Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ktm87 - 19.05.13 - klo:09:21

Otsikko: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 19.05.13 - klo:09:21
Pidetään tämä ketju n1x1 koneille, eli versu/direct 1x3 koneet eri ketjuun(helpottaa etsimistä). Oma koneeni on -07 n121 hitech. Kokemuksia on nyt 4500h edestä.
Useimmiten valtra on tuhti120 maansiirtokärrin, metsäkärrin tai jonkun muun kärrin edessä, johtunee siitä että on varustettu puutavarakuormaimella.

Viat.
Koppi on ahdas kääntymiseen, istuin pääsee käännön aikana osumaan nostolaitteen katkaisimen nurkkaan joka lopulta hajoaa(se nurkka missä katkaisin on, ei itse katkaisin).
takasivuikkunoita kaipaan(ei ilmastointia).
Kyyti on aika ikävää(50kmh+ei mitään jousia)
Huoltoystävällisyys ok, mutta etenkin perä/hyd öljyn tarkistukseen kaipaisi tarkistus lasia..
Hyd kärrin jarruventtiili saisi olla tukevammin kiinni(vanha isäntä tykkää jättää letkut kiinni joten löystyy kopin alta liitos). Myöskään push-pull liittimet ei päästä letkuja koska liittimet ei ole traktorissa suoraan konetta kohti..
Etu vilkku/parkki, ei helv.. Eikö voi sijoittaa yhtään suojempaan? Rakenne on muovirimpula huonekaluputken päässä, pelkät oksat jo  riittää muovi rimpulan särkemiseen.

Remontit.
Hyd.painesuodinkotelo halkesi ilman ulkoista osumaa.
Ei muita remontteja(on toki ollut mutta kuski syynä, ei kone).
Kääntösäde on pidetty vakiona, jäykältä tuntuu.
Kysymyksiä?
Lisään tietoa jos muistuu jotain.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: jaana30v - 19.05.13 - klo:10:21
Viimeisen päälle nuukailua jos -07 koneessa ei ilmastointia  ::)
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 19.05.13 - klo:10:28
Viimeisen päälle nuukailua jos -07 koneessa ei ilmastointia  ::)
vanhan isännän viimeinen ostos. "ei lämmin luita riko" tulee kyl ilmastointi varmaan jossain vaiheessa jos ei vaihdu sitä ennen, nyt näyttää kyl siltä että ei mitään syytä vaihtaa.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: nestori2 - 19.05.13 - klo:10:32
Kyllä sitä turhempiakin koneita tai varusteita osteaan kuin ilmastointi. Kyllä tällä yli kolmenkymmenen vuoden uralla on niin paljon tullut kärsittyä hytin kuumuudesta, että  ensimmäinen ja ehdoton varuste traktoriin on nimenomaan ilmastointi.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 19.05.13 - klo:10:46
Kyllä sitä turhempiakin koneita tai varusteita osteaan kuin ilmastointi. Kyllä tällä yli kolmenkymmenen vuoden uralla on niin paljon tullut kärsittyä hytin kuumuudesta, että  ensimmäinen ja ehdoton varuste traktoriin on nimenomaan ilmastointi.
kyllä. Ilmaistuin ja ilmastointi, siit lähtee varustelu.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: {o|o} - 19.05.13 - klo:12:34
Micro$oft sanoisi, että ahdas koppi ei ole vika vaan ominaisuus ;D
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Highlander - 20.05.13 - klo:00:49
Mulla N121ht -08 Quicken 55 etukuormaimella ja ajettu vajaa kolmetonnia josta puolet meillä.
Kone ns.ykköskone jolla pääasiassa vedetään isohkoa vaunua. Junkkarin 16tn alustalle laitettu 13m3 kuorma-auton soralava ja maastot todella mäkiset.
Voimaa sais olla enemmän mutta mukavammin se sitä kärriä kuitenkin vetää kun 6550 tai sitä ennen siinä käytössä ollut 655t.

