Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 21 22 [23]

Viestit - raipe

Meillä on vanha 844,joka on pelannut tosi hyvin.
Moottori on laiskansitkeä natikan neuss,vetää nipinnapin 4,2m anttisampo-äestä
Moottorin putket ja männät vaihdoin nelisen vuotta sitten,muuten ei juuri muuta ole ollut.
Perä ja laatikko lienee ikuiset.
Uudemmissa on parempi hydrauliikka,tässä meidän koneessa aivan avuton.Lisäsäiliö on pakollinen kun on kaksiputkinen kippi kärryssä.Tuotto riittää hakkisouvarille joten kuten.
Meillä on tuollainen mf 240, joka on kuuluisa surkeasta etenemiskyvystä. Taakse kun laittoi traktorikuvioiset väärinpäin niin kulku parani huomattavasti, vaikka leveyttä ei tullut kuin pikkaisen lisää. Jos alkaa painua niin peruuttamalla pääsee aina pois. Etupään ristikudosrenkaissa painetta niin vähän kuin tohtii pitää. Ei mene vieläkään kovin pahoista paikoista, mutta ei ole tarviskaan. Jos on liian märkää niin suotta lähteä sotkimaan peltoa siinä tapauksessa. Nelivetoinen puimuri tässä mielessä hieman kyseenalainen laite :P Raiteet tulee joka tapauksessa ja pellon rakenteen tappaa tälläkin systeemillä tehokkaasti.

Minä laitoin paripyörät meidän MF240 takapyöriksi,ikivanhassa Claasissa oli samat 10X12,kiinni viidellä pultilla.
Välivanteet tein kosanpullon ympäri pakottaen plootusuoroa ja pyöränpultit jatkoin paksulla kierretangolla.
On ne pysyneet siellä ja sopivat kääntymään.

Kyllä se pumppu varmaan on parempi siellä nivelakselin päässä,varmaankin kärryn vaihdelaatikon ulosotossa.Mulla maatilakaivurin pumppu katkaisi raktorin ulosoton akselin muutamassa vuodessa.Se tarvitsisi painava möykky sellasen tukilaakerin,vääntö vetää pumpun vinoon.
Mä en osaa vastata tuohon ketjuun,joten terveisiä kaikille.
Aika pulinan on Volvo aiheuttanut,ja jatkoa on tulossa.Mä en kauheesti täällä kommentoi merkkien puolesta tai vastaan,antaa markkinoiden tehdä se.
Oma kokemus(niin että voisin jotakin sanoa) on oikeastaan vaan yhdestä merkistä,toki ajanut olen muillakin.
Henkilöautoihin en ota kantaa,mutta parempaa vetoa tuskin mistään kuorma-autosta  löytyy kun Volvon 16-litraisista,alkaen F16 ja läpi koko Fh-16 sarjan.





