Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jamako - 07.12.17 - klo:15:26

Otsikko: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: jamako - 07.12.17 - klo:15:26
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saabin-paluu-herattaa-rakkaita-muistoja--suomessa-suunniteltiin-salaa-v8-konetta/nhUrGgWG?ref=iltalehti:9fda&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=2.156718715.1950569875.1511967873-450643493.1471932707

Olikohan parempi viritelmä kuin surullisenkuuluisa suora seiska (vieläköhän Agcon puimureissa käytössä)?
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: SamiT - 07.12.17 - klo:16:31
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saabin-paluu-herattaa-rakkaita-muistoja--suomessa-suunniteltiin-salaa-v8-konetta/nhUrGgWG?ref=iltalehti:9fda&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=2.156718715.1950569875.1511967873-450643493.1471932707

Olikohan parempi viritelmä kuin surullisenkuuluisa suora seiska (vieläköhän Agcon puimureissa käytössä)?

Mikäpä seiskassa mättää? Siellähän se 9,8 litrainen 7-pyttyinen on samalla tavalla nettisivuilla esillä kuin muutkin versiot.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Paalari - 07.12.17 - klo:16:45
Varmaan hitsasivat vaan 2 kpl 96 saapin V4 konetta yhteen pötköön.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Antidesantti - 07.12.17 - klo:17:21
Varmaan hitsasivat vaan 2 kpl 96 saapin V4 konetta yhteen pötköön.

9-tonnisen suoria nelosia hitsuuttivat pari kipaletta yhthen. Kuulema...     ???
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Hervast - 07.12.17 - klo:23:09
Oisivat  saapilla 80 luvulla suunnitelleet 900 nelivedon, olis voinu kasvattaa saapin mainetta just sopivasti.

Toisaalta ihan sama kun quattrot on keksitty.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: tohtori - 08.12.17 - klo:10:01
Oisivat  saapilla 80 luvulla suunnitelleet 900 nelivedon, olis voinu kasvattaa saapin mainetta just sopivasti.

Toisaalta ihan sama kun quattrot on keksitty.

Kohtuu ankeita puskutraktoreita nuo quattrot. No ymmärtäähän tuon noin nuorelta autonvalmistajalta. Ei ole vielä riittävästi kokemusta alustan tekemisestä.
https://youtu.be/af1JhPIOhg4?t=1m30s
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: montöör - 08.12.17 - klo:10:53
Oisivat  saapilla 80 luvulla suunnitelleet 900 nelivedon, olis voinu kasvattaa saapin mainetta just sopivasti.

Toisaalta ihan sama kun quattrot on keksitty.

Kohtuu ankeita puskutraktoreita nuo quattrot. No ymmärtäähän tuon noin nuorelta autonvalmistajalta. Ei ole vielä riittävästi kokemusta alustan tekemisestä.
https://youtu.be/af1JhPIOhg4?t=1m30s



Eihän Audi tuolloin mikään uusi merkki ollut. Kilpureita ollut jo vuosikymmeniä.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Cutana - 08.12.17 - klo:11:20
Varmaan hitsasivat vaan 2 kpl 96 saapin V4 konetta yhteen pötköön.
Fordin.

Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: icefarmer - 08.12.17 - klo:12:01
Oisivat  saapilla 80 luvulla suunnitelleet 900 nelivedon, olis voinu kasvattaa saapin mainetta just sopivasti.

Toisaalta ihan sama kun quattrot on keksitty.

Kohtuu ankeita puskutraktoreita nuo quattrot. No ymmärtäähän tuon noin nuorelta autonvalmistajalta. Ei ole vielä riittävästi kokemusta alustan tekemisestä.
https://youtu.be/af1JhPIOhg4?t=1m30s
eemelimersuhan seon auto parhaimmilaan rata-ajoon, tukeva alusta, taipusa luonne ja tarkka simpukkaohjaus :) ;) :D ;D
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Hervast - 08.12.17 - klo:12:46
Oisivat  saapilla 80 luvulla suunnitelleet 900 nelivedon, olis voinu kasvattaa saapin mainetta just sopivasti.

Toisaalta ihan sama kun quattrot on keksitty.