Kone 50 lootalla koppi ja aisajousilla. Mukavasti ja tasaisesti kulkee eikä näillä sorateillä juuri ole tullut etujousitusta ikävä. Tosin kyllä se seuraavaan varmaan jousia sitten katsellaan.
Aika paljon myös etukuormain käyttöä johon mielestäni soveltuu aika hyvin. Painosuhde kohdallaan kun rehun irroituksessa käytän Stollin 2 metrin kahmarikauhaa ja rehu tuoreena tehty laakasiiloon. Siilolta navettaan noustaan lyhyt ja jyrkkä mäki peruuttamalla eikä siinäkään tunnu perä nousevan vaikka ei kone kunnolla kulje siinä tyhjänäkään takaveto päällä. Nyt 80kg vannepainoja /puoli joka varmaan vähän auttaa.

Miinuksia.
Koppi pitää ihme natinaa/narinaa kun nokalla paljon painoa ja ajelee epätasaisella alustalla. Ääni on lähes kuin hankaisi ilmapalloa kämmentä vasten. Kuuluu jostain tuulilasin nurkasta mutta ei ovia ahdista ettei koppi niin paljon vielä "elä".
Koppijouset liian herkät ylöspäin kun soraa mättää epätasaisella alustalla ja isolla yleiskauhalla. Takapuolituntuma kärsii kun tuntuu että meinaa heittä ratinpäälle mahalleen vaikkei takapyörät edes irtoaisi maasta. Ei tosin ole ongelma siinä pihapyörityksessä.
Ohjaamossa ei juuri yhtään säilytystilaa ja kaikki tavarat pyörii lattialla.
Ne ulkopuolisen hydrauliikan venttiilin on laitettu sen verta V mäisesti että letkut joutuu käytännössä asentamaan/irroittamaan 1-2 lohkon vasemmalta ja 3-4 lohkon oikealta.
Parkki- vilkku varren muovi on hajonnut vaan kerran vaikka mökkiläisellä on niin pienet tilustiet ja koneet että joutuu nuohoomaan kaikki puskan reunat.

Vikoja.
Suurin vika ollut 4 vaihtee syncro joka oli mystisesti hajonnut ulkomaanmatkani aikana. Teetti töitä mokoma aika paljon kun joutuivat purkamaan koko koneen yhden muuteman kympin osan takia. Lasku oli useita tonneja.
Syyläri vuotaa vähän niinkuin kaikissa muissa samaa ikäluokkaa olevissa Valtroissa.
Nyt keväällä sen valjastin 3 metrin VM eteen ja siinä oikein hyvä vehje mutta penteleen ilmastointi oli purkanut kylmät talvella. Saadaan varmaan viilennys kuntoon kunhan kylvö urakat on siellä suunnassa missä huoltomiehetkin.

Plussaa.
Käteen sopiva ja miellyttävä yleiskone.
Turbiinikytkin: ehdottoman hyvä varuste ei varmaan osaa enää ajaa koneella jonka saa sammumaan vaihteella..
Lähes viaton ollut.

Voisin suositella mekaanisesta hallintalaitteista pitävälle tälläistä.

Ei taida lähteä talosta ihan hetkeen ainakaan vaihtamisen ilosta. Ostaisin vieläkin.  ;D
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 20.05.13 - klo:01:02
itsellänikin taitaa vuotaa, pitäs tarkistaa nestetasoa taas, tuo on kyllä totta tuo lokeroitten puut on kyl tympeä.. sinne kyl taitaa istuimen taakse sopia työkalupakki jos ei ole kääntymistarvetta..
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Väsynyt - 20.05.13 - klo:06:18
Mulla N121ht -08 Quicken 55 etukuormaimella ja ajettu vajaa kolmetonnia josta puolet meillä.
Kone ns.ykköskone jolla pääasiassa vedetään isohkoa vaunua. Junkkarin 16tn alustalle laitettu 13m3 kuorma-auton soralava ja maastot todella mäkiset.
Voimaa sais olla enemmän mutta mukavammin se sitä kärriä kuitenkin vetää kun 6550 tai sitä ennen siinä käytössä ollut 655t.

Kone 50 lootalla koppi ja aisajousilla. Mukavasti ja tasaisesti kulkee eikä näillä sorateillä juuri ole tullut etujousitusta ikävä. Tosin kyllä se seuraavaan varmaan jousia sitten katsellaan.
Aika paljon myös etukuormain käyttöä johon mielestäni soveltuu aika hyvin. Painosuhde kohdallaan kun rehun irroituksessa käytän Stollin 2 metrin kahmarikauhaa ja rehu tuoreena tehty laakasiiloon. Siilolta navettaan noustaan lyhyt ja jyrkkä mäki peruuttamalla eikä siinäkään tunnu perä nousevan vaikka ei kone kunnolla kulje siinä tyhjänäkään takaveto päällä. Nyt 80kg vannepainoja /puoli joka varmaan vähän auttaa.

