Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: realisti - 14.02.12 - klo:22:48

Otsikko: koreat koneet.
Kirjoitti: realisti - 14.02.12 - klo:22:48
mitäs arvelette, milloin korealaiset traktorit tulevat todella suomeen? Lähinnä kiinteistöpuolen laatukoneena mainetta saanut kioti on sieltä, mutta entäs oikeat maatalous-traktorit? TYM on tullut useisiin maihin todella agressiivisesti, ainoa puute lienee 100hv loppuva valikoima. Laatu korealaisilla on aina ollut hallinnassa, mitä nyt maansiirtokoneita kattoo.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: volvo88 - 14.02.12 - klo:22:59
Uskoisin että viiden vuoden sisällä tapahtuu läpimurto sekä korealaisten että kiinalaisten osalta. Aloitus on tärkeää. Jos tuodaan halpaa, sen laatu ei riitä. Taitava maahantuoja löytää sen oikean hinta/laatusuhteen joka voi myynnissä vetää aivan kun japsiautot -70 luvulla. Siitä se lähtee.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: mah - 15.02.12 - klo:05:58
Kopittomia 135- / dexta-kopioita jos halpaan hintaan saa, niin kauppa kävisi, luulen. Taitavat olla tosin enempi Turkki ja Intia suunnalla tehtyjä? Mutta nykytekniikkaa hipovat laitteet tuskin saadaan hinnaltaan järin kiinnostaviksi. Niitä voi tulla, mutta hittikoneita tokko tuolta löytyy.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Klapikauppias - 15.02.12 - klo:07:18
Kävin uteliaisuuttani kurkkaamas tuolla tym:in sivulla ja ihan tekis mieli epäillä, että uuden n-sarjalaisen suunnittelijakin on sielä vieraillut ;D  http://www.tym-tractors.com/t1003.php
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: volvo88 - 15.02.12 - klo:07:42
Kävin uteliaisuuttani kurkkaamas tuolla tym:in sivulla ja ihan tekis mieli epäillä, että uuden n-sarjalaisen suunnittelijakin on sielä vieraillut ;D  http://www.tym-tractors.com/t1003.php

Kovin oli tutun näköistä vipua ja paneelia ::) Nuolla kiinalaisilla ja korealaisilla koneilla on ihan turha yrittää läpimurtoa aivan viimeistä tekniikkaa olevilla koneilla. Niiden ostajat on aivan eri koulukuntaa. Markkinarako suomesta löytyy perustekniikkaan tyytyviltä käyttäjiltä. Vaatimustaso on mekaaninen syöttöpumppu, neljä vaihdetta ilman kytkintä, sähköinen nostolaite, ilmastointi ja ilmaistuin. Portaattomalla vaihteistolla on ihan turha yrittää kiinakoneilla näille markkinoille (vielä). Karvalakkimallin valtroillakin on yllättävän suuri kysyntä. Siihen kun laittaa hintaa 10t€ nokkiin, 120hv, ja kolmiportainen pikavaihde, ilmastointi ja ilmaistuin niin kyllä kiinnostuneita luulisi löytyvän. Täällä on ainakin yksi ;)
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Oksa - 15.02.12 - klo:07:46
helkutti, tolasen kun sais niin ei tartteis haikailla uuten valtemarin synkkää koppia, ei näy koneet kun ikkunalinja nostettu hiivatin korkealle, miksi lie?          ton tymin kopissa olis ihan valosaa työskennellä, ilmastointi kun taitaa olla jo vakiovaruste!                                   

            ite tosiaan ihmettelen sitä lähinäkyvyyttä valtemin kopista!  penkki normaali 90 kiloselle ja 2 metriä ennekuin katve loppuu sivulle ja takaviistoon;   ainaskii miun rojut on yleensä pyörän vieressä tahi kulmalla ja tarkoissa pakoissa pitäs tietää missä pyöränreuna kulkee!

              nyysäni on mahku laitta kopinkahvaan lisäpeili joka näyttää renkaanreunan mutta ei törötä ulkona ulkoreunasta!    valtuun en mitenkään saanu!
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: rene - 15.02.12 - klo:08:44
Uskoisin että viiden vuoden sisällä tapahtuu läpimurto sekä korealaisten että kiinalaisten osalta. Aloitus on tärkeää. Jos tuodaan halpaa, sen laatu ei riitä. Taitava maahantuoja löytää sen oikean hinta/laatusuhteen joka voi myynnissä vetää aivan kun japsiautot -70 luvulla. Siitä se lähtee.
Kiinalaisten ainakin.    Se on just niin että kun halpaa paskaa ollaan ostamassa niin paskaa silloin löytyykin.  Jos hintaa laittaa lisää niin saa jo jonkinlaista laatuakin. Korea ei ehkä ole paras maa tekemään 200 heppaisia traktoreita :-\
   Minusta varsinainen mielenkiintoinen maa on Intia.  Ihmisiä on saman verran kun kiinassakin ja työvoima on halpaa :-\
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: raipe - 15.02.12 - klo:09:59
Miksei ne sieltä tulisi.
Maanrakennuspuolella isot kuokat taitaa olla kaikki tehty siellä kohta.
Doosan,Hyundai,Samsung jne.
Ja ne loput on japanilaisia,jotka varmaan kootaan Koreassa.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: vms1 - 15.02.12 - klo:10:09
en tiedä mutta jos kattoo sekä auto että maanrakennuksen puolta niin olis aasialaiset raktoritkin tervetulleita. Tekniikka tuntuu pelaavan ja suhtkoht edukkaita. Ainakin autoissa näyttää eurooppalaiset kompuroivan. No toki tojollakin on ollut ongelmia mutta ehkä se parantuu taas.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 20.07.13 - klo:09:27
Tietääkö palstalaiset isoimpien TYM- ja LS-traktoreiden  etuakseleiden rakenteista, kun ovat erilaisia kuin yleensä; kantavuudet yms.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 26.01.14 - klo:08:58
http://www.youtube.com/watch?v=EsfL_mFP6kc

http://www.youtube.com/watch?v=wPEXs6cGEOY
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Realisti - 26.01.14 - klo:10:09
Joku oli kaivanut vanhan ketjun esiin joten kommentoin vähän. Uskon edelleen että nämä maat ovat hyvinkin lähiaikoina tuomassa kamppeita eu:n varsin voimakkaasti, agritechnicassa tym esitteli jo 150hv portaatonta konetta. Toki viimeistely ei vielä ollut sillä tasolla kuin portaattoman ostaja saattaa odottaa, mutta 70k€ hinta jousituksin ja muine herkkuineen mahdollistaa kyllä pienen hinnan nousun ja viimeistelyn parantamisen.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: supersammakko - 26.01.14 - klo:10:15
Joku oli kaivanut vanhan ketjun esiin joten kommentoin vähän. Uskon edelleen että nämä maat ovat hyvinkin lähiaikoina tuomassa kamppeita eu:n varsin voimakkaasti, agritechnicassa tym esitteli jo 150hv portaatonta konetta. Toki viimeistely ei vielä ollut sillä tasolla kuin portaattoman ostaja saattaa odottaa, mutta 70k€ hinta jousituksin ja muine herkkuineen mahdollistaa kyllä pienen hinnan nousun ja viimeistelyn parantamisen.
Kunhan maatalouden rakennemuutos etenee ja tulot pienenee, niin kyllä korealainen kone on silloin ihan hyvin viimeistelty.

Trendi on selvä, kustannuspaine maatiloilla kiristyy koko ajan, konekauppa laahaa, modulaatio rullaa jne. Muutaman vuoden kuluttua ei normaaleilla suomalaisilla tiloilla yksinkertaisesti ole varaa  ostaa ylihintaisia portaattomia dynareteitä. Seuraavan viiden vuoden kuluessa alkaa jakso jolloin pienet ja edullisemmat traktorit valtaavat markkinaosuutta.

Sadan hehtaarin viljatila pärjää ilman ylimääräisiä himmeleitä ja sen vuotuisen 400 tuntia istuu vaikka puussa. Eikä karjatiloilla tule olemaan sen kummemki meininki, löysää löytyy karjatilan hallistakin ja ajan saatossa glitteristä on luovuttava.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Realisti - 26.01.14 - klo:10:30
Varmaan noinkin, huomaahan tuon kun lompakkoon vilkaisee. Kuitenkin ainakin tymin portaaton oli tehty kunnon kamppeista: cummins, carraro, zdt, bosch jne.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 26.01.14 - klo:11:19
Luulisin, että Eteläkorean tuotteissa viimeistely ei tule olemaan ongelma, eikä mikään muukaan, paitsi ennakkoluulot ja pelko markkinoilla pysymisessä Mutta luulen, että käy kuten autoissa; kun saa pään auki, niin kauppa rupeaa käymään.

http://www.youtube.com/watch?v=L-MtkbplABI
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Ala-Pertti - 26.01.14 - klo:12:19
saahan sen kopittoman ostaa, jos sellaisen joku uskaltautuu myymään. mutta ilman linnatuomiota sillä ei kukaan saa ajaa.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 26.01.14 - klo:13:14
Mulle välttäis:
http://www.flintkaubandus.ee/a/tym-1003-power-shuttle-101hj
5 vuotta takuuta.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Realisti - 26.01.14 - klo:13:42
saahan sen kopittoman ostaa, jos sellaisen joku uskaltautuu myymään. mutta ilman linnatuomiota sillä ei kukaan saa ajaa.

Väärin. Aiemmin Suomessa oli näin, mutta eu yhtenäisti käytännöt kaikissa maissa. Ja siten myös Suomessa kopiton on taas täysin laillinen kuten muuallakin eu:ssa
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SAS - 26.01.14 - klo:14:51
Onhan nuo Korean pojat kovia syömään Suomesta tuotua ruokaa.
Nyt kannattaa ostaa ulkolaista se tekee Suomen taloudelle kutaa. ;D
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Myyntipäällikkö - 26.01.14 - klo:15:10
Onhan nuo Korean pojat kovia syömään Suomesta tuotua ruokaa.
Nyt kannattaa ostaa ulkolaista se tekee Suomen taloudelle kutaa. ;D

Mä en kyl lähtis enää tuollasia heittämään kun maailmankauppa on entistä avoimempaa. Jos autokauppiaana joutuisin ajattelemaan noin niin eipä taitais tiliä tulla, kun toi Uudenkaupungin Mersu ei ole meillä edustuksessa. Korealaisia autojakaan ei voi moittia.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: antti-x - 26.01.14 - klo:15:43
Onhan nuo Korean pojat kovia syömään Suomesta tuotua ruokaa.
Nyt kannattaa ostaa ulkolaista se tekee Suomen taloudelle kutaa. ;D

Mä en kyl lähtis enää tuollasia heittämään kun maailmankauppa on entistä avoimempaa. Jos autokauppiaana joutuisin ajattelemaan noin niin eipä taitais tiliä tulla, kun toi Uudenkaupungin Mersu ei ole meillä edustuksessa. Korealaisia autojakaan ei voi moittia.

