laittaa kylvökoneen iskuun ja toisen päivän kylvää, niin on 20 ha kylvössä. Sitten ruisku perässä kesän.

Kyösti ihan vilpittömästi kysyy kannattaako sitä kahdenkymmenen hehtaarin vuoksi omaa traktori-investointia pitää tilinpäätöstä rasittamassa? Vai oliko tuo ensimmäinen kylvöpäivä kymmenestä?
Jos kone on päätetty myydä esittelykoneena työnsä tehtyään nahkoineen siten, että ostohinta, rahdit ja henkilökunnnan (myyjät, tuotepäällikö, kirjanpito tai kaikki kolme on sama) kolmen henkilötyöpaivän palkka saadaan katettua, mutta yrityksen kaikki yleiskustannukset ym. hinnoittelusta unohdetaan, voidaan kone myydä hintaan

126.155,00 alv 24%

Koneita ei missään nimessä voida myydä toista samaan hintaan eikä edes yhtä konetta joka vuosi.

Spekulatiivinen tilanne voisi olla, että pieni maahantuoja on rahoituksella hoitanut euroopalaisen koneen hankinnan maahan esittelykoneeksi. Kone on tehnyt itseään, merkkiään ja maahantuojaansa tunnetuksi koko sesongin Suomessa. Kiertätänyt työnäytöksiä, ollut messuilla ja vieraillut asiakkailla koekäytöissä. Voidaan siis sanoa sen tehneen myyntihintansa eteen sellaista työtä, joka tulee kerryttämään myyntiä maahantuojalle tulevina vuosina. Loppuvuodesta kauppa sakkaa siirtyvien tukiaisten maksupäivien vuoksi ja rahoituslaitokset kyselevät esittelykoneen lyhennysten perään maahantuojalta. Silloin aukeaa Broileri Baronin ja muun Fentti-jengin, jotka ovat kolmessa polvessa rahoittaneet hankintansa perä- ja sittemmin jo lähi- ja lopuksi ympärysmetsienkin hakkuista, markkinat. Kun rahaa on käytettävissä niukoilla markkinoilla, on sillä myös ostovoimaa tässä loppuvuoden tilanteessa.

Parooni kantaa urheilukassissa emännän sinne piironkista pakkaamat euroniput moommalaiseen vaatimattomaan, mutta raskasta (ja liian suurta) agrikalustoa maahan tuovaan yritykseen, soittaa pihalta kavereilleen ja pyytää tulemaan autoillaan katsomaan mitä menee justiinsa  käteisellä ostamaan. Kotimatkalle lähdetään riemusaatossa kun Paroonin 17-vuotias pulska poika nyökkien siirtää valtateillä perjantain iltapäivän ruuhakliikenteessä itsekulkevaa uutta kotiaan kohden perässään Mersujen ja Land Cruisereiden eskardoona saattamassa konetta kotikylälle valoja ja torvia villisti soittaen ja vilkuttaen jokaista naapurikylää ohitettaessa. Parooni itse ottaa XO-naukkua metsänhoitoyhdistyksen asianmiehen kanssa, ja pullosta, ei rajanaapurinsa Land Cruiserin nahaktakapenkillä.

Kaikki voittavat: Pankki saa rahansa, maahantuoja voi jatkaa yritystään tuoda uusia koneinnovaatioita Härmään, alkoholiveroa kertyy ja Paroonin poika pääsee torinkulmalle kiertämään rinksaa sellasella vehkeellä, että se maakunnan sonniparoonin itteään jo maamieskoulussa täynnä ollut hoikka ja hintisti pukeutuva jälkeläinen saa yksin huudattaa strereoistaan David Geddaa Fentissä Hesen edessä. Kunhan vaan on muistanut pestä ajopelinsä hyvin levityssesongin lopuksi.


Epilogi: Peruutetusta hiihtolomareissun varauksesta huolimatta matkatoimistoyrittäjä lähettää kesän ja syksyn tarjontaa esittelevän kataloogin maahantuojalle helmikuussa. Kevättalven loskaiset kone(makkaran)esittelypäivät ovat ihan ovella, aurinko paistaa ja maakuntaan on saatu kaksi isoa inevstointitukipäätöstä  8)

Edit: Iso Arskahan täältä olikin Kyöstiä jo talletellut. Taidevarkaushan moinen on. Mutta menkööt opetusmateriaalista.
Mukataanpa kuitenkin sen verran alkuperäistä kun unohtui: Matkakataloogia selaillessaan maahantuoja on ihan varma, ettei tämän vuoden joulukuussa joudu siirtämään lomamatkarahoja esittelykoneen myyntibudjettia kattamaan. Unohtui nimittäinkin mainita se viis tonnia, jolla tuota kärsänorsua oli rahdattu maata ristiin rastiin koko sesonki. Ei olisi mennyt nahkoineen vaan pakkaselle ellei tuota olisi hoksannut, myhäilee maahantuoja mielissään ja kaataa kahvia vanhan päälle pahvimukiin.



Sivuja: [1]