Miinuksia.
Koppi pitää ihme natinaa/narinaa kun nokalla paljon painoa ja ajelee epätasaisella alustalla. Ääni on lähes kuin hankaisi ilmapalloa kämmentä vasten. Kuuluu jostain tuulilasin nurkasta mutta ei ovia ahdista ettei koppi niin paljon vielä "elä".
Koppijouset liian herkät ylöspäin kun soraa mättää epätasaisella alustalla ja isolla yleiskauhalla. Takapuolituntuma kärsii kun tuntuu että meinaa heittä ratinpäälle mahalleen vaikkei takapyörät edes irtoaisi maasta. Ei tosin ole ongelma siinä pihapyörityksessä.
Ohjaamossa ei juuri yhtään säilytystilaa ja kaikki tavarat pyörii lattialla.
Ne ulkopuolisen hydrauliikan venttiilin on laitettu sen verta V mäisesti että letkut joutuu käytännössä asentamaan/irroittamaan 1-2 lohkon vasemmalta ja 3-4 lohkon oikealta.
Parkki- vilkku varren muovi on hajonnut vaan kerran vaikka mökkiläisellä on niin pienet tilustiet ja koneet että joutuu nuohoomaan kaikki puskan reunat.

Vikoja.
Suurin vika ollut 4 vaihtee syncro joka oli mystisesti hajonnut ulkomaanmatkani aikana. Teetti töitä mokoma aika paljon kun joutuivat purkamaan koko koneen yhden muuteman kympin osan takia. Lasku oli useita tonneja.
Syyläri vuotaa vähän niinkuin kaikissa muissa samaa ikäluokkaa olevissa Valtroissa.
Nyt keväällä sen valjastin 3 metrin VM eteen ja siinä oikein hyvä vehje mutta penteleen ilmastointi oli purkanut kylmät talvella. Saadaan varmaan viilennys kuntoon kunhan kylvö urakat on siellä suunnassa missä huoltomiehetkin.

Plussaa.
Käteen sopiva ja miellyttävä yleiskone.
Turbiinikytkin: ehdottoman hyvä varuste ei varmaan osaa enää ajaa koneella jonka saa sammumaan vaihteella..
Lähes viaton ollut.

Voisin suositella mekaanisesta hallintalaitteista pitävälle tälläistä.

Ei taida lähteä talosta ihan hetkeen ainakaan vaihtamisen ilosta. Ostaisin vieläkin.  ;D
Tarkista kopin etunurkan kumityynyt että on kireällä....
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: turkki - 20.05.13 - klo:07:01
Kääntösäde on pidetty vakiona, jäykältä tuntuu.

Omassa traktorissani kääntösäde ainakin oli ihan älyttömän loiva, ja ruuvasin kääntymisen rajoittimia pienemmälle lähes ensitöikseni. Niitä ei kai ole tehtaalla varsinaisesti säädetty ollenkaan, tai ainakin laitettu tosi varman päälle...


Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Oksa - 20.05.13 - klo:08:14
mutta ottaako ne konepeiton sivupeltejä enää mukaan kääntäessä kuten ennen kun rajoittimia hiemankin käännetty?
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Highlander - 20.05.13 - klo:10:20
Mulla ei ole kääntyviä etulokasuojia vaan kiinteet kovahkoa muovia olevat niin ne ainakin tapaa tossa meidän koneessa koneen kylkiin kiinni ja on siellä jo alkava (2cm) halkeamat. On sitä tietysti voinut entinen omistaja rajoittimia ruuvata. Tiedä häntä mutta enempää ei raaski kääntymään laittaa.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 20.05.13 - klo:12:46
Btw juurikin tuota käännetyt hyd liittimet ominaisuutta kehuttiin mönkijäviestissä aikanaan kun ohjaa letkut aisan molemmin puolin.. Ei kyllä ikinä tule letkut aisan sivuilla roikkumaan..
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 30.05.13 - klo:22:09
N-sarjan jarrut ruvennut oireilemaan, ei pidä, puoltaa ja on tehottomat/raskaat käyttää.. Mikähän lie vikana? Joko ovat loppu 4500h?
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: - 31.05.13 - klo:00:18
N-sarjan jarrut ruvennut oireilemaan, ei pidä, puoltaa ja on tehottomat/raskaat käyttää.. Mikähän lie vikana? Joko ovat loppu 4500h?

