Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: rene - 23.06.12 - klo:22:16

Otsikko: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 23.06.12 - klo:22:16
Welgerissä on takaportin sulkevien hakojen alla palikat joista lähtee johto (tai kaksi :-\ )   Nuo tunnistavat paalin kireyttä, haat pääsevät lautasjousia vasten kuormituksesta hiukan siirtymään jolloin noilta tulee sitten tietoa ohjaimelle :)
   Mitähän tuo tieto on ja voiko sitä helposti mitata ??? ??? 
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: mikasep - 23.06.12 - klo:22:59
Welgerissä on takaportin sulkevien hakojen alla palikat joista lähtee johto (tai kaksi :-\ )   Nuo tunnistavat paalin kireyttä, haat pääsevät lautasjousia vasten kuormituksesta hiukan siirtymään jolloin noilta tulee sitten tietoa ohjaimelle :)
   Mitähän tuo tieto on ja voiko sitä helposti mitata ??? ???

Se taitaa olla ihan vaan kytkin, joka kytkee kun metallia on tarpeeksi lähellä. Induktiivinen anturi siis. Veikkaan että sinne menee maa, käyttöjännite (12V), ja yksi piuha on se mistä tulee 12V ulos kun metallia on tarpeeksi lähellä. Liikuttava yksityiskohta tuossa Welgerissä on, että anturit on kiinnitetty vanerinpalaan  :P

Se paalin kireys säädetään siirtämällä tuota anturia. Typerää on, että ohjain haistaa paalin täydeksi heti kun portti jossain vaiheessa käy tarpeeksi kireällä. Paalien kireys on vähän mitä sattuu ajonopeudesta riippuen.


Mika
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 24.06.12 - klo:00:49
Ne ovat eri anturit. Vanerinpalassa oleva on takaportissa ja se tunnistaa vain, että onko haka auki vai kiinni, eli "tailgate is open" ilmoitus näytöllä.

Rene tarkoittanee haan saranatapissa olevia juttuja. Se tunnistaa voimaa, jolla peräportti vetää hakaa kammion alkaessa täyttyä. Mittaa siis voimaa, eli Newtoneita. Huoltomiehillä on hydraulisylinteri+painemittari-periaatteella toimiva tarkistuslaite. Sen antamien arvojen perusteella voidaan kalibroida paalinkireysarvon asteikko. Ensimmäisissä Profi-sarjan koneissa kalibroinnit olivat hukassa tehtaan jäljiltä ja koneita ajettiin rikki takuuaikana. Alkoivat sitten NHK:lla koneita kasaillessa tsekkaamaan asetukset. Kyllä ne vanhemmiten lakavat vaeltaa ja kalibrointi on hyvinkin paikallaan.
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 24.06.12 - klo:10:48
 :-[ :-[  No joo :-[  Anturi tosiaan kumminkin.   Varmaan on todella se haan alla oleva pelkkä onoffi. Haan etupuolella on sitten toinen anturi.    Ja paalin kireyttä ihan oikeasti mittaa asteikolla 0-10 :-\
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: metsajussi - 24.06.12 - klo:11:04
Welgeriä nähnytkään, mutta tavallisimmin voimaa mitataan jonkinlaisella venymäliuskalla. Sellainen voidaan näppärästi rakentaa vaikkapa jonkin sopivan kuormasta taipuvan runko-osan pinnalle. Tai jos joustava osa löytyy jo muualta, niin etäisyyden muutosta toiseen osaan voidaan mitata vaikkapa havainnoimalla sopivan anturin kapasitanssin tai induktanssin muutosta. Jossain tapauksissa kelpaa jopa potentiometri, mutta sitä on vaikea saada kestämään hankalia olosuhteita ja aikaa.
Ja teollisuudessa käytetään eksoottisempiakin keinoja.

Nuo induktiiviset ym anturit eivät yleensä ryömi tai vanhene, eivätkä vaadi uudelleen kalibrointia. Sovelluskohteessa tarvittavat hienosäädöt tehdään sitten siellä anturia haistelevassa softassa. Lakkaavat sitten kokonaan toimimasta jos rikkoutuvat.