Älä sitten heitä, ne voivat heittää jotka eivät työkseen harjoita toimintaa josta on aina vaihtotaseelle haittaa. :) Et tietenkään osta kotimaista ruokaakaan, mutta silti joku muu voi sen ostamiseen kehoittaa enkä sitä pidä mitenkään vääränä.

Ja jos on sitä mieltä että suomalaista ruokaa pitäisi jonkun muun ostaa kuin itse sitä tuottaa, pitäisi omissa ostoissakin ottaa ekaksi vaihtoehdoksi sen suomalaisen, ja vasta sen jälkeen harkita ulkomaista jos se suomalainen ei syystä tai toisesta sovi tarkoitukseen. Tottakai siltä suomalaiseltakin pitää vaatia laatua.

Ja kun tämä EU nyt on sisämarkkina, niin EU:sta tuleva on (hiukan) parempi vaihtoehto kuin sen ulkopuolelta.

edit: Eräs johtaja ilmaisi asian aika hyvin arvioimalla että voitaisiinko kaikki maailman tavara tuottaa kiinassa tai ylipäänsä Aasiassa. Ja hänen mukaansa se tavallaan voisi onnistua kapasiteetin suhteen, mutta tuskin ainakaan Kiinalaiset siihen suostuisivat. Koska silloin Euroopassa olisi euroja, USA:ssa olisi dollareita ja Aasiassa olisi tavaraa. Ja jos aasialaiset lähettäisivät tavaraa tänne he saisivat euroja tilalle. Mutta mitä ihmettä he niillä euroilla tekisivät? Koska täällä ei tehtäisi mitään, heillä ei olisi mitään mitä ostaa. He voisivat ehkä ostaa rakennukset ja maat. Mutta eipä niilläkään juuri mitään tekisi, jos ne tuottaisivat sitten taas lisää euroja joilla ei tekisi mitään. Jos he ostaisivat nilla dollareilla ja euroilla öljyä lähi-idästä, lähi-idän tyypit ihmettelisivät vuorostaan että mitä tällä arvottomalla paperilla tekisi?
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Petri - 26.01.14 - klo:15:59
Muutaman vuoden korealaisella pikkuautolla ajaneena (nyt vaihtui Japani/Unkari -tekeleeseen, se korealainen koki tapaturmaisen lopun...) uskon, että jos vain on kone, jota siellä tarpeeksi tehdään, niin hinta-laatu -suhteeseen (eli luotettavuus ja edullisen olemattomat huoltokulut) ei varmaan tartu, tyytyväisiä olimme. Maatilan puolella tällainen pikkutilallinen keski-ikäinen ei tule noita vielä kohtaamaan; taidan olla jo eläkkeellä (sitten kun seitenkymppisenä pääsee/joutuu) ennenkuin niitä tulee sopivan ikäisenä ja hintaisena tarjolle. Supersammakko tuossa edellä kiteytti kyllä aika hyvin, kuinka perusvarustuksellakin voi jyvät saada kasvamaan...



Petri
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Myyntipäällikkö - 26.01.14 - klo:16:11
Viljelijöiltä puuttuu selvästi businessajattelu. Realiteettien tunnustaminen yrittämisessä lienee viljelijänkin tunnustettava, oman toiminnan kannattavuus ykkösasia. Vai oletteko ihmisryhmä joka solidaarisuuden ja yhteisen hyvän nimissä saa luopumaan paremmasta vaihtoehdosta omassa toiminnassaan? Ajattelumalli sopii jonnekin kommunistiseen järjestelmään mutta ei enää eurooppalaiseen talousmalliin. Kyllä itse valitsen aina kotimaisen vaihtoehdon ruokakaupassa, mutta teknologian alalla on mahdotonta löytää kotimaista vaihtoehtoa, kun niitä ei ole edes ikinä saatettu valmistaa tai se on kannattamattomana (lue liian pienet markkinat, kustannusrakenne, raaka-aineet yms. tekijät) lopetettu. Enkä kovin isänmaallisena pidä virolaisia rakennustyöläisiä navettatyömaillakaan, joten kannattaa ensin tutkia omaa toimintaa kuin syyttää muita. Minusta kotimainen tuotanto ja vienti on suhteessa aika hyvin balanssissa, joillakin aloilla voisi olla tekemistä. Se vaatii yhteiskunnallisen ajattelumallin ja politiikan suunnanmuutosta. Virolainen rakennusmies tekee lauantainakin, samoin automyyjät, mutta suomalainen raksa-alan ammattilainen käy mieluummin vapaalle. Ja valittaa kun virolaiset vie työn.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: antti-x - 26.01.14 - klo:16:23
Viljelijöiltä puuttuu selvästi businessajattelu. Realiteettien tunnustaminen yrittämisessä lienee viljelijänkin tunnustettava, oman toiminnan kannattavuus ykkösasia. Vai oletteko ihmisryhmä joka solidaarisuuden ja yhteisen hyvän nimissä saa luopumaan paremmasta vaihtoehdosta omassa toiminnassaan? Ajattelumalli sopii jonnekin kommunistiseen järjestelmään mutta ei enää eurooppalaiseen talousmalliin. Kyllä itse valitsen aina kotimaisen vaihtoehdon ruokakaupassa, mutta teknologian alalla on mahdotonta löytää kotimaista vaihtoehtoa, kun niitä ei ole edes ikinä saatettu valmistaa tai se on kannattamattomana (lue liian pienet markkinat, kustannusrakenne, raaka-aineet yms. tekijät) lopetettu. Enkä kovin isänmaallisena pidä virolaisia rakennustyöläisiä navettatyömaillakaan, joten kannattaa ensin tutkia omaa toimintaa kuin syyttää muita. Minusta kotimainen tuotanto ja vienti on suhteessa aika hyvin balanssissa, joillakin aloilla voisi olla tekemistä. Se vaatii yhteiskunnallisen ajattelumallin ja politiikan suunnanmuutosta. Virolainen rakennusmies tekee lauantainakin, samoin automyyjät, mutta suomalainen raksa-alan ammattilainen käy mieluummin vapaalle. Ja valittaa kun virolaiset vie työn.

Meillä tehtiin kotimaisin voimin lähes kaikki kun navetta rakennettiin, joitakin kalusteasentajia tuli Virosta. Ja pointti oli se että kotimainen on se eka vaihtoehto, ei välttämättä tai edes yleensä se ainoa. Mutta esim. traktoria ostaessa pitäisi olla selvä syy sille miksi ei osta tai edes koeaja Valtraa. Ihan ymmärrettävää jos sitä ei osta. Jossain äkeissä tai lumikalustossa ulkomainen valinta tosin tuntuu vähemmän ymmärrettävältä.

Eli jos siitä ei ole itselle haittaa niin kotimainen kannattaisi aina valita. Ja jos ei ole varma voisiko siitä ehkä olla vähän haittaa, valitsisin silti sen. Jos se on selvästi huonompi vaihtoehto, en valitsisi. Navettaan esim. tuli osa kalusteista kotimaista, mutta jotkut osat olisivat olleet tuplat kallimpia eivätkä havaittavasti parempia, joten tulivat Virosta.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: roadman - 26.01.14 - klo:16:39
Onhan nuo Korean pojat kovia syömään Suomesta tuotua ruokaa.
Nyt kannattaa ostaa ulkolaista se tekee Suomen taloudelle kutaa. ;D

Rupesin tuota asiaa funteeraamaan (Ilman sarvia ja hampaita) paljonko Suomen talous menisi lisää, alijäämäiseksi jos traktorien ja moottoreiden tuotanto suomesta loppuisi>?
 Tai kuinka iso % osuus traktorien ja moottorien viennillä on koko suomen viennistä?



 
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SAS - 26.01.14 - klo:16:43
Vaihtotase on ollut miinuksella jo jonkin aikaa eli elämme velaksi kaupankäynninkin puolella.Tämä ei voi jatkua pitkään tai voi ,mutta me köyhdymme huimaa vauhtia.
Olin kotimaisen kourakuormaaja valmistajan kanssa puheissa ihmetteli miten vähän isännät vertaa viron tekeleisiin muu ei vaikuta kuin hinta.Ihmetteli että miten Oniarin pääpuomin sylinteri on melkein pystyssä kun se kotimaisissa on vinossa,on vaikutusta noston voimaan ja geometriaan.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Myyntipäällikkö - 26.01.14 - klo:17:01
Yksi tuotesegmentti ei pelasta Suomen taloutta. Maatalouden konevalmistus on kotimarkkinoiden varassa, eniten uskon nokialaiseen moottoriin. Metsäkonepuolella vetovastuu on yhdellä kotimaisella sekä kansainvälisellä yhtiöllä. Pienistä valmistajista vain Keslalla näen tuotesortimenttinsa (laajempi kuin nämä harrastajavarusteet) toimintaedellytyksiä kansainvälisesti, ja muutama erikoisosaaja (ProfiPro, ProSilva mainitakseni). Vaihtotaseen vajeen peittäminen on haettava muilta aloilta.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SAS - 26.01.14 - klo:17:06
Yksi tuotesegmentti ei pelasta Suomen taloutta. Maatalouden konevalmistus on kotimarkkinoiden varassa, eniten uskon nokialaiseen moottoriin. Metsäkonepuolella vetovastuu on yhdellä kotimaisella sekä kansainvälisellä yhtiöllä. Pienistä valmistajista vain Keslalla näen tuotesortimenttinsa (laajempi kuin nämä harrastajavarusteet) toimintaedellytyksiä kansainvälisesti, ja muutama erikoisosaaja (ProfiPro, ProSilva mainitakseni). Vaihtotaseen vajeen peittäminen on haettava muilta aloilta.
Kukapa tässä nyt sitä väittääkään että yksi valmistaja pelastaisi Suomen.Pienistä puroista se isokin joki voimansa saa jos Myyntipäällikkö nyt ymmärtää.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Make - 26.01.14 - klo:17:11
Elhon vie merkittäviä määriä erityisesti niittomurskaimia Etelä-Koreaan ja Simultan nostolöaitemalleja viedään Japaniin.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Myyntipäällikkö - 26.01.14 - klo:17:15
Yksi tuotesegmentti ei pelasta Suomen taloutta. Maatalouden konevalmistus on kotimarkkinoiden varassa, eniten uskon nokialaiseen moottoriin. Metsäkonepuolella vetovastuu on yhdellä kotimaisella sekä kansainvälisellä yhtiöllä. Pienistä valmistajista vain Keslalla näen tuotesortimenttinsa (laajempi kuin nämä harrastajavarusteet) toimintaedellytyksiä kansainvälisesti, ja muutama erikoisosaaja (ProfiPro, ProSilva mainitakseni). Vaihtotaseen vajeen peittäminen on haettava muilta aloilta.
Kukapa tässä nyt sitä väittääkään että yksi valmistaja pelastaisi Suomen.Pienistä puroista se isokin joki voimansa saa jos Myyntipäällikkö nyt ymmärtää.

