Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kylmis - 13.04.13 - klo:15:25

Otsikko: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: kylmis - 13.04.13 - klo:15:25
Quicke Valtraan, kaksi ohjausvaihtoehtoa.

1. Käsinojassa Valtran oma sähkötikku. Etukuormaajan irroitus, jokainen letku revittävä erikseen irti. Pikaliitäntää ei saa.

2. Kuormainvalmistajan oma, mekaaninen keppi ratin vieressä. Etukuormaajan irroitus mahdollista pikakytkennällä eli liittimet kiinni ja auki kerralla.

Ykkösen hyvänä puolena aika mukava käytettävyys. Ilmeisesti talvella ei tule ongelmia jäätyvän vaijerin kanssa. Ongelmana kuormaajan irroituksessa erilliset liittimet. Kuinka takkuista on päälle laitto eli jääkö letkuihin painetta. Sähköisyys tuo pitkässä juoksussa epävarmuutta, esim. venttiilipakalla liitinten suojaukset, onko kunnolla tehty? Ohjaus käsinojassa pieni kysymysmerkki, kokeeko jossain vaiheessa kuitenkin haitaksi, että on siinä vaihdekeppien edessä, niitä kun joutuu hitecissä tosissaan käyttämään.

Kakkosen hyvä puoli on mekaanisuus ja keppi ei ole ainakaan tiellä. Pikaliitoksesta kuormaajan vieressä väitettiin, että talviolosuhteissa hankala, öljyvuotoja helposti. Rajoittuuko ongelma(t) tuohon talvikäyttöön eli jäätymisongelmaan?

Jos kuormaajan irroitus olisi helppo tehdä, niin sitä tulisi käytettyä.
http://www.youtube.com/watch?v=YBWYS9VoAMU

Kokemuksia?
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: zetor8045 - 13.04.13 - klo:15:26
Miksei muka saa sitä isoa pikaliitintä jos käyttää valtran omaa tikkua???   Mitä ihmettä sä oot popsinut??
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: kylmis - 13.04.13 - klo:15:31
Miksei muka saa sitä isoa pikaliitintä jos käyttää valtran omaa tikkua???
En tiedä. Myyjä sanoi, että ei ole mahdollista ottaa Valtran oman tikun kanssa.
Mitä ihmettä sä oot popsinut??
Hain torilta savusiian. Oli hyvää.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: zetor8045 - 13.04.13 - klo:15:34
Miksei muka saa sitä isoa pikaliitintä jos käyttää valtran omaa tikkua???
En tiedä. Myyjä sanoi, että ei ole mahdollista ottaa Valtran oman tikun kanssa.
Mitä ihmettä sä oot popsinut??
Hain torilta savusiian. Oli hyvää.
Se liitinhän tulee normaalien letkujen päihin kiinni vaan niin ei oo kyllä mitään tekemistä tuon tikun tai ohjauksen kanssa...  Savusiika kuulostaakin oikein makoisalta  ;D
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: Savotoija - 13.04.13 - klo:15:35
???
Omassa ännässä joustikki ja pikaliitin, liekköhän tehtaalla sattunut erehdys?


Harvoin on tuota kuormainta käytetty poikessa, mutta silloin aikoinaan  ku käytettiin niin vaihtovat  valtralla monet tiivistesatsit... Ukko ajeli  ekoja kertoja puita talvella ilman kuormainta niin oli kerenny aika pirusti hävittää öljyä ennenku huomas.. Nyt ottasin ilman pikaliitintä.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: JD6630 - 13.04.13 - klo:16:20
No miksi se ek pitää ottaa pois?

Massereista aina välillä on pitänyt ottaa pois kun ovat katkaisussa käyneet, käykö valtu niinkin usein että ei jaksa liittimiä latoa paikoilleen ???

Mää laittaisin sähkötikun kun kylmiksellähän ei ole rahasta kiinni nämä asiat ;D
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: jusu - 13.04.13 - klo:16:27
hydr esiohjaus ollu paras millä kuormannu, tarkka ja kevyt.. vaijeri tulee seuraavaksi ja sitte sähköset josei tarvi lavojen kans pelata..
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: Make - 13.04.13 - klo:17:13
No miksi se ek pitää ottaa pois?

Massereista aina välillä on pitänyt ottaa pois kun ovat katkaisussa käyneet, käykö valtu niinkin usein että ei jaksa liittimiä latoa paikoilleen ???

