Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 4

Viestit - Lumiukko

Metsätalous / Vs: Kuitua
: 10.02.14 - klo:16:54
5metrisen teko on kyllä nopeaa,raskas puiden vetäminen jää paljon vähemmälle kuin 3metrisellä.Lisäksi ajaessa saa isommat kuormat.Itelle tämä hakkuutapa kirkastui vasta muutama vuosi sitte,20vuotta tuli hakattua ensin kakkosta sitten kolmosta.Jo 5 metrin puomolla ylettyy päästä kiinni 20metrin uravälillä.Ite kaipaan pitempää puomia kasalla purkaessa,enemmän ku metässä.Varsinkin tukkikuormia purkaessa :-\

Ja raskaimmat rungot voi jättää tarvittaessa pitopuulle, jos ei muuten meinaa kuormaajalla yltää. Säästää aika paljon selkää, kun ei turhaan vetele kaikkia runko uran varteen.
Metsätalous / Vs: Kuitua
: 10.02.14 - klo:14:59
Mä taas nimen omaan pyysin viismetristä kuitua, koska pöydälle nosteltaessa miellyttävempää, tulee vähemmän pöllinvaihtoja ja sitämyöden tasauspaloja ainoastaan jouduttaa hommaa :)
Tuo on toki totta, että on nopeampaa teko.
Pitää varmaan jatkokehittää tuota syöttöpöytää, kun tällä hetkellä tuo viisimetrinen keikahtaa jos tyvi on taaksepäin :-\
Siltähän tuo näyttää, että kaikki siirtyy tuohon pituuteen pikapuoliin ???

Mikä ihme homma tää nyt on? Justiin päästiin vitosesta pöllistä takaisin kolmoseen harvennuksillakin, nytkö saa alkaa tekemään vitosta. Vaikka käsin repimällä nuo kolmoset mukavampia liikutella puiden välissä. Ja ennenkaikkea keveämpiä... Metsäliitolle kai pitänyt tehdä jo pidempään kolmosta, umpille kelvannut vitonen ihan viime vuosiin saakka, hankintana.

Vitosen teko on puhtaasti tekniikka laji, kuten kaikki käsin suoritettava hakkuu työ. Ajouran laidasta puu kaadetaan urasta poispäin ja keskeltä ajouraväliä taasen uralle päin. latvat vedetään tyven viereen metsäpuolelle tasan. Ajokoneessa on sitten 10m puomi, jotta uraväliksi saadaan 20m. Silloin metsä työ varsin mukavaa ja kevyttä touhua ja motteja tulee päivässä ihan mukava määrä..

Itse ei enää tulis mieleenkään ruveta moottorisaha hakkuussa  kolmosta tekemään.

Sahapelissä ehdottomasti vitosta vaan, eikä tarvitse olla edes 10 m puomia ajokoneess (lue maatilatraktorissa). Paljon vähemmällä puiden halailulla selviää.
Jos joku haluaisi 20 000 lahjoittaa koneen ostoon, niin kyllähän se mezzo tai mega valmetti pihaan täytyisi hakea ja rakennella siitä sopiva peli metsään.  ;)
Terve.

Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Nelipyttysiä ei edes dynoteta suolahdessa, sitte saatetaan jotain tehdä ku asiakas valittaa viidennen kerran ja uhkaa raastuvalla. Tulee kai liian kallix testata kaikki pikkumallitkin  :o

Eli saattaisi vaikka ohjelmiston vaihdolla piristyä. Mieluummin niin, kuin että pumppu sökö.
Terve.

Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Valtterin miehet ei kuittaile vaikka j – deessä näyttää olevan tyyppivika ?

Valtterimiehet on kohteliaita!  :D
Riippuu ihan siitä onko maksajan vai tekijän osassa.
Sellainen käsitys ruvennut tulemaan että pihat saisi olla selkeitä ja tilaa lumelle, muuten ei ole kenelläkään kivaa.
Pihatien pyyhkäisee nopeasti mutta sitten kun on sepelipihaa ja rakennusta ja istutusta joka puolella ei kulu kuin aikaa ja polttoainetta ja siitäkin pitäisi saada korvaus.
Noloa sekin on kun ottaa mummolta kuukauden eläkkeen pelkistä talven lumitöistä.