Lanseeraa markkinoille uusi tuote. Paljonko rahaa on huvennut ennen kuin tuote on valmis markkinoille ja markkinoiden sekä markkinaosuuden hankkimisesta se työ vasta alkaa. Onko tähän pienillä yhtiöillä varaa? En pidä todennäköisenä, että joku keski-eurooppalainen sanotaanko vaikka urakoitsija, ottaisi käyttöön jonkun suomussalmelaisen nyrkkipajan tuotteen, jossa ei olisi kansainvälisesti tunnettuja komponentteja ja varaosamyynti siellä Suomussalmella.  Uskaltaisiko monikaan ostaa jonkun DongFeng maasturin Suomen oloissa jos lähin myyjä Saksassa? Tarvitaan melkoinen ponnistus markkinoille tuloon, varmuutta loppukäyttäjien keskuuteen toiminnan jatkosta jälkimarkkinoinnissa yms. Pienten purojen on aika tulla ruopatuiksi. Rakennemuutos jyllää.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Adam Smith - 26.01.14 - klo:17:16
Supersammakko kiteytti munkin ajatukseni :)

Kotimaisuuden suosiminen kannattaa lähes aina silloin, kun tarjolla on vertailukelpoinen vaihtoehto. On aloja ja segmenttejä, jossa ei suomalaista osaamista tai kalustoa ole tarjolla. Tässä tullaan antti-x:n kanssa samaan linjaan. Mutta mitäpä sitten, kun pitäisi suosia kotimaista, mutta työnlaatu tai hinta/laatusuhde ei ole kilpailukykyinen? Jos se ei ole sitä täällä, kuinka se olisi sitä muualla?

Mainitakoon, että mulla on aika kattava kotimaisten koneiden valikoima ja navetankin rakensivat kotimaiset kirvesmiehet. Asentajia ja laitetoimituksia tuli virosta juuri siksi, että kotimainen osaaminen puuttui.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Myyntipäällikkö - 26.01.14 - klo:17:22
Supersammakko kiteytti munkin ajatukseni :)

Kotimaisuuden suosiminen kannattaa lähes aina silloin, kun tarjolla on vertailukelpoinen vaihtoehto. On aloja ja segmenttejä, jossa ei suomalaista osaamista tai kalustoa ole tarjolla. Tässä tullaan antti-x:n kanssa samaan linjaan. Mutta mitäpä sitten, kun pitäisi suosia kotimaista, mutta työnlaatu tai hinta/laatusuhde ei ole kilpailukykyinen? Jos se ei ole sitä täällä, kuinka se olisi sitä muualla?

Mainitakoon, että mulla on aika kattava kotimaisten koneiden valikoima ja navetankin rakensivat kotimaiset kirvesmiehet. Asentajia ja laitetoimituksia tuli virosta juuri siksi, että kotimainen osaaminen puuttui.

Näin juuri. Ostaisko kahdentoista lapsen suurperhe Porschen Boxsterin ilman kattoa talvikäyttöön vain siksi, että se on kotimaassa kasattu?
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 26.01.14 - klo:18:05
Kyllä ne saa Valtralla katsoa peiliin, ja miettiä, joko olisi aika tehdä A-sarjasta tämän ajan 100 hv-versio, joka vastaisi tekniikaltaan suurinpiirtein tuota TYM:iä ja LS:ää. Farmerin ostamalla saa  A-sarjan tasoista tekniikkaa paljon halvemmalla, ja sen ostamalla rahat menisi eu-alueelle!
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: antti-x - 26.01.14 - klo:18:07

Lanseeraa markkinoille uusi tuote. Paljonko rahaa on huvennut ennen kuin tuote on valmis markkinoille ja markkinoiden sekä markkinaosuuden hankkimisesta se työ vasta alkaa. Onko tähän pienillä yhtiöillä varaa? En pidä todennäköisenä, että joku keski-eurooppalainen sanotaanko vaikka urakoitsija, ottaisi käyttöön jonkun suomussalmelaisen nyrkkipajan tuotteen, jossa ei olisi kansainvälisesti tunnettuja komponentteja ja varaosamyynti siellä Suomussalmella.  Uskaltaisiko monikaan ostaa jonkun DongFeng maasturin Suomen oloissa jos lähin myyjä Saksassa? Tarvitaan melkoinen ponnistus markkinoille tuloon, varmuutta loppukäyttäjien keskuuteen toiminnan jatkosta jälkimarkkinoinnissa yms. Pienten purojen on aika tulla ruopatuiksi. Rakennemuutos jyllää.

Eli suomeen ei myyntipäällikön mukaan ole tulossa enää mitään uusia alle 10 miljoonan liikevaihdon tavaraa vieviä firmoja? Aika synkkä (ja tyhmä ja perusteeton) ajatus, mutta jos noin haluaa ajatella niin sitten pitää entistä enemmän ostaa vain kotimaisia tuotteita kun ilmeisesti oma vienti voi vain laskea (koska olemassa olevista vientifirmoista jotkut aina menevät nurin tai siirtävät tuotannon muualle).

Koska pitää olla aika idiootti jos ei tajua että vaihtotaseen vajetta voi paikata aivan yhtä hyvin tuonnin vähentämisellä kuin viennin lisäämisellä. Ja se hoituu ostamalla kotimaisen tuotteen, riippumatta valmistavan firman koosta. Varsinkin jos varaosahuoltokin on naapurissa Suomussalmella ;)

10 000 työpaikkaa tulisi jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa enemmän kotimaista. Jos jokainen suomalainen maatila (noin 50 000) ostaisi tonnilla (sis alv) enemmän kotimaista kuussa, sama tavoite täyttyisi. Ehkä liikaa vaadittu, mutta yksittäinen 20 tonnin (alv0) koneosto kattaa yhden tilan osuuden tuosta jo kahdeksi vuodeksi.

edit: Itse aiheeseen, about mikään korealainen kone, oli sitten auto tai kaivuri, ei ole hintalaatusuhteeltaan ollut mitenkään ylivoimainen. Joten tuskin on mikään tulevakaan kone.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: vms1 - 26.01.14 - klo:18:24
Kun täällä ollaan niin kotimaisen ostamisen perään niin oletteko tulleet ajatelleeksi mikä suomen pitää oikeasti pystyssä.
Mun näkemys on että kaikki tuote mikä saadaan menemään rajojen ulkopuolelle on aina kotiinpäin. Siksi on mukavaa kuunella suomalaisia konevalmistajia jotka vievät maailmalle 90 prosenttia tuotteistaan. He tuovat todellista lisäarvoa suomelle. Rajojen sisäpuoleista kauppaa voidaan verrata parturointiin. Se on toki tärkeää mutta kansantaloudellisesti se ei tuota mitään vaikka laissa säädettäisi että jokainen pitäis leikata hiuksensa kerran viikossa.

Mitä noihin Kaukomaiden konesin ja laitteisiin ja autoihin tulee niin omalta kohdaltani olen pitänyt ne viimevuosina erittäin hinta/laatu kilpailukykyisinä. Sitä ei kannata sen enempää murehtia vaan toimia kuin kaikissa kilpailutilanteissa eli tehdä laadukkaampaa kuin kilpailja. Hnnalla ei useiten voita mutta laadulla kyllä.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: supersammakko - 26.01.14 - klo:18:28
Joskus tää kotimaisuusfanatismi tuntuu melkoiselta taivaanrannan maalaamiselta. Karkeasti voidaan sanoa, että jos maailman jokainen maa alkaisi toimia samoin, niin maailma pysähtyisi. Loppuisi Suomenkin vienti, kun kaikki kyräilee nurkissaan.

Vaihtotase ei voi olla kaikilla aina plussalla, jostain se raha ja tuotteet siihen ketjuun syntyvät, ei ne tyhjästä tule. Yhtä kotimaista konetta kohden voi hyvin syntyä varsin paljon negatiivista kaupptasetta, koska komponetteja, immateriaalioikeuksia tms ostetaan ulkomailta.

Kaupankäynti on aina luonut kansakunnille hyvinvointia, sitä ei pidä torpedoida uskomuksella kotimaisuuden kaikkivoipaisuuteen joka pelastaa lamalta ja tuo työtä. Kansakuntien pitää olla avoimia ja elinkeinoelämän pitää pystyä hyödyntämään potentiaalia vapautui se sitten missä hyvänsä.

