Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Susikoski - 03.02.17 - klo:19:42
-
uudessa kv juttua lukekaa. Koneiden suositellut huoltovälit liian pitkiä.
-
uudessa kv juttua lukekaa. Koneiden suositellut huoltovälit liian pitkiä.
Sää jaa sun kaikki muut nimmarit on täyttä humpuukia, SAS...
-
uudessa kv juttua lukekaa. Koneiden suositellut huoltovälit liian pitkiä.
Sää jaa sun kaikki muut nimmarit on täyttä humpuukia, SAS...
Traumasi on edennyt jo krooniseksi et muuta osaa hokea kuin tuota samaa.
-
Mistä johtuu? Onko pitkät huoltovälit markkinointivaltti vai toivotaanko koneiden tulevan vaihtoikään nopeammin.
-
Kyllä pitkät huoltovälit on ihan asiakkaiden toiveissa. Ne koneet on tehty työtä varten eikä huoltoja. Kaikki muu kuin rasvaus pitäisi mennä ainakin 500 tuntia ja mielummin tonni tai vuosi. Samoin tappi ja laakeri rasvaukset saisi olla sen 50 h. Toki toi rasvaus hoidetaan jo monessa automaattisesti ja jokaisessa raktorissa toi rasvalaite pitäisi olla. Työkoneessa sitten vaan letkut.
Ps esim lisäaineen lisääminen moottoriöljyyn ja peräöljyyn 500 tunnin välein ei olisi kovin huono vaihtoehto jos muuten saisi sen 1000 tuntia.
-
500h on siitä *****mainen huoltoväli että pitää kesken kesäsesongin huollattaa traktori.
-
Niin selvyyden vuoksi rasvarit on hyviä mutta se rasva on ala-arvoista.
-
Niin selvyyden vuoksi rasvarit on hyviä mutta se rasva on ala-arvoista.
Mitä sääkin vatipää tiedät keskuspainevoitelusta ja niissä käytettävistä rasvoista? Hä?
-
Niin selvyyden vuoksi rasvarit on hyviä mutta se rasva on ala-arvoista.
Mulla on luottotoimittaja kaikenmaaiman tuotteille ja se laskuttaa sitten koska sattuu klimppinä enemmän. Kävin joskus hakemassa punaista rasvaa laatikollisen (mikä riittää melkein vuoden) ja kun lasku tuli niin laatikon hinta oli ihan naurettava. En ihan tarkkaan muista mutta tyyliin joku 40 ja 100 välillä. Kuitenkin sijoituksena joku 100 tällaisellakin tilalla rasvaukseen on aika pieni summa suhteessa siihen millanen homma on vaihtaa tappeja tai laakereita.
-
Niin selvyyden vuoksi rasvarit on hyviä mutta se rasva on ala-arvoista.
Mitä sääkin vatipää tiedät keskuspainevoitelusta ja niissä käytettävistä rasvoista? Hä?
lue kv siellä sitä juttua ja lopeta tuo haukkuminen .
-
Niin selvyyden vuoksi rasvarit on hyviä mutta se rasva on ala-arvoista.
Mitä sääkin vatipää tiedät keskuspainevoitelusta ja niissä käytettävistä rasvoista? Hä?
lue kv siellä sitä juttua ja lopeta tuo haukkuminen .
Ny taisi mennä Sasalta nimmarit sekaisin...
-
Niin selvyyden vuoksi rasvarit on hyviä mutta se rasva on ala-arvoista.
Mitä sääkin vatipää tiedät keskuspainevoitelusta ja niissä käytettävistä rasvoista? Hä?
lue kv siellä sitä juttua ja lopeta tuo haukkuminen .
No kerro nyt mulle rasvareista ja rasvoista?
-
sulla on harrastuksena tuo haukkuminen vähän joka puolelle,luin tuon jutun ja Susikoski on oikeassa niin siellä luki kuin kirkonkirjoissa.tuleeko teille edes kv ei varmaan no ei sitä pikkutilojen kannatta tilata.
-
sulla on harrastuksena tuo haukkuminen vähän joka puolelle,luin tuon jutun ja Susikoski on oikeassa niin siellä luki kuin kirkonkirjoissa.tuleeko teille edes kv ei varmaan no ei sitä pikkutilojen kannatta tilata.
Sulle ja räkkyjoosepille tulee, ja luette yhdessä?
-
Ei siinä jutussa mitään kovin ihmeellistä ollu. Ihan perusjuttuja. Öljyjen kanssa kantsii olla tarkkana varsinkin jos on yhdistelmä öljyt perässä. Sitten puheltiin rasvoista missä todettiin että asia on juurikin niin hepreaa mitä oletetaan. Lopuksi oli joku jamppa joka oli valinnu erilaisen huolto-ohjelman. Laskimesta oli kuitenkin loppunu patterit ennen kuin puoletkaan kuluista oli edes laskettu. Se työn keskeytys ja öljyjen vaihto kun on myös pieni työ.
-
Ei siinä jutussa mitään kovin ihmeellistä ollu. Ihan perusjuttuja. Öljyjen kanssa kantsii olla tarkkana varsinkin jos on yhdistelmä öljyt perässä. Sitten puheltiin rasvoista missä todettiin että asia on juurikin niin hepreaa mitä oletetaan. Lopuksi oli joku jamppa joka oli valinnu erilaisen huolto-ohjelman. Laskimesta oli kuitenkin loppunu patterit ennen kuin puoletkaan kuluista oli edes laskettu. Se työn keskeytys ja öljyjen vaihto kun on myös pieni työ.
on sentään yksi jolle kv tulee.
-
sulla on harrastuksena tuo haukkuminen vähän joka puolelle,luin tuon jutun ja Susikoski on oikeassa niin siellä luki kuin kirkonkirjoissa.tuleeko teille edes kv ei varmaan no ei sitä pikkutilojen kannatta tilata.
KV, MT ja Aarre, VMP, MTK:n lehtiä.
Kuule ei tule mitään noista paskapostiaviiseista, KM tulee. Kerro nyt hyvä mies mitä tiedät rasvareista ja niissä käytettävistä rasvoista.
-
sulla on harrastuksena tuo haukkuminen vähän joka puolelle,luin tuon jutun ja Susikoski on oikeassa niin siellä luki kuin kirkonkirjoissa.tuleeko teille edes kv ei varmaan no ei sitä pikkutilojen kannatta tilata.
KV, MT ja Aarre, VMP, MTK:n lehtiä.
Kuule ei tule mitään noista paskapostiaviiseista, KM tulee. Kerro nyt hyvä mies mitä tiedät rasvareista ja niissä käytettävistä rasvoista.
Pitääskö taas lähettää sulle MAINIO-lehti ;D ;D
-
Oli rasvat mitä tahansa, niin kyllä safematikki tai äskooähvä on huono verrattuna linkkolniin.
Ja oli värit mitä tahansa, niin Petro Canada on paras.
Ja Kernite helvetin kallista.
-
Ei siinä jutussa mitään kovin ihmeellistä ollu. Ihan perusjuttuja. Öljyjen kanssa kantsii olla tarkkana varsinkin jos on yhdistelmä öljyt perässä. Sitten puheltiin rasvoista missä todettiin että asia on juurikin niin hepreaa mitä oletetaan. Lopuksi oli joku jamppa joka oli valinnu erilaisen huolto-ohjelman. Laskimesta oli kuitenkin loppunu patterit ennen kuin puoletkaan kuluista oli edes laskettu. Se työn keskeytys ja öljyjen vaihto kun on myös pieni työ.
