Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Aloitteleva urakoitsija - 10.09.20 - klo:23:42
-
Mitä pidätte lumenaurauksessa hinta per/km? 🤔
-
Jotain reilu 7€ alv 0 maksaa auraus per kaistakilometri, sisältäen polanteenpoiston. Toki tuo polanteenpoisto on jäänyt vähiin viimetalvina näillä vähäliikenteisillä teillä.
Ja ite en siis auraa, mut tuo hinta 5,8 kilsaa pitkällä, hyväkuntoisella, n. 5 m leveällä yksityistiellä. Samassa lenkissä muutama muukin pätkä, oisko n. 30km pätkät yhteensä.
-
Misäkhän päin se zepetoez meinaa aurata...? 🎅
-
toria ympäri? kait nuissa joku taksakii on mut harva pääsee sanelemaan moista..
-
Näillä pienillä kyläteillä ja metsäautoteillä tuntihinnalla aurataan. Oikeudenmukaista kummallekin osapuolelle. Alueauralla itse aukaisen paanat.
-
Näillä pienillä kyläteillä ja metsäautoteillä tuntihinnalla aurataan. Oikeudenmukaista kummallekin osapuolelle. Alueauralla itse aukaisen paanat.
Joo onhan se oikeuden mukaista auraajalle, jää hyvä fiilis talven jälkeen kun on saanu olla avuksi. 😂
-
Halvalla kannattaa aurata että saa aurata.
-
Miksi on huono jos tekee tuntihinnalla? Taksa kohdalleen, tulee vähemmän vahinkoa kun ei tartte kiirehtiä ja koheltaa. Itsehän en lumihommaa paljon tee, niin en tiedä....
-
Miksi on huono jos tekee tuntihinnalla? Taksa kohdalleen, tulee vähemmän vahinkoa kun ei tartte kiirehtiä ja koheltaa. Itsehän en lumihommaa paljon tee, niin en tiedä....
Onhan siinä se perinteinen että jos on kovasti investoinut ja varannut aikaa urakointiin ja sitten tuleekin lähes lumeton talvi.
Riippuu maantieteellisestä sijainnistakin, Kainuussa harvemmin on lumetonta toisin kuin etelärannikolla.
Ja siitä mitä muuta tekee... jos ei aurata niin sitten hiekotetaan ja keväällä harjataan senkin edestä.
Tai sitten on aikaa tehdä ihan muita hommia :-)
-
Joo ei oikein ajatus piisannut isolle kuvalle asiasta. Itse vedän Kunto-Lingolla noita metsäteitä jos joku suostuu maksamaan pyytämäni hinnan, 65€/h +alv laskutus alkaa viimeistään siinä vaiheessa kun traktori lähtee kotipihasta ja loppu kotiin tullessa. Pisimmät maantie siirrot on olleet 60 km suuntaansa, sähköfirmojen aurauksia.
-
Lumihommat ovat tulevaisuuden ala, kun maapallo kääntyy niin päin kallelleen, että tulee ikitalvet nietoksineen. Nyt kannattaa sijoittaa ruistulot lumikonserniin, siinä raha sataa taivaalta.
Siis kun vaan jaksetaan pinnistellä vielä muutama vuosi mustankuraisia kuukausia, ei välttämättä ensi vuonna vielä. Tai seuraavana. Mutta ihan kohta.
-SS-
-
Lumihommat ovat tulevaisuuden ala, kun maapallo kääntyy niin päin kallelleen, että tulee ikitalvet nietoksineen. Nyt kannattaa sijoittaa ruistulot lumikonserniin, siinä raha sataa taivaalta.
Siis kun vaan jaksetaan pinnistellä vielä muutama vuosi mustankuraisia kuukausia, ei välttämättä ensi vuonna vielä. Tai seuraavana. Mutta ihan kohta.
-SS-
On niitä runsaslumisia talvia ollut , jatkosta ei tiedä . Yks tuottaja laittaa syksyllä kuorma-auton kyytiin pari traktoria ja vie pohjoiseen paremmille apajille .
-
Kuka nyt pelkästään yhdellä hinnoittelu tyylillä auraa? Vaihtelu on aika järjetöntä jos ei tee sekä urakkaa, että kertahinnoiteltua aurausta. Tuntihommat erikseen jos kehtaa perus hinnalla yöt läpeensä ajella.
Tietenkin traktorilla auratessa on paras pysyä siinä tuntihinnassa ja aurata ajamisen ilosta.
-
Seppo aurovaa olutlaatikon hinnalla. Seppo suosii siis Pirkkaa ja Sakuva.
-
Siitä se lähtee 90e h, tulis vaan lunta keleesti.... ;D ;D
-
Niin, mikä se on nykyisin vallitseva hintataso? Tuntuu, ettei kukaan enää auraa alle 80 €/h alv 0. Nyt puhutaan siis kotitarveaurauksesta, yksityisteistä jne.
-
Noissa pikkupihoissa jos on harvakseltaan niitä niin tunti hinta kyllä täytyy olla aika kova että kannattaa käydä. Joskus hävettää pyytää 50 alle vartin hommasta ja matkoihin menikin vähän enempi ja takkiin tulee helposti
-
mut perusteleppa nuille tuo hinta ni ovat jopa hyin mielin maksamassa... ainakin itellä toimii noin.
-
Niin, mikä se on nykyisin vallitseva hintataso? Tuntuu, ettei kukaan enää auraa alle 80 €/h alv 0. Nyt puhutaan siis kotitarveaurauksesta, yksityisteistä jne.
Ei kai sitä kun kalusto maksaa niin paljon nykyään ja jotain pitäisi jäädä viivankin alle...
