Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: fote - 25.02.11 - klo:11:47
-
Nyw Holland 110-90 Polttoaineen kulutusta pitäis saada pienemmäksi, on kyllä ruuvattu. Tehon lisäys olis myös tarpeen. Turbon laitto käynyt mielessä. Paljonko alenee kulutus turbolla ??? paljonko tulee tehoa lisää ??? mitä maksaa ??? kestääkö kone ???
-
Miten turbolla saisi kulutusta pienemmäksi ??? Eikö sen idea ole juurikin lisätä ilmamäärää ja polttoainetta mäntien ihmeteltäväksi ???
Jos ruuvaisit vähän takaisin niin eikö kulutus pienene ::)
Onko mahdollista lisätä tehoa ja alentaa kulutusta tuollaisessa vanhan tekniikan myllyssä. Niinkuin yht`aikaa ???
-
Nyw Holland 110-90 Polttoaineen kulutusta pitäis saada pienemmäksi, on kyllä ruvvattu. Tehon lisäys olis myös tarpeen. Turbon laitto käynyt mielessä. Paljonko alenee kulutus turbolla ??? paljonko tulee tehoa lisää ??? mitä maksaa ??? kestääkö kone ???
rajoita kierroksia laskee kulutus nopeammin 8)
-
Turbolla saa aina kulutusta pienennettyä
-
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..
-
Turbolla saa aina kulutusta pienennettyä
voi päteä muihin paitti fiiatti kuskiin ;D
-
Turbolla saa aina kulutusta pienennettyä
Paino sanalla "aina" :D Näkisi vaan yhdenkin vanhan koneen joka turbotuksen jälkeen kuluttaisi vähemmän niin voisi uskoa. Mutta miten vaan.
-
Turbolla saa aina kulutusta pienennettyä
Paino sanalla "aina" :D Näkisi vaan yhdenkin vanhan koneen joka turbotuksen jälkeen kuluttaisi vähemmän niin voisi uskoa. Mutta miten vaan.
KYLLÄ SE VAAN NIIN ON ET TURBOLLA KULUTUS PIENENEE JA TEHO LISÄÄNTYY . 8)
-
Kulutus pienenee varmasti takasi ruvaamalla,teho myös pienenee.
-
Turbolla saa aina kulutusta pienennettyä
Paino sanalla "aina" :D Näkisi vaan yhdenkin vanhan koneen joka turbotuksen jälkeen kuluttaisi vähemmän niin voisi uskoa. Mutta miten vaan.
KYLLÄ SE VAAN NIIN ON ET TURBOLLA KULUTUS PIENENEE JA TEHO LISÄÄNTYY . 8)
ei ku sama teho saadaan pienemmällä kulutuksella.
ja samalla kulutuksella saadaan enämpi tehoa..
-
Turbolla saa aina kulutusta pienennettyä
hevovoimaa kohti mutta alkuperäiseen nähden lisääntyy.
-
Se mitä piipusta tulee nyt mustana,muuttuu voimaksi.Eikä kulutus lisäänny.
Ihan eri kone turbolla.
Kestää 1,5 bar vakio männillä.Teräsvahvisteinen mäntä sit enempi...
Olihan näitä taannoin 70m3 vankkurin edessä ja kuiteski kokoluokka pieni.
-
Yleensä jos turbotuksen yhteydessä kulutus lisääntyy niin kyllä joku siellä namuruuviillakin on käynyt ;D Maksimitehoillahan tuon turbollisen turbottoman eron huomaa varsinkin jos on paljon kierroksia niin vapari sauhuttaa ja tulee ketunhäntää mutta turbollinen samoilla syötöillä ei ees vielä savuta ;)
-
Mutta: Alavääntö katoaa, kaasua joutuu painamaan enemmän "pikkutöissä".
Asiallisesti asennettu turbo varmasti pienentää kulutusta/työsaavutus. Tai kulutus verrattuna "ruuvvattuun" pienenee.
Eli ei kun virittämään vaan oikein pirusti. Sitten kun kilahtaa niin vähän säätöjä takaisin ;)
-
Mutta: Alavääntö katoaa, kaasua joutuu painamaan enemmän "pikkutöissä".
Asiallisesti asennettu turbo varmasti pienentää kulutusta/työsaavutus. Tai kulutus verrattuna "ruuvvattuun" pienenee.
Siis missä katoaa alaväännöt, turbollisessa? Miksei, mikäli namuruuvia käännetään reilusti taaksepäin. Eli ei saa ruokaa alakierroksilla.
