Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kkk - 10.12.15 - klo:20:12
-
Aamulla valmetti sanoi että naks´ kun piti käynnistyä.. ja mittaus tuotti 10,1 volttia jännitteksi, niin loppu oli tullut akulle :-[
No, toukokuussa 1997 se oli paikoilleen laitettu, niin 18 ja puoli vuotta tuli ikää.. ??? Luulin jo että se ehtii täyttää 20 vuottakin, mutta ei. ;D
Kiskoin kuorma-auton vanhan varta-akun sinne paikoillen ja sillä se käyntiin lähtikin, mutta voi olla että ei kovin monta vuotta kumminkaan toimi sillä.
Onkohan noilla nykyakuissa eroja enää vai kaikki Kiinassa tehtyjä?
-
Aamulla valmetti sanoi että naks´ kun piti käynnistyä.. ja mittaus tuotti 10,1 volttia jännitteksi, niin loppu oli tullut akulle :-[
No, toukokuussa 1997 se oli paikoilleen laitettu, niin 18 ja puoli vuotta tuli ikää.. ??? Luulin jo että se ehtii täyttää 20 vuottakin, mutta ei. ;D
Kiskoin kuorma-auton vanhan varta-akun sinne paikoillen ja sillä se käyntiin lähtikin, mutta voi olla että ei kovin monta vuotta kumminkaan toimi sillä.
Onkohan noilla nykyakuissa eroja enää vai kaikki Kiinassa tehtyjä?
Bosch tehdään Euroopassa muista en tiedä.
-
Ei nykyakut tahdo kestää enää tuolla tavalla... No, ehkä nämä kääretortut kuten Optima tai http://exide.fi/tuotteet/maxxima-batteri/
-
Salama oli tuo merkiltään, mutta ei silti kai ollu Suomessa tehty, kun siinä kyljessä oli jotain maahantuojasta mainintaa..
-
Entä Vartan akut? Niitä on Valmeteissa ollut ja minusta toimineet hyvin. 6800:ssa alkuperäinen vuosimallia -02. Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
-
Naapurin äijällä on härpäkeliike keskustassa ja kauppaa myös akkuja. Tullu kaikki ny ostettua sieltä, parin vuoden aikana on tullu täyteen aika monen akun tunnit. Euroglobe -merkkisiä.
-
Entä Vartan akut? Niitä on Valmeteissa ollut ja minusta toimineet hyvin. 6800:ssa alkuperäinen vuosimallia -02. Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
Kannattaa mitata latausjännitekin aina sillointällöin. Akku menee äkkiä sököksi, jos jännitteensäädin on paskana. Akun nopea kuivuminenkin voi johtua tosta syystä.
-
Optima tai joku muu vastaavalla menetelmällä toteutettu paristo. Tosin eiol optimakaan enään yhtä hyvä kuin aijemmin.
-
Entä Vartan akut? Niitä on Valmeteissa ollut ja minusta toimineet hyvin. 6800:ssa alkuperäinen vuosimallia -02. Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
Kannattaa mitata latausjännitekin aina sillointällöin. Akku menee äkkiä sököksi, jos jännitteensäädin on paskana. Akun nopea kuivuminenkin voi johtua tosta syystä.
Toi Valmetti on sellainen, että sitä saa mittailla, ei tule miksikään. Huoltomiehen mukaan N-sarjakin kuivattaa akkuja tapauskohtaisesti ja selkeää vikaa ei oikein löydy. Omissa koneissa vedet on syytä tarkistaa kovien sesonkien edellä ja jälkeen. Varsinkin keväällä. Mun mielestäni johtuu siitä, että sijainti on niin lämpimässä paikassa konepellin alla, että haihduttaa nesteitä.
-
Ei nimikään ole enää laadun tae, bosch T5 sarjan 184 ah akku kypsyi
Valmiiksi kahdessa vuodessa, just kesti takuuajan.
-
iskran laturi lataa liikaa 14,6 v. ja kun jännitteensäätimen vaihtaa hieman putoaa.Maksaa 59 ekua .Vartan akku kestää aika hyvin ei voi moittia.
Bosch kannattaa laittaa tilalle maksaa noin 500 ekua siis laturin.
Iskran startit tehdään 10 hampaisella rattaalla entisen 11 hampaisen sijaan siitä tulee ongelmia syö aika nopsaan käynnityskehän vaihtokuntoon jos vähänkin tyhjä lyöntejä kannattaa vaihtaa startti Boschiin.Maksaa noin 500-600 ekua.Siinä on 11 hampainen ratas joka alun perin on oikea.
Halpismallia jotakin saa vielä 11 hampaisena on lugaksen kopio.
10 hampainen ratas on hieman halkaisijaltaan pienempi eli rasittaa käynnistyskehän hampaiden päitä .
-
Voiko kuivahtanutta akkua pelastaa?
-
Voiko kuivahtanutta akkua pelastaa?
Voi kokeile lisää vettä ja lataa jos alkaa ottamaan vastaan virtaa voi tulla hyvä.
-
Vartat tuntuu kestävän. Transporterissä (-04) Ja Agromaticissa (-05) alkuperäiset ja hyvin pelittää.
