Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: 42 - 12.01.14 - klo:18:09

Otsikko: Pensa vai diesel
Kirjoitti: 42 - 12.01.14 - klo:18:09
Tutkimusta on tehty – vaan mitä mieltä a-nettiläiset on. ajomäärä 18.000

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/09/07/diesel-vai-bensa-kumpi-auto-kuroo-ykkoseksi/201312463/304

"Kommentit (134)
 Suomessa ei näitä kustannusvertailuja kannata tehdä. Autovero, tullikäytäntö ja uudet suunnitelmat tiemaksuista voi romuttaa kertaheitolla kaikki  ”
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Vastaranta - 12.01.14 - klo:18:18
Pilkun oikealla puolella olevien numeroiden kanssa ei kannata kovin paljoa painia. Ottaa sen kummasta tykkää.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: SamiT - 12.01.14 - klo:18:27
Uudet bensakoneetkin kulkee yllättävän pienellä kulutuksella, ei enää niin paljon kaulaa dieseliin litroissa että veron säästäminen dieselillä voi vaatia ainakin hieman pienemmissä autoissa aika ison kilometrimäärän. Molemmissa nykyään melkoisen monimutkaista tekniikkaa.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: 42 - 12.01.14 - klo:18:29
Pilkun oikealla puolella olevien numeroiden kanssa ei kannata kovin paljoa painia. Ottaa sen kummasta tykkää.
Juu juu. mutta, kumman kaa vastaranta mieluummin vehnais. ja miksi?
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: arzyboy - 12.01.14 - klo:18:31
Kannattaa myös miettiä kuinka lyhyitä matkoja ajelee... Meillä ajetaan melkein kaikki ajot tässä lähistöllä ja diesel ei edes lämpiä tuommoisilla ajoilla. Melkein joka päivä pitää kuitenkin poikia viedä hoitoon muutaman kilsan päähän ja mukava että edes vähän auto lämpiää matkalla. Muutenhan nuo dieselit on keskimäärin mukavia ajaa, mutta niin on uudet pienet bensaturbotkin kun vääntöä löytyy.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Ylermi - 12.01.14 - klo:18:38
Pensalla osat pessään, tiisselillä ajetaan..
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Vastaranta - 12.01.14 - klo:19:19
Pilkun oikealla puolella olevien numeroiden kanssa ei kannata kovin paljoa painia. Ottaa sen kummasta tykkää.
Juu juu. mutta, kumman kaa vastaranta mieluummin vehnais. ja miksi?

Dieselin kaa. Se vääntää matalammalta.

Autoiluun menee niin paljon rahaa (pääoma ym), että vuositasolla muutaman satasen ero ei vaikuta päätökseen. Varsinkin, kun ei voi varmasti tietää kumman eduksi se on.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Timangi - 12.01.14 - klo:19:28
Se nyt on aivan sama kummalla mennään. Riippuu niin paljon esimerkiksi mikä on automerkki...koska toisella merkillä osataan tehdä parempia diesel-moottoreita ja toisella taas parempia bensoja. Itse ajellut viimeiset vuodet pelkästään V8:eilla ja suht paljon vetäny kärryjä perässä. Toiset Bensa koneella ja viimeisin diesel. Uudenvuoden pyhät käytiin kavereilla...autossa Minä ja vaimo ja kolme lasta + takaluukku ihan täynnä tavaraa. Keskikulutus vajaan 300km matkalla 7,4l ja keskinopeus 82km/h. Autossa reilu 300hv ja vajaa 800nm joten ei paha. No koitetaas laittaa vaikka 1,6tdi golffiin sama kuorma ja pidetään sama keskinopeus niin mitäs sen kulutusmittari näyttää.? Eli pointtina se että moottorin valinta riippuu niin pitkästi mihin käyttöön se tulee. Jos yksin ajelee niin esim vw 1.2tsi koneella pääsee edullisemmin kunnes siitä menee jakoketju hiluiksi tai turbo tai jotain...(tsihh). http://yle.fi/uutiset/keskisuomalainen_bensapiheilla_autoilla_valtavat_pienhiukkaspaastot/7026473 (http://yle.fi/uutiset/keskisuomalainen_bensapiheilla_autoilla_valtavat_pienhiukkaspaastot/7026473)
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: wolfheartscry - 12.01.14 - klo:20:24
Kannattaa myös miettiä kuinka lyhyitä matkoja ajelee... Meillä ajetaan melkein kaikki ajot tässä lähistöllä ja diesel ei edes lämpiä tuommoisilla ajoilla. Melkein joka päivä pitää kuitenkin poikia viedä hoitoon muutaman kilsan päähän ja mukava että edes vähän auto lämpiää matkalla. Muutenhan nuo dieselit on keskimäärin mukavia ajaa, mutta niin on uudet pienet bensaturbotkin kun vääntöä löytyy.

Webasto on keksitty. On kajuutta lämmin jo valmiiksi. Itse ajelen sekä että, peltoajot bensavolvolla ja siviiliajot dieselpasaatilla.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Farmari Arttu - 12.01.14 - klo:21:20
Ääni dieselille. Vääntöä on ihan erilailla kuin bensassa. Webasto lämmittää. Parasta on tietenkin se että diesel kuitit menee 100 %:sti maatilan piikkiin.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: supersammakko - 12.01.14 - klo:21:24
Osta mitä ostat, mutta pidä huoli että autot joilla ajat toimivat kaikki samalla polttoaineella...  ::)
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: SKN - 12.01.14 - klo:21:56
Sähköauto. 8)
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Jerry - 12.01.14 - klo:22:47
Vähä makuasiahan se nykyään on, jos tuon verran ajelee. Itse oon dieselimiehiä, aina on ollut ja niiden kanssa tottunut elämään. Tykkään kun turbodieseleissä vääntöä piisaa heti matalilta kierroksilta. Tämän takia paljon ripeämpi ajaa kuin vastaavan tehoinen bensa-moottori. Mutta tuokin on makuasia. Jotkut tykkää, että moottorin pitää vetää aina vaan paremmin sinne punarajalle asti. Minä en kehtaa huudattaa kovilla kierroksilla, vaikka kaasu onkin pohjassa usein.

Vähä on dieselitkin kyllä pilattu noilla eko-jutuilla. Suurin osa ongelmista liittyy niihin, vaikka tekniikka muuten pelais. Mutta on niissäkin hinnat tulleet alas, kun omaankin autoon uusi hiukkassuodatin maksaa 200 euroa ulkomailta tilaten. Siitä ei voi valittaa, kun enää ei haise nokivasarakaan yhtään käryltä. Eilenkin käytin autoa autotallissa kymmenisen minuuttia, eikä sinne tullut kuin vieno dieselin haju.


Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Mopomies - 12.01.14 - klo:23:48
Pakko ajaa tiisselillä, kun Zil kuluttaa niin paljon pensaa.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Peltola - 12.01.14 - klo:23:49
Dieselillä paljon mieluummin ajan. Tuollainen 150 heppanen bensakone aivan onneton kun sammuu lähtiessä ja saa kaasun painaa pohjaan ja pientä pykälään että jotain tapahtuisi. Mutta rouvan henkilöauto bensa (hyvä ei D-veroa), muut dieseleitä. Työautolla lähen aina kun alle 3 henkilöä.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: piki1 - 12.01.14 - klo:23:58
Meikäläisellä henkilöauto aina iso pensa turbo en tykkää dieselistä ,kokeiltu on ja aina palattu pensavehkeisiin.paku dieseli
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Peltola - 13.01.14 - klo:00:07
Meikäläisellä henkilöauto aina iso pensa turbo en tykkää dieselistä ,kokeiltu on ja aina palattu pensavehkeisiin.paku dieseli

Varmaan V8:ja. Tosin silloin sama onko bensa vai diesel.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Mopomies - 13.01.14 - klo:00:18
Rami kuorma-autona on ihan mukava käyttömaksujenkin kannalta. Ja vielä tiisselit virman piikkiin. ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.01.14 - klo:07:29
20 vuotta sitten pärjättiin 70-heppaisilla bensa-autoilla, nyt "vääntö riittää" just ja just 140 heppaisissa turbokiisseleissä  ;D

Mulla tossa 115 heppaisessa bensaopelissa vääntö riittää sihen, että vitosen voi laittaa päälle viidessä kympissä. Jos välttämättä haluaa ajaa hyydyttämällä ja konetta hajoittaen.. Kulutus ko. ajotavalla tietysti nousee, ja moottorinohjausyksikkö säätää kaiken "idioottiasetuksille"  ;D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: jf - 13.01.14 - klo:07:34
pakko ajaa tiiselillä kun sattuu olemaan tiiselmotti auton nokalla.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Oksa - 13.01.14 - klo:07:42
pensalla männään. ei tollaseen ajoon tieseliä kannata!                                   muuten joskus tullu mieleen että milloinkanahan herrat keskii ruveta mittailemaan todellisia päästöjä esm. katastuskonttoreilla?     on nimittäin niin paljon webastoja noissa nykyautoissa ja kun net polttelee samaa kuin auto ja kun niitä päästöjä nyt muka aletaan tosissaan kyyläämään....    joissain parkkipaikoilla talvisin olen huomannu että sellanen keskenpalaneen tiiselin haju leijailee tasasena mattona kun eberit hönkii lämpöä kotteroihin, miten liet niiden huoltojen kanssa?  tehdään siinä vaiheessa kun ei enää toimi!
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.01.14 - klo:07:59
pensalla männään. ei tollaseen ajoon tieseliä kannata!                                   muuten joskus tullu mieleen että milloinkanahan herrat keskii ruveta mittailemaan todellisia päästöjä esm. katastuskonttoreilla?     on nimittäin niin paljon webastoja noissa nykyautoissa ja kun net polttelee samaa kuin auto ja kun niitä päästöjä nyt muka aletaan tosissaan kyyläämään....    joissain parkkipaikoilla talvisin olen huomannu että sellanen keskenpalaneen tiiselin haju leijailee tasasena mattona kun eberit hönkii lämpöä kotteroihin, miten liet niiden huoltojen kanssa?  tehdään siinä vaiheessa kun ei enää toimi!

Noissa Ebereissä yms. on aika hyvä "omavalvonta". Jos ne eivät toimi, niin ne eivät käynnisty.

Mutta laskentaanko uusien dieseleihin kulutukseen se, että talviajossa tarvitaan lisälämmitintä  ???
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: jf - 13.01.14 - klo:08:09
just pikkudieselissä ei riitä lämpö sisätiloihin kuin 10 asteen pakkasille sit alkaa olla viileetä samaase on bensallakin vissiin.isomman tiiselin motti kyllä hönkäisee sitten lämpöä 2,5 litraanen
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Oksa - 13.01.14 - klo:08:32
mutta eikös nuo nykytiiselitkii ole aika kylmiä lyhyillä ajoilla, kun kulutuskin vain osa entisistä?     ja noita eberin ohjauksia sitten onkin montaa aljia, toiset lopettaa tominnan vasta kun jotain rikki ja vajailla käy aika moni!

                   huoltoja tekevä kaveri naureskeli että liekö mallia öölikamina monetkin.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Terminator II - 13.01.14 - klo:08:46
20 vuotta sitten pärjättiin 70-heppaisilla bensa-autoilla, nyt "vääntö riittää" just ja just 140 heppaisissa turbokiisseleissä  ;D

Mulla tossa 115 heppaisessa bensaopelissa vääntö riittää sihen, että vitosen voi laittaa päälle viidessä kympissä. Jos välttämättä haluaa ajaa hyydyttämällä ja konetta hajoittaen.. Kulutus ko. ajotavalla tietysti nousee, ja moottorinohjausyksikkö säätää kaiken "idioottiasetuksille"  ;D

Siinä on se ero että se 70 heppanen painoi 20 vuotta sitten 800kg kuorman kanssa ja tuo nykyaikainen 140 heppanen painaa sen 1600kg ilman kuormaa.

Iso auto tiiselinä, pieni auto bensana.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Oksa - 13.01.14 - klo:09:01
ja keskikokoneen isolla pensalla!         hilux 2,4 pensa ja vitosta käytän kaupuntissa kesällä....             en kyllä kuorman kanssa kun ei kestä voitelu tuolla laatikolla, yks kokeilu on kuultu.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: noloo_itte - 13.01.14 - klo:09:02
Bensa,saa ihan riittävästi räpätä suodattimen kanssa traktoreissa.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: TDK - 13.01.14 - klo:09:26
Molemmat löytyy. Koko perheen farkku isommasta kokoluokasta bensakoneella ja isin leikkikalu 4X4 imudiesel. Molemmat syö saman satasella että liekkö tuolla nii väliä kumman ottaa. Persaukinen kun ostaa käytettyjä nii enemmän vaikuttaa muut varusteet ja auton kunto.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: ht - 13.01.14 - klo:09:43
Diesel. Suurimmat talosta löytyvät pensakäyttöiset vehkeet on ruohonleikkuri ja 2 moottorikelkkaa, kaikista vois hankkiutua eroon.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: maanviljelija - 13.01.14 - klo:10:16
Isossa autossa kuitenkin bensakoneen kulutus huomattavasti isompi varsinkin jos vielä automaatti. Lisäksi dieseliin saa samaan hintaan, tai oikeastaan halvemmalla kun pienempi vero, myös sen polttoainelämmittimen. On kätevä varsinkin jos ei ole tolppapaikkaa ja muutenkin. Laskeskelin että lohko/sisätilalämmittimen hinnalla ostaa siihen kolmen vuoden polttoaineet. Kakkosautoksi käy bensakonekin jos ei tule kilometrejä paljon.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: piki1 - 13.01.14 - klo:10:18
Meikäläisellä henkilöauto aina iso pensa turbo en tykkää dieselistä ,kokeiltu on ja aina palattu pensavehkeisiin.paku dieseli

