Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JoHaRa - 05.02.11 - klo:16:08
-
Huonosti ovat peuranpoikaset suoriutuneet akunlataustehtävistään nyt talvella. Ajot ovat lyhyitä, akut (2/kone) eivät lämpiä ja valojakin on joutunut käyttämään. Nytkin on toinen vehje telakalla -> akut saamassa lataushoitoa lämpimässä tallissa.
Mutta...
Mietin tälläista. Jos tekisi koneeseen vaihtokytkimen jolla latauksen saisi käännettyä kumpaankin akkuun erikseen ja sitten vielä "kesäasennossa" molempiin. Saisiko tällä järjestelyllä lataustehoa parannettua? Luulisi tehokkaamman latauksen lämmittävän akkua myös paremmin. Tyhjään akkuun pitääkin puskea kovemmalla virralla. Ja joo.. laturi on kunnossa.
Onko mitään ideaa? Jos on niin miten tuo kannattaisi toteuttaa? Helpoin lienee laittaa päävirtakytkimet molempiin erikseen, vaikka maakaapeliin ??? Sähköinen, nappia painamalla toimiva olisi tietysti hieno.
-
Kyseessä lienee sg2 hyttinen? Noissa tynnyrihyttisissä ainoa järkevä toimenpide mielestäni on heittää toinen akku,sitten kun akun vaihto ajankohtaista, pois ja pidentää laatikkoa oikealla puolella ja iskeä sinne yksi iso akku. Tämä laatikonpidennys ja uusi yksi iso akku tulee halvemmaksi ja on pitemmän päälle parempi ratkaisu kuin nuo kaksi akkua. Ainakin itsellä tuli mitta täyteen tuon kaksoisakkusysteemin kanssa.
-
Joo taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika noissa peuroissa
Auttaisikohan isompi laturi
-
Mulla on sellainen käsitys, että huono latausteho talvella johtuu siitä, ettei kylmä akku ota virtaa vastaan vaikka kuinka paljon ois tarjolla. Jännitettä nostamalla lataus tehostuisi, sitten taas kesällä akku kuumenee liikaa. Säädettävä jännitteensäädin ois hyvä. Tai isompi laturi jos kaikki virta menee suoraan kulutukseen. Akkujen määrä tai koko ei periaatteessa vaikuta, paitsi että kahden akun systeemissä voi helpommin olla joku heikko lenkki joka aiheuttaa häviöitä.
-
Nimenomaan tuo kaksi akkua, kaksinkertainen määrä hapettuvia kohteita on se syy vaihtaa yhteen isompaan. JD tuntuu olevan melko herkkä sähköiltään juurikin pienille hapettumille ja sitten ongelmavyyhti onkin valmis. Pääsääntöisesti JD:n sähköhäiriöiden syy on maadoitus ainakin omakohtaisien kokemuksien mukaan ja tietenkin se prkeleen piirikortti.
-
SG-kekkonen. Kieltämättä...
Ajatus akkutelineen isontamisesta kiehtoo. Mutta ei koska uudet pikkuakut on hankittu syksyllä. Ajatus tehokkaammasta laturista kiinnostaa... mutta no thank`s, en viitsi sijoittaa rahaa ongelmaan joka ei ole suuri...
Akut ovat kylmiä-> ne eivät lataudu. Sama ongelma on aina lyijyakkujen kanssa. Korkeampi latausvirta auttaa -> miten alkuperäinen ideani kannattaisi toteuttaa? Eikö päävirtakytkin maakaapeliin toimisi kaikkein helpoimmalla ?
Eikä tämä ole merkkikohtainen vika. Sama ongelma se on kaikissa koneissa joita revitään pakkasesta käymään ja joilla ajetaan lyhyitä aikoja.
-
Ensiksi kannattaa selvittää että laataako kone kunnolla, 14.4v pitäisi tulla vakiosäätimellä ja jos kunnollinen lämpötilakompensoitu säädin niin 14.6 kun pakkasta -10. Jos nuo kunnossa niin sitten akkujen kunto?, akuissa isoja eroja miten paljon ottavat virtaa sisään. Jos nämä kunnossa ja laturi riittävän iso niin sitten voi mielestäni alkaa virityksiä virittämään.