Kärryis jarrut?
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 31.05.13 - klo:07:22
Hydrauliset.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Waltteri - 31.05.13 - klo:08:21
Hydrauliset.

Hyvä, ei se traktori sitten mitään jarruja tarttee  ;D ;D
Ei vainiskaan, oletko muuten joutunut kehimään jarruja minkä verran? Itsellä 3000 ajettu 141 ja jarruja joutuu kehimään jatkuvaan. Kohta varmaan levyt kaput??
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 31.05.13 - klo:09:42
Hydrauliset.

Hyvä, ei se traktori sitten mitään jarruja tarttee  ;D ;D
Ei vainiskaan, oletko muuten joutunut kehimään jarruja minkä verran? Itsellä 3000 ajettu 141 ja jarruja joutuu kehimään jatkuvaan. Kohta varmaan levyt kaput??
kehimään?  Eipä ole tuttu termi, kiristelty kyllä on pari kertaa..
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: roadman - 31.05.13 - klo:12:31
Hydrauliset.

Hyvä, ei se traktori sitten mitään jarruja tarttee  ;D ;D
Ei vainiskaan, oletko muuten joutunut kehimään jarruja minkä verran? Itsellä 3000 ajettu 141 ja jarruja joutuu kehimään jatkuvaan. Kohta varmaan levyt kaput??
kehimään?  Eipä ole tuttu termi, kiristelty kyllä on pari kertaa..

Peräöljyt kun rupee mustumaan, niin onpi aika nykästä kynkät ulos ja levyjä vaihtamaan. miten lie näissä uuvemmissa vielä perässä tulee pakkaremonttia vaihetistoon perässä jos liian pitkään mustilla öljyillä hurruutteleepi?
Alkupään mezzo sarjan koneet herkkiä tästä.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 31.05.13 - klo:14:38
Ajallaan on huollot tehty ja vanha isäntä tekee letkurikkoja niin joutuu tuorettakin lisäämään ennen vaihtoa, tähän asti ei oo ainakaan muuta ollu kun nuo jarrut..
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Valtramies - 31.05.13 - klo:20:05
Vikakoodi L302... Polttoaineen siirtopaine liian alhainen... Mikäs v***u sen tekee, kun sen sähkösen siirtopumpun ja samas jalas olevan suodatin "paketin" vaihdoin viime kesänä ja piti siihen vaivaan auttaa, mutta nyt taas tuli... Suodattimien vaihto ei auta. Huoltomieskään ei oikein tiedä, vaikka se kaikki muut on kyllä osannu sanoo jo puhelimes.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Oksa - 31.05.13 - klo:20:19
ooko aatellu vaihtaa sitä traktoriin?
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Highlander - 31.05.13 - klo:21:34
Vikakoodi L302... Polttoaineen siirtopaine liian alhainen... Mikäs v***u sen tekee, kun sen sähkösen siirtopumpun ja samas jalas olevan suodatin "paketin" vaihdoin viime kesänä ja piti siihen vaivaan auttaa, mutta nyt taas tuli... Suodattimien vaihto ei auta. Huoltomieskään ei oikein tiedä, vaikka se kaikki muut on kyllä osannu sanoo jo puhelimes.

Kokeiles katsoo se banjoliitin ennen pumppua voip olla päässy jotaki sinne. Mulla oli talvella päässys hämyhäkki tankkin ja löyty sieltä. Eli banjo irti ja silmä käteen ja kurkistus, jos mitään ei näy niin paineilma tankkiin päin ja vot saattas jo pelittää. Näissä ei ole vissiin siivilää tankissa vaan se sihti on pumppua ennen siinä suodatin jalassa.
 Jos ei selvii ni ni valuta vesikuppi tyhjäksi toisesta ja pohjaroppu auki toisesta suodattimesta ja virrat päälle niin näet ainakin että mihin asti ainetta tulee. Kun ruuvaat roput kiinni kun rupee löpö valumaan. Joskus kun oli farmarin kylkeen pikkasen vanhaisäntä hipassu ja tankkas heti niin 5 kilometrin päästä rupes hyytymään niin suodattimet löi tukkoon. Kun näissä commonreileissä on hivenen tiukemmat suodatukset.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Varjo79 - 31.05.13 - klo:23:49
ooko aatellu vaihtaa sitä traktoriin?
No mikäs se semmonen rakvaattori sitte oikein olis? ::) ;D
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Valtramies - 02.06.13 - klo:08:07
Vikakoodi L302... Polttoaineen siirtopaine liian alhainen... Mikäs v***u sen tekee, kun sen sähkösen siirtopumpun ja samas jalas olevan suodatin "paketin" vaihdoin viime kesänä ja piti siihen vaivaan auttaa, mutta nyt taas tuli... Suodattimien vaihto ei auta. Huoltomieskään ei oikein tiedä, vaikka se kaikki muut on kyllä osannu sanoo jo puhelimes.

