Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JackSparrow - 17.09.12 - klo:17:06

Otsikko: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: JackSparrow - 17.09.12 - klo:17:06
MF 330;n olkikelan laakeri antoi periksi (vasen puoli) puinnin ollessaan loppusuoralla  >:( >:( >:(
Onkohan miten horriipeli homma? En yhtään tutkinut sen enempää kun huomasin remmisiivan vähän pomppivan, tietysti piti vähän meteliä myös, vitutti sen verran että kone suoraan talliin......kauanko huoltomiehellä menee tähän?

/Jack
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: JoHaRa - 17.09.12 - klo:17:17
Lienisikö laakeri lätkässä kiinni ulkopuolelta ?
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: kujala - 17.09.12 - klo:18:15
En tiedä Samposta, mutta kai ne samantapaisia ovat.
Jos meni pelkkä laakeri, ei kovin iso homma, pellissähän se on laipalla.
Jos sitten sisäkooli pyörähti ja akseli on kulahtanut selvästi, onkin eri juttu.
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: JackSparrow - 17.09.12 - klo:18:46
Kyllä se laippalaakeri on sisäpuolella, akseli tulee pikkureiästä ulos kyljestä, muistaakseni. Kyllä se maallikolle näyttää aika pahalta hommalta. Miten edes pääsee sinne käsiksi  :o
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: turkki - 17.09.12 - klo:18:58
90-luvulla tuota olkikelan laakeria vaihdeltiin MF 506:een muutaman vuoden välein. En enää muista remontin yksityiskohtia mutta ei se nyt ihan älytön työmaa ollut, jollei joku osa ollut poikkeuksellisen tiukassa. Joskus taidettiin vetää remmipyörää akselilta niin että paikallisen kokeneen MF-huoltomiehen (r.i.p.) koko konstiarsenaali oli käytössä kaikella voimallaan.
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: -SS- - 17.09.12 - klo:20:12
Eikös se yleinen nopea tapa ole ottaa hihnapyörä pois, kastella kunnolla ja polttaa sivuseiniin aukot, josta koko paali mahtuu ulos.

Sitten vaan migillä sivulevyt kasaan kun korjattu.

Ainakin kun jälkiä katsoo käytettyjen tarhalla.

-SS-
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: SKN - 17.09.12 - klo:20:51
Eikös se yleinen nopea tapa ole ottaa hihnapyörä pois, kastella kunnolla ja polttaa sivuseiniin aukot, josta koko paali mahtuu ulos.

Sitten vaan migillä sivulevyt kasaan kun korjattu.

Ainakin kun jälkiä katsoo käytettyjen tarhalla.

-SS-

Noissa 2mm pellihäkkyröissä ei tarvi poltella. Käteen sopiva pikku-rälläkkä ja swaaaaaaaaaaaaannnnnnng...........!
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: sirkussonni - 17.09.12 - klo:21:05
Eikös se yleinen nopea tapa ole ottaa hihnapyörä pois, kastella kunnolla ja polttaa sivuseiniin aukot, josta koko paali mahtuu ulos.

Sitten vaan migillä sivulevyt kasaan kun korjattu.

Ainakin kun jälkiä katsoo käytettyjen tarhalla.

-SS-

Noissa 2mm pellihäkkyröissä ei tarvi poltella. Käteen sopiva pikku-rälläkkä ja swaaaaaaaaaaaaannnnnnng...........!

Plasma on helkkarin kätevä, ei tee kuin pienen railon, joka sitten helpompi hitsata kiinni "huollon" jälkeen...
Tietysti helkkarin kätevää olisi polttaa se koko höskä!
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Ala-Pertti - 17.09.12 - klo:21:10
Oliskos siellä vastakkaisella puolella, siis oikealla "luukku", josta se olkikela on sinne koneeseen asennettu. Siitähän sen pitäisi kelan lähteä kaikkine laakereineen karvoineen mäjelle.
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: milkboi - 17.09.12 - klo:21:11
Eikös se yleinen nopea tapa ole ottaa hihnapyörä pois, kastella kunnolla ja polttaa sivuseiniin aukot, josta koko paali mahtuu ulos.