Varmaan V8:ja. Tosin silloin sama onko bensa vai diesel.
ei kun molemmat 3 litran Vkutosia turbolla ja tietenkin automaatteja kun autoista kyse.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: maraani - 13.01.14 - klo:10:26
Eipä oo polttoaine ollut kriteerinä tähän mennessä ja dieseli jos on ollut, se on tullut muiden ominaisuuksien myötä. Oma valinta olisi diesel ja automaatti. Tällä hetkellä oleva bensa-auto ei ihan optimi ole nykyisillä kilometreilla ja päästöillä.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Realisti - 13.01.14 - klo:11:07
Pitkille matkoille mb E320cdi automaatti, ja minusta todella miellyttävä ajaa moottorin ominaisuuksien puolesta, peltoautona Volvo xc70 2,4T bensa ja moottorin ominaisuuksista ei kyllä kehuja heru. Volvolla pitää lyödä melko riskisti kaasua aina kiihdyttäessä, kun mesellä saa ajaa pienillä kiekoilla ja silti kiihtyy. Mutta taas bensa lämpenee nopeasti ilman webastoa, ja verosta säästetyllä rahaa ostaa aika paljon bensaa. Oma valinta diesel, mutta nämä on tosiaan lähinnä makuasioita, ei niinkään kustannuskysymyksiä.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: JD6630 - 13.01.14 - klo:11:10
+150hv bensa automaattilaatikolla on ainoa oikea valinta.
Mitä enemmän hevosia sitä parempi :-*
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: junttieinari - 13.01.14 - klo:11:11
+150hv bensa automaattilaatikolla on ainoa oikea valinta.
Mitä enemmän hevosia sitä parempi :-*

Kyllä näin on. Paitsi että mieluummin manuaalilaatikolla. Ja nelivedolla. :)
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: zetor8045 - 13.01.14 - klo:11:27
Diisseli tietenkin  ;)  Entisessä VAG 1,9TDI ei meinannut kyllä lämpöä riittää jos ajoi rajoitusten mukaan niin myös talvella sille piti antaa kenkää reilusti  ;D  Se harmi vaan oli kun dieselin vääntöä ei pysty tuommosessa etuvetoisessa talvella hyöndyntämään kun sutii vielä viitosellakin kun moottoritienopeuksista lyö kaasun pohjaan...  Nykyisessä Hiacessa sitten meneekin muutama litra enemmän diisseliä niin kyllä on kabiinissakin lämpöä eli himppasen alle kympin sataselle ;D 
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: mikkocu - 13.01.14 - klo:11:32
pakko ajella diiselillä.ite ostin parin tonnin hintasen diiseli primera farkun..se syö 7-8 litraa satasella..kaillis ajella mut eipä oo tarvinu tehä remppoja niinku volkkarin sukuisissa vehkeissämm:alustan puslia,sähkövikoja.vetoaksniveleitä,etupyöränlaakereita. ;D
emännällä saman hintaluokan diiseli corolla..joka tosi varma vehje.
pensaautoja on kaks harraste sunnyä..ne on kesäajossa.
jos pakuu tarvii,ni lainaan veljen hiasee..sekin kova vehje juomaan diiselii..mut varmatoimine vehje.
näillä pärjätään.. ;D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: JösseJänis - 13.01.14 - klo:12:28
Ääni dieselille. Vääntöä on ihan erilailla kuin bensassa. Webasto lämmittää. Parasta on tietenkin se että diesel kuitit menee 100 %:sti maatilan piikkiin.

Niin, paitsi ettei siinä diesel-moottorissa lähtökohtaisesti yhtään sen suurempi vääntömomentti ole kuin bensakoneessakaan. Vapaastihengittävien aikana oli vain tapana vertailla 2,5-litraista dieseliä 1,6-litraiseen bensamoottoriin, vieläpä jollain sohlolla kaasuttimella varustettuun, hädin tuskin tyhjäkäynnillä käyvään. Tosiasiassa jonkun 200 D:n suurin vääntömomentti oli 20 - 40 NM pienempi kuin saman ajan 2-litraisen bensamoottorin ja huipputeho vain puolet.

Viimeinen vapaasti hengittävä diesel markkinoillamme lienee ollut Polo SDI, jonka vääntömomentin huiput on jotain 170 NM, kun parhailla saman ikäisillä vapaasti hönkivillä saman kokoisilla suorasuihku-bensakoneilla se oli 190.

Turbodiesel-kaudella on sitten tullut tavaksi vertailla samankokoista ahdettua dieseliä ahtamattomaan bensakoneeseen. Tänä päivänä 1,8-litrainen bensa-turbo vääntää sellaiset 300 - 350 Nm ja vääntökäyrä on paljon tasaisempi kuin dieselkoneilla, joista monet ovat aivan puhdittomia alle 1700 kierroksen ja toisessa päässä veto katseaa kuin leikaten 4000 kierroksen kohdalla.

Ei silti, dieselillä tässä itsekin ajelen, koyhyyttäni tosin.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: JarJar - 13.01.14 - klo:12:31
V6 bensa turbolla ajelen. Ei kyllä tekisi yhtään mieli henkilöauto kokoluokassa diisseliin vaihtaa  8)
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Mopomies - 13.01.14 - klo:12:33
Jos perässä on 2 kilometriä levee ja 16 km korkee peräkärry, niin on se mukava vetää isolla tiisselillä.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: arzyboy - 13.01.14 - klo:12:38
Jösse kirjoitti juuri niin kuin asia on...

Pitää kyllä ihmetellä mikä ihme siinä on kun on niin kiire... Suomen nopeusrajoitusten mukaan kun ajelee niin lähes kaikilla pääsee riittävästi. Onhan se toki mukava että reservissä on vielä olemassa varsinkin kun vetää kärryä tai pahimmassa tapauksessa asuntovaunua. Laittaa sitte moottoripyörän jos haluaa oikeasti päästä kovaa. Kummasti nuo kolme lasta on rauhoittanu ainakin omaa ajamista.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.01.14 - klo:12:54
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: zetor8045 - 13.01.14 - klo:13:04
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Joo eihän sitä tehoa kokoaikaa pysty hyödyntämään... Vain puolet ajasta  ;D 
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.01.14 - klo:13:07
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Joo eihän sitä tehoa kokoaikaa pysty hyödyntämään... Vain puolet ajasta  ;D

Tulee mieleen yksi tuttu joka elvisteli 200 heppaisella Bemarillaan vuosikaudet. Kyllä kulki kovaa ja kumit kiljuivat. Penkkitestissä tehot putosivat 150 heppaan, mut ei se menoa haitannut, samaa vauhtia se silti kulki  ;D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: navettapiika - 13.01.14 - klo:13:26
Jos saisin just sen  auton, minkä haluan niin tuossa pihassa seisoisi Jaguaari, mutta järjellä ajatellen siinä seisoo micra, ainakin toistaseksi. Mitä järkee on laittaa kallis ja syöppö auto, kun työmatka on viisikymmentä metriä? Olen toki tänä talvena ajanut tuonkin matkan autolla, kun piha on kuin sian selkä, mutta karvat puuttuu. Mun  egoni ei tarvi jatketta.
Töissä ollessani ajoin diesillä parikymmentä vuotta ja alla kunnon kitkat talvisin. Aika harvoin tuli ojanpenkkoja mittailtua kilometreihin nähden.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: zetor8045 - 13.01.14 - klo:13:34
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Joo eihän sitä tehoa kokoaikaa pysty hyödyntämään... Vain puolet ajasta  ;D

