Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SAS - 14.12.13 - klo:21:08

Otsikko: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SAS - 14.12.13 - klo:21:08
http://www.koneviesti.fi/lehti/1813/fi_FI/kuutoset/
Tuollanen OK 6 oli vuosina 69-71 uutena ostettiin,toiset ajo kolmos ja neloskoneilla.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: TDK - 14.12.13 - klo:21:21
Voi hitsinvitsi. Allgaier ap17 hankittiin uutena -52, toiset ajeli vielä HEVOSELLA..
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Ala-Pertti - 14.12.13 - klo:21:30
Voi hitsinvitsi. Allgaier ap17 hankittiin uutena -52, toiset ajeli vielä HEVOSELLA..


voi hitsinvitsi. onko se vielä sinulla.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Hervast - 14.12.13 - klo:21:31
Sassilassa tehtiin samat hommat kuutosella mitä muissä pienemmillä koneilla.

Mikä meni vikaan ? Oliko pelkkä näyttämisenhalu taustalla ?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Opelmies - 14.12.13 - klo:21:32
Sassilassa tehtiin samat hommat kuutosella mitä muissä pienemmillä koneilla.

Mikä meni vikaan ? Oliko pelkkä näyttämisenhalu taustalla ?

Ei halunnu ostaa kotimaista?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 14.12.13 - klo:21:33
Hitsinvitsi meillä ensimmäinen oli Kullervo !
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SAS - 14.12.13 - klo:21:39
Sassilassa tehtiin samat hommat kuutosella mitä muissä pienemmillä koneilla.

Mikä meni vikaan ? Oliko pelkkä näyttämisenhalu taustalla ?
Suuret pintaalat vaativat paljon voimaa ! ;)
Tosiaan tuolla ajettiin puutavaraa järveen .
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Opelmies - 14.12.13 - klo:21:40
Sassilassa tehtiin samat hommat kuutosella mitä muissä pienemmillä koneilla.

Mikä meni vikaan ? Oliko pelkkä näyttämisenhalu taustalla ?
Suuret pintaalat vaativat paljon voimaa ! ;)
color]

Molemmat hehtaarit?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SAS - 14.12.13 - klo:21:41
Sassilassa tehtiin samat hommat kuutosella mitä muissä pienemmillä koneilla.

Mikä meni vikaan ? Oliko pelkkä näyttämisenhalu taustalla ?

Ei halunnu ostaa kotimaista?
Eipä silloin ollut Valmetilla kuutoskonetta tarjolla oli vain 700 ja 900.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SAS - 14.12.13 - klo:21:44
Sassilassa tehtiin samat hommat kuutosella mitä muissä pienemmillä koneilla.

Mikä meni vikaan ? Oliko pelkkä näyttämisenhalu taustalla ?
Suuret pintaalat vaativat paljon voimaa ! ;)
color]

Molemmat hehtaarit?Ei kannatta kertoa pintaaloja silloin ja nyt ettei rupea Aatami kajehtimaan  ;) :D
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: TDK - 15.12.13 - klo:06:29
Voi hitsinvitsi. Allgaier ap17 hankittiin uutena -52, toiset ajeli vielä HEVOSELLA..


voi hitsinvitsi. onko se vielä sinulla.
Kyllä se tuolla tallissa täysin ajokunnossa majailee.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: nuffieldmaster - 15.12.13 - klo:07:49
Mikäpäs traktori oli 70 luvun puolivälissä myydyin kutonen  8)
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SAS - 15.12.13 - klo:09:18
Mikäpäs traktori oli 70 luvun puolivälissä myydyin kutonen  8)
Meillä oli tuota ok ennen 10/60 rahtiajossa ,mutta kävi liian pieneksi ja se jäi maataloushommiin muiden traktoreiden kanssa.
Nuffieldmaster milloin tuli ensimmäiset kutosnuffit suomeen oliko ne kaikki nelivetoja eli brauneja.
Oliko tuo kutonen miten kestävä kun ainakin nelonen oli putkiltaan heikko.?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SamiT - 15.12.13 - klo:09:32
Mikäpäs traktori oli 70 luvun puolivälissä myydyin kutonen  8)

Kartano-leukku toki, halvin ja kevyin kuutoskone markkinoilla silloin. Täälläpäin oli tuommmoinen kenttäsahurilla pyörityskoneena pari vuotta 80-luvun alussa, vaihtoi sitten uuteen 505 Valmettiin ja sillä sahasikin sitten pitkästi yli 10000 tuntia eläkeikään asti.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: sorkkis - 15.12.13 - klo:09:40
Mikäpäs traktori oli 70 luvun puolivälissä myydyin kutonen  8)

Leylanti juu . Melkein BELARUKSEN tehoinen ;D
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.12.13 - klo:10:07
Mikäpäs traktori oli 70 luvun puolivälissä myydyin kutonen  8)

Kartano-leukku toki, halvin ja kevyin kuutoskone markkinoilla silloin. Täälläpäin oli tuommmoinen kenttäsahurilla pyörityskoneena pari vuotta 80-luvun alussa, vaihtoi sitten uuteen 505 Valmettiin ja sillä sahasikin sitten pitkästi yli 10000 tuntia eläkeikään asti.
Pyttyjen määrä puolittu, miten kävi tehojen?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: 42 - 15.12.13 - klo:10:11
Mikäpäs traktori oli 70 luvun puolivälissä myydyin kutonen  8)