Silti käskettiin kahden nimimerkin voimin lukea. :(
Kendall punaista tappeihin ja teboilin yleisvaseliinia loppuihin kohteisiin. XT60+ kolmessa eniten käytetyssä traktorissa. Näillä on menty.
-
Mitä liukkaria susikoski käyttää?
Entä räkkyjose?
-
Mistä johtuu? Onko pitkät huoltovälit markkinointivaltti vai toivotaanko koneiden tulevan vaihtoikään nopeammin.
Uudessa 6R Deeressä öljynvaihtoväli kuulemma 750h. Itse en noin pitkäksi päästäisi.
-
Mitä pidemmät huoltovälit niin
sitä vähemmän jää huoltoja tekemättä.
Sen takia se pitkä väli ois tärkeä.
-
Huoltoväleistä: Ennen piti rasvata auton alusta esim. 1500 km välein. Öljynvaihto parhaimmillaan 2500 km välein. Kuinka moni viitsisi enää, ja silti sen ajan autot olivat lopussa noin 150000 ajettuna, nyt voi mennä huollotta sen 150000, jos henkisesti uskaltaa.
-SS-
-
Huoltoväleistä: Ennen piti rasvata auton alusta esim. 1500 km välein. Öljynvaihto parhaimmillaan 2500 km välein. Kuinka moni viitsisi enää, ja silti sen ajan autot olivat lopussa noin 150000 ajettuna, nyt voi mennä huollotta sen 150000, jos henkisesti uskaltaa.
-SS-
Joo hiluskussa on pikkasen tuo moottoriöljyn vaihtoväli päässy venahtaan. Joku 75tkm onvissiin ollu sama suodatin. Öljythänse kyllä vaihtaa itse kun noin 1l/2000km palaa taivaan tuuliin :'( :'( Marsussa kanssa hiukan päässy venähtään. Aikalailla kilkattaa kylmänä vissiin vähä nokiset litkut niin ei kovinäkkiä venttiili koneisto saa ööliä.
Mutta juu aiheeseen rasvari on hienokeksintö. Mutta pitäis sitte tarkistella sillointällöin että rasva kanssa menee kaikkiin paikkoihin mihin pitäiskin. Prässin kanssa huomaa hetijos joku nippa ahdistaa. Sitte kun niitä rasvarin letkuja hajoo ja tulppaillaan niin saattaa jättää muutkin kohteet rasvaamatta.
-
Tarttee muistaa että raktorissa öljynvaihtoväli vastaa tällähetkellä noin 35 tuhatta kilometriä. Itte tykkäisin kyllä kovasti jos lanseerattaisi joku lisäainepurkkisarja joka kaadetraisi 500 tunnin kohdalla öljytiloihin ja sitten saisi ajaa sen 1000 tuntia (70000 km) ennen vaihtoa. Se lisäaineen lisäys on kuitenkin varsin pikkujuttu verrattuna täydelliseen huoltoon pesuineen sekä jonnekkin huoltohalliin vienteineen.
-
Huoltoväleistä: Ennen piti rasvata auton alusta esim. 1500 km välein. Öljynvaihto parhaimmillaan 2500 km välein. Kuinka moni viitsisi enää, ja silti sen ajan autot olivat lopussa noin 150000 ajettuna, nyt voi mennä huollotta sen 150000, jos henkisesti uskaltaa.
-SS-
Oli kova sana kehua että autoon viidentonnin välein öljyt vaihettu. Rakkoriin tais sata montakokymmentä tuntia vaihtoväli olla?
Nykytilanne menee jotenkin soveltaen,öljynvaihtosusositus on 500 tuntia,karjatilaan kun pidetään niin pikkuajoakin on. Eli pikkuajoilla ollessa 300 tuntia,kesällä oikeen töissä ollen koneen pyöriessä kunnolla lämpimänä pitkiä pätkiä mennään jopa siihen viiteensataan tuntiin. Ihmetystä lähinnä herättää kymmenen vuoden ja kohta täyttyvän kymmenentuhannen käyttötunnin jälkeen öljyjen puhtaus. Siis niiden uusien moottoriöljyjen,näkyvät tikussa siis huonosti tosi pitkään öljynvaihdon jälkeen. Eli kone ei sotke öljyjään näin enemmän ajettunakaan. Toki pajassa asustaa että kylmäkäynnistyksiä,niitä oikeita sellaisia, ei juurikaan ole.
Vasukkaa on kahta,peruskeltaista,toki ikh laatu viimoineen poissuljettu, esim.pyöränlaakerit,paalaimen keskusvoitelu,auran leikkurit yms. Sitten ihan pirusissaan merkkiä enkä väriä kerro tälle kalliimmalle,käy sekä tappeihin että laakereihin. Hyvä puoli se ettei vahinkoa tule vaikka joku muu prässin kanssa säveltääkin.
Joskus hyvään aikaan oli kuski kaivinkoineella,vaati tuota parempaa sinne. Paremmallakaan peruskeltaisella ei kuulemma vuoroo päässy että alko puomisto naukumaan. Tosin tämän kaveri vuorot oli jotain muuta kuin 8 tuntia.
-
Jos joku öljynvaihto 500 tunnin välein tuntuu liian työläältä, niin ehkä kannattaisi panostaa niihin fasiliteetteihin ja öljynvaihtokalustoon ? Hyvä laskuastia, siihen lurauttaa öljyt minuutissa, roppu kiinni. Uus suodin ja öljyntäyttölaitteella täyttää vaan tynnyristä oikean määrän ölppää moottoriin. Sitten nostaa öljynlaskuastian vaikka etukuormaimen kauhassa ylemmäs ja valuttaa astian jäteöljykonttiin tai tynnyriin. Varttitunnissa pitäis onnistua.
-
Jos joku öljynvaihto 500 tunnin välein tuntuu liian työläältä, niin ehkä kannattaisi panostaa niihin fasiliteetteihin ja öljynvaihtokalustoon ? Hyvä laskuastia, siihen lurauttaa öljyt minuutissa, roppu kiinni. Uus suodin ja öljyntäyttölaitteella täyttää vaan tynnyristä oikean määrän ölppää moottoriin. Sitten nostaa öljynlaskuastian vaikka etukuormaimen kauhassa ylemmäs ja valuttaa astian jäteöljykonttiin tai tynnyriin. Varttitunnissa pitäis onnistua.
Tosiasiassa asiat ei vaan mene näin. Se raktorin 500 tunnin huolto on aika offensiivi jos sen teetättää asiallisesti. Samoin sen kaivurin tai metsäkoneen viereen pitää oikeasti raahata ne astiat ja tehdä se työ jossain metsässä samalla kuin kuski tai parhaimmillaan kaksi istuu ja odottaa että työ valmistuu. Siksi se postissa tai vastaavassa toimitettu paketti jonka kuski kaataa öljytilaan tulee hyvinkin nopsaan tehtyä. Moottoriöljy on sikäli hyvä vaihtaa että sitä on vähän mutta perä ja hydeöljyt on sitten aika paljon isompi asia.
-
Pajamiehet kertoili jänniä juttuja. Ulkomaanelävistä. Osseista eli tuttavallisemmin Ausseista. Siinä on koneen kylessä rivi liittimiä symbooleineen,koneen kaikki nesteet vaihdetaan siitä. Kaivoskoneista kysymys,Normet pajan nimi.