Tulee mieleen yksi tuttu joka elvisteli 200 heppaisella Bemarillaan vuosikaudet. Kyllä kulki kovaa ja kumit kiljuivat. Penkkitestissä tehot putosivat 150 heppaan, mut ei se menoa haitannut, samaa vauhtia se silti kulki  ;D
Vaparibensa tietenki?? Mullakin oli viimeiseksi vaan ohjelma tehty niin että pitäis olla 160hv kun oli vakiokytkin ja ennen sitä ohjelmaa ja  isompaa turboa niin penkissä isompien suuttimien kanssa löytyi 148hv/389nm ja siis 90hv versio   ::)  Kaverilla oli 215hv/382nm bensaturbo ibizassa että hiukan on diisselin ja bensakoneissa eroa väännössä... 
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: maanviljelija - 13.01.14 - klo:13:36
Jos saisin just sen  auton, minkä haluan niin tuossa pihassa seisoisi Jaguaari, mutta järjellä ajatellen siinä seisoo micra, ainakin toistaseksi. Mitä järkee on laittaa kallis ja syöppö auto, kun työmatka on viisikymmentä metriä? Olen toki tänä talvena ajanut tuonkin matkan autolla, kun piha on kuin sian selkä, mutta karvat puuttuu. Mun  egoni ei tarvi jatketta.
Töissä ollessani ajoin diesillä parikymmentä vuotta ja alla kunnon kitkat talvisin. Aika harvoin tuli ojanpenkkoja mittailtua kilometreihin nähden.
Mitä sä sillä Jaguaarilla tekisit navettapoluilla? Ja muutenkin osoittaa vain että naiset ei ymmärrä autoista mitään. Paitsi meillä kun emäntä haaveilee kunnon maasturista jossa voi istua korkealla, näkee hyvin, on turvallinen ja pääsee perille huonommillakin keleillä. Hesarissa oli se sähköauto Tekla, hyvä peli asfalttikaduilla ehkä mutta kun on lunta? On Norjan(!) ostetuin auto mikä vain kertoo jotain norjalaisista. Ei ihme että ruotsalaiset pitää niitä vähän yksinkertaisina!
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.01.14 - klo:13:37
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Joo eihän sitä tehoa kokoaikaa pysty hyödyntämään... Vain puolet ajasta  ;D

Tulee mieleen yksi tuttu joka elvisteli 200 heppaisella Bemarillaan vuosikaudet. Kyllä kulki kovaa ja kumit kiljuivat. Penkkitestissä tehot putosivat 150 heppaan, mut ei se menoa haitannut, samaa vauhtia se silti kulki  ;D
Vaparibensa tietenki?? Mullakin oli viimeiseksi vaan ohjelma tehty niin että pitäis olla 160hv kun oli vakiokytkin ja ennen sitä ohjelmaa ja  isompaa turboa niin penkissä isompien suuttimien kanssa löytyi 148hv/389nm ja siis 90hv versio   ::)  Kaverilla oli 215hv/382nm bensaturbo ibizassa että hiukan on diisselin ja bensakoneissa eroa väännössä...

 :o No jopas on kaveris bimmerissä ollut hepo varsoineen 
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: zetor8045 - 13.01.14 - klo:13:38
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Joo eihän sitä tehoa kokoaikaa pysty hyödyntämään... Vain puolet ajasta  ;D

Tulee mieleen yksi tuttu joka elvisteli 200 heppaisella Bemarillaan vuosikaudet. Kyllä kulki kovaa ja kumit kiljuivat. Penkkitestissä tehot putosivat 150 heppaan, mut ei se menoa haitannut, samaa vauhtia se silti kulki  ;D
Vaparibensa tietenki?? Mullakin oli viimeiseksi vaan ohjelma tehty niin että pitäis olla 160hv kun oli vakiokytkin ja ennen sitä ohjelmaa ja  isompaa turboa niin penkissä isompien suuttimien kanssa löytyi 148hv/389nm ja siis 90hv versio   ::)  Kaverilla oli 215hv/382nm bensaturbo ibizassa että hiukan on diisselin ja bensakoneissa eroa väännössä...

 :o No jopas on kaveris bimmerissä ollut hepo varsoineen
Täh mikä bimmeri?? Eiku toi ibiza on seatti..
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.01.14 - klo:13:42
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Joo eihän sitä tehoa kokoaikaa pysty hyödyntämään... Vain puolet ajasta  ;D

Tulee mieleen yksi tuttu joka elvisteli 200 heppaisella Bemarillaan vuosikaudet. Kyllä kulki kovaa ja kumit kiljuivat. Penkkitestissä tehot putosivat 150 heppaan, mut ei se menoa haitannut, samaa vauhtia se silti kulki  ;D
Vaparibensa tietenki?? Mullakin oli viimeiseksi vaan ohjelma tehty niin että pitäis olla 160hv kun oli vakiokytkin ja ennen sitä ohjelmaa ja  isompaa turboa niin penkissä isompien suuttimien kanssa löytyi 148hv/389nm ja siis 90hv versio   ::)  Kaverilla oli 215hv/382nm bensaturbo ibizassa että hiukan on diisselin ja bensakoneissa eroa väännössä...

 :o No jopas on kaveris bimmerissä ollut hepo varsoineen
Täh mikä bimmeri?? Eiku toi ibiza on seatti..

Ai juu, kaveris olikin Seatin miehiä  ::)
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: zetor8045 - 13.01.14 - klo:13:48
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Joo eihän sitä tehoa kokoaikaa pysty hyödyntämään... Vain puolet ajasta  ;D

Tulee mieleen yksi tuttu joka elvisteli 200 heppaisella Bemarillaan vuosikaudet. Kyllä kulki kovaa ja kumit kiljuivat. Penkkitestissä tehot putosivat 150 heppaan, mut ei se menoa haitannut, samaa vauhtia se silti kulki  ;D
Vaparibensa tietenki?? Mullakin oli viimeiseksi vaan ohjelma tehty niin että pitäis olla 160hv kun oli vakiokytkin ja ennen sitä ohjelmaa ja  isompaa turboa niin penkissä isompien suuttimien kanssa löytyi 148hv/389nm ja siis 90hv versio   ::)  Kaverilla oli 215hv/382nm bensaturbo ibizassa että hiukan on diisselin ja bensakoneissa eroa väännössä...

 :o No jopas on kaveris bimmerissä ollut hepo varsoineen
Täh mikä bimmeri?? Eiku toi ibiza on seatti..