Mää laittaisin sähkötikun kun kylmiksellähän ei ole rahasta kiinni nämä asiat ;D
Ei peltoja kannata sotkea ylimääräisellä painolla.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: JD6630 - 13.04.13 - klo:17:16
Ei peltoja kannata sotkea ylimääräisellä painolla.
Mutta sitten kuitenkin pitää latoa ainakin se 500kg lisäpainoa keulaan?
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: Make - 13.04.13 - klo:17:32
Ei peltoja kannata sotkea ylimääräisellä painolla.
Mutta sitten kuitenkin pitää latoa ainakin se 500kg lisäpainoa keulaan?
Se on erijuttu, jos painoa tarvitaan.
Kuormaaja on helpompi irroittaa kuin lisäpainot.
Joskus juurikkaanostossa parinviikon ajan laitettiin päivittäin etukuormaaja kiinni rehunsiirron ajaksi ja sitten pudotettiin taas ylimääräinen paino pois. Pariminuuttia siihen menee suuntaansa tolla vanhalla Quickella kun hommaan rutinoituu. Suurin työ on 6 letkun kiinnitys ja irroitus.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: JD6630 - 13.04.13 - klo:17:37
Meillä on molemmissa ek:t aina keulalla. Paalipihtejä tarvitsee kuitenkin joka päivä ja keväällä kivitalikkoa ja rehunteossakin kulkee tavarat hyvin mukana.
Talvellakin massikka on metsäkärryn edessä yleensä kauha keulassa.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: maraani - 13.04.13 - klo:17:45
Mää otin nyt talvella ek:n pois kun traktori meni korjaamolle. En ollut ennen ottanut, mutta tiesin systeemin ja helppoahan se oli. Nytkin keväällä vois ottaa lietteenajoon ja äestykseen kuormaajan pois (ku ei oo kivitalikkoakaan) mutta on aumasta ruokinta päällänsä vielä pitkälle kesään niin ek:ta tarvitaan rehun kuljetukseen.

Opettaja kyl sanoi koulussa, ettei sais käyttää ek:ta ja työlaitetta nokkapainojen asemesta - no ei meillä kyl muita painoja Maxxumiin olekaan. Syksyllä kynnetylle tai pyörivällä äestetyllle kun vie lietettä niin hakkaa kyl aika paljon, yleensä kynnökset joutuu muutenkin tasaamaan niin sit tasoittuu meno.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: kyntaja - 13.04.13 - klo:19:32
Omasta mielestä kuormaimella ja jousituksella varustettu kone menee nätimmin kuin keula puntilla oleva. Paino jakautuu tasaisemmin ja ei rasita etuakselia.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: SKN - 13.04.13 - klo:20:07
Quicke Valtraan, kaksi ohjausvaihtoehtoa.

1. Käsinojassa Valtran oma sähkötikku. Etukuormaajan irroitus, jokainen letku revittävä erikseen irti. Pikaliitäntää ei saa.

2. Kuormainvalmistajan oma, mekaaninen keppi ratin vieressä. Etukuormaajan irroitus mahdollista pikakytkennällä eli liittimet kiinni ja auki kerralla.

Ykkösen hyvänä puolena aika mukava käytettävyys. Ilmeisesti talvella ei tule ongelmia jäätyvän vaijerin kanssa. Ongelmana kuormaajan irroituksessa erilliset liittimet. Kuinka takkuista on päälle laitto eli jääkö letkuihin painetta. Sähköisyys tuo pitkässä juoksussa epävarmuutta, esim. venttiilipakalla liitinten suojaukset, onko kunnolla tehty? Ohjaus käsinojassa pieni kysymysmerkki, kokeeko jossain vaiheessa kuitenkin haitaksi, että on siinä vaihdekeppien edessä, niitä kun joutuu hitecissä tosissaan käyttämään.

Kakkosen hyvä puoli on mekaanisuus ja keppi ei ole ainakaan tiellä. Pikaliitoksesta kuormaajan vieressä väitettiin, että talviolosuhteissa hankala, öljyvuotoja helposti. Rajoittuuko ongelma(t) tuohon talvikäyttöön eli jäätymisongelmaan?

Jos kuormaajan irroitus olisi helppo tehdä, niin sitä tulisi käytettyä.
http://www.youtube.com/watch?v=YBWYS9VoAMU

Kokemuksia?

Poissaolon jälkeen kylmis on ihan liekeissä. ;D
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: MacGyver - 13.04.13 - klo:21:55
Quicke Valtraan, kaksi ohjausvaihtoehtoa.

1. Käsinojassa Valtran oma sähkötikku. Etukuormaajan irroitus, jokainen letku revittävä erikseen irti. Pikaliitäntää ei saa.

2. Kuormainvalmistajan oma, mekaaninen keppi ratin vieressä. Etukuormaajan irroitus mahdollista pikakytkennällä eli liittimet kiinni ja auki kerralla.