-
Vartat tuntuu kestävän. Transporterissä (-04) Ja Agromaticissa (-05) alkuperäiset ja hyvin pelittää.
Kai siellä etelän lämmössä toimii mikä vaan ;D
-
Vartat tuntuu kestävän. Transporterissä (-04) Ja Agromaticissa (-05) alkuperäiset ja hyvin pelittää.
Kai siellä etelän lämmössä toimii mikä vaan ;D
Maken ei tarvitse välittää akun Cold Cranking Amps -arvoista, mies muistiin ollut yli - 20 asteen pakkasia... ;D
Nytkin Liisa Rintaniemi lupasi Lappiin tuon reippaan 20 astetta kylmyyttä, etelärannikolle nollakeliä.
-
Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
Valtterissa on akku niin kuumassa paikassa, että taitaa vaikuttaa tuohon haihtumiseen ::)
-
Maken ei tarvitse välittää akun Cold Cranking Amps -arvoista, mies muistiin ollut yli - 20 asteen pakkasia... ;D
Nytkin Liisa Rintaniemi lupasi Lappiin tuon reippaan 20 astetta kylmyyttä, etelärannikolle nollakeliä.
[/quote]
Mulla on sitten vissiin poikkeuksellisen hyvä muisti. :) On täällä joskus ollu -35. Portteri on yleensä ollu kylmässä, mutta Agromatic ajetaan pakkasilla ruokintapöydälle.
-
Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
Valtterissa on akku niin kuumassa paikassa, että taitaa vaikuttaa tuohon haihtumiseen ::)
Koskaan oo kattonut, ja 10 vuotta ne on suunnilleen kestäny. Voorteissa on kans akku lämpösessä.
-
Exide -työkoneakkuja kannattaa tutkia. On painoa, erillispussit ja tilaa kennojen alla. Ei vain riitä kokemusaika kehumaan liikaa. Bosch ei ole enää minule mikään merkki kuin startissa.
-
ite kanssa huomannu että nuo merkkiakut kyllä alan kiertää, possi ei tosiaan kestä mitään aiempiin verrattuna samaa luokkaa tuon euroclopen kanssa... exide on jonkinlainen noihin verrattuna...
-
Exide -työkoneakkuja kannattaa tutkia. On painoa, erillispussit ja tilaa kennojen alla. Ei vain riitä kokemusaika kehumaan liikaa. Bosch ei ole enää minule mikään merkki kuin startissa.
Paikallinen akkukauppias kertoi, että Bosch on Vartan halpamerkki ja luutua ei suuremmin ylistänyt.
-
Kestoikä munkin mielestäni lyhentynyt oleellisesti. Ja loppuvaiheessa yllättää kun kesän toimii ihan ok ja kun tulee eka kympin pakkanen niin kuuluu vaan se naks. Kysyin kaverilta niistä erikois akuista, siis hyytelöakkujakos ne on. Olivat taannoin kahteen koneeseen ostaneet. Ei kuulemma kestä sen pidempään ja kun hinta kalliimpi niin ei kuulemma tule enää niitä. Takuuseen kitisivät mutta ei saaneet uutta, jostain syystä.
Onko muilla kokemusta niistä. Houkuttaisi suuri kylmä käynnistys virta.
-
Kestoikä munkin mielestäni lyhentynyt oleellisesti. Ja loppuvaiheessa yllättää kun kesän toimii ihan ok ja kun tulee eka kympin pakkanen niin kuuluu vaan se naks. Kysyin kaverilta niistä erikois akuista, siis hyytelöakkujakos ne on. Olivat taannoin kahteen koneeseen ostaneet. Ei kuulemma kestä sen pidempään ja kun hinta kalliimpi niin ei kuulemma tule enää niitä. Takuuseen kitisivät mutta ei saaneet uutta, jostain syystä.
Onko muilla kokemusta niistä. Houkuttaisi suuri kylmä käynnistys virta.
Itselläni on Optimoita kolmess koneess ja ainakin vielä ovat toimineet OK. Ikää akuilla 2-6 vuotta, joten pitkäikäisyydestä en vielä voi kommentoida.
-
Meille joskus kulkeutui armeijan hylkäämiä toimivia optimoita. Oli puimureissa ja autoissa käytössä varmaan 15 vuotta plus sen mitä armeija oli käyttänyt. Eli todella hyviä, mutta tiedä sitten mitä nykyään ovat muuta kuin kalliita.
Jotenkin tuntuu siltä, että ensiasennus akut kestää ja kestää. Sitten kun ostat samanlaisen tilalle ne kestää 2-3 vuotta.
-
varta ja optima toimii suomen oloissa aina. exide hyytyy parinkymmenen pakkaseen. jännä härrävärkki tuo exide, jos sillä ei pakkasella käynnisty, sen voi heittää hankeen ja kesällä kun sen istuttaa lataamatta takaisin koneeseen, niin siinnon virtaa vaikka muille antaa. siitä vaan ei saa sitä virtaa ulos pakkasella.
-
varta ja optima toimii suomen oloissa aina. exide hyytyy parinkymmenen pakkaseen. jännä härrävärkki tuo exide, jos sillä ei pakkasella käynnisty, sen voi heittää hankeen ja kesällä kun sen istuttaa lataamatta takaisin koneeseen, niin siinnon virtaa vaikka muille antaa. siitä vaan ei saa sitä virtaa ulos pakkasella.