Ai juu, kaveris olikin Seatin miehiä  ::)
Onneks mä pääsin omastani eroon jo  ;D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Saaren paroni - 13.01.14 - klo:13:52
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Joo eihän sitä tehoa kokoaikaa pysty hyödyntämään... Vain puolet ajasta  ;D

Tulee mieleen yksi tuttu joka elvisteli 200 heppaisella Bemarillaan vuosikaudet. Kyllä kulki kovaa ja kumit kiljuivat. Penkkitestissä tehot putosivat 150 heppaan, mut ei se menoa haitannut, samaa vauhtia se silti kulki  ;D

eikös sitä sanota että viritys katsotaan onnistuneeksi jos tehot ei oo pienentyny 30 prosenttia enempää ;D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: navettapiika - 13.01.14 - klo:14:31
Jos saisin just sen  auton, minkä haluan niin tuossa pihassa seisoisi Jaguaari, mutta järjellä ajatellen siinä seisoo micra, ainakin toistaseksi. Mitä järkee on laittaa kallis ja syöppö auto, kun työmatka on viisikymmentä metriä? Olen toki tänä talvena ajanut tuonkin matkan autolla, kun piha on kuin sian selkä, mutta karvat puuttuu. Mun  egoni ei tarvi jatketta.
Töissä ollessani ajoin diesillä parikymmentä vuotta ja alla kunnon kitkat talvisin. Aika harvoin tuli ojanpenkkoja mittailtua kilometreihin nähden.
Mitä sä sillä Jaguaarilla tekisit navettapoluilla? Ja muutenkin osoittaa vain että naiset ei ymmärrä autoista mitään. Paitsi meillä kun emäntä haaveilee kunnon maasturista jossa voi istua korkealla, näkee hyvin, on turvallinen ja pääsee perille huonommillakin keleillä. Hesarissa oli se sähköauto Tekla, hyvä peli asfalttikaduilla ehkä mutta kun on lunta? On Norjan(!) ostetuin auto mikä vain kertoo jotain norjalaisista. Ei ihme että ruotsalaiset pitää niitä vähän yksinkertaisina!
Nyt päästiin aiheeseen. En ymmärrä autosta mitään, se on totta. Mutta uskallan väittää, että olen ihan kunnioitettavan määrän niitä ajokilometrejä jo mittariin saalistanut. Voi olla, että  jopa enemmän kuin sinä arvon maanviljelijä. ::)
Se että haluaisin Jaguaarin on puhtaasti tunneperäinen juttu, en ole koskaan edes ajanut sellaisella. ;D
Sen takia, että työmatka on noin lyhyt pihalla seisoo edelleen micra, vain hupikäyttöön. ;D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Mopomies - 13.01.14 - klo:14:32
Silloin kun veturina on kuorma-autoksi rekisteröity pusla ja ajokortissa on kirjaimia enemmän kuin aapisessa, niin koen tiisselin olevan hyvä vaihtoehto.

Tietenkin sitten joku 80-luvun pensatojota tai masa. Onhan niissä tunnelmaa. Saa ajaa vaikka maailman tappiin asti ja yksikään moottorivaroitusvalo ei syty. :D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: 42 - 13.01.14 - klo:20:36
Tulipas viesti poikineen – pureksimista tuossa riittää – Täytyy sanoa notta riiseli on lähtökohtaisesti  ollut mielessä. Saa nähdä - Varmaa myös on jotta uusissa autoissa on moottorista riippumatta vikaherkkää tekniikkaa – vanha mersu olisi varmapeli – miten nuo hiukkasloukut esim toimii vuosien saatossa.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Opelmies - 13.01.14 - klo:20:38
Tulipas viesti poikineen – pureksimista tuossa riittää – Täytyy sanoa notta riiseli on lähtökohtaisesti  ollut mielessä. Saa nähdä - Varmaa myös on jotta uusissa autoissa on moottorista riippumatta vikaherkkää tekniikkaa – vanha mersu olisi varmapeli – miten nuo hiukkasloukut esim toimii vuosien saatossa.

Osta Ooppeli... :P
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: 42 - 13.01.14 - klo:20:48
Tulipas viesti poikineen – pureksimista tuossa riittää – Täytyy sanoa notta riiseli on lähtökohtaisesti  ollut mielessä. Saa nähdä - Varmaa myös on jotta uusissa autoissa on moottorista riippumatta vikaherkkää tekniikkaa – vanha mersu olisi varmapeli – miten nuo hiukkasloukut esim toimii vuosien saatossa.

Osta Ooppeli... :P
TÄH ?  :o

OHO :-X
http://www.hs.fi/autot/a1305759130536
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Opelmies - 13.01.14 - klo:21:13
Tulipas viesti poikineen – pureksimista tuossa riittää – Täytyy sanoa notta riiseli on lähtökohtaisesti  ollut mielessä. Saa nähdä - Varmaa myös on jotta uusissa autoissa on moottorista riippumatta vikaherkkää tekniikkaa – vanha mersu olisi varmapeli – miten nuo hiukkasloukut esim toimii vuosien saatossa.

Osta Ooppeli... :P
TÄH ?  :o

OHO :-X
http://www.hs.fi/autot/a1305759130536

Ooppeliin ei voi pettyä. Odotukset on jo valmiiksi pohjilla. ;D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: SKN - 13.01.14 - klo:21:24
MEillä oli ainoa liikkeelle lähtevä auto tänään Opel. Toinen saksanseisoja jäi sanan mukaisesti seisomaan paikalleen. Kävi hetken ja sihen jäi.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Opelmies - 13.01.14 - klo:21:28
MEillä oli ainoa liikkeelle lähtevä auto tänään Opel. Toinen saksanseisoja jäi sanan mukaisesti seisomaan paikalleen. Kävi hetken ja sihen jäi.

MOT. :)
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Raudanmaa - 13.01.14 - klo:21:34
MEillä oli ainoa liikkeelle lähtevä auto tänään Opel. Toinen saksanseisoja jäi sanan mukaisesti seisomaan paikalleen. Kävi hetken ja sihen jäi.

Jos meillä olis ooppeli niin varmasti sais lähtee :)
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: SKN - 13.01.14 - klo:21:34
MEillä oli ainoa liikkeelle lähtevä auto tänään Opel. Toinen saksanseisoja jäi sanan mukaisesti seisomaan paikalleen. Kävi hetken ja sihen jäi.

MOT. :)

Ja tää on taivahan tosi. Bimmerista jääty TAAS huohotin....
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Opelmies - 13.01.14 - klo:21:36
MEillä oli ainoa liikkeelle lähtevä auto tänään Opel. Toinen saksanseisoja jäi sanan mukaisesti seisomaan paikalleen. Kävi hetken ja sihen jäi.

MOT. :)

Ja tää on taivahan tosi. Bimmerista jääty TAAS huohotin....

Muistitko ottaa lehmän pois konepelliltä?

(http://photos.hamariweb.com/photos/Funny-BMW-BULL-lolzzz-1716.jpg)
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: SKN - 13.01.14 - klo:21:38
MEillä oli ainoa liikkeelle lähtevä auto tänään Opel. Toinen saksanseisoja jäi sanan mukaisesti seisomaan paikalleen. Kävi hetken ja sihen jäi.

MOT. :)

Ja tää on taivahan tosi. Bimmerista jääty TAAS huohotin....

Muistitko ottaa lehmän pois konepelliltä?

(http://photos.hamariweb.com/photos/Funny-BMW-BULL-lolzzz-1716.jpg)

EI olis pitäny ottaa, olis ollu lämpönen konehuone....
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Opelmies - 13.01.14 - klo:21:46
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRE9JK2S8wIDUfUOm3NVFLtBAHcEObINtC-IRYHQAxNkw3JZftMow)
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: +250 - 13.01.14 - klo:21:53
MEillä oli ainoa liikkeelle lähtevä auto tänään Opel. Toinen saksanseisoja jäi sanan mukaisesti seisomaan paikalleen. Kävi hetken ja sihen jäi.

