Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SKN - 23.03.13 - klo:17:09
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
-
Nykyajan virittämistä kuvaa hyvin termi "optimointi".
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Niin no järjettömiä tehonnostoja en ymmärrä mutta alavääntöö ja muutenkin tehoja optimoimalla koneet saa toimimaan paremmin siinä syy... Säädöt moottoreissa on päästömääräysten takia päin persettä... Ja monesti traktorit on ihan samoja mutta tehoissa vaan eroa ja hinnassa yli 10k€... Mutta kaipa sitä jokainen tekee koneilleen mitä tykkää eikä häiritse minua... Ei luulis sinuakaan ;)
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Niin no järjettömiä tehonnostoja en ymmärrä mutta alavääntöö ja muutenkin tehoja optimoimalla koneet saa toimimaan paremmin siinä syy... Säädöt moottoreissa on päästömääräysten takia päin persettä... Ja monesti traktorit on ihan samoja mutta tehoissa vaan eroa ja hinnassa yli 10k€... Mutta kaipa sitä jokainen tekee koneilleen mitä tykkää eikä häiritse minua... Ei luulis sinuakaan ;)
eiks niitä päästömääräyksiä pitäs kuitenkin noudattaa ku sellaset on?
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Niin no järjettömiä tehonnostoja en ymmärrä mutta alavääntöö ja muutenkin tehoja optimoimalla koneet saa toimimaan paremmin siinä syy... Säädöt moottoreissa on päästömääräysten takia päin persettä... Ja monesti traktorit on ihan samoja mutta tehoissa vaan eroa ja hinnassa yli 10k€... Mutta kaipa sitä jokainen tekee koneilleen mitä tykkää eikä häiritse minua... Ei luulis sinuakaan ;)
eiks niitä päästömääräyksiä pitäs kuitenkin noudattaa ku sellaset on?
Miks?? Ostatko hyvän omantunnon itsellesi?? *******t ostaa afrikkaan vanhoja hiaceja ja muita ei tosiaankaan päästömääräyksiä täyttäviä... Siellähän ne pahimmat muutokset tapahtuu vaikka suurin osa tästä ilmastonmuutoksesta on pelkkää paskapuhetta... Eli saadaan sillä perusteella ihmiset ostaamaan ekologisempaa tavaraa joka on entistä huonompaa niin joutuu kohta taas ostamaan lisää ja niin juu ja öljykauppakin saadaan käymään paremmin kun sekin maistuu ;D Sitten kun autot ja traktorit täytyy VTT vakolassa käyttää pakokaasutestissä niin voi olla jotain järkeä pitää niitä "vakiona"...
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Niin no järjettömiä tehonnostoja en ymmärrä mutta alavääntöö ja muutenkin tehoja optimoimalla koneet saa toimimaan paremmin siinä syy... Säädöt moottoreissa on päästömääräysten takia päin persettä... Ja monesti traktorit on ihan samoja mutta tehoissa vaan eroa ja hinnassa yli 10k€... Mutta kaipa sitä jokainen tekee koneilleen mitä tykkää eikä häiritse minua... Ei luulis sinuakaan ;)
Ei se mua häiritse. Olis vaan kiva tietää mikä siinä mustassa savupatsaassa kiehtoo kansalaisia. Kuitenkin koneet on tehty kestämään niillä säädöillä jotka on tehtaalla sihen laitettu. Mopo on asia erikseen kun traktori.
-
Skännä on huomannut saman asian kuin minä. Jokaisessa topikissa missä jokin traktori mainitaan, mainitaan myös jokin näistä "piristäminen, "optimointi", "lastutus", "ruuvaus" yms. termeistä ja tietenkin jokin kiva pikku firma joka näitä tekee halvalla hyviä.
Ostaaka kerralla tarpeeksi iso niin ei tarvi pelleillä. Tokkiinsa se on komiaa kehua naapurin isännälle että nyt on lisätty tehot yli 300hv (siis vakiona alle 200 ofc) kun se tuo uusi 16motin kietekärry painaa niin paljon ;D
Traktoreita kun ei ole mitenkään kuristettu tehtaalta tullessaankaan. Ja kyllä niitä päästömääräyksiä olisi hyvä noudattaa.
