Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Halliorja - 16.12.08 - klo:17:13

Otsikko: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: Halliorja - 16.12.08 - klo:17:13
Mikä on teillä oleva/ollut kones tai laite jossa on ollut selkeitä suunnitteluvirheitä tai lapsuksia tai käyttöä haittaavia ratkaisuja?
Kun noiden koneiden kans pelailee enemmän ja vähemmän niin aina sattuu silmään jotain ääliömäisyyksiä.

Raktoreissa on useasti suodattimet hankalissa paikoissa, usein on tullut myös metsävarusteissa vastaan itselle aika isojakin nurkat suoriksi tyyppisiä ratkaisuja. Countyssä piti katkaista traktori että sai hihnan vaihdettua. Valmettiin tarkoitetuissa pohjapanssareissa ei ole reikiä että sais suodattimet vaihdettua. Chevyssä on polttoainesuodatin ja siirtopumppu auton alla kaiken paskan seassa.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: natikka - 16.12.08 - klo:18:31
natikas semmonen ***** juttu ku ottaa kurapohjaa irti niin pitää ottaa kokonaan etukehto irti, kun pohja menee etukehdon sisään ja siä on viä 4 pulttia pohjalle. tottahan näitä tällääsiä typeriä toteutuksia tuloo joka paikas vastaan, yleensä huomaa sitten ku joutuu purkimaan jotain. voi olla pienikin asia niin voi joutua purkamaan pirusti. hyvänä esimerkkinä 03vm sampon 2065 tuulettimen remmi, remmin saa kyllä pois hihnapyöriltä muttei muuten sitten. siinä joutuu purkamaan turhanki palio noin pieneen asiaan nähden.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: Kaupoi - 16.12.08 - klo:18:54
Moottoriöljysuodattimet on kyllä usiasti niin päin, että siististi niitä ei saa irrotettua.
Amazonen ruutassa (hinattava UG) on hydrauliventtiilistö säiliön päällä takana, jonne pitää aina kiivetä vetorattoria vaihtaissa. Kyseessä kun on porukkakone, ja venttiilistä pitää käyä ruuvaamassa ruuvia sen mukaan, millanen h-järestelmä rattorissa on. Mitään rappusia tai työtasoja tuola venttiilin seutuvilla ei ole.
Kronos 5000:n venttiilipöytä on tukevassa laatikossa. Suojaa hyvin sivuilta ja alhaalta ja kerää kaiken ylhäältä tippuvan moskan ja lumen...
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: Wejjo - 16.12.08 - klo:19:09
Mikä on teillä oleva/ollut kones tai laite jossa on ollut selkeitä suunnitteluvirheitä tai lapsuksia tai käyttöä haittaavia ratkaisuja?


Uudemmis valtrois moottoriöljyn mittatikku - ennen se oli semmoinen kaarevassa putkessa oleva, hyvin hollilla, nyt suora tökki moottorin kyljes. Etenkin jos ek, niin siellä letkujen seassa.

Samaten peräöljyn mittatikku typerästi pikaliittimien alla, vaikea tarkistaa öljy sotkematta tikkua.

Elhon ypv:ssä aikanaan peräpurkajan laakerien rasvanipat sojotti runkoa päin.

Vanhemmis Ålö kuormaimis rasvanipat sisäpuolella, rasvaa ne nyt sitten sieltä välistä.

Nivelakselien rasvanipat, miksi ihmeessä yleisesti nivelristikon putken puolella, kun yhtähyvin voisi olla tumpin puolella. Tai vielä parempi jos on niinkuin joissakin uudemmissa, suoraan sivulle päin haarukan kupissa.

