Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Palmu - 09.01.12 - klo:14:58

Otsikko: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: Palmu - 09.01.12 - klo:14:58
Sanokaas joku viisas minkälaisen akselin ostan Eskon 3292 country boosteriin jossa on se vaihdelaatikko/alennusvaihde vai mikä se ny on.  Kokoluokka sais vissiin olla 8 tai 10, mutta laittaakko levy vai pulttikytkin ja tarviiko vapaakytkintä. Lingon mukana tuli viitosluokan akseli ja se on aivan loppu ja muutenkin liian heiveröinen. Kytkin on jumissa ja siitä johtuen pari ristikkoa menny paskaksi ja putki pariin kertaan rullalle.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: rautalampi11 - 09.01.12 - klo:15:49
Kyllä tuommoisessa lumilingossa periaatteessa pitää olla tuo vapaakytkin ja sen lisäksi jompi kumpi parista levy/pulttikytkin.  Vapaakytkin estää sen, että linko alkaa viemään traktoria ja levy/pulttikytkin on periaatteessa sulake katastrofaalisten virhetilanteiden varalle.

Itselläni on lingossa käytössä nivelakseli, jossa on vapaa- ja levykytkin.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: rautalampi11 - 09.01.12 - klo:16:04
Unohtui tuo kokoasia.  Itselläni on kestänyt n. 100 hv traktorin ja Hukin kanssa italialaisluokituksessa 6-sarjan akseli (IKH:n Benzi di Terlizi) mutta se lienee pienin harkittavissa oleva.  Asia riippuu tietenkin siitä, mikä on vetokone.

Ja älä osta tuota IKH:n italialaista akselia, sitä ei saa kiinni ja pois pakkasella. Minulla on kaksi sen merkkistä ja molemmissa sama vika.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: ravenlord - 09.01.12 - klo:16:09
Pieneet veturi nii se sitte vain sammuapätkähtää kun tuloo liikaa vastusta
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: nestori2 - 09.01.12 - klo:16:16
Omassa lingossani Ala-Talkkari 260 on levykytkin. Vapaakytkintä ei ole, koska vetotraktorissa on  normaali parikytkin eli kun  linko kytketään pois päältä, niin se voi sen jälkeen vapaasti pyöriä.Jos traktorissa on VOA:n hydraulinen kytkentä, niin silloin vapaakytkin pitää olla, muuten VOA:n  jarru, joka estää akselin pyörimisen, kun VOA on poiskytketty, saattaa hajota.
Levykytkin aina välillä tuoksahtaa, kun kovempaan hankeen ajaa, joten lienee tarpeellinen varuste.On lingossa murtopultit, mutta ainakin Ala-Talkkarissa eivät helpolla katkea, itse olen kerran ne joutunut uusimaan 13 vuoden aikana.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: nuffieldmaster - 09.01.12 - klo:16:38
Ensimmäinen virhe tehty kun ostettu Eskon linko. Ainakin 07 ikäiset CB Eskot mahdottoman huonoa kuraa raudaltaan, ja suunnittelu ontunut mm. heittolavoiltaan. Kaikenlisäksi nyt eivät enää tule missään vastaan asiakasta ja jälkimarkkinointi aivan perseestä. Mutta saahan sen suuresta keskusliikkeestä, helposti    ::)

Kaverilla on tuommoinen, ja aika paljon pajoitettu. Varmasti viimeinen esko, varsinkin nyt jälkimarkkinoinnin mennessä päin persettä!
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: retku - 09.01.12 - klo:16:53
samaa mieltä yllä olevan kanssa. jälkimarkkinointi surkeinta mitä omalle kohalle on sattunut. sain semmosen käsityksen että kellään ei olis ollu valittamista jälkimarkkinoinnista, mutta taisivat valehdella.

mulla on hukin linko ja akseli on ilman mitään ylikuormakytkimiä. kaiken a ja o on 1000r/min kierrosnopeus. alkaa nivelakselit kestämään kun tonni perällä pyörittää. saa antaa voimaa läpi oikeen kunnolla eikä hajoa.