10 000 työpaikkaa tulisi jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa enemmän kotimaista. Jos jokainen suomalainen maatila (noin 50 000) ostaisi tonnilla (sis alv) enemmän kotimaista kuussa, sama tavoite täyttyisi. Ehkä liikaa vaadittu, mutta yksittäinen 20 tonnin (alv0) koneosto kattaa yhden tilan osuuden tuosta jo kahdeksi vuodeksi.
Tätä ajattelumallia maataloustuet teettää, pitäisikö alkaa maksamaan tukea jotta voidaan ostaa kotimaisia koneita? Et taida ymmärtää minkälainen reaalitilanne oikeasti on suurimmalla osalla Suomen viljelijöistä? Sammakko ei ole koko viljelijäuransa aikana investoinut 20 000 euroa koneeseen, en edes yli 15 000 euroa. 1000 e kk kotimaahan suunnatut ostot veisivät konkurssiin kolmessa vuodessa, ei mulla kertakaikkiaan ole mitään mihin sen tonnin kuussa voisin tuhlata, paitsi turhuuteen tietenkin.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Ala-Pertti - 26.01.14 - klo:18:42
saahan sen kopittoman ostaa, jos sellaisen joku uskaltautuu myymään. mutta ilman linnatuomiota sillä ei kukaan saa ajaa.

Väärin. Aiemmin Suomessa oli näin, mutta eu yhtenäisti käytännöt kaikissa maissa. Ja siten myös Suomessa kopiton on taas täysin laillinen kuten muuallakin eu:ssa


ahaa. tällä/kin kohtaa minulla on aukko sivistyksessä. täällä kun joillakin noilla karjaparoneilla on niitä kopittomia ja sanovat, jotta ilman niitä turvakaaria noihin koneisiin ei saa lomittajat eikä muutkaan kesäpojat koskea unissaankaan ;D
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Oksa - 26.01.14 - klo:18:47
mutta kuinka paljon todellisuudessa valtrasta on kotimaassa tehtyä?   en tiedä muta aiemmin ainakin a-mallin etuakseli tuli jostain ja vaihdelaatikko prasseilta ja hyde oli jotain koontilajitelmaa jne.... eli nyt kun se kasataan turkissa ja kuitenkin ehkä myydyin malli niin....... mikä olikaan se kotimainen traktori?
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: wtf - 26.01.14 - klo:18:59
Ei kai kopittoman myyminen ole koskaan ollut millään lailla kielletty??
Käsittääkseni hyväksytty turvakaari on se ratkaiseva asia.

Kotimaisen äkeen ostamista ei voi verrata hiusten leikkuuseen. Jos et ostaisi kotimaista, niin ostaisit ulkomaisen. Siinä on selvä ero.

Myyntipäälikkö on aasi. Helppo on myydä valmiita tuotteita ja palveluita, joita nyt automaailma ainakin on kotimaassa pullollaan. Uuden luomiseen tuskin kykenisit omalla asenteellasi. Paitsi tietenkin uuden ja jännittävän mainoskamppanjan luomiseen. Todellinen riskinottohalu taitaa olla heikkoa.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: antti-x - 26.01.14 - klo:19:08
Kun täällä ollaan niin kotimaisen ostamisen perään niin oletteko tulleet ajatelleeksi mikä suomen pitää oikeasti pystyssä.
Mun näkemys on että kaikki tuote mikä saadaan menemään rajojen ulkopuolelle on aina kotiinpäin. Siksi on mukavaa kuunella suomalaisia konevalmistajia jotka vievät maailmalle 90 prosenttia tuotteistaan. He tuovat todellista lisäarvoa suomelle. Rajojen sisäpuoleista kauppaa voidaan verrata parturointiin. Se on toki tärkeää mutta kansantaloudellisesti se ei tuota mitään vaikka laissa säädettäisi että jokainen pitäis leikata hiuksensa kerran viikossa.


Wtf tähän tarttuikin, mutta avataan sen verran että sillä ei tosiaan ole väliä tekeekö yksi firma tuotetta josta saadaan 5 000 000 euroa ulkomailta, vai tekeeko 10 firmaa tuotteita jotka korvaavat 5 000 000 euron arvosta tuontituotteita. 5 000 000 euroa enemmän on rahaa suomessa palkkoihin, veroihin, kulutukseen...

Ja Sammakolle, edelleen kehoitukseni rajoittuu siihen että valitsee kotimaisen jos ei ole hyvää syytä olla valitsematta. :)

Esim. viihde-elektroniikassa olen aika vähän ostanut kotimaista...
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Adam Smith - 26.01.14 - klo:19:13
Joskus tää kotimaisuusfanatismi tuntuu melkoiselta taivaanrannan maalaamiselta. Karkeasti voidaan sanoa, että jos maailman jokainen maa alkaisi toimia samoin, niin maailma pysähtyisi. Loppuisi Suomenkin vienti, kun kaikki kyräilee nurkissaan.

Vaihtotase ei voi olla kaikilla aina plussalla, jostain se raha ja tuotteet siihen ketjuun syntyvät, ei ne tyhjästä tule. Yhtä kotimaista konetta kohden voi hyvin syntyä varsin paljon negatiivista kaupptasetta, koska komponetteja, immateriaalioikeuksia tms ostetaan ulkomailta.

Kaupankäynti on aina luonut kansakunnille hyvinvointia, sitä ei pidä torpedoida uskomuksella kotimaisuuden kaikkivoipaisuuteen joka pelastaa lamalta ja tuo työtä. Kansakuntien pitää olla avoimia ja elinkeinoelämän pitää pystyä hyödyntämään potentiaalia vapautui se sitten missä hyvänsä.

10 000 työpaikkaa tulisi jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa enemmän kotimaista. Jos jokainen suomalainen maatila (noin 50 000) ostaisi tonnilla (sis alv) enemmän kotimaista kuussa, sama tavoite täyttyisi. Ehkä liikaa vaadittu, mutta yksittäinen 20 tonnin (alv0) koneosto kattaa yhden tilan osuuden tuosta jo kahdeksi vuodeksi.
Tätä ajattelumallia maataloustuet teettää, pitäisikö alkaa maksamaan tukea jotta voidaan ostaa kotimaisia koneita? Et taida ymmärtää minkälainen reaalitilanne oikeasti on suurimmalla osalla Suomen viljelijöistä? Sammakko ei ole koko viljelijäuransa aikana investoinut 20 000 euroa koneeseen, en edes yli 15 000 euroa. 1000 e kk kotimaahan suunnatut ostot veisivät konkurssiin kolmessa vuodessa, ei mulla kertakaikkiaan ole mitään mihin sen tonnin kuussa voisin tuhlata, paitsi turhuuteen tietenkin.

Niin tai näin, "domestic production" nauttii jonkinlaista arvoa jokaisessa käymässäni maassa ja juuri siksi, että sen tuoma lisäarvo antaa työtä omalle väelle. Se ei tarkoita nurkissakyräilyä eikä maailmansulkemista. Sitten kun mennään jonkun tuotteen kotimaisuusasteen arviointiin, tullaan mun mielestäni sille alueelle, jota kritisoit.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SAS - 26.01.14 - klo:19:22
Supersammakko tuntuu nyt olevan aivan pihalla tai on sitä piruuttaan.Valtra työllistää noin 4500 onko se paljon sitä voi jokainen miettiä.
Saksalaisten talous perustuu kotimaisen ostamiseen AINA kun se on mahdollista.Sillä konstilla Saksa on aina pärjännyt ja tulee pärjäämään.
Kyllä pikkunenkin valmistaja voi viedä kuten Evi tekee ,on vienyt keskieuropan maihin jo 20 vuotta ja muihin pohjoismaihin.
Myyntipäällikkö tuntuu olevan täysin ulkona koko asiasta tai elää Nokian kultaisia vuosia vieläkin. ;D
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SAS - 26.01.14 - klo:19:30
Mitä tulee korean koneiden laatuun ,kai nyt kaikki muistavat kuinka eräs yrittäjä taisteli julkisuudessa Doosan pyöräkuormaajassa olevien vikojen kanssa ja meni konkurssiin .
Huoltoa ei tahdo näille korean koneille ainakaan pätevää olla Suomessa ja siksi vian tullessa seisonta voi olla pitkä ja kohtalokas yrittäjälle.
Jos ostaa korealaisen traktorin niin varakone pitää olla jos ei vinttasilmät lähetäkkään varaosaa ajoissa. ;D
Sellaista konetta en ole vielä nähnyt joka ei joskus rikki mene.
Hydrauliikkahan näissä korean kaluissa on tehty etelän olosuhteita varten ja täällä pakkasessa toimiminen voi olla tuskaista kuten aikoinaan fiiatteissa oli,putket hirmu pienet hydrauliikan puolella ja sama polttoaine puolella.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Myyntipäällikkö - 26.01.14 - klo:19:58
Joskus tää kotimaisuusfanatismi tuntuu melkoiselta taivaanrannan maalaamiselta. Karkeasti voidaan sanoa, että jos maailman jokainen maa alkaisi toimia samoin, niin maailma pysähtyisi. Loppuisi Suomenkin vienti, kun kaikki kyräilee nurkissaan.

Vaihtotase ei voi olla kaikilla aina plussalla, jostain se raha ja tuotteet siihen ketjuun syntyvät, ei ne tyhjästä tule. Yhtä kotimaista konetta kohden voi hyvin syntyä varsin paljon negatiivista kaupptasetta, koska komponetteja, immateriaalioikeuksia tms ostetaan ulkomailta.

Kaupankäynti on aina luonut kansakunnille hyvinvointia, sitä ei pidä torpedoida uskomuksella kotimaisuuden kaikkivoipaisuuteen joka pelastaa lamalta ja tuo työtä. Kansakuntien pitää olla avoimia ja elinkeinoelämän pitää pystyä hyödyntämään potentiaalia vapautui se sitten missä hyvänsä.