Yleensäkin päivittäisis huoltokohteis olevat hamat ärsyttää eniten. Ei se tietysti haittaa jos ei huolla koneita....
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: bonneville - 16.12.08 - klo:19:20
joissain nivelaksiloissa on ristikon nippa yhressä ristikon tapin pääs siinä rasvakupis nopia löytää ja rasvata samas aksilas oli teflon pinnoitetut putket tosi hyvät
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: Terminator - 16.12.08 - klo:20:28
Yhdessä nimeltä mainitsemattomassa traktori mallissa on kopin alla hydrauliputket ja jarru etkut laitettu sillein että jos meinaa uudet sijoittaa entisten paikalle on parempi nostaa koko koppi pois.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: pötsjölööm - 16.12.08 - klo:21:01
PTU-7: Ei mitään kannatinrautoja pohjakuljettimen ketjuille rungon poikkipalkkien yli, jonnekka sitten vähänkin löysänä takertuu kolista kiinni.
Venäläinen imupainevaunu: kaksi pikku kompuraa parempi ,kuin yksi iso: saat tuplasti vikoja samalla imuteholla.
Fahr/D-F puimureissa moottoriöljyn suodatin parhaassa paikassa, ettei vahingossa tulisi öljyt vaihettua liian tiuhaan.
Jukon N25 kylvölannottimen säiliöiden muovikannet, ja etuosaan laitettu heinäsiemenlaatikko on mukava "pelkokerroin", että millonka rusahtaa. Toinen hauskuus tulee kovassa tuulessa, joka paiskoo niitä muovisia kansia ylös, niin kun variksen siipiä.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: natikka - 16.12.08 - klo:21:27
Mikä on teillä oleva/ollut kones tai laite jossa on ollut selkeitä suunnitteluvirheitä tai lapsuksia tai käyttöä haittaavia ratkaisuja?


Uudemmis valtrois moottoriöljyn mittatikku - ennen se oli semmoinen kaarevassa putkessa oleva, hyvin hollilla, nyt suora tökki moottorin kyljes. Etenkin jos ek, niin siellä letkujen seassa.

Samaten peräöljyn mittatikku typerästi pikaliittimien alla, vaikea tarkistaa öljy sotkematta tikkua.

Elhon ypv:ssä aikanaan peräpurkajan laakerien rasvanipat sojotti runkoa päin.

Vanhemmis Ålö kuormaimis rasvanipat sisäpuolella, rasvaa ne nyt sitten sieltä välistä.

Nivelakselien rasvanipat, miksi ihmeessä yleisesti nivelristikon putken puolella, kun yhtähyvin voisi olla tumpin puolella. Tai vielä parempi jos on niinkuin joissakin uudemmissa, suoraan sivulle päin haarukan kupissa.

Yleensäkin päivittäisis huoltokohteis olevat hamat ärsyttää eniten. Ei se tietysti haittaa jos ei huolla koneita....
joo tämä on kyllä niin ihme älyn väläys laittaa nipat sisäpuolelle, itekki joudun kasesta konepellin avaamaan että nosto sylinterin alapään nipan saa rasvoohin.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: Make - 16.12.08 - klo:21:29
Jontikan kurottaja. Pieni akku ahtaassa kotelossa, pitkät ohuet piuhat, jo nollakelillä toivoton saada käymään. Moottorin päällä monenlaisialetkuja jotka täristävä moottori hankaa puhki. mm ilmanputsarin koppa hankaantui puhki (onneksi jo takuuaikana). Ilmatessa irroitettava suutinputket ja käsipumppu on hankalassa paikassa. Takaakseli keinusa rasvat tulivat nipankohdalta suorinta tietä ulos, vaikka nosti takapään ilmaan. Hydrauliikan imusiivilän puhdistukseen joutuu irroittamaan polttoainetankin Ovenkahva ensimmäisenä tyrkyllä ja lasissa kiinni. Kolmasti putosi lasi laakasiilon seinään.  :( Suunnanvaihtovivun vaihtoon saa purkaa koko ohjauspylvään. Hytti on ilmastoinnista huolimatta kesällä kuuma ja talvella kylmä. Kauhan vakain ylivakaa, eli kauhaa joutui kääntämään nostaessa kokoajan selälleen, muuten se kippasi. Jarrut on off tyyppiä. Ors liittimiä joutui jatkuvasti kiristämään, erityisesti varustelukossa. Varustelukon letkutukset arassa paikassa.
Onneks ollu vuoden poissa.  ;D
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: Heino Leino - 16.12.08 - klo:21:31
tunturi polokupyörässä on istun päen persettä
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: handetonttu - 17.12.08 - klo:07:29
tunturi polokupyörässä on istun päen persettä