nykyisellä pyörityskonella 540 akselissa ei saa levykytkintä riittävän tiukalle ja jos levykytkintä ei ole niin akseli hajoaa alta 5min.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: Palmu - 09.01.12 - klo:17:13
Vetokoneessa potkua 185 hevosta. Mulla on juurikin tuo -07 mallin boosteri enkä ole vielä joutunu pajottamaan yhtään mitään. Eipä kyllä oikein paljoa tule mettissä sen kans rymyttyä mutta on siitä aika isoja murikoita menny läpi. Heittolavoista vain murtopultit katkeilee mutta eipä se menoa haittaa. Ainoa mikä on hajonnu niin tämä vaihdelaatikko/alennusvaihde pukkas savut heti uutena ku oli kokoonpanijalla unohtunu öljyt laittaa sisäle. Takuuseen sai uuden.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: Ala-Pertti - 09.01.12 - klo:17:27
Ehkäpä se vapaakytkin on jo nykyaikaa, riippuen tietenkin onko veturisi ulosotossa jarruominaisuus.
Se pultti/levykytkin taas vähän käyttötarpeen mukaan.
Itse kokeilin viime talvena pulttikytkintä ja noitumiseksihan se meni. Kiinteistöjen pihoilla ja normaalisti aurattavilla teillä sillä tietty pärjää, mutta kun poikkeaa jollekin metsäautotielle, niin eihän siihen riitä kenenkään kuolevaisen pultit. Siinä vaiheessa kun linko edes haistaa jotakin tukosta, niin pultti on jo poikki, kun taas levykytkin vähän jurahtaa.
Tukoksen luonteesta riippuen, peruutus tai sattuman poisto lingosta hakaten ja levyllä uudelleen käyntiin tai pulttikytkimeen etsit/vaihdat pultin. Taas.

Viikon aikana käytetty/uusi pulttikytkinakseli lepää virattomana tuolla hyllyssä. 8)
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: Hervast - 09.01.12 - klo:18:01
Huki söi eilen 2x6 lankun ja 6850 sammua tupsahti kun on tainnut tuo levykytkin jumia kesän aikana  :o Akseli on 6-koon vapaakytkimella varustettu levykytkinakseli. (tais olla Comer) Sama akseli oli jo 252 Eskossa ja siinä savusi kytkin moneen kertaan ja kierukan pultit paukkuivat poikki normaaleja teitäkin auratessa. Nyt alennusvaihteellisessa lingossa akseli päässyt paljon helpommalla, varsinkin lingon käynnistys lunta täynnä tapahtuu suht kivuttoman oloisesti.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: arzyboy - 09.01.12 - klo:18:45
Ite tykkään jotenkin enemmän pulttikytkimestä kuin levykytkimestä. Yllättävän kalliita mun mielestä kitkalevyt nivelakseleihin ja jos oikein huonosti käy niin nekin on kerrasta pilalla :'(
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: lavali - 09.01.12 - klo:19:04
Omaan ala-talkkariin ats250.seen annettiin vapaakytkin murtopultti akseli (vakiona) haaveelin kyllä levykytkimellistä :)
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: bouli - 09.01.12 - klo:19:12
Sama akseli oli jo 252 Eskossa ja siinä savusi kytkin moneen kertaan ja kierukan pultit paukkuivat poikki normaaleja teitäkin auratessa.
Entisessä työpaikassa oli se pikkuinen Esko missä yhdellä vivulla käytetään käsin luukkuja, olisko joku 1232 nykyisiä mallinumeroita. Ne kierukan ja heittosiivikon murtopultit ei kyllä kestänyt edes tavallista linkoamista. Porattiin isommat reiät paksummille pulteille, olisko ollut 16mm, sama homma. Sitten viimein kun kempillä liimasi kaikki osat toisiinsa alkoi linkoaminen käymään..
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: JoHaRa - 09.01.12 - klo:19:22
Oletteko katselleet, että paljonko hevosia linkoon saa työntää ennenkuin akseli rupeaa vääntymään "kieroon".