Eli siis esim. Valmetissa Exideä pitää talvella lämmittää ja kesällä jäähdyttää ::)
-
Taitaa tärinäkin olla nykyakuille myrkkyä. Pitäisköhän akkuteline jousittaa iskareineen 8)
-
Meille joskus kulkeutui armeijan hylkäämiä toimivia optimoita. Oli puimureissa ja autoissa käytössä varmaan 15 vuotta plus sen mitä armeija oli käyttänyt. Eli todella hyviä, mutta tiedä sitten mitä nykyään ovat muuta kuin kalliita.
Jotenkin tuntuu siltä, että ensiasennus akut kestää ja kestää. Sitten kun ostat samanlaisen tilalle ne kestää 2-3 vuotta.
Joo siihen varmaan vaikuttaa sekin että masiinoiden sähkösysteemit kanssa heikkenee oleellisesti iänmyötä.
Juu mulla on ollu optimaa käytössä, siittä on huono kun jos ladataan huonosti niin se akku kuolee kokonaan helposti.
Muutoin ovat käteviä esim megaan missä on etuvitutin. Niin on aikalailla mukavampi se optima sinne sujauttaa paikoilleen kun perinteinen vesiakku. Tietysti myös muissa kohteissa mihin on (mielenkiintoinen) akku asentaa ovat nuo vertaansavailla. Ja yllättävänhyvin vastaa käynistyksessä sitä noin4 kertaa fyysiseltä kooltaan isompaa vesiakkua. On niitä muitakin hyytelö akkuja kuin optima myös siis isompaa löytyy.
Testattiin yhteen jo sillain kypsään optimaan mikä juur jakso vielä henkilöauto käynnistää. Tätä myyttiä että toimii kun ampuupaukauttaa läpi. No siihen sitte 3satkulla reikä kylkeen. Olis vissiin pitäny käyttää jotain muutakun reikäpäistä kun toinen puoli akusta katos ;D Ei startannu enään ;D tosin mittarinmukaan siinä viraa vieläoli :o
-
Ja on muuten mielenkiintoista saada optimaan virtaa, kun se menee täysin tyhjäksi. Mulla jäi kerran traktoris valot vuorokaudeksi päälle, niin viirrat meni juurta myöden harakoille. Latureitten releet vain napsahteli, heti kun yritti ladata, sitten kun laittoi pienimmän laturin joka talosta löytyi ja siinä ei ollut lämpörelettä, niin jo alkoi virta maistua ja vieläkin se akku on täydessä lyönnissä :)
-
Älylaturilla onnistuu optiman lataus...
Akkujen laatu on heikentynyt sen jälkeen kun alettiin käyttää kierrätettyä lyijyä. Ja boschin akut taitaa tulla samalta linjalta kuin varta. Ainakin tyyppinumerot on ihan samat akkujen kyljissä.
Banneria ei vielä ole kukaan kehunut niin laitetaan täältä peukkua ylös sille. Joissakin malleissa lyijylevyt on eristetty toisistaan "pusseilla" joten akun ei pitäisi "kuolla yhtä äkkiä. Yleensä akun äkillinen kuolema johtuu siitä että lyijylevystä murtuu palanen ja painuu akun pohjalle -> oikosulku. Aikanaan kun tuli noiden akkujen kans taisteltua paljonkin tiskin toisella puolella niin muodostui jonkinlainen näkemys mikä oli hyvä ja mikä ei... Ainakin vartan 125 ah perus vesiakku oli yks murheenkryyni. Takuuseen niitä meni ihan saakelin paljon...
-
Älylaturilla onnistuu optiman lataus...
Akkujen laatu on heikentynyt sen jälkeen kun alettiin käyttää kierrätettyä lyijyä. Ja boschin akut taitaa tulla samalta linjalta kuin varta. Ainakin tyyppinumerot on ihan samat akkujen kyljissä.
Banneria ei vielä ole kukaan kehunut niin laitetaan täältä peukkua ylös sille. Joissakin malleissa lyijylevyt on eristetty toisistaan "pusseilla" joten akun ei pitäisi "kuolla yhtä äkkiä. Yleensä akun äkillinen kuolema johtuu siitä että lyijylevystä murtuu palanen ja painuu akun pohjalle -> oikosulku. Aikanaan kun tuli noiden akkujen kans taisteltua paljonkin tiskin toisella puolella niin muodostui jonkinlainen näkemys mikä oli hyvä ja mikä ei... Ainakin vartan 125 ah perus vesiakku oli yks murheenkryyni. Takuuseen niitä meni ihan saakelin paljon...
Ei lähtenyt lataamaan älylaturilla täysin tyhjään optimaan ???
-
Boschit menettää henkensä aivan liian nuorina, sen pari vuotta meilläkin menneet ja sitten sökö, ja kerrasta aina niin että ei lataamalla virtaa tartu. Nyt olen hakenut jo neljään vehkeeseen Puuilon halpa-akut, saa nähdä miten kestävät ne. Totesin että ostetaan sitten mistä halvimmalla saa kun kallein mitä olen ostanut, eli jo edellämainittu Bosch, on ollut lyhytikäisin tähän mennessä.