Voimaa mitataan myös mittaamalla koneessa olevan anturi- tai työsylinterin painetta tms.
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: redbull - 24.06.12 - klo:11:23
Welgerissä on takaportin sulkevien hakojen alla palikat joista lähtee johto (tai kaksi :-\ )   Nuo tunnistavat paalin kireyttä, haat pääsevät lautasjousia vasten kuormituksesta hiukan siirtymään jolloin noilta tulee sitten tietoa ohjaimelle :)
   Mitähän tuo tieto on ja voiko sitä helposti mitata ??? ???
>>>Ei sitä tarvi mitata, kun vaihdat ne lautasmallin prikat uusiin, niin taas alkaa paalinkireys pysymään siinä näytöllä. Eli se on joku kapasitiivinen anturi tms ja kun prikat kuoleentuu, niin vuosivuodelta pitää asetukset laittaa kireystaulukolla isommalle, että tulee samanlaisia paaleja..
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 24.06.12 - klo:11:45
Tai jos joustava osa löytyy jo muualta, niin etäisyyden muutosta toiseen osaan voidaan mitata vaikkapa havainnoimalla sopivan anturin kapasitanssin tai induktanssin muutosta.
Ja tuohon ei tietysti ole mitään mittaria jos ei sellaista itse rakenna :-\    Kaksi hyvälaatuista yleismittaria rinnakkain? :o
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: mikasep - 24.06.12 - klo:12:01
Ne ovat eri anturit. Vanerinpalassa oleva on takaportissa ja se tunnistaa vain, että onko haka auki vai kiinni, eli "tailgate is open" ilmoitus näytöllä.

Rene tarkoittanee haan saranatapissa olevia juttuja. Se tunnistaa voimaa, jolla peräportti vetää hakaa kammion alkaessa täyttyä. Mittaa siis voimaa, eli Newtoneita. Huoltomiehillä on hydraulisylinteri+painemittari-periaatteella toimiva tarkistuslaite. Sen antamien arvojen perusteella voidaan kalibroida paalinkireysarvon asteikko. Ensimmäisissä Profi-sarjan koneissa kalibroinnit olivat hukassa tehtaan jäljiltä ja koneita ajettiin rikki takuuaikana. Alkoivat sitten NHK:lla koneita kasaillessa tsekkaamaan asetukset. Kyllä ne vanhemmiten lakavat vaeltaa ja kalibrointi on hyvinkin paikallaan.

Niin minä olen nähnyt vain sen yhden Welgerin, jossa ei tosiaan ollut muuta kuin se yksi vanerinpalaan kiinnitetty on-off-anturi. Näytössä näkyi vain paalimäärä ja paalin tiukkuuden tiesi traktorin äänestä... 4 vuotta vanha kone mutta taisi olla varsin karvalakkimalli.

Vähän off topiccia, mutta venymäliuska-anturista sen verran täydennystä metsäjussin tietoiskuun, että siinä itse asiassa on yleensä kaksi liuskaa taipuvan kappaleen molemmin puolin. Lisäksi molemmissa liuskoissa on liuska X ja Y-suuntaan. Ne kytketään ns. siltaan siten, että X-suunnan venymä vähentää Y-suunnan venymän aiheuttaman sähkövastuksen muutosta. Näin tulee kompensoitua kappaleen lämpötilavenyminen. Tällaisia ovat esim. vaaka-anturit ja nostolaitteiden vetovastustapit ja niiden ulostulosignaali on millivoltteja. Ne vaativat omanlaisensa mittausvahvistimen (vaakayksikkö tms.), jotta niiden antamasta tiedosta saa jotain tolkkua. Yleismittarillakin voi yrittää. Yhden momenttianturin olen joskus tehnyt itse dynamometriin liimaamalla venymäliuskat alumiinitangon kahta puolen. Liimana käytetään syanoakrylaattia eli kansanomaisesti pikaliimaa.