Perä-voimansiirto-hyde öljyjen vaihdossa käytän kneen omaa pumppua apuna,letku pönttöön ja ekan surahduksen kuuluessa kone sammuksiin. Loput pohjapropusta sankkoon,ei jää paljon eikä ole sankon vaihtoa välissä.
-
Tarttee muistaa että raktorissa öljynvaihtoväli vastaa tällähetkellä noin 35 tuhatta kilometriä. Itte tykkäisin kyllä kovasti jos lanseerattaisi joku lisäainepurkkisarja joka kaadetraisi 500 tunnin kohdalla öljytiloihin ja sitten saisi ajaa sen 1000 tuntia (70000 km) ennen vaihtoa. Se lisäaineen lisäys on kuitenkin varsin pikkujuttu verrattuna täydelliseen huoltoon pesuineen sekä jonnekkin huoltohalliin vienteineen.
Millä laskuopilla 500h vastaa 35000 km?
ja mihin verrattuna? Naapurin taksiin? Vai Maitoautoon?
vai mihin?
-
Mun kinnerini tietokone ilmoittaa pitkän ajan keskinopeudeksi jotain 62 km/h. Paljon sekalaista ajoa, paikallisteitä ja taajamaa, käytännössä vain harvoin 100 tai 120 rajoituksilla.
Eli 35 000 on aika hyvin haarukassa, mulla tulisi 500 x 62 = 31 000 km.
-
Jos joku öljynvaihto 500 tunnin välein tuntuu liian työläältä, niin ehkä kannattaisi panostaa niihin fasiliteetteihin ja öljynvaihtokalustoon ? Hyvä laskuastia, siihen lurauttaa öljyt minuutissa, roppu kiinni. Uus suodin ja öljyntäyttölaitteella täyttää vaan tynnyristä oikean määrän ölppää moottoriin. Sitten nostaa öljynlaskuastian vaikka etukuormaimen kauhassa ylemmäs ja valuttaa astian jäteöljykonttiin tai tynnyriin. Varttitunnissa pitäis onnistua.
Tosiasiassa asiat ei vaan mene näin. Se raktorin 500 tunnin huolto on aika offensiivi jos sen teetättää asiallisesti. Samoin sen kaivurin tai metsäkoneen viereen pitää oikeasti raahata ne astiat ja tehdä se työ jossain metsässä samalla kuin kuski tai parhaimmillaan kaksi istuu ja odottaa että työ valmistuu. Siksi se postissa tai vastaavassa toimitettu paketti jonka kuski kaataa öljytilaan tulee hyvinkin nopsaan tehtyä. Moottoriöljy on sikäli hyvä vaihtaa että sitä on vähän mutta perä ja hydeöljyt on sitten aika paljon isompi asia.
Siis eikös se moottoriöljyn vaihto kuitenkin ole se tärkein 500 tunnin huollon kohde olipa kone mikä hyvänsä ? Lisäksi saattaa olla jotain hypoidiöljynvaihtoja mut nekin alkaa olla enempi 800 tai 1000 tunnin välein. Luulis nyt tuommoiselle huollolle joku väli löytyvän vaikka olis kuinka sesonki päällänsä ? Ja eikai ne kuskitkaan aja 24/7 ? Voi kai ne koneet huoltaa vuorojen välissä ?
En tunne kaivinkoneita niin hyvin, mutta niissä ja metsäkoneissa lienee hydrauliöljyjen vaihtovälit luokkaa 2000 tuntia ? Toki se vaihtokin joskus tulee eteen, mutta hiukan suunnittelemalla tuskin kuitenkaan työmaalla.
Vms on nyt tainnut hiukan liikaa ihastua tuohon ajatukseen että jotain litkua koneeseen lirauttamalla saatais öljystä uudenveroista. Öljynvaihto on kuitenkin sitä halvinta huoltoa vaikka se ei yleensä mukavaa hommaa olekaan. Tuo ei ole ole tässä vuosien varrella muuttunut vaan oikeastaan korostunut kun nämä uudemmat saastekoneet likaavat enempi öljyjään kuin perinteiset moottorit.
-
Mun kinnerini tietokone ilmoittaa pitkän ajan keskinopeudeksi jotain 62 km/h. Paljon sekalaista ajoa, paikallisteitä ja taajamaa, käytännössä vain harvoin 100 tai 120 rajoituksilla.
Eli 35 000 on aika hyvin haarukassa, mulla tulisi 500 x 62 = 31 000 km.
Ja tossa kinnerissä on 35tkm huoltoväli?
Paljonko se vie polttoainetta tolla 35tkm ajolla?
-
Olisi hyvä homma, kun ei tarvisi käydä aamulla aina paskalla. Olisi vaan joku nappi jonka voisi ottaa aamukahvin kanssa ja se lykkäisi ulostamisen myöhempään ajankohtaan. Vessassa käynti hidastaa tosi paljon töihin lähtöä ja on muutenkin turha ja aikaa vievä toimenpide. Saisi lääketiede edelleen kehittyä, että löydettäisiin vastaus näihin harmillisiin luonnonilmiöihin.
-
Mun kinnerini tietokone ilmoittaa pitkän ajan keskinopeudeksi jotain 62 km/h. Paljon sekalaista ajoa, paikallisteitä ja taajamaa, käytännössä vain harvoin 100 tai 120 rajoituksilla.
Eli 35 000 on aika hyvin haarukassa, mulla tulisi 500 x 62 = 31 000 km.
Ja tossa kinnerissä on 35tkm huoltoväli?
Paljonko se vie polttoainetta tolla 35tkm ajolla?
Tietokoneen kertoma huijauslukema on 6.2 l per 100 km. Eli 35 000 km --> noin 2200 litraa menovettä.
No tuossa ei ole noin pitkää huoltoväliä kun on 10 v vanha perusmalli. Mutta monessa uudessa autossa määritelty huoltoväli on tehtaan mukaan 20 000 - 35 000 km. Edellyttää long-life tyyppisen öljyn käyttöä. Sitä en sitten sano onko se täällä Suomen oloissa järkevää. Kertyvät kilometrit eivät ehkä kuitenkaan ole paras mittari moottoriöljyn vaihtovälin määritykseen. Tunnit saattaisivat olla parempi mittari autoissakin.
Öljyn vointiin vaikuttavat - paitsi ulkoiset olosuhteet, moottorin mekaniikka, palamisprosessi ja sen jätteet, kondenssivesi ym - myös öljyn määrä, sen kokemat äärilämpötilat, suodatuksen tehokkuus jne. Ja sen öljyn laatu.
-
Nooo eiks ton noin 2200 litraa poltettua menovettä perusteella ois se 250h lähempänä "samaa rasitusta"
kuin 500 h.?
Tai miten haluaa asiaa haarukoida.
Eli pysyykö huoltoväli samana vaikka jyrsisi kantoja raiviolla 40ltr/tunnissa tai karhottaa heinää tms 7ltr/tunnissa.
Mietin vaan...
Kun taitaa jotkut henkilöautomaiset ajoneuvot muuttaa huoltoväliä kulutetun polttoaineen mukaan.
Että pitäskö varmuuden välttämiseksi vaihtaa öljyt aina kun on polttanut esim 5000litraa pottoainetta?
-
Nooo eiks ton noin 2200 litraa poltettua menovettä perusteella ois se 250h lähempänä "samaa rasitusta"
kuin 500 h.?
Tai miten haluaa asiaa haarukoida.
Eli pysyykö huoltoväli samana vaikka jyrsisi kantoja raiviolla 40ltr/tunnissa tai karhottaa heinää tms 7ltr/tunnissa.
