Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Nolo-Olli - 10.03.17 - klo:09:21

Otsikko: Diesel is dead
Kirjoitti: Nolo-Olli - 10.03.17 - klo:09:21
http://www.is.fi/autot/art-2000005120708.html

Onks nyt kivaa, dieselautoilijat? Haha haa hi hi hiiiii ho ho hooooo, voi tätä vahingonilon määrää, vai mitä katkuisten dieselkärryjen omistajat he he heeeee.⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: -SS- - 10.03.17 - klo:09:30
Mitäpä tuolla väliä. Ajellaan nyt niin kauan kuin dieseliä jaetaan mittareilla. Sen jälkeen puristellaan rypsistä tankintäytettä.

Viistonnisen bensaversioita toisaalta on ameriikkassa vielä hyvästi, et bensamotti (ehkäpä vain jakopää ja kansi vaihtoon, ja tietenkin kaasutin ja sytytyslaitteet) paikalleen ja kovaa ajoa vaan. Kuinkahan moneen valtraan semmoisen muutossarjan saisi ?

-SS-
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Moerkoe - 10.03.17 - klo:09:43
Bensiinihän on jätettä joka syntyy polttoöljyä ja dieseliä valmistettaessa. Turhia kuluja syntyy jos näiden tuotettujen laatujen määrä on tuotannollisessa epätasapainossa.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Hervast - 10.03.17 - klo:10:27
Ei tarvi olla mikään museovehje kun voi ajella ekoloogisesti pierukaasulla ;)

(http://www2.koneviesti.fi/lisamateriaali/fi_FI/borgeby/_files/92778623726654042/default/Biokaasu-valtra-1.jpg)
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: -SS- - 10.03.17 - klo:10:38
Bensiinihän on jätettä joka syntyy polttoöljyä ja dieseliä valmistettaessa. Turhia kuluja syntyy jos näiden tuotettujen laatujen määrä on tuotannollisessa epätasapainossa.

Olen käsittänyt, että näitä kevyitä jakeita tislattaessa bensiini aikaisemmin oli peräti puutteenalaista luonnollisessa prosessissa, eli raskaampia jakeita oli pilkottava, jotta saatiin riittävästi kaasuöljyä. Eli omat osansa niitä tulee prosesseissa kuitenkin.

Suurin öljy-yhtiöiden ongelma lienee nämä bensiiniin keksityt etanolilisäykset, oliko se nyt Trump sitten vaikuttanut arvovallallaan siihen, että tämä ekologinen polttoainehöpötys lopetetaan. Öljy-yhtiöiden bensiiniinmyynti nousee välittämästi 10-20 % . Paikallinen MTK eli Maissin Tuottajien Keskusjärjestö on jo asiasta alkanut nillittää. Sillloin kesällä 2016 kun Trumpin valinta republikaanien ehdokkaaksi varmistui, pomppasivat öljyosakkeet (Oil & Gas Producers Index ) 6000 pisteestä 7800 pisteeseen !

-SS-
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: junttieinari - 10.03.17 - klo:10:55
Bensiinihän on jätettä joka syntyy polttoöljyä ja dieseliä valmistettaessa. Turhia kuluja syntyy jos näiden tuotettujen laatujen määrä on tuotannollisessa epätasapainossa.

Olen käsittänyt, että näitä kevyitä jakeita tislattaessa bensiini aikaisemmin oli peräti puutteenalaista luonnollisessa prosessissa, eli raskaampia jakeita oli pilkottava, jotta saatiin riittävästi kaasuöljyä. Eli omat osansa niitä tulee prosesseissa kuitenkin.

Suurin öljy-yhtiöiden ongelma lienee nämä bensiiniin keksityt etanolilisäykset, oliko se nyt Trump sitten vaikuttanut arvovallallaan siihen, että tämä ekologinen polttoainehöpötys lopetetaan. Öljy-yhtiöiden bensiiniinmyynti nousee välittämästi 10-20 % . Paikallinen MTK eli Maissin Tuottajien Keskusjärjestö on jo asiasta alkanut nillittää. Sillloin kesällä 2016 kun Trumpin valinta republikaanien ehdokkaaksi varmistui, pomppasivat öljyosakkeet (Oil & Gas Producers Index ) 6000 pisteestä 7800 pisteeseen !