+
10 000 työpaikkaa tulisi jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa enemmän kotimaista. Jos jokainen suomalainen maatila (noin 50 000) ostaisi tonnilla (sis alv) enemmän kotimaista kuussa, sama tavoite täyttyisi. Ehkä liikaa vaadittu, mutta yksittäinen 20 tonnin (alv0) koneosto kattaa yhden tilan osuuden tuosta jo kahdeksi vuodeksi.
Tätä ajattelumallia maataloustuet teettää, pitäisikö alkaa maksamaan tukea jotta voidaan ostaa kotimaisia koneita? Et taida ymmärtää minkälainen reaalitilanne oikeasti on suurimmalla osalla Suomen viljelijöistä? Sammakko ei ole koko viljelijäuransa aikana investoinut 20 000 euroa koneeseen, en edes yli 15 000 euroa. 1000 e kk kotimaahan suunnatut ostot veisivät konkurssiin kolmessa vuodessa, ei mulla kertakaikkiaan ole mitään mihin sen tonnin kuussa voisin tuhlata, paitsi turhuuteen tietenkin.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Realisti - 26.01.14 - klo:19:58
Kyllähän sen kotimaisen osto on järkevää silloin kun sen hinta-laatusuhde on oikea, aina näin ei kuitenkaan ole. Joka ainoa kerta kun olen ollut traktorikaupoilla olen kysynyt tarjouksen myös valtrassa juuri kotimaisuuden vuoksi, aiemmin hinta on ollut pois oikeasta mutta viime syksynä natsasi joten meilläkin löytyy yksi Valtra hallista. Aiemmin minkäänlaisia järkeviä heinäkoneita ei ole saanut kotimaisena, nyt elho tekee siihen positiivisen poikkeuksen. Maanmuokkauksessa lukuunottamatta auroja ja jyrsimiä löytyy jokaiselle varmasti hyvä kotimainen vaihtoehto. Samoin kylvölannoitin löytyy kyllä kotimaasta ellei kylvöä ole +400ha/v, toki kestävyys ei ole svedujen kanssa vielä vertailukelpoista. Sampo on pärjännyt ihmeen hyvin markkinoilla, vaikka tietyistä heikoista paikoista on reklamoitu vuodesta toiseen.
Perusraudan väännössä kotimaiset tahtoo aina hävitä joko hinnassa tai laadussa, monesti molemmissa. Tarkoittaen tällä perävaunut, lavetit, etukuormaimet ja työlaitteet jne.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: supersammakko - 26.01.14 - klo:19:59
Antti-x:lle ensiksi anteeksipyyntö jos vedin kävyn sieraimeen, mutta tuo 20 000 e investointi joka toinen vuosi alkoi kuulostamaan vain niin paljon C- alueen karjatilalta...  ::)

Aadamille; ajattelin asiaa siltäkannalta mitä kaikkea hyötyä avoimesta kaupasta on. Yleensä kaupan molemmat osapuolet hyötyvät kaupasta, myyjä saa rahaa ja ostaja hyötyä tai uutta taknologiaa jolla voi tehdä työnsä tuottavammin, tehokkaammin, edullisemmin tms. Kotimaisissa tuotteissa ei useinkaan ole sitä parasta teknologiaa mitä maailmalla on tarjolla ja jos kotimaisella tuotannolla ei ole ulkomaisia kilpailijoita, niin yrityksellähän ei ola syytä tehostaa tuotantoaan tai kehittää parempia tuotteita ja ala näivettyy. Altistamalla omat kotimarkkinat reilusti globaalille kilpailulle, se ajaa yrityksiämme kehittymään ja ehkä jonain päiväne ne vievät sen 90% tuotteistaan ulos. Ajattelumalli ei ole täydellinen, mutta hoksaatte varmaan pointin sen takana.

Mitä voimakkaisiin paikallisiin markkinoihin tulee, esim Saksassa, niin Suomen on paha lähteä parilla miljoonalla työllisellä kilpailemaan. Otetaan parhaat innovaatiot, keskitytään niihin ja tuodaan halpa paska reilusti ulkomailta.  Suomen ongelmahan on tunnetusti se, että meidän jalostusaste on surkea, täältä viedään ulos liian halpaoja tuotteita ja tuodaan kalliita tuotteita.

Jos kotimainen maatalouskoneteollisuus ei pysty vastaamaan viljelijöiden tarpeeseen, niin en näe että sitä valmistajan passiivisuutta pitää ruokkia vielä lisää. Koska siitä alkaa kierre joka näivettää kaikkia portaita, viljelijä ei pysty tuottamaan yhtä tehokkaasti, teollisuus ei saa riittävästi tai laadukasta tavaraa jne. Se on vaarallinen tie kuljettavaksi.

Esimerkki viihde-elektroniikasta, itse suosin kotimaisia kaiutinvalmistajia jotka tekevät huipputuotteita. Omistan muutaman sonoksen lisäksi vain Genelecin ja Amphionin laitteita...  ;D
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Adam Smith - 26.01.14 - klo:20:13
Aadamille; ajattelin asiaa siltäkannalta mitä kaikkea hyötyä avoimesta kaupasta on. Yleensä kaupan molemmat osapuolet hyötyvät kaupasta, myyjä saa rahaa ja ostaja hyötyä tai uutta taknologiaa jolla voi tehdä työnsä tuottavammin, tehokkaammin, edullisemmin tms. Kotimaisissa tuotteissa ei useinkaan ole sitä parasta teknologiaa mitä maailmalla on tarjolla ja jos kotimaisella tuotannolla ei ole ulkomaisia kilpailijoita, niin yrityksellähän ei ola syytä tehostaa tuotantoaan tai kehittää parempia tuotteita ja ala näivettyy. Altistamalla omat kotimarkkinat reilusti globaalille kilpailulle, se ajaa yrityksiämme kehittymään ja ehkä jonain päiväne ne vievät sen 90% tuotteistaan ulos. Ajattelumalli ei ole täydellinen, mutta hoksaatte varmaan pointin sen takana.

Mitä voimakkaisiin paikallisiin markkinoihin tulee, esim Saksassa, niin Suomen on paha lähteä parilla miljoonalla työllisellä kilpailemaan. Otetaan parhaat innovaatiot, keskitytään niihin ja tuodaan halpa paska reilusti ulkomailta.  Suomen ongelmahan on tunnetusti se, että meidän jalostusaste on surkea, täältä viedään ulos liian halpaoja tuotteita ja tuodaan kalliita tuotteita.

Jos kotimainen maatalouskoneteollisuus ei pysty vastaamaan viljelijöiden tarpeeseen, niin en näe että sitä valmistajan passiivisuutta pitää ruokkia vielä lisää.

Esimerkki viihde-elektroniikasta, itse suosin kotimaisia kaiutin valmistajia jotka tekevät huipputuotteita. Omistan muutaman sonoksen lisäksi vain Genelecin ja Amphionin laitteita...  ;D
Jep, hoksasin kyllä pointin. Ongelmia tulee kun lähdetään vaatimaan 100% kotimaisuutta. Eihän kyse olekaan absolutismista, vaan vaihtoehdon varteenotettavuudesta. En ostaisi kotimaista konetta tai laitetta pelkän kotimaisuuden perusteella, vaan täytyyhän sen kestää vertailu kilpailijoiden kanssa. Jos ollaan tasaväkisiä, niin ilman muuta kotimainen.

Muuten: lähikenttämonitoreissa Genelecin 8040 on saanut kovan kilpailiijan Adam A7X ja parista muusta. Hinta/laatusuhde pakottaa valitsemaan ulkomaisen, koska hintaero on tuplat ;)

http://www.soundonsound.com/sos/may12/articles/spotlight-0512.htm
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: wtf - 26.01.14 - klo:20:28
Saksalaisten menestyminen ei johdu yksin uskollisuudesta omilleen. Saksalaisten asenne on täysin toisenlainen kuin esimerkiksi meidän suomalaisten.

Sakuilla on ammattiylpeyttä ihan toisella tavalla kuin suomipojilla. Yksinkertaistetusti ja kärjistetysti näin. Laatu on kaikinpuolin hyvä myyjä.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: antti-x - 26.01.14 - klo:20:29
Aadamille; ajattelin asiaa siltäkannalta mitä kaikkea hyötyä avoimesta kaupasta on. Yleensä kaupan molemmat osapuolet hyötyvät kaupasta, myyjä saa rahaa ja ostaja hyötyä tai uutta taknologiaa jolla voi tehdä työnsä tuottavammin, tehokkaammin, edullisemmin tms. Kotimaisissa tuotteissa ei useinkaan ole sitä parasta teknologiaa mitä maailmalla on tarjolla ja jos kotimaisella tuotannolla ei ole ulkomaisia kilpailijoita, niin yrityksellähän ei ola syytä tehostaa tuotantoaan tai kehittää parempia tuotteita ja ala näivettyy. Altistamalla omat kotimarkkinat reilusti globaalille kilpailulle, se ajaa yrityksiämme kehittymään ja ehkä jonain päiväne ne vievät sen 90% tuotteistaan ulos. Ajattelumalli ei ole täydellinen, mutta hoksaatte varmaan pointin sen takana.

Mitä voimakkaisiin paikallisiin markkinoihin tulee, esim Saksassa, niin Suomen on paha lähteä parilla miljoonalla työllisellä kilpailemaan. Otetaan parhaat innovaatiot, keskitytään niihin ja tuodaan halpa paska reilusti ulkomailta.  Suomen ongelmahan on tunnetusti se, että meidän jalostusaste on surkea, täältä viedään ulos liian halpaoja tuotteita ja tuodaan kalliita tuotteita.

Jos kotimainen maatalouskoneteollisuus ei pysty vastaamaan viljelijöiden tarpeeseen, niin en näe että sitä valmistajan passiivisuutta pitää ruokkia vielä lisää.

Esimerkki viihde-elektroniikasta, itse suosin kotimaisia kaiutin valmistajia jotka tekevät huipputuotteita. Omistan muutaman sonoksen lisäksi vain Genelecin ja Amphionin laitteita...  ;D
Jep, hoksasin kyllä pointin. Ongelmia tulee kun lähdetään vaatimaan 100% kotimaisuutta. Eihän kyse olekaan absolutismista, vaan vaihtoehdon varteenotettavuudesta. En ostaisi kotimaista konetta tai laitetta pelkän kotimaisuuden perusteella, vaan täytyyhän sen kestää vertailu kilpailijoiden kanssa. Jos ollaan tasaväkisiä, niin ilman muuta kotimainen.

Muuten: lähikenttämonitoreissa Genelecin 8040 on saanut kovan kilpailiijan Adam A7X ja parista muusta. Hinta/laatusuhde pakottaa valitsemaan ulkomaisen, koska hintaero on tuplat ;)

http://www.soundonsound.com/sos/may12/articles/spotlight-0512.htm

Viimeisimmät omat kajarit on tanskalaisen suunnittelemat norjalasilla elementeillä ja kotimaisesta MDF:stä. 3 kpl tehty (ja lasten toimesta jokainen elementti lommoon painettu  :'( ) Suomessa:
http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Peurajussi - 26.01.14 - klo:20:31
Saksalaisten menestyminen ei johdu yksin uskollisuudesta omilleen. Saksalaisten asenne on täysin toisenlainen kuin esimerkiksi meidän suomalaisten.