Ykkösen hyvänä puolena aika mukava käytettävyys. Ilmeisesti talvella ei tule ongelmia jäätyvän vaijerin kanssa. Ongelmana kuormaajan irroituksessa erilliset liittimet. Kuinka takkuista on päälle laitto eli jääkö letkuihin painetta. Sähköisyys tuo pitkässä juoksussa epävarmuutta, esim. venttiilipakalla liitinten suojaukset, onko kunnolla tehty? Ohjaus käsinojassa pieni kysymysmerkki, kokeeko jossain vaiheessa kuitenkin haitaksi, että on siinä vaihdekeppien edessä, niitä kun joutuu hitecissä tosissaan käyttämään.

Kakkosen hyvä puoli on mekaanisuus ja keppi ei ole ainakaan tiellä. Pikaliitoksesta kuormaajan vieressä väitettiin, että talviolosuhteissa hankala, öljyvuotoja helposti. Rajoittuuko ongelma(t) tuohon talvikäyttöön eli jäätymisongelmaan?

Jos kuormaajan irroitus olisi helppo tehdä, niin sitä tulisi käytettyä.
http://www.youtube.com/watch?v=YBWYS9VoAMU

Kokemuksia?

Poissaolon jälkeen kylmis on ihan liekeissä. ;D

 ;D
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: kahala - 13.04.13 - klo:22:07
Mulla on vanhas valteemis 705 Vilan kuormain joka on kahdella ruuvilla per puoli ja 6 pikaliitintä. Ei pitäisi olla paha irroittaa mutta koskaan ei tarvetta moiseen ole tullut. Kun se kuormain on kuitenkin se traktorin eniten tar***** varuste.

Kääntösiipiaurojen ja isomman nostolaite/pyörä-äkeen kanssa kuormaaja nokalla on ollut iso apu. Tarvitessa voin laitaa levikepyörät joka nurkkaan tarpeen mukaan.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: koivumaki - 15.04.13 - klo:11:37
Mielestäni pikaliitipaketin saa aika edullisesti kuormaimeen oli ohjaus toteutettu miten tahansa....

Mulla on noi molemmat kylmiksen vaihtoehdot Vallussa sähkötikulla ja casessa vaijerilla.Molemmat toimivat...ei Triman vaijeriohjaus ole koskaan pakkasessa temppuillut.Casen omat vaijeriohjatut lohkot sitten ovatkin jäätyneet...tai oikeasti siinä jäätyy karan päässä olevan jousipesän sisäkalut klimppiin.Sulavat sitten joskus...

Case noista mukavampi sikäli että kiskaisee mistä hantaakista tahansa aina toimii.T-Vallussa joutuu vaihtaa napilla EKn ja takalohkojen välillä,kun on semmoinen versio satuttu tuosta koneesta tekemään...
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 15.04.13 - klo:14:32
Jospa otat sen kuormaajan ilman sitä pikaliitintä.

Sitten ihan hissukseen ja salaa vaihdat letkujen väliin itse/asentaja vaihtaa sen ryhmäpikaliittimen.
Toimii, jos et kerro myyjälle.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: kylmis - 15.04.13 - klo:14:51
Toteutuksesta näyttää löytyvän erilaisia variaatioita. Ei nuo erillisliittimet ole ylivoimaisia, jos letkuihin ei kerry paineita. Senkin voi kiertää laittamalla ylimääräisen hanan väliin.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: maraani - 15.04.13 - klo:15:43
Toteutuksesta näyttää löytyvän erilaisia variaatioita. Ei nuo erillisliittimet ole ylivoimaisia, jos letkuihin ei kerry paineita. Senkin voi kiertää laittamalla ylimääräisen hanan väliin.
Koulun huoltoillassa ihmeteltiin Valtran kuormaajan letkuissa olevia hanoja - oli isohana jossaom välissä ja sit aivan pieni hana yhdessä liittimessä. Kuvittelin asian liittyvän juuri siihen, että saadaan pidettyä liitin kytkentäkuntoisena vaikka olis kuormaaja pois keulalta pidempäänkin. No itsellä oli talvella kuormaaja kuukauden tuossa pihalla ja vähän asento muuttunutkin, mutta ihan ilman temppuja meni yksittäiset pikaliitimet kiinni. Ei ne olleet edes jäässä :)
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kytkennän variaatiot
Kirjoitti: kylmis - 15.04.13 - klo:16:11
Rapid oli aika hankala ottaa perään, kun sen jätti mielellään vantaat ilmassa ylös. Siihen kun laittoi hanat letkuihin, niin käyttö muuttui peräti miellyttäväksi.