-SS-

Ensimmäisten öljynjalostamojen päätuote 1800-luvun  puolivälissä oli lamppuöljy. Bensiinille ei ollut siinä vaiheessa mitään käyttöä, vaan sitä hävitettiin jopa maahan kaatamalla. Vasta auton keksiminen toi bensalle käyttööä.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Susikoski - 10.03.17 - klo:11:19
Raskaat dieselit säilyvät vielä yhden sata vuotta jos enemmänkin.
Toki Suomen viherpiperryspolitiikka on maailman kiihkeintä ja johtaa Suomen talouden täydelliseen umpikujaan.Bio polttoaineiden tekeminen on niin kallista ,mutta pakolla ne saadaan tankkiin mutta se johtaa edellä mainittuun.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: icefarmer - 10.03.17 - klo:12:08
http://www.is.fi/autot/art-2000005120708.html

Onks nyt kivaa, dieselautoilijat? Haha haa hi hi hiiiii ho ho hooooo, voi tätä vahingonilon määrää, vai mitä katkuisten dieselkärryjen omistajat he he heeeee.⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️
nolo-olli nyt kertoo montako uskottavaa automallia fiat-rysleri myy ja miettii siitä mikä arvo tuon pellen puheilla on :) ;) :D ;D
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: +200 - 10.03.17 - klo:12:24
Pitkästä aikaa tuli hommattua bensa-auto.
Kuinkahan usein tulee oltua diisselikahva kädes tolpalla :-\
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Hervast - 10.03.17 - klo:13:09
http://www.is.fi/autot/art-2000005120708.html

Onks nyt kivaa, dieselautoilijat? Haha haa hi hi hiiiii ho ho hooooo, voi tätä vahingonilon määrää, vai mitä katkuisten dieselkärryjen omistajat he he heeeee.⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️
nolo-olli nyt kertoo montako uskottavaa automallia fiat-rysleri myy ja miettii siitä mikä arvo tuon pellen puheilla on :) ;) :D ;D

Hyrsler sc300 oli ihan asiallinen diesel... Ainiin sehän onkin e-mersu hyrslerin kuorissa 😂

Niinhän se porschekin joutui ajastaan nöyrtymään diesel malleihin vaikka 90 luvulla oltiin sitämieltä että ei ikinä nähdä selbstzynderiä porssessa 😀
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: kylmis - 10.03.17 - klo:18:26
Mää joudun jossain vaiheessa päivittelemään pikkuppia ja tämä tieto vähän hankaloittaa tilannetta. Se täytyisi sitten ottaa bensaversiona, mutten ole edes tarkistanut mahtaako Isuzua sellaisena saada. Nykyinen täyttää kohta 20 vuotta ja seuraavallakin pitäisi vähintään tuon aikaa mennä. Tulee noi diisselin takarajat äkkiä vastaan. Mietinnän paikka.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: BACKSPACE - 10.03.17 - klo:19:06
Pitkästä aikaa tuli hommattua bensa-auto.
Kuinkahan usein tulee oltua diisselikahva kädes tolpalla :-\

Yleensä kerta riittää. Fiksulla menee 0 kertaa  :-\

Mut kokeile kerran, saat sen tunteen kun "pistooli ei mahdu reikään"  ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: +200 - 10.03.17 - klo:19:55
Pitkästä aikaa tuli hommattua bensa-auto.
Kuinkahan usein tulee oltua diisselikahva kädes tolpalla :-\

Yleensä kerta riittää. Fiksulla menee 0 kertaa  :-\

Mut kokeile kerran, saat sen tunteen kun "pistooli ei mahdu reikään"  ;D ;D ;D ;D
;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: John Ferguson - 10.03.17 - klo:20:46
http://www.is.fi/autot/art-2000005120708.html

Onks nyt kivaa, dieselautoilijat? Haha haa hi hi hiiiii ho ho hooooo, voi tätä vahingonilon määrää, vai mitä katkuisten dieselkärryjen omistajat he he heeeee.⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️
Luitko jutusta muuta kuin otsikon? Kyllä tässä 13v päästä on jo sähköauto alla, tai hybridi, tai mikälie sen ajan trendi on.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Pasi - 10.03.17 - klo:21:14
Pikkudieselit katoavat tai dieselautojen kori pitää suunnitella erilaiseksi. Ureahärvelit vievät tällä hetkellä liikaa tilaa jos niistä tehdään pikkuautoissakin oikeasti toimivat eikä harrasteta enemmän tai vähemmän suurempaa filunkia.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: mekano - 11.03.17 - klo:19:47
Mitäpä tuolla väliä. Ajellaan nyt niin kauan kuin dieseliä jaetaan mittareilla. Sen jälkeen puristellaan rypsistä tankintäytettä.

Viistonnisen bensaversioita toisaalta on ameriikkassa vielä hyvästi, et bensamotti (ehkäpä vain jakopää ja kansi vaihtoon, ja tietenkin kaasutin ja sytytyslaitteet) paikalleen ja kovaa ajoa vaan. Kuinkahan moneen valtraan semmoisen muutossarjan saisi ?