Sakuilla on ammattiylpeyttä ihan toisella tavalla kuin suomipojilla. Yksinkertaistetusti ja kärjistetysti näin. Laatu on kaikinpuolin hyvä myyjä.

Kaikilla muilla on ylpeyttä paitsi suomalaisilla. Hommassa kuin hommassa. Kun muualla ollaan ylpeitä menestymisestä, täällä ollaan about pahoillaan..  :P
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: wtf - 26.01.14 - klo:20:41
Saksalaisten menestyminen ei johdu yksin uskollisuudesta omilleen. Saksalaisten asenne on täysin toisenlainen kuin esimerkiksi meidän suomalaisten.

Sakuilla on ammattiylpeyttä ihan toisella tavalla kuin suomipojilla. Yksinkertaistetusti ja kärjistetysti näin. Laatu on kaikinpuolin hyvä myyjä.

Kaikilla muilla on ylpeyttä paitsi suomalaisilla. Hommassa kuin hommassa. Kun muualla ollaan ylpeitä menestymisestä, täällä ollaan about pahoillaan..  :P

Juuri näin.

Ja naapurin menestys kirvelee vaikka se ei olisi itseltä millään lailla pois.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SKN - 26.01.14 - klo:20:42
Aadamille; ajattelin asiaa siltäkannalta mitä kaikkea hyötyä avoimesta kaupasta on. Yleensä kaupan molemmat osapuolet hyötyvät kaupasta, myyjä saa rahaa ja ostaja hyötyä tai uutta taknologiaa jolla voi tehdä työnsä tuottavammin, tehokkaammin, edullisemmin tms. Kotimaisissa tuotteissa ei useinkaan ole sitä parasta teknologiaa mitä maailmalla on tarjolla ja jos kotimaisella tuotannolla ei ole ulkomaisia kilpailijoita, niin yrityksellähän ei ola syytä tehostaa tuotantoaan tai kehittää parempia tuotteita ja ala näivettyy. Altistamalla omat kotimarkkinat reilusti globaalille kilpailulle, se ajaa yrityksiämme kehittymään ja ehkä jonain päiväne ne vievät sen 90% tuotteistaan ulos. Ajattelumalli ei ole täydellinen, mutta hoksaatte varmaan pointin sen takana.

Mitä voimakkaisiin paikallisiin markkinoihin tulee, esim Saksassa, niin Suomen on paha lähteä parilla miljoonalla työllisellä kilpailemaan. Otetaan parhaat innovaatiot, keskitytään niihin ja tuodaan halpa paska reilusti ulkomailta.  Suomen ongelmahan on tunnetusti se, että meidän jalostusaste on surkea, täältä viedään ulos liian halpaoja tuotteita ja tuodaan kalliita tuotteita.

Jos kotimainen maatalouskoneteollisuus ei pysty vastaamaan viljelijöiden tarpeeseen, niin en näe että sitä valmistajan passiivisuutta pitää ruokkia vielä lisää.

Esimerkki viihde-elektroniikasta, itse suosin kotimaisia kaiutin valmistajia jotka tekevät huipputuotteita. Omistan muutaman sonoksen lisäksi vain Genelecin ja Amphionin laitteita...  ;D
Jep, hoksasin kyllä pointin. Ongelmia tulee kun lähdetään vaatimaan 100% kotimaisuutta. Eihän kyse olekaan absolutismista, vaan vaihtoehdon varteenotettavuudesta. En ostaisi kotimaista konetta tai laitetta pelkän kotimaisuuden perusteella, vaan täytyyhän sen kestää vertailu kilpailijoiden kanssa. Jos ollaan tasaväkisiä, niin ilman muuta kotimainen.

Muuten: lähikenttämonitoreissa Genelecin 8040 on saanut kovan kilpailiijan Adam A7X ja parista muusta. Hinta/laatusuhde pakottaa valitsemaan ulkomaisen, koska hintaero on tuplat ;)

http://www.soundonsound.com/sos/may12/articles/spotlight-0512.htm

Soon nii notta sukat ei irtoo muilla kun:

(http://www.reviewboard.com/wp-content/uploads/2010/06/XLS-serien.jpg)
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 26.01.14 - klo:20:43
Doosanin ongelma oli Cummins, ja myös Suomalaisen Sisun mahalaskun syy oli jenkkiläinen moottorivalmistaja, Caterpillar. Mutta eipä noita moottorimerkkejä ilkiä moittia, vaan rapatessa roiskuu, ja suurin syy on tuo pirun TIER.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: zetor8045 - 26.01.14 - klo:20:46
Doosanin ongelma oli Cummins, ja myös Suomalaisen Sisun mahalaskun syy oli jenkkiläinen moottorivalmistaja Caterpillar. Mutta eipä noita moottorimerkkejä ilkiä moittia, vaan rapatessa roiskuu, ja suurin syy on tuo pirun TIER.
Niin Doosanin kaivureissa ongelmat on keskittynyt Doosanin omiin moottoreihin mitä noita tiedän  ;D   
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: mää vai - 26.01.14 - klo:20:54
Aika hyviä näkemyksiä on monella ollut, enkä osaa 100% prosenttisesti Suomalaista ostaa minäkään. Kaikenlainen ehdottomuus, absolutismi, kasvissyönti jne jne on perseestä, en luota edes ihmiseen joka ei kaljaa tai kaffetta juo!
Kaikkee pitää olla sopivasti 8)
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 26.01.14 - klo:20:59
Doosanin ongelma oli Cummins, ja myös Suomalaisen Sisun mahalaskun syy oli jenkkiläinen moottorivalmistaja Caterpillar. Mutta eipä noita moottorimerkkejä ilkiä moittia, vaan rapatessa roiskuu, ja suurin syy on tuo pirun TIER.
Niin Doosanin kaivureissa ongelmat on keskittynyt Doosanin omiin moottoreihin mitä noita tiedän  ;D   
No sitten mulla pätkii muisti. :)
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 26.01.14 - klo:21:04
Doosanin ongelma oli Cummins, ja myös Suomalaisen Sisun mahalaskun syy oli jenkkiläinen moottorivalmistaja Caterpillar. Mutta eipä noita moottorimerkkejä ilkiä moittia, vaan rapatessa roiskuu, ja suurin syy on tuo pirun TIER.
Niin Doosanin kaivureissa ongelmat on keskittynyt Doosanin omiin moottoreihin mitä noita tiedän  ;D   
No sitten mulla pätkii muisti. :)

Mutta luultavasti ei!
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SamiT - 26.01.14 - klo:21:15
Doosanin ongelma oli Cummins, ja myös Suomalaisen Sisun mahalaskun syy oli jenkkiläinen moottorivalmistaja Caterpillar. Mutta eipä noita moottorimerkkejä ilkiä moittia, vaan rapatessa roiskuu, ja suurin syy on tuo pirun TIER.
Niin Doosanin kaivureissa ongelmat on keskittynyt Doosanin omiin moottoreihin mitä noita tiedän  ;D   
No sitten mulla pätkii muisti. :)

Mutta luultavasti ei!

Onkos muistiin tarttunut kellään enempää tietoja pienempien uudempien Doosanien hydrauliikkapumppumurheista? Oli joku konekorjaaja varoittanut naapurin konemiestä että nämä uudemmat Yanmarin moottorilla olevat pikku-Doosanit on varustettu korealaisvalmisteisella hydrauliikkapumpulla joka kypsä 5000 tuntiin mennessä viimeistään, onko perää tässä huhussa? Mulla on -99 vuosimallin pikkukone vielä Daewoona ja siinä japsipumppu, taisi lukea kyljessä Uchida Hydraulics ja moottori Isuzulta, ovat pelanneet varsin mainiosti ainakin tämän 9000 tuntia.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: supersammakko - 26.01.14 - klo:21:17
Viimeisimmät omat kajarit on tanskalaisen suunnittelemat norjalasilla elementeillä ja kotimaisesta MDF:stä. 3 kpl tehty (ja lasten toimesta jokainen elementti lommoon painettu  :'( ) Suomessa:
http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm
Geneissä ja amphionissa on kiinteät, metalliset grillit. Lapsiystävällinen valinta, olen joskus katsellut miten niitä kohdellaan...

Muuten: lähikenttämonitoreissa Genelecin 8040 on saanut kovan kilpailiijan Adam A7X ja parista muusta. Hinta/laatusuhde pakottaa valitsemaan ulkomaisen, koska hintaero on tuplat ;)

http://www.soundonsound.com/sos/may12/articles/spotlight-0512.htm
Oli ne kyllä rumat. Harri Koskinen on tehnyt genelecillä hyvää työtä.

 :)
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: mah - 26.01.14 - klo:21:24
Genelecit on kyllä hyvät. Harvoin saa vaan kunnolla luukuttaa. :'( Verstaassa onkin kunnon ooärrät 80-luvulta... :-X
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Adam Smith - 26.01.14 - klo:21:33
Oli ne kyllä rumat. Harri Koskinen on tehnyt genelecillä hyvää työtä.

 :)

Oon samaa mieltä. Mut lähikenttämonitorit ei ookka sisustuselementtejä  ;D

Olohuonees on hifin rakennussarjakajarit ja onkyon vahvistin. Siinä on hintalaatu kohdillaan.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: piki1 - 26.01.14 - klo:21:41
mutta kuinka paljon todellisuudessa valtrasta on kotimaassa tehtyä?   en tiedä muta aiemmin ainakin a-mallin etuakseli tuli jostain ja vaihdelaatikko prasseilta ja hyde oli jotain koontilajitelmaa jne.... eli nyt kun se kasataan turkissa ja kuitenkin ehkä myydyin malli niin....... mikä olikaan se kotimainen traktori?
ei a-sarjaa kasata turkissa,tehtiin vain 5 traktorin koe erä mutta kun tuli lama niin ehtivät tehdä itekki.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: YlikylänJotenSaletistiHot - 26.01.14 - klo:21:42
Ainakaan suomalaiset rakentajat ei edes ymmärrä mitä käsite "ammattiylpeys" tarkoittaa.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: supersammakko - 26.01.14 - klo:21:48
Oli ne kyllä rumat. Harri Koskinen on tehnyt genelecillä hyvää työtä.