Sitten vaan migillä sivulevyt kasaan kun korjattu.

Ainakin kun jälkiä katsoo käytettyjen tarhalla.

-SS-

Noissa 2mm pellihäkkyröissä ei tarvi poltella. Käteen sopiva pikku-rälläkkä ja swaaaaaaaaaaaaannnnnnng...........!

Plasma on helkkarin kätevä, ei tee kuin pienen railon, joka sitten helpompi hitsata kiinni "huollon" jälkeen...
Tietysti helkkarin kätevää olisi polttaa se koko höskä!
taivahan palokunta paikalla,ellei meinaa katon alla poltella. ;)
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Kamikatze - 17.09.12 - klo:21:35
Mf 430 ,myöhempi mf 20 olkikelan akseli laitetaan paikalleen sivultapäin kuskin pukilta katsottuna oikealta puolelta itse kelan ollessa koneen sisällä paikallaan ( tarvii apumiehen joka mahtuu koneeseen kohlimien päälle ) . Kela lukitaan kiilalla akseliin ja  vasemman puoleinen laakeri lopuksi paikoilleen .Toisen puolen laakeri on siis laittettava laippoinen  paikoilleen akselille ennen akselin sisään laittoa koska kelan veto tulee ketjupyörältä joka on hitsattu akseliin kiinni.. Sisemmät peltilaipat on lukittava pultteineen  koneeseen nippusiteellä koska tipahtaneita pultteja ei saa muuten paikoilleen kovinkaan helposti .Akselilla taitaa olla joku olkien kietoutumisen estikin joka estää pulttien laiton muutoin  ?
 En tunne pienemmän koneen rakennetta mutta jos rakenne on samankaltainen kuin isommassa niin ehkä voisi olla pieni mahdollisuus jos toisen puolen  laakerin saisi jotenkin irti ilman akselin liikuttamista niin  vaihto voisi tapahtua kohtuu helpostikin .
 Eri asia on onko sitten järkevää vaihtaa vain toisen puolen laakeri   :-\
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: JackSparrow - 17.09.12 - klo:22:36
Mf 430 ,myöhempi mf 20 olkikelan akseli laitetaan paikalleen sivultapäin kuskin pukilta katsottuna oikealta puolelta itse kelan ollessa koneen sisällä paikallaan ( tarvii apumiehen joka mahtuu koneeseen kohlimien päälle ) . Kela lukitaan kiilalla akseliin ja  vasemman puoleinen laakeri lopuksi paikoilleen .Toisen puolen laakeri on siis laittettava laippoinen  paikoilleen akselille ennen akselin sisään laittoa koska kelan veto tulee ketjupyörältä joka on hitsattu akseliin kiinni.. Sisemmät peltilaipat on lukittava pultteineen  koneeseen nippusiteellä koska tipahtaneita pultteja ei saa muuten paikoilleen kovinkaan helposti .Akselilla taitaa olla joku olkien kietoutumisen estikin joka estää pulttien laiton muutoin  ?
 En tunne pienemmän koneen rakennetta mutta jos rakenne on samankaltainen kuin isommassa niin ehkä voisi olla pieni mahdollisuus jos toisen puolen  laakerin saisi jotenkin irti ilman akselin liikuttamista niin  vaihto voisi tapahtua kohtuu helpostikin .
 Eri asia on onko sitten järkevää vaihtaa vain toisen puolen laakeri   :-\