Kohtuu ankeita puskutraktoreita nuo quattrot. No ymmärtäähän tuon noin nuorelta autonvalmistajalta. Ei ole vielä riittävästi kokemusta alustan tekemisestä.
https://youtu.be/af1JhPIOhg4?t=1m30s

Ankea on varmaan ensimmäinen adjektiivi mikä tulee ronsusta mieleen  :D

Eihän junttilukko ja torsen mitään loogisimpia ajettavia ole, mut tekniikan kestävyys ja luotettavuus on kovaa tasoa. Samaan aikaan mm. Mercedes kyhästeli henkilöautoihinsa monimutkaisen ja "yliteknisen" nelivedon joka ei ollut toiminnaltaan quattroa kummempi.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Toivo Tonta - 08.12.17 - klo:17:24
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saabin-paluu-herattaa-rakkaita-muistoja--suomessa-suunniteltiin-salaa-v8-konetta/nhUrGgWG?ref=iltalehti:9fda&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=2.156718715.1950569875.1511967873-450643493.1471932707

Olikohan parempi viritelmä kuin surullisenkuuluisa suora seiska (vieläköhän Agcon puimureissa käytössä)?

Mikäpä seiskassa mättää? Siellähän se 9,8 litrainen 7-pyttyinen on samalla tavalla nettisivuilla esillä kuin muutkin versiot.


Niin mikä seiskassa mättää?
Faktat pöytään!
http://www.farmmachineryjournal.co.uk/is-this-fendts-first-tracked-tractor/
(http://www.farmmachineryjournal.co.uk/wp-content/uploads/Unknown-1024x667.png)
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: mekano - 10.12.17 - klo:12:42
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saabin-paluu-herattaa-rakkaita-muistoja--suomessa-suunniteltiin-salaa-v8-konetta/nhUrGgWG?ref=iltalehti:9fda&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=2.156718715.1950569875.1511967873-450643493.1471932707

Olikohan parempi viritelmä kuin surullisenkuuluisa suora seiska (vieläköhän Agcon puimureissa käytössä)?

Mikäpä seiskassa mättää? Siellähän se 9,8 litrainen 7-pyttyinen on samalla tavalla nettisivuilla esillä kuin muutkin versiot.


Niin mikä seiskassa mättää?
Faktat pöytään!

Ei ole antaa faktoja mutta nettitieto kertoo että vähän murheellisempi tapaus tämä 7-pyttyinen...

Syö kuulemma öljyä, jotain männänrenkaiden kanssa että ovat liian lähekkäin, joku jenkeissä saanut uuden koneen jossa korkeampi lohko kun on pidemmät männät. En itse jaksa tuota uskoa että männät olis niin erilaiset muihin pitkäiskuisiin verrattuna?
Eräällä käyttäjällä 775E telakoneessa syö normaalisti noin 4 litraa öljyä ja sitten raskaassa vedossa 13 litraa päivässä.

Vibration issues eli tärisee. Joissain koneissa rajattu maksimikierrokset 1600 rpm.

Ja sitten vielä jotain yleisesta kestävyydestä, Yhdessä 2600 tuntia ajetussa 775E telakoneessa jo kolmas moottori menossa.
Nähnyt kuvan moottorinvaihdosta jossa vanhasta moottorista kurkistaa kiertokanki lohkon reiästä.

Niin ei tuo taida olla ihan hirveän hyvässä maineessa, liekö sitten kestänyt puimureissa paremmin?
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Varjo79 - 11.12.17 - klo:09:23
Oisivat  saapilla 80 luvulla suunnitelleet 900 nelivedon, olis voinu kasvattaa saapin mainetta just sopivasti.

Toisaalta ihan sama kun quattrot on keksitty.

Kohtuu ankeita puskutraktoreita nuo quattrot. No ymmärtäähän tuon noin nuorelta autonvalmistajalta. Ei ole vielä riittävästi kokemusta alustan tekemisestä.
https://youtu.be/af1JhPIOhg4?t=1m30s

Ankea on varmaan ensimmäinen adjektiivi mikä tulee ronsusta mieleen  :D

Eihän junttilukko ja torsen mitään loogisimpia ajettavia ole, mut tekniikan kestävyys ja luotettavuus on kovaa tasoa. Samaan aikaan mm. Mercedes kyhästeli henkilöautoihinsa monimutkaisen ja "yliteknisen" nelivedon joka ei ollut toiminnaltaan quattroa kummempi.