-SS-

Hmm, ainakin Volterin puukaasukoneet on kipinäsytytteisiä pitkäiskuisia Sisuja, 30kW mallissa 49 ja 40kW mallissa 84, joten kipinälaitteet löytyy ainakin valmiina.
Volter on siis Sipilän kautta alkunsa saanut firma mikä tekee puukaasuvoimaloita: http://volter.fi/fi/
Ja onhan nuo biokaasu-traktoritkin vissiin kipinälaitteilla? Ainakin Valtraa, Nyykkäriä ja Steyriä näkynyt biokaasu-protoina.

Dieseli voi olla myös dual-fuel kone jossa dieseliä syötetään vain pieni osuus muusta polttoaineesta(esim. kaasu) joka riittää sytyttämään ilman kipinää.
Tällaisia ovat usein kaasu-laivakoneet esim. Viking Gracen Wärtsilät.

En nyt jaksa uskoa että dieselit häviävät minnekään... tosin päästöjen pienentäminen meinaa olla aina vaan hankalampaa dieselin kohdalla. Seuraava Stage 5-taso pakottaa käytännössä käyttämään partikkelisuodatinta, eli kohta kun nostaa konepellin niin ei konetta näy kaikkien päästöpönttöjen alta.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Peltola - 11.03.17 - klo:23:40
http://www.is.fi/autot/art-2000005120708.html

Onks nyt kivaa, dieselautoilijat? Haha haa hi hi hiiiii ho ho hooooo, voi tätä vahingonilon määrää, vai mitä katkuisten dieselkärryjen omistajat he he heeeee.⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️

Eipä ole tähänkään asti Formulat kulkenut dieselillä. Ja kun diesel loppuu, niin halvempaa ajaa löpöllä.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Niitti - 12.03.17 - klo:00:45
Ymmärrättekö tahallaan vai vahingossa väärin?
Koko juttu on tehty henkilöautopuolen näkökulmasta. Dieselit häviävät henkilöautoista ja ehkä pienistä pakuista. Raskas kalusto tulee kulkemaan dieselillä hamaan tulevaisuuteen.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: JösseJänis - 12.03.17 - klo:10:46
http://www.is.fi/autot/art-2000005120708.html

Onks nyt kivaa, dieselautoilijat? Haha haa hi hi hiiiii ho ho hooooo, voi tätä vahingonilon määrää, vai mitä katkuisten dieselkärryjen omistajat he he heeeee.⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️
nolo-olli nyt kertoo montako uskottavaa automallia fiat-rysleri myy ja miettii siitä mikä arvo tuon pellen puheilla on :) ;) :D ;D

Aika tarkkaan viisi miljoonaa kappaletta. Mallejakin lienee satoja. Riippuu nyt tietysti vähän, miten malli määritellään. Puheen arvo lienee samaa painoluokaa kuin Akio Toyodan tai Mary Barran jutuilla, ainakin mikäli uskomme Ilta-Sanomia. Ja miksi emme uskoisi, jostain muualtahan he ovat tuonkin jutun kopioineet ja kääntäneet.

Mutta toisin kuin ketjun aloittaja taitaa kuvitella, signore Marchionnen ennustus ei toteutuessaankaan vaikuta tietenkään mitään nykyisin käytössä oleviin diesel-autoihin tai niiden omistajiin eikä siihen, kuinka kivaa heillä on nyt.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: icefarmer - 12.03.17 - klo:11:28
http://www.is.fi/autot/art-2000005120708.html

Onks nyt kivaa, dieselautoilijat? Haha haa hi hi hiiiii ho ho hooooo, voi tätä vahingonilon määrää, vai mitä katkuisten dieselkärryjen omistajat he he heeeee.⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️
nolo-olli nyt kertoo montako uskottavaa automallia fiat-rysleri myy ja miettii siitä mikä arvo tuon pellen puheilla on :) ;) :D ;D

Aika tarkkaan viisi miljoonaa kappaletta. Mallejakin lienee satoja. Riippuu nyt tietysti vähän, miten malli määritellään. Puheen arvo lienee samaa painoluokaa kuin Akio Toyodan tai Mary Barran jutuilla, ainakin mikäli uskomme Ilta-Sanomia. Ja miksi emme uskoisi, jostain muualtahan he ovat tuonkin jutun kopioineet ja kääntäneet.