Mietin vaan...
Kun taitaa jotkut henkilöautomaiset ajoneuvot muuttaa huoltoväliä kulutetun polttoaineen mukaan.
Että pitäskö varmuuden välttämiseksi vaihtaa öljyt aina kun on polttanut esim 5000litraa pottoainetta?
Moottorin tilavuus vaikuttaa tähän. Itseasiassa se moottorin "rääkkääminen" ei ole kovin ihmeellistä ja pienillä kierroksilla pyöritys voisi olla yhtä tuhoisaa jos moottori on vakiotehoissa. Itse kokisin että vuoden vaihtoväli tai 1000 tuntia olisi ok. Sitten tosiaan lisäainetta sekaan jos menee yli 500 tunnin vuodessa.
-
Kai sekin jotain vaikuttaa, jos kinnerissä on moottoriöljyä 4 l ja traktorissa 20. Kylmäkäynnistyksen epätäydellinen palaminen tuo heikentää öljyä enemmän kuin täyden tehon ottaminen.
Reilussa 60 meidänkin kinneri näyttää keskinopeudeksi pitkältä ajalta. Transporteri taas halusi huollon LongLife aikaan hiukan vajaan 30t välein. Huoltoväli oli tuolloin reilut 2 vuotta.
Traktorin moottoriöljyn ja suodattimen vaihdossa ei montaa minuttia mene, jos ei muuta huoltoa samalla tehdä. Se noki sieltä pitäisi saada pois, ei siihen lisättävät litkut auta.
-
Ite oon tavannut vaihtaa traktoriin
Moottoriöljyt ja filtterin sekä pa suodattimet
250h välein.
Siksi ehkä hieman "kauhistelen" näitä
Ultimate longlife säästö
+500h huoltovälejä työkoneissa.
-
Ite oon tavannut vaihtaa traktoriin
Moottoriöljyt ja filtterin sekä pa suodattimet
250h välein.
Siksi ehkä hieman "kauhistelen" näitä
Ultimate longlife säästö
+500h huoltovälejä työkoneissa.
Niin minäkin teen.
Koneissa on eroja. Jotkut pitävät öljynsä melko pitkään suhteellisen kirkkaina, toiset nokivasarat muuttavat sen tervaksi jo ekana päivänä. Osittain kyse voi olla öljynvaihdossa jonnekin koneen uumeniin jäävästä vanhasta öljystä joka sekaantuessaan saa uudenkin öljyn nopeasti näyttämään samanlaiselta.
Luulen että ison tehonkaan käyttö ei ole kovin rasittava juttu jos kone saa käydä tasaisessa ja oikeassa lämmössä. Päivittäinen pakkaskäynnistys ja pätkäajo voi olla tuhoisampaa vaikka tunteja ei niin kertyisikään. Eri juttu sitten taas jos helteellä jäähdytys alkaa kovassa työssä pettää ja lämmöt nousta häiritsevän korkealle. Siellä on sitten ylikuumina niin männänrenkaat, venttiilit kuin ahtimen akselikin...
Absoluuttinen käytetty polttoainemäärä vaihtelee niin paljon moottorista ja sen koosta toiseen että en osaa sanoa onko esim 2000 litraa jollekin määrätylle moottorille joku huoltoraja. Narusta nyittävälle Briggs & Strattonille se varmaan on suuri määrä, 500 kW hakkurin moottorille ei varmastikaan. Suuret laivadieselit vie saman määrän 10 minuutissa...
Isoissa koneissa on usein ilmoitettu myös kulutettu polttoainemäärä yhtenä vaihtoväliä määrittävänä tekijänä. Näin esim Cat.
-
ite miettinny joskus noita matalakierroskoneita... miten niiden öljyvaatimus? onko korkeampi laadun vaatimus kuin normikierroskoneilla... lämpiääkö talvella nuo matalakiekkakoneet kuten nuo ärhäkät?
-
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?
-
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?
SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.
Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.
Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.
On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?
Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.
-
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?
SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.
Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.
Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.
On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?
Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.
Kerran vuodessa ne pitääkin vaihtaa. Kyse onkin siitä että pääsisikö siitä että ei tarttisi vaihtaa kahdesti tai neljästi niin kuin esimerkiksi avantissa. Joku urakoitsija vaihtaa neljästi myös raktoriin tai muuhun koneeseensa kun sen 2000 tuntia ajelee. Valtran 500 tunnin huolto maksaa sitten sen 1000 euroa ja se on ainut virallinen tieto että öljyt on vaihdettu eli ei kovin mitätön juttu.
Mitä tulee koneen ostamiseen niin nää öljynvaihdot on ihan turha kysellä koska ei niistä selvää oikein saa. Koneen pinta vaikuttaa kuten naarmut ja sitten tappien välykset ja muut näkyvät kulumiset ja pienetkin rikki olevat osat vaikuttaa.
-
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?
SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.
Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.
Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.
On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?
Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.
Kerran vuodessa ne pitääkin vaihtaa. Kyse onkin siitä että pääsisikö siitä että ei tarttisi vaihtaa kahdesti tai neljästi niin kuin esimerkiksi avantissa. Joku urakoitsija vaihtaa neljästi myös raktoriin tai muuhun koneeseensa kun sen 2000 tuntia ajelee. Valtran 500 tunnin huolto maksaa sitten sen 1000 euroa ja se on ainut virallinen tieto että öljyt on vaihdettu eli ei kovin mitätön juttu.
Mitä tulee koneen ostamiseen niin nää öljynvaihdot on ihan turha kysellä koska ei niistä selvää oikein saa. Koneen pinta vaikuttaa kuten naarmut ja sitten tappien välykset ja muut näkyvät kulumiset ja pienetkin rikki olevat osat vaikuttaa.
Jaa, mää vaihdan noihin kahteen päämuseotraktoriin öljyt kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Tunteja ei taida tulla yhteensäkään viittäsataa vuodessa.
Kauheeta, avantin öljynvaihto neljästi vuodessa...
Otat tukan pois silmiltä ja tilaat valumöttiis huoltopaketin, puet haalarit päälle ja alat hommiin, ei tarvi tonnia maksaa.
Ajatteles mettäkoneita, huh huh...
-
Mun kinnerini tietokone ilmoittaa pitkän ajan keskinopeudeksi jotain 62 km/h. Paljon sekalaista ajoa, paikallisteitä ja taajamaa, käytännössä vain harvoin 100 tai 120 rajoituksilla.
Eli 35 000 on aika hyvin haarukassa, mulla tulisi 500 x 62 = 31 000 km.
Ja tossa kinnerissä on 35tkm huoltoväli?
Paljonko se vie polttoainetta tolla 35tkm ajolla?
Tietokoneen kertoma huijauslukema on 6.2 l per 100 km. Eli 35 000 km --> noin 2200 litraa menovettä.
No tuossa ei ole noin pitkää huoltoväliä kun on 10 v vanha perusmalli. Mutta monessa uudessa autossa määritelty huoltoväli on tehtaan mukaan 20 000 - 35 000 km. Edellyttää long-life tyyppisen öljyn käyttöä. Sitä en sitten sano onko se täällä Suomen oloissa järkevää. Kertyvät kilometrit eivät ehkä kuitenkaan ole paras mittari moottoriöljyn vaihtovälin määritykseen. Tunnit saattaisivat olla parempi mittari autoissakin.
