Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 4

Viestit - Mannine

Asfalttipätkän kun vetää kaatosuppilon eteen niin siihen varisee suurimmat kurat ja sepelit. Ja sit jos on oikein pahassa kunnossa pyörät niin voihan siihen päältäajettavaankin peruuttaa...
Parempi kysymys olisi paljonko sitä ainettaa kuluu per ha vuodessa. Vai onko se kovin jätkä joka antaa eniten rahaa Veijo Essolle?
Näissä kasveissa tärkein asia on sadon markkinointi! Jokaisen kasvin viljelyn salat pystyy oppimaan ajan ja oppirahojen kanssa, mutta sen sadon myyminen onkin se haastavampi juttu. Itse lähtisin lähestymään asiaa toisin päin, mille tuotteelle olisi kysyntää?
Voihan sen pyöränvälijyrän laittaa etupäähänkin ;) http://www.youtube.com/watch?v=lJq6LikWdF4

http://www.youtube.com/watch?v=Xg_ypudzi2Y
Tämmöinenkin "pelleily"/ leikkiminen maksatetaan tuotekehittelyn nimissä. On jo jonkinverran kylvämistä  takana, enkä keksi plussapuolia tuosta jyrästä. Jos sen tarkoitus on olla pyöränvälijyränä, niin sitähän pitäisi painottaa => keula kevenee => vetokyky/ohjattavuus huononee.  ??? Taitaa olla vitsi koko video. :-\

Kai tämä on tuon "pakkerin" oikea käyttötarkoitus:
http://www.youtube.com/watch?v=_UUUjCXVmPE
Yks puoli koneiden tuontiin on euroopan suurempi valikoima. Jos hakee jotain tiettyä erikoisempaa/isompaa/pienempää konetta niin niitä ei välttämättä suomesta saa kuin uutena. Esim. erikoisviljelykoneita tai jotain isoja vetureita tai puimureita ei vaan ole suomessa vähän käytettynä markkinoilla.
Ei saa tarpeeksi virtaa. Akku tyhjä, akunkenkä huonosti tai hapettunut. Katso myös startin johdot.
Suomessa ei ilmeisti ole koskaan tullut ok-talon kattoa alas lumen takia. Ovat niin pieniä rakennuksia ja paljon väliseiniä.

Isot hallit pahempia. Varsinkin jos toiselle lappeelle tuiskuttanut paljon ja toinen lähes puhdas. Silloin ei paino jakaudu tasan.

Lumen aiheuttamia romahduksia ei vakutuusyhtiöt korvaa! Ei ole ennalta aavistamaton tilanne...
Kosken autokeskus ajaa yllättävän edullisesti jos saavat sovittaa omiin aikatauluihinsa.
Työvoimakulujen karsiminen on nykypäivän sana. Onko raatilaisilla neuvoa toimivaan, ns. "jatkuvatoimiseen" hiirenloukkuun. Ettei tarvitsisi joka ehtoo käydä tyhjentelemässä loukkuja kun niitä hiiriä tuntuu vaan riittävän...
Ostaa molemmat ja ek pois kun käytetään nostolaitetta. Jos työskennellään pääasiassa nostolaitteella, kannattaa tosiaan perehtyä siihen, mistä sitä ajetaan. Hydr. venttiilistä ei kovin kiva ajaa, varsinkin jos työkonekin tarvitsee hydrauliikkaa. Esim lumiauran nosto ja kääntö ei kovin ergonominen ajettava kahdesta eri hydr. vivusta.

Voi esim. tilata siten, että toimii samasta joystikistä. Kun ek otetaan pois, hanan kääntö ja samasta kepistä toimii etunostolaite.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, en kyllä tekisi etunostolaitteella etukuormaajan töitä ja myös päinvastoin.
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.

Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.

Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.

Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.

Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?
Lainaus
  Mites muuten sidontaliinat + lukot ? Nehän leventävät mittaa entisestäänkin...  ::)

Joskus autokoulussa kerrottiin, että periaatteessa sidontavälineetkään ei saa mennä sen 2,60 yli. Tähän kuitenkaan hyvin epätodennäköisesti puututaan mutta kuitenkin...
Kannattaa muistaa, että maatalous on niin yksinkertaista liiketoimintaa, että kaikki melkein on laskettavissa. Ei tässä mitään uskon asioita pyöritellä.

Markkinointi meillä on perustuotteilla (vilja) melko helppoa. Harva yritys pystyy myymään yhdellä puhelinsoitolla kaiken mitä sen on mahdollista tuottaa. Hinnankin voi katsoa lehdestä etukäteen. Hinnoittelunkin on jo joku muu tehnyt puolestasi. Sama koskee tuotantopanoksia.
Kolmen kasvin vaatimus on parasta mitä Suomessa voi tapahtua etenkin jos siitä saisi vaikka porkkanan .

Nyt jos pitää olla vähintään kolmea kasvilajia niin ensinnäkin lohkokoko asettaa jo mielenkiintoiset rajoitukset kun ei ole mitään 1 ha tilkkua johon laittaisi sitä pakollista vähän yms ja vaikkapa nurmi + rypsi + ohra asettaa jo omia haasteitaan.



Voin kyllä mielelläni vaihtaa omat hehtaarin tilkut niihin sinun 6ha lohkoihin jos se on sinulle ongelma.
Millä signaalilla kylvät? Tarvitaan ko RTK vai meneekö ilman?

Ihan Egnos-signaalilla mennään, ei ole maksullisia tarkennuksia käytössä. Mutta käytän kyllä kylvökoneen sitkaimia joiden avulla pystyn päisteestä lähtiessä tsekkaamaan että heittoa ei ole, tai jos on niin pystyn samantien tekemään korjauksen käsipelillä.

Jaa että se riittää kylvötarkkuuteen. Olen miettinyt JD:n autotrac universalia mut on mietityttänyt riittääkö sen tarkkuus ilman rtk tarkennusta kun sitä ei ilmeisesti saa. Tulisi viljan kylvöön ja perunan istukseen. Sit varmaan kesällä ruiskuun. No, saa katsoa mitä tapahtuu.
Sivuja: [1] 2 3 4