Kiitos vastauksista
En ole nyt ihan varma että olen ymmärtänyt oikein mutta....jos kela lukitaan kiilalla paikalleen ennen vasemman laakerin laittoa niin eiköhän tämä tarkoittaa että kela liikkuu sivuttain sen verran että akselin pää tulee sisäpuolelle ja laakeri pujotetaan sen jälkeen akseliin ja sen jälkeen kiinni kylkeen? Jos näin niin miksi sitä kelaa tarvii irrottaa? Jos näin niin rälläkällä huoltoluukku akselin viereen olis aika simppeli homma ???
Eihän se varmaan näin helposti mene mutta tyhmän täytyy kysyä  ;D
Tai sitten niin kun SS kirjoitti, niin ison reiän että koko paska mahtuu ulos?
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Untamo - 17.09.12 - klo:22:54
Justihin vaihdettiin sampo 580:n olkikelan vasemmanpuolen laakeri. Töitä pajalla noin 3h ja uusi laakeri noin 30€. Laakerin sisäkehä oli akselissa niin jumissa että piti polttaa kaasulla paloiksi. Ei puimurikaan onneksi palanut vaikka hieman kyllä jännitti. 
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Kamikatze - 17.09.12 - klo:23:17
Mf 430 ,myöhempi mf 20 olkikelan akseli laitetaan paikalleen sivultapäin kuskin pukilta katsottuna oikealta puolelta itse kelan ollessa koneen sisällä paikallaan ( tarvii apumiehen joka mahtuu koneeseen kohlimien päälle ) . Kela lukitaan kiilalla akseliin ja  vasemman puoleinen laakeri lopuksi paikoilleen .Toisen puolen laakeri on siis laittettava laippoinen  paikoilleen akselille ennen akselin sisään laittoa koska kelan veto tulee ketjupyörältä joka on hitsattu akseliin kiinni.. Sisemmät peltilaipat on lukittava pultteineen  koneeseen nippusiteellä koska tipahtaneita pultteja ei saa muuten paikoilleen kovinkaan helposti .Akselilla taitaa olla joku olkien kietoutumisen estikin joka estää pulttien laiton muutoin  ?
 En tunne pienemmän koneen rakennetta mutta jos rakenne on samankaltainen kuin isommassa niin ehkä voisi olla pieni mahdollisuus jos toisen puolen  laakerin saisi jotenkin irti ilman akselin liikuttamista niin  vaihto voisi tapahtua kohtuu helpostikin .
 Eri asia on onko sitten järkevää vaihtaa vain toisen puolen laakeri   :-\

Kiitos vastauksista
En ole nyt ihan varma että olen ymmärtänyt oikein mutta....jos kela lukitaan kiilalla paikalleen ennen vasemman laakerin laittoa niin eiköhän tämä tarkoittaa että kela liikkuu sivuttain sen verran että akselin pää tulee sisäpuolelle ja laakeri pujotetaan sen jälkeen akseliin ja sen jälkeen kiinni kylkeen? Jos näin niin miksi sitä kelaa tarvii irrottaa? Jos näin niin rälläkällä huoltoluukku akselin viereen olis aika simppeli homma ???
Eihän se varmaan näin helposti mene mutta tyhmän täytyy kysyä  ;D
Tai sitten niin kun SS kirjoitti, niin ison reiän että koko paska mahtuu ulos?

No niin,kun selittää niin voi osittain kompastuakin selityksiin  ;D kyllä sitä akselia voi  vetää tai  lyödä sinne oikeallepäin  kelan ollessa paikoillaan sisällä kun on ensin irroittanut laakerilaipat .Nappaa ne pultit kiinni nippusiteellä ettei tule ongelmia kadonneiden pulttien kanssa. Toisen puolen laakeri jää tällöin  vaihtamatta .Kelan mentävää aukkoa ei kyllä kannata ryhtyä tekemään 
 Katso puimurin räjäytyskuvaa niin näkee kelan ja akselin rakenteen. En osaa sanoa voisiko akseli olla kovinkaan jumissa kelan sisällä koska esim  11,5 ja 12  jalan koneissa olkikelan ja akselin kiilaurat ovat usein löystyneet ja lopulta kiila on kadonnut ja olkikela lakannut pyörimästä.
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: JackSparrow - 17.09.12 - klo:23:20
Justihin vaihdettiin sampo 580:n olkikelan vasemmanpuolen laakeri. Töitä pajalla noin 3h ja uusi laakeri noin 30€. Laakerin sisäkehä oli akselissa niin jumissa että piti polttaa kaasulla paloiksi. Ei puimurikaan onneksi palanut vaikka hieman kyllä jännitti.

Millä taktiikalla  ???
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Untamo - 18.09.12 - klo:21:48
Justihin vaihdettiin sampo 580:n olkikelan vasemmanpuolen laakeri. Töitä pajalla noin 3h ja uusi laakeri noin 30€. Laakerin sisäkehä oli akselissa niin jumissa että piti polttaa kaasulla paloiksi. Ei puimurikaan onneksi palanut vaikka hieman kyllä jännitti.