-
Ei varsinaisesti liity traktoriakkuihin, mut scznajder tjsp. akut on semmosia että tykkäävät kuolla melkeimpä laakista. Eli jos moisia on autossa, niin kannattaa melkein uusia heti kun ekat ongelmat virransaannissa esiintyvät.
-
Ja on muuten mielenkiintoista saada optimaan virtaa, kun se menee täysin tyhjäksi
Halpislatureilla ei onnistu. Ja kaikilla paremmin, kun laittaa vähäksi aikaa toisen, ladatun akun käynnistyskaapeleiden avulla kiinni siihen tyhjään. Tulee jonkinlaiset "pohjat", tuntuu auttavan.
-
Ei lähtenyt lataamaan älylaturilla täysin tyhjään optimaan
Ctek - latureissa on joku kipinäsuojaus mikä estää latauksen mikäli akun jännite on alle jonkun tietyn rajan. Vilkuttaa latausvaloa mutta virtaa ei mene akun suuntaan yhtään.
Perinteisellä laturilla ei ole tällaisia ongelmia.
-
Ei lähtenyt lataamaan älylaturilla täysin tyhjään optimaan
Ctek - latureissa on joku kipinäsuojaus mikä estää latauksen mikäli akun jännite on alle jonkun tietyn rajan. Vilkuttaa latausvaloa mutta virtaa ei mene akun suuntaan yhtään.
Perinteisellä laturilla ei ole tällaisia ongelmia.
Perinteinen napsautti heti sen suojavarokkeen pois päältä. Optima on ihan tyhjänä kuin oikosulussa. Pienakkujen ylläpitolaturilla, semmosella pienellä kuin kännykän laturi, sinne sai pohjavirtaa parissa tunnissa niin että alkoi älylaturilla lataamaan. Toisella akulla en kokeillut, olisi voinut sen avulla kans onnistua, niinku Petri ehdotti.
-
Onse optima hankala jos pääsee tyhjeneen kunnolla. Saattaa jopa mennä pilalle ettei varaudu koskaanenään kunnolla.
Mää laitoin joskus vanhalla 130 minekalla (hiukan herätevirtaa) yhteen tommoseen kuolleeseen optimaan. Eiollu välttämättä ihan paras oivallus tuli liemet niistä kannenreijistä pihalle :-[
-
Meille joskus kulkeutui armeijan hylkäämiä toimivia optimoita. Oli puimureissa ja autoissa käytössä varmaan 15 vuotta plus sen mitä armeija oli käyttänyt. Eli todella hyviä, mutta tiedä sitten mitä nykyään ovat muuta kuin kalliita.
Jotenkin tuntuu siltä, että ensiasennus akut kestää ja kestää. Sitten kun ostat samanlaisen tilalle ne kestää 2-3 vuotta.
Joo siihen varmaan vaikuttaa sekin että masiinoiden sähkösysteemit kanssa heikkenee oleellisesti iänmyötä.
Juu mulla on ollu optimaa käytössä, siittä on huono kun jos ladataan huonosti niin se akku kuolee kokonaan helposti.
Muutoin ovat käteviä esim megaan missä on etuvitutin. Niin on aikalailla mukavampi se optima sinne sujauttaa paikoilleen kun perinteinen vesiakku. Tietysti myös muissa kohteissa mihin on (mielenkiintoinen) akku asentaa ovat nuo vertaansavailla. Ja yllättävänhyvin vastaa käynistyksessä sitä noin4 kertaa fyysiseltä kooltaan isompaa vesiakkua. On niitä muitakin hyytelö akkuja kuin optima myös siis isompaa löytyy.
Testattiin yhteen jo sillain kypsään optimaan mikä juur jakso vielä henkilöauto käynnistää. Tätä myyttiä että toimii kun ampuupaukauttaa läpi. No siihen sitte 3satkulla reikä kylkeen. Olis vissiin pitäny käyttää jotain muutakun reikäpäistä kun toinen puoli akusta katos ;D Ei startannu enään ;D tosin mittarinmukaan siinä viraa vieläoli :o
Kehno tuote ku ei kestä "pientä" osumaa ;D
-
Ikh:n myymät CRX 140 A kestäneet jo kauemmin kuin edelliset jotka oli Vartat. Viides talvi lähtee.
-
Entä Vartan akut? Niitä on Valmeteissa ollut ja minusta toimineet hyvin. 6800:ssa alkuperäinen vuosimallia -02. Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
Tuon Vartan akku minkä laitoin Valmettiin, olin ottanut kuorma-autosta pois kun ostin siihen molemmat uudet. Se oli kyllä suljettu eikä sinne mitään vettä pysty lisäämään. 140a tuo on
-
on muuten mielenkiintoista saada optimaan virtaa, kun se menee täysin tyhjäksi.
Optima on erinomainen starttiakku mutta ei kestä autossa edes vähääkään radion soittoa. Ja kun menee tyhjäksi ei saa kaapeleillakaan käyntiin, kun virtaa ei mene "läpi". Veivaa iloisesti loppuun asti, mutta kun on tyhjä niin olet kusessa. Ctekillä sain herätettyä 5 päivän latauksen jälkeen.