Kokeiles katsoo se banjoliitin ennen pumppua voip olla päässy jotaki sinne. Mulla oli talvella päässys hämyhäkki tankkin ja löyty sieltä. Eli banjo irti ja silmä käteen ja kurkistus, jos mitään ei näy niin paineilma tankkiin päin ja vot saattas jo pelittää. Näissä ei ole vissiin siivilää tankissa vaan se sihti on pumppua ennen siinä suodatin jalassa.
 Jos ei selvii ni ni valuta vesikuppi tyhjäksi toisesta ja pohjaroppu auki toisesta suodattimesta ja virrat päälle niin näet ainakin että mihin asti ainetta tulee. Kun ruuvaat roput kiinni kun rupee löpö valumaan. Joskus kun oli farmarin kylkeen pikkasen vanhaisäntä hipassu ja tankkas heti niin 5 kilometrin päästä rupes hyytymään niin suodattimet löi tukkoon. Kun näissä commonreileissä on hivenen tiukemmat suodatukset.

Kiitos vinkistä! Tankista pumpulle tulevasta banjoliittimestä löyty roska (luultavasti tankin muovihitsauksesta lähtenyttä "kuonaa"). Nyt taas toimii :)
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 02.06.13 - klo:08:38
Vikakoodi L302... Polttoaineen siirtopaine liian alhainen... Mikäs v***u sen tekee, kun sen sähkösen siirtopumpun ja samas jalas olevan suodatin "paketin" vaihdoin viime kesänä ja piti siihen vaivaan auttaa, mutta nyt taas tuli... Suodattimien vaihto ei auta. Huoltomieskään ei oikein tiedä, vaikka se kaikki muut on kyllä osannu sanoo jo puhelimes.

Kokeiles katsoo se banjoliitin ennen pumppua voip olla päässy jotaki sinne. Mulla oli talvella päässys hämyhäkki tankkin ja löyty sieltä. Eli banjo irti ja silmä käteen ja kurkistus, jos mitään ei näy niin paineilma tankkiin päin ja vot saattas jo pelittää. Näissä ei ole vissiin siivilää tankissa vaan se sihti on pumppua ennen siinä suodatin jalassa.
 Jos ei selvii ni ni valuta vesikuppi tyhjäksi toisesta ja pohjaroppu auki toisesta suodattimesta ja virrat päälle niin näet ainakin että mihin asti ainetta tulee. Kun ruuvaat roput kiinni kun rupee löpö valumaan. Joskus kun oli farmarin kylkeen pikkasen vanhaisäntä hipassu ja tankkas heti niin 5 kilometrin päästä rupes hyytymään niin suodattimet löi tukkoon. Kun näissä commonreileissä on hivenen tiukemmat suodatukset.

Kiitos vinkistä! Tankista pumpulle tulevasta banjoliittimestä löyty roska (luultavasti tankin muovihitsauksesta lähtenyttä "kuonaa"). Nyt taas toimii :)
tainnut tämä banjoliitin vinkki olla jo aiemmin 2-3 eri ketjussa täällä, hyvä homma että vika löytyi :)
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Highlander - 02.06.13 - klo:13:06
Vikakoodi L302... Polttoaineen siirtopaine liian alhainen... Mikäs v***u sen tekee, kun sen sähkösen siirtopumpun ja samas jalas olevan suodatin "paketin" vaihdoin viime kesänä ja piti siihen vaivaan auttaa, mutta nyt taas tuli... Suodattimien vaihto ei auta. Huoltomieskään ei oikein tiedä, vaikka se kaikki muut on kyllä osannu sanoo jo puhelimes.