Millä taktiikalla  ???

580 laakeri on kyllä pellin ulkopuolella olevassa valurautapesässä. Remmipyörä pois ja pesä lähtee laakereineen akselilta, jos ei ole jurpannut aksilaan kiinni.
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: ht - 18.09.12 - klo:22:07
Ja ulosvetäjä syntyy kahdesta 16 mm jenkatangosta ja pätkästä 60 mm u-palkkia.
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Ala-Pertti - 20.09.12 - klo:19:39
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: H Hehtolitra - 20.09.12 - klo:19:55
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Ala-Pertti - 20.09.12 - klo:20:17
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: H Hehtolitra - 20.09.12 - klo:20:51
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Noo, tuskin sitäkään, mutta *****mainen homma, jos kiireessä tulee.
Itsellä lakkasi olkikela pyörimässä, syytin kiilaa,mutta syy oli putkisokka poikki.
Kamikaze sanoi, että ketjupyörä on hitsattu. Ei pidä paikkaansa.

410 8mm putkisokka,sisään lyötynä 5 mm.
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Kamikatze - 20.09.12 - klo:21:52
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Noo, tuskin sitäkään, mutta *****mainen homma, jos kiireessä tulee.
Itsellä lakkasi olkikela pyörimässä, syytin kiilaa,mutta syy oli putkisokka poikki.
Kamikaze sanoi, että ketjupyörä on hitsattu. Ei pidä paikkaansa.

410 8mm putkisokka,sisään lyötynä 5 mm.

Mf 20 vm 89 on  kuitenkin hitsattu ketjupyörä ja olkikela laakereineen vaihdettiin viime syksynä ,mutta käynpäs varmistamassa vanhasta akselista jotenpalataan asiaan
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Vekkuli - 20.09.12 - klo:21:54
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D
Purin joskus sampo kympin ja siinnäkin akseli oli läpi vedettävä.Porilaisen mekaaninen versioko?
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Kamikatze - 20.09.12 - klo:22:07
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Noo, tuskin sitäkään, mutta *****mainen homma, jos kiireessä tulee.
Itsellä lakkasi olkikela pyörimässä, syytin kiilaa,mutta syy oli putkisokka poikki.
Kamikaze sanoi, että ketjupyörä on hitsattu. Ei pidä paikkaansa.

410 8mm putkisokka,sisään lyötynä 5 mm.

Mf 20 vm 89 on  kuitenkin hitsattu ketjupyörä ja olkikela laakereineen vaihdettiin viime syksynä ,mutta käynpäs varmistamassa vanhasta akselista jotenpalataan asiaan

Oli kuin olikin hitsattu  .Sampolla on näköjään erilaisia variaatioita eri vuosimallien koneissa  joten lienee aina parasta tutkia oma kone ennenkuin alkaa tekemään korjauksia eri vuosimallin ja virheellisen ohjeen perusteella  :(
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Ala-Pertti - 21.09.12 - klo:06:24
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Noo, tuskin sitäkään, mutta *****mainen homma, jos kiireessä tulee.
Itsellä lakkasi olkikela pyörimässä, syytin kiilaa,mutta syy oli putkisokka poikki.
Kamikaze sanoi, että ketjupyörä on hitsattu. Ei pidä paikkaansa.

410 8mm putkisokka,sisään lyötynä 5 mm.

Mf 20 vm 89 on  kuitenkin hitsattu ketjupyörä ja olkikela laakereineen vaihdettiin viime syksynä ,mutta käynpäs varmistamassa vanhasta akselista jotenpalataan asiaan

Oli kuin olikin hitsattu  .Sampolla on näköjään erilaisia variaatioita eri vuosimallien koneissa  joten lienee aina parasta tutkia oma kone ennenkuin alkaa tekemään korjauksia eri vuosimallin ja virheellisen ohjeen perusteella  :(


Kerpele. Mitäpä jos syksyn näyttelyyn, Tampereelle tai J.kylään ajetaan itsekukin omalla tappurilla, ja aamutunneilla, kapakoiden sulkeuduttua, puretaan ne osiks ja kehutaan sitten toisiamme ;D
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: JoHaRa - 21.09.12 - klo:07:55
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Jos olet tilannut tuon käsikirjan käänteistodellisuudesta  ???