Kartano-leukku toki, halvin ja kevyin kuutoskone markkinoilla silloin. Täälläpäin oli tuommmoinen kenttäsahurilla pyörityskoneena pari vuotta 80-luvun alussa, vaihtoi sitten uuteen 505 Valmettiin ja sillä sahasikin sitten pitkästi yli 10000 tuntia eläkeikään asti.
Pyttyjen määrä puolittu, miten kävi tehojen?
Vaan onko 6-leukus sama rokonarpitauti joka puhkoi sylinteriputket 4- pyttyisistä 5000h välein?  ::)
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.12.13 - klo:10:16
Mikäpäs traktori oli 70 luvun puolivälissä myydyin kutonen  8)

Kartano-leukku toki, halvin ja kevyin kuutoskone markkinoilla silloin. Täälläpäin oli tuommmoinen kenttäsahurilla pyörityskoneena pari vuotta 80-luvun alussa, vaihtoi sitten uuteen 505 Valmettiin ja sillä sahasikin sitten pitkästi yli 10000 tuntia eläkeikään asti.
Pyttyjen määrä puolittu, miten kävi tehojen?
Vaan onko 6-leukus sama rokonarpitauti joka puhkoi sylinteriputket 4- pyttyisistä 5000h välein?
Ei sitä varmaan muuten vaihtais kutosesta kolmoseen ;D
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: 42 - 15.12.13 - klo:10:21
Mikäpäs traktori oli 70 luvun puolivälissä myydyin kutonen  8)

Kartano-leukku toki, halvin ja kevyin kuutoskone markkinoilla silloin. Täälläpäin oli tuommmoinen kenttäsahurilla pyörityskoneena pari vuotta 80-luvun alussa, vaihtoi sitten uuteen 505 Valmettiin ja sillä sahasikin sitten pitkästi yli 10000 tuntia eläkeikään asti.
Pyttyjen määrä puolittu, miten kävi tehojen?
Vaan onko 6-leukus sama rokonarpitauti joka puhkoi sylinteriputket 4- pyttyisistä 5000h välein?
Ei sitä varmaan muuten vaihtais kutosesta kolmoseen ;D
Väärä mies vastasi – tyhjentävää vastausta nuffinmieheltä odotan ( selviää tämäkin sairauden lopullinen  syy ) – joka tietysti on leukun tyhmässä käyttäjässä
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: BACKSPACE - 15.12.13 - klo:11:15
Meiltä maanviljelys olisi loppunut jos 80-luvulla, jos oltaisiin lähdetty Nuffi/Leukku-linjalle  ;D

Onneksi Deere-aika alkoi jo 60-luvun lopussa, ei ole tarvinnut sen jälkeen paljon selitellä  :D
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: TDK - 15.12.13 - klo:11:41
Leukkumiehistä en tiedä sanoa mutta näistä viesteistä voi päätellä jonkun muun
tyhmyyden olevan huomattavan korkealla tasolla.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mää vai - 15.12.13 - klo:11:48
Leukkumiehistä en tiedä sanoa mutta näistä viesteistä voi päätellä jonkun muun
tyhmyyden olevan huomattavan korkealla tasolla.

Tyhmä tai ei, mutta näin kolmen lelulantin omistajana (yksi tosin vammaksen suojissa) ei sitä kyllä lähtisi täällä huutelemaan saati kylillä. :-X
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: klapikasa - 15.12.13 - klo:12:27
john deerellä aloitettu -37, sotien jälkeen volvoilla olisko -67 tuli ensimäinen super nelosen County. Sen muistan kun noi vanhat ukot silloin piti sitä ihan mahottoman kun sillä pääsi avo ojan yli.  Sen uskon kun silloisilla traktoreilla ei voinut edes ajaa märällä pellolla edes.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: JösseJänis - 15.12.13 - klo:23:41
Voi hitsinvitsi. Allgaier ap17 hankittiin uutena -52, toiset ajeli vielä HEVOSELLA..

Härjillä kynnettiin. Naapuriheimolla oli vielä orjia auran edessä.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mike - 16.12.13 - klo:00:33
Koneviestin kuutosjutussa ihmetyttää nuo hytit,pilattu traktorit moisilla hökötyksillä ja missä oli Väli-Toralan V8?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: icefarmer - 16.12.13 - klo:01:08
http://www.konedata.net/Traktorit/MF1080.htm

tuo vasemman puoleinen hytti lienee fergun omaa suunnittelua, oikeanpuoleinen on ilmeisesti foortilta lainattu :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: TDK - 16.12.13 - klo:09:16
Voi hitsinvitsi. Allgaier ap17 hankittiin uutena -52, toiset ajeli vielä HEVOSELLA..

Härjillä kynnettiin. Naapuriheimolla oli vielä orjia auran edessä.
Täällä naapurin auraa veti emäntä.

Härji? Onko se joku itäsaksalainen kuulantyöntäjä?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mää vai - 16.12.13 - klo:11:41
Voi hitsinvitsi. Allgaier ap17 hankittiin uutena -52, toiset ajeli vielä HEVOSELLA..