Optima tuli hankittua kokeeksi ja toista en tarvi. Kyllä iso lyijyakku on edelleen kuningas.
-
Ja on muuten mielenkiintoista saada optimaan virtaa, kun se menee täysin tyhjäksi. Mulla jäi kerran traktoris valot vuorokaudeksi päälle, niin viirrat meni juurta myöden harakoille. Latureitten releet vain napsahteli, heti kun yritti ladata, sitten kun laittoi pienimmän laturin joka talosta löytyi ja siinä ei ollut lämpörelettä, niin jo alkoi virta maistua ja vieläkin se akku on täydessä lyönnissä :)
Jos vastaava tilanne tulee eteen eikä löydy riittävän mopoa laturia, niin voi laittaa vähäksi ajaksi vaikka ajovalopolttimon sarjaan laturin kanssa. Se rajoittaa virran sinne 3 A:n tuntumaan ja lataus onnistuu. Lisäksi lampusta näkee kun lataus edistyy :-)
Toinen ongelma näillä tyristoria käyttävillä latureilla on se että ne eivät lähde ollenkaan lataamaan jos akussa ei ole muutamaa volttia jännitettä jäljellä. Niistä ei myöskään saa virtaa pelkkään lamppuun tms muuhun laitteeseen. Vanhoissa vehkeissä ei tuota ongelmaa ole. Se etuhan tuosta tyristorista on että laturin voi kytkeä väärinpäin tai latauspiuhat keskenään oikosulkuun eikä mitään ihmeellistä tapahdu.
-
Yksi akku meni vallan tyhjäksi eikä älylaturi ymmärtänyt ladata. Onneksi samaisessa älylaturissa on joku "Recond" toiminto, mikä herätteli akun eloon. Laturissa on myös "Supply" toiminto, mikä syöttää virtaa lamppuun tms testauksen alaiseen laitteeseen. Ctek rules.
-
Entä Vartan akut? Niitä on Valmeteissa ollut ja minusta toimineet hyvin. 6800:ssa alkuperäinen vuosimallia -02. Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
Tässä taas nähdään notta isun ostama on paras. 8)
Mutta, kyllä olen kans kuulut vartan olevan kestävän maineessa, liekö uudet varta akut saman veroisia.
Onko tosiaan niin että Bosch ja varta on samanlaiset ja bosch ei kestä kuin parivuotta, näin ollen ei kestää myöskään uusi varta.
-
Taitaa osa Boschin akuista olla tuota aasialaista laatua.sehän paljon akun ikään vaikuttaa kuinka paksut levyt siellä on.Ohutlevyisestä lähtee hyvät käynnistysvirrat,mutta tärinää ne ei kestä.
-
Entä Vartan akut? Niitä on Valmeteissa ollut ja minusta toimineet hyvin. 6800:ssa alkuperäinen vuosimallia -02. Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
Tässä taas nähdään notta isun ostama on paras. 8)
Mutta, kyllä olen kans kuulut vartan olevan kestävän maineessa, liekö uudet varta akut saman veroisia.
Onko tosiaan niin että Bosch ja varta on samanlaiset ja bosch ei kestä kuin parivuotta, näin ollen ei kestää myöskään uusi varta.
Joo, tosin vielä parempi akku mulla on autossa. Panasonic on merkki ja elokuusta 1998 se on ollut paikallaan. Vettä lisätty jokunen kerta. On se aika ruotosen näköinen. Joskus tulee pyyhitty napojen ympäriltä roinat pois. Saa nähdä kauanko kestää. Olin joskus pisemmällä komennuksella asiakkaan luona ja tuli juttua, että mulla on seitsemän vuotta vanha akku autossa. Porukka kohahti kahvipöydässä ja oli sitä mieltä, ettei taatusti selviä meneillään olevasta talvesta. Olis kai kannattanut lyödä jotain vetoja...
-
Entä Vartan akut? Niitä on Valmeteissa ollut ja minusta toimineet hyvin. 6800:ssa alkuperäinen vuosimallia -02. Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
Kannattaa mitata latausjännitekin aina sillointällöin. Akku menee äkkiä sököksi, jos jännitteensäädin on paskana. Akun nopea kuivuminenkin voi johtua tosta syystä.
Toi Valmetti on sellainen, että sitä saa mittailla, ei tule miksikään. Huoltomiehen mukaan N-sarjakin kuivattaa akkuja
tapauskohtaisesti ja selkeää vikaa ei oikein löydy. Omissa koneissa vedet on syytä tarkistaa kovien sesonkien edellä ja jälkeen. Varsinkin keväällä. Mun mielestäni johtuu siitä, että sijainti on niin lämpimässä paikassa konepellin alla, että haihduttaa nesteitä.
Joissakin sivupakoputkellisissa valmeteissa pakoputki menee 5 cm etäisyydellä akusta. Pahimmillaan akun muovit sulavat. Siihen auttaa, kun väliin laittaa takoissa käytetävän tulivillan. Talveksi voi sitten ottaa pois jos tuntuu,että akku on liian kylmä ladattavaksi.