Mika
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 24.06.12 - klo:12:35
Eikö tuo venymäliuska-anturi ole juurikin potentiometri ???   Sähkötekniikka on minulle aika outoa mutta tuo kyseinen anturi mikä paalaimessa on, on luullakseni juurikin kapasitiivinen anturi.  Se voisi olla myös ultraäänianturi mutta ne on aika kalliita.  Anturin kapselointi muoviin täsmää luettelossa esiintyviin kapasitiivisiin ja ultraääniantureihin.
   Ultraäänianturi saattaisi halvimmillaan olla luokkaa satasen kappale ja sen luulisin voivan liittää suoraan analogiseen mittariin.  Ovh hintaa tuolle anturille oli jossain 250€ :-\ 
  Ajatus olisi kyllä mielenkiintoinen, tuulilasilla kaksi mittaria vierekkäin, joista näkisi kummankin puolen tiiviyden kehittymistä koko ajan :) :)   Jos tuollaiseen komponentit lähtisi jollain kolmellasadalla niin varmaan hankkisin :P :P  Eikä olemassa oleviin antureihin tarvitsisi kajota mitenkään 8)
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 24.06.12 - klo:15:39
Eikö tuo venymäliuska-anturi ole juurikin potentiometri ???   Sähkötekniikka on minulle aika outoa mutta tuo kyseinen anturi mikä paalaimessa on, on luullakseni juurikin kapasitiivinen anturi.  Se voisi olla myös ultraäänianturi mutta ne on aika kalliita.  Anturin kapselointi muoviin täsmää luettelossa esiintyviin kapasitiivisiin ja ultraääniantureihin.
   Ultraäänianturi saattaisi halvimmillaan olla luokkaa satasen kappale ja sen luulisin voivan liittää suoraan analogiseen mittariin.  Ovh hintaa tuolle anturille oli jossain 250€ :-\ 
  Ajatus olisi kyllä mielenkiintoinen, tuulilasilla kaksi mittaria vierekkäin, joista näkisi kummankin puolen tiiviyden kehittymistä koko ajan :) :)   Jos tuollaiseen komponentit lähtisi jollain kolmellasadalla niin varmaan hankkisin :P :P  Eikä olemassa oleviin antureihin tarvitsisi kajota mitenkään 8)
No nyt kun asiaa selvittelin niin alkaa jotain selvitä. Nuo on oletettavasti induktiivisia analogisia antureita jotka teoriassa antavat viestiä virtana tai jännitteenä eli olisi suoraan kytkettävissä mittareihin :o :o
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: metsajussi - 24.06.12 - klo:22:32
Eikö tuo venymäliuska-anturi ole juurikin potentiometri ???   

Onhan se tavallaan, kuorman mukaan muuttuvien vastusten kytkentä. Venymäliuska-anturissa ei ole mitään liikkuvia tai kuluvia osia, ja se on hyvin toimintavarma ellei sitä mikään ulkoinen tekijä mekaanisesti vioita.
Itse tarkoitin potikalla sellaista säätövastusta, jossa on liikkuva liuku, esim lineaari- tai pyörivä potikka, ja jotka ennemmin tai myöhemmin hapettuvat tai kuluvat pilalle.

Noissa antureissa pitää erottaa 2 asiaa toisistaan, toinen on itse mittausperiaate, ja toinen sitten on tapa jolla tieto välitetään eteenpäin. Lähtö voi olla standardi 4-20 mA virtaviesti, 0-10 V jänniteviesti tai jokin muu. Erilaisilla sovittimilla ja palikoilla ne voidaan myös liittää sarjaväyliin, älykkäämpiin teollisuusväyliin (CAN, Modbus etc), ethernetiin tai ties mihin. Anturi voi olla 'paljas anturi' johtoineen tai sisältää enemmän tai vähemmän toiminnalle välttämätöntä oheiselektroniikkaa, mittausvahvistimen ja liitäntäelektroniikan halutun lähtöviestin muodostamiseen.