Noo näistä voidaan kaiketi aina vänköttää. Mutta juu sellainen neliveto systeemi jossa on 50~50 veto suhde etu/taka aksilalla niin on puskeva. Ja vaikka tuo tavallaan torsenissa muuttuukin tarvittaesssa niin puskee. Saman osaa suurin osa nelivedoista. Kokemusta on mm subaru lecasy ja imppi ja jokusta evo mitsuakin kokeillu. Sekä joitain muita päristimiä. Nii sitten kun mennään sellaiseen nelivetoon mikä on käytännössä takaveto ja jossa on sopivalla suhteella takapäässä lukko. Ja eteen menee 10~25% veto tehosta ja on kanssa kitka lukkoo etupääski. Niin aletaan pääsemään ohjattavaan laitteeseen. Taka vetoista tästäkään ei saa mutta parempi ku etuveto😕 Joo ohi aiheen mutta vänkätään silti.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: arzyboy - 11.12.17 - klo:09:47
Sillon on vauhtia liikaa jos puskee...
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Varjo79 - 11.12.17 - klo:10:35
Sillon on vauhtia liikaa jos puskee...

Joo
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: tohtori - 11.12.17 - klo:10:48
AGCOn 7 sylinterinen oli pakkoratkaisu ja insinöörin painajainen. Tietenkin parempi olisi ollut isompi kuusisylinterinen, kuten esim se 12 litrainen MAN joka 1000 sarjan Fendtteihin valittiin oman konsernin moottorin ohi. 8.4 litran lohko vain on niin korkeussuunnassa maksimikoko mikä sopii Linnavuoren työstökoneisiin. Eli iskutilavuutta ei voitu kasvattaa iskua pidentämällä. Lisäksi 7-sylinterinen mahdollistaa samojen komponenttien käytön pienempien moottoreiden kanssa. Mutta tuon koneen värinä on erittäin vaikea saada kuriin ja onhan se muutenkin hölmö kutoskoneeseen verrattuna.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: SamiT - 11.12.17 - klo:11:40
Suora 8 olisi helpompi värinöiden suhteen. Iso 6-pyttyinen toki paras siinäkin asiassa. Ja V12 onkin siellä jo tehty.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: SamiT - 11.12.17 - klo:11:42
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saabin-paluu-herattaa-rakkaita-muistoja--suomessa-suunniteltiin-salaa-v8-konetta/nhUrGgWG?ref=iltalehti:9fda&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=2.156718715.1950569875.1511967873-450643493.1471932707

Olikohan parempi viritelmä kuin surullisenkuuluisa suora seiska (vieläköhän Agcon puimureissa käytössä)?

Mikäpä seiskassa mättää? Siellähän se 9,8 litrainen 7-pyttyinen on samalla tavalla nettisivuilla esillä kuin muutkin versiot.


Niin mikä seiskassa mättää?
Faktat pöytään!

Ei ole antaa faktoja mutta nettitieto kertoo että vähän murheellisempi tapaus tämä 7-pyttyinen...

Syö kuulemma öljyä, jotain männänrenkaiden kanssa että ovat liian lähekkäin, joku jenkeissä saanut uuden koneen jossa korkeampi lohko kun on pidemmät männät. En itse jaksa tuota uskoa että männät olis niin erilaiset muihin pitkäiskuisiin verrattuna?
Eräällä käyttäjällä 775E telakoneessa syö normaalisti noin 4 litraa öljyä ja sitten raskaassa vedossa 13 litraa päivässä.

Vibration issues eli tärisee. Joissain koneissa rajattu maksimikierrokset 1600 rpm.

Ja sitten vielä jotain yleisesta kestävyydestä, Yhdessä 2600 tuntia ajetussa 775E telakoneessa jo kolmas moottori menossa.
Nähnyt kuvan moottorinvaihdosta jossa vanhasta moottorista kurkistaa kiertokanki lohkon reiästä.