 :)
Oon samaa mieltä. Mut lähikenttämonitorit ei ookka sisustuselementtejä  ;D
Mun työhuone olisi kellarissa jos jättäisin dekoratiivisen aspektin huomioimatta...  :-[
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SAS - 26.01.14 - klo:22:34
Usein palkitut ja lukuisat testivoittaja kaiuttimet valmistaa http://www.olavirasanen.fi/or-loudspeakers/fi/index.php

Näitä myös meillä löytyy lähes nurkasta kuin nurkasta ja mate in Finland
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Myyntipäällikkö - 27.01.14 - klo:09:10
Ei kai kopittoman myyminen ole koskaan ollut millään lailla kielletty??
Käsittääkseni hyväksytty turvakaari on se ratkaiseva asia.

Kotimaisen äkeen ostamista ei voi verrata hiusten leikkuuseen. Jos et ostaisi kotimaista, niin ostaisit ulkomaisen. Siinä on selvä ero.

Myyntipäälikkö on aasi. Helppo on myydä valmiita tuotteita ja palveluita, joita nyt automaailma ainakin on kotimaassa pullollaan. Uuden luomiseen tuskin kykenisit omalla asenteellasi. Paitsi tietenkin uuden ja jännittävän mainoskamppanjan luomiseen. Todellinen riskinottohalu taitaa olla heikkoa.


Anteeksi, mutta autokaupassa tarjonta ylittää jo kysynnän nyt. Lukuunottamatta tietyn hinta- ja kuntoluokan käytettyjä sekä hyvin myyviä uutuusmalleja (joita joutuu jonottamaankin). Seuraa autokauppojen myyntiä, niin huomaat, että riskinottokykly loppuu, jos yrityksessä ei ole riittävää toimintavolyymia. Jos uuden merkin lanseerauksen varaan aloittaisit maahantuonnin yhden, Suomessa tuntemattoman merkin varassa, niin riskit ovat todella suuret. Myynnissä loppujen lopuksi on kyse yksinkertaisista asioista, mainoskampanjilla on merkitystä, mutta myyjä tärkein lenkki ketjussa. Nykyajan asiakas on vaan niin fiksu, koska informaatiota on tarjolla ylenmäärin, joten myyjän ei kannata aliarvioida laatu-ja hintatietoista asiakasta. 20 vuoden aikana muutos alkaa näkyä jo asiakkaissa. 
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 27.01.14 - klo:10:59
Luulisin, että Eteläkorean tuotteissa viimeistely ei tule olemaan ongelma, eikä mikään muukaan, paitsi ennakkoluulot ja pelko markkinoilla pysymisessä Mutta luulen, että käy kuten autoissa; kun saa pään auki, niin kauppa rupeaa käymään.

http://www.youtube.com/watch?v=L-MtkbplABI

http://tym-traktoren.de/TX1500
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: jylperö - 27.01.14 - klo:11:47
mutta kuinka paljon todellisuudessa valtrasta on kotimaassa tehtyä?   en tiedä muta aiemmin ainakin a-mallin etuakseli tuli jostain ja vaihdelaatikko prasseilta ja hyde oli jotain koontilajitelmaa jne.... eli nyt kun se kasataan turkissa ja kuitenkin ehkä myydyin malli niin....... mikä olikaan se kotimainen traktori?
ei a-sarjaa kasata turkissa,tehtiin vain 5 traktorin koe erä mutta kun tuli lama niin ehtivät tehdä itekki.

Kyllähän se on niin että, turkin teollisuus porhaltaa sellaista vauhtia eteenpäin että alkaa kohta olla parempi kun jokin kone on tehty turkissa.
Suomalaiset ovat kymmenen vuotta rämpineet tässä lamassa ja vienti ei vedä, muualla tehdään ja kehitytään.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 27.01.14 - klo:16:49
http://www.koneporssi.com/uutiset/hidromek-suomeen/

http://www.hidromek.com.tr/en/europe/main-page

http://www.youtube.com/watch?v=NOsnU-T7CK4
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: MJKA - 27.01.14 - klo:17:21
Kävin uteliaisuuttani kurkkaamas tuolla tym:in sivulla ja ihan tekis mieli epäillä, että uuden n-sarjalaisen suunnittelijakin on sielä vieraillut ;D  http://www.tym-tractors.com/t1003.php

Kovin oli tutun näköistä vipua ja paneelia ::) Nuolla kiinalaisilla ja korealaisilla koneilla on ihan turha yrittää läpimurtoa aivan viimeistä tekniikkaa olevilla koneilla. Niiden ostajat on aivan eri koulukuntaa. Markkinarako suomesta löytyy perustekniikkaan tyytyviltä käyttäjiltä. Vaatimustaso on mekaaninen syöttöpumppu, neljä vaihdetta ilman kytkintä, sähköinen nostolaite, ilmastointi ja ilmaistuin. Portaattomalla vaihteistolla on ihan turha yrittää kiinakoneilla näille markkinoille (vielä). Karvalakkimallin valtroillakin on yllättävän suuri kysyntä. Siihen kun laittaa hintaa 10t€ nokkiin, 120hv, ja kolmiportainen pikavaihde, ilmastointi ja ilmaistuin niin kyllä kiinnostuneita luulisi löytyvän. Täällä on ainakin yksi ;)
Kyllä tuntuu toisinaan siltä että täällä on innostuttu turhan usein noihin viimeisintä tekniikkaa oleviin härpäkkeisiin. Uskon että ns. karvalakkimallit olisi kuitenkin edelleen kysyttyjä, sähköistys minimiin. Tosin tuo päästöjen vähennysvimma kyllä aiheuttaa sellaisia viityksiä että kuinka nämä koneet pelaa esim. 10 vuoden päästä, kyllä pitää kalliita komponentteja korvata uusilla. Mitä enemmän on bokseja, sitä epävarmempaa on koneen toiminta, ja syy voi olla vain hapettunut johtoliitos, etsi sitä sitten kesken kylvökiireiden. Niin vain on että esim USA:n suurtiloillakin mennään aika perinteisellä tekniikalla. Karvalakkimallilla en kuitenkaan tarkoita hytitöntä kehitysmaamallia. Uskon kuitenkin että nuo Korealaiset ja muut Kaukoidän koneet vielä tännekin tiensä löytää, ei se markkinointi tule helppoa olemaan, ja nimenomaan huolto- ja varaosapalvelu on kallis toteuttaa. Ken elää se näkee. ;D
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Adam Smith - 27.01.14 - klo:17:25
Kyllä tuntuu toisinaan siltä että täällä on innostuttu turhan usein noihin viimeisintä tekniikkaa oleviin härpäkkeisiin. Uskon että ns. karvalakkimallit olisi kuitenkin edelleen kysyttyjä, sähköistys minimiin. Tosin tuo päästöjen vähennysvimma kyllä aiheuttaa sellaisia viityksiä että kuinka nämä koneet pelaa esim. 10 vuoden päästä, kyllä pitää kalliita komponentteja korvata uusilla. Mitä enemmän on bokseja, sitä epävarmempaa on koneen toiminta, ja syy voi olla vain hapettunut johtoliitos, etsi sitä sitten kesken kylvökiireiden. Niin vain on että esim USA:n suurtiloillakin mennään aika perinteisellä tekniikalla. Karvalakkimallilla en kuitenkaan tarkoita hytitöntä kehitysmaamallia. Uskon kuitenkin että nuo Korealaiset ja muut Kaukoidän koneet vielä tännekin tiensä löytää, ei se markkinointi tule helppoa olemaan, ja nimenomaan huolto- ja varaosapalvelu on kallis toteuttaa. Ken elää se näkee. ;D
Isoilla farmeilla panostetaan sellaiseen teknologiaan, joka maksaa itseään takaisin. Kuten paikkatiedon soveltamiseen päällekäinajon estämiseksi tms. Meillä on tässä vielä paaljon opittavaa  ::)
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SAS - 27.01.14 - klo:19:35
Tässä taas yksi näyttö "Korealaisesta huipputekniikasta" jos jonkinlaista ohitusta on jo tehty vaikka tunteja 12 th. ;D

http://www.nettikone.com/hyundai/130-lcm-3/1265156

Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: zetor8045 - 27.01.14 - klo:20:01
Tässä taas yksi näyttö "Korealaisesta huipputekniikasta" jos jonkinlaista ohitusta on jo tehty vaikka tunteja 12 th. ;D

http://www.nettikone.com/hyundai/130-lcm-3/1265156
Tuosta uudemman mallin hyundait on kyllä todella hyvin toimivia kaivureita... Taas on hiukan vähissä noi kotimaiset tuollakin saralla...
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: wtf - 28.01.14 - klo:07:12
Yksi tuotesegmentti ei pelasta Suomen taloutta. Maatalouden konevalmistus on kotimarkkinoiden varassa, eniten uskon nokialaiseen moottoriin. Metsäkonepuolella vetovastuu on yhdellä kotimaisella sekä kansainvälisellä yhtiöllä. Pienistä valmistajista vain Keslalla näen tuotesortimenttinsa (laajempi kuin nämä harrastajavarusteet) toimintaedellytyksiä kansainvälisesti, ja muutama erikoisosaaja (ProfiPro, ProSilva mainitakseni). Vaihtotaseen vajeen peittäminen on haettava muilta aloilta.
Kukapa tässä nyt sitä väittääkään että yksi valmistaja pelastaisi Suomen.Pienistä puroista se isokin joki voimansa saa jos Myyntipäällikkö nyt ymmärtää.