Olisi kyllä ihme jos joku insinööri olisi suunnitellut laakerien asentamisen tehtäväksi koneen sisältä  ??? Siis miksi ihmeessä.. Miksi vaikka jossain tehtaassa konetta viitsittäisiin rakentaa sisäpuolelta, jos se ulkopuolelta onnistuisi 20 kertaa helpommin  ;D
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: -SS- - 21.09.12 - klo:11:20
Joopatijoo. Kolusin tuossa päivällä pajalla hyllyjä ja sieltä se löytyi. MF 330/MF 16:n kirjat samoissa kansissa.
Tuon aviisin mukaan nuo massikat ovat likipitäen samoja koneita ja MF 16 on sama kone, kuin Sampo 580. Moottoreissa toki eri valmistaja.
Ja tuon MF 330:n  ja Sampon kelan laakerit on puimakoneen ulkopuolella valurautapesässä.

On se erikoista jos näkee että laakeri on sisäpuolella, mutta se on ulkopuolella!.

Minulla on 410, ja Kamikazen neuvoista kiitos.


Joo. Tämä onkin todella erikoista. Minulla on tuossa pöydällä 330 Massikan korjauskäsikirja ja siinä on räjäytyskuvasa ne laakerit koneen ulkopuolella. Akseli on läpivedettävä ja kela tarvittaessa poistetaan kohlimien yli taaksepäin.

Onkohan tässä nyt tapahtunut vanhankansan petos ja kustu jotakuta silmään. ;D

Jos olet tilannut tuon käsikirjan käänteistodellisuudesta  ???

Olisi kyllä ihme jos joku insinööri olisi suunnitellut laakerien asentamisen tehtäväksi koneen sisältä  ??? Siis miksi ihmeessä.. Miksi vaikka jossain tehtaassa konetta viitsittäisiin rakentaa sisäpuolelta, jos se ulkopuolelta onnistuisi 20 kertaa helpommin  ;D

Siis helposti kokoonpantava kun ei olekaan aina helposti korjattava. Aika usein idea on hyvä kun kone kasataan uusista osista; esim. kaikki Claasin neliölukituksella olevat kupukantaiset pultit peltiosissa. Kun ne ovat hiukan ruosteessa ja maali kiusaa jenkassa, ei niitä saa kuin rälläköimällä pois, kanta on matala kupu, jossa erittäin kapea ruuvariura kiinnipitämistä varten. Toimii teoriassa, mutta ei toimi käytännössä. Olenkin ajatellut, että kutsuisi Claasin insinöörin tänne, pulttaisi sen pää alaspäin peltiseinään niillä kupukantapulteilla, raapisi kierteen hiukan "oikeammaksi" ja antaisi käteen jakarin ja taltan. Nälkäänhän se siinä kuolis.

Toinen laajasti harrastettu asia on kuusiopulttien käyttö niin, ettei niitä ole lukittu hitsaamalla sijaansa. Silloin tarvitsemme jonkun 50 cm pitkän kääpiön kömpimään jonnekin ahtaaseen rakoseen pitämään kiinni kun se pultti halutaan avata.

Tällaiset läpimenevät akselit kiilaliitoksilla siellä jossakin keskellä matalassa kotelossa ovat toivottomia, milläs siellä prässäilet ja lämmität kiinnijuuttunutta ratasta, auki vaan sivuista, paketti ulos ja 2 m työvälin sadan tonnin prässiin kiinni, ja holkitkin on oltava metrejä pitkiä. Mutta lähtee eikä tee tiukkaakaan.

Useissa kohteissa on erikoistyökalu asennusta varten, sellainen on itsellä oltava, jos meinaa ylettyä jonnekin hankalaan paikkaan. Koneensuunnittelu on liian useasti sellaista perustaviksen arkijärkeilyä eikä mitään ammattilaisen järjestelmällistä laskentaa. Joku teline tai ripustin tai tuki laitetaan jälkikäteen siihen mihin se nyt soppii, ei mietitä, mitä se oikeastaan haittaa, ei ainakaan mietitä, miten se haittaa jotakin huolto- tai korjaustyötä !