-
Ensiksi kannattaa selvittää että laataako kone kunnolla, 14.4v pitäisi tulla vakiosäätimellä ja jos kunnollinen lämpötilakompensoitu säädin niin 14.6 kun pakkasta -10. Jos nuo kunnossa niin sitten akkujen kunto?, akuissa isoja eroja miten paljon ottavat virtaa sisään. Jos nämä kunnossa ja laturi riittävän iso niin sitten voi mielestäni alkaa virityksiä virittämään.
Laitoin peuraan Wolkkarin ärhäkämmän säätimen, kyllä lähtee :o
-
mulla on ainakin tossa pakussa 2 akkua erotinreleellä, eikä mitään ongelmaa vaikka pätkäajoa ja webastoa joka aamu n.45min
Tosin laturi taisi olla 180A ???
-
Laita siihen, jos ei vielä ole, sellainen vanhankansan tiktik tiktik viisarinäyttöinen sähköllä toimiva kello.
Akuissa silloin jatkuvasti pientä elämää, jolloin se myös ottaa virtaakin mieluummin vastaan.
-
Ensiksi kannattaa selvittää että laataako kone kunnolla, 14.4v pitäisi tulla vakiosäätimellä ja jos kunnollinen lämpötilakompensoitu säädin niin 14.6 kun pakkasta -10. Jos nuo kunnossa niin sitten akkujen kunto?, akuissa isoja eroja miten paljon ottavat virtaa sisään. Jos nämä kunnossa ja laturi riittävän iso niin sitten voi mielestäni alkaa virityksiä virittämään.
Laturi toimii, akut alle 6 kk, jännite laturilta 14,X. Eli kuten tuossa aloituksessa jo mainitsin. Mä vaan luulen että latausteho ei riitä kahdelle kylmälle akulle kerrallaan.
Tuolla "etelämpänä" Suomessa samat koneet toimivat ilman ongelmia. Voinen siis olettaa että lataushäiriö johtuu kylmemmästä ilmastosta eikä laturin yms. tehosta ::)
-
Jos kokeilisi vaihtaa hyytelöakun sinne alkuperäisen paikalle ja toisen akun ottaisi irti. Jos kovin pitkään ei tarvii sahata niin tuollaisella käynnistyy kyllä ja tuo ottaa tiämmä paremmin virtaa vastaan
-
Isompi laturi ja Rene-Ranen akunraiskaajan estorele väliin , siis toisen akun väliin jos sellainen on mahdollista laittaa . Akun lämmittäminen on hyvästä .
Transiitti lähtee ilman hehkua käymää -28 asteen pakkasella ilman akkujen lämmitystä .
-
Hyvä ajatus!
Simmpeli, mutta tyhmä.
Nuukana poikana piti kerran pienemmän traktorin, harvoin käytetyn, akun kyntsähdettyä suorittaa tilan sisäistä kierrätystä, eli ykköstykin toinen akku uusiksi ja sen edeltä käytetty pikkutraktoriin.
Huoltomiehen tuomio oli tyly; kaksiakkuisen akut on oltava aina yhtä uudet ja samassa latingissa, muuten virta kulkee vain paremmasta, huonompi huilaa koko ajan, ja kohta uusikin akku on kaput.
Vie koko juukelin deere metsään ja hae kaupasta oikea traktori!
-
Pitäiskö sinun ja pikku-peurojen mennä lataamoon ??? ;D
-
Kaikki ulkolaiset traktorit on tehty lämpösiin maihin ei tänne Pohjolan oloihin.
-
Eli.. Noudatan omaa alkuperäistä ajatustani ja ajan noilla akuilla seuraavat 10 v ilman ongelmia. Kustannuksia kertyy 10€ ja töitä tunti 8) Joskus täytyy luottaa fysiikan lakeihin ja unohtaa käytännön "kokemukset" ;D
-
Nykyisille akuille pitäs olla kovemmat volttilukemat, se yli 14 pitää olla akun navassa, laturista mitattu ei riitä.