MOT. :)

Ja tää on taivahan tosi. Bimmerista jääty TAAS huohotin....

Muistitko ottaa lehmän pois konepelliltä?

(http://photos.hamariweb.com/photos/Funny-BMW-BULL-lolzzz-1716.jpg)
Meinas tulla iltamaidot näppäimille kun näin tän ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: SKN - 13.01.14 - klo:21:58
Hyi sua, kaikenlainen se saa sunkin piimät tiskiin... :o
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Varjo79 - 13.01.14 - klo:21:58
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Joo eihän sitä tehoa kokoaikaa pysty hyödyntämään... Vain puolet ajasta  ;D

Tulee mieleen yksi tuttu joka elvisteli 200 heppaisella Bemarillaan vuosikaudet. Kyllä kulki kovaa ja kumit kiljuivat. Penkkitestissä tehot putosivat 150 heppaan, mut ei se menoa haitannut, samaa vauhtia se silti kulki  ;D
Vaparibensa tietenki?? Mullakin oli viimeiseksi vaan ohjelma tehty niin että pitäis olla 160hv kun oli vakiokytkin ja ennen sitä ohjelmaa ja  isompaa turboa niin penkissä isompien suuttimien kanssa löytyi 148hv/389nm ja siis 90hv versio   ::)  Kaverilla oli 215hv/382nm bensaturbo ibizassa että hiukan on diisselin ja bensakoneissa eroa väännössä...
Hmm kyllähän viritetty diesel on mukava ajella ::) Esim om606 on oiva aihio ja on sitte sitä vääntöä vähintään tarpeeksi :P Ei ainakaan manuaali lootat meinaa pärjätä tuon kanssa :-[ Mutta kyllä tuommoinen alkujaan 2.3l bensa koneskin kovasti koittaa ruvvata akselia kun kunnolla remmillä ruoskii 8) No mutta aiheeseen. Kokeile bensaa ja dieseliä niin tiedät kumman puikoissa on kotoisampi olo. Eli osta sellainen auto joka on omastamielestäsi mukavin ajella 8) Noilla kilsoilla varmaankin bensa tulee halvemmaksi :-\
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.01.14 - klo:22:01
Ooppelissa on aina se hyvä puoli et joku naarmu tai jonkun koristelistan putoaminen moottoritielle ei harmita ollenkaan  :D
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: zetor8045 - 13.01.14 - klo:22:12
Joku just lukee jotain autolehtiä ja valitsee uutta autoaan vääntömomentin ja tehon perusteella. Sitten käyttää tuosta tehosta maksimissaan 40-50%, mutta onpahan komiaa  ;D
Joo eihän sitä tehoa kokoaikaa pysty hyödyntämään... Vain puolet ajasta  ;D

Tulee mieleen yksi tuttu joka elvisteli 200 heppaisella Bemarillaan vuosikaudet. Kyllä kulki kovaa ja kumit kiljuivat. Penkkitestissä tehot putosivat 150 heppaan, mut ei se menoa haitannut, samaa vauhtia se silti kulki  ;D
Vaparibensa tietenki?? Mullakin oli viimeiseksi vaan ohjelma tehty niin että pitäis olla 160hv kun oli vakiokytkin ja ennen sitä ohjelmaa ja  isompaa turboa niin penkissä isompien suuttimien kanssa löytyi 148hv/389nm ja siis 90hv versio   ::)  Kaverilla oli 215hv/382nm bensaturbo ibizassa että hiukan on diisselin ja bensakoneissa eroa väännössä...
Hmm kyllähän viritetty diesel on mukava ajella ::) Esim om606 on oiva aihio ja on sitte sitä vääntöä vähintään tarpeeksi :P Ei ainakaan manuaali lootat meinaa pärjätä tuon kanssa :-[ Mutta kyllä tuommoinen alkujaan 2.3l bensa koneskin kovasti koittaa ruvvata akselia kun kunnolla remmillä ruoskii 8) No mutta aiheeseen. Kokeile bensaa ja dieseliä niin tiedät kumman puikoissa on kotoisampi olo. Eli osta sellainen auto joka on omastamielestäsi mukavin ajella 8) Noilla kilsoilla varmaankin bensa tulee halvemmaksi :-\
Niin eihän nuo nykydiisselit tehdaskuntoisina välttämättä kummoisia ole eli sama juttu kuin työkonepuolella että luonne puuttuu..
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Oksa - 14.01.14 - klo:08:25
saabiko ooppelilla ajella moottoriteilläkin?   eikös siellä ole jotain rajoituksia ajeluvälineistä?      ite en tiiä kun en ole motaria koskaan nähnykään........          tojoa ei uskalla viedä sille, tiiä vaikka villiintyis ...
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: JösseJänis - 14.01.14 - klo:10:06
Tulipas viesti poikineen – pureksimista tuossa riittää – Täytyy sanoa notta riiseli on lähtökohtaisesti  ollut mielessä. Saa nähdä - Varmaa myös on jotta uusissa autoissa on moottorista riippumatta vikaherkkää tekniikkaa – vanha mersu olisi varmapeli – miten nuo hiukkasloukut esim toimii vuosien saatossa.

Tuliko kukaan katsoneeksi, kun viime viikolla alkoi sellainen amerikkalainen sarja, jonka ideana oli sähköjen katoaminen totaalisesti maailmasta. Syytä ei ole vielä selvitetty, mutta kenties jonkinlainen elektromagneettinen pulssi on kysymyksessä. Sarjassa kuvataan maailmaa 15 vuotta sähköjen häviämisen jälkeen.

Toki tietysti tiedonkulku ja liikenne vaikeutuvat, sodankäynti muuttaa muotoaanja kaupungit autioituvat, kun metrotunnelit täyttyvät vedellä ja pakasteet sulavat, lämmitys lakkaa, valaistus pimenee ja mikroaaltouunista ei kuulu pling.

Mutta mutta.... viranomaiset liikkuvat ratsain ja poliisilla on aseinaan miekat ja suusta ladattavat musketit!

Mihin ne diesel-mersut jäivät? Imikö ne sama musta aukko, joka vei konetuliaseet ja puoliautomaattipistoolit.

Hävisikö maailmasta 15 vuodessa kyky tehdä perusmallisia dieselmoottoreita?




Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Suki - 14.01.14 - klo:10:21
Molemmat autot CDIeseleitä. Avovaimo muualla töissä ja siviiliautolla suhataankin yli 30 tkm vuoteen. Paku maatalousautona, noin kymppitonni tulee kilsoja vuodessa siihen.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Petri - 14.01.14 - klo:10:43
Hävisikö maailmasta 15 vuodessa kyky tehdä perusmallisia dieselmoottoreita?
Homma toimii vain mäkisillä alueilla, jossa saada startti aikaiseksi "luonnonvoimin"... Tai kait sen Mesen riski mies kammellakin käyntiin pyöräyttää? Vai syntyykö kyliin ja taajamiin käyntiinvetäjien ammattikunta, joiden tehtävänä on pitää ainakin yksi kuljetin käynnissä koko ajan, sen avulla sitten kiskotaan lepovuorossa olevia käyntiin?