Niin ei tuo taida olla ihan hirveän hyvässä maineessa, liekö sitten kestänyt puimureissa paremmin?

Brittiläisiä maatalousfoorumeja ilmeisesti luet? Siellä näkyi pikaisella googletuksella olevan näitä keskusteluja käyty.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: -SS- - 11.12.17 - klo:11:58
No onhan näitä "hölmöjä" 5-sylinterisiäkin ollut joskus. Ja 1 - sylinterisiä. Ja onhan monessa 4-sylinterisessäkin semmoiset puntit siellä pyörimässä.

-SS-
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Make - 11.12.17 - klo:18:36
No onhan näitä "hölmöjä" 5-sylinterisiäkin ollut joskus. Ja 1 - sylinterisiä. Ja onhan monessa 4-sylinterisessäkin semmoiset puntit siellä pyörimässä.

-SS-
Värinättömästi nuo 5-sylinteriset on autoissa käyneet. Itellä on ollut Transporter ja vaimolla on menossa toinen Volvo. Naapurin 90-90 on pyörinyt patikymmentätuhatta tuntia. Fiatilla ääni on kuulostanut aina kylläkin siltä, että se on juuri hajoamassa.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.12.17 - klo:19:04
Luulis seiskan kanssa pärjäävän jos kolmonen pysyy kasassa?
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: SamiT - 11.12.17 - klo:19:13
Luulis seiskan kanssa pärjäävän jos kolmonen pysyy kasassa?

Kolmonen ei ole ollenkaan paha sisäisten rasitusten suhteen rakenteellisesti, se kohtelee kaltoin ulkoisia osia värinällä mutta palikat pysyvät hyvin kasassa itse moottorissa.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Make - 11.12.17 - klo:19:21
Noita kolmosia on tontilla vieläkin kolme kappaletta, vaikka yksi turbokiolmonen tulikin myytyä. Parhaat värinät on kuitenkin tarjonnut Jontikan turbonelonen. Siinä ei tahtoneet pysyä ruuvit kiinni.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.12.17 - klo:19:29
Luulis seiskan kanssa pärjäävän jos kolmonen pysyy kasassa?

Kolmonen ei ole ollenkaan paha sisäisten rasitusten suhteen rakenteellisesti, se kohtelee kaltoin ulkoisia osia värinällä mutta palikat pysyvät hyvin kasassa itse moottorissa.
Näinhän se taisi ollakin. Pitkän kampiakselin värinää ei taida helposti havaita? Meneehän sitä kampia kutosistakin.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: -SS- - 11.12.17 - klo:21:42
Fiatilla ääni on kuulostanut aina kylläkin siltä, että se on juuri hajoamassa.

Joo se on kesäiltana mukava istuskella grillailemassa, siinä ruuat hautuu, yhtäkkiä kummasti luonto vaimenee. Ei räksätkään räkytä männyissä. Sitten Karjaskylästä asti alkaa kuulua semmoinen soinniton rähinä. Se siinä sitten aikansa voimistuu ja voimistuu, ja paljastuukin, et joo onhan se varmaan joku 880 viiatti. Lämä pohjassa maanisilla ylikierroksilla rääkyvä niittauskone menee siinä h-i-t-a-a-s-t-i Kiskoon päin. Kissa meni puuvajan alustaan piiloon. Kun pihvit on syöty ja pari kyytipoikamakkaraa, kuuluu vielä Toijasta asti vaimea pauhu. Sitten vasta uskaltaa pajulintu arasti viheltää. Korvissa hiukan kuuluu kimakka tinnitus.

Kova kone kyllä, mutta aika kakofonia se ääni.

-SS-
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Make - 11.12.17 - klo:22:44
880 ääni on pehmeä verrattuna 90-90. Ääni ei liiku kesäilassa mihinkään, kun tuo on suurimman osan tunneistaan vääntänyt sadetuspumppua.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: -SS- - 11.12.17 - klo:23:34
880 ääni on pehmeä verrattuna 90-90. Ääni ei liiku kesäilassa mihinkään, kun tuo on suurimman osan tunneistaan vääntänyt sadetuspumppua.