Sopivalla turbolla, itellä oli HX35, tulee mukavasti potkua. Tuon kokoinen turbo vaatii hieman syöttöäkin, 135hepan tehoilla hengettömän oloinen mutta noin 160 heppaan ruuvattuna alkoi pelittämään.
Maksimi ahdot 1.2barin tienoilla eikä ollut koneen kanssa mitään ongelmia.
Konekauppojen kauppaamat turbosarjat yleensä pienemmillä turboilla, niillä saa mukavasti alavääntöä mutta yläkierroksilla ahistaa. Ahtopaineita melkoisesti kun pakopesät pienenlaisia, ehkä myös lämpöongelmia.
Kaiken kaikkiaan, ei viiatteja saisi ilman turboa myydäkään :) Varsinkin 80-90 samalla Switcherin turbolla kuin valluissa, tulee kuin uusi kone. Oli 115 heppaan ruuvattuna pirtsakka ek. kone, kaiholla muistelen :)
-
Mutta: Alavääntö katoaa, kaasua joutuu painamaan enemmän "pikkutöissä".
Asiallisesti asennettu turbo varmasti pienentää kulutusta/työsaavutus. Tai kulutus verrattuna "ruuvvattuun" pienenee.
Eli ei kun virittämään vaan oikein pirusti. Sitten kun kilahtaa niin vähän säätöjä takaisin ;)
No kaikkien ei kannata virittää jos eivät ymmärrä edes mitään virittämisestä ja hyötysuhteista.... Sopivan kokoinen turbo niin ahtaa alhaalta ylös asti ja pumppu kannattaa myös säädättää ammattilaisella...
-
Turbolla saa ai na kulutusta pienennettyä
Paino sanalla "aina" :D Näkisi vaan yhdenkin vanhan koneen joka turbotuksen jälkeen kuluttaisi vähemmän niin voisi uskoa. Mutta miten vaan.
http://www.youtube.com/watch?v=ARa0094Os-E&feature=related Mulla ainaki kulutus puolittu turbon laitolla,ihan tosi ::) ;D
-
Paljos tehot lisääntyi ahtimen myötä? Mitä kaikkea moottorin puolella kohennettu?
Savuista päätellen jonkin verran 8)
Noihinkaan ei taida ilmasta/ilmaan cooleri oikein pellinalle mahtua, mikä pitäisi kyllä olla.
-
Paljos tehot lisääntyi ahtimen myötä? Mitä kaikkea moottorin puolella kohennettu?
Savuista päätellen jonkin verran 8)
Noihinkaan ei taida ilmasta/ilmaan cooleri oikein pellinalle mahtua, mikä pitäisi kyllä olla.
Kyllä sinne cooleri mahtuu hyvinki,vaikka olis ilmastointikin.Ilmanputsari täytyy vain siirtää muualle.
Tos tais viimmeviritykses tehot vain puolittua,onnistu siis :P
-
Turbolla saa ai na kulutusta pienennettyä
Paino sanalla "aina" :D Näkisi vaan yhdenkin vanhan koneen joka turbotuksen jälkeen kuluttaisi vähemmän niin voisi uskoa. Mutta miten vaan.
http://www.youtube.com/watch?v=ARa0094Os-E&feature=related
Mulla ainaki kulutus puolittu turbon laitolla,ihan tosi ::) ;D
Paljonko kulutit kaurapuuroa / tunti?
-
virityksistä ei minkäänlaista kokemusta,mutta aihe kiinnostaa kun ois tarkotus 110-90turboa piristää kevään uusiin koitoksiin. näissä ei vissiin oo välijäähytintä niinku TM hollannissa, vaikuttaako voimanlisäyksiin? tietääkseni ivecon kuorma-auton tms. moottori, luulis tosta jonninverran kaakkia irtoavan, tietäs vaan mitä tekee.. ;D
-
virityksistä ei minkäänlaista kokemusta,mutta aihe kiinnostaa kun ois tarkotus 110-90turboa piristää kevään uusiin koitoksiin. näissä ei vissiin oo välijäähytintä niinku TM hollannissa, vaikuttaako voimanlisäyksiin? tietääkseni ivecon kuorma-auton tms. moottori, luulis tosta jonninverran kaakkia irtoavan, tietäs vaan mitä tekee.. ;D
välijäähdytintä ei ole nh 8160:ssä. alkuperäinen 100 hv, on nyt 183hv voa-akselissa. ja edelleenki tulee mustaa piipusta..
