Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 17.09.14 - klo:00:26
-
Klappia n. 2mm kun nostaa kohlimia takaa. Takalaakerit on helppo vaihtaa, mutta miten hitossa saa etupään laakerit vaihdettua? Pitääkö seulakoteloon laittaa vaneri, ja mennä selälleen sen päälle, vai miten. Olisi mukava jos vain ne vastaisi, jotka on homman oikeesti tehneet.
-
pikkusampois viettopinta pois ja koneen alta saa ne vaidettua.
-
Ei onnistu tässä, vaikka viettopinta lähtee kaistoina. Puhallin on just siinä kohtaa.
-
eikös se lepona noitten vaihto suju? kaiketi ei niin hirveen usein pääse makoilemaan jos kunnon laakerit laittaa. kato millaset hankit tilalle. laatueroja kait aika paljon.... kertovat kylillä.
-
Vaihdoin omaan kun se tuli meille, samalla kertaa vaihdoin myös seulaston kummipuslat niin otin koko laatikon ulos niin oli enemmän tilaa. Selällään siellä alla varman tuli oltua... Sen muistan että olisi kannattanut ottaa kolhimien pohjat ulos, en uskaltanut ryhtyä repimään kun ei ole ikinä varmaan olleet pois paikaltaan. Ne kolhin "laakereiden" mutterit oli hankala saada jengalle siellä kapeassa raossa, jos olisi ollet pohjat pois niin monta kiroomista olisi jäänyt pois, tämä oli ainoo tuska koko talkoossa, ei ole paha rasti. Tietysti vähän piti pyöritellä ja paikkoja trimmata etteivät jääneet toisiaan hankaamaan ja että pyöri kevyesti ilman tiukkoja kohtia. Yhden laakerin kerrallaan vaihdoin että ei mennyt pakka kovin sekaisin.
-
Klappia n. 2mm kun nostaa kohlimia takaa. Takalaakerit on helppo vaihtaa, mutta miten hitossa saa etupään laakerit vaihdettua? Pitääkö seulakoteloon laittaa vaneri, ja mennä selälleen sen päälle, vai miten. Olisi mukava jos vain ne vastaisi, jotka on homman oikeesti tehneet.
Mielenkiinnosta, paljonko tunteja? 2mm laakerissa, vai kohlimen päässä?
-
turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä! ei vaari tollasesta klapista ole moksiskaan. ei aiheuta edes ääntä.
-
turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä! ei vaari tollasesta klapista ole moksiskaan. ei aiheuta edes ääntä.
Ei varmasti aiheuta, vaikka ei olis laakeritakaan, kun ei kytke puimakonetta ;D
-
turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä! ei vaari tollasesta klapista ole moksiskaan. ei aiheuta edes ääntä.
Paremmin pysyvät puhtaina kohlimet kun terävästi kolauttelee...
Onks Samppon laakerit tehty haavasta vai lepästä, ei mulla ollut häiritsevää klappia Mercatorissa vielä 2000 tunninkaan jälkeen, ja siinä olis ollut sellasia peltivälilevyjä joita poisottamalla olisi saanut tiukattua jos olisi tarvetta nähnyt olevan.
-
turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä! ei vaari tollasesta klapista ole moksiskaan. ei aiheuta edes ääntä.
Paremmin pysyvät puhtaina kohlimet kun terävästi kolauttelee...
Onks Samppon laakerit tehty haavasta vai lepästä, ei mulla ollut häiritsevää klappia Mercatorissa vielä 2000 tunninkaan jälkeen, ja siinä olis ollut sellasia peltivälilevyjä joita poisottamalla olisi saanut tiukattua jos olisi tarvetta nähnyt olevan.
Eiku katajaista. ;D
-
Klappia n. 2mm kun nostaa kohlimia takaa. Takalaakerit on helppo vaihtaa, mutta miten hitossa saa etupään laakerit vaihdettua? Pitääkö seulakoteloon laittaa vaneri, ja mennä selälleen sen päälle, vai miten. Olisi mukava jos vain ne vastaisi, jotka on homman oikeesti tehneet.
tere. muutaman kerran homman tehneenä vois sano että vetäva akseli kannattaa vaihtaa reilussa 2000tunnissa kun kuluu soikeaksi paljo tunnit????
pikku välyksistä ei tarvi välittää kun uusissakin pientä väljää ja pitää hiukan ollakin,, itse vaihto ei ole vaikeaa seulat pois ja sisälle kyllä sinne meikäkin pääsee vaikka ruoto on jäykkä ja painoa kahden edestä. vetävän akselin päässä oleva siiva kiinni kierteella ja kartiolla ja vaatii lämmitystä auetakseen.
kysy lisää jos neuvoa tarviit meillä piti irrottaa alkukaudesta kohlimet kokonaan puhdistusta varten kun täynnä vihnettä ja ei muuten saanu puhtaaksi..