Öljyn vointiin vaikuttavat - paitsi ulkoiset olosuhteet, moottorin mekaniikka, palamisprosessi ja sen jätteet, kondenssivesi ym - myös öljyn määrä, sen kokemat äärilämpötilat, suodatuksen tehokkuus jne. Ja sen öljyn laatu.
Kyllähän se 30 tkm/v on kova lukema esim. jollekin autolle joka on pääasiassa kaupungissa... Itse vaihdan öljyt vuosittain autoihin vaikka kilometrit ei täyty. Traktoreissa on 250 h vaihtoväli ja vaihdan vuosittain vaikka pikkutraktoriin ei paljoa tunteja tule. Lisäksi olen alkanut käyttää osasynteettisiä öljyjä vaikka koneet ei niitä vaatisikaan...
-
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?
SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.
Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.
Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.
On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?
Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.
Kerran vuodessa ne pitääkin vaihtaa. Kyse onkin siitä että pääsisikö siitä että ei tarttisi vaihtaa kahdesti tai neljästi niin kuin esimerkiksi avantissa. Joku urakoitsija vaihtaa neljästi myös raktoriin tai muuhun koneeseensa kun sen 2000 tuntia ajelee. Valtran 500 tunnin huolto maksaa sitten sen 1000 euroa ja se on ainut virallinen tieto että öljyt on vaihdettu eli ei kovin mitätön juttu.
Mitä tulee koneen ostamiseen niin nää öljynvaihdot on ihan turha kysellä koska ei niistä selvää oikein saa. Koneen pinta vaikuttaa kuten naarmut ja sitten tappien välykset ja muut näkyvät kulumiset ja pienetkin rikki olevat osat vaikuttaa.
Jaa, mää vaihdan noihin kahteen päämuseotraktoriin öljyt kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Tunteja ei taida tulla yhteensäkään viittäsataa vuodessa.
Kauheeta, avantin öljynvaihto neljästi vuodessa...
Otat tukan pois silmiltä ja tilaat valumöttiis huoltopaketin, puet haalarit päälle ja alat hommiin, ei tarvi tonnia maksaa.
Ajatteles mettäkoneita, huh huh...
Vaikka tekee itte huollon valtraan nii ei paljo tonnista jää vajaaks merkkiosilla ainakaan. Varsinkin jos öljyt ostaa 20:n litran kannuissa. Näin ainakin 8000-sarjassa, jossa kaikki öljyt kuuluu huolto-ohjelman mukaan vaihtaa kerran vuoteen.
Tuleehan ne silti tietenki tehtyä.
-
Lasketaampas karkeasti hintoja 500 tunnin huollolle käyttäen esimerkkinä varsin yleistä 2000 luvun alun Valtra hitec mallia. Öljyjen hinnat kurkittu tuolta http://www.val-traktori.fi/voiteluaineet/group/valtra-voiteluaineet
Hypoidiöljyt n. 10 litraa, axle ls 5,50 litra tekee 55€, normaali hypoidiöljyllä n. 40 € (tuolla valtran omalla öljyllä antaa huolto vaihtoväliksi 800h ja kevyessä ajossa pääsee todennäköisesti ongelmitta 1000 h. Vaihtotarve riippuu vahvasti siitä onko ek.ta keulalla ja miten paljon sitä käytetään)
Moottoriöljy entistä engineE vastaava 500h vaihtovälin öljy, liekö tuo S ? 13-20 litraa tekee n. 4 euron litrahinnalla 55-80 €
Moottoriöljysuodin tais olla jotain 15€
Polttoainesuotimet 10,50 + 26 tekee 37 tai oisko kuuspyttysissä 47 kun on kaks suodinta
Hydrauliikan suotimet, näitä kolme, mut hullukaan vaihda kaikkia 500 tunnin huollossa. 55€ kipale, laitetaan vaikka kaksi niitä. (ohjekirjakin vihjaa etta hydr. paluusuodin merkkivalon palaessa)
Minä pääsin vasta 272 euroon nelipyttysessä ja 307 kuuspyttysessä
Ja jos moottoriöljyt haluaa vaihtaa 250 tunnin välein, niin se lisää kustannusta tuon 70 tai 95 euroa, laskekaa itse mitä se tekee, mut ei siitä vielä ihan tonnia kerry. Ja toki hienommissa malleissa on kalliimmat öljyt yms. ja jos joku haluaa esitellä miten niillä pääsee 500 tunnin huollossa tonnin laskuun niin siitävaan...
-
Eikös Valtralla ole valmiit huoltotarvikepaketit joista näkee helposti suoraan hinnat (+ öljyt ja vastaavat)?
-
Lasketaampas karkeasti hintoja 500 tunnin huollolle käyttäen esimerkkinä varsin yleistä 2000 luvun alun Valtra hitec mallia. Öljyjen hinnat kurkittu tuolta http://www.val-traktori.fi/voiteluaineet/group/valtra-voiteluaineet
Hypoidiöljyt n. 10 litraa, axle ls 5,50 litra tekee 55€, normaali hypoidiöljyllä n. 40 € (tuolla valtran omalla öljyllä antaa huolto vaihtoväliksi 800h ja kevyessä ajossa pääsee todennäköisesti ongelmitta 1000 h. Vaihtotarve riippuu vahvasti siitä onko ek.ta keulalla ja miten paljon sitä käytetään)
Moottoriöljy entistä engineE vastaava 500h vaihtovälin öljy, liekö tuo S ? 13-20 litraa tekee n. 4 euron litrahinnalla 55-80 €
Moottoriöljysuodin tais olla jotain 15€
Polttoainesuotimet 10,50 + 26 tekee 37 tai oisko kuuspyttysissä 47 kun on kaks suodinta
Hydrauliikan suotimet, näitä kolme, mut hullukaan vaihda kaikkia 500 tunnin huollossa. 55€ kipale, laitetaan vaikka kaksi niitä. (ohjekirjakin vihjaa etta hydr. paluusuodin merkkivalon palaessa)
Minä pääsin vasta 272 euroon nelipyttysessä ja 307 kuuspyttysessä
Ja jos moottoriöljyt haluaa vaihtaa 250 tunnin välein, niin se lisää kustannusta tuon 70 tai 95 euroa, laskekaa itse mitä se tekee, mut ei siitä vielä ihan tonnia kerry. Ja toki hienommissa malleissa on kalliimmat öljyt yms. ja jos joku haluaa esitellä miten niillä pääsee 500 tunnin huollossa tonnin laskuun niin siitävaan...
Hinnat liikkuu 500-1000€ välissä.
Mielestäni kohtuullisen ymmärrettävää kun ottaa huomioon tekijän palkan ja hallin kustannukset. Siihen vielä päälle *****ilut maajusseilta niin velottaisin 2000€.
Jontikkaan menee sitä jontikan moottoriöljyä 21,5l ja se 20l pönttö maksaa jotain 100€.
-
JD:n plus 50 motori ööli tynnyri n.650 € sis alv. Hygaard samaa luokkaa.
-
Eikös Valtralla ole valmiit huoltotarvikepaketit joista näkee helposti suoraan hinnat (+ öljyt ja vastaavat)?
En niistä tarkkoja hintoja tiedä kun viimeksi hankin 1000 tunnin paketin 8000 tunnin huoltoa varten. Silloin se maksoi jotain 450€ luokkaa, mut aikaa on tuosta senverran ettei ole vertailukelpoinen hinta enää. Enoo noita paketteja ostanut kun en viitsi maksaa turhasta sälästä.