Härjillä kynnettiin. Naapuriheimolla oli vielä orjia auran edessä.
Täällä naapurin auraa veti emäntä.

Härji? Onko se joku itäsaksalainen kuulantyöntäjä?

Sää ootkin moommalainen se meinaa härkää eikä mitään ddr naisvoimistelijaa.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: JösseJänis - 16.12.13 - klo:19:44
Voi hitsinvitsi. Allgaier ap17 hankittiin uutena -52, toiset ajeli vielä HEVOSELLA..

Härjillä kynnettiin. Naapuriheimolla oli vielä orjia auran edessä.
Täällä naapurin auraa veti emäntä.

Härji? Onko se joku itäsaksalainen kuulantyöntäjä?

Härkäin ollessa aurain ees ei DDR:stä oltu vielä untakaan nähty. Visigootteja olivat ja muita germaaneja. Rooman ryöstivät v. 410 jkr. Tulijaisia eivät tuoneet, vaan veivät ne Galliaan, jonne jäivät. Alun perin olivat muuten Ruotsista nämä gootit, Götanmaalta eli Jööttaan maalta. Näin uskoi jo roomalainen historioitsija Tacitus, vaikkei tuolloin vielä tiennyt 300 vuotta myöhemmin tulevasta hyökkäyksestä. Lienevätkä Jösselle sukua nämä Jöötit? Joka tapauksessa Ruotsin kruununperijän puoliso on saanut arvonimen Länsi-Götanmaan herttua. Enkä kutsuisi Vickania kuulantyöntäjäksi, vaikka äitinsä saksalainen onkin. Ympäri mennään, kohta ollaan hufvud på cyckeln. Gammaldags uttryck finns också på svenska.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: David Brown - 16.12.13 - klo:20:20
MF.llä on aina osattu ohjaamosuunnittelu,jos ei ite ole sutta tehty se on tilattu,kuten 70luvun alussa,niin ja keskihebit sekä potkimet joita jokaista eri suuntaan poljettiin 8) ::) :P
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: 42 - 16.12.13 - klo:23:27
Tuosta leukun sylinteriputkista vielä – mikä sen putken oikeasti syö – turha sitten tarjota huono nestettä ;D
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: kantola - 17.12.13 - klo:00:59
Tuosta leukun sylinteriputkista vielä – mikä sen putken oikeasti syö – turha sitten tarjota huono nestettä ;D
Jos ei nesteet ja nuukuuksissaan singutettu vaihtoväli sekä valmistusmateriaalin laatu niin värähtelykavitaatio... huono tuenta putkilla? Myös nesteen heikko kierto ja siitä johtuvat lämpökuormituksen erot, yms, yms. ::)
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mah - 17.12.13 - klo:16:53
Tuosta leukun sylinteriputkista vielä – mikä sen putken oikeasti syö – turha sitten tarjota huono nestettä ;D
Jos ei nesteet ja nuukuuksissaan singutettu vaihtoväli sekä valmistusmateriaalin laatu niin värähtelykavitaatio... huono tuenta putkilla? Myös nesteen heikko kierto ja siitä johtuvat lämpökuormituksen erot, yms, yms. ::)
Kyllä syytä löytyi juuri noista nesteistäkin. Taisi noita tapauksia olla joskus 70-luvulla? Lisänä, etenkin leylandissa, taisivat olla putket kovin ohukaisia? Eikö niissä oltu lisätty koneen tilavuutta yllättäenkin sylinterin läpimittaa kasvattamalla. Lohkon poraus pysyi samana.... :-X
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: bouli - 17.12.13 - klo:17:01
Koneviestin kuutosjutussa ihmetyttää nuo hytit,pilattu traktorit moisilla hökötyksillä ja missä oli Väli-Toralan V8?

Joo, noista hyteistä mä olen kyllä ihan samaa mieltä, karmeita kötöstyksiä.
Mä en yhtään ihmettele miksi ukki oli aikanaan Korminkista nostanut Horsma-ohjaamon santakuopan pohjalle.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Oksa - 17.12.13 - klo:17:03
mutta kuinka monesta kajahti lais tallissa seisoessa?               oli net sentäs parempia kuin ne lastenrataskuomut kuiteskii!
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: koivumaki - 18.12.13 - klo:08:00
Tuosta leukun sylinteriputkista vielä – mikä sen putken oikeasti syö – turha sitten tarjota huono nestettä ;D