-
Täs alakaa olemaan kans säädöt kohdallan
http://www.youtube.com/watch?v=Wlpxa6lrOvQ&feature=related
-
Nyw Holland 110-90 Polttoaineen kulutusta pitäis saada pienemmäksi, on kyllä ruuvattu. Tehon lisäys olis myös tarpeen. Turbon laitto käynyt mielessä. Paljonko alenee kulutus turbolla ??? paljonko tulee tehoa lisää ??? mitä maksaa ??? kestääkö kone ???
Klassinen tarina. Ruuvauksella saadaan kulutusta nostettua, sen jälkeen turbolla nostetaan tehoa jolloin kulutus/teho alenee. Polttoaineen palaminen kun vaatii tietyn määrän happea, muuten tulee pakoputkesta ketunhäntää. 110-90 antaa helposti 180hv kohtuukulutuksella kun homma tehdään oikein. Riittävän suuri turbo, pumppu irti ja ammattitaitoiselle pajalle säädettäväksi ja sitten syttyä pari astetta aikaisemmalle. Homma pilataan yleensä sillä että turbo laitetaan ja sitten ruokaa ruuvista enemmän. Kyllä tuossakin teho kasvaa ja homma toimii mutta kulutus kasvaa suhteettoman paljon tehonlisäykseen nähden. Ammattitaitoinen dieselkorjaamo tietää mitä tekee, silloin tehoa saadaan lisää eikä kulutuskaan karkaa käsistä.
Koko homma kunnolla tehtynä maksaa n. 2000-2800€, tehoa tuosta koneesta saa niin paljon kun haluaa aina 350hv asti mutta tuo ei liene sinulla tarkoituksena. 150-180hv syntyy helposti, kone kyllä kestää enemmänkin. Suuremmissa lukemissa ongelmia tulee lähinnä kytkimessä.
-
Napakympistä turbolla 150-160 hv helpolla ja ei haittaa kestävyyttä yhtään. Ja kone on ku eri maailmasta sen jälkeen
-
150 hv riittää meikäläiselle. Kiitos hyvistä neuvoista ;) 350 hv on jo liikaa ;D
-
Pistä HX40:
http://www.youtube.com/watch?v=QA6U_xhBRaI
-
juu ainakin neukun jakaja pumput kannattaa vierä säädettäviksi ainakin jos polttoainetaloudellisuutta haluu parantaa syötönlisäyksen jälkke
-
150 hv riittää meikäläiselle. Kiitos hyvistä neuvoista ;) 350 hv on jo liikaa ;D
liian kans aina pärjää kuhan ei ole velkaa tai petonia.. ;)
-
Meillä aikanaan turbotettiin Winner 115.Syöttöön ei koskettu ollenkaan,ahtimella teho nousi muistaakseni 105 VOA hepan tienoilta 128 paikkeille.Eli kuten tuolla todettiin savu muuttui tehoksi.Sitkeys parani ja esim.kylvökoneen vedossa kulutus hehtaarille laski 1-2 litraa.
Eli ahdin 110n kannen alla tekee suunnillee tuon,about 25 heppaa tulee ylisuuren syötön savusta tehoa tappiin.
-
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..
Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti. Mun käsittääkseni 100 finneri ja 8160 sama kone????? Seuraavaksi laitto ameriikkalaisen järeästi rakennetun veturin :)
-
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..
Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti. Mun käsittääkseni 100 finneri ja 8160 sama kone????? Seuraavaksi laitto ameriikkalaisen järeästi rakennetun veturin :)
Jaa on vai?? Mitä yhteistä on 100 winnerillä ja 8160?? Perä ja vaihdelaatikko voi olla sama jos on keppivaihteinen 8160. Siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuukin.
-
Mutta: Alavääntö katoaa, kaasua joutuu painamaan enemmän "pikkutöissä".
Asiallisesti asennettu turbo varmasti pienentää kulutusta/työsaavutus. Tai kulutus verrattuna "ruuvvattuun" pienenee.
Siis missä katoaa alaväännöt, turbollisessa? Miksei, mikäli namuruuvia käännetään reilusti taaksepäin. Eli ei saa ruokaa alakierroksilla.
Sopivalla turbolla, itellä oli HX35, tulee mukavasti potkua. Tuon kokoinen turbo vaatii hieman syöttöäkin, 135hepan tehoilla hengettömän oloinen mutta noin 160 heppaan ruuvattuna alkoi pelittämään.
