Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - Sika-Atte

Ei tullut kauppoja tuosta edellämainitusta yhdistelmähitsausmasiinasta vaikka olisikin ollut hyvä kone kuskailla vaikka pellon laitaan. Siinä oli aika lyhyet piuhat.

Pitää miettiä miten nuo hitsauskoneet järjestäisi järkevimmin.

Ihan kaikkea hyvää ei näköjään ole helppo löytää yhdessä paketissa.
Onko kellään käytössä tuon mallista yhdistelmähitsauslaitetta?

http://hitsaustarvike.com/kauppa/migatronic-rallymig-161i-hitsauskone.html

Tuo toimisi agregaatillakin käsittääkseni. Takuu ei kyllä taida olla silloin voimassa.
Lumikauhaan ja runkopalkkiin pienehkö, mutta eipä niitä tule hangessa tehtyäkään.

Nyt on nurkissa monenlaista muuntajaa ja tuollainen muistaakseni samalla tuotenimellä olisi lähes käyttämättömä tutussa metallipajassa. Ikää en tiedä enkä ostopaikkaa mutta ei kai kovin vanha.
Mitä hintoja olette saaneet noista liiteröidyistä moteista ja kuinka kuutiot on laskettu?
En o kovin tarkkaan seuraillut hintoja kun en ole klapeja myynyt.

Nyt oli keskustelua tuossa isännän kanssa jolle netti on vieras ja lupasin tiedustella hinnoista eri puolella Suomea. Tähän asti ovatten myyneet lumikauhallisen mittayksiköllä eli pari kuutiota asiakkaan kärriin kipattuna ja hinta ollut tuolle kauhalliselle satasen luokkaa alveineen. Jos tuon pinoaa asiakkaan liiteriin niin kuutioita tulee tietty sitten mitä tulee kun mittaustapa on erilainen.

Paljon tuo raktorin heittokuutiokauhallinen viisikymppiä omassa pihassa on muutettuna asiakkaan liiteriin toimitettuna mottina?
Tuolla samalla osastolla kävin minäkin. Oli asiantunteva ja luotettavan oloinen esittelijä ja kertoi tuovansa maahan noita Elora-työkaluja.

Kallion racing-talli oli valinnut tuon Opastamo nimisen yrityksen työkalutoimittajakseen ja osastolla oli vakuuttavan oloinen työkaluvaunu joka oli rakennettu pumppukärrin tapaiselle alustalle ja liikkui kevyesti vaikka painoa oli parisataa kiloa. Viimeisen päälle vaunu. Lisäksi vaunussa oli hydraulisesti nouseva takaseinä, jossa siirreltäviä työkalukoukkuja. Nuita kertoi tulvan racing-talliin useampia kappaleita. Laatikoihin mahtui tollasia valikoitavia työkalusarjoja ja kahteen alimmaiseen paineilma- ja sähkövoimatyökalut.

Meidän juniori tuon keksi ja päätin, että helpompaa on uskoa ammattilaisin, tässä tapauksessa Kallion talliin ja antaa periksi asiassa.

Kävin tuon maahantuojan kanssa hintaneuvottelun vaunusta ja muista työkaluista, koska kertoi, että kannattaa kysyä tarjous kun on kyseessä muutakin varustusta vaunuun. Kertoi että verkkokauppa on työn alla vielä siihen tulee lisää tietoa.

Lopputulos on se että kaupat syntyi ja hinta oli tuolta Opastamosta kyllä erittäin kilpailukykyinen. Paketti tuli jo Itellan autolla suoraan meidän konehalliin.

Tuo vaunu löytyy osoitteesta:

http://www.opastamo.fi/tuote/ty%F6kaluvaunu-hydraulisella-ty%F6kalusein%E4ll%E4-tyhj%E4-elora-1820l/1820500006000/?keywords=1820l

Ja tarkemmin muita työkaluja joita oli muuten 5000-6000 kpl ja kaikki saksalaisia osoitteeesta:

www.opastamo.fi

Vielä yks mukava seikka oli, että palvelu kaikin puolin oli erinomaista, että Kalliot on varmaan valinneet tuon luottotoimittajakseen. Tilaan varmasti vielä lisää tuotteita ja voin suositella kyllä muillekkin.

Taisi löytyä ratkaisu. Kävin nuorison kanssa moottoripyörämessuilla viime viikonloppuna ja siellä yllyttivät katsomaan mielenkiintosta ratkasua konehalliin. Kulkis autossa tai hallissa ja laatukin näytti mallikappaleiden perusteella vähintääkin riittävälle.

Pitää vielä käydä pientä hintaneuvottelua värkeistä ja siksi en viitsi tässä mainostaa turhia, ettei mene pieleen..

