Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - Osku

1 litra happoa + 9 litraa vettä sekaisin astiaan vaikka johonkin mehukanisteriin. Ja tätä laimennosta 3dl 10 litraan maitoa kohti. Ei tartte puuhastella jos välttämättä haluaa hapattaa. Kesällä varjossa maito säilyy näin sekoitettuna juomakelpoisena ja menee tutista läpi. Ite käytin ennen vasikan juotossa tehtiin 2 vuorokauden annoksia jauheesta ja ohilypsyn maidosta sonneille.
Motorolan Defy. Loistava kapistus. Käteen sopiva sähköposti tulee ja menee kätevästi päivittyy vaikka kymmenen minuutin välein.  exelit pdf ym muut saa auki liitteistä.voi olla useita sähköposti tilejä joista latautuu posti automaattisesti. voi itse päättää jos haluaa isomman liikenteen lataukset s-postit yms päitykset tapahtuvan kotona kun puhelin on latauksessa ja/tai wlan verkossa. Puhelin latautuu mini usb kaapelista. puhelin noutaa esim fasebook yhteystiedot ja yhdistää ne puhelimen muistissa oleviin tietoihin (puh numerot ja s.posti osoitteet). gmailin kalenteri päivittyy puhelimeen sitä mukaa ko netissä tekee merkintöjä siihen ilmeisesti päivittyy vain gmailista puhelimeen päin itse kaipaisin kahdensuuntaista päivitystä tuosta en ole varma saattaapi olla käyttäjä häiriökin. anroidille monia käteviä sovelluksia ajopäiväkirja. googlemaps. facebokin sovellus jolla voi olla kokoajan kirjautuneena. viivakoodin lukijaa. akku kestää ko ei kokoaikaa päivitä jotakin turhaa mediaa. laitteen käyttöjärjestelmän päivitys sujui kivuitta... puhelin neuvoi laittamaan luurin lataukseen ja laittamaan wlan yhteyden päälle ja hyväksymään päivityksen latauksen... Luurin takapinta ei luista kädessä naarmuuntumaton lasi ip65. sopii ruutupaidan rintataskuun ja housun reisi työkalutaskuun. kuukauden käytön jälkeen ei ole ollut ongelmia. vaatii aika paljon kiinnostusta käyttää edes osaa jo valmiina puhelimella olevia sovelluksia. Neti on vääränään sovelluksia niin kuin muillekkin käyttöjärjestelmille... Windows puhelimille ei ainakaan saa vielä esim Easy Go karttaohjelmaa mutta androidilla pelaa hyvin...
Kattokaapa tuo niin voi se hakelämpö ja pellettikatilan omistaminen alkaa tu ntua järkevältä    ???  ::) http://areena.yle.fi/video/1532289
mene ja tiedä. vedetäänhän suomessakin paljon kolmiakselisilla autoilla 4 ja 5 akselisia kärryjä. (esim tukkiautot ja euromoduulit) kylläkait sillä isolla kärryllä tulee toimeen jos keli ja tie on tarpeeksi hyvä ja kuskilla on hiukankin ajatusta mukana. Ei noi vauhdit tietenkään toimi jollain sivutiellä mutta pääteillä kyllä.
niiin vedetään nuo kolmiakseliset painaa jotain luokkaa 25 tonnia ja traktori kai pääsääntöisesti alle 10 että ihan pieni ero. Kyllä kärrry hitaassa vaudissa tiellä pysyy traktorinkin perässä mutta ei 80 km/h ja nuo isotkaan kärryt eivät paina juuri yli kolmeakymmentä tonnia
Ei kyllä tulisi mieleenikään lähteä yli 50 kympin nopeuksilla tielle kevyemmällä veturilla ko mitä on aisanpäässä. Asvaltilla (sulalla) pärjää noissa nopeuksissa juuri ja juuri muutaman tonnin pienemmällä painolla mutta liukkaalla ei. Kokemusta on noista kasetti härveleistä sen verran. tarkkana saa olla jos veturissa oli vain 13 tonnia hiekkaa ja kärryssä 20t. Mikä oli ihan arkipäivää vanhalla kymppivolvolla jonka kantavuus ei sallinut isompaa kuormaa. Kärry pyrki päälle massallaan vaikka oli jarrut kunnossa ja renkaat ok. Ei tullut mieleen lähteä liukkaalle tuolla yhdistelmällä. Talvikelillä sitten pärjäsi kärryn kanssa ko oli veturina 12N paino oli jo kärryn kanssa liki sama. Miettikää nyt mielessänne jos jollakin alle 10t myllyllä meinaatte edes unissanne kiskoa 20-30t kuormia 60-80 km/h niin hoitakaa testamentti kuntoon ja menkää konnekin ajoradalle kokeilemaan. Sitte joku viisas miettii että vedetäänhän puoliperälläkin kärryä ilman kuormaa niin siinä kärry kuormittaa auton takaakselia ja ei tarvita kovin isoa virhe liikkua ko puliperäkin on kärryn vietävänä linkussa.
miten muuten tollanen naulajuttu toimii kun olen katsellu jo muutaman kymmenen vuoden ajan että joillain vasikoilla on tuo tuuppaamisen tarve aika iso, muutama vuosi sitten asensin karsinaan sen tuttiämpärissä mukana olevan hantaakin johon ripustetaan mutta ainakin ne muoviset on poikki jo muutaman viikon jälkeen ja maidot ja ämpärit lattialla, itse ihmettelen kyllä tuota imuttelun suosiota kun nuo päiväkasvut näyttää saarioisen mukaan ihan hyviltä ja ämpärin saa helpommin telineessä karsinaan joten .....