Mutta kuten joku valistikin, vika tuskin on itse anturissa, todennäköistä on jonkin muun mekaanisen asiaan vaikuttavan seikan muuttuminen. Kuten mainittujen lautasjousien väsyminen tai anturin paikan mekaaninen siirtyminen tms.
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 25.06.12 - klo:08:51

 Lähtö voi olla standardi 4-20 mA virtaviesti, 0-10 V jänniteviesti tai jokin muu.

Mutta kuten joku valistikin, vika tuskin on itse anturissa,
Ja yksittäisen yhden anturin välittämälle viestille on siis helppo asentaa mittari?

Joo, anturien vikaantumiseen en usko minäkään. Itse asiassa ne on ainoat jotka varmaan on täysin kunnossa ;D
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: metsajussi - 25.06.12 - klo:09:34
Kyllä. Kaikki perinteiset analogiset sähköiset standardiviestit ovat yleismittarillakin luettavissa. Näitä viestejä ovat (ja on ollut, osa jo historiaa) ainakin seuraavat tyypit:

4...20 mA
0...20mA (ei suositeltava)
+1...+5 V
0...+5V
0...+10V
-10...+10V

Erilaisiin väyliin liitettävät anturit vaativat sitten lukemiseensa sitä väylää ymmärtävää tekniikkaa.

Perusvinkki:
Jos virtatyyppistä (esim 4-20 mA) luetaan yhtäaikaa useammalla laitteella, esim koneen omalla älyllä ja ylimääräisellä lisätyllä virtamittarilla, kytketään lisämittari alkuperäiseen mittauspiiriin sarjaan (jotta sama virta kulkee muuttumatta molempien mittalaitteiden läpi).
Jänniteviestit taas vastaavasti luetaan rinnan.
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: {o|o} - 25.06.12 - klo:12:15
kun nyt lipsahdettiin mittautekniikan puolelle, lisätään vielä yksi vinkki :)

Virtatyyppisen (0-20mA ja 4-20mA) viestin voi mitata jännitteenä kytkemällä sarjaan 250 ohmin vastuksen ja mittaamalla jännitteen sen yli.  Silloin 20mA vastaa 5V ja 4mA 1V.

Huom jännitteen vastuksen yli, EI maata vasten!

Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 25.06.12 - klo:15:22
kun nyt lipsahdettiin mittautekniikan puolelle, lisätään vielä yksi vinkki :)

Virtatyyppisen (0-20mA ja 4-20mA) viestin voi mitata jännitteenä kytkemällä sarjaan 250 ohmin vastuksen ja mittaamalla jännitteen sen yli.  Silloin 20mA vastaa 5V ja 4mA 1V.

Huom jännitteen vastuksen yli, EI maata vasten!
Hyvä vinkki, jännitettä on aina mukava mittailla.   Nyt näyttää että tuo welgerin anturi toimii alueella 2-7 mA :) :) :)   Tilaan mittarin 10mA asti mistä halvimmalla saan ;D ;D
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: mikasep - 25.06.12 - klo:21:05
kun nyt lipsahdettiin mittautekniikan puolelle, lisätään vielä yksi vinkki :)

Virtatyyppisen (0-20mA ja 4-20mA) viestin voi mitata jännitteenä kytkemällä sarjaan 250 ohmin vastuksen ja mittaamalla jännitteen sen yli.  Silloin 20mA vastaa 5V ja 4mA 1V.

Huom jännitteen vastuksen yli, EI maata vasten!
Hyvä vinkki, jännitettä on aina mukava mittailla.   Nyt näyttää että tuo welgerin anturi toimii alueella 2-7 mA :) :) :)   Tilaan mittarin 10mA asti mistä halvimmalla saan ;D ;D

Hyvin erikoinen virtasignaali? Minkä valmistajan anturit? Ei onnistune ainakaan sitten niin että laitat mittarin väliin ja kuvittelet paalaimen oman kapulan toimivan kuin ennenkin..



Mika
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 25.06.12 - klo:22:47
kun nyt lipsahdettiin mittautekniikan puolelle, lisätään vielä yksi vinkki :)

Virtatyyppisen (0-20mA ja 4-20mA) viestin voi mitata jännitteenä kytkemällä sarjaan 250 ohmin vastuksen ja mittaamalla jännitteen sen yli.  Silloin 20mA vastaa 5V ja 4mA 1V.