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Niin no järjettömiä tehonnostoja en ymmärrä mutta alavääntöö ja muutenkin tehoja optimoimalla koneet saa toimimaan paremmin siinä syy... Säädöt moottoreissa on päästömääräysten takia päin persettä... Ja monesti traktorit on ihan samoja mutta tehoissa vaan eroa ja hinnassa yli 10k€... Mutta kaipa sitä jokainen tekee koneilleen mitä tykkää eikä häiritse minua... Ei luulis sinuakaan ;)
Ei se mua häiritse. Olis vaan kiva tietää mikä siinä mustassa savupatsaassa kiehtoo kansalaisia. Kuitenkin koneet on tehty kestämään niillä säädöillä jotka on tehtaalla sihen laitettu. Mopo on asia erikseen kun traktori.
Niin siis savutupraukset vähenee ja vedossa tuleva savu pitäisi hävitä pienellä optimoinnilla...
-
Vaihtokoneita kattellessa kierrän kaukaa kaikki joiden myyntipuheessa sanotaan joku noista termeistä. Hirvittäs ostaa jonkun moommalaisen vanha kapistus jossa vakiona vaikka 120kaakkia. Ryskähommia varten on sitten kutiteltu liki 200. Hui kauhee! Rahanmenoa tiedossa. >:(
-
Sontareet viedään järjestään tehotuonnin pihalle. Outoa.
-
Sontareet viedään järjestään tehotuonnin pihalle. Outoa.
Massikat ohjelmoidaan kotona ;D
-
Vaihtokoneita kattellessa kierrän kaukaa kaikki joiden myyntipuheessa sanotaan joku noista termeistä. Hirvittäs ostaa jonkun moommalaisen vanha kapistus jossa vakiona vaikka 120kaakkia. Ryskähommia varten on sitten kutiteltu liki 200. Hui kauhee! Rahanmenoa tiedossa. >:(
Ostappa joltain turveukolta Jontikan 6920 jota on "hieman piristetty" ;D
Moommalaisethan kuulemmma noista tykkää yli 300hv ottaa?
-
Sontareet viedään järjestään tehotuonnin pihalle. Outoa.
Kansiremonttiin ne viedään....
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Jos ostaa valmiiksi tarpeeksi suuren,se on liian painava ja yleensä liian hyvin varusteltu.
Kun esim.tm hollannin koneesta otetaan puimurissa 300hv,miksei se äkeen vedossa sitä kestäisi?
On vain huomattavasti mukavampi ajella kun potkua on riittävästi,saa ajella väännöillä eikä huudattamalla.
Yhtäkään remonttia ei ruuvvauksen tai optimoinnin takia ole tehty 8)
-
Niin, ehkä on voitu pettyä, kun muutama vuosi sitten on ostettu suunnilleen samankokoinen traktori (tai vähän isompikin) kuin vanha, eikä voimaa tunnu olevan samalla tapaa... Tai muuttunut sen verran koneet, että muutama lisähevonen ei olisi pahitteeksi. Ja nälkä voi kasvaa syödessä.
Se on outo juttu noissa päästöissä, että jotkut typen oksidit? saadaan alas, mutta kuitenkin polttoainetta kuluu enemmän kuin hieman vanhemmissa traktoreissa. Eikö nyt luulisi kuitenkin pienempi kulutus olevan parempi kuin jotkut päästön osaset. Tietty hieman tuota kulutusvertailua hämää suurentuneet hydraulituotot/ -toiminnot ja isompi elopaino. Mutta on iso ero kulutuksissa rivipumppukaudella vrt juuri ennen ureakautta.
Itsellä on yksi traktori uudelleen ohjelmoitu. Jos laatta lattiassa ajaa niin soppa kyllä maistuu. Osateholla vetoa ja venymiskykyä löytyy eikä kulutus silloin ainakaan suurempi ole kuin ennen. Yksi tanskalaisten tekemiä ohjelmia asentava paja on, minkä jäljiltä pakosarjat hehkuu ja kone voi jopa sulaa... Kotimaiset toimivampia, luulen. Traktorini on nelisylinterinen, missä identtinen vaihteisto ja perä kuin muutaman kymmentä hevosta suuremmissa kuutoskoneisissakin.
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Karavaani kulkee ja pienviljelijät haukkuu ;D ;D ;D ;D
-
Useimmiten siitä koneesta vaan saadaan pienellä kutittelulla huomattasti parempi kun tehtaalta tullessa.
Juurikin näitten päästönormien takia kun löpöä palaa ylimäärästä vaan sen takia että saadaan päästöt alas...
Itellä on lähes jokaisesta koneesta otettu lisää tehoa ulos ja yhdestä aika rajustikkin eikä oo ollu kestävyys ongelmia.