Maksimi ahdot 1.2barin tienoilla eikä ollut koneen kanssa mitään ongelmia.
Konekauppojen kauppaamat turbosarjat yleensä pienemmillä turboilla, niillä saa mukavasti alavääntöä mutta yläkierroksilla ahistaa. Ahtopaineita melkoisesti kun pakopesät pienenlaisia, ehkä myös lämpöongelmia.
Kaiken kaikkiaan, ei viiatteja saisi ilman turboa myydäkään :) Varsinkin 80-90 samalla Switcherin turbolla kuin valluissa, tulee kuin uusi kone. Oli 115 heppaan ruuvattuna pirtsakka ek. kone, kaiholla muistelen :)
Ryskäpäivät.... voi halvattu... :D :D
-
Nyw Holland 110-90 Polttoaineen kulutusta pitäis saada pienemmäksi, on kyllä ruuvattu. Tehon lisäys olis myös tarpeen. Turbon laitto käynyt mielessä. Paljonko alenee kulutus turbolla ??? paljonko tulee tehoa lisää ??? mitä maksaa ??? kestääkö kone ???
Klassinen tarina. Ruuvauksella saadaan kulutusta nostettua, sen jälkeen turbolla nostetaan tehoa jolloin kulutus/teho alenee. Polttoaineen palaminen kun vaatii tietyn määrän happea, muuten tulee pakoputkesta ketunhäntää. 110-90 antaa helposti 180hv kohtuukulutuksella kun homma tehdään oikein. Riittävän suuri turbo, pumppu irti ja ammattitaitoiselle pajalle säädettäväksi ja sitten syttyä pari astetta aikaisemmalle. Homma pilataan yleensä sillä että turbo laitetaan ja sitten ruokaa ruuvista enemmän. Kyllä tuossakin teho kasvaa ja homma toimii mutta kulutus kasvaa suhteettoman paljon tehonlisäykseen nähden. Ammattitaitoinen dieselkorjaamo tietää mitä tekee, silloin tehoa saadaan lisää eikä kulutuskaan karkaa käsistä.
Koko homma kunnolla tehtynä maksaa n. 2000-2800€, tehoa tuosta koneesta saa niin paljon kun haluaa aina 350hv asti mutta tuo ei liene sinulla tarkoituksena. 150-180hv syntyy helposti, kone kyllä kestää enemmänkin. Suuremmissa lukemissa ongelmia tulee lähinnä kytkimessä.
Ja samaa Ryskäpäivä-kamaa.... :D
-
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..
Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti. Mun käsittääkseni 100 finneri ja 8160 sama kone????? Seuraavaksi laitto ameriikkalaisen järeästi rakennetun veturin :)
Jaa on vai?? Mitä yhteistä on 100 winnerillä ja 8160?? Perä ja vaihdelaatikko voi olla sama jos on keppivaihteinen 8160. Siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuukin.
--justiinkin näin.100 Winnerissä on tietääkseni eri laatikko sisuskaluiltaan kuin 115:ssä.W115n laatikko on huoltomiesten mukaan sama kuin 8160 jos vaihteiston versio muuten sama.Moottorihan onkin sitten 8160ssa jo 7,5 Voorrtipohjainen.
--noita Winnerin vaihteistoversioita on muuten yllättävän monta,tiedä sitten kuinka montaa tuotu tänne
-
"Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti".
Onkohan noita laakerivikoja sitten yhtälailla kaikissa Winnereissä?
Tiedän kanssa yhden F 100 jossa mennyt vaihteistosta laakereita, kiinnileikannut, joku painelaakeri kuulemma?
Kallista lystiä.
Eikös F115:ssa ole vaihteisto öljynlauhdutin, vai muistanko väärin?
Joskus ohimennen katsoin yhtä F100 winneriä ja siinä ei ainakaan ollut moottorin öljynlauhdutinta. Mikä on F115 ja ilmeisesti sitä suuremmissa.
-
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..
Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti. Mun käsittääkseni 100 finneri ja 8160 sama kone????? Seuraavaksi laitto ameriikkalaisen järeästi rakennetun veturin :)
Jaa on vai?? Mitä yhteistä on 100 winnerillä ja 8160?? Perä ja vaihdelaatikko voi olla sama jos on keppivaihteinen 8160. Siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuukin.