-
eipä ole valmetin suunnittelu kohdillaan
-
eipä ole valmetin suunnittelu kohdillaan
Pitäis olla akkukotelo siellä portaitten kyljessä... on tilaa. ;D
-
pitäis
-
Alkuperäis akku meni vallus kymmenkunta vuotta, mutta toinen ei tainnu mennä, kun korkeintaan kolme, vaikka oli Varta. N-läisissähän se on jo sielä portaitten alla, eipä vaan ole tullu sen kummemmin sinne kurkittua, kun kerran käyntiin lähtee :(
-
Entä Vartan akut? Niitä on Valmeteissa ollut ja minusta toimineet hyvin. 6800:ssa alkuperäinen vuosimallia -02. Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
Kannattaa mitata latausjännitekin aina sillointällöin. Akku menee äkkiä sököksi, jos jännitteensäädin on paskana. Akun nopea kuivuminenkin voi johtua tosta syystä.
Toi Valmetti on sellainen, että sitä saa mittailla, ei tule miksikään. Huoltomiehen mukaan N-sarjakin kuivattaa akkuja tapauskohtaisesti ja selkeää vikaa ei oikein löydy. Omissa koneissa vedet on syytä tarkistaa kovien sesonkien edellä ja jälkeen. Varsinkin keväällä. Mun mielestäni johtuu siitä, että sijainti on niin lämpimässä paikassa konepellin alla, että haihduttaa nesteitä.
kyllä n121 juurikin kuivattaa joka vuosi pari lisäystä ni hyvä .kleisonissa puolan pojan akut kesti 2v ja ny sippas .aivan kuraa nyky akut .
-
olis kiva jos jostain löytyis joku akkutestitulos josta vois osviittaa katella uuden hankintaan... on sen verta hintavia jotta ei ihan paskoja kehtais ostaa..
-
akuthan on nykyään halpoja
-
akuthan on nykyään halpoja
Halvasta tulee herkästi kallis jos niitä joutuu parinvuoden välein vaihtaan. Jos siis ennen se kalliimpi akku on kestäny vaikka 12v + esim mega vallattiin missä on etu kuormaaja niin ahniin ihana vaihto työ.
-
Entä Vartan akut? Niitä on Valmeteissa ollut ja minusta toimineet hyvin. 6800:ssa alkuperäinen vuosimallia -02. Akkuvedet on syytä tarkistaa pari kertaa vuodessa, tuntuu haihtuvan.
Tuon Vartan akku minkä laitoin Valmettiin, olin ottanut kuorma-autosta pois kun ostin siihen molemmat uudet. Se oli kyllä suljettu eikä sinne mitään vettä pysty lisäämään. 140a tuo on
Piti oikeen etsiä kuitti, että mitkä akut tuohon MANniin laitoin. Vuoden on ollu Boschin akut ja tuon vartan kaveri oli exide, joka pimeni kokonaan, niin uusin molemmat. 190e verollisena oli vuosi sitten bosch
-
heh, tulipa tyhmyys todistettua; durasel ei tee mitään virtaan liittyvää toimivana. patterit on olleet mulla ainakin ainoita jotka vuotaneet, ja nyt nyyn keulalla oleva akku ei jaksa laahata värkkiä käyntiin , vaikka on ollu yli yön lämmössä! ja akku sentäs on syyskuulta!
-
heh, tulipa tyhmyys todistettua; durasel ei tee mitään virtaan liittyvää toimivana. patterit on olleet mulla ainakin ainoita jotka vuotaneet, ja nyt nyyn keulalla oleva akku ei jaksa laahata värkkiä käyntiin , vaikka on ollu yli yön lämmössä! ja akku sentäs on syyskuulta!
Sul on liian uus kone. Puristukset koneessa liian hyvät niin ei jaksa käynnistyä ;D
Muista mainita vuosimalli akkukauppiaalle....
-
olis kiva jos jostain löytyis joku akkutestitulos josta vois osviittaa katella uuden hankintaan... on sen verta hintavia jotta ei ihan paskoja kehtais ostaa..
Akku, suodatin ym testit olis kivoja. Täysin puolueetonta testaajaa ei ole. Jotain kautta yritykset maksaa
testit ja toisaalta jotain merkkejä ei testeissä löydy. Siten mysteerikysymys: Miksi alkuperäinen akku toimii
helposti 10- 15 vuotta ja senjälkeen merkistä riippumatta 3- 5 vuotta
-
Itte ostellu vaan ja ainoastaan Red Top Optimaa. Pari oon jo hylijännytkin aikojen saatossa. Noita on tullut tuhottua jättämällä valot tai virran päälle. Osa omaa mokaa, osa muiren. Helppo vaihtaa koneesta toiseen ja jopa sinne Valametin pellin alle, kun etukuormaaja on noukas. Voishan niitä parempiakin olla, mutta kohtuullisella hinnalla mielestäni ihan kohtuu akku. Ainakin pitkä ikäisempi, kun se valtran pellin alle kuivattu alkuperäinen :(
-
Kauppias syyttää Nyytäs siitä että purkaa varauksen... ja myy sulle ylläpitolaturin. Muita ei kannata sitten ostaa kuin ctek polar tai moottori -lehdessä pärjännyt exide 12/7.