Viimeiseksi, ainoa ala, jossa osien suuresta painosta ylpeillään, on maatalouskoneteknologia. Samalla ajattelulla ikinä ei olisi päästy koneellisesti maasta ilmaan, samalla ajattelulla meillä ajaisivat 30 tonnin kuorma-autot jotakin alle kymmenen tonnin hyötykuormia, laivat uppoisivat tyhjänäkin kuin kivi, ja tavallinen kerrostalo romahtaisi, jos muutamallakin olisi tämmöinen lyijystä valettu piano kotona.

Ja sitten niskanosturia peliin, kun haluaa rasvata yhden vaikeammassa paikassa olevan laakerin koneessa ?

-SS-
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: metsajussi - 21.09.12 - klo:12:33
Erinomaisen samaa mieltä.

Vogel&Nootin kesantomurskain oli yllättävän positiivinen, mm kaikki 4 isoa hihnapyörää kiinni ruuveilla kiristetyillä kartioholkeilla. Saa vanhanakin helposti irti mitään rikkomatta. Ilman kaasupilliä ja 20 tonnin ulosvetäjää.

Päinvastainen oli aikanaan yksi JF:n keksintö: kaikki hihnakäytöt alimitoitettuja, lähes kaikki hihnapyörät peltiä, samalla akselilla pyöriä 5 perättäin ja laakeri siellä välissä... pyörät joko ruostuivat akselille toivottomasti tai sitten väljistyivät ja pilasivat napansa ja akselin. Laakerit kestovoideltuja, vanhemmiten niitä hajosi repullinen. Koneen runko alimittainen, heikko ja periksi antava, isotkin osat laakeroitu peltiin, laakereiden ja jopa hihnojen vaihto aina jonkinlainen henkien taisto.
Kevyt se kyllä oli...

Welgerin pikkupaalain jäi aikanaan myös mieleen vankkana ja helposti korjattavana koneena. Eipä tuollainen muutenkaan koe samaa mitä joku paskakärry tai apulannanlevitin joissa kaikki ruostuu ja juuttuu.

Minusta painosta ei ole tavallisesti ole mitään muuta haittaa kuin 'traktoosi' ja mahdollinen polttoaineen kulutuksen kasvu. Kaikessa muussa, työn jäljessä, suorituskyvyssä ja  kestävyydessä yleensä reilusti oikeanlaista rautaa oikeassa paikassa on minusta osoittautunut hyväksi periaatteeksi.
Mieluumin vähän varman päälle kuin periaatteella 'kyllä se saattaa takuuajan kestää pikkutilallla kun pari päivää varovasti käyttelee'. En diggaa Kellfri-tyyliä, enkä kaipaa vehkeitä joita saa joka vuosi hitsailla ja vahvistella milloin mistäkin. Kevyet rimpulavehkeet kestivät vielä takapotkuaikana, nykyään kun tempaistaan 10 t 200 hv nelikolla niin rungoillekin tulee aivan erilaisia rasituksia, varsinkin poikkeustilanteissa.

Käyttämällä eksoottisempia materiaaleja, alumiinia,  hienorae- ja suurlujuusteräksiä (ehkä ei kuitenkaan vielä titaania, heh) saa varmasti painoa laskettua, mutta hintaa korotettua.
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: Ala-Pertti - 21.09.12 - klo:19:58
Tähän yksiä perkeleitä listaan voitaneen lisätä Tumen takapyöräkylvimen renkaan vaihto sinne pölkyn puolivälin paikkeille. :o
Otsikko: Vs: Olkikelan laakerin vaihto
Kirjoitti: iskra - 21.09.12 - klo:20:05
Tähän yksiä perkeleitä listaan voitaneen lisätä Tumen takapyöräkylvimen renkaan vaihto sinne pölkyn puolivälin paikkeille. :o

  En kehuis Simultassakaan tuota hommaa..