Aika pehmeä akseli on ainakin mein lingossa, ei uskalla paljon antaa hanaa, akseli on pyörähtänyt jo 7-10 astetta  :o
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: Topias Funke - 09.01.12 - klo:19:48
Murtopultilla ehdottomasti, vapaakytkin tarve riippii rattorista ja käyttäjästä.  :o
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: raipe - 09.01.12 - klo:19:54
Oletteko katselleet, että paljonko hevosia linkoon saa työntää ennenkuin akseli rupeaa vääntymään "kieroon".

Aika pehmeä akseli on ainakin mein lingossa, ei uskalla paljon antaa hanaa, akseli on pyörähtänyt jo 7-10 astetta  :o

Meillä on on niin tehokkaat raktorit,että lingon akseli on selvästi kierteellä.
Lisäksi akselissa on v*tunmoinen säteisheitto tullut neljännesvuosisadan aikana.
Nyt jo alkaa täristämään lievästi,eli akseli lienee oikaistava palkilla ketjuilla ja tunkilla.
Totta puhuen ne on aika lakua nuo linkojen akselit.
Meillä on vanha runni,mutta eskot on samaa Halvan maukasta lakritsaa,samoin alatalkkarit ym.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: jep jep - 09.01.12 - klo:20:59
Omaan ala-talkkariin ats250.seen annettiin vapaakytkin murtopultti akseli (vakiona) haaveelin kyllä levykytkimellistä :)

Mullekkin tyrkkäsivät ats250 linkon mukaan saman murtopultti vai liekkö (vitutusakselin) mukaan  :o
Yhden auraus reissun se oli paikallaan ja meni kuusi murtopulttia, nyt se lepää tuolla konehallin nurkassa  ::)
Vähänkin kun oli linkon perseessä suvi lunta sisässä ja laittoi ulosoton päälle niin pääsi pultin vaihtoon  >:(
Ostin sitten 8 koon akselin levy ja vapaakytkimellä, eikä vielä ole ollut muita murheita kun torvi tukossa  :o
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: JoHaRa - 09.01.12 - klo:21:02
Oletteko katselleet, että paljonko hevosia linkoon saa työntää ennenkuin akseli rupeaa vääntymään "kieroon".

Aika pehmeä akseli on ainakin mein lingossa, ei uskalla paljon antaa hanaa, akseli on pyörähtänyt jo 7-10 astetta  :o

Meillä on on niin tehokkaat raktorit,että lingon akseli on selvästi kierteellä.
Lisäksi akselissa on v*tunmoinen säteisheitto tullut neljännesvuosisadan aikana.
Nyt jo alkaa täristämään lievästi,eli akseli lienee oikaistava palkilla ketjuilla ja tunkilla.
Totta puhuen ne on aika lakua nuo linkojen akselit.
Meillä on vanha runni,mutta eskot on samaa Halvan maukasta lakritsaa,samoin alatalkkarit ym.

Mä sain Ala-Talkkarin akselin kieroon 72 hevosella  :o Samanlaisia näkee 160 heppaisten takana ja vauhti on hirmuinen, voi olla kiva jysäys kun akseli katkeaa  ;D
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: Monttu Simeon - 09.01.12 - klo:21:55
7-koon akseli on omassa isommassa lingossa. Ensimmäinen akseli, missä rasvataan ristikot päistä eikä typerästi keskeltä.

Vapaakytkin ei ole vain traktorin vuoksi hyvä. Akselin lukitus ja poorit kuluu vähemmän, kun akseli pelkästään antaa voimaa eikä välitä moottorijarrutusta.