-
Klappia n. 2mm kun nostaa kohlimia takaa. Takalaakerit on helppo vaihtaa, mutta miten hitossa saa etupään laakerit vaihdettua? Pitääkö seulakoteloon laittaa vaneri, ja mennä selälleen sen päälle, vai miten. Olisi mukava jos vain ne vastaisi, jotka on homman oikeesti tehneet.
tere. muutaman kerran homman tehneenä vois sano että vetäva akseli kannattaa vaihtaa reilussa 2000tunnissa kun kuluu soikeaksi paljo tunnit????
pikku välyksistä ei tarvi välittää kun uusissakin pientä väljää ja pitää hiukan ollakin,, itse vaihto ei ole vaikeaa seulat pois ja sisälle kyllä sinne meikäkin pääsee vaikka ruoto on jäykkä ja painoa kahden edestä. vetävän akselin päässä oleva siiva kiinni kierteella ja kartiolla ja vaatii lämmitystä auetakseen.
kysy lisää jos neuvoa tarviit meillä piti irrottaa alkukaudesta kohlimet kokonaan puhdistusta varten kun täynnä vihnettä ja ei muuten saanu puhtaaksi..
jumiko sultakin pohjat kii? :-[
-
Tunteja on 700, eli ei hirmuisesti. Siivaa ei käsittääkseni tarvitse irroittaa kun laakerit vaihtaa. Remmi kyllä otetaan pois, jotta voi käsin pyöritellä, ja varmistaa, et liikkuu vapaasti. Ensi viikolla ruvetaan vaihtotöihin ja tehdään peti seulakoteloon. Laakeripuusta voku kyseli. käsittääkseni Sampon Laakerit on öljyttyä koivua. Siis tuo klappi on laakerissa, eli kun nostaa niin nousee laakerin kohdalta tuon pari milliä ja kohlinta pystyy hiukan myös kallistamaan, vaikka eivät vielä toisiinsa tapaa ihan.
-
Tunteja on 700, eli ei hirmuisesti. Siivaa ei käsittääkseni tarvitse irroittaa kun laakerit vaihtaa. Remmi kyllä otetaan pois, jotta voi käsin pyöritellä, ja varmistaa, et liikkuu vapaasti. Ensi viikolla ruvetaan vaihtotöihin ja tehdään peti seulakoteloon. Laakeripuusta voku kyseli. käsittääkseni Sampon Laakerit on öljyttyä koivua.
Ei voi olla kuluneet! En ole välyksiä kyllä edes kokeilut ja tunteja tuplat :o
-
Taitaa riippua laakeripuun laadusta. yhden Sampomiehen kanssa juttelin, ja oli vaihtanut jo kahdesti ja 1600 tuntia takana. Olen tullut hiukan varovaiseksi, kun aikoinaan Jontikassa tuli kosketus kahden kohlimen kesken ja jouduin Laukkaselta ostamaan käytetyn kohlimen vääntyneen tilalle. Kannattaa kyllä hiukan nostella ja kokeilla kohlimia, sillä laakerivaihto on suht halpa verrattuna mahd tuhojen kustannuksiin. On tietysti makuasia millaisia välyksiä hyväksyy, mutta kyllä kohlinakselikin kestää paremmin jos liike ei ole hakkaava.