Nii Pullolassa oli yksi isäntä, joka perjantai-iltana kupiteltuaan laittoi viiatin makasiinin seinää vasten pystyyn. Työvälineen mainoksissa oli se neliveto sillä tavalla ninkö perusteltu.

Mutta siis kyllä viiatti on tyylikäs, olen silloin tällöin katsellut käytettyä 70-90, 80-90 tai vastaavaa, josko tuon Leukun jättäisi portinpielen koristeeksi.

-SS-
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: KallePP - 11.12.17 - klo:23:52
880 ääni on pehmeä verrattuna 90-90. Ääni ei liiku kesäilassa mihinkään, kun tuo on suurimman osan tunneistaan vääntänyt sadetuspumppua.

Nii Pullolassa oli yksi isäntä, joka perjantai-iltana kupiteltuaan laittoi viiatin makasiinin seinää vasten pystyyn. Työvälineen mainoksissa oli se neliveto sillä tavalla ninkö perusteltu.

Mutta siis kyllä viiatti on tyylikäs, olen silloin tällöin katsellut käytettyä 70-90, 80-90 tai vastaavaa, josko tuon Leukun jättäisi portinpielen koristeeksi.

-SS-

Ostappa multa 80-90. Jospa kohta lopettelen tämän peltopelleilyn, kun ei perse kestä tukien pienenemistä, nii joutaa myydä.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: ht - 12.12.17 - klo:11:09
Suora 8 olisi helpompi värinöiden suhteen.

Eikös Lättähatussa ollut suora kasi ja kampiakseleita napsahteli?
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Hervast - 12.12.17 - klo:11:35

Noo näistä voidaan kaiketi aina vänköttää. Mutta juu sellainen neliveto systeemi jossa on 50~50 veto suhde etu/taka aksilalla niin on puskeva. Ja vaikka tuo tavallaan torsenissa muuttuukin tarvittaesssa niin puskee. Saman osaa suurin osa nelivedoista. Kokemusta on mm subaru lecasy ja imppi ja jokusta evo mitsuakin kokeillu. Sekä joitain muita päristimiä. Nii sitten kun mennään sellaiseen nelivetoon mikä on käytännössä takaveto ja jossa on sopivalla suhteella takapäässä lukko. Ja eteen menee 10~25% veto tehosta ja on kanssa kitka lukkoo etupääski. Niin aletaan pääsemään ohjattavaan laitteeseen. Taka vetoista tästäkään ei saa mutta parempi ku etuveto😕 Joo ohi aiheen mutta vänkätään silti.

Väännetään väännetään kuhan asiasta  ;)

Torsenin vetosuhteen muuttuminen tekee siitä pahimmillaan suht epäloogisen vietävän liukkaalla. Se on hauskaa luettavaa kun harrastajat  suunnittelevat torsenin uudelleen säätämistä sen rakenneosien, lähinnä metallilevyprikkojen vaihtelemisen kautta. Enoo jaksanut omasta jäärata autosta alkaa torsenia purkamaan.
Toisaalta loistava käyttöautossa koska on mekaanisesti erittäin kestävä ja huoltovapaa. Toki yksinkertainen ja toimiva on ymmärtääkseni myös Subarun kitkalukolla lukkiutuva avoin keskitasauspyörästökin ja jakaa voimaa akselien välillä suht loogisesti.

Tuossa vanhemmassa Audissa on myös viitoskone, sopivilla kierroksilla erittäin hauskan kuuloinen. Em syystä joskus mietin että pitäiskö viispyttyinen fiiatti ostaa, mutta on hieman liian tyyris hankinta 2 pihakoneeksi.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: mekano - 12.12.17 - klo:21:22

Brittiläisiä maatalousfoorumeja ilmeisesti luet? Siellä näkyi pikaisella googletuksella olevan näitä keskusteluja käyty.