Itsehän en juuri urakoi, omissa töissä ihan tarpeeksi mut mitä tuota kaluston hinta kehitystä seurannut ja puheita/kirjoittelua seurannut niin alta satasella ei kannata konetta liikuttaa kuulemma.. siinä varjolla sitten vanhemmankin kaluston käyttäjät nostavat hintaa....
Ainakin yksi sellainen tiekunta on missä nousevat kulut eivät tuntuneet olevan ongelma kuin minulle..
Saattaa ne maksajat joskus loppua.. ::)
Noissa pikkupihoissa jos on harvakseltaan niitä niin tunti hinta kyllä täytyy olla aika kova että kannattaa käydä. Joskus hävettää pyytää 50 alle vartin hommasta ja matkoihin menikin vähän enempi ja takkiin tulee helposti
Näinhän se on. Senpä vuoksi olen itse jättänyt koko homman. Se hinta mikä pitäisi saada käytetystä ajasta ja vanhastakin kalustosta on sellainen et maksava taho ei tahdo ymmärtää ja itse ei kehtaa pyytää..
mut perusteleppa nuille tuo hinta ni ovat jopa hyin mielin maksamassa... ainakin itellä toimii noin.
Niinkuin jo kirjoitin niin yksi tiekunta on ainakin missä oltiin ilolla maksamassa korkeampia hintoja. Muissa sitten toisinpäin, yritetään keksiä kuinka voitaisiin säästää..
Ei itsellä kokemusta kun en noita juuri enää tee. Joskus laskin paljon vartin pihatien aukasuhommasta pitäisi saada ja totesin et en lähde tuollaista hintaa edes ehdottamaan.. ;D
-
aika monessa kunnassa on kuulemma urakat pantu uudelle tarjouskierrokselle kun hinnat ovat olleet liian korkeita tai huonoimpiin lenkkeihin ei ole kukaan tarjonnut.
jännä nähdä mihin homma menee, alkaako kunnan/ kaupungin ukot ite auraamaan huokeammalla :-\ :-\ :-\ :-\
-
Yksityistä pihaa aurataan tolla 90,aikaa menee kyllä kellon ympäri per kerta
-
Viimeksi aurattiin muistaakseni 2019 enemmän pihoja, loppuvuodet mentiin kertahinnalla + pieni päivystyskorvaus. Jäi siitä autopowereilla ja U-auroilla vähintään 100€/h mutta ei ollut enää aikaa tai ispiraatiota.
-
nykyään alkaa olla isoja alueita joille ei taho löytyä työntekijöitä. ei kiinnosta enää nuoria pyöriä koneen kanssa kun voip jotain muutakin tehä. ja toiset sit ei opi tekemään noita hommia.. jälki aika karseeta.
-
nykyään alkaa olla isoja alueita joille ei taho löytyä työntekijöitä. ei kiinnosta enää nuoria pyöriä koneen kanssa kun voip jotain muutakin tehä. ja toiset sit ei opi tekemään noita hommia.. jälki aika karseeta.
Siis eihän tuo ole kuin yleisesti rahasta kiinni. Eteläisessä Suomessa moni paremmin palkattuja hommia kuin aurata lunta keskellä yötä.. pohjoisemmassa voi muut työt olla harvassa ja jotenkin havainnut et siellä on sitä intoa vielä enemmän jäljellä..
-
Koiranvirkoja nuo lumihommat. Lumipyryaamuyönä on kiva vaan kääntää kylkeä lämpimän peiton alla, jatkaa unia ja antaa muiden hoitaa lumityöt. Siellähän pimeässä hikoilette keskisormea näyttävien autoilijoiden seassa.
-
ja kun valikoi keitä palvelee niin jopa on hyä mieli tehä noitakin hommia kun tietää et on tyytyväisiä asiakkaita.. mut sitiin en kyllä lähe hommiin..
-
Vieläkö monella paikkakunnalla kunta aurauttaa yksityistietkin? Täällä tiekunta ja viime kädessä kiinteistön omistaja maksaa tien kunnossapidon . Asemakaava-alueen kadut vielä kunta touhuaa ja valtion tiet valtio tietenkin.
-
Kaikille tästä ei puhuta, mutta minulle on sanottu, että parhaiten tienaa ja helpoiten laskutuksen saa järjestettyä, kun laskee jokaiselle asiakkaalle oman hinnan per käyntikerta. Se pitää vaan miettiä tarkasti, mutta kun sen on viilannut kohdalleen, niin sitten on selvät sävelet. Isompiin auraussavotoihin kuten valtion teille ei kannata lähteä. Ne on pilalle kilpailutettu ja niillä reissuilla polttoainetta ja kalustoa kuluu. Pihatöissä pääsee helpommalla ja kilpailu ei jostain syystä ole niin kovaa. Hommasi kun hoidat, niin kiltisti sieltä rahat tulee talvellisista lumihommista. Kai näissä toisenlaisiakin tarinoita on, mutta voi sitten sen asiakkaan sivuuttaa jatkossa hyvällä omalla tunnolla, jolta ei rahoja ole tulossa.
-
juuripa noin. se vaan toimiii..
-
en auraile enää, mut sillon kun sitä tein oli osa hiukan sellasia teitä ettei siitä itelle mitään jäänyt mutta kun sitä tietä ei kukaan muu suostunut auraamaan tein sen homman hiukan niinkun hyväntekeväisyyttä, aikaa meni matkaan liki tunti käyntikerralla, eihän siitä iljennyt veloittaa eikä täyttä hintaa myöskään aurauksesta. Mut olipa asukas tyytyväinen että palvelutaksi pääsi pihaan ja tätönen kauppaan. Mökkiteistä sitte kyllä eri taksa kun tie piti olla tietyllä kellonlyömällä auki herrasväkien saapuessa huvikumpuunsa. Joskus hiukka tuli napinaa , mut kukapa kaikkeen on tyytyväinen.