Akselit rupes kestämään paremmin siitä lähtien , kun kauden alussa löysään levykytkimen ja pyöritän linkoa hetken paksu parru heittosiivikon välissä. Kytkimen lautas-jousta ei tarvi mittailla, mutterit vaan pohjaan asti kiinni.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: perttu1 - 09.01.12 - klo:22:34
samaa mieltä yllä olevan kanssa. jälkimarkkinointi surkeinta mitä omalle kohalle on sattunut. sain semmosen käsityksen että kellään ei olis ollu valittamista jälkimarkkinoinnista, mutta taisivat valehdella.

mulla on hukin linko ja akseli on ilman mitään ylikuormakytkimiä. kaiken a ja o on 1000r/min kierrosnopeus. alkaa nivelakselit kestämään kun tonni perällä pyörittää. saa antaa voimaa läpi oikeen kunnolla eikä hajoa.

nykyisellä pyörityskonella 540 akselissa ei saa levykytkintä riittävän tiukalle ja jos levykytkintä ei ole niin akseli hajoaa alta 5min.
Kuinkahan on ongelmia esitetty jos tuollaisen vastaanoton saa ::) Tänään noin klo,. 20.15 `pikku`murhe 3292 boosterin kanssa- yhteys Muurameen ja tuloksena että aamulla lähtee osat tänne päin sekä korjauslasku paluuna takaisin :) Kiitos Ilkka K.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: Hervast - 10.01.12 - klo:09:45
No kovin oli outoja ratkaisuja käytetty 300 sarjan eskolingossa kun kerran sitä kaverin pajalla tutkailtiin. Siirtolapojen laakerointi mm. aika hentoinen ja ei ainakaan siinä mallissa ollut rasvanippoja. Myös runkopalkki piti siitä lingosta vahvistaa kun viron palkki ei vaan anna riittäävää tukevuutta vaikka lingossa painoa onkin. Taitaa tätänykyä sekin linko olla sijoitettu lanssille varalingoksi ja käytössä on itsetehty linko. Ensimmäisen talven jälkeen em. linko kävi reissun muuramessa ja runko oli edelleen yhtälailla solmussa, olivat sentään vaihtaneet uuden heittosiivikon kuitenkin  :o Ja ymmärtääkseni terveiset oli olleet sellaiset että muuta ei sen lingon hyväksi tehdä.

6300 valmetin ja eskolingon kanssa kävi joskus silleeen, että kun ei ensihätään saatu levykytkinakselia, niin kävin pari reissua tavallisella 5 koon akselilla. Kerran sitten esko nielaisi nyrkinkokoisen kiven ja linko oli sikäli jumissa. No heikoin paikka oli sitten nivelakselin ristikko ja päällimmäinen putkiakseli joka tais haljeta päästään. Eskossa minulla oli 10 mm pultit sekä heittosiivikon päässä että siivikon ja siirtoruuvin välissä. Silti akselit savusivat ja pariin otteeseen hioin kitkapinnat uusiksi ja niillä eväin se levyakseli toimii tänäkin päivänä.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: zape - 10.01.12 - klo:11:15
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: Peurajussi - 10.01.12 - klo:11:51
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla myös hieman sanottavaa (tai itseasiassa eivät sano juuri mitään) noihin itsetekoisiin liittyen..  ;)
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: zape - 10.01.12 - klo:13:59
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla myös hieman sanottavaa (tai itseasiassa eivät sano juuri mitään) noihin itsetekoisiin liittyen..  ;)

Mitteepä sanomista vakuutusyhtiöllä tuohon... :o Linkokin on ihan omatekemä, kytkin oli moninverroin turvalisempi, kuin kaupalliset sätökset. Ennen joka vuosi sai räplätä uudet kitkalevyt kaupalliseen sätökseen >:(
Omassa versiossa oli kaikki osat koneistettu sorvilla ja aarporalla, ei ollut tasapainotusongelmia.   :D On ollut tapana suojata pyörivät osat ja pitää akselisuojat hyvässä kunnossa...vähän toista kuin maa täppärin vempaimet.. ;)
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: lavali - 10.01.12 - klo:14:36
Ennen oli kunto linko, ja ei ollu ikää akselien kaas ongelmaa... Muovikuori ny joskus vähä kärsii jäätyessään, mut muuten on pelannu.  Tosin tien aurausta vaan.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: Peurajussi - 10.01.12 - klo:15:41
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla myös hieman sanottavaa (tai itseasiassa eivät sano juuri mitään) noihin itsetekoisiin liittyen..  ;)