Luen ja luen... välillä tulee vilkaistua. Thefarmingforumilta ja jenkkiläiseltä combineforumilta löyty juttuja 7-sylinterisestä.
Instagramissa nimimerkillä farmfixer80 on traktorikorjaaja briteissä jolla kuvia moottorinvaihdoista. Ainakin yksi 775E ja MF 7370 on saanu sen laittamana uuden moottorin. 7370 toki 8.4 kuutoskoneella, pitäisi olla parempi mutta sattuuhan noita...
...paremmissakin piireissä: on siellä 939 venttikin purettuna moottorin putkien vaihdon takia. Kehuu kuinka "helposti" pääsee moottoriin käsiksi.

Luulis seiskan kanssa pärjäävän jos kolmonen pysyy kasassa?

Kolmonen ei ole ollenkaan paha sisäisten rasitusten suhteen rakenteellisesti, se kohtelee kaltoin ulkoisia osia värinällä mutta palikat pysyvät hyvin kasassa itse moottorissa.

No näin minäkin olen ymmärtänyt että kolmonen on yleensä luja kone ja nelonen "tarvii" tasapainokoneiston. Hetken luin wikipedian engine balance-sivulta ja sain sen kuvan värinöitä ja tasapainoja on aika monenlaisia. Sen verran toki ymmärsin että vain suora-6 ja V-12 on oikeita moottoreita :D

Vähän OT:tä tähän väliin: jos moottorit kiinnostaa niin tällä sivustolla esitetty mitä ihmeellisempiä moottoreita ja vempeleitä:
https://oldmachinepress.com/
Sitä kun rullaa sivua alaspäin niin löytyy linkkejä artikkeleihin, esim.
Duesenberg W24 merimoottori:
https://oldmachinepress.com/2013/03/09/duesenberg-w-24-marine-engine/
tai vaikka:
GM 16-184 pystyasentoinen X-16 moottori:
https://oldmachinepress.com/2014/08/17/general-motors-electro-motive-16-184-diesel-engine/
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: bouli - 13.12.17 - klo:16:07


...paremmissakin piireissä: on siellä 939 venttikin purettuna moottorin putkien vaihdon takia. Kehuu kuinka "helposti" pääsee moottoriin käsiksi.


Ei mitään tavatonta että ylivoimaankin tehdään moottorihommia, Deutzeja on remontoitu ja vaihdettu enemmän kuin yleisesti puhutaan, niillä ei vaan ilakoida samaan malliin kuin jonkun muun merkkien ongelmilla..
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Toivo Tonta - 13.12.17 - klo:21:36


...paremmissakin piireissä: on siellä 939 venttikin purettuna moottorin putkien vaihdon takia. Kehuu kuinka "helposti" pääsee moottoriin käsiksi.


Ei mitään tavatonta että ylivoimaankin tehdään moottorihommia, Deutzeja on remontoitu ja vaihdettu enemmän kuin yleisesti puhutaan, niillä ei vaan ilakoida samaan malliin kuin jonkun muun merkkien ongelmilla..
Joko niiden ureavehkeet toimii?
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: ijasja2 - 13.12.17 - klo:23:05

Noo näistä voidaan kaiketi aina vänköttää. Mutta juu sellainen neliveto systeemi jossa on 50~50 veto suhde etu/taka aksilalla niin on puskeva. Ja vaikka tuo tavallaan torsenissa muuttuukin tarvittaesssa niin puskee. Saman osaa suurin osa nelivedoista. Kokemusta on mm subaru lecasy ja imppi ja jokusta evo mitsuakin kokeillu. Sekä joitain muita päristimiä. Nii sitten kun mennään sellaiseen nelivetoon mikä on käytännössä takaveto ja jossa on sopivalla suhteella takapäässä lukko. Ja eteen menee 10~25% veto tehosta ja on kanssa kitka lukkoo etupääski. Niin aletaan pääsemään ohjattavaan laitteeseen. Taka vetoista tästäkään ei saa mutta parempi ku etuveto😕 Joo ohi aiheen mutta vänkätään silti.