-
Silloin kun aloitin pihojen auraamiset, edellinen käski kertoa hinnan Piillä kun auraat mökkien pihoja verrattuna okt. pihaan. Jos ei maksa niin pysyköön muualla
-
en auraile enää, mut sillon kun sitä tein oli osa hiukan sellasia teitä ettei siitä itelle mitään jäänyt mutta kun sitä tietä ei kukaan muu suostunut auraamaan tein sen homman hiukan niinkun hyväntekeväisyyttä, aikaa meni matkaan liki tunti käyntikerralla, eihän siitä iljennyt veloittaa eikä täyttä hintaa myöskään aurauksesta. Mut olipa asukas tyytyväinen että palvelutaksi pääsi pihaan ja tätönen kauppaan. Mökkiteistä sitte kyllä eri taksa kun tie piti olla tietyllä kellonlyömällä auki herrasväkien saapuessa huvikumpuunsa. Joskus hiukka tuli napinaa , mut kukapa kaikkeen on tyytyväinen.
Samalla tyylillä auraillut hyväntekeväisyytenä samalla kun omani oon lingonnnut auki. Maksuakin olis varmaan saanut, mutta niistä olen suosiolla kieltäytynyt. Myöhemmin yksi naapuri oikein pyysi linkoamaan ja kello 6 olisi pitänyt tien olla ensimmäisen kerran auki ja sen jälkeen tarvittaessa päivällä. Tämä siis pyry ja sade päivinä. Yritin kieltäytyä niin hienovaroen kun vaan pystyin. En tiedä ottiko herneen nenäänsä. Nyt siellä käy ihan urakoija ja tekeekin hyvää jälkeä, mutta tuskin ihan kiitoskaupalla kyllä aurailee. Tosin ei se mun kieltäytyminen johtunut rahasta, vaan siitä kellon tarkkuuteen ja muuhun liekaan joutumisesta.
-
Koiranvirkoja nuo lumihommat. Lumipyryaamuyönä on kiva vaan kääntää kylkeä lämpimän peiton alla, jatkaa unia ja antaa muiden hoitaa lumityöt. Siellähän pimeässä hikoilette keskisormea näyttävien autoilijoiden seassa.
;D ;D
Juuri tähän lopputulokseen olen itsekin päätynyt... Ei kyllä viitti mistään kymmenen asteen pakkasesta käynnistellä konetta minkään 20min homman takia, kun rahtareilla on koneet jo valmiiksi kuumana. Ja kun valtion tielle 50m matkaa...
-
asenne kohillaan. mut eipä taija paljon teslat liikkua jos kukaan ei pihoja ja niiten teitä auraile.. ite ihmetelly kun yks mesekuski ei pääse etes tallistaan kun tuuli tuonu lunta joka jäätyny tallin lattialle. murske on tuntematon käsite tuolle..
-
kympillä noita pihoja aurannu vuoskaudet,joku joskus antanut vitosenkin :)yksi ainut on kysynyt,että pitäskö sun nostaa hintaa,kun polttoainekkin on niin noussut.
-
Polttoaineen hinta on vain yksi osa kuluista, eikä edes suurin. Nykykoneissa huolto- ja pääomakustannukset ovat kaksinumeroinen euromäärä per tunti.
Suurin osa tuntikustannuksesta on oma palkka.
-
Polttoaineen hinta on vain yksi osa kuluista, eikä edes suurin. Nykykoneissa huolto- ja pääomakustannukset ovat kaksinumeroinen euromäärä per tunti.
Suurin osa tuntikustannuksesta on oma palkka.
Kovimmat täppärit ei itselle laske tuntipalkkaa.. ;D
-
En lue itseäni tuohon porukkaan
-
Ja muistakaa ittelle tuplapalkka sunnuntaina...
-
eihän niiiin piänellä palkalla etes elä.. kyl kunnon hinta pitää pyytää ja seuraavan talven syksyllä hetken uottaa... johan alkaa miellyttämään...
-
kympillä noita pihoja aurannu vuoskaudet,joku joskus antanut vitosenkin :)yksi ainut on kysynyt,että pitäskö sun nostaa hintaa,kun polttoainekkin on niin noussut.
Minkä kokoisia pihoja nämä ovat? Ja ilmeisesti ovat ainakin jotkut maksaneet käteisellä 🤫?
-
ja kiva käytä auraamassa kun ei ole käteistä vain pelkkä känny -ja siihen joku sovellus..
-
ei ole käteistä vain pelkkä känny -ja siihen joku sovellus..
Esimerkiksi MobilePay mikä ei ole tulevaisuutta vaan tätä päivää. Ja huhupuheitten mukaan toimii myös Savossa.
-
ei ole käteistä vain pelkkä känny -ja siihen joku sovellus..
Esimerkiksi MobilePay mikä ei ole tulevaisuutta vaan tätä päivää. Ja huhupuheitten mukaan toimii myös Savossa.
Helvettiin tollaset mopilepeit ja muut hölmöydet, jos ite tekisin noita lumihommia mummoille, hyväksyisin vain käteismaksun, oon mä semmonen johnny cash.
Mä kun en nimenomaan halua olla mikään "nykyaikainen"
-
ei ole käteistä vain pelkkä känny -ja siihen joku sovellus..