Kokeiles katsoo se banjoliitin ennen pumppua voip olla päässy jotaki sinne. Mulla oli talvella päässys hämyhäkki tankkin ja löyty sieltä. Eli banjo irti ja silmä käteen ja kurkistus, jos mitään ei näy niin paineilma tankkiin päin ja vot saattas jo pelittää. Näissä ei ole vissiin siivilää tankissa vaan se sihti on pumppua ennen siinä suodatin jalassa.
 Jos ei selvii ni ni valuta vesikuppi tyhjäksi toisesta ja pohjaroppu auki toisesta suodattimesta ja virrat päälle niin näet ainakin että mihin asti ainetta tulee. Kun ruuvaat roput kiinni kun rupee löpö valumaan. Joskus kun oli farmarin kylkeen pikkasen vanhaisäntä hipassu ja tankkas heti niin 5 kilometrin päästä rupes hyytymään niin suodattimet löi tukkoon. Kun näissä commonreileissä on hivenen tiukemmat suodatukset.

Kiitos vinkistä! Tankista pumpulle tulevasta banjoliittimestä löyty roska (luultavasti tankin muovihitsauksesta lähtenyttä "kuonaa"). Nyt taas toimii :)
tainnut tämä banjoliitin vinkki olla jo aiemmin 2-3 eri ketjussa täällä, hyvä homma että vika löytyi :)

On tota itsekkin tullut tänne kirjoiteltua, mutta pääasia että hommat skulaa kollegoilla taas. :D
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Flavor - 16.10.13 - klo:17:46
Mulla N121ht -08 Quicken 55 etukuormaimella ja ajettu vajaa kolmetonnia josta puolet meillä.

Miinuksia.
Koppi pitää ihme natinaa/narinaa kun nokalla paljon painoa ja ajelee epätasaisella alustalla. Ääni on lähes kuin hankaisi ilmapalloa kämmentä vasten. Kuuluu jostain tuulilasin nurkasta mutta ei ovia ahdista ettei koppi niin paljon vielä "elä".


Voi olla kopin kumityyny irronnu liimauksestaan tai vulkanoinnista miten se sitte ikään onkaan kiinni, kumi natisee rautaa vasten. toinen on että kun löysänny kopin etupultit ja kiriny uudelleen, asentaessa pystyy jäämään vähän ns kierteelle jos toinen puoli kiritään ennen ku toisella puolen on pultti reiässä.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Highlander - 16.10.13 - klo:21:21
Mulla N121ht -08 Quicken 55 etukuormaimella ja ajettu vajaa kolmetonnia josta puolet meillä.

Miinuksia.
Koppi pitää ihme natinaa/narinaa kun nokalla paljon painoa ja ajelee epätasaisella alustalla. Ääni on lähes kuin hankaisi ilmapalloa kämmentä vasten. Kuuluu jostain tuulilasin nurkasta mutta ei ovia ahdista ettei koppi niin paljon vielä "elä".


Voi olla kopin kumityyny irronnu liimauksestaan tai vulkanoinnista miten se sitte ikään onkaan kiinni, kumi natisee rautaa vasten. toinen on että kun löysänny kopin etupultit ja kiriny uudelleen, asentaessa pystyy jäämään vähän ns kierteelle jos toinen puoli kiritään ennen ku toisella puolen on pultti reiässä.

Pitääpä joskus taas tutkailla kunhan kerkii. Pultit oli kuitenkin tiukalla kun ne ttsekkasin.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Kontuveikko - 16.10.13 - klo:21:57
Mitkä aatamin aikaiset jarrut ännässä oikein on, jos niitä pitää vähän väliä olla kehimässä?

JD:n  jarruihin ei oo tarvinu kajota 6700 tuntiin ja ovat paremmat vieläkin kuin kokeilemissani ännöissä uutena 8)
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: - 16.10.13 - klo:22:06
Mitkä aatamin aikaiset jarrut ännässä oikein on, jos niitä pitää vähän väliä olla kehimässä?