-
heh, tulipa tyhmyys todistettua; durasel ei tee mitään virtaan liittyvää toimivana. patterit on olleet mulla ainakin ainoita jotka vuotaneet, ja nyt nyyn keulalla oleva akku ei jaksa laahata värkkiä käyntiin , vaikka on ollu yli yön lämmössä! ja akku sentäs on syyskuulta!
Akku taitaa olla pelkästään kylmä eikä anna virtaa tarpeeksi,samoinhan se tekee latauksen kanssa,ei ota kylmänä virtaa.
-
Kauppias huutelee tiskillä jo ejjoota.
http://yle.fi/uutiset/akkukauppiaalle_tuli_joulu__akut_revitaan_kasista/8579674
-
Ihan tajuttomia määriä niitä menee kaupaksi vuoden aikana, kun vaihteluväli on 460000-600000kpl. Ajattelee, että jokaista kohden tulee aina se käytetty. Sekin täytyy taas hävittää asianmukaisesti jne.
-
Etelä-Helsingin pojathan nuo käytetyt vievät... asianmukaiseen kierrätykseen. ::)
Lyhentynyt on akkujen ikä, yhden käden sormiin tuosta viime vuosituhannen kahdesta kädestä.
-
Etelä-Helsingin pojathan nuo käytetyt vievät... asianmukaiseen kierrätykseen. ::)
Lyhentynyt on akkujen ikä, yhden käden sormiin tuosta viime vuosituhannen kahdesta kädestä.
Maksetaanhan täällä Suomessakin 300€ tonni akkuromusta ja tonniin ei tarvitse kovin isoa määrää akkuja kerätä
-
Varta ollu hyvä tähän asti,mutta joulun alla kuoli 1,5 vuotias 125 ah Varta Vallusta kertaheitolla.
Ja tuolla mallilla takuu yksi vuosi niin Valtralla sanoivat voi-voi. Lataus on kunnossa ja vettä oli.
Otin kokeeksi Bilteman hopea-kalsium akun,kun sille saa neljän vuoden takuun. Biltsun akku ruohonleikkurissa kestänyt jo kolme kesää.
Rupee tuntumaan,että sieltä akku,mistä halvimmalla ja pisimmällä takuulla saa. Tunnettu merkki ei ole enää laadun tae akuissakaan,ninnkuin ei missään muussakaan tavarassa.
-
Varta ollu hyvä tähän asti,mutta joulun alla kuoli 1,5 vuotias 125 ah Varta Vallusta kertaheitolla.
Ja tuolla mallilla takuu yksi vuosi niin Valtralla sanoivat voi-voi. Lataus on kunnossa ja vettä oli.
Otin kokeeksi Bilteman hopea-kalsium akun,kun sille saa neljän vuoden takuun. Biltsun akku ruohonleikkurissa kestänyt jo kolme kesää.
Rupee tuntumaan,että sieltä akku,mistä halvimmalla ja pisimmällä takuulla saa. Tunnettu merkki ei ole enää laadun tae akuissakaan,ninnkuin ei missään muussakaan tavarassa.
Näin tuntuu osimoilleen hommat menevän ikävä kyllä.
-
Suruaika. Kolmekymmentävuotta palvellut Optima redtop taitaa olla lopussa. Ei startannut enää eikä oikein taida enää huolia virtaakaan. Koitan vielä kuitenkin elvyttää lämmöllä ja hitaasti.
Monta autoa se on nähnyt mutta 3000:sen liiallinen latausjännite taisi lopulta olla liikaa. Se parinkympin latausrele olisi kannattanut uusia ajoissa. Nyt olen tilanteessa jossa pitää ostaa halpa-akku, turha ostaa itseä pitkäikäisempää enää. Voin toki joutua vielä samaan tilanteeseen uudelleenkin, toinen Optima on 25-vuotias.
-
Boschit menettää henkensä aivan liian nuorina
Keväällä ostin uudet Bosch S4:t kun alkuperäisparista toinen kuoli, alkuperäisten merkki tuntematon. Puintien jälkeen molemmat tyhjät muutaman viikon pysäköinnin jälkeen, ja nyt taas ylläpitolatauksessa. Optima kuoli myös, ilmeisesti laturi ei ladannut sitä lainkaan vaikka koko viikon ollut menossa.
Olisi kyllä mukava tietää mikä merkki nykyään kestää ja toimii.
-
ja ittiä ainakin riepoo tuo kun noissa akkuliikkeissä ei enää seuraavana vuonna olekaan sitä hyvää merkkiakkua, oli se sitten vaikka rutinofi! viimeeks hain fiuden keulaan jonkin outomerkkisen akun ja se kesti sen 5-6 vuotta mutta nyt kun olisisn ostannu uuden sen merkkistä ei enää olekaan... mutta exideä moni kehuu... saa nähä kuin pitkään. käy kuten poshille.
-
olis kiva jos jostain löytyis joku akkutestitulos josta vois osviittaa katella uuden hankintaan... on sen verta hintavia jotta ei ihan paskoja kehtais ostaa..
Akku, suodatin ym testit olis kivoja. Täysin puolueetonta testaajaa ei ole. Jotain kautta yritykset maksaa
testit ja toisaalta jotain merkkejä ei testeissä löydy. Siten mysteerikysymys: Miksi alkuperäinen akku toimii
helposti 10- 15 vuotta ja senjälkeen merkistä riippumatta 3- 5 vuotta
Hyvä havainto, alkuperäinen Valtran Varta ei taida olla se sama, joka haetaan motonetin hyllystä?
