Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3

Viestit - aarne

Saiko aloittaja tolkkua välityksiin? Tuliko vaihdettua ronkkia tms?
Olikos se tuo t3 valmetin aires vielä se kyläsepän tekeleen näköinen häkki, mikä 1 teeläisissä ja megoissakin? Vai jo tuollainen sirompi niinkuin ännän robleema hydraulijousitus mutta ilmalla?
Kerran olen nähnyt siitä vanhemmasta jotta keinupukin pultit löysääntyi ja alkoi valmetti etsiä jäniksen jäljille, mutta aika hyvänä sitä vanhaa pitänyt.

Tuo sonteleeren tls jousitus on kyllä aikojen saatossa tainnut osoittautua varsin lujaksi. Siinähän on lyhyt panhard-tanko mikä pitää sivusuunnan kurissa. Väljistyy kyllä ja alkaa lotista vanhemmiten, mutta ei karkaa. Ja nuo ketjut vielä varmistuksena.
Muistelen jotta ei olisi enää tällä vuosituhannella viitsitty köyhäillä männistä linnavuoressakaan eli samat männät olisi kuin isommissa. Voin taas olla varsin väärässäkin.
Omaan nokkaan on tupakki haissut pennusta asti niin peijoonin hyvältä niin vasta poltettuna kuin kesäkuumalla koppiin pinttyneenä. Siihen vielä yhdistettynä vanha vaseliini, pöly ja nafta.

Mutta ymmärrän kyllä ongelman. Itselle tuo edellä kuvailtu koiran pallihiki, ja koiran haju ylipäätään aiheuttaa vastaavanlaisen reaktion. Luoja paratkoon niitä koiraihmisten autoja ja toisinaan kotejakin. Ei taida kumpaankaan lopullisesti toimia muu kuin tulipalo tai sulatto. Tupakkiin tai hurtan hajuun.
Ensimmäinen tehdasturbo ei ollu Valmetti, eikä Volvo. Vaan Allis-Chalmers D 19.

Flamebait syöty ! Sori siitä, oli pakko vähän vanhankin huvia saada....

-SS-

Minä jo hetken arvelin että mitä se äsässä horisee.. ;D

Lainaus
Eivät amerikan traktorit varmaankaan mitään edelläkävijäitä olleet. Valmet tiettävästi osasi keksiä ensimmäisen pikavaihteen, turboahdetun traktorinmoottorin ja puoli metriä leveän tuulilasin hyttiin. Lisäksi risuveitset traktorin astinlautoina olivat siihen aikaan täysin ennenkuulumatonta tekniikkaa.

Kunnollista powershiftia odotellessa..no tokkopa noita olisin ostamassa ennen kuin ovat niitä vanhoja.
https://www.nettikone.com/valtra/6300/1963540

No joo, vähän ajettu...

Milloin viimeksi motoriöljyt vaihdettu? 290 h eli 4-5 vuotta sitten?

Peräöljyt vaihdettu? Ei koskaan?

Ei etukuormaajaa, ei pikavaihteita. Pyynti pikkuisen enemmän mitä aikanaan maksettu uudesta koneesta. Joo-o...

Eikö tuo ole paljonkin kalliimpi kuin uutena ?  Pikavaihteiden puute "plussaa" :) Tänään todistin pikavaihteiden toimimattomuutta 6400 (nää on näitä juttuja, kun ei kellään koskaa ja taas mulla) Onhan se v1ttumainen tehdä töitä ilman toimivia pikavaihteita. No onneksi vikaa kesti ehkä 15min. Kait se taas on piirilevykortti paskana, ainakin sen vaihdolla takuuaikana  vika poistettiin ja pysyi poissakin 15vuotta.

No siinähän ollut sitten autenttista tunnelmaa, että minkälaista se on ajella tuommosella pikavaihteettomalla versiolla. ;D
No ei ole normaalia.
Edittiä: Tuli sellainenkin yksinkertainen vika mieleen että jos vaijerisammuttimella oleva kone, ettei vaijerin kuori päässyt irti ja sammutin ei palaudu kunnolla muuta kuin koneen tärinästä käynnissä ollessa. Sammutin jos vähän päällä niin noinhan se käyttäytyy.
Ei minun mielestäni ymmärrys/kiinnostus (nyky)tekniikasta korreloi sen kanssa ettei olisi perehtynyt myös syvällisemmin maaperän, kasvien sekä niihin liittyvien kemikaalien ominaisuuksiin ja vaikutuksiin, saati etteikö ymmärtäisi maanviljelyn perusteita kosteuden hallinnasta. :o
Toki on varmaan ihmisiä jotka ei perusta salaojista, kasvien juurista tai ihan vaan käypäisistä keleistä, vaan vaihtaa 20.8 kumit 710 leveiksi (vasta) sitten kun ei enää kulje hankmo alhaalla. ;D
perustuukohan portaaton voimansiirto varioon vai joko siirrytään directin jatkokehitelmiin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