Lanseeraa markkinoille uusi tuote. Paljonko rahaa on huvennut ennen kuin tuote on valmis markkinoille ja markkinoiden sekä markkinaosuuden hankkimisesta se työ vasta alkaa. Onko tähän pienillä yhtiöillä varaa? En pidä todennäköisenä, että joku keski-eurooppalainen sanotaanko vaikka urakoitsija, ottaisi käyttöön jonkun suomussalmelaisen nyrkkipajan tuotteen, jossa ei olisi kansainvälisesti tunnettuja komponentteja ja varaosamyynti siellä Suomussalmella.  Uskaltaisiko monikaan ostaa jonkun DongFeng maasturin Suomen oloissa jos lähin myyjä Saksassa? Tarvitaan melkoinen ponnistus markkinoille tuloon, varmuutta loppukäyttäjien keskuuteen toiminnan jatkosta jälkimarkkinoinnissa yms. Pienten purojen on aika tulla ruopatuiksi. Rakennemuutos jyllää.

Viittasin arvostelullani ylläolevaan. Tuolla ajattelumallilla mm. Nokian syntymä olisi jäänyt kokematta. Suomessa on paljon innovatiivista ajattelua ja yrittämistä, sitä pitäisi tukea eikä lyödä alkumetreillä kasvoille.

Dacia on ainakin katukuvassa lyönyt itsensä jollain tasolla läpi.

Autokaupassa tuote on kuitenkin jo olemassa. Jos tarjonta ylittää kysynnän, niin sillion hinnoittelu on pielessä eli mahdollisesti myyjällä kulurakenteessa korjattavaa. Tästä seuraa mainitsemasi rakennemuutos.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: MJKA - 28.01.14 - klo:08:48
Korealaisesta autosta sen verran että minulla oli Hyundai i30 runsaat 5v/80tkm. Tämä oli Koreassa tehty, tuona aikana auto pelasi hyvin, takuukorjauksina eteen kaksi " koiranluuta" n. 50tkm kohdalla, takaluukku maalattiin uudestaan siihen tulleen pienen maalikuplan takia. Maalausta ei meinattu tehdä takuuseen mutta kun esitin ko.auton testin AutoBild lehdestä jossa todettiin maalausongelmia ja että tehdas ne tekee kuntoon, hoitui tämäkin. Lehti sattui olemaan huoltofirman asiakastilassa, taisi häipyä tämän jälkeen. Niin, puskurit meni vaihtoon kun jouduin risteyksessä peräänajetuksi ja edessä olevan vetokoukkuun tuupatuksi. Eli ihan soiva peli, noita koiranluitahan vaihdetaan eurooppalaisistakin autoista melkein 50 tkm:n välein. Ja nythän nuokin autot tulee Tsekeistä ja pikkumalli Intiasta.
Ja näyttää nuo maanrakennuskoneet ja traktoritkin koottu aikalailla samoista komponenteista kuin länsikoneetkin.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Oksa - 28.01.14 - klo:08:56
mutta se että mennään ali sieltä missä aita matalin-mentaliteetti noissa kotimaisissa on se joka miuta nyppii aina.    en tiiä miksi mutta kalliissa koneessa joku halpa laakeri osaa korpea suunnattomasti kesken kiireajan ja sitten kun se vielä on se jonka vaihtoon tarvittee purkaa yli puoli konetta niin....                    nokan koneissa on noita eteen tullu muutamia ja ei paljon ole kehumista muutamassa elhonkaan tekosessa.                                ja nuo lapsukset joita tehdää yhä vaan, on ihme juttunsa.    miksi koneessa pitää olla rasvanipat suojatta ennen maalausta ja joka kerta!?????                              uusien koneitten sisäänajo aloitetaan sitten rasvanippojen vaihdolla.       ihan kivaa!   ja isot alueet siinä sitten ilman maalia ruostumassa.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: brotofobia - 28.01.14 - klo:09:42
Kuka uskaltaa ostaa korean traktorin ennenkuin sillä on joku iso ja uskottava maahantuoja. Laittasko joku 70 tonnia koneeseen, jonka huollosta ja vaihtoarvosta ei tiedä mitään  ::)  Joku vuosi sitten kuokkapuolellakin mainostettiin että kiinalaiset tulee ja syö kaiken. Viimeaikoina ei ole edes mainoksia näkynyt...minne lie kiinanpommmit hävinny. rotaattorilla  näyttää kauppa kyllä käyvän lamassakin vaikka hinta tiedetään...
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: sorjone - 28.01.14 - klo:10:03
Kuka uskaltaa ostaa korean traktorin ennenkuin sillä on joku iso ja uskottava maahantuoja. Laittasko joku 70 tonnia koneeseen, jonka huollosta ja vaihtoarvosta ei tiedä mitään  ::)  Joku vuosi sitten kuokkapuolellakin mainostettiin että kiinalaiset tulee ja syö kaiken. Viimeaikoina ei ole edes mainoksia näkynyt...minne lie kiinanpommmit hävinny. rotaattorilla  näyttää kauppa kyllä käyvän lamassakin vaikka hinta tiedetään...
   Kinukeiden ja japsien maihinnousussa oli melko selkeä ero.  Japsit pesi tullessaan laadulla eurooppalaiset valmistajat johon taas kinukit eivät pystyneet.  Moni voi vain miettiä mkä ero oli okkerilla ja komatsuilla 80-luvulla.
  Kyllä koreat tulee kun aika on kypsä, ihan lähivuosina.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: zetor8045 - 28.01.14 - klo:10:07
Kuka uskaltaa ostaa korean traktorin ennenkuin sillä on joku iso ja uskottava maahantuoja. Laittasko joku 70 tonnia koneeseen, jonka huollosta ja vaihtoarvosta ei tiedä mitään  ::)  Joku vuosi sitten kuokkapuolellakin mainostettiin että kiinalaiset tulee ja syö kaiken. Viimeaikoina ei ole edes mainoksia näkynyt...minne lie kiinanpommmit hävinny. rotaattorilla  näyttää kauppa kyllä käyvän lamassakin vaikka hinta tiedetään...
   Kinukeiden ja japsien maihinnousussa oli melko selkeä ero.  Japsit pesi tullessaan laadulla eurooppalaiset valmistajat johon taas kinukit eivät pystyneet.  Moni voi vain miettiä mkä ero oli okkerilla ja komatsuilla 80-luvulla.
  Kyllä koreat tulee kun aika on kypsä, ihan lähivuosina.
Mutta onko laadukkaissa korealaisissa hinta sitten taas sama kuin laatu japseissa  :P 
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Petri - 28.01.14 - klo:10:36

Mutta onko laadukkaissa korealaisissa hinta sitten taas sama kuin laatu japseissa  :P
Samaa suuruusluokkaa, olletikin. Mutta vertaus tuohon auto- tai traktorimaailmaan: aika paljon vähemmillä merkeillä saataisiin ihmisten ja tavaroiden kuljetustarve järjestettyä, mutta jostain syystä niitä on monenlaisia. Korealaiset tarjoavat jotain sellaista, joka sopii just johonkin tarpeeseen tai puhuttelee juuri tiettyä käyttäjäryhmää.

Petri
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: ktm87 - 28.01.14 - klo:13:03
Aatelkaahan kun joku päivä korealaiset älyää tehdä vaikkapa mega valtrojen kopioita kilpailukykyiseen hintaan..
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: BACKSPACE - 28.01.14 - klo:15:24
Aatelkaahan kun joku päivä korealaiset älyää tehdä vaikkapa mega valtrojen kopioita kilpailukykyiseen hintaan..

Enemmän mua pelottaa kyl ne kopiot joita kiinalaiset alkaisivat tehdä noista korealaisista valluista  :o
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 28.01.14 - klo:22:23
http://www.youtube.com/watch?v=ytgoCjT4Dw8
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: Peurajussi - 29.01.14 - klo:06:10
Aatelkaahan kun joku päivä korealaiset älyää tehdä vaikkapa mega valtrojen kopioita kilpailukykyiseen hintaan..

Enemmän mua pelottaa kyl ne kopiot joita kiinalaiset alkaisivat tehdä noista korealaisista valluista  :o

Ainut pelko että laatu paranee..?  ;D
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: malanko - 02.02.14 - klo:18:08
Mulle välttäis:
http://www.flintkaubandus.ee/a/tym-1003-power-shuttle-101hj
5 vuotta takuuta.

Sama Mahindrana; hyvät kuvat:
http://www.safewaymahindra.com/2013MahindramFORCE-100P-inventory.htm?id=439060&used=1&vin=
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SAS - 02.02.14 - klo:19:27
Kymmenen vuotta mennään niin kaikki traktorit tehdään halpamaissa niin on käynyt kaivuripuolella ,pyöräkuormain ,laivat ym ym .
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: SamiT - 02.02.14 - klo:19:56
Taitaa olla niin että kohta ei ole enää valuuttaa millä kärrätä kaikki tuotteet "halpamaista" tänne? Taidetaan pian joutua täälläpäin maailmaa tinkimään palkoista ja lisäämään työaikaa aasialaiselle tasolle, ikävä tosiasia meikäläiseen menoon verrattuna että ovat aika kovia repimään tulosta selkärangastaan Aasian suunnalla työmäärästä välittämättä.
Otsikko: Vs: koreat koneet.
Kirjoitti: bobbari - 02.02.14 - klo:21:58
Supersammakko tuntuu nyt olevan aivan pihalla tai on sitä piruuttaan.Valtra työllistää noin 4500 onko se paljon sitä voi jokainen miettiä.
Saksalaisten talous perustuu kotimaisen ostamiseen AINA kun se on mahdollista.Sillä konstilla Saksa on aina pärjännyt ja tulee pärjäämään.
Kyllä pikkunenkin valmistaja voi viedä kuten Evi tekee ,on vienyt keskieuropan maihin jo 20 vuotta ja muihin pohjoismaihin.
Myyntipäällikkö tuntuu olevan täysin ulkona koko asiasta tai elää Nokian kultaisia vuosia vieläkin. ;D

Juu ja se valtra työllistää vielä tilatasollakin pirusti...   1600 tuntia ajettu T-valtra ja ykkösen ratas halki.

Kohta pari viikkoa ehtoisin ruuvailtu sitä valuvirhettä.   Lisäksi kone on suunniteltu niin että saat tyhjentää
koko peräkopan puhtaaksi ennen kuin saat lopulta vedettyä murikka-akselin pihalle ja sen jälkeen
vasta viimeiseksi pääakseli pois missä on ne päävaihteiden rattaat...  :-[

Taisi tulla kaksi Valtraa samalla kaupalla...  8)