JD:n  jarruihin ei oo tarvinu kajota 6700 tuntiin ja ovat paremmat vieläkin kuin kokeilemissani ännöissä uutena 8)

Riippuu niin kuskista! Tiedän jiideen jarruja rempatun 2v ja 3000h välein...
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 27.06.14 - klo:14:08
kokemuksia n141/121 advanced mallista? luotettavuus? tehonlisäys/optimointi kokemuksia? etukuormain koneena minkähänlainen?
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 29.06.14 - klo:19:16
^yllämainitut kokemukset kiinnostaa vielä ..
onkohan mun n121 jotain vikaa? ensimmäinen pikavaihteen painonappi kuoli tänään, tunteja 5955 o_O
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: uusikeskustelija - 29.06.14 - klo:21:14
etukuormain koneena loistava, ei tartte huudattaa kun pumpussa on potkua ja semmonen näppärä pyöritellä ainaski lumihommissa linko+kauha yhdistelmällä. tykkäsin enemmän ku vastaavasta hitechistä. ja jos verrataan vaikka nyt talvihommissa, niin paljon näppärämpi taajamassa kuin vastaava tai vähän isompi t-sarjalainen.

hydrauli on näppituntumalla todella hyvä. lastulla saa lisää puhtia veto/peltohommiin. kestävyys on sitten perus valtraa, eli sattuu näihin myös maanantai kappaleita

Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: icefarmer - 29.06.14 - klo:23:17
Mitkä aatamin aikaiset jarrut ännässä oikein on, jos niitä pitää vähän väliä olla kehimässä?

JD:n  jarruihin ei oo tarvinu kajota 6700 tuntiin ja ovat paremmat vieläkin kuin kokeilemissani ännöissä uutena 8)

Riippuu niin kuskista! Tiedän jiideen jarruja rempatun 2v ja 3000h välein...
eiköös john deeren autopowerilla pidä vältellä moottorijarrutusta laatikon takia, selittänee jarrujen kulumisen :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: +200 - 30.06.14 - klo:07:57
Mitkä aatamin aikaiset jarrut ännässä oikein on, jos niitä pitää vähän väliä olla kehimässä?

JD:n  jarruihin ei oo tarvinu kajota 6700 tuntiin ja ovat paremmat vieläkin kuin kokeilemissani ännöissä uutena 8)

Riippuu niin kuskista! Tiedän jiideen jarruja rempatun 2v ja 3000h välein...
eiköös john deeren autopowerilla pidä vältellä moottorijarrutusta laatikon takia, selittänee jarrujen kulumisen :-\ :-\ :-\ :-\
Ei tartte vältellä 8)
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 30.06.14 - klo:08:34
offtopic mutta olkoon: mikä ihme siin jdn ap lootassa on? urakoitsija kävi lietettä ajamassa ja kyselin sen ap kokemuksia, vissiin kohta liki 10t tuntia kahdella koneella ajanut (vaihtoi välissä)ja kumpaakaan ei ole tarvinnut avata ja sitten kuuluu näitä juttuja että eivät kestäisi?
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: zetor8045 - 30.06.14 - klo:17:16
Mitkä aatamin aikaiset jarrut ännässä oikein on, jos niitä pitää vähän väliä olla kehimässä?

JD:n  jarruihin ei oo tarvinu kajota 6700 tuntiin ja ovat paremmat vieläkin kuin kokeilemissani ännöissä uutena 8)

Riippuu niin kuskista! Tiedän jiideen jarruja rempatun 2v ja 3000h välein...
eiköös john deeren autopowerilla pidä vältellä moottorijarrutusta laatikon takia, selittänee jarrujen kulumisen :-\ :-\ :-\ :-\
Sillä ajovivulla ei saa jarrutella..
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: mascot - 30.06.14 - klo:18:07
Millä periaatteella autopowerilla vedetään esim niittomurskainta tai paalainta..? Niissähän ei ole sitä poljin ajoa niin miten hidastus tapahtuu..  ??? Jos vivulla ei voi jarrutella.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: zetor8045 - 30.06.14 - klo:18:24
Millä periaatteella autopowerilla vedetään esim niittomurskainta tai paalainta..? Niissähän ei ole sitä poljin ajoa niin miten hidastus tapahtuu..  ??? Jos vivulla ei voi jarrutella.
No se on sitten taas eri juttu kuin viidestäkympistä vetää vipu hitaalle kärry peräs...
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: kyntaja - 30.06.14 - klo:18:32
Millä periaatteella autopowerilla vedetään esim niittomurskainta tai paalainta..? Niissähän ei ole sitä poljin ajoa niin miten hidastus tapahtuu..  ??? Jos vivulla ei voi jarrutella.