Väännetään väännetään kuhan asiasta  ;)

Torsenin vetosuhteen muuttuminen tekee siitä pahimmillaan suht epäloogisen vietävän liukkaalla. Se on hauskaa luettavaa kun harrastajat  suunnittelevat torsenin uudelleen säätämistä sen rakenneosien, lähinnä metallilevyprikkojen vaihtelemisen kautta. Enoo jaksanut omasta jäärata autosta alkaa torsenia purkamaan.
Toisaalta loistava käyttöautossa koska on mekaanisesti erittäin kestävä ja huoltovapaa. Toki yksinkertainen ja toimiva on ymmärtääkseni myös Subarun kitkalukolla lukkiutuva avoin keskitasauspyörästökin ja jakaa voimaa akselien välillä suht loogisesti.

https://youtu.be/pzlOboCQopA?t=59s  Tuossa valkoinen kupla GT3 eli takavetoinen ja harmaa neliveto turbo. Jotain ajoharjoittelua lie kyseessä ja aika kädetöntä/varovaista ainakin valkoisen kuskilla, vaikka pitäisi kyllä totella herkästi kaasua :D Miten noissa sitten neliveto toteutettu, ainakin jako etupään ja perän välillä ihan muuta kuin konsernin pappamalleissa. Enemmänkin takavetoja, joita neliveto avustaa, kuten mersuissakin.
Etuvetoon tottuneille audin neliveto jees, takavetoon tottuneelle sitten jokin muu sakemanni. Porsche väitetään olevan paras, kuin takaveto mutta vetää myös etupäällä tarvittaessa.

Mikään ei kurjempaa kuin puskeva/vetelevä etuveto, onneksi ajokokemukset hyvin rajoittuneita sellaisien suhteen. Auton pitää tarjota perää rinnalle, ku korjataan ajolinjoja :D


Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Hervast - 14.12.17 - klo:11:51
Minulla ei taidot riitä kuin ronskiin roiskimiseen jääradalla, mutta on siellä sen oppinut että mitä jyrkempi se pidon ja luiston raja on, niin sen hankalampi noita luistoja on hallita. Tuommoinen kasteltu asfalttikenttä on varmaan jo suht hankala driftailun kannalta.
Porschessa lie nykyisin jonkinlainen sähköaivon ohjaama levykytkin joka ohjaa vetoa maksimissaan 30 prosentin luokkaa etuakselille. Etenemiskykyhän noilla on ihan hyvä takavetoisenakin, mutta nelikko kai auttaa korjaamaan taipumusta hankalasti korjattaviin  peräluisuihin.

En tiiä miten kokeneita kuskeja nämä nurburingin radan kiertäjät on, mut täällä tapahtuu. https://youtu.be/-otrLPdn1Gs
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Eastwood - 14.12.17 - klo:12:07
Ääni V8'sille, lähes musiikkia korville ja vääntöä vaativampaankin makuun  ;D
Heräteostos syksyllä, LS1 vetoinen Tulilintu. Kyl olis Saabin pitäny jatkaa tuota täysmoottori kokeiluaan  8)
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: arzyboy - 14.12.17 - klo:13:40
Ite tykkäsin ajella quattro nelivedolla. Onhan se puskeva ja käyttäytyy tietenkin hieman erilailla mitä takavetoinen. Takavetoisen saa poikittain mutkaan mentäessäkin, mutta tuollainen quattro lähtee luisuun vasta kun mutkasta ollaan tulossa ulos. Mutta kuinka paljon oikeasti tämmöisille ominaisuuksille on tarvetta. Itsellä on ainakin hieman kauhu noihin takavetoisiin kun noita 300-sarjan bemareita on vedetty pois viereiseltä pellolta useampia kappaleita. Ainakin vanhemmat oli sellaisia että perä kun lähti irti, niin se oli menoa sitten. Viereinen valtatie on aika urainen meidän kohdilla muuttuu satasen alueeksi niin siinä on nuoret miehet lähteneet ohittamaan sadekelillä. Hyvä resepti vahingoille...
Quattro on kuitenkin tosi looginen toisin kuin tämä meidän nykyinen perheenkuljetuskikotin. Hyundai santa fe. Kytkeytyvä neliveto ja automaattilaatikko. Automaattilaatikko ihan paska kun ei ole tarkkaa tietoa milloin lähtee vetämään kunnolla ja kytkeytyvä neliveto saattaa lipsauttaa perää sivulle risteyksistä lähtiessä ihan tahattomasti joskus. Saahan siinä nelivedon lukittua 50/50-suhteella alle neljänkympin nopeuksissa, mutta sitä kun ei saa pitää jatkuvasti kytkettynä jos oikein muistan. Mutta kiinni tuokaan ei jäänyt kuin kerran. Emäntä lähti sienestämään ja meno loppui siinä vaiheessa kun jäi mahasta kiinni.
Otsikko: Vs: Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla
Kirjoitti: Varjo79 - 14.12.17 - klo:21:02