out sen sitte varmaankin siirtännä että suap istuva putken piälle?
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 17.12.08 - klo:07:40
Vanhassa pyöreäkulmaisessa Ford Mondeossa piti öljynsuodatimen vaihtamiseksi irrottaa oikea etupyörä ja raottaa lokaria. Farkkumallin takaiskarin irrottaminen yläpäästä oli silkkaa tuskaa.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: Hervast - 17.12.08 - klo:19:28
Nykyautoissa on tullut vastaan turhimman tuntuiset ja typerimmät suunnittelukukkaset. Enon Relluun olen pariin otteeseen vaihtanut H7 polttimoita (mikähän idea niissäkin kun elinikä on ehkä 50% vastaavasta H3 polttimosta?) ja polttimoiden vaihtamiseksi täytyy irrottaa 2 muoviläppää sisälokarista ja umpion takaa jotta pääsee hirveällä ähellyksellä sovittamaan poltinta paikalleen. Tässä rosessissa on se pelko että lamppu likaantuu tai tulee helposti huonoon asentoon, suoraa katsekontaktia kun ei asennuksen aikana saa kuin umpion lasista.

Erikoisen ikävän asiasta tekee se että koska lampunvaihto on tehty niin hiton hankalaksi ja polttimot on niin paskoja, niin puoliksi valottomia autoja näkee liikenteessä hieman liian usein.

Öljynsuotimen vaihto on moneen autoon tehty tosiaan turhan hankalaksi, Tdi sukuisissa vag koneissa tosin on kopsattu W124 mersun tyylinen suodinkotelo ja sijoitettu se vielä paremmalle hollille moottorin eteen, joten siinä olisi referenssiä monelle valmistajalle joiden tuotteissa öljyt suotimenvaihdossa tirajavat pitkin pohjapanssaria maahan.

Traktoreissa olisi ajateltava öljyn tarkistukset siten, että ne olisi tehtävissa jopa hämärässä ja "käsikopelolla" tai vähintään työvalojen valaistuksessa. Olen aina ihmetellyt miten vähän painoarvoa on annettu niinkin oleellisille asioille kuin öljymäärien tarkistus. Jontikassa taitaa olla suht selkeä mittalasi peräöljyn määrälle, toki sekin saisi olla paremmin suojattu.

Entisestä kuikan 640 kuormaajasta vaihdoin sovitteiden puolet päikseen ja käänsin muutaman tapin toisinpäin kun kyllästyin sisäpuolelta rasvattaviin nippoihin.

Rasvanipat on tosiaan monessa koneessa "huitaistu sinnepäin". Ei ole kiva könytä ylösnostetun lingon alle rasvaamaan akselin etulaakeria ja takalaakerin nippakin oli eskolingossa jossain takapalkin takana hyvin jemmattuna, varsinkin jos lumista linkoa halusi rasvata. Myös perävaunujen keinuakselien rasvanippoja on tullut vastaan aika eksoottisista paikoista, ei ihme jos jäävät rasvaamatta.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: sirkussonni - 17.12.08 - klo:20:16
Kaverini tuskaili sampon 2085? kivikourun tyhjennyksen kanssa, kivi ei mahdu kivikouruun menemään eikä sieltä pois pöydän ollessa puintiasennossa, ylösnostettuna kyllä, seurauksella että kahtena vuonna peräkkäin on vaihdettu kelat ja jotain muuta pientä, nyt sitten vaihtu koko kone..
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: - 17.12.08 - klo:20:37
Tuosta polttimon vaihdosta. Vaihdoin 2002 audi a4:seen ajovalopolttimoa ja mietin että olenko oikiasti näin kädetön etten sitä saa vaihdettua... No oli huolto lähellä ja vein auton merkkiliikkeeseen huollettavaksi ja jäin seuraamaan operaatiota. Mekaanikko kierteli aikansa auton ympärillä ja pähkäili että kuinka sen polttimon saa vaihdettua. Sanoin että yritin ensin itse ja epäonnistuin. Seuraavaksi mekaanikko tempaisi koko umpion irti, vaihtoi polttimon ja suuntasi valon...
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: saiski - 17.12.08 - klo:22:45
Käytin tuota uusinta kotimaista huollossa...  Peräöljyn painesuodattimet ja imusiivilä saivat estotta kehuja myös huoltomieheltä. Olis huomattavasti helpompi huoltaa/vaihtaa suodattimet jos kehtais ottaa takapyörän irti. Ja peräöljyn lisäys/täyttö on myös tehty sen verran hankalasti, että ei ihan heti kehtaa kotona alkaa moista harrastaa.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: Terminator - 18.12.08 - klo:09:20
Tuosta polttimon vaihdosta. Vaihdoin 2002 audi a4:seen ajovalopolttimoa ja mietin että olenko oikiasti näin kädetön etten sitä saa vaihdettua... No oli huolto lähellä ja vein auton merkkiliikkeeseen huollettavaksi ja jäin seuraamaan operaatiota. Mekaanikko kierteli aikansa auton ympärillä ja pähkäili että kuinka sen polttimon saa vaihdettua. Sanoin että yritin ensin itse ja epäonnistuin. Seuraavaksi mekaanikko tempaisi koko umpion irti, vaihtoi polttimon ja suuntasi valon...

