Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3]

Viestit - aarne

Ja tuosta valmetin keppien jouhevuudesta piti vielä mainita, kun en itse niitä niin epäjouheina tai hankalana pidä. Alueen vaihto vauhdissa vähän nihkeä mutta siinäkin pärjää kahden käden taktiikalla kun vetää päävaihteen vapaalle kun aluetta alkaa vaihtamaan. Ei kyllä vedä mezzo/hitech linjan kepit vertoja 05 vallujen lovikepeille nopeudessa ja jämäkkyydessä. Toki jos oli säätö löysällä niin oli keppi väärässä välissä ja jos liian kireällä niin sitten tahmoi.
Tahmeana ja hitaana vaihdettavana pidän jontikan mekaanista keppiä 6000 sarjasta eteen päin. Sellaista lyhempää uudempaa versiota powerquadista, missä ei ole niitä syviä "hahloja", ei ole oikein tullut kepiteltyä niin ei pysty sanomaan, mutta -30 sarjaan asti melko kömpelö.
Mezzossa ja megassa raakana tai vähän kytkimellä pehmentäen siten, että veto on päällä ja aavistuksen "hivottaa" polkimella että luistaa kytkimestä vaihtotapahtuman terävyydeen. Olen ajatellut että kaasulla löysätessä tulee helposti rytkyteltyä välyksiä laidasta toiseen joka ainakin käy boorien päälle, niin mielummin vaikka raakana. 05 oli helpompi näpäyttää kaasulla nykäisy pois.
Hitechillä sitten yleensä raakana jos vakio, viritettynä oikein hyväksi ja muuten jos jaksaa niin samaan aikaan kun näpäyttää nappikytkintä kun painaa pikavaihteen nappulaa ja samalla kun käyttää kaasun pikaisesti ylhäällä saa hitekillä aikaan oikein nopean ja pehmeän pikavaihteen vaihdon. Kuulostaapas monimutkaiselta näin selitettynä.. Muuten suurista vaihteen väleistä johtuen se hitekin vaihto on niin peeeerrskeeetin pitkä vaihtotapahtuma että kerkeää kitkapintaa tympäistä 250 tappiteholla.
Keltainen optima taitaa olla nyt neljättä vuotta vanhassa tdi volskissa. Kokeeksi otin reilulle webasto käytölle että jaksaisi vielä tarttailla vähän vajaanakin. Latailen 10 ampeerin ctekillä kun muistan. Talvella liki joka yö piuhassa. Ikinä ei virta vielä ole loppunut vaikka pari kertaa ihan kunnon yöunetkin (6-8h)webaston varassa nukkunut.
Se on kyllä hyvä kun ne tuolla koeponnistaa nuo voimalinjat joka vehkeestä kunnolla niin tiedä vaikka joskus on jo semmosia vehkeitä tarjolla että suomipoika ei niitä normaalilla käytöllä edes rikki saa.
Pari kyssäriä olis. En varmaan osaa, kun lähden pellolta tyhjänä, niin kusee vielä rannun tiehen eka mutkassa. Eli kun säiliö tyhjä, ulosotto ekana pois ja sitten kolmitieventtiili täyttö-asentoon. "Multaimella".
Sitten toinen, onko teli pyrittävä pitämään lukittuna, vai voiko käyttää huoletta vapaana risteyksissä jne. Ranskalaisella telillä :D
Tuo koiven nostelu sais loppua, kun täytyy kohta ajaa kylän pääväylää :D
En etes muista nyt näin ulkoa nappuloita mutta kun levityksen painaa pois niin se levitys/sekoitus kolmitiehän kääntyy siihen sisäisen sekoituksen asentoon ja näinollen paskan tulo loppuu säiliön puolelta jokatapauksessa. Tulisi tuosta merkkailusta mieleen että jää jonnekkin multaimen letkujen pusseihin sitä sontaa sen verran että ruikkaa kaartaessa. Onko letkut sopivan pituiset?

Ja tuo teli. Reilu kymmenkunta vuotta lie vanha tämä kärri mistä puhun ja ei varmaan vielä 50000 mottia ajettu niin muutamien katkennenneiden pyöränpulttien vaihdolla ja jarrujen säätämisellä mennyt tuo teli.
Korostaisin telin lukitusnappulan käytön tärkeyttä. Eli teli aina käännöksissä ja risteyksissä auki! Ja suoralla tiellä tosiaan kiinni niin ei pehmeät penkat yllätä. Ei mielestäni voi kestää käännellä asfaltilla teli lukittuna 34" läskeillä poka päällä. On vipua aikalailla enemmän kuin kuormakkaan pikkupyörissä ja painoa kuitenkin yhtäpaljon ja enemmänkin. Vetäkääpäs kokeeksi joskus kuormapäällä asfaltilla jyrkkä käännös ja käykää katsomassa kesken käännöksen mitä alustassa tapahtuu, alkaa muistaa sitä lukitusnappia käyttämään.
Noo hieman masinisti puolelle kaartaa tämä ajatelma, vaan jätetään julki lausumatta lopullinen käyttö. :D Meinaan kompaktin kokoinen, luja ja helpohkosti soviteltava laatikko olisi tuo. Mekaanisesti hallitavana noissa vanhemmissa kun on ja selkeästi osiin jaettavissa. Eli siis on pultattavissa irti takasillasta ja laatikko pysyy vielä läjässä.
Perälle lähtevän välityksen pitäisi kuitenkin olla pienempi kuin 1 jotta saan järkevästi käytettyä ts ylivaihteellinen. Ja näin epäilen asian olevankin mutta ei viittis ostaa monen tonnin laatikkoa ja nähdä kaikkea sitä vaivaa vaan todetakseen että suurinkin välitys on liian hidas kun asian voi selvittää etukäteen.

Kolmos pikavaihde muistaakseni suora ainakin pienemmissä..

Mistä Setori muistelet kuulleesi asiasta? Sieltä voisi löytyä muutakin tietoo.



Ja mukavan leppoisa palsta tuntuu olevan Agronet. Sopivan asiallista ulosantia porukalla oikeista asioista jotta jotain asioita saa oikeasti selvitettyä.
Vaikeaa tietoa löytää ainakaan internetin syövereistä tämän kaikille tutun vaihteistomallin välityksiä. Ja tarkemmin siis kyse 6900-7800 mallien 20+20 laatikko eli 4 pikavaihdetta ja 5 mekaanista. Onko pikavaihde osio suora-ylentävä-ylentävä-ylentävä vai jotain muuta ja kuinka mekaaninen puoli. Onko suurin mekaaninen vaihde alentava? Tai mikä on vaihteisto paketin suurin kokonaisvälitys jos ei perämurikkaa ja alennuspyörästöjä oteta huomioon? Kotimaisen valmistajan käyttöohjekirjan teknisestä osiosta löytyy joka ikisen osion välitykset, en tiedä löytyykö peuran kirjasta kun en ole muistanut katsoa. ::)
Sivuja: 1 2 [3]