Tämä tuli vain mieleen, kun joskus pojankossina matkattiin kaverin isän 200-Mesen kyydissä halki talviöisen Pohjanmaan; latausvalo alkoi palaa jo Oulussa, kuutamon valossa säästettiin sähköä ja vain jonkun tullessa vastaan laitettiin parkit päälle.

Toistaiseksi autot bensoja, myös avolavat. Tulee niin vähän kilometrejä, että bensapakujen halvemmalla hinnalla korvaa moneen kertaan kalliimman sopan.

Petri
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: JösseJänis - 14.01.14 - klo:12:21
Hävisikö maailmasta 15 vuodessa kyky tehdä perusmallisia dieselmoottoreita?
Homma toimii vain mäkisillä alueilla, jossa saada startti aikaiseksi "luonnonvoimin"... Tai kait sen Mesen riski mies kammellakin käyntiin pyöräyttää? Vai syntyykö kyliin ja taajamiin käyntiinvetäjien ammattikunta, joiden tehtävänä on pitää ainakin yksi kuljetin käynnissä koko ajan, sen avulla sitten kiskotaan lepovuorossa olevia käyntiin?

Pysäköintiä varten voisi rakentaa ramppeja, joille autot peruutettaisiin odottamaan mäkilähtöä. Lisäksi autossa voisi olla moottorivoimalla viritettävä jousi, jolla saataisi tarvittava starttivauhti joko autolle tai pelkälle moottorille. Cugnot´n höyyryautokin liikkui jo 1700-luvun lopulla http://www.youtube.com/watch?v=Ab5UVdxHPcY. Luulisi 250 vuotta myöhemmin osattavan tehdä parempiakin.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: junttieinari - 14.01.14 - klo:13:37
Tulipas viesti poikineen – pureksimista tuossa riittää – Täytyy sanoa notta riiseli on lähtökohtaisesti  ollut mielessä. Saa nähdä - Varmaa myös on jotta uusissa autoissa on moottorista riippumatta vikaherkkää tekniikkaa – vanha mersu olisi varmapeli – miten nuo hiukkasloukut esim toimii vuosien saatossa.

Tuliko kukaan katsoneeksi, kun viime viikolla alkoi sellainen amerikkalainen sarja, jonka ideana oli sähköjen katoaminen totaalisesti maailmasta. Syytä ei ole vielä selvitetty, mutta kenties jonkinlainen elektromagneettinen pulssi on kysymyksessä. Sarjassa kuvataan maailmaa 15 vuotta sähköjen häviämisen jälkeen.

Toki tietysti tiedonkulku ja liikenne vaikeutuvat, sodankäynti muuttaa muotoaanja kaupungit autioituvat, kun metrotunnelit täyttyvät vedellä ja pakasteet sulavat, lämmitys lakkaa, valaistus pimenee ja mikroaaltouunista ei kuulu pling.

Mutta mutta.... viranomaiset liikkuvat ratsain ja poliisilla on aseinaan miekat ja suusta ladattavat musketit!

Mihin ne diesel-mersut jäivät? Imikö ne sama musta aukko, joka vei konetuliaseet ja puoliautomaattipistoolit.

Hävisikö maailmasta 15 vuodessa kyky tehdä perusmallisia dieselmoottoreita?

Vaikka se EMP rikkoisi sen hetkisiä sähkölaitteita, niin ei kai se kuitenkaan estäisi uusia rakentamasta?  :o
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: JösseJänis - 14.01.14 - klo:13:55
Tulipas viesti poikineen – pureksimista tuossa riittää – Täytyy sanoa notta riiseli on lähtökohtaisesti  ollut mielessä. Saa nähdä - Varmaa myös on jotta uusissa autoissa on moottorista riippumatta vikaherkkää tekniikkaa – vanha mersu olisi varmapeli – miten nuo hiukkasloukut esim toimii vuosien saatossa.

Tuliko kukaan katsoneeksi, kun viime viikolla alkoi sellainen amerikkalainen sarja, jonka ideana oli sähköjen katoaminen totaalisesti maailmasta. Syytä ei ole vielä selvitetty, mutta kenties jonkinlainen elektromagneettinen pulssi on kysymyksessä. Sarjassa kuvataan maailmaa 15 vuotta sähköjen häviämisen jälkeen.

Toki tietysti tiedonkulku ja liikenne vaikeutuvat, sodankäynti muuttaa muotoaanja kaupungit autioituvat, kun metrotunnelit täyttyvät vedellä ja pakasteet sulavat, lämmitys lakkaa, valaistus pimenee ja mikroaaltouunista ei kuulu pling.

Mutta mutta.... viranomaiset liikkuvat ratsain ja poliisilla on aseinaan miekat ja suusta ladattavat musketit!

Mihin ne diesel-mersut jäivät? Imikö ne sama musta aukko, joka vei konetuliaseet ja puoliautomaattipistoolit.

Hävisikö maailmasta 15 vuodessa kyky tehdä perusmallisia dieselmoottoreita?

Vaikka se EMP rikkoisi sen hetkisiä sähkölaitteita, niin ei kai se kuitenkaan estäisi uusia rakentamasta?  :o

Paitsi, jos niiden rakentamiseen tarvitaan sähkölaitteita?
Tai sitten se pulssi on päällä koko ajan?
Mutta mikään ei kai selitä muoviämpärin ja konekiväärin katoamista?
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: hiluhi - 14.01.14 - klo:15:03
Tulipas viesti poikineen – pureksimista tuossa riittää – Täytyy sanoa notta riiseli on lähtökohtaisesti  ollut mielessä. Saa nähdä - Varmaa myös on jotta uusissa autoissa on moottorista riippumatta vikaherkkää tekniikkaa – vanha mersu olisi varmapeli – miten nuo hiukkasloukut esim toimii vuosien saatossa.

Tuliko kukaan katsoneeksi, kun viime viikolla alkoi sellainen amerikkalainen sarja, jonka ideana oli sähköjen katoaminen totaalisesti maailmasta. Syytä ei ole vielä selvitetty, mutta kenties jonkinlainen elektromagneettinen pulssi on kysymyksessä. Sarjassa kuvataan maailmaa 15 vuotta sähköjen häviämisen jälkeen.

Toki tietysti tiedonkulku ja liikenne vaikeutuvat, sodankäynti muuttaa muotoaanja kaupungit autioituvat, kun metrotunnelit täyttyvät vedellä ja pakasteet sulavat, lämmitys lakkaa, valaistus pimenee ja mikroaaltouunista ei kuulu pling.

Mutta mutta.... viranomaiset liikkuvat ratsain ja poliisilla on aseinaan miekat ja suusta ladattavat musketit!

Mihin ne diesel-mersut jäivät? Imikö ne sama musta aukko, joka vei konetuliaseet ja puoliautomaattipistoolit.

Hävisikö maailmasta 15 vuodessa kyky tehdä perusmallisia dieselmoottoreita?