--jossain vaiheessa nuhvin/leukun lohkoa muutettiin isontamalla männän/putken halkaisijaa.Tästä seurasi sylinteriputkien painuminen
lohkoon.Muistaakseni sylinteriputkissa oli ainakin 384 leukussa yläkauluksen juuressa ura mistä osa putkista katkesi,vesi pesään.
--murhevariaatioita oli enempivähempi monenmoisia...
--meillä oli 384 UM 355n alla,moottorista katkesi sylinteriputki...
--noita putken painumisia on sitten korjailtu laittelemalla metallirenkaita kaulusten alle.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: 42 - 18.12.13 - klo:08:30
Tuosta leukun sylinteriputkista vielä – mikä sen putken oikeasti syö – turha sitten tarjota huono nestettä ;D
Jos ei nesteet ja nuukuuksissaan singutettu vaihtoväli sekä valmistusmateriaalin laatu niin värähtelykavitaatio... huono tuenta putkilla? Myös nesteen heikko kierto ja siitä johtuvat lämpökuormituksen erot, yms, yms. ::)
Kyllä syytä löytyi juuri noista nesteistäkin. Taisi noita tapauksia olla joskus 70-luvulla? Lisänä, etenkin leylandissa, taisivat olla putket kovin ohukaisia? Eikö niissä oltu lisätty koneen tilavuutta yllättäenkin sylinterin läpimittaa kasvattamalla. Lohkon poraus pysyi samana.... :-X
Nuo rokonarvet putken ulkopinnassa ihmetytti silloin aikoinaan – kantola laittoi kyllä arvailuja kehiin – ” värähtelykavitaatio ”- en tiedä , mutta jotain ihmeellistä siinä oli – ei ollut nesteestä kiinni. >:(

Entäs sitten nostolaite – pilkkikilpailuun hyvä – jos vaan reppu ei pudonnut ;D
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Antidesantti - 18.12.13 - klo:10:52
Nuo rokonarvet putken ulkopinnassa ihmetytti silloin aikoinaan – kantola laittoi kyllä arvailuja kehiin – ” värähtelykavitaatio ”- en tiedä , mutta jotain ihmeellistä siinä oli – ei ollut nesteestä kiinni. >:(

Värähtelykavitaatio - silläpä niitä keskeltäki tuettuja sylinteriputkia alako ilimestymään moottoreihin...     8)
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SAS - 18.12.13 - klo:20:08
Tällä tilalla on ollut lukuisa määrä nuffeja ,mutta ei yhtään leukkua.Sylinteriputket oli murheen ryyni ,joka talvi piti putket vaihtaa kun ykkösputki katkesi kauluksesta.Sitten pistettiin paksummat putket 100 mm tilalle eli 95 mm reiällä ne kestää.
Joissakin malleissa putket oli kromattu vesitilan puolelta ,mutta sekään ei auttanut.nuffien lohkot huononi loppua kohti koska tehtaalla oli huono työnteon henki ,lakkoja ym.
Koko lohko on englantilaiseen tapaan hippoisesti valurautaa sisältävä ,esim.kannenpultteja on nelosnuffin lohkossa yhtäpaljon kuin kolmosvallun lohkossa.
Muuten moottori on erittäin taloudellinen ja pehmeäkäyntinen ja varma käynnistymään myös pakkasella jos vaan kunnon öljyt.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: nuffieldmaster - 18.12.13 - klo:20:40
1961 BMC moottorin iskutilavuutta nostettiin ohentamalla sylinteriputkia. Putket aiheuttivat ongelmia katkeamisilla ja syöpymisillä, kyseessä on pitting ilmiö. Suurin osa koneista pelaa edelleen hyvin, syytä on vaikea kertoa.
http://www.thenuffieldandleylandtractorclub.co.uk/wp/wp-content/themes/nuffield/images%20two/Liner%20Cavitation.pdf

1967 tienoilla kampiakseli muuttui paksummaksi, samalla tuli massikan rotua nuhviin kun tractor research suunnitteli Nuffieldille uuden traktorimalliston. Tämä paksukaulainen kampiakseli aiheuttaa pahoja värinöitä muuten samaan kuin entiseen, erittäin kevytkäyntiseen moottoriin. Samaan aikaan oli paljon takuunalaisia mm. lohkon koneistusvikoja jotka aiheuttivat putkien painumista ja katkeamisia. Ongelmista olisi päästy kohtuudella, mutta keskon nihkeä takuukäsittely pahensi asiaa, korvattiin vain putki, vasta pitkän taistelun jälkeen lohkon uudelleen koneistus

Leyland aikana BMC pohjaista moottoria oli vuoteen 1972 asti, jolloin tuli kokonaan uusi 98 moottorisarja. Näissä putket ovat paksut ja värinöitä vaimentaa jo loppuaikoina bmc pohjaisiinkin koneisiin tullut värinänvaimennin. Nämä ovat erittäin luotettavia moottoreita, ja erittäin luotettavan moottorin maineessa ympäri maailman. Omat ongelmansa näilläkin, eli samat kuin muillakin vesikauhuisilla moottoreilla, putkien tiivisteet kovettuvat ja niitä on aika ajoin korjailtava.

Tässä ei ole kaikkia juttuja listattu, kuten ei juuri ollenkaan näiden moottoreiden lukuisista erinomaisista ominaisuuksista.





Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SAS - 18.12.13 - klo:20:54
1961 BMC moottorin iskutilavuutta nostettiin ohentamalla sylinteriputkia. Putket aiheuttivat ongelmia katkeamisilla ja syöpymisillä, kyseessä on pitting ilmiö. Suurin osa koneista pelaa edelleen hyvin, syytä on vaikea kertoa.
http://www.thenuffieldandleylandtractorclub.co.uk/wp/wp-content/themes/nuffield/images%20two/Liner%20Cavitation.pdf

1967 tienoilla kampiakseli muuttui paksummaksi, samalla tuli massikan rotua nuhviin kun tractor research suunnitteli Nuffieldille uuden traktorimalliston. Tämä paksukaulainen kampiakseli aiheuttaa pahoja värinöitä muuten samaan kuin entiseen, erittäin kevytkäyntiseen moottoriin. Samaan aikaan oli paljon takuunalaisia mm. lohkon koneistusvikoja jotka aiheuttivat putkien painumista ja katkeamisia. Ongelmista olisi päästy kohtuudella, mutta keskon nihkeä takuukäsittely pahensi asiaa, korvattiin vain putki, vasta pitkän taistelun jälkeen lohkon uudelleen koneistus

Leyland aikana BMC pohjaista moottoria oli vuoteen 1972 asti, jolloin tuli kokonaan uusi 98 moottorisarja. Näissä putket ovat paksut ja värinöitä vaimentaa jo loppuaikoina bmc pohjaisiinkin koneisiin tullut värinänvaimennin. Nämä ovat erittäin luotettavia moottoreita, ja erittäin luotettavan moottorin maineessa ympäri maailman. Omat ongelmansa näilläkin, eli samat kuin muillakin vesikauhuisilla moottoreilla, putkien tiivisteet kovettuvat ja niitä on aika ajoin korjailtava.

Tässä ei ole kaikkia juttuja listattu, kuten ei juuri ollenkaan näiden moottoreiden lukuisista erinomaisista ominaisuuksista.
Monesta nuffista meilläkin syöpyi putki puhki tai o-renkaan kohdalta ja vesi Kampikammioon.
N 98 on huomattavasti parempi moottori se on totta.
Viimeiseen saatiin uusi lohko Keskolta koska sitä ei saanut pitäväksi laisinkaan,se muuten oli jo leukun lohko ,mutta ei N 98.
Oliko tuo kuutonen miten kestävä nuffieldmaster ?
Älkää laittako raanavettä syyleriin jos siinä on rautaa.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.12.13 - klo:21:01
Kaikkista märkäputkikoneista voi tiivisteet mennä, mutta miksi joitain moottoreita vaivaa putkien puhkisyöpyminen? Ei riitä selitykseksi nesteiden vaihtamattomuus?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: nuffieldmaster - 18.12.13 - klo:21:02
Kaikkista märkäputkikoneista voi tiivisteet mennä, mutta miksi joitain moottoreita vaivaa putkien puhkisyöpyminen? Ei riitä selitykseksi nesteiden vaihtamattomuus?

Luitko tuon linkin missä on iso juttu pitting -ilmiöstä?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: nuffieldmaster - 18.12.13 - klo:21:04
1961 BMC moottorin iskutilavuutta nostettiin ohentamalla sylinteriputkia. Putket aiheuttivat ongelmia katkeamisilla ja syöpymisillä, kyseessä on pitting ilmiö. Suurin osa koneista pelaa edelleen hyvin, syytä on vaikea kertoa.
http://www.thenuffieldandleylandtractorclub.co.uk/wp/wp-content/themes/nuffield/images%20two/Liner%20Cavitation.pdf

1967 tienoilla kampiakseli muuttui paksummaksi, samalla tuli massikan rotua nuhviin kun tractor research suunnitteli Nuffieldille uuden traktorimalliston. Tämä paksukaulainen kampiakseli aiheuttaa pahoja värinöitä muuten samaan kuin entiseen, erittäin kevytkäyntiseen moottoriin. Samaan aikaan oli paljon takuunalaisia mm. lohkon koneistusvikoja jotka aiheuttivat putkien painumista ja katkeamisia. Ongelmista olisi päästy kohtuudella, mutta keskon nihkeä takuukäsittely pahensi asiaa, korvattiin vain putki, vasta pitkän taistelun jälkeen lohkon uudelleen koneistus

Leyland aikana BMC pohjaista moottoria oli vuoteen 1972 asti, jolloin tuli kokonaan uusi 98 moottorisarja. Näissä putket ovat paksut ja värinöitä vaimentaa jo loppuaikoina bmc pohjaisiinkin koneisiin tullut värinänvaimennin. Nämä ovat erittäin luotettavia moottoreita, ja erittäin luotettavan moottorin maineessa ympäri maailman. Omat ongelmansa näilläkin, eli samat kuin muillakin vesikauhuisilla moottoreilla, putkien tiivisteet kovettuvat ja niitä on aika ajoin korjailtava.

Tässä ei ole kaikkia juttuja listattu, kuten ei juuri ollenkaan näiden moottoreiden lukuisista erinomaisista ominaisuuksista.
Monesta nuffista meilläkin syöpyi putki puhki tai o-renkaan kohdalta ja vesi Kampikammioon.
N 98 on huomattavasti parempi moottori se on totta.
Viimeiseen saatiin uusi lohko Keskolta koska sitä ei saanut pitäväksi laisinkaan,se muuten oli jo leukun lohko ,mutta ei N 98.
Oliko tuo kuutonen miten kestävä nuffieldmaster ?
Älkää laittako raanavettä syyleriin jos siinä on rautaa.

Mulla ei ole kutosesta kuin kuulopuheiden perusteella tehdyt huomiot, ja erittäin taloudellisina ja kestävinä niitä pidetään, eihän niissä ole erona muuta kuin nokka-akseli, kampiakseli, kansi, lohko jne. Putket, vesipumput yms. samat.