Esimerkiksi MobilePay mikä ei ole tulevaisuutta vaan tätä päivää. Ja huhupuheitten mukaan toimii myös Savossa.
Helvettiin tollaset mopilepeit ja muut hölmöydet, jos ite tekisin noita lumihommia mummoille, hyväksyisin vain käteismaksun, oon mä semmonen johnny cash.
Mä kun en nimenomaan halua olla mikään "nykyaikainen"
Ja tuossahan tienaa molemmat ::)
-
kympillä noita pihoja aurannu vuoskaudet,joku joskus antanut vitosenkin :)yksi ainut on kysynyt,että pitäskö sun nostaa hintaa,kun polttoainekkin on niin noussut.
Minkä kokoisia pihoja nämä ovat? Ja ilmeisesti ovat ainakin jotkut maksaneet käteisellä 🤫?
normaali pihoja,ei mitään kovin isoja,joissain vähän tienpätkää vähäsen..
-
Seppo aurovaa olutlaatikon hinnalla. Seppo suosii siis Pirkkaa ja Sakuva.
Å huh... 🎅
-
Onko täällä ihmisiä, jotka auraa puutavarayhtiöille?
Itselle tarjottiin auraus sopimusta puutavarayhtiöstä, joka edellyttää että liittyisi Vastuu Group:piin, liittyisi PEFC Yrittäjärekisteriin ja vastuuvakuutus kanssa pitäisi olla miljoonaan euroon saakka. Noista tulisi kai jonkun verran kustannuksia minulle.
Onko muilla vastaavia?
-
Tuota yrittäjärekisteriä ei ole vielä nuijittu pöytään, muut on. Tuo Vastuugroupin pakkomyynti sapettaa, kun yksinäisenä yrittäjänä (ei renkejä) siitä ei mene urakanantajalle muuta olennaista tietoa kuin verovelka. Verovelkatodistuksen saisi verottajalta ilmaiseksi, mutta sehän ei Yhtiölle riitä.
-
Mitä tuo Vastuugroupiin meneminen maksaa käytänössä, kun tuosta hinnastosta ei ottanut mitään selvää?
Tuota yrittäjärekisteriä ei ole vielä nuijittu pöytään, muut on. Tuo Vastuugroupin pakkomyynti sapettaa, kun yksinäisenä yrittäjänä (ei renkejä) siitä ei mene urakanantajalle muuta olennaista tietoa kuin verovelka. Verovelkatodistuksen saisi verottajalta ilmaiseksi, mutta sehän ei Yhtiölle riitä.
-
Mitä tuo Vastuugroupiin meneminen maksaa käytänössä, kun tuosta hinnastosta ei ottanut mitään selvää?
Viime vuodelta oli vuosimaksu 140 € + alv
Vastuuvakuutuksen nosto normaalista puolesta miljoonasta yhteen miljuunaan oli vakuutusmaksussa ehkä jotain parinkympin luokkaa.
-
Vastuu Group on yksi parhaista liikeideoista koskaan. Aikaisemmin, kun ns. tilaajavastuulaki tuli voimaan, yritys joutui alihankkijana hankkimaan tilaajalle todistukset siitä, että yrityksen verot on maksettu. eläkevakuutukset ovat voimassa, työterveyshuolto hankittuna ja tapaturmavakuutukset maksettuna, ja TES- säännöt noudatettuna. Kaupparekisteriote vastuuhenkilötietoineen usein tarvitaan myös. Tämä teettää yrittäjälle työtä, joten jollekin nopealle bisnesmiehelle tuli idea perustaa saman "vastuun" - mukaisia yhtiöitä, jotka alkoivat esiintyä kuin virallisen lain toteuttajina, maksattamalla yrityksillä Luotettava Kumppani- palvelusta 160€ + ALV, ja teettämällä yrittäjällä samat tiedonhaut edelleen, mutta Vastuu Group- firmalle.
100000 yritystä x 160 € on mukavat runsaat 15 miltsiä hommasta, jonka yrittäjät itse ja vakuutusyhtiöt ja verottaja ja ytj ja kaupparekisteri et al jo hoitavat.
Kyseinen Vastuu Group ja lukuisat viimeaikaiset tytäryhtiöviritykset itse piilottavat tilinpäätöstietonsa ja omistajansa, tiedoista voi saada aavistuksen holding-yhtiön tiedoista, ehkä siksi, etta tällaisten parasiittiyritysten mainio kannattavuus ei paljastuisi kovin räikeästi.
Tähän Luotettava Kumppani- järjestelmään liittyy myös korruption kaltaisia piirteitä: esimerkiksi Mehiläinen oli tehnyt Vastuu Groupin kanssa sopimuksen, joka päivitti Mehiläisen asiakkaan työterveyssopimustiedot automaattisesti, mutta hyväksytyn mutta ei sisäpiiriin kuuluvan työterveyspalveluja toimittavan yrityksen tiedot piti käsin päivittää kerran kuukaudessa ! Piti jo tappelua tarjota, moisen törkeyden torjumiseksi. Vastuullisuuteen ei liity jonkun tietyn yrityksen pakkokauppaaminen. Kyllä joku Pohjola ärähtäisi lujasti, jos Vastuu Group mahdollistaisi vain ifin vakuutusten automaattisen päivityksen systeemeihinsä.
Tähän arveluttavaan pakkosyöttöön on sotkeutunut myös Kela, ks YLE uutinen (https://yle.fi/a/74-20143754) tai Uusi Suomi Puheenvuoro, Viranhaltijapäätöksillä rahaa ja pakkoasiakkuuksia Vastuu Groupille (https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/erikakeski-korhonen/viranhaltijapaatoksilla-rahaa-ja-pakkoasiakkuuksia-vastuu-groupille/)
Toki pidän omassakin otsassa liimattuna Luotettava Kumppani - tarraa. Tahdoton tallukka kun olen.