No muoviset läpyskät ei ehkä kestä ja noita tuuppivia vasikoita varten pitää laittaa toinen naula yläpuolelle lukitukseksi. Minusta ainakaan ei ole turhempaa työtä kun käsin kannatella sitä tuttisankkoa/pulloa vasikan imiessä ja vieläpä sen intoutuessa leikkimään ja vielä jos juotettavia on useampia!
Koittakaapa laittaa tuttiämpärin mukana seuraava ripustin läpyskä ulkopuolelle karsinaa ja ämpäri siihen roikkumaan tutti joko kalterien raosta tai sitten täytyy kairata tutin ja juurimutterin mentävä aukko aitavaneriin. Itellä  näin ennen juottoautomaattiin siirtymistä. ja takuulla pysyy ämpäri paikallaan. Saavat vassut reuhata miten tahtoo kun astia on karsinan ulkopuolella... On ollut jopa 6 tuttiämpäriä menestyksellä ryhmäkarsinan seinässä yhtä aikaa. Ja nykyään juottamoon ei oteta yhtään vasikkaa joka ei osaa juoda tutista. Siitä ei edes keskustella on se niin työläs operaatio opettaa jos heti ole oppinut.Tosin kaikki tutut tuottajat siirtyi pyytämättä ämpäristä tutille ko kuulivat että olin tilannut automaatin.
Ja kannattaa ottaa huomioon että minne päin autoilijan vehkeet karistaa kuormansa. Aika turha murehtia oven korkeutta jos kuorman saa kipattua vain sivulle. Ei taida olla monella niin korkeaa hallia missä onnistuu... 
No eikös niissä suurimmassa osassa ole pohjakuljetin, eivät kippaa suuntaa eikä toiseen.
Ainakin täällä perällä näyttäis olevan pääsääntöisesti sivu kippi vehkeitä. Kaikilla ei ole etes varavehkeissä enää pohjakuljetinta ...
Ja kannattaa ottaa huomioon että minne päin autoilijan vehkeet karistaa kuormansa. Aika turha murehtia oven korkeutta jos kuorman saa kipattua vain sivulle. Ei taida olla monella niin korkeaa hallia missä onnistuu... 
Ruiskun jäljet kannattaa tosiaan käyä läpi pensselillä... Ite ostin aikanaan ruisku sarjaan myös varaletkut jotka liitin alkuperäisten jatkoksi. Näin sain tuplasti liikkuma varaa esim seinälle nousua ajatellen ( 4m tikapuilla) eihä niitä hyvän työskentely tason kanssa tarvita mutta urheillessa...
Oskulla ollu kyllä pirun kalliit valmiselementit. Mut jäähän parempi kate itsetehyille. ;D
Se on tuo rahti mikä nostaa hintaa... Tänne etelä lappiin alkaa tulla nuita kilometrejä ihan kiitettävästi. Verollinen hinta ilman rahtia pyöri toimittajasta riippuen 8000- 9000 välillä. Rahti olis ollu 2200e. Oman työn/ talkootyön hintaa ei laskettu mutta ite tehtynä suurimmat kuluerät jäi 9000 euroon verottomana. Apuna oli talkoisssa koko ajan ammatti kirvemies/ sillan raudoittaja. Muuten olis kyllä jäänyt tekemättä...
Startti instat on ollut käytössä jo pitkään, sankko juotossa. Pari viikkoa sitten siirryin vapaaseen hapan juottoon. Alku näyttää ainakin lupaavalta. On hermo levännyt kun ei oireilevia vasikoita. Saa nähä miten jatkossa. Tuossahan menis varmaan juoman jatkona naapurien ohilypsyn maijot. Jos vain sais kerättyä ja säilöttyä järkevästi...
Onhan nuita Suomen kumitehtaalla. Talvirokka on just sama saapas kai? ko suomen armeijan malli. Suomen leijona vaakuna niitit varressa ja kaikki. Samasta mallista on myös kesäsaapas. Ite olen ainakin tykänny käytössä molemmista...
Viime kesänä pelkät 15x7x3 siilon elementit ois maksanu rahteineen noin 10000 ja risat verollisena  juotosbetonin kanssa. Kaivurin työt, raudat ja verkot, tehtaan betonit (elementteihin ja pohjaan,Juotos betonit, tarvittava puutavara  + routaeristeet, viemärit maksoi n 9000 (alv0) Muotti vanerit oli jo ennestään omasta takaa... Tehtiin 6 elementtiä kerrallaan. Auto toi  valmiin massan muotteihin, 2vuorokautta kuivu - purku - uusi raudoitus. Vanerien koko rajoitti siilon korkeutta hieman alle 3m ja osa seinän korkeudesta hupeni lattia laatan pinnan alle. Seinät pystytettin asennuslaattojen päälle ja tuettiin- saumanvalu- lattian valu. Missään vaiheessa ei tingitty suoja etäsyyksistä. Betoni oli säänkestävää. Alle tuli 300styrox routaeristeeksi... Ei ihan helpoin malli tehä laakasiiloa. Kaivuri tonki kaksi työ päivää monttua(tielle sattui aika kasa metrisiä kiviä) ja kolmantena pystytti.
Sivuja: [1]