Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Aiheet - jullikka

Kysytäänpä täältä, kun Masinisti-palstalle ei onnistunut kirjautua.

Sampon pikkumotossa on Sisu 44DT-moottori. Sama kuin esim A95 valtrassa. Valtran korjauskäsikirjan löysin netin syövereistä ruotsinkielisenä, josta onkin ollut jo paljon apua.

Moton syöttöpumppu(mekaaninen Bosch VE jakajapumppu) kävi diesel pajalla ja laiton sen remontin jälkeen takaisin entiselle paikalleen, ilman ennakon mittausta. Toimii ihan ok, mutta tuntuu aavistus tehoja olevan hukassa.

Tuosta valtran korjausmanuaalista löytyy ohjeet ennakon mittaamiseen pumpun päästä mittakellolla. Mutta mikähän olisi  oikea säätöarvo? A95:ssa on manuaalin mukaan 0,25mm. Mutta ruiskutuspumput on kai vähän erilaiset(valtran varaosatiskillä tämän pumpun numeroa ei tunnistettu), niin uskaltaako tuohon luottaa.

Kysymys tietäjille: Onko tuota ennakon arvoa esim laitettu pumpun arvokilpeen tai jonnekin? Arvokilvessa on monta riviä numeroita.
Hydraulisesti esiohjattuun kourakuormaajaan on tullut liikkeisiin tolkuton viive. Sen verran selvitellyt, että ilmaa taitaa olla linjoissa. Vika poistuukin ilmaamalla esiohjauslinjat, mutta kohta tulee takaisin.

Mistähän ilmaa voi tulla? Onko muuta vaihtoehtoa kuin imusiiviläkotelon tiiviste, imuputken kumiosat laatikon sisään, tai itse pumppu? Kaksi viimeistä taitaa olla aika työläitä vaihtaa, joten ensin mielellään kokeilisi kaikki muut mahdollisuudet.
Tuli otsikon mukaiselta taholta kirje. Hetken mietin, että mikä tämä on, mutta Google lopulta selvensi asiaa: http://www.tilikeskus-yhtiot.fi/ajankohtaista/huijauskirjeita-liikkeella-european-business-number.

Toisen sivun kääntöpuolellä on hennon harmaalla sävyllä kerrottu mihin lomakkeella todellisuudessa sitoutuu.
Metsätalous / Kellfri kuletin
: 04.11.15 - klo:19:45
Onko kellään sitä Kellfrin halpaa klapikuljetinta https://www.kellfri.fi/klapikuljetin-5-0-m?

Pitäisi saada joku pidempi kuletin klapikoneen perään ja Kellfri olisi aika edullinen. Mutta riittääkö tuossa siirtokapasiteetti, jos 6-osa terällä tekee paksusta puusta tavaraa? Moottori vain 0,5kW ja hihnan leveys 10cm.

Onko kokemuksia?
Kyselläänhän masinisti palstan lisäksi täältäkin vinkkejä taakseajon ohjauksen tekemiseen. Pääsis rakentelemaan, kun sais vähän itsevarmuutta asian tiimoilta.

Lainaus
Minulla on vanhaan 604:een tuppisovitteinen Masa kaivuri. Työergonomia on todella huono. Tähän asti kaivuut on tehty selkä kierossa, kädet selkänojan päällä ja jalka kaasulla. Keväällä olisi sen verran laikutusta, joten päätin parantaa työasentoa.

Tein penkkiin käännön. Ratin kun ottaa lisäksi irti, niin penkin saa riittävän eteen, että jalat mahtuvat hyvin. Ohjaamon takaseinää en ajatellut muokata.

Kytkimelle tein taakse yksinkertaisen korkean vivun, josta menee tanko kytkinpolkimeen. Tämäkin toimii välttävästi.

Vaihteenkin saa laitettua silmään penkki väärinpäin.

Käsijarruvipuun 20cm jatkoa, niin sekin tulee hyvin hollille.

Mutta entä ohjaus? Suunnitelma olisi käyttää työhydrauliikan 2-toimista lohkoa siihen. T-haarat ohjaussylinterin letkuihin ja pikaliittimillä kiinni traktorin perään. Mutta mitä muuta? Tänään kävin Valtralla ja hydrauliliikkeessä kyselemässä, mutta mitään faktaa ei tuntunut löytyvän. Painetta ainakin pitäisi alentaa. Riittääkö jos tuollaisella kaksoispaineenrajoittimella rajoittaa paineen 90bariin ja sitten vain t-haaroilla kiinni? http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa/product_details.php?p=295

Muistan törmänneeni joskus keskusteluihin, joissa ihmiset oli näitä rakennellut metsävehkeisiin. Eli mielellään kuulis kokemuksia, ennekuin rikkoo jotain tai ostaa satasilla turhia osia.
Metsätalous / Pilkekoneen hydrauliöljyt
: 20.02.13 - klo:22:08
Olen käyttänyt kohta viikon päivät uutta Pilkemasteria. Koivukuitua muutettu pilkeeksi useampi kuutio. Pyöritän konetta 502:lla, jossa ei kiekkamittari toimi. Arviolta olen säätänyt kaasun, jotta ulosotossa olisi 400r/min. Kone on pelannut ihan hyvin, mutta hydrauliöljyjen väri on muuttunut aika paljon tummemmaksi. Säiliön lämpömittari on käynyt suurimmillaan 65 asteessa, mutta olisikohan öljyt silti voineet ylikuumentua!?

Ohjekirja sanoo, jos öljyn väri muuttunut mustaksi, niin on ylikuumentunutta ja tulisi vaihtaa välittömästi.

Eli onko kokemuksia Pilkemasterin öljyistä, tai öljyistä muuten vaan? Uskallanko vielä käyttää konetta 100 tuntiin asti, jolloin eka öljynvaihto tulisi tehdä? Vai pitäisikö vaihtaa heti, ettei synnyt koneeseen vauriota?



PS. Kuinkahan sais mitattua traktorin kierrosnopeuden? Varmaan jotain mittareita on?

Metsätalous / Irtopilkkeen kuormaus
: 05.02.13 - klo:23:00
Kertokaas kokemuksia millaisella kuormaajalla ja kauhalla olette kuormanneet pilkettä kasastä kärryn kyytiin.

Olen aikeissa tehdä pilkettä kuivamaan betonilattian päälle verkkoseinäiseen rakennukseen. Vielä on kuitenkin ratkaisematta kuinka saan ne sieltä pois kärrin kyytiin. Yhdessäkään traktorissa ei ole etukuormaajaa eikä kourakuormaaja mahdu toimimaan rakennuksen sisässä.

Etukuormaajahankinnan sijasta ole alkanut harkitsemaan pienen pyöräkuormaajan ostamista. Ei liian isoa, jotta olisi ketterä. Mutta ei liian pientä, jotta homma sujuisi kunnolla. Ihan pienimmällä Avantilla tuskin pärjää, kun kai sitä kasaa pitää aika voimalla puskea, että pilkkeen tulee kauhaan. Kokemuksia?
Sivuja: [1]