Mutta mieleinen olisi..
Tänään tuli käytyä tutun varaosakauppiaan kyydissä työkalumessuilla oikein pääkaupungissa asti. Tätyy sanoa että Suomi on pieni maa jos tuo oli kattava valikoima siitä mitä on tarjolla.

Messu oli lähinnä ammattilaisille ja erityisesti vielä autopuolelle. Hyvin vähän oli maatiloille sopivaa tavaraa. Siinä sitten kauppiaan kanssa tuli istuttua kahvilla (kaljalla) ja kuunneltua muidenkin kauppiaiden näkemyksiä maailman menosta.

Lyhyt yhteenveto asioista oli se, että suuri osa tavarasta markkinoilla on tuubasta ja aika menee reklamaatioita hoitaessa. Kauppa käy huonosti ja asiakkaat on varuillaan. Sitten haukuttiin kilpailijat ja poliitikot.. :P

Fiksuja vaihtoehtoja oli snapon tools ja pahko. Rimpuloita sitten riitti riesaksi asti. Stalville oli käypäsen näköistä mutta hinta karannut. Beta oli pettymys, koska tulee aasiasta?
ks-toolsista loppuu laatu ja hermot.

Paljon oli nähtävää ja mielenkiintoista. Työkalut ja konehalli ratkaisut jäi edelleen löytymättä..
Kärrin pyörän laakerinvaihto takana ja täytyy myöntää, että haeskelin taas ulosvetäjää jonkin aikaa, koska ei ollut siellä missä piti. Sitä oli käytetty teinien tekemissä remonteissa ja sehän on tietysti oikein.

Nyt kuitenkin alkaa olla arkea tuo etsiminen muiden jäljiltä ja paikka olisikin oikea niin se ei ole joka käyttälle sama asia. Nuokin voisivat olla järkevästi seinillä nauloissa.

Onko kukaan rakentanut konehalliin tai pajaan ovellista työkalukoppia?
Koppi on yksi ratkaisu vaikka sieltä ei ole helppo siirrellä vehkeitä auton perään ja koneen luo. Se on kuitenkin järkevämpi ratkaisu kuin romulaatikkovaunut.
En osaa sanoa säästääkö itse korjaamalla ja huoltamalla loppupelissään paljoakaan Mutta yleensä sillon kun on kiire, on muillakin kiire ja varsinkin huoltomiehillä.

Ei tässä nyt olla sodan ajan varustusta rakentamassa, mutta monella tapaa pitää konehallia järkeistää.

Monellako on muuten käytössä momenttiavain ja millainen?
Selkee puute on kuuskulmaset lyöntilenkit. Oon rälläköinyt joskus avaimista varsia muttei se toimi yhtälailla. Auttas monta kertaa kun ei tarvi pillillä lämmittää.

Työkaluseinälevy on nyt vanerista ja se tuppaa homehtumaan. Pitää varmaan hankkia pellistä tai tehdä vilmivanerista. Millasiahan ratkasuja ootte tehneet?
Kuten sanoin just tollasesta lootasta kuten toi powerplustools haluan päästä eroo. Aivan sama kun mättäs työkaluja raktorin kärriin ja kuvittelis että ne on paikoillaan. Työkalut kolhiintuu, kuraantuu, ruostuu ja on vielä häveyksissä. Ei noi sprayt ja maalipurkit tai viilat metallijauhoinee ja hiekkapaperit sun muut rojut kuulu samaa paikkaa työkalujen kanssa.

Mullon samanmoinen iso lootasysteemi ostettu joskus ja voin sanoa, että se ei o koskaa palvellu siinä tarkotuksessa mitä ajattelin. se on lelu. Työkalujen järjestykseen en o saannu siitä apua. Sinne on helppo mättää sellasta mitä ei halua käyttää kun tarvii.

Nyt pitää saada päinvastoin vehkeet paikoillee ja selvästi omii paikkoihisa. Lisäks vehkeet pitää saada puhtaiks ja työkalujen täytyy olla sellasia, että ne ei lipsu käsissä. Hommat hoituu sitte paljon ripeemmin. Mullon nyt sellanen räikänvarsi joka alkaa olla kahvastaa niin syöpyny, että siinä saa kohta nelosen lenkin. :D Se ois pysyny takuulla paremmassa kunnossa jollei ois pyöriny aina hiekassa ja öljyssä. Muutenki oon sitä mieltä, että vähemmän ja laadukkaampia hyvässä järjestyksessä on parempi ku iso määrä sälää jossain kirstussa ja alimmaiset käyttämättöminä hukassa.

Oiskohan jollai kuvia konehallista jossa täyttyy nää ehdot?

