Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4

Viestit - Mannine

Nimimerkki Kloppi kylvää rattirengillä, ja onnistuu kyllä, kunhan päisteessä katsoo että kone lähtee "oikealle" uralle. Jos linja hiukan sivussa, manuaalisesti siirrettävä näytöllä kohdalleen. Tähän voisi joku fiksu kehitellä napin vaikka jalkapolkimen http://www.geotrim.fi/Tuote.asp?ID=1762  viereen, ei tarttis räpeltää näytöltä linjaa kohdalleen.

Jees, näin teen. Eikä oo tarpeellista alkaa kehitellä jalkapolkimen viereen nappeja, nääs tää on kätevä:

http://www.geotrim.fi/Tuote.asp?ID=1730

Tuosta löytyy suoraan näppäimet sivusiirtoihin, sekä tietenkin kaikkeen muuhunkin, ei tartte enää kurkotella näyttöön. Ja hyvänä lisänä siinä tuli myöskin äänimerkki Esterin (Ez-Steer, toim. huom.) kytkeytymisestä päälle / pois. Suosittelen lämpimästi, siis sekä Trimblen opastimia että tuota tikkua. Haulla löytyy aika paljonkin juttuja näistä, en nyt jaksa alkaa kirjoittaa samoja juttuja taasen. :)

Millä signaalilla kylvät? Tarvitaan ko RTK vai meneekö ilman?
Itsellä kokemusta perus valopalkki-opastimesta (Keskon malli?) ja Trimblen RTK-tarkennetty ohjausventtiilistä ohjaava malli. Ensin mainitulla ruisku + pintalevitys viljoilla, toisella rivikasvien hoitoa.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Riippuu ihan mihin käyttöön opastinta ajattelet? Itse kyllä lähtisin ihan perushommissakin suoraan ohjaavaan malliin, "ratti-renki" varmasti ihan ok kampe ruiskuun ym. Rivi-kasveissa ohjaus tulisi olla suoraan ohjausventtiilistä ja niissä hommissa myös koneen tulee pystyä tekemään kallistuksen kompensonti (gyro).

Pelkällä opastimella ei taida riittää tarkkuus viljan kylvöhommiin. Ohjaava on melkoisesti tarkempi kun kuskin virheet jää pois eikä tarvitse koko ajan kytätä sitä valopalkkia.

Singnaalin tarkkuuteen kannattaa myös perehtyä. RTK on välttämätön rivi-kasveilla, viljan kylvössä voisi just just pärjärä ilman? Viljan ruiskutuksissa ja pintalevityksessä RTK on turha.
Huh huh, ilmeisesti mies ja vasara päivällä voi olla kalliimpi kuin mies ja traktori jotka ovat päivystäneet tehdäkseen töitä yöllä. Päätellen 45€ + alv. hinnasta jonka yksi timpuri äskettäin ilmoitti (sai kyllä mennä vuolemaan kultaa muualle).

 Ilmastointiukkojen tuntiliksa on 40-50e/tunti. Siihen sitten tavaramyynnistä muutama satanen/päivä voittoa. Ja kilometrikorvaus 1e/kilometri pakulla. Ja alvit tietty päälle. Varusteina akkuporakone + nakertaja + peltisaksia... Ei tarvi 150000 e:n traktoria joka syö löpöä...  >:(

Sitten kannattaa alkaa ilmastointiukoksi jos se on niin hyvää hommaa. Turha sitä täällä on parkua lumihommien huonoutta jos kerran avain onneen löytyy noin helposti.
Melkoisen isoja pottuja lienee maailmalla että pysyy rulettien välissä.  :)
Mikään yritys ei pysty pitkään toimimaan tappiolla. Ilman omaa palkkaa pystyy tekemään mutta jos tulos on miinusmerkkinen, ei siinä kauaa keplotella.

Tietysti jos rahoittaa muilla tuloilla maataloutta niin sitten se on asia erikseen.

Eli väitän että kyllä se on kannattavaa, koska sitä tehdään.
Näinhän se valitettavasti on, että Jukot saa viedä museoon. Sama tilanne on pitkälti kaikissa muissakin suomalaisissa maatalouskoneissa. Niillä tulee toimeen mutta kun kerran hommaa esim. saksalaisen koneen niin tulee aikainen joulu...
Tuohon melutasoon kyllä haluaisin vähän puuttua. Valtrassa mielestäni suhteettoman kova melutaso verrattuna esim. näihin omiin nyykkäreihin, vaikka tuo oma NH:n vertailukoko onkin jo vuodelta -03. Tämän saman kommentin totesi itse Valtumies, joka koneen omistaa.  Pääteltiin tämän johtuvan pääasiassa siitä, että ympäripyörivä penkki tarvitsee lisää tilaa ohjaamosta, jolloin renkaan ja hyvin välinen äänenvaimennus kärsii asiasta?