Vaikka se EMP rikkoisi sen hetkisiä sähkölaitteita, niin ei kai se kuitenkaan estäisi uusia rakentamasta?  :o

Paitsi, jos niiden rakentamiseen tarvitaan sähkölaitteita?
Tai sitten se pulssi on päällä koko ajan?
Mutta mikään ei kai selitä muoviämpärin ja konekiväärin katoamista?

Nykyisten tuliaseiden hylsyjen ja luotien valmistus ilman sähköä hieman työlästä, mutta toki tehtävissä. Hinnat vaan saattais olla aika kovat.

Muoviämpärit hapertuneet vuosien saatossa.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Oksa - 14.01.14 - klo:16:45
tollaset ohjlemat luo vain hysteriaa järkijaakkojen maassa.    ei kait nuo kaupuntin maisematkaan noin paljon muutu kuin näytetty.  eihän sernopyylissäkään ole ton näköstä.                                    anerikassa ovatten varmaan ampuneet kaikki patit ja tussarit paskaks heti kun sähköt mäni!    varmuuden vuoksi!
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: maanviljelija - 14.01.14 - klo:21:25
Jos saisin just sen  auton, minkä haluan niin tuossa pihassa seisoisi Jaguaari, mutta järjellä ajatellen siinä seisoo micra, ainakin toistaseksi. Mitä järkee on laittaa kallis ja syöppö auto, kun työmatka on viisikymmentä metriä? Olen toki tänä talvena ajanut tuonkin matkan autolla, kun piha on kuin sian selkä, mutta karvat puuttuu. Mun  egoni ei tarvi jatketta.
Töissä ollessani ajoin diesillä parikymmentä vuotta ja alla kunnon kitkat talvisin. Aika harvoin tuli ojanpenkkoja mittailtua kilometreihin nähden.
Mitä sä sillä Jaguaarilla tekisit navettapoluilla? Ja muutenkin osoittaa vain että naiset ei ymmärrä autoista mitään. Paitsi meillä kun emäntä haaveilee kunnon maasturista jossa voi istua korkealla, näkee hyvin, on turvallinen ja pääsee perille huonommillakin keleillä. Hesarissa oli se sähköauto Tekla, hyvä peli asfalttikaduilla ehkä mutta kun on lunta? On Norjan(!) ostetuin auto mikä vain kertoo jotain norjalaisista. Ei ihme että ruotsalaiset pitää niitä vähän yksinkertaisina!
Nyt päästiin aiheeseen. En ymmärrä autosta mitään, se on totta. Mutta uskallan väittää, että olen ihan kunnioitettavan määrän niitä ajokilometrejä jo mittariin saalistanut. Voi olla, että  jopa enemmän kuin sinä arvon maanviljelijä. ::)
Se että haluaisin Jaguaarin on puhtaasti tunneperäinen juttu, en ole koskaan edes ajanut sellaisella. ;D
Sen takia, että työmatka on noin lyhyt pihalla seisoo edelleen micra, vain hupikäyttöön. ;D
Jaguar on englantilainen auto! Japsit, sakut ja ruotsalaiset tekee parhaat autot. Ja ajokilometrejä on kai takana minullakin pari miljoonaa että jotain tiedän minäkin.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Tiimo - 15.01.14 - klo:20:25
Ei kun etanoli.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Cynic - 15.01.14 - klo:20:43
Nitrometaani
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Opelmies - 15.01.14 - klo:21:22
Jet A-1.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: de Citonni - 15.01.14 - klo:21:31
pensalla männään. ei tollaseen ajoon tieseliä kannata!                                   muuten joskus tullu mieleen että milloinkanahan herrat keskii ruveta mittailemaan todellisia päästöjä esm. katastuskonttoreilla?     on nimittäin niin paljon webastoja noissa nykyautoissa ja kun net polttelee samaa kuin auto ja kun niitä päästöjä nyt muka aletaan tosissaan kyyläämään....    joissain parkkipaikoilla talvisin olen huomannu että sellanen keskenpalaneen tiiselin haju leijailee tasasena mattona kun eberit hönkii lämpöä kotteroihin, miten liet niiden huoltojen kanssa?  tehdään siinä vaiheessa kun ei enää toimi!

Noissa Ebereissä yms. on aika hyvä "omavalvonta". Jos ne eivät toimi, niin ne eivät käynnisty.

Mutta laskentaanko uusien dieseleihin kulutukseen se, että talviajossa tarvitaan lisälämmitintä  ???

En mä webaria tarvi kun alkulämmitykseen talvella. Kolme desiä vie puolessa tunnissa, eli ei paha. Etusäleikkö on talvella peitossa ja hyvin tuntuu lämpö riittävän. Emännän auto on bensakoneella.
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: JD6630 - 15.01.14 - klo:22:38
Ei kun etanoli.
Eli pitää ostaa saabbi?
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: piki1 - 15.01.14 - klo:22:44
Ei kun etanoli.
Eli pitää ostaa saabbi?
semmonen on jo
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: 42 - 16.01.14 - klo:14:42
Hävisikö maailmasta 15 vuodessa kyky tehdä perusmallisia dieselmoottoreita?
Homma toimii vain mäkisillä alueilla, jossa saada startti aikaiseksi "luonnonvoimin"... Tai kait sen Mesen riski mies kammellakin käyntiin pyöräyttää? Vai syntyykö kyliin ja taajamiin käyntiinvetäjien ammattikunta, joiden tehtävänä on pitää ainakin yksi kuljetin käynnissä koko ajan, sen avulla sitten kiskotaan lepovuorossa olevia käyntiin?

Tämä tuli vain mieleen, kun joskus pojankossina matkattiin kaverin isän 200-Mesen kyydissä halki talviöisen Pohjanmaan; latausvalo alkoi palaa jo Oulussa, kuutamon valossa säästettiin sähköä ja vain jonkun tullessa vastaan laitettiin parkit päälle.

Toistaiseksi autot bensoja, myös avolavat. Tulee niin vähän kilometrejä, että bensapakujen halvemmalla hinnalla korvaa moneen kertaan kalliimman sopan.

Petri
Juu pakuissa ainakin käytettynä on hankintahinnassa eroa, mutta h-autoissa hinta lienee suurin piirtein sama.

http://tekniikanmaailma.fi/autot/autohinnasto/malli
http://static.iltalehti.fi/kuvat/liitteet/vaihtoautoextra2013.pdf

Mitenkään kantaa vielä ottamatta
http://www.nettiauto.com/uudet-autot/toyota/avensis
Otsikko: Vs: Pensa vai diesel
Kirjoitti: Petri - 16.01.14 - klo:19:18
Juu pakuissa ainakin käytettynä on hankintahinnassa eroa, mutta h-autoissa hinta lienee suurin piirtein sama.
Jees, silloin kun puhutaan "normaaleista" autonhinnoista. Tällaisissa muutaman tonnin kuljettimissa, joilla me ajelemme, dieselit ovat yleensä jo aika loppuunajettuja (poikkeuksin, toki), mutta bensavehkeitä saattaa löytää tosi helmiä, joista on iloa vielä vuosiksi. Mutta tällaisillahan Automiehet eivät ajele, kinnereillä...

Petri