Näissä kalulaatikoissa minua on askarruttanut, että mitä tekee sarjalla, jossa on yksi kappale kutakin kokoa.  Miten saa vaikka hydeletkun irti nipasta yhdellä kiintoavaimella?  Eli jossain on pakko olla sarja toista kättä varten ;)

Vai miten raati on tämän ratkaissut?

Samaa tässä pähkin kun mietin konehallin järjestystä. Nyt menee aikaa etsiessä kun ei ole järkevää ratkaisua.
Montako samanlaista avainta roikkuu naulassa tai montako samankokosta hylsyä on lootan pohjalla?
Mikä on suurin lenkki/hylsy/kiintoavaina?

Tarviiko torxeja kaikkia kokoja?

Millä meisseleillä pärjää?
Meisseli vai palasarja?
Jakoavain on hävitetty tarkotuksella. Sellasta en enää hanki.

Entä mitä erikoistyökaluja tarvii usein? Onko sille konehallissa oma paikka?
Räystään suunta täytyy olla isossa ja pienessäkin pajassa nosto- tai liukuoven vastainen juuri tuon lumen putoamisen takia. Konehallissa myös mun mielestä petonkilattia. Näitä hallejahan on sitten kaiken kokoisia kuten on tarpeitakin. Jokaisella on erikokoinen tarve.

Työkaluista kuitenkin aloitettiin ja konehallin tai pajan järjestyksestä. Tuo idea pumpulla siirrettävistä hitsaus ym. muista laitteista on aivan viksu.
Mikskähän työkaluvaunuissa ja ylipäänsä siirrettäväks tarkoitetuissa laitteissa on niin surkean pienet kovapyörät ja onnettomat jarrut? Tuollainen korkea tornimallinen työkaluvaunu avaa laatikkonsa kun pyörä tökkää murskeen palaseen. Olen nähnyt mitä voi käydä kun torni kaatuaa. Laatikot on sitte kerrasta hajallaan.
Mun mielestä työkaluvaunu on maksimissaan työtasokorkuinen ja mikäli kapea niin vieläkin matalampi juuri kaatumisvaaran takia. Lähes kaikki markkinoilla olevat työkaluvaunut kaatuvat jos kaikki laatikot avaa. On sitten eri asia onko syytä säilyttää kaikkia romuja laatikoissa. Sellasia työkaluvaunujakin on jossa aukeaa vaan yksi laatikko kerrallaan. Muuten ihan mukavia, muttei käytössä ainakaan jos aikoo töitä tehdä. Rasittavaa laatikoiden remppaaminen on edestakasin ja sillon ainakin työkalut jää helposti levälleen.

Noita DIN-merkintöjä olen yrittänyt myös tutkia ja selvittää mitä ne tarkalleen ottaen tarkoittavat. Kaikenlaisia lukuja muutenkin joista ei ota kukaan selvää. Selvähän se on että ne kertovat välineestä paljonkin. Materiaaleissa on ainakin paljon eroa, kun katsoo esimerkiks hylsyjä. Mulla on selvästi sorvattuja tai työstettyjä ja sitten on hajonneita jotka ovat jotain valua. Ainakaan ne eivät ole kunnon terästä koska hiushalkeamissa oli ruostetta. Yksi jonka oon havainnut täysin peeksi on KS-TOOLS. Yhtä surkea on kuin nuo halvimmatkin.
Tuo idea, että työkalujen säilytyksen yhteydessä olisi hyvä olla teräksille ja muille putkille ainakin 6m vapaata seinätilaa (hylly) samassa yhteydessä ja sen alla katkaisuun sopivat työkalut ja asennuspenkki. Kanget on yleensä kuusmetrisiä ja niitä ei oikein siirrellä.

Katselin kerran yhdessä metallivirmassa sellasta asennusvaunua jossa oli samassa ruuvipenkki ja alasimen tapainen. Siinä se kaveri käänteli putket ja muotoili pajavasaralle rautaa mieleisekseen. Alla oli kuitenkin pyörät ja laatikoita.. En tiedä sitten mitä oli sisällä mutta olisihan sellainen näppärä kun saa liikkumaan.
Kyllä tuo hiekan ja rasvanpoistokin työstä käy. Monet kerrat oon pessy ison läjän avaimia rasvasta, oljenpöylystä ja hiekasta kertyneestä möhnästä. Jossain vaihheessa ajttelin hankkia koneenosille ja työkaluille ultra-aaltopesurin, mutta vielä on lähtenyt nitromorsella ja svarfeekalla. Tuo maalaaminenkin on ihan hyvä idea.

Mahtaakohan tähän löytyä lisää viksuja ratkaisuja? Aion nyt kuitenkin laittaa asian päiväjärjestykseen tässä talven aikana ja ratkaisun pitäisi olla pitkäaikainen ja varsinkin järkevä.
Sivuja: [1] 2