Mutta toisin kuin ketjun aloittaja taitaa kuvitella, signore Marchionnen ennustus ei toteutuessaankaan vaikuta tietenkään mitään nykyisin käytössä oleviin diesel-autoihin tai niiden omistajiin eikä siihen, kuinka kivaa heillä on nyt.
mietitäämpä esimerkiksi mercedeksen tilannetta, ainakin täällä pohjolassa näin näppituntumalta mercedekset taitaa olla suurelta osin dieseleitä ja kyllähän se naurun tyrskähdyksiä aiheuttaa jos eemelimersunki konepellin alle kuvittelee jotain pientä bensatohatsuu ja ei niiden valmistuskaan ole mersulta mennyt edes niinkään hyvin kuin nuiden diiseleiden.

toyotallekki tuo diisselin teko on ollut haastavaa sitten hiacen vapaastihengittävien jälkeen, taitaa bmw vastata nykysellään toyotan dieseleiden suunnittelusta ja kehityksestä.

sitten ne jotka osaa tuon dieselin teon tulee sitä jatkamaanki bmw, volsu, ranskalaiset.... toyotan nyrpeyden dieseleiden tekoon ymmärtää kun menee vain toyotiin, ranskalaiisten dieseleitä taitaa sitten löytyä taas vaikka kuinka monesta merkistä :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: 42 - 12.03.17 - klo:11:30
Ymmärrättekö tahallaan vai vahingossa väärin?
Koko juttu on tehty henkilöautopuolen näkökulmasta. Dieselit häviävät henkilöautoista ja ehkä pienistä pakuista. Raskas kalusto tulee kulkemaan dieselillä hamaan tulevaisuuteen.

Juurikin näin, sitten keksitään joku tupaöljyvero jolla ”ohjataan” OK asujat rakentamaan 0 energia talo – vanhat talot puretaan ja ekomaksua vastaan hävitetään. Ne joilla ei ole varaa joutuvat maksamaan saasteveroa. Uusille ”saastattomille ” autoille  keksitään ”väliaikainen” käyttömaksu. jne
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: 42 - 12.03.17 - klo:11:33
Bensiinihän on jätettä joka syntyy polttoöljyä ja dieseliä valmistettaessa. Turhia kuluja syntyy jos näiden tuotettujen laatujen määrä on tuotannollisessa epätasapainossa.

Olen käsittänyt, että näitä kevyitä jakeita tislattaessa bensiini aikaisemmin oli peräti puutteenalaista luonnollisessa prosessissa, eli raskaampia jakeita oli pilkottava, jotta saatiin riittävästi kaasuöljyä. Eli omat osansa niitä tulee prosesseissa kuitenkin.

Suurin öljy-yhtiöiden ongelma lienee nämä bensiiniin keksityt etanolilisäykset, oliko se nyt Trump sitten vaikuttanut arvovallallaan siihen, että tämä ekologinen polttoainehöpötys lopetetaan. Öljy-yhtiöiden bensiiniinmyynti nousee välittämästi 10-20 % . Paikallinen MTK eli Maissin Tuottajien Keskusjärjestö on jo asiasta alkanut nillittää. Sillloin kesällä 2016 kun Trumpin valinta republikaanien ehdokkaaksi varmistui, pomppasivat öljyosakkeet (Oil & Gas Producers Index ) 6000 pisteestä 7800 pisteeseen !

-SS-

Ensimmäisten öljynjalostamojen päätuote 1800-luvun  puolivälissä oli lamppuöljy. Bensiinille ei ollut siinä vaiheessa mitään käyttöä, vaan sitä hävitettiin jopa maahan kaatamalla. Vasta auton keksiminen toi bensalle käyttööä.
Juu, ei dieseliä/löpöä käyttämättä jätetä sen ny sanoo järkikin. Onhan jo kauan ollut selvää ettei raakaöljystä saa pelkästään bensaa – siinä tulee väkisinkin muutakin mukaan – diesel ei siis kuole vielä piitkäään aikaan.

(https://image.slidesharecdn.com/raakaoljyn-tislaus-141123092341-conversion-gate02/95/raakaoljyn-tislaus-6-638.jpg?cb)
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: 42 - 12.03.17 - klo:11:42
Tämmönen löyty.

http://www.samassaveneessa.info/alakohtaiset-artikkelit/80-20080721-energia

MITÄ RAAKAÖLJYSTÄ SAADAAN?
Yhdestä tynnyristä raakaöljyä saadaan monenlaisia tuotteita. Oheisen kuvan raakaöljyn 42 gallonasta on saatu 44 gallonaa lopputuotteita.
Tämä on mahdollista kun hiiliketjuja pätkitään, jolloin nestetilavuus kasvaa (vrt. popcorn mikroaaltouunissa). Karkeasti voi arvioida, että bensiiniä saadaan n. puolet ja diesel'iä n. neljännes raakaöljystä.
(http://zup.samassaveneessa.info/jpg/Tynnyri.jpg)
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: mekano - 12.03.17 - klo:16:18
Noh, autojen osalta kyllä, bensakoneet tulee yleistymään vrt. diesel. Mutta missä kokoluokassa?
Veikkaan että näin tulee käymään pienten ja keskisuurten hlö-autojen kohdalla eli pienet 1.2-1.4-1.6 TDI:t jää historiaan ja ne korvataan jollain litraisella kolmemukisella bensakoneella.
Sillä pääsee pienillä päästöillä ja pienellä kulutuksella ja ahdettuna tuosta saa jo jotain 120 ponia? eli normi-farkkuun noita tullaan myös laittamaan.