-SS-
-
VastuuGroupin sivuilla puhutaan vain TyEL vakuutuksesta, voikohan sinne liittyä ylipäätään jos on MyEL vakuutus?
-
VastuuGroupin sivuilla puhutaan vain TyEL vakuutuksesta, voikohan sinne liittyä ylipäätään jos on MyEL vakuutus?
Voi.
-
eiks kannata pyytää sen verran et kannattaa?? ainakin ite tehny niin...
-
eiks kannata pyytää sen verran et kannattaa?? ainakin ite tehny niin...
Kannattavuuden voinee laskea monella tavalla. Jos sen laskee jollakin TTS urakointilaskurilla, voi olla, ettei tarvitse konehallissa seisovaa velkarautaa ulkoiluttaa koko talvena.
Sitten voi varmaankin rahoitusyhtiöön soittaa, että älkää nyt korkoja ja lyhennyksiä laskuttako ollenkaan, kun tuli vähän tarjouksissa oltua joustamaton.
-SS-
-
mutta kuka käskee moiseen? eiks ole vapaa maa ja vapaa tahto. tuossa just kattelin kun yks isäntä sai uuten hitonmoisen valtun pihaansa... mietin et millä tuonkin maksaa kun ei ihan taitoa ole töihin...
-
yks isäntä sai uuten hitonmoisen valtun pihaansa... mietin et millä tuonkin maksaa kun ei ihan taitoa ole töihin...
Onko tämä mielipide vai kateutta?
-
ei vain pientä epäilyä kuin homma taas menee... viimeeks lähti jcb vasttrac voutille tuolta... ei ihan toimi kuin strömsö... mut surkiaa kuin nuoria vejätetään....
-
ny on oksan olkapäälle hypäny katteuven piru. sitä se teettää kun aina toisten homista ja koneista vaivaa näkee.Antaapi yrittää ja touhuta, vai onko se oksalta pois,omillaan tai lainarahoilla kukin kamppeensa hankkii.
-
siä se osaat ettiä tuon kateuten joka paikasta. mutta miulla on oma lehmä sen verta ojassa että ois kiva jos joku nuori alkais nuita teitä kolaamaan jotta miun ei enää noilla paskoilla vehkeillä turata. mutta mutta.. viimekski ostattivat helevetin kalliit koneet ja sit ei ollukaan osaamista ja kun koko ajan oli tiekanavalla vaan moitewtta niin irtisanovat sopimuksen ja siinä sit oli kallis koneikko ja ei hommia.. sai onneks osan hinnasta takas mutta jäi silti velkaa ja nyt ei sit kiinnosta enää kokeilla.. joten taas on pulaa tekijöistä tälläkulmalla. nuorille pitäs jossain kertoa nuo totuutet eikä vain piirrellä niitä käppyröitä ruusun punaisista unelmista.. miuta säälittää ja harmittaa noiten puolesta.. kateutta en kyllä osaa tuntea. ylpeenä mainostan nuita osaajia..
-
ot sää erin omainen, lienee jää veteen reikä kun kastat sormes ja otat pois.kokeile ihanhuvikses. Mut vaikeeks menee tuollasella ajatuksella myös. sinnuu lie harmittaa kun ens talven aurauksille et saanutkaan sopparia. paremmat ja luotettavammat vehket ynnä laatu.
-
ot sää erin omainen, lienee jää veteen reikä kun kastat sormes ja otat pois.kokeile ihanhuvikses. Mut vaikeeks menee tuollasella ajatuksella myös. sinnuu lie harmittaa kun ens talven aurauksille et saanutkaan sopparia. paremmat ja luotettavammat vehket ynnä laatu.
Tullee se vielä sekin aika ettei teitä auraamaan ole ihmisiä,jotka on ikänsä traktoria ajaneet.Tässä tilanteessa ainakin on suotavaa varsinkin nuorille,antaa virheitä anteeksi.
-
itellä tuo soppari kait jatkuu hautaan asti mutta ei nuita nuoria hirveesti kiinnosta kun vaatimukset kuulema noilla hirmu tarkkoja..
virheitä teköö jokainen mutta pitäis yrittää etes parantaa eikä vain selittää jotain. oppia ikä kaikki. itellä ei enää niiin paljon intoa tehä talvella tuota hommaa kun ei nuo vehkeetkään enää niiin priimaa, mut kun ei muita ole saatavila. joskus miettinä miten käy kun kunto pettää... voisko joku jatkaa nuilla vehkeillä... noooo, eihän tää onneks kokse nuorempiin , pystyvämpiin...
-
ei nuo vehkeetkään enää niiin priimaa, mut kun ei muita ole saatavila.
Ymmärtääkseni lumikoneita saa kaupoista/valmistajilta edelleenkin. Otat kassakaapista päällimmäisen setelinipun, vaihdat punavanteisen toisenmerkkiseen punavanteiseen, siihen vaikka AM aura nokalle, FMG alaterä alle ja Wieskalainen nostolaitteisiin. Sitten olis kaikki: kalusto, ammattitaito ja rautainen itseluottamus samassa paketissa. Ei muuta ku antais lumen lentää...
-
Tästä sopasta puuttuu enää se, että yksityinen, avustusta saava tiekunta joutuisi urakoitsijan valinnassa noudattamaan kaikkia samoja parakraahveja kuin nyt tuolla julkisella puolella on pakko.