Huom jännitteen vastuksen yli, EI maata vasten!
Hyvä vinkki, jännitettä on aina mukava mittailla.   Nyt näyttää että tuo welgerin anturi toimii alueella 2-7 mA :) :) :)   Tilaan mittarin 10mA asti mistä halvimmalla saan ;D ;D

Hyvin erikoinen virtasignaali? Minkä valmistajan anturit? Ei onnistune ainakaan sitten niin että laitat mittarin väliin ja kuvittelet paalaimen oman kapulan toimivan kuin ennenkin..



Mika
Ai? Miksi ei?   Tällä kertaa kyllä kapula jää pois käytöstä ihan kokonaan mutta ajatus oli laittaa mahdollisesti tuo mittaripari seuraavaankin paalaimeen jos kenties tulee sellainen laitettua vielä samanlainen :)
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: welger - 26.06.12 - klo:11:42
Onko renellä welgeristä kenties kapula pimeenä, itellä on kans tuosta kakkos welgeristä pimeenä.Uutta en ole raaskinut vielä ostaa ja käytettyä ei ole tullut vielä vastaan. Paalin tiukkuus katsotaan pakoputkesta...;) ps. ostin yhden 220 farmer welgerin varaosiksi vaan ei ollut kapulaa siinä, nyt on 3kpl yli 35 tuhatta ajettua welgeria pihalla. Tiijä vaikka sais tuosta varaosa koneesta tehtyä pehkukoneen.
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 26.06.12 - klo:12:26
Onko renellä welgeristä kenties kapula pimeenä, itellä on kans tuosta kakkos welgeristä pimeenä.Uutta en ole raaskinut vielä ostaa ja käytettyä ei ole tullut vielä vastaan. Paalin tiukkuus katsotaan pakoputkesta...;) ps. ostin yhden 220 farmer welgerin varaosiksi vaan ei ollut kapulaa siinä, nyt on 3kpl yli 35 tuhatta ajettua welgeria pihalla. Tiijä vaikka sais tuosta varaosa koneesta tehtyä pehkukoneen.
Ei ole pimeenä...   Valo siihen tulee ;D    Mitään muuta virkaa sillä ei sitten olekaan eikä sille valollekaan ole mitään hyötykäyttöä :(     Sidonta on hoitunut jo kauan omilla johdoillaan ja sullojanpohjalle on vedetty oma letkunsa...
  Tuo kummankin puolen kireyden näkeminen erikseen on kyllä ollut mielessä jo tosi kauan. Nyt just äsken tilasin mittarit joilla pitäisi onnistua, hinta vajaan satasen/2kpl :)   
   Kuivan heinän paalaus varsinkin on taitolaji äänestä kuuntelemalla kun ne pitäisi jäädä löysäksi. Sillä tavoin paalasin että heti kun alkoi mitään ylimääräistä kuulua niin heti verkko päälle.    220:llä voi onnistuakin paremmin vetää niin kireälle kun hönkä piisaa traktorissa mutta 320:llä tahtoo tiukoilla paaleilla ketjuja katkeilla ja laakereita mennä :(   Takaportin alimmainen laakeri varsinkin on ihan vakio vaihdettava :(
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: welger - 26.06.12 - klo:13:10
Juu, sama mullakin taustavalo tulee mutta muuta ei tapahdu. Sidonnalle vedetty oma piuha katkasijan kautta, terien mang.venttiilille pitäis vielä vetää sähköt.