mietitäämpä esimerkiksi mercedeksen tilannetta, ainakin täällä pohjolassa näin näppituntumalta mercedekset taitaa olla suurelta osin dieseleitä ja kyllähän se naurun tyrskähdyksiä aiheuttaa jos eemelimersunki konepellin alle kuvittelee jotain pientä bensatohatsuu ja ei niiden valmistuskaan ole mersulta mennyt edes niinkään hyvin kuin nuiden diiseleiden.

toyotallekki tuo diisselin teko on ollut haastavaa sitten hiacen vapaastihengittävien jälkeen, taitaa bmw vastata nykysellään toyotan dieseleiden suunnittelusta ja kehityksestä.

sitten ne jotka osaa tuon dieselin teon tulee sitä jatkamaanki bmw, volsu, ranskalaiset.... toyotan nyrpeyden dieseleiden tekoon ymmärtää kun menee vain toyotiin, ranskalaiisten dieseleitä taitaa sitten löytyä taas vaikka kuinka monesta merkistä :-\ :-\ :-\ :-\

Mutta sitten päästään juurikin tähän että eiköhän isommat tai "paremmat" autot kulje dieselillä vielä pitkään. Urheiluautot ym. erikseen mutta esim. isommat mersut, bemarit, range roverit, jaguarit ym. kulkee kivasti jollain 3- tai 4-litraisella dieselillä ja silti ei tarvi käydä tankilla koko ajan eli raskaassa autossa diesel on ihan kiva keksintö.
Tosin sama pätee vähän pienemmissäkin autoissa, eiköhän useimmat volvot ja mersut kulje parilitraisen dieselin kanssa vielä pitkään, ainakin volvo syyti paljon rahaa uuden VEA-koneen kehittämiseen.
Johan tuollaisella ajaa yli 1000km tankkaamatta?

On muuten hyvä vain että jotkut valmistajat luopuvat dieseleistä ja antavat osaavimpien valmistaa ne...
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: +200 - 12.03.17 - klo:19:31
http://www.is.fi/autot/art-2000005120708.html

Onks nyt kivaa, dieselautoilijat? Haha haa hi hi hiiiii ho ho hooooo, voi tätä vahingonilon määrää, vai mitä katkuisten dieselkärryjen omistajat he he heeeee.⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️⛽️
nolo-olli nyt kertoo montako uskottavaa automallia fiat-rysleri myy ja miettii siitä mikä arvo tuon pellen puheilla on :) ;) :D ;D

Aika tarkkaan viisi miljoonaa kappaletta. Mallejakin lienee satoja. Riippuu nyt tietysti vähän, miten malli määritellään. Puheen arvo lienee samaa painoluokaa kuin Akio Toyodan tai Mary Barran jutuilla, ainakin mikäli uskomme Ilta-Sanomia. Ja miksi emme uskoisi, jostain muualtahan he ovat tuonkin jutun kopioineet ja kääntäneet.

Mutta toisin kuin ketjun aloittaja taitaa kuvitella, signore Marchionnen ennustus ei toteutuessaankaan vaikuta tietenkään mitään nykyisin käytössä oleviin diesel-autoihin tai niiden omistajiin eikä siihen, kuinka kivaa heillä on nyt.
mietitäämpä esimerkiksi mercedeksen tilannetta, ainakin täällä pohjolassa näin näppituntumalta mercedekset taitaa olla suurelta osin dieseleitä ja kyllähän se naurun tyrskähdyksiä aiheuttaa jos eemelimersunki konepellin alle kuvittelee jotain pientä bensatohatsuu ja ei niiden valmistuskaan ole mersulta mennyt edes niinkään hyvin kuin nuiden diiseleiden.

toyotallekki tuo diisselin teko on ollut haastavaa sitten hiacen vapaastihengittävien jälkeen, taitaa bmw vastata nykysellään toyotan dieseleiden suunnittelusta ja kehityksestä.