-
Onhan julkisissa hankinnoisskin raja minkä alle jäävissä hommissa hankintalakia ei sovelleta.
https://www.hankinnat.fi/mika-julkinen-hankinta/kynnysarvot
-
Pakko ei juu ole soveltaa mutta ilmeisesti kaupunki voi halutessaan asettaa omia, esim kaluston ikään, päästöihin ym liittyviä vaatimuksiaan?
Minä en tuota tiedä.
-
ht, ootko koskaan miettinnä et saabiko tuollasella paketilla tosiaan tuon hinnan mukaan parempaa jälkeä kuin jos on vaikka pari vuotta vanhempaa ja käytettyä kalustoa?? täällä ainakii oli tie kapiaa ( aurattu köröttelemällä )ja mutkat tosi kapeita ( sisäkurvi oli noin 50-70 senttiä aurausviitoista penkalla ) ja ns nimismiehen kiharaa melkein koko matka.. ja koneena oli sentäs uusinta kalustoa. oppia vaan ei ollut saatu mistään. vaatimus kait hieman toista..
-
Ei kai sen laadun nyt huonontuakaan pitäisi jos puikoissa on sama vanha kettu jolla on kokemusta ja näkemystä...
-
Mutta kyllä se puolen miltsin rauta pyllyn alla parantaa henkistä hyvinvointia, ja lohduttaa talviöinä itkiessä, jos vaikka joku hömppäheinäilijä on varastanut kaupungin vuokralohkot ensi vuodelle.
-SS-
-
ja lisää työmotivaatiota kun kattelee laskulappua yöpöytällä.
-
90e H pihan auraus tuntitöinä.. Kokopäivä tai yö menee pyöräkuormaajalla. Sopii mulle👍
-
Minua se suuresti huvittaa minkälaista jälkeä milläkin kalustolla saapi,vielä muistan millaisilla vehkeillä sillon uutena,reilusti yli 50v sitten hommia aloittelin.
Kyllä saapi,ihan se on Jannusta kii huutaako Tyttö Hii,Hii,HIIII ;D
-
taisi silloin olla työnjälki tärkeämpää kuin nykysin. tahtoo olla tuo valtiontienkin auraus vähän tuuripeliä.
-
taisi silloin olla työnjälki tärkeämpää kuin nykysin. tahtoo olla tuo valtiontienkin auraus vähän tuuripeliä.
Taitaa tämä säästölinja vaikuttaa myös jälkeen. Esim auraamaan ei saa lähteä ennekuin lupa on saatu, ja ennen sitä ekat 5 cm lumesta on jo poljettu nypyläpolanteeksi johon ei oikein pelkkä aura enää pysty.
-
äää, se ei ole urakoijille onkelma kun on laitteet siihenki.. mutta kyllä tahtoo olla että kun köröttelee niin saabi sen kiharan ja sit penkka kaatuu jo kolmannella ajolla tielle.. tiet kapenee jo ennen joulua. ja kyllä tuo säästö on myös iso osa homman kusemista,. ei uskalleta tehä kun ei ole lupaa mutta senkin jälkeen on pakko ajella kuin on sanottu, jäljestä viis!
-
taisi silloin olla työnjälki tärkeämpää kuin nykysin. tahtoo olla tuo valtiontienkin auraus vähän tuuripeliä.
No kuhan ensin etes aurattas niitä valtionteitä...
-
taisi silloin olla työnjälki tärkeämpää kuin nykysin. tahtoo olla tuo valtiontienkin auraus vähän tuuripeliä.
Taitaa tämä säästölinja vaikuttaa myös jälkeen. Esim auraamaan ei saa lähteä ennekuin lupa on saatu, ja ennen sitä ekat 5 cm lumesta on jo poljettu nypyläpolanteeksi johon ei oikein pelkkä aura enää pysty.
Meidän yksityistiellä ongelma on päinvastainen, auraaja tulee auramaan heti kun tulee ekat 5 senttiä ja auraa ne kalliit murskeetkin pientareelle. Parempi on että tulee sellanen kova polanne, jolloin seuraavilla aurauskerroilla se ei enää auraa niitä mursekeita pientareelle, kun on kova polanne niiden päällä.
-
taisi silloin olla työnjälki tärkeämpää kuin nykysin. tahtoo olla tuo valtiontienkin auraus vähän tuuripeliä.
No kuhan ensin etes aurattas niitä valtionteitä...
Täällä on maksimissaan näitä lumia tullut kolme senttiä ja tie on aurattu neljä kertaa. Kolminumeroinen tie….
-
huh. mahtaa siinä terästä olla asvaltilla. täällä on kaks numeroinen ja vuorokauteen ei auraa näkyny tiellä vuosi sitten.. pikkasen oli polannetta asvaltilla ja sit kun se oli tehty muutamalla pitkällä rekalla ni olikin hupiaajaa tiellä jossa raiteet pikkasen seilas.. nooo, onneks se sit tammikuussa suli pois.. mutta ite manannu auratessa ettei kukaan käytä tien leveyttä hyäkseen, vaan keskitien kaupoita vain liikenteessä. laitoihin sit ei taho saaha millään polannetta aikaseks. ja auratessa sitten terät kuluu puolen metrin matkalta silmissä ja osa murskeesta pois. tassu kuluu samoin ihan hitosti ojan puolella ja keskitien puoleinen sit kestää jopa pari talvea.. tuohon roteen ei saa järkevästi pyörää sovellettua tuohon ojalaitaan...
-
taisi silloin olla työnjälki tärkeämpää kuin nykysin. tahtoo olla tuo valtiontienkin auraus vähän tuuripeliä.