Noo näistä voidaan kaiketi aina vänköttää. Mutta juu sellainen neliveto systeemi jossa on 50~50 veto suhde etu/taka aksilalla niin on puskeva. Ja vaikka tuo tavallaan torsenissa muuttuukin tarvittaesssa niin puskee. Saman osaa suurin osa nelivedoista. Kokemusta on mm subaru lecasy ja imppi ja jokusta evo mitsuakin kokeillu. Sekä joitain muita päristimiä. Nii sitten kun mennään sellaiseen nelivetoon mikä on käytännössä takaveto ja jossa on sopivalla suhteella takapäässä lukko. Ja eteen menee 10~25% veto tehosta ja on kanssa kitka lukkoo etupääski. Niin aletaan pääsemään ohjattavaan laitteeseen. Taka vetoista tästäkään ei saa mutta parempi ku etuveto😕 Joo ohi aiheen mutta vänkätään silti.

Väännetään väännetään kuhan asiasta  ;)

Torsenin vetosuhteen muuttuminen tekee siitä pahimmillaan suht epäloogisen vietävän liukkaalla. Se on hauskaa luettavaa kun harrastajat  suunnittelevat torsenin uudelleen säätämistä sen rakenneosien, lähinnä metallilevyprikkojen vaihtelemisen kautta. Enoo jaksanut omasta jäärata autosta alkaa torsenia purkamaan.
Toisaalta loistava käyttöautossa koska on mekaanisesti erittäin kestävä ja huoltovapaa. Toki yksinkertainen ja toimiva on ymmärtääkseni myös Subarun kitkalukolla lukkiutuva avoin keskitasauspyörästökin ja jakaa voimaa akselien välillä suht loogisesti.

https://youtu.be/pzlOboCQopA?t=59s  Tuossa valkoinen kupla GT3 eli takavetoinen ja harmaa neliveto turbo. Jotain ajoharjoittelua lie kyseessä ja aika kädetöntä/varovaista ainakin valkoisen kuskilla, vaikka pitäisi kyllä totella herkästi kaasua :D Miten noissa sitten neliveto toteutettu, ainakin jako etupään ja perän välillä ihan muuta kuin konsernin pappamalleissa. Enemmänkin takavetoja, joita neliveto avustaa, kuten mersuissakin.
Etuvetoon tottuneille audin neliveto jees, takavetoon tottuneelle sitten jokin muu sakemanni. Porsche väitetään olevan paras, kuin takaveto mutta vetää myös etupäällä tarvittaessa.

Mikään ei kurjempaa kuin puskeva/vetelevä etuveto, onneksi ajokokemukset hyvin rajoittuneita sellaisien suhteen. Auton pitää tarjota perää rinnalle, ku korjataan ajolinjoja :D

Joo nämä on toki maku asioitakin. Mutta ilman muuta olen sitämieltä että etuveto on parhaimmillaan puimurissa ja trukissa. Eisitä autoon olis parantunu sovittaa🙅

Noo mitä tulee porsheen niin on kyllä huippuunsa viilattu kokonaisuus kuulemma. Mutta on silti myös takamoottorinen. Ja tämä kyllä aiheuttaa hieman haasteita etevimmillekkin insinööreille. Toisin sanoen siinä edelleen huomaa ns skooda ilmiön kun perän saa irti!😂 Tietty ei mitään samaa vanhoihin skeidoihin. Mutta näin näitä jotkut on parjanneet jotka ovat ajelleet ko hintaryhmän vehkeillä vähä roisimmin.
Tämä ei kait kyllä ole mikään isohko propleema muutakuin juuri liukujen hallinnassa ja suunnan muutoksissa.