sitten ne jotka osaa tuon dieselin teon tulee sitä jatkamaanki bmw, volsu, ranskalaiset.... toyotan nyrpeyden dieseleiden tekoon ymmärtää kun menee vain toyotiin, ranskalaiisten dieseleitä taitaa sitten löytyä taas vaikka kuinka monesta merkistä :-\ :-\ :-\ :-\
Viidestä mersusta 3 bensakoneista.Tää ensviikollatulevaki on bensa.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Varjo79 - 12.03.17 - klo:19:39
No jovain mä ainakin ostan seuraavan henkilö auton bensakoneella. Kyllä se 6,3L AMG remmitettynä niin kivasti rähisee että en siinä tiisseliä ikävöi😎
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: icefarmer - 12.03.17 - klo:20:19
Noh, autojen osalta kyllä, bensakoneet tulee yleistymään vrt. diesel. Mutta missä kokoluokassa?
Veikkaan että näin tulee käymään pienten ja keskisuurten hlö-autojen kohdalla eli pienet 1.2-1.4-1.6 TDI:t jää historiaan ja ne korvataan jollain litraisella kolmemukisella bensakoneella.
Sillä pääsee pienillä päästöillä ja pienellä kulutuksella ja ahdettuna tuosta saa jo jotain 120 ponia? eli normi-farkkuun noita tullaan myös laittamaan.

mietitäämpä esimerkiksi mercedeksen tilannetta, ainakin täällä pohjolassa näin näppituntumalta mercedekset taitaa olla suurelta osin dieseleitä ja kyllähän se naurun tyrskähdyksiä aiheuttaa jos eemelimersunki konepellin alle kuvittelee jotain pientä bensatohatsuu ja ei niiden valmistuskaan ole mersulta mennyt edes niinkään hyvin kuin nuiden diiseleiden.

toyotallekki tuo diisselin teko on ollut haastavaa sitten hiacen vapaastihengittävien jälkeen, taitaa bmw vastata nykysellään toyotan dieseleiden suunnittelusta ja kehityksestä.

sitten ne jotka osaa tuon dieselin teon tulee sitä jatkamaanki bmw, volsu, ranskalaiset.... toyotan nyrpeyden dieseleiden tekoon ymmärtää kun menee vain toyotiin, ranskalaiisten dieseleitä taitaa sitten löytyä taas vaikka kuinka monesta merkistä :-\ :-\ :-\ :-\

Mutta sitten päästään juurikin tähän että eiköhän isommat tai "paremmat" autot kulje dieselillä vielä pitkään. Urheiluautot ym. erikseen mutta esim. isommat mersut, bemarit, range roverit, jaguarit ym. kulkee kivasti jollain 3- tai 4-litraisella dieselillä ja silti ei tarvi käydä tankilla koko ajan eli raskaassa autossa diesel on ihan kiva keksintö.
Tosin sama pätee vähän pienemmissäkin autoissa, eiköhän useimmat volvot ja mersut kulje parilitraisen dieselin kanssa vielä pitkään, ainakin volvo syyti paljon rahaa uuden VEA-koneen kehittämiseen.
Johan tuollaisella ajaa yli 1000km tankkaamatta?

On muuten hyvä vain että jotkut valmistajat luopuvat dieseleistä ja antavat osaavimpien valmistaa ne...
kyllähän tuo kulutusetu oli saksan moottoriteillä merkittävä etu, iso bensakone ja lusikka lattiassa niin pyörrehän siellä käy tankissa, nykyään nämä bensaturbot sitte jaksaa jo vähän pienemillä kierroksilla :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Mopomies - 12.03.17 - klo:20:37
Ei tarvi olla mikään museovehje kun voi ajella ekoloogisesti pierukaasulla ;)

(http://www2.koneviesti.fi/lisamateriaali/fi_FI/borgeby/_files/92778623726654042/default/Biokaasu-valtra-1.jpg)