Appiukon Almeraan vaihdoin kerran poltinta, niin olisi pitänyt akku riisua pois.
Jontikan käsijarru on mielenkiintoisessa paikassa 6030- sarjan koneissa.
Valmetin akun vaihtoon mezzo sarjassa, jos on kuormain, pitää riisua kuormain pois että akku sopii tulemaan.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: oltsik - 18.12.08 - klo:10:44
Tuosta polttimon vaihdosta. Vaihdoin 2002 audi a4:seen ajovalopolttimoa ja mietin että olenko oikiasti näin kädetön etten sitä saa vaihdettua... No oli huolto lähellä ja vein auton merkkiliikkeeseen huollettavaksi ja jäin seuraamaan operaatiota. Mekaanikko kierteli aikansa auton ympärillä ja pähkäili että kuinka sen polttimon saa vaihdettua. Sanoin että yritin ensin itse ja epäonnistuin. Seuraavaksi mekaanikko tempaisi koko umpion irti, vaihtoi polttimon ja suuntasi valon...

Appiukon Almeraan vaihdoin kerran poltinta, niin olisi pitänyt akku riisua pois.
Jontikan käsijarru on mielenkiintoisessa paikassa 6030- sarjan koneissa.
Valmetin akun vaihtoon mezzo sarjassa, jos on kuormain, pitää riisua kuormain pois että akku sopii tulemaan.

Polttimon vaihto on mennyt vaikeeksi kun alkaa moottoririla olemaan nykyautoissa aika täynnä tavaraa, tai jos ei tavaraa niin ainakin katetta millä sitä tyhjää tilaa yritetään peitellä ;D

Nuo vaikeudet polttimon ja suodattimien vaihdossa on jo arkipäivää ja itse en niitä enää lapsuksiksi sanoisi. Suunnittelijoiden kädet on sidottuja monessa paikkaa teollisen mutoilun tuomien rajoitteiden takia.

Yksi hyvä keino lapsuksien syntymiseen on jos koneeseen sovitetaan jonkun muun tekemää komponenttia. Melko varma et joku kohta ei toimi/jää huomiotta. Esim juuri akun vaihto kuormaimella varustetuissa mezzoissa. Omalle kohdalle sattuneista paras lapsus lietekärryssä, jossa oli toisen valmistajan tekemä täyttöpuomi. No täyttöpuomin ollessa kuljetusasennossa puomin letku sattui juuri sopivasti pintalevittimen levityssektoriin syöden lähes puolet levityssektorista. Jos en olis huomannu ajoissa niin olis joutunu levittelemään keväällä joko puolella levitysleveydellä tai täyttöpuomi sivulle käännettynä. Tätä tuskin ollisi tapahtunut jos kärryn valmistaja olisi tehnyt täyttöpuomin

Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: mutajussi - 18.12.08 - klo:16:22
JD 6020 sarjan työntövarren tappi ainakin siinä tapauksessa että rakvaattorissa on asennettuna JD:n sähkölohkot etukourmaajalle/etunostolaitteelle... Varsin mukava yrittää survoa tappia paikalleen sen kamalan letkuhässäkän seassa ja kun se hydraulinen työntövarsi on vielä niin kevytkin...  :D
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: oltsik - 18.12.08 - klo:16:55
JD 6020 sarjan työntövarren tappi ainakin siinä tapauksessa että rakvaattorissa on asennettuna JD:n sähkölohkot etukourmaajalle/etunostolaitteelle... Varsin mukava yrittää survoa tappia paikalleen sen kamalan letkuhässäkän seassa ja kun se hydraulinen työntövarsi on vielä niin kevytkin...  :D

Mites sähkölohko sulla on toteutettu? Meillä sähkölohkoa varten lähtee ulosottoventtiilien päästä paluu ja paine sähkölohkolle, mikä sijaitsee hytin alla hytin etukulmassa. Ton tönärin asennuksessa minä tuen tönäriä ulosottotumpin suojusta vasten jolle jää toinen käsi vapaaksi pujottaa tappi paikalleen.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: ER - 18.12.08 - klo:16:57
Paikallinen maamiesseura osti aikoinaan uuden ryssäl...ööö...venäläisen lantakärryn.