Taitaa tämä säästölinja vaikuttaa myös jälkeen. Esim auraamaan ei saa lähteä ennekuin lupa on saatu, ja ennen sitä ekat 5 cm lumesta on jo poljettu nypyläpolanteeksi johon ei oikein pelkkä aura enää pysty.
Meidän yksityistiellä ongelma on päinvastainen, auraaja tulee auramaan heti kun tulee ekat 5 senttiä ja auraa ne kalliit murskeetkin pientareelle. Parempi on että tulee sellanen kova polanne, jolloin seuraavilla aurauskerroilla se ei enää auraa niitä mursekeita pientareelle, kun on kova polanne niiden päällä.
Tasaisen polanteen syntyminen on oikein hyvä asia kauden alussa.
Mutta ihan jokaisen seuraavan lumisateen kohdalla sitä ei tarvitsisi välttämättä enää kasvattaa :-/
Pahinhan tuo ilmiö on taajamissa joissa on raskastakin liikennettä, busseja, jakeluautoja jne; kun ei ehditä ajoissa aurata niin syntyy sellaista kivikovaa perunapeltoa jota on todella ärsyttävää sitten ajella. Jollain kujalla tahtoo loppukeväästä jo matalammasta autosta loppua maavara...
Täällä eräs hieman persoonallinen vanhemman polven isäntä ei nuukuuksissaan raaskinut aurata pihatietään vaan lumi vaan survoontui siihen. Sitten kun se alkoi keväällä pettää niin maitoauto päätti ajaa tien vieressä pellolla kun maa oli vielä jäässä :-)
-
semmonen kolmen sentin polanne ois kiva kun sais pysymään melkein kevääseen, kun ilmat lämpnee niin vois poistaa reilun puolet ja sit se oiskii jo sula lumeton pinta loppukevään.. yöpakkaset kuivattais sen ja ei olis hankala ajella jopa sähkyautolla tuollasta.
-
Traktorit ovat tulleet paikallisteiden aurauksiin. Kuorma-autoauraan verrattuna traktoriauraus jättää herkemmin polannetta ja semmoista aaltoilevaa poikittaista pomppujälkeä. Suurimmat prentit kuitenkin ovat kalustona, voimaa ei puutu, mutta ehkä painoa. Sitten kun se tie jäätyy harmaaksi jääksi, käyvät karhentamassa joillakin erityisillä karhennusterillä, mutta ei pakkasjää helposti lähde irti.
-SS-
-
Polanteen poistossa, kun ovat riittävästi pomputelleet traktoriaurallaan, käyttävät yleensä täällä päin vieläkin karhua – onneksi.
-
Polanteen poistossa, kun ovat riittävästi pomputelleet traktoriaurallaan, käyttävät yleensä täällä päin vieläkin karhua – onneksi.
Muuten kaikki tr-auratkaan eivät pomputtele. Tiedä sitten mistä erot johtuvat (aurasta, kiinnityksestä, tassuista / niiden säädöstä, traktorin rengastuksesta, painosta, merkistä, kelistä, kuskin lippiksen väristä)? Paikallista valtion tietä auraava urakoitsija tekee yleensä hyvin tasaista jälkeä.
-
juuu, saman olen itekin huomannu. tuo rote alkaa olla hieman kulunu mutta aika tasaista jälkeä tulee tuossa 40 vauhissa ja kerta talvea, yleensä nuoskan jälkeen ajatan tien kuorma-auton alusterällä ja sillä taas menee muutaman kuukauten, eli kevääseen. mutta eipä tartte kyllä penkkojakaan normi talvena kaataa, tie sen verta leveä. reunat kun sulaa aikasemmin kun ei polettuna, joten ei kerää vettä keskelle..
-
taisi silloin olla työnjälki tärkeämpää kuin nykysin. tahtoo olla tuo valtiontienkin auraus vähän tuuripeliä.
No kuhan ensin etes aurattas niitä valtionteitä...
Täällä on maksimissaan näitä lumia tullut kolme senttiä ja tie on aurattu neljä kertaa. Kolminumeroinen tie….
Täällä ei välttämättä 40cn tiellä lunta aieheuta auraustarvetta...
-
Ei täälläkään kun päästään oikeasti talveen. Nyt ovat vaan niin innoissaan. Tai harvoin täällä enään nyt 40 senttiä lunta on, mutta 15 voi sataa ja ei saa aurattua
-
Italialainen mafia on pesiytynyt Kanadan lumenlinkousmarkkinoille. Youtube-kanavalla esiintyvä Stefano Narducci (https://www.youtube.com/@Stefano_Narducci/videos) on hiusgeeliä tihkuva yrittäjänuorukainen, joka auraa kuudellakymmenellä Kubota L6060 - tyyppisellä traktorilla (noin 65 hv) lunta kotikaupungissaan, runsaat 4000 asiakasta, nurmikkorenkaat näkyvät olevan, ja viime talvena ajoivat lunta pihoilta vain lingoilla, ei auroilla. Tulevaksi talveksi ehkä päivittävät lumiauroja traktorien eteen.
Kesäisin varmaankin tekevät nurmikonleikkuuta ja muuta pihahommaa.
-SS-
-
aikoinani kattelin youtubessa kuin oli pikkasen satannu lunta japoniassa.. pari metriä eikä yhtään auraa töissä mutta kunnon linkoja sitäkin enemmän... ja katoilla ukot kolien kanssa.. miten lie sit kun alkoivat nuo sulaa....