 Jos saat mittarit pelittäämään, niin pitää itekkin virittää sellaset. Onnistuu sitten pehkun ja kuivan paalaus paremmin.
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 26.06.12 - klo:22:07
Onko renellä welgeristä kenties kapula pimeenä, itellä on kans tuosta kakkos welgeristä pimeenä.Uutta en ole raaskinut vielä ostaa ja käytettyä ei ole tullut vielä vastaan. Paalin tiukkuus katsotaan pakoputkesta...;) ps. ostin yhden 220 farmer welgerin varaosiksi vaan ei ollut kapulaa siinä, nyt on 3kpl yli 35 tuhatta ajettua welgeria pihalla. Tiijä vaikka sais tuosta varaosa koneesta tehtyä pehkukoneen.
Ei ole pimeenä...   Valo siihen tulee ;D    Mitään muuta virkaa sillä ei sitten olekaan eikä sille valollekaan ole mitään hyötykäyttöä :(     Sidonta on hoitunut jo kauan omilla johdoillaan ja sullojanpohjalle on vedetty oma letkunsa...
  Tuo kummankin puolen kireyden näkeminen erikseen on kyllä ollut mielessä jo tosi kauan. Nyt just äsken tilasin mittarit joilla pitäisi onnistua, hinta vajaan satasen/2kpl :)   

No Welger on nimmarinsa ansainnut.  8) Itsellä ei ole kuin yksi ja pari trukkilaatikollista vaihto-osia. Renellä pitää olla tarkka silmä, kiero katse ja ilmiömäinen tarkkaavaisuus kun niitä kahta vilistävää mittaria tulkitsee.  Luulenpa että alkuperäisessä järjestelmässä leikataan piikit pois tuloksista ja sittenkin vielä jotain liukuvaa keskiarvoa seurataan kun sidonnan hetkeä suunnitellaan. Tai sitten sinulla on mittarit joihin saa em. aseteltua. Peräportti on jonniinverran jäykkä, että mahtaako sieltä saada hyödyllistä tietoa paalin tasaiseen täyttämiseen?
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 06.07.12 - klo:23:50
Onko renellä welgeristä kenties kapula pimeenä, itellä on kans tuosta kakkos welgeristä pimeenä.Uutta en ole raaskinut vielä ostaa ja käytettyä ei ole tullut vielä vastaan. Paalin tiukkuus katsotaan pakoputkesta...;) ps. ostin yhden 220 farmer welgerin varaosiksi vaan ei ollut kapulaa siinä, nyt on 3kpl yli 35 tuhatta ajettua welgeria pihalla. Tiijä vaikka sais tuosta varaosa koneesta tehtyä pehkukoneen.
Ei ole pimeenä...   Valo siihen tulee ;D    Mitään muuta virkaa sillä ei sitten olekaan eikä sille valollekaan ole mitään hyötykäyttöä :(     Sidonta on hoitunut jo kauan omilla johdoillaan ja sullojanpohjalle on vedetty oma letkunsa...
  Tuo kummankin puolen kireyden näkeminen erikseen on kyllä ollut mielessä jo tosi kauan. Nyt just äsken tilasin mittarit joilla pitäisi onnistua, hinta vajaan satasen/2kpl :)   