Kärry oli iso ja hieno, ja rasvanipatkin sädehtivät uutuuttaan auringossa.

Maamiesseuran paikallinen pomo totesi sitten, että pitää varmaan laittaa vaseliinia laakereille, kun nipat näyttävät niin kiiltäviltä, että tokkopa niihin on vielä kertaakaan rasvoja työnnetty.

Sitten alkoi ähkiminen ja puhkiminen, mutta rasvaa ei mennyt nipoista sisälle, ei sitten millään. Muitakin maamiesseuralaisia alkoi kerääntyä paikalle moista toimitusta kummastelemaan, kun johtajalla ei ruista ranteessa riittänyt edes rasvan puristamiseen.

Eipä siinä auttanut sitten mikään muu kuin ruuvata nippoja yksitellen irti, ja katsoa mikä niissä oli vikana.

Kyllä siinä oli sitten naurussa pitelemistä, kun vian syyksi paljastui se, että yhdellekään laakerille ei oltu porattu lainkaan reikää! Nipan paikka suojineen ja itse nippa oli hienosti paikoillaan, mutta vastassa oli ns. umpiperä!  ;D

Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: JarJar - 18.12.08 - klo:17:27
Maxxum 5150 työntövarren tapin lukitus semmoisella "läppä lukko" systeemillä on todella hankala (etenkin painavan hydraulisen varren kanssa).

Tuhti perävaunujen laitoja ei tunnu saavan kuivaa vehnää pitäväksi ilman teippiä, vaikka on kärrejä tehneet jo usean kymmenen vuotta. Sama tosin on kaikkien muidenkin palapeli laidallisten peltikärrien ongelma.

Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: mutajussi - 18.12.08 - klo:18:41
JD 6020 sarjan työntövarren tappi ainakin siinä tapauksessa että rakvaattorissa on asennettuna JD:n sähkölohkot etukourmaajalle/etunostolaitteelle... Varsin mukava yrittää survoa tappia paikalleen sen kamalan letkuhässäkän seassa ja kun se hydraulinen työntövarsi on vielä niin kevytkin...  :D

Mites sähkölohko sulla on toteutettu? Meillä sähkölohkoa varten lähtee ulosottoventtiilien päästä paluu ja paine sähkölohkolle, mikä sijaitsee hytin alla hytin etukulmassa. Ton tönärin asennuksessa minä tuen tönäriä ulosottotumpin suojusta vasten jolle jää toinen käsi vapaaksi pujottaa tappi paikalleen.

Letkut lähtee lohkojen alta just silleen inhottavasti että ne on melkosen ilkeesti työntövarren tapin tiellä... itse lohkot on siellä hytin oikean etukulman alla. Mulla 6620 vm06.
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: kaenuunkeisari - 18.12.08 - klo:18:49
Formatic:n rinnekone/latu tamppari  :'(
Otsikko: Vs: Eniten lapsuksia?
Kirjoitti: Halliorja - 18.12.08 - klo:21:00
Maxxum 5150 työntövarren tapin lukitus semmoisella "läppä lukko" systeemillä on todella hankala (etenkin painavan hydraulisen varren kanssa).

Tuhti perävaunujen laitoja ei tunnu saavan kuivaa vehnää pitäväksi ilman teippiä, vaikka on kärrejä tehneet jo usean kymmenen vuotta. Sama tosin on kaikkien muidenkin palapeli laidallisten peltikärrien ongelma.


Olen huomannut saman ja tuska ei kun kasvaa kun laittaa tuhtin oman säilörehuvarustuksen, mahtuu paljon ja tiiviisti, huonona puolena kipatessa tahtoo ne laidat jäädä kuorman ympärille.

Joskus nuorempana töissä ollessa törmäsin vanhempien jontikoiden paineletkuun, sellaseen vähäreilu vaaksan mittaseen helvetin paksuun letkuun, heti mulukku vaihettava, hankalassa paikassa ja pitää uuren olla tosi tarkan mittanen tai noutaa alkuperäinen jönsdeereletku