Nostetaan jalka kaasulta/ajopolkimelta ja lyödään päisteessä laistin alkaessa läppä tiskiin....
Toimii paremmin kun fentin ajopolin hässäkkä... fentti jättää vetoa päälle ainakin äkki tilanteissa... Dööre löysää heti.. Ja jarrun polkeminen kyykkää ulosoton kierrokset pois ja nostaa hitaasti.(fendt).. siinä jo kuhni vetäny ihtesä tukkoonn...
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 29.07.14 - klo:17:56
Joo 6030h loppu n121 jarrut.
Ps. Ei sit oikeasti kannata ajella kun ne on oikeasti loppuvat.... kotelot jos joutuu uusii niin kuulemma 1-2t€ per puoli..
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Varjo79 - 29.07.14 - klo:20:10
Minkälaisia noi nykykoneiden jarrut oikein on kun vähän väliä on loppu. Siis ihan merkistä riippumatta. Mulla ei ole menny jarrut kuin 702sesta. Noissa muissa on ihan säätäminen riittäny ja syl tiivisteiden vaihtaminen. Kytkimien kesto on isompi murhe ollu >:( Semmoisiahan ei uusissa ole joten se ei ainakaan niistä hajoa ::)
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: ktm87 - 29.07.14 - klo:21:35
Jaa-a siis eka jarru remppa 6000h..
Mulle se on eka joten en tiedä onko se aikaiseen o_O
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: JD6630 - 29.07.14 - klo:21:44
Minkälaisia noi nykykoneiden jarrut oikein on kun vähän väliä on loppu. Siis ihan merkistä riippumatta. Mulla ei ole menny jarrut kuin 702sesta. Noissa muissa on ihan säätäminen riittäny ja syl tiivisteiden vaihtaminen. Kytkimien kesto on isompi murhe ollu >:( Semmoisiahan ei uusissa ole joten se ei ainakaan niistä hajoa ::)
Vaikuttaisko se että nykyäänn vedetään aika isoja jarruttomiakin kärryjä?

Mun mielestä pikkukärryihinkin pitäisi laittaa edes jonkinlaiset jarrut :-X
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: roadman - 30.07.14 - klo:12:33
Minkälaisia noi nykykoneiden jarrut oikein on kun vähän väliä on loppu. Siis ihan merkistä riippumatta. Mulla ei ole menny jarrut kuin 702sesta. Noissa muissa on ihan säätäminen riittäny ja syl tiivisteiden vaihtaminen. Kytkimien kesto on isompi murhe ollu >:( Semmoisiahan ei uusissa ole joten se ei ainakaan niistä hajoa ::)
Vaikuttaisko se että nykyäänn vedetään aika isoja jarruttomiakin kärryjä?

Mun mielestä pikkukärryihinkin pitäisi laittaa edes jonkinlaiset jarrut :-X

Niinpä. Nopeudet 50 km/h ja oma massakin ihan jotain muutakuin 702 valmetissa. Vielä perään ja/tai eteen iso niittomurskain tai jokin muu härpäke, joko hinattava tai nostolaitteessa. Siinäpä ne syyt miksi nyky koneiden jarrut ei taho kestää. Pakokaasu jarru ois ihan varteen otettava härpäke. Tai löysää sitä kaasua riittävän ajoissa ja antaa vauhdin laskeutua hissukseen.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: arzyboy - 30.07.14 - klo:13:31
Minä jouduin neuvoa renkiä kun laitoin paaleja ajamaan että pitää himmailla hyvissä ajoin ennen kuin aikoo pysähtyä ja käyttää moottorijarrutusta. Tyylinä oli että täysiä vaan ja sitten jarrun päälle. Ei voi jarrut kovin pitkään kestää tuolla tyylillä...
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: kylmis - 30.07.14 - klo:21:42
Pidin aikaisemmin jarruja kärryssä aivan turhana juttuna, mutta pakko tunnustaa, että kyllä ne vaan olisi paikallaan jo aika pienenpuoleisissakin kärryissä.
Otsikko: Vs: Valtra n-sarja.
Kirjoitti: Oksa - 31.07.14 - klo:08:26
ei kait nuo hillitsimet mikään turha ole kun ei järki riitä koko homman ajatteluun!   satanen lasissa ja vimosella viidellä metrillä kumit tiehen.