Tämä on kyllä totta. Toisinaan saattaa yksi uusi puska maksaa talven aikana ison tukun rahaa.
Paljonko teiltä traktorimiehet ottaa pihan aukaisusta?

 Itsellä 20e kerta (verollinen), normaali piha ja 100 metriä tietä siihen kuuluu (vuosihinnaksi tulee n.600e). Traktori ajaa siitä muutoinkin ohi, joten sille ei tule siirtymä ajoa. Auraa siis sen tien jonka varressa asun.  Pidättekö tuota paljona vai vähänä?

Aika paha on kyllä arvioida. Minkä kokoinen on normaali piha? Onko paikka lumille? Minkä muotoinen piha on?
Mittaat suunnilleen ajan, joka urakoitsijalla menee niin on helpompi arvioida taksaa. Tunnetusti konemiehet melkein maksaa, että pääsee lumihommiin. On ne niin hyviä hommia! :D
Nythän kävi kerran pakkanen -10 paikkeilla.T160 lähti kyllä käyntiin ja kävi,mutta koodia heitti tauluun.Tankissa TBn kesälöpö,liekö -6 paikkeilla kesto.

Nää koodit ei tarvii kun yhden pakkasyön ilahduttaakseen valtramiestä ;)

Tuo koodi on kuitenkin siitä mukava, että lähtee pois, kun vähän aikaa odottelee. :)

-37 astetta ja koodi hävisi tyhjäkäynnillä 4 - 5 tunnin kuluttua.

Oliko suodattimet vaihdettu ja talvipöötä tankissa? : :o
Nythän kävi kerran pakkanen -10 paikkeilla.T160 lähti kyllä käyntiin ja kävi,mutta koodia heitti tauluun.Tankissa TBn kesälöpö,liekö -6 paikkeilla kesto.

Nää koodit ei tarvii kun yhden pakkasyön ilahduttaakseen valtramiestä ;)

Tuo koodi on kuitenkin siitä mukava, että lähtee pois, kun vähän aikaa odottelee. :)
Kiitokset avusta! Vaikuttaa siltä, ttä nimeomaan tuo asento E oli oikea. Eli releen ajanlasku alkaa, kun liekinvalvojan termostaatilta tulee jännite. Jos jännite ei lopu ennen kuin aika loppuu, niin rele sammuttaa kattilan. Joka päivä oppii uutta!

Terve. Nyt tarvittas stokeriammattilaisen apua. Elikkä hakestokerin liekinvalvojan aikareleestä kysymys. Rele on mallia Tele EVD 0435, vissiinkin aika vanha, kun ei google antanut oikein hyviä osumia. Mutta releessä on siis kolme kierrettävää nuppia ohjauspaneelissa, joista kaksi ylimmäistä ilmeisesti on ajansäätöön. Alin nuppi on sen sijaan func, josta löytyy kirjaimia E, R, Wt yms. Nyt siis pitäisi tietää, että mikä noista funktioista on oikea tähän stokerikäyttöön?

Ottamatta kantaa millaisia moottoreitta linjalta tulee, niin tämähän on erittäin hieno asia Suomen kansantaloudelle. Lisää työtä ja verotuloja!

Ps. Tuskin ne huonointa moottoria koko konsernin koneisiin on ruuvaamassa  ;)
Onko kenelläkään 6850:iin sopivia lokareita ylimääräisenä? On nimittäin nuo liikennemallin lerpukat ihan onnettomat! Rehusiilolla varsinkin.. Ja onko totta, että myös T/N-sarjojen lokarit käy? Ne on huomattavasti järkevämmin muotoiltu!
Mitenkä ois, jos vaihtaisit sen Keissin 6000- sarjan hitech Valtraan? Siihen saa ilmastoinnit ja pelit, mutta on kuitenkin vielä kohtuu kestävä metsäkäyttöön? Ei noita muovisia ännäläisiä kannata enää harkitakaan..
Sivuja: [1] 2 3 4