Keväällisestä huollon kampanjalehdestä N163D/versu 500 tunnin huoltopaketti 380 € ja tuostakin vähän pois tinkaamalla. http://konekierros.fi/wp-content/uploads/2016/04/HH_lehti_1_2016_III.pdf
Hitekkiin todennäköisesti edullisempi tuo paketti. 2014 maksoi t-sarjalaisiin vähän reilut 200€ 500h paketti. http://www.huoltoajahuolenpitoa.fi/topics/fi_fi-oljyt-huoltosarjat/articles/500-h-huoltosarja1
-
Hinnat liikkuu 500-1000€ välissä.
Mielestäni kohtuullisen ymmärrettävää kun ottaa huomioon tekijän palkan ja hallin kustannukset. Siihen vielä päälle *****ilut maajusseilta niin velottaisin 2000€.
Jontikkaan menee sitä jontikan moottoriöljyä 21,5l ja se 20l pönttö maksaa jotain 100€.
Tokihan työ maksaa, tuossa 500h huollossakin muutama tunti vierähtää kaikkine tupakointeineen. Tuossa edellä vaan annettiin ymmärtää että jo pelkät osat ja öljyt tekis 500 tunnin huollossa sen tonnin ilman työveloituksia.
-
Hinnat liikkuu 500-1000€ välissä.
Mielestäni kohtuullisen ymmärrettävää kun ottaa huomioon tekijän palkan ja hallin kustannukset. Siihen vielä päälle *****ilut maajusseilta niin velottaisin 2000€.
Jontikkaan menee sitä jontikan moottoriöljyä 21,5l ja se 20l pönttö maksaa jotain 100€.
Tokihan työ maksaa, tuossa 500h huollossakin muutama tunti vierähtää kaikkine tupakointeineen. Tuossa edellä vaan annettiin ymmärtää että jo pelkät osat ja öljyt tekis 500 tunnin huollossa sen tonnin ilman työveloituksia.
Jos vemssi on yhtä idearikas huollossa vieraillessaan kuin täällä niin siinä voi olla "hyvänmiehenlisää"?
-
Mutta näissä vanhemmissa pitäisi jaksaa ottaa ruiskutussuuttimet irti ja kunnostuttaa, polttoainejärjestelmän suodattimet ja sihdit tarkastaa, venttiilit, ohjaustehostin suodattimineen, kaikki 600 h välein tai kerran vuodessa. Ei mitään vaikeata mutta melko ryhtymistä vaativaa.
Joku 45 litraa perä- ja vaihteistoöljyä on melko vähäinen määrä, mutta pitäisi ottaa myös nostolaitekansi ylös ja uusia se sisällä oleva suodatin, samoin imusihti pitäisi pestä. Kyllä siinä trukki- tai moottorinostin ihan kiva on, eikä sitä ihan metsässä viitsi.
Voipi siis mennä vuosi, että ei tee muuta kuin vain pudottaa moottoriöljyt alas äestyspäivän jälkeen, ruuvaa suodattimen öljyt syliinsä ja kaataa kannullisen tuoretta moottoriöljyä takaisin.
-SS-
-
Hinnat liikkuu 500-1000€ välissä.
Mielestäni kohtuullisen ymmärrettävää kun ottaa huomioon tekijän palkan ja hallin kustannukset. Siihen vielä päälle *****ilut maajusseilta niin velottaisin 2000€.
Jontikkaan menee sitä jontikan moottoriöljyä 21,5l ja se 20l pönttö maksaa jotain 100€.
Tokihan työ maksaa, tuossa 500h huollossakin muutama tunti vierähtää kaikkine tupakointeineen. Tuossa edellä vaan annettiin ymmärtää että jo pelkät osat ja öljyt tekis 500 tunnin huollossa sen tonnin ilman työveloituksia.
Ei kun siis koko huolto töineen päivineen. Toteutuneet hinnat siitä kun raktorin jättää huollon pihaan siihen kun se haetaan pois. Eli vientiä ja hakua ei lasketa. Kone on viedessä työpuhdas mutta ei siis pesty eli vähän pölyinen mutta ei siis mitenkään sontanen tai kynnön jälkeen kurainen. Tällöin lasku on 500 huollon osalta noin tonni ja tonnin huollon osalta 2 tuhatta. Noita 500 huoltoja on toki teetätetty kotona jolloin hinta jää käytännössä samaan vaikka ajoa tulee vähän huollolle. Pesu jää vastaavasti pois.
Ja vaikka olen täällä luonteeltani päänaukoja tai visiönääri (tehosekoittaja) niin toteuttavalle huoltojampalle en ole viellä keksiny syytä aukoa päätä. Sille en voi mitään jos heidän edustama yritys on epäasiallinen mutta toteuttava porras jonka pitää tulla asiakkaan kanssa toimeen yrittää yleensä parhaansa joten heille on turha ittuilla.
-
juu.. itte rasvarin käytöstä niin hyvä on etenki kunon ei omistavia kuskia.. ei siti sulje sitä omistavan tahon valavontaa että se pelaa ja putket on ehejät, saati että on rasvaa säiliös..
pitkät huoltovälit on perseestä.. jos työ on kuluttavaa sieltä pitää saara epäpuhtauret pois jos ei oo työtä pitää saara kosteus pois..
öljyn ominaisuuksista riippuu sitte se voitelevuus ja se hyvänä pysyminen mutta ei se paska sieltä hyvällä öölillä katua vaihtamatta...
-
Valtraa olen itse huoltanut ja toisten omistamien koneiden huollossa kuluu 1000h huoltoon rahaa paljon enemmän kuin omaan koneeseen, maksua vastaan huoltoon tulevaan kun pitää tehdä kaikki huollot ja omaan voi vähän soveltaa venttiilien säädön ja moottorin ja hytin ilmansuotimien sun muun osalta. Painesuotimet vaihdan aina kaikki kun vähän karuja kokemuksia kylällä lykätyistä vaihdoista näissä. N-Valtraa, Megaa ja Hitechiä ja T0- ja T1-sarjaa olen asiakkaille huoltanut ja tonnihuoltoa ei tonnilla tehdä töineen jos tekee kaiken mitä huolto-ohjelma sanoo, 1100-1700 euroa on verollista laskun alaviivalla lukenut näissä lisätyön määrästä riippuen, joskus on mennyt pakosarjaa ja laturiakin muun huollon ohella.
-
Öljy myös kuluu ei leikkaantuu molekyylit pilkkoutuu ja voiteluominaisuudet huononee.
250 h on traktorin moottorille hyvä vaihtoväli ja vaihteisto 1000 mutta 500 kohalla kaikki painesuotimet uudet näin ainakin valtra.
-
Öljy myös kuluu ei leikkaantuu molekyylit pilkkoutuu ja voiteluominaisuudet huononee.
250 h on traktorin moottorille hyvä vaihtoväli ja vaihteisto 1000 mutta 500 kohalla kaikki painesuotimet uudet näin ainakin valtra.
Rääkkujosena vai kusikoskena nyt kirjottelet?
https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=74755.msg1353668#msg1353668
-
Öljy myös kuluu ei leikkaantuu molekyylit pilkkoutuu ja voiteluominaisuudet huononee.
250 h on traktorin moottorille hyvä vaihtoväli ja vaihteisto 1000 mutta 500 kohalla kaikki painesuotimet uudet näin ainakin valtra.
Rääkkujosena vai kusikoskena nyt kirjottelet?
https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=74755.msg1353668#msg1353668
Sitä Sassittaa nii saatana taval, sanos anamaahinen ;D
-
Öljy myös kuluu ei leikkaantuu molekyylit pilkkoutuu ja voiteluominaisuudet huononee.