--justiinkin näin.100 Winnerissä on tietääkseni eri laatikko sisuskaluiltaan kuin 115:ssä.W115n laatikko on huoltomiesten mukaan sama kuin 8160 jos vaihteiston versio muuten sama.Moottorihan onkin sitten 8160ssa jo 7,5 Voorrtipohjainen.
--noita Winnerin vaihteistoversioita on muuten yllättävän monta,tiedä sitten kuinka montaa tuotu tänne
tossa meän rattorissa on nappivaihe..
-
Ite yhden napakympin turbottaneena en voi muutakuin suositella,kunhan et sotkeennu valmis paketteihin!
Sarja tuli maksaan ilman oman työn osuutta alle 2000e ja penkissä mitattiin ja säädettiin.
166hp ja 800nm tampilta ja ahdot jotain 1,2.
Ja totta kai tuo kulutus pieneni kun ei enää joka paikas kaasu pohjassa tarvinnu mennä,eikä tullut putken täydeltä savua.
-
Miten paljon ajettuihin olette laitaneet turboja?
-
Miten paljon ajettuihin olette laitaneet turboja?
n. 50-100h..
-
4000-6000 tuntia ollu kun ahdettu...
-
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..
Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti. Mun käsittääkseni 100 finneri ja 8160 sama kone????? Seuraavaksi laitto ameriikkalaisen järeästi rakennetun veturin :)
Jaa on vai?? Mitä yhteistä on 100 winnerillä ja 8160?? Perä ja vaihdelaatikko voi olla sama jos on keppivaihteinen 8160. Siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuukin.
--justiinkin näin.100 Winnerissä on tietääkseni eri laatikko sisuskaluiltaan kuin 115:ssä.W115n laatikko on huoltomiesten mukaan sama kuin 8160 jos vaihteiston versio muuten sama.Moottorihan onkin sitten 8160ssa jo 7,5 Voorrtipohjainen.
--noita Winnerin vaihteistoversioita on muuten yllättävän monta,tiedä sitten kuinka montaa tuotu tänne
tossa meän rattorissa on nappivaihe..
--yksinkertaistin asiaa liikaa,sori
--niin,taitaa olla niin että 8160ä ei ole tuotu mekaanisella laatikolla.Taitavat kaikki olla RC:llä..Laatikko josta puhuin eli W115n laatikko,32+16 eli pikavaihteelinen versio on myös yksi mm.TM120n mekaanisen vaihteiston versioista.Nää perustemmit vaan taidettiin tuoda tänne ilman pikavaihdetta.
-
Eikös 8160-8360->M100-135 ole tullut Suomeen DC:nä tai RC:nä??? Sähköhydraulisella suunnanvaihtajalla.
Classic ja Meco olivat sitten niitä ilman pikavaihteita/mek.suunnanvaihatajalla olevia malleja hammaspyöräpumpulla hydrauliikka jne.
Vai menikö taas metsään?
New Hollannin dc vaihteisto oli ehkä lähempänä F140 vaihteistoa, muistelen että oli/on 3 aluetta ja 4 päävaihdetta, 2 port.pikavaihde......
Onkos muuten rc vaihteistolla olevissa suunanvaihdossakin synkrorenkaat vai kokonaan hydraulinen :-\
-
Finner on huonoin fiiatti mitä on ikinä valmistettu 8)
-
2000 h
-
Eikös 8160-8360->M100-135 ole tullut Suomeen DC:nä tai RC:nä??? Sähköhydraulisella suunnanvaihtajalla.
Classic ja Meco olivat sitten niitä ilman pikavaihteita/mek.suunnanvaihatajalla olevia malleja hammaspyöräpumpulla hydrauliikka jne.
Vai menikö taas metsään?
New Hollannin dc vaihteisto oli ehkä lähempänä F140 vaihteistoa, muistelen että oli/on 3 aluetta ja 4 päävaihdetta, 2 port.pikavaihde......
Onkos muuten rc vaihteistolla olevissa suunanvaihdossakin synkrorenkaat vai kokonaan hydraulinen :-\
lähimpänä varmaan mut foortin loota 40 sarjasta varmaan toi dc, rc:ssä ainakin synkrot pc:ssä pakat
-
http://www.porssilehdet.fi/search/image.jspx?advert=844844&indexImage=
Tuossa 8160 DC,sähköhydraulisella suunnanvaihdolla.
-
Sisäänajettu jos tunnit pitää paikkansa. Oiva kone olis. Ja voimaa löytyy tarvittaessa...
-
ja sopii käteen