Joku moitti nuhvin lohkoja ja valuja heikoiksi, kannattaa lukea tuo topic, siinnä metallurgian ammattilainen koostaa tehdyt testit joka äijän ymmärrettävään muotoon. Lopullinen raportti tulee myöhemmin: http://www.nuhvi.net/foorumi/viewforum.php?f=1
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mah - 18.12.13 - klo:21:41
Nuo lohkohässäkät taisivat viedä silloin kivikausilla nuffieldin ja leylandinkin maineen, vaikka moottorit pian paranivatkin. :'( Ainakin täällä päin oli nuffieldeja useissakin taloissa, mutta viimeisiä 60-luvun päätteen nuffieldeja vanhat jarrut muistavat vieläkin haukkua melko kehnoiksi. Leylandeja ei sitten lapsuusmuistot tavoita kuin naapurin 2100-mallisen kuutosleuskun. On heillä vieläkin. :-X
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: koivumaki - 18.12.13 - klo:22:09
Nuo lohkohässäkät taisivat viedä silloin kivikausilla nuffieldin ja leylandinkin maineen, vaikka moottorit pian paranivatkin. :'( Ainakin täällä päin oli nuffieldeja useissakin taloissa, mutta viimeisiä 60-luvun päätteen nuffieldeja vanhat jarrut muistavat vieläkin haukkua melko kehnoiksi. Leylandeja ei sitten lapsuusmuistot tavoita kuin naapurin 2100-mallisen kuutosleuskun. On heillä vieläkin. :-X

Olihan leukun moottori taloudellinen.Minusta kuitenkin moottorimurheen lisäksi Leukkua vaivasi raskaskäyttöinen ja välityksiltään kohtuullisen onneton vaihteisto,kehnot jarrut kuten edellä todetaan eikä selkäreppunostolaitekaan ominaisuuksillaan häikäissyt.Appiukolla on ladossa 384,samanlainen oli mulla kaivurin alla.Ei tuo saarivaltion tekniikan huippu oikein mun kouriini ole koskaan sopinut vaikka Leukku/UM355:llä tuli muutamia satoja tunteja ajettua.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SAS - 18.12.13 - klo:22:19
Nuo lohkohässäkät taisivat viedä silloin kivikausilla nuffieldin ja leylandinkin maineen, vaikka moottorit pian paranivatkin. :'( Ainakin täällä päin oli nuffieldeja useissakin taloissa, mutta viimeisiä 60-luvun päätteen nuffieldeja vanhat jarrut muistavat vieläkin haukkua melko kehnoiksi. Leylandeja ei sitten lapsuusmuistot tavoita kuin naapurin 2100-mallisen kuutosleuskun. On heillä vieläkin. :-X
Tuolla viimeisellä on ajettu 12000 tuntia,askin keskuslaakeri on uusittu kerran .Moottori putkitettu useasti ,mutta ei koskaan laakeroitu koska oli aina lämpösessä tallissa.Nostolaitteet täysin alkuperäiset joitakin tappeja on uusittu ja työtövarren korvakkeen kiinnitys muutettu jäykäksi.
Nostolaitteen kotelo alkuperäinen ei koskaan ole rovahtanut irti vaikka paljon tehtiin kivihommia nokka pystyssä.Pumppu alkuperäinen,syyleri on uusittu kerran ja vesipumppuja muutama,laturi ,jarrut.startti alkuperäinen voimakas CAV perukorjattu useasti,satuin siihen löytämään uuden ankkurin nyt toimii kuin ajatus.Olkaakselit puslitettu ja ohjaustangon tapit.
Ratin yläpään laakeri uusittu monta kertaa 6305.
Nostolaitteen geometria surkea,kun työkoneen laskee alas nivelakseli käy lyhyeksi ja kun nostaa ylös se käy pitkäksi.
Kevyt nokka ,aski hyvä jos on 10 vaihteinen toimii jos osaa ajaa kuin synkronoitu loota. ;)Joissakin jäi vahde päälle ,meillä ei tuota tehnyt koskaan.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Taavettimies - 19.12.13 - klo:00:06
Mutta eikös nuissa kuutosissa ole Nuhvimasteri sama perä kuin nelosissa?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: icefarmer - 19.12.13 - klo:03:18
Nuo lohkohässäkät taisivat viedä silloin kivikausilla nuffieldin ja leylandinkin maineen, vaikka moottorit pian paranivatkin. :'( Ainakin täällä päin oli nuffieldeja useissakin taloissa, mutta viimeisiä 60-luvun päätteen nuffieldeja vanhat jarrut muistavat vieläkin haukkua melko kehnoiksi. Leylandeja ei sitten lapsuusmuistot tavoita kuin naapurin 2100-mallisen kuutosleuskun. On heillä vieläkin. :-X
Tuolla viimeisellä on ajettu 12000 tuntia,askin keskuslaakeri on uusittu kerran .Moottori putkitettu useasti ,mutta ei koskaan laakeroitu koska oli aina lämpösessä tallissa.Nostolaitteet täysin alkuperäiset joitakin tappeja on uusittu ja työtövarren korvakkeen kiinnitys muutettu jäykäksi.
Nostolaitteen kotelo alkuperäinen ei koskaan ole rovahtanut irti vaikka paljon tehtiin kivihommia nokka pystyssä.Pumppu alkuperäinen,syyleri on uusittu kerran ja vesipumppuja muutama,laturi ,jarrut.startti alkuperäinen voimakas CAV perukorjattu useasti,satuin siihen löytämään uuden ankkurin nyt toimii kuin ajatus.Olkaakselit puslitettu ja ohjaustangon tapit.
Ratin yläpään laakeri uusittu monta kertaa 6305.
Nostolaitteen geometria surkea,kun työkoneen laskee alas nivelakseli käy lyhyeksi ja kun nostaa ylös se käy pitkäksi.
Kevyt nokka ,aski hyvä jos on 10 vaihteinen toimii jos osaa ajaa kuin synkronoitu loota. ;)Joissakin jäi vahde päälle ,meillä ei tuota tehnyt koskaan.
sisussahan oli leylantin moottoreita ennen muinoin, muistaakseni niissäkin oli ongelmia kansipahvin kans...liekkö nuo sitten sukua tuolle traktorin moottorille :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mike - 19.12.13 - klo:08:32
Olihan Sisussa Valmetinkin moottori,eikä sen huonompaa moottoria kuorma autoissa sitten ole ollutkaan.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SamiT - 19.12.13 - klo:09:29
Olihan Sisussa Valmetinkin moottori,eikä sen huonompaa moottoria kuorma autoissa sitten ole ollutkaan.