Retkulla saattais olla jotain sanottavaa siitä miten se kone kestää ottaa rajujakin teholukemia ulos kovassa käytössä :P
-
Monesti juu kestää. Mutta jossain mallisarjojen yläpäässä sadan hevosen (ja ylikin) tehonlisä saattaisi lyhentää loppupäästä käyttöikää. Kun vakioita koneita on, missä tunteja +20000 h. Harva sitä varmaan ajattelee, varsinkin jos kone kierrossa jo paaaljon aiemmin.
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Kattos ny. Ku 10v vuotta sitte käytettynä hankittu sattu olemaan ilman turboa. Sillä pärjättiin 8vuotta ihan kivasti kunnes tuli turbo laitettua. 100konista sinne johonki 120koniin. polttoaineenkulutus väheni ja moottoriominaisuudet parani, sikäli jos ne cumminssissa voi parantua ;D
Valmis turbosarja maksaa n.2000€
Uusi traktori 120hv maksaa n:60000€
Mun mielestä halpoja koneja. Eikä sitä harmittavaa ostokrapulaakaan liiemmin ollu.
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Karavaani kulkee ja pienviljelijät haukkuu ;D ;D ;D ;D
Mitäs jos tänään menisit yksin sinne laavulle runkkimaan belastukses kanssa? Mää en jaksa ny panna sua. :-* :-*
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Kattos ny. Ku 10v vuotta sitte käytettynä hankittu sattu olemaan ilman turboa. Sillä pärjättiin 8vuotta ihan kivasti kunnes tuli turbo laitettua. 100konista sinne johonki 120koniin. polttoaineenkulutus väheni ja moottoriominaisuudet parani, sikäli jos ne cumminssissa voi parantua ;D
Valmis turbosarja maksaa n.2000€
Uusi traktori 120hv maksaa n:60000€
Mun mielestä halpoja koneja. Eikä sitä harmittavaa ostokrapulaakaan liiemmin ollu.
Tykkää!!!! Mutta SKännä ois keulinu taas suurien kahukaurarahakasojen kanssa eelle ja lyöny sen satatonnia tuonne ninko kankkulankaivoon. Ja siksi koska tulee maksimissaan 20 t€ tappio kun koneen lastuttaa ja se simsalapim häviää maailmankartalta kokonaan. Tämä on todella outoa tämä lastutus ja optimointi. Koneesi voi kadota tai hävitä jälkiä jättämättä ja tappio tulee todella suureksi. Mutta jos uusi kone maksaa 100k€ ja lastutat vanhan 50 k€ koneen ja se sattuu nyt kokonaan häviämään niinkon skännä uskoo niin silti on viel 50k€ ostaa uus käytetty tilalle. Mutta onko tälläisiä tapahtunut? Koska pelko on todella aiheellinen...
-
mikäs se on liika tehon lisäys skännästä?
10%? 20%? 30%? 40+%?
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Kattos ny. Ku 10v vuotta sitte käytettynä hankittu sattu olemaan ilman turboa. Sillä pärjättiin 8vuotta ihan kivasti kunnes tuli turbo laitettua. 100konista sinne johonki 120koniin. polttoaineenkulutus väheni ja moottoriominaisuudet parani, sikäli jos ne cumminssissa voi parantua ;D
Valmis turbosarja maksaa n.2000€
Uusi traktori 120hv maksaa n:60000€
Mun mielestä halpoja koneja. Eikä sitä harmittavaa ostokrapulaakaan liiemmin ollu.
Tykkää!!!! Mutta SKännä ois keulinu taas suurien kahukaurarahakasojen kanssa eelle ja lyöny sen satatonnia tuonne ninko kankkulankaivoon. Ja siksi koska tulee maksimissaan 20 t€ tappio kun koneen lastuttaa ja se simsalapim häviää maailmankartalta kokonaan. Tämä on todella outoa tämä lastutus ja optimointi. Koneesi voi kadota tai hävitä jälkiä jättämättä ja tappio tulee todella suureksi. Mutta jos uusi kone maksaa 100k€ ja lastutat vanhan 50 k€ koneen ja se sattuu nyt kokonaan häviämään niinkon skännä uskoo niin silti on viel 50k€ ostaa uus käytetty tilalle. Mutta onko tälläisiä tapahtunut? Koska pelko on todella aiheellinen...
Jaa täh????
-
mikäs se on liika tehon lisäys skännästä?
10%? 20%? 30%? 40+%?
Ei kai mikään ole liikaa, vaikka 100% mun puolesta.
Eikös kaupasta saa sellasen traktorin kun tarvii?