Ainakin kompressoriautojen rakennustavalla,eli kardaaniakseliin tehdään traktorin nivelakselin pikaliitin.
Akseli on sitten joko perässä kiinni tai työlaitteen käyttövoimaa antamassa.
Jos on neliveto,niin etuvedolla voi ajokalua siirtääkin vaikka takapään kartaani on kiinni työlaitteessa.
Eikös ne kuivausvarusteet olleet lisälaitteita tavallisiin kärryihin?Tuhti kai teki ainakin.Joissakin oli jopa vain salaojaputkia siellä pohjalla.
Itse on tullut tehtyä tollaset kärryt itse,reikäpeltiä pohjaan,kaksoispohja siis, 4kw moottori ja siinä kaksoispuhaltimeksi kokosin bussin tuulettimia kaksi peräisin.
Soveltuu justiin siihen puskurikäyttöön,joskus tuntunut hyvältä idealta puhaltaa siinä enimpiä vesiä pois ennen kuivausta.
Polttopuitakin voi kuivata periaatteessa tuollaisissa,jos siihen nyt tarvetta on.
Olen kyllä nähnyt isonkin tollasen vaunun,täysperävaunun päälle tehdyn.
Vaikea tyhjentää jos ei ole aivan tasaista,että voi kipata.
Ei ole hankala homma,joskaan ei onnistu perinteisellä virtalukolla,eli viisainta on vaihtaa virtalukko,jossa on " virta päälle"-asento,tällöin ei tarvitse pelätä akun tyhjentymistaä,jos herätevirta jää päälle pitkäksi aikaa kun unohtuu katkaisija päälle.
Virta päällä asennosta vedetään johto,miel. latausvalon kautta(jonka rinnan vielä olisi hyvä laittaa joku 300 ohmin vastus ettei lampun palaminen katkaise herätysvirtaa,jos oikein hyvin tekee) laturin napaan D+.
Laturin B+ kytketään jollakin 16mm2 johtimella tosiaan sinne startin napaan solenoidiin ja siihen napaan johon akulta tulee johto,toki voi sen akkuunkin kytkeä.
Niinkuin täällä on sanottu,putsari pitää lämmittää,miel. kuumalla vedellä ulkopuolisesti.Saa olla aivan kiehuvaa ja käytetään runsaasti.
Ei pakokaasulla,eikä kaasupolttimella,koska silloin menee tiiviste rikki helposti.Tankki lämpiää samalla tavalla mutta ehkäpä olisi viisainta nostaa tankkivaruste pois ja poistaa sen sihdistä parafiini.
Traktorissa tämä ei ole niin helppoa kuin kuorma-autossa ja jos ei onnistu niin lasketaan tankista kylmä polttoaine pois propusta ja täytetään läpimällä(ei saisi sanoa,mutta kuumaa sen pitää olla) naftalla,talvilaatua.Lämmitys onnistuu turvallisimmin kanistereita kuumalla vedellä lämmittäen.

Auki vaan,männänrenkaita poikki tai ainakin lopussa.
Jos sitä on eetterillä autettu käyntiin,niin saattaa männänrengasurat olla niin leveitä,että vahinko on tapahtunut.
Tämmönen voi lähteä kohtalaisesti käymäänkin,mutta sitten kun leikkaa kiinni,niin voi mennä kiertokanki vääräksi,ym. ikävää ettei oikein kannata ajaa.
Ei liene vaikea purkutyö(öljypohja pois ja kannet pois),mutta kasaaminen on hankalampaa.
Osta joku korjausopas,jos vaikka Alfameriltä saisi.Siitä näkee putkien asennuksen(ei kai tuo ole kuivaputki kone?,sitten on vaikeuksia luvassa ehkä),kuinka päin tulee kiertokanget,jos menee sekaisin,ym tietoa,jolla välttää virheitä.
Vapaa sana / Vs: Hamas
: 06.01.09 - klo:09:35
Tyypillistä niitten sotaa.
Ammutaan siviilien niskaan siellä suunnalla,toki se on niin tiuhaan asuttua aluetta.
Sota ei siellä tule koskaan loppumaan,siihen saadaan tottua.
Vapaa sana / Vs: Kolahtaako tähkä?
: 04.01.09 - klo:10:21
Joo,tykkään Tähkän musiikista ja töissä tulee laulettua kavereiden kauhuksi otteita lauluista,esim juomaripoikaa siteeraan nyt.
Ne laulavat,eivätkä huohota ja aiheet osuvat meikäläiseen eloon.
Puskutraktorilla menee ainakin erittäin makeasti,pitää vain olla joku paikka,mihin sen tavaran lykkää.
Ja ettei mene kaikki elomullat mukana.
Kai noita koneita vielä joillakin urakoitsijoilla on.
Niistä ei kumit puhkea juuriin eikä venttiilitapit irtoa rankoihin osuessaan.
Niinkuin täällä on jo sanottu,niin kytkin lienee se,josta alottaisin.Vinssiä varmaan pyöritetään aika pienellä kaasulla,joten luultavasti perkinssi ei ole jaksanut kiertää hammassärkyä sinne perään.
Voipi olla vanhasta levystä vaikkapa pinnat irti tai keskiö kuksahtanut.
Noissa on tosiaan ihan se perinteinen kaksoiskytkinkin,varalla kun vanhanpiian tissit.
Vapaa sana / Vs: kokonaista
: 02.01.09 - klo:07:00
Hei Simmo!
Muistatko minut?
Olin joskus mukana vanhan sivuston keskusteluissa.
Hyvää Uutta,jo alkanutta Vuotta tutuille ja tuntemattomille!
raipe
Sivuja: 1 ... 21 22 [23]