No Welger on nimmarinsa ansainnut.  8) Itsellä ei ole kuin yksi ja pari trukkilaatikollista vaihto-osia. Renellä pitää olla tarkka silmä, kiero katse ja ilmiömäinen tarkkaavaisuus kun niitä kahta vilistävää mittaria tulkitsee.  Luulenpa että alkuperäisessä järjestelmässä leikataan piikit pois tuloksista ja sittenkin vielä jotain liukuvaa keskiarvoa seurataan kun sidonnan hetkeä suunnitellaan. Tai sitten sinulla on mittarit joihin saa em. aseteltua. Peräportti on jonniinverran jäykkä, että mahtaako sieltä saada hyödyllistä tietoa paalin tasaiseen täyttämiseen?
Mittarit pelittää todella hienosti.   Ei värähtele yhtään eikä haittaa tärinä.  Toisen puolen anturia kun viitsisi hiukan säätää niin olisi täydellinen :) :)    Kun haat on auki niin toisen puolen mittari näyttää lukemaa 2,5 ja kun haka menee kiinni niin lukema tippuu tasan kahteen.  Kun lukema on viiden paikkeilla niin on syytä hidastaa ja heittää verkko päälle ;D   Toinen mittari tulee 1-1,5 mA jäljessä, äkkiähän tuota säätäisi kun ottaisi asiaksi.
   Tuo oli ihan ylimääräinen plussa että mittareista on oikein säädetyllä anturilla nähtävissä jos haat on auki ;D ;D ;D    Boksilta piti anturipiuha irroittaa että sai mittarit pelaamaan, en tiedä olisiko isommalla asteikolla oleva mittari käynyt niin että olisi johdot saaneet jäädä.   Kun olisi ajatellut niin olisi sitä voinut mittailla muutakin kun irtonaista anturia :-\
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 07.07.12 - klo:01:40
ja ilmiömäinen tarkkaavaisuus kun niitä kahta vilistävää mittaria tulkitsee.  Luulenpa että alkuperäisessä järjestelmässä leikataan piikit pois tuloksista ja sittenkin vielä jotain liukuvaa keskiarvoa seurataan kun sidonnan hetkeä suunnitellaan. Tai sitten sinulla on mittarit joihin saa em. aseteltua. Peräportti on jonniinverran jäykkä, että mahtaako sieltä saada hyödyllistä tietoa paalin tasaiseen täyttämiseen?
Mittarit pelittää todella hienosti.   Ei värähtele yhtään eikä haittaa tärinä.  Toisen puolen anturia kun viitsisi hiukan säätää niin olisi täydellinen :) :)    Kun haat on auki niin toisen puolen mittari näyttää lukemaa 2,5 ja kun haka menee kiinni niin lukema tippuu tasan kahteen.  Kun lukema on viiden paikkeilla niin on syytä hidastaa ja heittää verkko päälle ;D   Toinen mittari tulee 1-1,5 mA jäljessä, äkkiähän tuota säätäisi kun ottaisi asiaksi.
   Tuo oli ihan ylimääräinen plussa että mittareista on oikein säädetyllä anturilla nähtävissä jos haat on auki ;D ;D ;D    Boksilta piti anturipiuha irroittaa että sai mittarit pelaamaan, en tiedä olisiko isommalla asteikolla oleva mittari käynyt niin että olisi johdot saaneet jäädä.   Kun olisi ajatellut niin olisi sitä voinut mittailla muutakin kun irtonaista anturia :-\

Onpas mukava olla väärässä  :D
Otsikko: Vs: Paalaimen sähköt
Kirjoitti: rene - 07.07.12 - klo:07:59
ja ilmiömäinen tarkkaavaisuus kun niitä kahta vilistävää mittaria tulkitsee.  Luulenpa että alkuperäisessä järjestelmässä leikataan piikit pois tuloksista ja sittenkin vielä jotain liukuvaa keskiarvoa seurataan kun sidonnan hetkeä suunnitellaan. Tai sitten sinulla on mittarit joihin saa em. aseteltua. Peräportti on jonniinverran jäykkä, että mahtaako sieltä saada hyödyllistä tietoa paalin tasaiseen täyttämiseen?
Mittarit pelittää todella hienosti.   Ei värähtele yhtään eikä haittaa tärinä.  Toisen puolen anturia kun viitsisi hiukan säätää niin olisi täydellinen :) :)    Kun haat on auki niin toisen puolen mittari näyttää lukemaa 2,5 ja kun haka menee kiinni niin lukema tippuu tasan kahteen.  Kun lukema on viiden paikkeilla niin on syytä hidastaa ja heittää verkko päälle ;D   Toinen mittari tulee 1-1,5 mA jäljessä, äkkiähän tuota säätäisi kun ottaisi asiaksi.
   Tuo oli ihan ylimääräinen plussa että mittareista on oikein säädetyllä anturilla nähtävissä jos haat on auki ;D ;D ;D    Boksilta piti anturipiuha irroittaa että sai mittarit pelaamaan, en tiedä olisiko isommalla asteikolla oleva mittari käynyt niin että olisi johdot saaneet jäädä.   Kun olisi ajatellut niin olisi sitä voinut mittailla muutakin kun irtonaista anturia :-\

Onpas mukava olla väärässä  :D
Saattaa olla jos sitä sattuu harvoin :(