Ne 611 koneet oli tosiaan murheena Sisussa mutta 612 olikin jo ihan toista maata, sen jatkokehitelmä on nykyinen 8,4 litrainen kutonen.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: nuffieldmaster - 19.12.13 - klo:09:34
Mutta eikös nuissa kuutosissa ole Nuhvimasteri sama perä kuin nelosissa?

On ja ei ole, mitä tarkoitat tuolla?  Osa osista on erilaisia osa samanlaisia, välitys on erilainen ja jos tekniikkaa tietää niin ymmärtää, että siellä kestää pienemmänkin koneen osat kun teho viedään kierroksilla läpi ja muutetaan väännöksi vasta myöhemmin.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mah - 19.12.13 - klo:11:46
Mutta eikös nuissa kuutosissa ole Nuhvimasteri sama perä kuin nelosissa?

On ja ei ole, mitä tarkoitat tuolla?  Osa osista on erilaisia osa samanlaisia, välitys on erilainen ja jos tekniikkaa tietää niin ymmärtää, että siellä kestää pienemmänkin koneen osat kun teho viedään kierroksilla läpi ja muutetaan väännöksi vasta myöhemmin.
Ainakin tuossa 2100-mallin ohjekirjasessa kielletään ulosoton kuormittaminen täydellä teholla. :-X
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: SAS - 19.12.13 - klo:16:23
Leyland otti BMC perintöjä eli vähän kannenpultteja ja aina kevyt lohko.Tosiaan Sisuissa oli riesana kannentiiviste ongelmat.
Tyhjäkäynnillä jos vielä käyttää jylkytteli niin sai vaihtaa pahveja.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: nuffieldmaster - 19.12.13 - klo:18:11
Ne O-sarjan moottorit O.400, O.680 jne ne eivät ole millään tavalla tekemisissä, ei lohkon valuiltaan, ei suunnittelultaan eikä valmistukseltaan näiden Birminghamissa ja Bathgatessa tehtyjen BMC OE, Leyland DT ja 98 sarjojen kanssa.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: nuffieldmaster - 19.12.13 - klo:18:35
Ainakin tuossa 2100-mallin ohjekirjasessa kielletään ulosoton kuormittaminen täydellä teholla. :-X

Niin legendaa että, tarkastin 2100, 4100, 285 ja 485:sien kirjasta. Valmetin 05 sarjalaisessa on tuo kielto käyttöohjekirjassa, mutta se koskee standardia jonka mukaan 540 voa on luotu, eli 540 rpm on suunniteltu muistaakseni alle 70 kw tehoille, eikä tätä ylempiä tehoja saa koneista ottaa 540 mukaan, tosin ko. lausunto on monelta käyttäjältä unohtunut.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mää vai - 19.12.13 - klo:20:54
Leylandin N98 moottorin hyvät puolet: hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet, polttoaineenkulutus (varauksin) ja nätti käyntiääni. Huonot puolet: kaikki muu, mukaanlukien koko traktori!
Synchro mallin vaihteisto toimii keskikeppiseen verrattuna hienosti ja kevyesti, mutta välityksiä pitäisi olla tuplaten.
Nuffieldmaster on aatteenmies, joten ymmärrän hänen näkemyksensä.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: koivumaki - 19.12.13 - klo:21:55
Mutta eikös nuissa kuutosissa ole Nuhvimasteri sama perä kuin nelosissa?

On ja ei ole, mitä tarkoitat tuolla?  Osa osista on erilaisia osa samanlaisia, välitys on erilainen ja jos tekniikkaa tietää niin ymmärtää, että siellä kestää pienemmänkin koneen osat kun teho viedään kierroksilla läpi ja muutetaan väännöksi vasta myöhemmin.