-
Tunteja on 700, eli ei hirmuisesti. Siivaa ei käsittääkseni tarvitse irroittaa kun laakerit vaihtaa. Remmi kyllä otetaan pois, jotta voi käsin pyöritellä, ja varmistaa, et liikkuu vapaasti. Ensi viikolla ruvetaan vaihtotöihin ja tehdään peti seulakoteloon. Laakeripuusta voku kyseli. käsittääkseni Sampon Laakerit on öljyttyä koivua. Siis tuo klappi on laakerissa, eli kun nostaa niin nousee laakerin kohdalta tuon pari milliä ja kohlinta pystyy hiukan myös kallistamaan, vaikka eivät vielä toisiinsa tapaa ihan.
tere. tarkotin jos joutuu vaihtamaan vetävän akselin ja laakerit siihen!! meillä puitiin ekoilla 1800 tuntia ja oli sitte jo tosi väljät ja yksi hajosi mutta ei tullu vaurioita. laakereita saa porin ukolta joka mainostaa mt lehessä 500eur sarja.
-
laakereita saa porin ukolta joka mainostaa mt lehessä 500eur sarja.
[/quote]
Tai tekee itte hyvästä koivupuusta, säästää 500 euroa sarja.
Eikä maksa mitään tämä neuvokaan.
-
Tulipa vaihdettua laakerit Sampoon, mutta jäin vaan ihmettelemään, että miksi Sampossa laakeri on halkaistu pystysuunnassa. siis muissahan puulaakerit on halkaistu toisinpäin, jolloin laakeri kiristyy, joa ottaa ainetta, tai liuskan pois välistä.
-
Tulipa vaihdettua laakerit Sampoon, mutta jäin vaan ihmettelemään, että miksi Sampossa laakeri on halkaistu pystysuunnassa. siis muissahan puulaakerit on halkaistu toisinpäin, jolloin laakeri kiristyy, joa ottaa ainetta, tai liuskan pois välistä.
Ilmeisesti liuska pois välistä on väliaikainen ratkaisu, joka ei kumminkaan korjaa kulunutta reikää.
Jos näkee jo purkamisen vaivan, varminta on uusia puupalikat kokonaan.
Tee se itse- miehille, että koivuakin vankempaa tuohon on pihlaja tai omenapuu.
-
Claassin puulaakereissa on jotakin tärpättiä tai rasvaa keitetty puuainekseen. Tumman punaruskea väri. Onko tammea ?
-SS-
-
Miksi ajopuimureissa kehitys on pysähtynyt.JF sivupuimurissa jolla puin 20 syksyn viljat ,kohlimen laakereina oli kestovoidellut kuulalaakerit eikä niitä tarvinnut ikinä vaihtaa eikä rasvata. ;D
-
Miksi ajopuimureissa kehitys on pysähtynyt.JF sivupuimurissa jolla puin 20 syksyn viljat ,kohlimen laakereina oli kestovoidellut kuulalaakerit eikä niitä tarvinnut ikinä vaihtaa eikä rasvata. ;D
Kylläpä se tanskalainen hitsari söikin sitten mahantäydeltä Sassin tuottamaa sapuskaa... :o
-
Miksi ajopuimureissa kehitys on pysähtynyt.JF sivupuimurissa jolla puin 20 syksyn viljat ,kohlimen laakereina oli kestovoidellut kuulalaakerit eikä niitä tarvinnut ikinä vaihtaa eikä rasvata. ;D
Eiköhän Fahrissa ollut myös kuulalaakerit ko. kohteessa..
-
mutta 66 vaarissa ainakin on puiset laakerit mutta net mitään tammea ole. ebeholzia net näkyy olevan ja niissä on toi rasva niin ku luonnostaa. ei ihan veilä ole tarvi vaihtaa kun on puitu vasta ... vuodesta 1978!
-
Claassiin lisävarusteena reilulla 200 eurolla...
-
Claassiin lisävarusteena reilulla 200 eurolla...
Joko Skänä päätti minkä puimurin sä saat ostaa?
-
No kun se laitettiin bänniin. :D
-
No kun se laitettiin bänniin. :D
Aika paha mennä puimurikauppiaalle soittaan: Ei voida viellä kauppoja tehdä, mun neuvonantaja on bannattu A-netistä... ;D
-
Kyllä mää olen pariin kertaan sanonut noille myyjille, että mitäs kun tuolla internetin keskutelupalstoilla väitetään tällaista. Sitten on tullut nopeasti vastaus, että ei niihin kannata uskoa. ::)
-
No kun se laitettiin bänniin. :D
Osaiskohan Simmonurminen kertoa?
-
Ei se kerkiä, sen täytyy jatkoperehtyä syysviljan viljelyn kannattavuuteen SS:n toimittaman aineiston pohjalta.