Kyllä valmetti on aina museovehe. AINA.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Klapikauppias - 12.03.17 - klo:21:05
Olihan tämä tiedossa jo 1950 luvun alussa, silloisen pro rahastuksen konekonsulentit vannoivat bensatraktorin nimeen, kun majureita alettiin tuomaan tänne pohjolaan, julistus kuului, ei ole mitään järkeä ostaa  tuollaista raskasta pellonpolkijaa, koska dieselin valmistus jää hyvin lyhyt aikaiseksi ja tulevaisuus on bensamoottoristen. Isäni oli siitä opastuksesta hyvin katkera, kun tilasi harmaaferkun joka piti maksaa yli vuosi etukäteen, majurin olis saanu heti ja kaikki tänäpäivänä tietää, mikä oli sen ennustuksen tarkkuus.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: icefarmer - 12.03.17 - klo:21:21
Olihan tämä tiedossa jo 1950 luvun alussa, silloisen pro rahastuksen konekonsulentit vannoivat bensatraktorin nimeen, kun majureita alettiin tuomaan tänne pohjolaan, julistus kuului, ei ole mitään järkeä ostaa  tuollaista raskasta pellonpolkijaa, koska dieselin valmistus jää hyvin lyhyt aikaiseksi ja tulevaisuus on bensamoottoristen. Isäni oli siitä opastuksesta hyvin katkera, kun tilasi harmaaferkun joka piti maksaa yli vuosi etukäteen, majurin olis saanu heti ja kaikki tänäpäivänä tietää, mikä oli sen ennustuksen tarkkuus.
eikö yhdellä majurilla ois tehny monen harmaan fergun työkki :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Klapikauppias - 12.03.17 - klo:21:28
Sehän se isäukkoa korpeski, kun ois traktorinkin saanu, mutta nuo jesuiitat sai puhutta ostamaan ruohonleikkurin.  :(
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Susikoski - 15.03.17 - klo:10:53
Voi tuota EU luomaa hulluutta http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005127483.html

Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Niitti - 15.03.17 - klo:11:47
Tuo onkin hyvin kummallinen uutinen. Dieselin hyötysuhde on parempi kuin bensamoottorilla, mutta pakokaasut paljon haitallisempia. Siksi hiilidioksidipäästöt ovat kummallinen tapa perustella dieseleiden poistumista.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: -SS- - 15.03.17 - klo:12:00
Uusien bensiiniautojen hiilidioksidipäästöt ovat olleet jo 2010 alkaen keskimäärin alemmat kuin dieseleillä. Luetteloa kun katsoo, niin nämä bensiiniautot, joissa on alle 100 g lukemia, ovat mopoauton kokoluokkaa. Alto 1.0, Smart for two, Nissan Micra, Fiat 500

Vastaavasti eniten myydyt dieselautot ovat lähes kaksi tonnia painavia kaksilitraisia yli 150 hevosvoimaisia farmareita.

Näiden kahden autotyypin vertailu on lähinnä typerää.

-SS-
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: icefarmer - 15.03.17 - klo:12:32
Uusien bensiiniautojen hiilidioksidipäästöt ovat olleet jo 2010 alkaen keskimäärin alemmat kuin dieseleillä. Luetteloa kun katsoo, niin nämä bensiiniautot, joissa on alle 100 g lukemia, ovat mopoauton kokoluokkaa. Alto 1.0, Smart for two, Nissan Micra, Fiat 500

Vastaavasti eniten myydyt dieselautot ovat lähes kaksi tonnia painavia kaksilitraisia yli 150 hevosvoimaisia farmareita.

Näiden kahden autotyypin vertailu on lähinnä typerää.

-SS-
sitten kun vielä suhteutetaan päästöjen suhteen 5000 foorti ja uus kaks tonnis painava dieselfarkku, rehellinen veronmaksaja on uhri tässäkin tilanteessa :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: -SS- - 15.03.17 - klo:13:57
Uusien bensiiniautojen hiilidioksidipäästöt ovat olleet jo 2010 alkaen keskimäärin alemmat kuin dieseleillä. Luetteloa kun katsoo, niin nämä bensiiniautot, joissa on alle 100 g lukemia, ovat mopoauton kokoluokkaa. Alto 1.0, Smart for two, Nissan Micra, Fiat 500

Vastaavasti eniten myydyt dieselautot ovat lähes kaksi tonnia painavia kaksilitraisia yli 150 hevosvoimaisia farmareita.

Näiden kahden autotyypin vertailu on lähinnä typerää.

-SS-
sitten kun vielä suhteutetaan päästöjen suhteen 5000 foorti ja uus kaks tonnis painava dieselfarkku, rehellinen veronmaksaja on uhri tässäkin tilanteessa :-\ :-\ :-\ :-\

Jos olisi Leukku 272, niin olisi viidesosan janoisampikin vielä. Ford 5000 Nebraskan testissä kulutus 0,52 lbs/hv tunti, Leukulla 0,62

-SS-
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: JösseJänis - 15.03.17 - klo:14:10
Tuo onkin hyvin kummallinen uutinen. Dieselin hyötysuhde on parempi kuin bensamoottorilla, mutta pakokaasut paljon haitallisempia. Siksi hiilidioksidipäästöt ovat kummallinen tapa perustella dieseleiden poistumista.