Mitteepä sanomista vakuutusyhtiöllä tuohon... :o Linkokin on ihan omatekemä, kytkin oli moninverroin turvalisempi, kuin kaupalliset sätökset. Ennen joka vuosi sai räplätä uudet kitkalevyt kaupalliseen sätökseen >:(
Omassa versiossa oli kaikki osat koneistettu sorvilla ja aarporalla, ei ollut tasapainotusongelmia.   :D On ollut tapana suojata pyörivät osat ja pitää akselisuojat hyvässä kunnossa...vähän toista kuin maa täppärin vempaimet.. ;)

Tuli vaan mieleen, että jos tappaa itsensä tuollaisella itserakennetulla härvelillä niin mahtaako kannattaa odottaa henkivakuutusrahoja..  ??? Tai vaikka vammauttaa itsensä pysyvästi. En tiedä, tuli vain mieleen.
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: zape - 10.01.12 - klo:17:14


Tuli vaan mieleen, että jos tappaa itsensä tuollaisella itserakennetulla härvelillä niin mahtaako kannattaa odottaa henkivakuutusrahoja..  ??? Tai vaikka vammauttaa itsensä pysyvästi. En tiedä, tuli vain mieleen.

Onhan tuo totta...., mut ollut tapana tehdä työkoneista parempia, kuin mitä on markinoilla ja aina mietitään niitten turvallisuus ensi sialla.  ::)Itte asiassa oon pahiten loukanna ihan ruotsalaisen optimal vesakkoleikkuria purkaissa paketista, koska ei missään varotettu, että nostosylinterissä ole muuta ,kuin ilmaa... ja kaksi tyhmää kaveria purkamassa pakettia >:(
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: Ala-Pertti - 10.01.12 - klo:18:40
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla myös hieman sanottavaa (tai itseasiassa eivät sano juuri mitään) noihin itsetekoisiin liittyen..  ;)

Mitteepä sanomista vakuutusyhtiöllä tuohon... :o Linkokin on ihan omatekemä, kytkin oli moninverroin turvalisempi, kuin kaupalliset sätökset. Ennen joka vuosi sai räplätä uudet kitkalevyt kaupalliseen sätökseen >:(
Omassa versiossa oli kaikki osat koneistettu sorvilla ja aarporalla, ei ollut tasapainotusongelmia.   :D On ollut tapana suojata pyörivät osat ja pitää akselisuojat hyvässä kunnossa...vähän toista kuin maa täppärin vempaimet.. ;)


Sepähän se onkin tässä sarvikuonojen luvatussa maassa, jotta jos jotakin sattuu, niin se on sivuseikka miten tapahtui. Se vaan ratkaisee korvausasian, löytyykö valmisteesta riittävä määrä leimoja ja hyväksymistodistuksia. :o
Otsikko: Vs: Lumilingon nivelakseli.
Kirjoitti: ravenlord - 12.01.12 - klo:16:17
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla myös hieman sanottavaa (tai itseasiassa eivät sano juuri mitään) noihin itsetekoisiin liittyen..  ;)

Mitteepä sanomista vakuutusyhtiöllä tuohon... :o Linkokin on ihan omatekemä, kytkin oli moninverroin turvalisempi, kuin kaupalliset sätökset. Ennen joka vuosi sai räplätä uudet kitkalevyt kaupalliseen sätökseen >:(
Omassa versiossa oli kaikki osat koneistettu sorvilla ja aarporalla, ei ollut tasapainotusongelmia.   :D On ollut tapana suojata pyörivät osat ja pitää akselisuojat hyvässä kunnossa...vähän toista kuin maa täppärin vempaimet.. ;)


Sepähän se onkin tässä sarvikuonojen luvatussa maassa, jotta jos jotakin sattuu, niin se on sivuseikka miten tapahtui. Se vaan ratkaisee korvausasian, löytyykö valmisteesta riittävä määrä leimoja ja hyväksymistodistuksia. :o

Jos niissä olisi jotain käytännön tasoa ja vaatimuksia niillä leimoilla ja todistuksilla niin aikalailla kävis kato made in eteläpohjanmaa laitteiden kanssa....