250 h on traktorin moottorille hyvä vaihtoväli ja vaihteisto 1000 mutta 500 kohalla kaikki painesuotimet uudet näin ainakin valtra.
Rääkkujosena vai kusikoskena nyt kirjottelet?
https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=74755.msg1353668#msg1353668
Sitä Sassittaa nii saatana taval, sanos anamaahinen ;D
https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=32771.msg1083798#msg1083798
"Valitettavasti öljy leikkautuu käytössä eli sen kestävyys heikkenee kovassa paineessa esim. rattaiden välissä ja laakereissa.Sillä peräöljy pitää vaihtaa ajoissa eikä pelkästään sen likaisuuden takia."
-
Common trail valtran 500h huollon hintaa nostaa venttiilien säätö. Huollon ohjeaika on 3,5h, joka ei kuulemma riitä, enemmän menee aikaa.
Menneeltä syksyltä 1500h tunnin huolto N143. Verollinen hinta 754,70e. Sisälsi työtä 7h, kolme painesuodatinta, a'64,80e. Ei mitään viankorjausta.
500h huolto 2014 vuodelta on maksanut 892e. Silloin taidettiin tehdä jotain korjaustakin.
6800:een ostin 1000h huoltopaketin. Maksoi 445e. sisältää kaikki keskeisimmät suodattimet. Engine S10W-40 öljyt maksoi 70e verollisena, 20l kannu. XT60+ tuli ostettua tynnyrinä kevään tarjouksesta. Ite vaihtelin kaikki suodattimet, öljyt, paitsi jarruneste ja kytkinneste. Pakkasneste ite vaihdettu. Venttiilien säätö ja loput jutut teetin huollossa. Ei pysty sanomaan paljonko säästin työssä, kun teetin 805:een samalla kertaa muuta remonttia.
Öljyjä kannattaa ostaa tarjouksista. Suodattimien hinta ei halpene huoltopaketin ostamisella, mutta on periaatteessa kaikki samassa paketissa. Tosin polttoaineensuodatin oli omassa mallissa eri, mutta sen muistivat tiskillä vaihtaa. Ainoa harmi oli peräöljyjen kuparialuslaatat, jotka olivat liian pienet omaan malliin, täytyi ne käydä hakemassa tarvikeliikkeestä erikseen. Proppujen koko vaihtelee aikojen saatossa. Jos ei mitään vikoja ole, niin huollossa 1000h huollon teettäminen vie 8h töitä. Mun mielestäni siihen saa painaa hommia koko ajan, sillä tekemistä on paljon.
-
öljyntäyttölaitteella täyttää vaan tynnyristä oikean määrän ölppää moottoriin.
Oletteko raskinneet investoida mittarilla varustettuun öljypistooliin? Olisi kyllä kätevä, pitääköhän noiden tarkkuus kuinka kutinsa. Pieni fiba jossain hydrauliikkaöljyn määrässä ei sinänsä merkkaa mitään. Mun mielestäni tuon perinteisen täyttökannun kanssa lutaaminen on yllättävän hidasta, pitäisi saada menemään homma nopeammin lävitse.
-
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?
SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.
Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.
Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.
On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?
Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.
Mä en ostaisi skänsältä,meillä on puutarha koneet jo olemas ;D
-
öljyntäyttölaitteella täyttää vaan tynnyristä oikean määrän ölppää moottoriin.
Oletteko raskinneet investoida mittarilla varustettuun öljypistooliin? Olisi kyllä kätevä, pitääköhän noiden tarkkuus kuinka kutinsa. Pieni fiba jossain hydrauliikkaöljyn määrässä ei sinänsä merkkaa mitään. Mun mielestäni tuon perinteisen täyttökannun kanssa lutaaminen on yllättävän hidasta, pitäisi saada menemään homma nopeammin lävitse.
Enoo itse moista ostanut, mut sitä miettinyt että jos olis 2-3 konetta aktiivikäytössä, niin nopeuttais noiden moottori ja varsinkin peräöljyjen lutraamista kun tökkäis vaan pumpun rullakon päällä liikkuvaan tynnyriin, näpyttelis määrän mittariin ja antais paineilman tehä työn. Uskoisin että maksais itsensä takas säästyneenä työaikana.
Eihän tuo peräöljypumppukaan ole kummoinen keksintö kun reiluun 80 euroon saa ostettua, mut voi miten mukava sen kanssa on täyttää hypoidiöljyt. Varsinkin jos akselikotelon päälle ei ole raaskittu tehdä täyttöproppua.
Tuo hydrauli/peräöljyjen vaihto on suht töisevä 1000h huollossa, ittelläkin meni reilut 4 tuntia a93:een tehdessä. Osa ajasta menee täyttäessä noihin kannusulkeisiin, mut painesuotimien vaihto ja imusihdin putsaus ym. ottaa aikaa kun ovat luvalla sanoen v-mäisissä paikoissa.
-
Onko venttiileissä ollut jotain säätämistä?
Jos kyse valtrasta?
Ainakin kuusmukiseen Valtraan riittää
Moottoriöljyn tarkkuudeksi yksi pönttö.
Ei tarvita kalliita pumppuja jne.
Ja peräöljyt saa sisään paluuliittimen kautta
Ilman kannu sulkeisia. Merkkiliikkeessä
Myynnissä vasittu pumppu. Toimii traktorin
omasta töpselistä.
-
Näissä saastekoneissa, joissa on nokka-akselilla ylimääräisiä kyhmyjä muuttuu venttiilien säädöt paljon perinteisiä koneita nopeammin.
Napoihin, etuakseleihin ja työkoneiden kulmavaihteisiin öljyntäyttöä helpottaa tontyyppinen laite: http://www.arpre.fi/oljyntayttolaite-24-l.html
Omani sain kyllä aikalailla halvemmalla.
-
Tuommoinenkin pytty auttaa jo paljon hypoidiöljyjen kanssa puljaamisessa. Nuo maksaa jotain 80+ eurua
(https://www.esska-fi.com/esska_fi/bilder/lbilder/c8712219405a4f6381ab2e23840fd47d_g.jpg)
Joku sähköpumppu vois olla kanssa hyvä öljyjä siirrellessä. Varsinkin jos pumppaisi 20l pytyistä tuon paluuliitännän kautta peräöljyt koneeseen jolloin määrän mittaus olis helpompaa.
Eihän tämmöinen settikään maksa kuin vähän päälle 600 euroa. Toki IKH rimpuloita, mut olis aika ameriikkaa...
Pelkkä pumppu reilun kakssataa verolla.
(http://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuotekuvat/MEG35001_S_1_web.jpg)
-
Monesti tuumaillut, että oliskohan tuollainen automaattirasvari hyvä. Hintaan se on kaatunut omalla kohdalla. Lähinnä siis ajatellut etukuormainkoneeseen. Vois aina työn lomassa painasta rasvat tappeihin. Mutta onnistuukohan putkitukset tekemään etuakseliin siten, että alemman olkatapin putki kestäisi hiukan pahemmassakin paikassa ajoa (en tarkoita metsäajoa).