Täytyis varmaan kaivaa entisen työkaverin yhteystiedot esiin n-masterille.Kaveri osti 285 leukun ja koetti tehdä suht pienen luomutilan hommia.
Pakkohan se kone oli hukata kun vaihteisto poiki jatkuvasti.Minusta on aika turha selittää että 6-leukun voimansiirto on kestävä.Kai sillä töitä saa tehtyä mutta
jatkuvaa raskasta työtä se kyllä ei kestä kovin pitkään.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Opelmies - 19.12.13 - klo:21:59
Kauheesti jaksatte meuhkata jostain vanhoista romuista... :o
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mää vai - 19.12.13 - klo:23:00
Kauheesti jaksatte meuhkata jostain vanhoista romuista... :o

Joka vanhoja muistelee siltä kone levisi.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Taavettimies - 19.12.13 - klo:23:23
No varmasti on tehty kestäväämäksi, mutta mitä olen kuullut niin nuista isoista leukuista menee perä. Mutta sekin taitaa riippua käyttäjästä, heikko soon Tahvonkin perä, ei se velätystä kestä. Sinänsä lapsellista, ei tarvi kauhiast mäkiin velättää sorakuorman kans... Mutta kestäähä se kun osaa ajaa. Samaa vikaa varmaan Leukussa. Oon ymmärtän jotta ainakin jonninverran käytetty samojahilppeitä perässä?
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mike - 20.12.13 - klo:08:29
Kauheesti jaksatte meuhkata jostain vanhoista romuista... :o

Älä ny mun mielestä puhutaan kauheen tuoreista vehkeistä kun mulla vanhin -39.
Tallissa 14 traktoria,keski-ikä 56 vuotta.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: nuffieldmaster - 20.12.13 - klo:08:51
Mutta eikös nuissa kuutosissa ole Nuhvimasteri sama perä kuin nelosissa?

On ja ei ole, mitä tarkoitat tuolla?  Osa osista on erilaisia osa samanlaisia, välitys on erilainen ja jos tekniikkaa tietää niin ymmärtää, että siellä kestää pienemmänkin koneen osat kun teho viedään kierroksilla läpi ja muutetaan väännöksi vasta myöhemmin.

Täytyis varmaan kaivaa entisen työkaverin yhteystiedot esiin n-masterille.Kaveri osti 285 leukun ja koetti tehdä suht pienen luomutilan hommia.
Pakkohan se kone oli hukata kun vaihteisto poiki jatkuvasti.Minusta on aika turha selittää että 6-leukun voimansiirto on kestävä.Kai sillä töitä saa tehtyä mutta
jatkuvaa raskasta työtä se kyllä ei kestä kovin pitkään.

Perä ja vaihdelaatikko on eriasia. Perä kestoltaan ok, mutta kymppivaihteinen vaihteisto on kestoltaan heikkoa tekoa raskaassa vedätystyössä. VOA koneisto kestää tehoja hyvin ja moneen on vaihdettu 9 vaihteinen synchro loota kymppivaihteisen tilalle, jolla saadaan voimansiirron kestävyys uudelle tasolle, tosin huippunopeudesta tinkimällä. Nämä eivät ole omakohtaisia kokemuksia, vaan eri omistajien kanssa keskusteluissa ilmi tulleita asioita.
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Opelmies - 20.12.13 - klo:18:26
Kauheesti jaksatte meuhkata jostain vanhoista romuista... :o

Älä ny mun mielestä puhutaan kauheen tuoreista vehkeistä kun mulla vanhin -39.
Tallissa 14 traktoria,keski-ikä 56 vuotta.

No sää nyt olet muutenkin outo... ;D
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: mike - 20.12.13 - klo:18:34
Juu ja jäykkä.  ;D
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: 42 - 21.12.13 - klo:11:06

Leyland aikana BMC pohjaista moottoria oli vuoteen 1972 asti, jolloin tuli kokonaan uusi 98 moottorisarja. Näissä putket ovat paksut ja värinöitä vaimentaa jo loppuaikoina bmc pohjaisiinkin koneisiin tullut värinänvaimennin. Nämä ovat erittäin luotettavia moottoreita, ja erittäin luotettavan moottorin maineessa ympäri maailman. Omat ongelmansa näilläkin, eli samat kuin muillakin vesikauhuisilla moottoreilla, putkien tiivisteet kovettuvat ja niitä on aika ajoin korjailtava.

Tässä ei ole kaikkia juttuja listattu, kuten ei juuri ollenkaan näiden moottoreiden lukuisista erinomaisista ominaisuuksista.
Ei auttanut uuden 98 sarjan tulo putket syöpyi edelleen >:(

Ps kiitoksia nuffimasterille ja myös sassille lausunnoista, vaikka vähän epäilen niiden olevan hiukan värittyneet liian positiiviseksi – korostan sanaa epäilen ::)
Otsikko: Vs: Veteraanikuutoset .
Kirjoitti: Johannes Kostaja - 21.12.13 - klo:11:49

[/quote]
Ei auttanut uuden 98 sarjan tulo putket syöpyi edelleen >:(

Ps kiitoksia nuffimasterille ja myös sassille lausunnoista, vaikka vähän epäilen niiden olevan hiukan värittyneet liian positiiviseksi – korostan sanaa epäilen ::)
[/quote]

Ihan samaa tieteellistä faktaa kuin Miken vastaus kysymykseen onko masseri hyvä.  ::)