En ihan vähällä pakolla jaksa uskoa että alkaisivat 4 pykäläistä puoliportaatonta kauppaamaan muissa kobsernin merkeissä kun kuitenkin melkeinpä sitä parasta seppälää on sieltä toisen kylän omasta pajastakin saatavissa.
Ehkä sitten kun alueet saataisiin joko eri akseleille nyykin tyyliin tai joku planeettaratkaisu.
Olihan se nappulamallin hydrauliikan säätö ensimmäisissä t valmeteissa, nappuloita oli kuin hanurissa konsanaan ja enemmän vielä kun se luukun avas. ;D
Vähän aikaa voinee ratsastaa vanhoilla markkinoilla ja ihan hyvällä tuotteella, mutta luulisi jossain vaiheessa joutuvan vähän panostamaan vihurikin.
Kummasti samannäköinen näyttö kuin valmetissa. Liekö muita samoja palikoita paljonkin.
Mielenkiintoisin homma on kyllä tuo uusi kaksoiskytkin toosa, mikä ymmärtääkseni käyttää kaksoiskytkin tekniikkaa myös alueen vaihdossa. Olisiko oikeasti nyt saatu kehitettyä hyvin toimivan täyspowershiftin veroinen toosa missä ei veto katkea pahassa paikassa.
Miksi se Agronic vie niin paljon voimaa? Onko se tuplaten tehokkaampi kuin Welger, Mc Hale ja mitä näitä mytyn teko koneita onkaan. Kyllä muuttuvakammioinenkin toimii vesisateella, lumisateella, kaste märällä, niittotuorella hyvällä ja huonolla säällä. Ja muuten myös kuivalla ja erittäin kuivalla mihin kiinteäkammioiset kaikki ei pysty

Taitaa agronicissa paali rullata joutuummin kuin muissa. Tullee noppeemmin valmista ja teoriassa saa ehkä tiukemman paalin kun myllätään enempi. Ja vierestä agronicin rylläystä seuranneena tuntuu että viimenen niitti on hydrauliikan tarve eri toiminnoille siinä vaiheessa kun paalia tiukkaan tikistellään. Sinnekkin vaan joku heponen karkaa öljyn veivaukseen. Mutta ajonopeus kai se suurin tekijä on. Aika kovaa kyytiä näkyy menevän paalaimen kanssa ja paalia tulee väleen siks tiuhaan että ei kääriä meinaa keretä. Näkyy saavan 150 tappi heposta hävitettyä tuolla menolla, eikä meinaa piisatakkaan. No hyvä on tuotoskin.
Itse oon luottanut toistaiseksi manuaalivaihteisiin. Hilux ollut talossa parisenkymmentä vuotta ja viimeiset 10 vuoden ajan myös toinen lava-auto, jossa Cummins ( ei ole otettu voimaa, eli vakio 325hv /813nm), + NV5600 (6-vaiht. manuaali).  Hilux näppärä ja hyvä ahtaammissa paikoissa ja hyvä kulkea esim. metsätöissä. Toinen vähän kömpelömpi,  mutta jos jotain kuormaa otetaan kyytiin tai kärryyn niin sitten isompi parempi ja taloudellisempi. Remontteja ei ole paljoa ollut, hiluksiin vähän jarruja laitettu ja toiseen pari palloniveltä ja vetoakselin ristikko.  Tietty normaalia huoltoa, öljyt, suodattimia ym. on mennyt.

Kohta joku huutaa, miten paljon se hiluksi onkaan ollut parempi kuin se ameriikan lava-auto kun ei yhtään ristikkoo mene ensimmäiseen 800000 kilometriin, ja että ei se ameriikan auto voi olla taloudellisempi kuin hiluksi. ;D
Itse kyllä tykkäsin ameriikan lava-autosta koska on tilaa, on "pakollista" mukavuusvarustetta jo lähtökohtaisesti,  ja on menohaluja ihan kohtuudella jo tehtaalta. Ja kun on perässä traileri, niin sen olemassa olon huomaa oikeastaan vain peilistä. Oli siellä lasti tai ei.

Nykyisiä automaatteja en kyllä osaa jännätä juurikaan. Eri asia tykkääkö automaatilla ajella. Nykyisin tosin alkaa olla jo pykäliä sen verran paljon, että ei tunnu enää niinkuin pyöräkoneella ajaisi. Jämäkästi toimiva monipykäläinen automaatti on kyllä kuin ajaisi hyvällä täyspowershiftillä.
Sivuja: [1] 2 3