Noita paineilmatäyttölaitteita mittareineen katellut joskus, mutta kolme eri öljylaatua vaatisi kolmet laitteet, kun ei niitä jaksaisi vaihdella kuitenkaan tynnyristä toiseen. Hinta karkaa tällöin liian kovaksi, koska vaihtotyö on vain omiin koneisiin. Peräöljyt jaksaa kippailla kannulla kerran vuodessa ja moottoriöljyn määrä on kuitenkin melko pieni, vaikka se tuleekin pari kolme kertaa vuodessa per kone. Puolisen tuntia menee moottoriöljyn ja suodattimen vaihtoon valmisteluineen ja siivoamisineen, vaikkei systeemit ole lähelläkään optimia. Kovin kummoisia ajansäästöjä ei siis ole tällä sektorilla saatavissa meikäläisen kohdalla
Tuohon etuakselin ja napojen ja öljyn kestävyyteen vaikuttaa myös ajotyyli. Jos neliveto on pihahommissakin lähes aina päällä, niin renkaiden nopeusero ja eri kuljettu matka kaarteissa rasittaa kyllä akselia ja öljyä, kun hampaiden välissä on aina enempi vähempi puristusta. Tämä korostuu erityisesti pitävällä alustalla, kun kummatkaan renkaat (akselit) ei halua luistaa. Vanhemmat Valtrat on varsinkin etukuormaimen kanssa sellaisia, että takaveto päällä ei tahdo päästä mihinkään edes betonilla, vaikka olisi painoakin takana. Perspainoisemmalla traktorilla ja takapainolla voi säästää etuakselia myös sisältä päin. Lisäksi jos käännöksissä viitsii napsutella etuvedon pois tai jos on automatiikka sitä varten, säästyy akseli turhalta rasitukselta.
-
Onko venttiileissä ollut jotain säätämistä?
Jos kyse valtrasta?
Kolmen valmetin venttiilit säädetty tänä talvena. Kahdessa oli kait pientä kiristämisen tarvetta.
-
öljyntäyttölaitteella täyttää vaan tynnyristä oikean määrän ölppää moottoriin.
Oletteko raskinneet investoida mittarilla varustettuun öljypistooliin? Olisi kyllä kätevä, pitääköhän noiden tarkkuus kuinka kutinsa. Pieni fiba jossain hydrauliikkaöljyn määrässä ei sinänsä merkkaa mitään. Mun mielestäni tuon perinteisen täyttökannun kanssa lutaaminen on yllättävän hidasta, pitäisi saada menemään homma nopeammin lävitse.
Enoo itse moista ostanut, mut sitä miettinyt että jos olis 2-3 konetta aktiivikäytössä, niin nopeuttais noiden moottori ja varsinkin peräöljyjen lutraamista kun tökkäis vaan pumpun rullakon päällä liikkuvaan tynnyriin, näpyttelis määrän mittariin ja antais paineilman tehä työn. Uskoisin että maksais itsensä takas säästyneenä työaikana.
Eihän tuo peräöljypumppukaan ole kummoinen keksintö kun reiluun 80 euroon saa ostettua, mut voi miten mukava sen kanssa on täyttää hypoidiöljyt. Varsinkin jos akselikotelon päälle ei ole raaskittu tehdä täyttöproppua.
Tuo hydrauli/peräöljyjen vaihto on suht töisevä 1000h huollossa, ittelläkin meni reilut 4 tuntia a93:een tehdessä. Osa ajasta menee täyttäessä noihin kannusulkeisiin, mut painesuotimien vaihto ja imusihdin putsaus ym. ottaa aikaa kun ovat luvalla sanoen v-mäisissä paikoissa.
Kuulostaa realistiselta. Jos imusihti otetaan auki ja putsataan polttoaineessa ja puhallellaan paineilmalla kuivaksi, vaihdetaan tiivisteet ja tetsaillaan taas mahan alle, niin kyllä näissä aikaa palaa kummasti. Suodattimet on ainakin 805/6800 ihan järkevissä paikoissa.
-
Mun mielestäni ei vallan paha hinta...
http://www.arpre.fi/digitaalinen-oljymittari-1781501.html
Sitten pumppu tietysti lisäksi.
-
Vallusta saa öljyt kätevästi pois voimansiirrosta kipin liittimeen letku ja toinen pää sankoon 20 l tai mihin nyt sen haluaa laittaa ensimmäisen kerran kun kurahtaa sitten stop loput roppujen kautta ja imusiivilän tarkastus ja tarvittaessa vaihto .Uuden öljyn saa kätevästi suoraan tynnyristä kun ostaa siihen sen rullakon 69 euroa ja astiapumpun (25€) sillä suoraa pumppaa öljyt koneeseen kätevää ja nopeaa.Painesuotimet saa aukemaan kätevästi kun 1,5 kilon vasaralla koputtelee hereille ja sitten 36 hylsy vääntiön päähän jos hylsy ei tunnu pysyvän kuoren päässä voi hallitunkilla kevyesti nostattaa hylsyn siihen kantaa niin pysyy.
-
Vallusta saa öljyt kätevästi pois voimansiirrosta kipin liittimeen letku ja toinen pää sankoon 20 l tai mihin nyt sen haluaa laittaa ensimmäisen kerran kun kurahtaa sitten stop loput roppujen kautta ja imusiivilän tarkastus ja tarvittaessa vaihto .Uuden öljyn saa kätevästi suoraan tynnyristä kun ostaa siihen sen rullakon 69 euroa ja astiapumpun (25€) sillä suoraa pumppaa öljyt koneeseen kätevää ja nopeaa.Painesuotimet saa aukemaan kätevästi kun 1,5 kilon vasaralla koputtelee hereille ja sitten 36 hylsy vääntiön päähän jos hylsy ei tunnu pysyvän kuoren päässä voi hallitunkilla kevyesti nostattaa hylsyn siihen kantaa niin pysyy.
Onneks sun 702:ssa on virtaukset ja paineet ku vanhalla äijällä, muuten se öljy lentää ihan jonnekin muualle ku sankoon siitä letkun päästä.
-
Mä oon myös 'ajanut' poistettavia öölejä pikaliittimen letkusta tynnyriin, no problem. Luvattu max tuotto reilusti toistasataa l/min, eli operaatio suoritetaan tyhjäkäynnillä. Eikä sitten mikään 3/8" letku vaan puolikas tai mieluummin kolmevartti. Ei lennä minnekään vaan menee nätisti astiaan.
Ehkä ihan ämpäriin ei kannata, tuleepi ainakin turhan monta ämpärillistä :-)
Pumppua ei kannata sitten ihan kuivaksi saakka ahnehtia, ainakaan näitä hienompia mäntäpumppuja. Hammasratas nyt ei taida välittää vaikka 5 sekuntia käy vähän vajaallakin öljyllä.
-
Kyllä se ulosajo onnistuu noihin 20 litran öljykannuihin varsin helposti. Olen repinyt valmetin vanhoista öljykannuista kannet mäelle, isoa letkua kun on putki, niin aika maltillinen on öljyntulo. No, en tietysti kokeillut ääriasentoa. Öljytilavuudet 60 litran paikkeilla, pari vajaata kannua kun ottaa pihalle, niin loput mahtuu jo hyvin alla oleviin öljykannuihin. Avonaisista kannuista näkee parhaiten tilanteen missä mennään. Öljytynnyrit siirtyy parhaiten kuormalavalla, jota siirrellään 502:n perässä olevalla trukkipiikillä. Hakee vaan varastosta tarvittavan tynnyrin ja siirtää koneen viereen.
-
kyllä konstilla pärjää jos keinot loppuu... ei ollenkaan hullumpi itea moinen... moni vaan ei uskalla kokeilla... likaantuu viälä käet...