Samaa mieltä Valtran melutasosta. Numeroiden mukaan hyvinkin hiljainen, mutta omassa n141 tulee mielellään käytettyä korvasuojia. Ehdottomasti meluisampi hytti kuin JD:ssä. Muihin en voi verrata kun en omista. Mutta tosiaan 3000h kokemuksella en lähde kehumaan valtraa hiljaiseksi.

Muuten oma N on pelannut ihan ok. Vikakoodeja joskus vilkuttelee mutta kerran on täytynyt viedä korjaamolle sen takia, eikä sekään mikään iso juttu ollut. Ihan perus varma kone, mutta ei mikään ergonomian huippu. Ja mieti vielä sitä meluasiaa ja vertaa rauhassa muihin merkkeihin ajamalla, älä numeroista.
Nopeusasiaa voi tarkastella niin monelta kantilta. Tosilla on pellot heti pirtin ympärillä, toisilla 100km säteellä. Toiset ajaa palarenkailla murskekuormia, toiset urakoi kyntöä.

Itsellä on "sivutila" 50km päässä. Syksyllä puintiaikana liikennetraktori ehtii hakea yhden kuorman enemmän kuin perinteinen kone. Ei minulla ainakaan ole enää aikaa ajella 35km /h. Nykyään vaan täytyy puskea täysillä jos meinaa pärjätä. 60km /h sopii aivan hyvin nykyvehkeille.

Uusi hinausvarusteinen Catros oli kyllä pettymys. 4m kone missä taittuva runko. Melko kallis ratkaisu? 4m koneella vielä ajelis tielläkin, tietty saksassa ovat tarkempia kuljetusleveydestä. Ylös taitettavat takapyörät myös mielestäni melko monimutkainen ratkaisu. Mielestäni pitäis olla mahdollisuus pyörillä kevittää jos haluaa, esim. päisteissä tai märässä paikassa. Onhan tämäkin tietty mahdollista mutta sitten täytyy roikottaa niitä pyöriä siellä kaukana takana.

Esim. Multivan siinä taittuvarunkoisessa lautasmuokkaimessa pyöräsysteemi on paljon fiksumpi. Muuten Multivasta voi olla montaa mieltä.

Mitä mieltä olitte siitä Multivan pitkästä äkeestä? Mielenkiintoinen ajatus että pystyis sillä ajamaan suoraan sänkipeltoon.
Kyllä Holmer paremmin kuran joukosta juurikkaat nostaa kuin mikään juko. Pelto tosin ei välttämättä kiitä...

Onko pelto joskus kiittänyt juurikastouhusta? 
Eikös vms1 suunnitellu jurttia maan rakenteen parantajaksi.  ;D

Juuri tunkeutuu maahan avaten maan huokoset ja kuohkeuttaen savisenkin maan lähes kukkamullaksi. :D
Kyllä Holmer paremmin kuran joukosta juurikkaat nostaa kuin mikään juko. Pelto tosin ei välttämättä kiitä...
Kasvintuotanto / Vs: Ohran lanttaaminen
: 19.08.11 - klo:18:46
Optimointi on aina hyvästä. Vanha konsti on ottaa esim. kuorman etupäähän "hyvää" tavaraa ja taakse sitä vähän "haastavampaa". Sitten näytteenotossa vaan pressu vaan edestä puoleenväliin asti auki. Ei näytteenotossa yleensä pahemmin jakseta valittaa vaikkei pressu olekkaan kokonaan auki.

Toimii hyvin jos ajaa itse. Itsehän en ole koskaan kokeillut, isoilta pojilta vaan kuullut...


Mitä sen on väliä mitä muut tekee, oleellista on keskittyä omaan tekemiseen.

Kyllä meikäläisenkin naapuri juoksentelee munasillaan kauramaassa juhannusyönä, mutta se on hänen asiansa. Ei se meikäläistä hetkauta puoleen eikä toiseen. ;D

Erittäin hyvin sanottu!
Mut kyllä ehkä Ventin systeemi kuitenkin taitaa olla paras?

***Ventissä on surkia pieni lirpake. Onneton kertakaikkiaan. Todettu 818:n koeajolla.

Koeajollahan se selviää traktorin todellinen luonne. Ihan sama kun ajaa koneliikkeen pihalla kierroksen tai esimerkiksi ajais 2000h vuodessa, yhtä lailla voi alkaa konetta arvostelemaan!

Itse en arvostele koneita, joilla en ole oikeasti tehnyt töitä. Taitaa toiset sit olla paljon fiksumpia ja nopeampia oppimaan kun voi lähes nollakokemuksella haukkua jonkin koneen aivan paskaksi.
Sivuja: 1 [2] 3 4