-
Siis sitä tarkotan et miks lastutus on nin pahasta, tuottaako se luokkaa traktorin hinnan tappiot? Vai mikä muu syy selittää tämän karttamisen kuin ruttoa?? En ymmärrä. Eikö se ole jokaisen oma asia millaisen koneen laittaa ja lastuttaako vai ei. Mutta selitys sille miksi pelkäät optimoida koneen, vai onko sitä? Mikä on se asia että se on suuri paha??? Niin ja koneita ei kai ole hävinnyt mutta oletin että tuo voi loimaaseudulla tapahtua, koska lastuttamista pidät pahana :D Vai mikä on syy?
-
^Miten voi tekstistä saada noin epäselvää ???
Uudessa isommassa koneessa kuitenkin on yleensä isommat osat siellä voiman siirrossakin...
-
Siis sitä tarkotan et miks lastutus on nin pahasta, tuottaako se luokkaa traktorin hinnan tappiot? Vai mikä muu syy selittää tämän karttamisen kuin ruttoa?? En ymmärrä. Eikö se ole jokaisen oma asia millaisen koneen laittaa ja lastuttaako vai ei. Mutta selitys sille miksi pelkäät optimoida koneen, vai onko sitä? Mikä on se asia että se on suuri paha??? Niin ja koneita ei kai ole hävinnyt mutta oletin että tuo voi loimaaseudulla tapahtua, koska lastuttamista pidät pahana :D Vai mikä on syy?
Sun tekstis on ku foinikialaisen kuuromykän aamumantra, ulkoasultaan ja selkeydeltään ;D
Mun puolesta voi vapaasti ahtaa, fiilata ja hoonata ja vaikka höylätä akkaa ja traktoria, juur niimpal ku kukkaro ja perse kestää.
Ne vaan hajoo kun niitä runkkaa.
-
Sikäli kun minä optimoinnin ymmärrän, niin se on pelkästään hyvä asia. Paskankierrätysventtiilit (egr) on poistettu käytöstä ja muutkin saastekikkailu laitteistot on eliminoitu. Palotapahtuma on optimoitu laittamalla ajoitukset ym. kohdalleen.
-
Ne vaan hajoo kun niitä runkkaa.
Sitte ku ne hajoo niitä pitää runkata. Noidankehä?
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Tehon hankinta halvemmalla ostamalla halvempi pienempi kone ja virittämällä sitä noin tonnilla tai muutamalla, kuin että ostaa suoraan paljon kalliimman isomman traktorin. Hevosia yksinkertaisesti saa paljon halvemmalla tätä kautta.
Eli optimointiahan tämä juurikin on.
Liika tehon lisäys on sitä jota ei osaa huomioida ajotyylissään. Joidenkin kohdalla 200% vehkeen normista ei hajota traktoria kovinkaan paljon ennen normitehoiseen verrattuna, kun taas joidenkin sankarien normikoneista pitäisi pudottaa tehoa parikytärosenttia jotta voimansiirron komponenteissa olisi tarvittava ADHDvara.
-
Nykyään kun rakvaattorin ostaa pitäis vertailla va tehoja eikä max moottoritehoja. :-\ Kun 150hp myllystä ei välttämättä todellista tehoa tule kun 120hp luokkaa. :-\
-
Meillä on aina ruuvattu ja turbotettu ym.trattoreita,on muuten mielenkiintoista puuhaa.
-
Ohan noita viritelty. Harrastuksena mukavaa ::) Ykkös käyttö koneesta en kyllä yli 15% teholisää lähtis hakeen. Mutta harraste vehje on eri peli. Tällähetkellä mun leluista kovimat litra tehot on mekkessä Noin 250hp/litra. No kuhan vaan kestäs. Eli kovempi viritys on AINA MOOTTORIURHEILUA.
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Olet sie poka sekassiin. :o
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Olet sie poka sekassiin. :o
Totta tuossa osa, MIE olen apilaan POKA ja SE on joskus KASSISSA.
-
Kertokaas tyhmälle minkä helvetin takia pitää aina olla kakkuruuvilla/lastuttamassa/turbottamassa traktoria? Eikö vois kerralla ostaa sellasen veturin jossa tehoa riittää sen verran ettei tarvi hampaat irvessä huudattaa. Lähes joka topiikissa kun keskustellaan traktorista, ollaan tekemässä jotain noista kolmesta tai sitten niitä kaikkia. Miksi????
Kun pintaala tuplaantuu,niin tehontarve kolminkertaistuu ;D