Kysymys ei olekaan asettelusta bensa vs. diesel. Euroopassa suurin osa uutena myytävistä autoista on polttomoottorikäyttöisiä ja polttomoottoriautoista suurin osa on dieselkäyttöisiä. Nyt autovalmistajat yrittävät arvuutella, kuinka kauan vielä on näin. Ne, jotka arvaavat oikein, ovat huomispäivän menestyjiä.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/volvo-pomo-ennustaa-dieselautojen-loppu-lahenee-nelja-hyvaa-vuotta-jaljella/6349120
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: icefarmer - 15.03.17 - klo:14:11
Uusien bensiiniautojen hiilidioksidipäästöt ovat olleet jo 2010 alkaen keskimäärin alemmat kuin dieseleillä. Luetteloa kun katsoo, niin nämä bensiiniautot, joissa on alle 100 g lukemia, ovat mopoauton kokoluokkaa. Alto 1.0, Smart for two, Nissan Micra, Fiat 500

Vastaavasti eniten myydyt dieselautot ovat lähes kaksi tonnia painavia kaksilitraisia yli 150 hevosvoimaisia farmareita.

Näiden kahden autotyypin vertailu on lähinnä typerää.

-SS-
sitten kun vielä suhteutetaan päästöjen suhteen 5000 foorti ja uus kaks tonnis painava dieselfarkku, rehellinen veronmaksaja on uhri tässäkin tilanteessa :-\ :-\ :-\ :-\

Jos olisi Leukku 272, niin olisi viidesosan janoisampikin vielä. Ford 5000 Nebraskan testissä kulutus 0,52 lbs/hv tunti, Leukulla 0,62

-SS-
mitenkähän sähköauto pidetään lämpimänä, mitä ovat nykyisten webastojen ja ebereiden päästöt, eipä ole tullut tutkituksi pusketaanko niitä uusissakaan autoissa pakoputken saasteloukkojen läpi, saati sitten sähköautossa :o :o :o :o
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 15.03.17 - klo:16:01
Uusien bensiiniautojen hiilidioksidipäästöt ovat olleet jo 2010 alkaen keskimäärin alemmat kuin dieseleillä. Luetteloa kun katsoo, niin nämä bensiiniautot, joissa on alle 100 g lukemia, ovat mopoauton kokoluokkaa. Alto 1.0, Smart for two, Nissan Micra, Fiat 500

Vastaavasti eniten myydyt dieselautot ovat lähes kaksi tonnia painavia kaksilitraisia yli 150 hevosvoimaisia farmareita.

Näiden kahden autotyypin vertailu on lähinnä typerää.

-SS-
sitten kun vielä suhteutetaan päästöjen suhteen 5000 foorti ja uus kaks tonnis painava dieselfarkku, rehellinen veronmaksaja on uhri tässäkin tilanteessa :-\ :-\ :-\ :-\

Jos olisi Leukku 272, niin olisi viidesosan janoisampikin vielä. Ford 5000 Nebraskan testissä kulutus 0,52 lbs/hv tunti, Leukulla 0,62

-SS-
Mikä siinä on että foortin tuhat sarja ja ainakin deutsin moottorit lykkää sitä kitkua tyhjä käynnillä,pahin on 4000 foorti. Deutsin nyt  ymmärtää ne ilmajäähdytteiset.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: Mopomies - 15.03.17 - klo:16:49
Niin kauan kun venäjällä käynnistetään yksikin panssarivaunu, tiisselin kieltäminen Suomessa olisi aivan turhaa hommaa. Kyllä niiden poikien moottorit osaavat savuttaa muutaman rekan edestä.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 15.03.17 - klo:22:37
Niin kauan kun venäjällä käynnistetään yksikin panssarivaunu, tiisselin kieltäminen Suomessa olisi aivan turhaa hommaa. Kyllä niiden poikien moottorit osaavat savuttaa muutaman rekan edestä.

Ja venäjän metsäpaloista saa kertalaakista pienhiukkasta enemmän kuin suomen liikenne tuottaaa vuodessa.

Onneksi sentään suomen viranomaisten mukaan venäläiset pienhiukkaset ovat täysin vaarattomia.

Joku kesä kun nuo palot oli pahimmillaan se sai auton moottorinkin johonkin vikavalotilaan, ulos tulleet pakokaasut olivat varmaan imuilmaa puhtaampaa.
Otsikko: Vs: Diesel is dead
Kirjoitti: JösseJänis - 16.03.17 - klo:00:17
Niin kauan kun venäjällä käynnistetään yksikin panssarivaunu, tiisselin kieltäminen Suomessa olisi aivan turhaa hommaa. Kyllä niiden poikien moottorit osaavat savuttaa muutaman rekan edestä.

Tuskinpa herrat Marchionne ja Samuelsson erityisesti Suomen ratkaisuja näissä pohdinnoissaan ajattelivatkaan.