-
Traktorit ovat tulleet paikallisteiden aurauksiin. Kuorma-autoauraan verrattuna traktoriauraus jättää herkemmin polannetta ja semmoista aaltoilevaa poikittaista pomppujälkeä. Suurimmat prentit kuitenkin ovat kalustona, voimaa ei puutu, mutta ehkä painoa. Sitten kun se tie jäätyy harmaaksi jääksi, käyvät karhentamassa joillakin erityisillä karhennusterillä, mutta ei pakkasjää helposti lähde irti.
-SS-
Traktorin alueaurat ovat yleensä liian kapeita 6m leveille ja yli teille. Sitten joutuu 3,6-4 metriset lehden kääntämään ihan poikittain, jolloin se alkaa haukkomaan ja pomppimaan. Näin tulee auratessa jo lainetta tai kiharaa. Tuo poikittain pito myös haittaa hyvänkin alueauran heitto-ominaisuuksia.
-
Lienen joskus maininnutkin,silloin kauan kauan sitten kun asiat oli paremmin,anivarhain veettiin kylätie auki,
mutta ihan reunaan asti ei menty ja vauhtia,sitä siis oli,ei jääny aurapenkkoja.
Iltapäivällä toinen kierros reunoja myöten.
Ei ollu polkeutunutta lunta eikä korkeita penkkioja.
Ja oli pikkupojasta hienon näköstä kun Kuorma-auto meni vilkut päällä hirveetä kyytiä ja lumi lensi tosi komeasti,
jäi tyynellä pakkaskelillä oiken olemaan hetkeksi ilmaan.
Ei tämä nykynen oo mistään kotosin,siipiä on sivulla, alla ja lie perässäkin ja hiljaa mennä ährätään ;D
-
Traktorit ovat tulleet paikallisteiden aurauksiin. Kuorma-autoauraan verrattuna traktoriauraus jättää herkemmin polannetta ja semmoista aaltoilevaa poikittaista pomppujälkeä. Suurimmat prentit kuitenkin ovat kalustona, voimaa ei puutu, mutta ehkä painoa. Sitten kun se tie jäätyy harmaaksi jääksi, käyvät karhentamassa joillakin erityisillä karhennusterillä, mutta ei pakkasjää helposti lähde irti.
-SS-
Traktorin alueaurat ovat yleensä liian kapeita 6m leveille ja yli teille. Sitten joutuu 3,6-4 metriset lehden kääntämään ihan poikittain, jolloin se alkaa haukkomaan ja pomppimaan. Näin tulee auratessa jo lainetta tai kiharaa. Tuo poikittain pito myös haittaa hyvänkin alueauran heitto-ominaisuuksia.
Sama ongelma vaikuttaa olevan nykyisin kuorma-autoilla auratessa. Pahimmillaan on kylätie ollut kuin aallokossa ajaisi automiehen jäljiltä.
Tässä on kyläteitä vuosien varrella aurannut monta erilaista yhdistelmää ja vaikka kuorma-autossa on kiistattomia etuja niin ei se kyllä millään tasolla takaa että tie olisi kunnossa, enemmän se vaikuttaisi olevan kiinni kuskin asenteesta kuin kalustosta.
-
cutana, nyt oli asiaa! just tuo kun on joku liian leviä aura ja sit siinä 500 heppasessa ei olekaan painoa tarpeeks kiitättää sitä auraa kunnolla. itelä on vain 285 leviä rote ja tuo punavanne. ekana keskitie auki ja sit reunaa myöten vauhikkaasti ja lumi lentää nuoskanakii vastapenkalle asti, ei jää aurausviittojen juureen. ja kun ajaa vauhtia niiin vain hyin loivaa aaltoa jää joittenkin heittojen jälkeen tiehen.. se nimismiehenkihara on just tuossa köröttelyssä ja joustoterissä se kivoin...
-
Meirän kylätien auras joku vuosi sitten ihan liian kapea kalusto. Sillä jäi auraamatta pyörtänöt ja keskitie. Ihan yhtä sovittelemista missä ja koska pystyi edes kohtaamaan vastaantulevan ajoneuvon. Ei auttanut ilmoitukset väylävirastolle. Tai kait se jotain auttoi, kun tuo kalusto / urakoija ei enää seuraavana vuonna auraillut.
-
Paljon on myös kuskista kiinni. Tätä meidän ohi menevää tietä aikoinaan aurasi yksi urakoitsija oikein hyvällä menestyksellä, kalustonsa oli 6300 Mezzo jossa oli etukuormaimessa alueaura, pyöräkuormain ja joku reilumman puoleinen massikka. Joskus tuuppasi tuolla valmetillakin ensimmäisen vedon keskelle tietä ja isommilla perään kun ehti. Ajo myös usein pysäkit ja risteykset tuolla mezzolla. Jäljessä on hävinnyt sitten moni autolla auraava. No noi veljekset lopetti tuon maantie homman ja rupesi vähemmän kilpailulle alalle.
https://www.tupala-yhtyma.fi/ajankohtaista/
-
6300 Mezzo jossa oli etukuormaimessa alueaura, pyöräkuormain ja joku reilumman puoleinen massikka.
Tästä voisi joku allekirjoittaneen kanssa yhtä lukutaidoton irvileuka vaikka piirtää kuvan. ;D
Mut toisella lukemisella kyllä asia kirkastui...
-
No olisikin aikamoinen härveli kun kaikki olisi siinä mezzon nokassa🤣🤣
-
Ei pitäisi auran pomppia jos ne ovat auran päällä.
-
onko noissa joustavissa auroissa muuten joku säätö tuolle väistölle? ite ihmetelly kun on joillain teillä semmosta eritasoista kiharaa eri osilla tietä. ihan kuin auran terä kävelisi tiellä.. viime talvena alkutalvesta huomasin yhellä tiellä kunnolla kun sitä auras uusi urakoija...