Mulla nyt 11 vuotta ollut ja nyt alkaa kylmällä osoittamaan hyytymisen oireita. Näin pitkä kesto on ihan riittävä, mahtaako näitä myydä kukaan? Varaosakauppoja on kyllä, monenlaisia, mutta tuleeko tehtaan linjalle kuitenkin ihan omat toimitukset?
-
olis kiva jos jostain löytyis joku akkutestitulos josta vois osviittaa katella uuden hankintaan... on sen verta hintavia jotta ei ihan paskoja kehtais ostaa..
Akku, suodatin ym testit olis kivoja. Täysin puolueetonta testaajaa ei ole. Jotain kautta yritykset maksaa
testit ja toisaalta jotain merkkejä ei testeissä löydy. Siten mysteerikysymys: Miksi alkuperäinen akku toimii
helposti 10- 15 vuotta ja senjälkeen merkistä riippumatta 3- 5 vuotta
Hyvä havainto, alkuperäinen Valtran Varta ei taida olla se sama, joka haetaan motonetin hyllystä?
Mulla nyt 11 vuotta ollut ja nyt alkaa kylmällä osoittamaan hyytymisen oireita. Näin pitkä kesto on ihan riittävä, mahtaako näitä myydä kukaan? Varaosakauppoja on kyllä, monenlaisia, mutta tuleeko tehtaan linjalle kuitenkin ihan omat toimitukset?
Niin kyllä mun 6400:n Varta tuli tiensä päähän reilun 3v:n iässä. Kuten tutulla samaan aikaan ostetussa. Olikohan noissa viimeisissä tarjouskoneissa sitten jotkut tarjous Vartat. No, kuten sanoin Optima on helppo sinne laittaa , kunhan sen vanhan Vartan vaan sai pois :(
-
Boschit menettää henkensä aivan liian nuorina
Keväällä ostin uudet Bosch S4:t kun alkuperäisparista toinen kuoli, alkuperäisten merkki tuntematon. Puintien jälkeen molemmat tyhjät muutaman viikon pysäköinnin jälkeen, ja nyt taas ylläpitolatauksessa. Optima kuoli myös, ilmeisesti laturi ei ladannut sitä lainkaan vaikka koko viikon ollut menossa.
Olisi kyllä mukava tietää mikä merkki nykyään kestää ja toimii.
Akut kannattaa kyllä uusia aina molemmat, jos siis ovat pareittain.
-
Taitaa pitää paikkansa että nykyään akut tehdään kierrätyslyijystä ja ovat sikäli huonompia kuin aiemmin. Audissa (2012 saksantuonti) lienee liki kymmenvuotias alkuperäisosa akku, kokoluokkakin saksan tarpeisiin mitoitettu. Hieman se sitkistelee käynnistettäessä, mutta vaikuttais ottavan hyvin virtaa vastaan. Olen miettinyt että pitänee seuraavaksi kokeilla orkkisakkua, ei se välttämättä kovin paljoa kalliimpi voi olla kun halpisakkukin tulee äkkiä kalliiksi jos elinikä on luokkaa 3 vuotta.
Traktorissa on calixin 5A laturi, passatissa defan 4A laturi, uskoisin että jatkavat akkujen elinikää mukavasti. Eikä tuo traktorin akkulaturi tarvikkeineen kovin hintava ollut, muistaakseni jotain päälle 150 euroa tarvikkeineen.
-
Akut kannattaa kyllä uusia aina molemmat
Niin teinkin, pitäisi ehkä asentaa tuota ylläpitolaturia. Alkuperäiset Bosch-akut 80-luvulta Volkkareissa kestivät 20 vuotta.
-
Taitaa pitää paikkansa että nykyään akut tehdään kierrätyslyijystä ja ovat sikäli huonompia kuin aiemmin.
Taida paljon enää nykyään neitseellistä lyijyä olla maailmassa saatavillakaan. Se on ostettava sitä mitä myydään, pian 100 kertaan kierrätettyä.
http://www.greencarreports.com/news/1044372_who-knew-a-car-battery-is-the-worlds-most-recycled-product
-
Akut kannattaa kyllä uusia aina molemmat
Niin teinkin, pitäisi ehkä asentaa tuota ylläpitolaturia. Alkuperäiset Bosch-akut 80-luvulta Volkkareissa kestivät 20 vuotta.
Mulla myös ventissä kesti alkuperänen Bossi 19 vuotta, paikallisesta liikkeestä kyselin mikseivät myy boschin akkuja kun ovat vielä valtuutettu bossin korjaamokin, kaveri sanoi että myivät joskus, mutta oli niin paljon takuujuttuja että lopettivat.
Eiks näitä bosseja ole ainakin kahta eri sorttia, toiset pehmeämpiä ja halvempia
-
On niitä boscheja sellasia aasia malleja,n. halpis
-
juuri tuo lisenssihomma on sellanen että olis ihan kiva kun sais tietää missä tehty, merkistä riippumatta.. myyjät ei monta kertaa tiiä, kun ei paljon kiinnosta. kuhan myyvät!