Lada -harrastajat tietää miten tilanne korjataan. Rakennetaan halutulla määrällä esim. 0,6 voltin kynnysjännitteen diodeja herätinpiuhalle vähän huijausta, asetelmaan kuuluu vaihtokatkaisija.
http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=143745 (http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=143745)
-
mutta, miten olis jos laittasit sellasen seetekin , halpakin käy, kiinni akkuun ja kun laittasit lämmitykseen niin hoitelis tuon akku puolenkin samalla ja parantais akkujen kestoa, -ainaskii markkinoija väitti! ite olen pelannu erään vanhan akun kanssa tollasen 700 kanssa ja saanu melkei vainaa akun toimimaan jollain lailla!
-
Nykyisille akuille pitäs olla kovemmat volttilukemat, se yli 14 pitää olla akun navassa, laturista mitattu ei riitä.
Lada -harrastajat tietää miten tilanne korjataan. Rakennetaan halutulla määrällä esim. 0,6 voltin kynnysjännitteen diodeja herätinpiuhalle vähän huijausta, asetelmaan kuuluu vaihtokatkaisija.
http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=143745 (http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=143745)
Eli... tehdään se katkaisija kahden akun välille -> jännite nousee ???
-
Eihän se laturin antama ampeerimäärä ole autuaaksitekevä ratkaisu. Jos akut ovat kylmiä niin ne eivät voi ottaa fysiikan lakienkaan mukaan vastaan riittävästi latausta lyhyehkössä ajassa vaikka tarjolla olisi kuinka paljon ampeereja hyvänsä. C-Tek ja muut "älylaturit" pitävät akun "vireillä" ja käynnistys on varmaa. Myös sen jälkeen ajon aikana akut latautuvat täydempään.
Itse olen noin kuukauden välein vaihtanut C-Tekkiä pienemmän valmetin (jota ei talvisin käytetä) ja asuntoauton välillä. Keväisin ovat molemmat olleet aina valmiita palvelukseen eikä akkujen kanssa ole murheita ollut.
Tarvis kai hankkia toinenkin C-tek jotta saisi olla molemmat koko talven piuhan päässä ilman että tarvii ajatusta asialle suoda.
-
Yli 14 voltin latausjännitteet voi lyhentää akun elinaikaa oleellisesti. Akun nestepintoja täytyy seurata
varsinkin kesällä kovassa ajossa. Itellä T-sarjan classic tuntuu kuivaavan akkua aika rajusti (akku kuumimmassa
paikassa heti moottorin takana). Kerran kesällä valtun akku hörppäsi akkuvettä koko pöntön 4 litraa...
Silti ei huomannut käytössä akun tyhjyyttä.
En vieläkään ole löytänyt hyviä puolia kahden akun järjestelmästä. Ainakin 10 akkua tämän systeemin kanssa
mennyt eri merkkeihin. Kun toinen patteri tilttaa, niin sitten taas hakemaan kaksi akkua.
Jos kone pyörii pihapiirissä, niin menisin ostamaan muutamalla kympillä akun ylläpitolaturin, ja asentaisin sen
kiinteästi siihen akkusyöppöön. Laturin mukana tulee kiinteät ja irroitettavat johtosarjat. :)
-
Yli 14 voltin latausjännitteet voi lyhentää akun elinaikaa oleellisesti. Akun nestepintoja täytyy seurata
varsinkin kesällä kovassa ajossa. Itellä T-sarjan classic tuntuu kuivaavan akkua aika rajusti (akku kuumimmassa
paikassa heti moottorin takana). Kerran kesällä valtun akku hörppäsi akkuvettä koko pöntön 4 litraa...
Silti ei huomannut käytössä akun tyhjyyttä.
En vieläkään ole löytänyt hyviä puolia kahden akun järjestelmästä. Ainakin 10 akkua tämän systeemin kanssa
mennyt eri merkkeihin. Kun toinen patteri tilttaa, niin sitten taas hakemaan kaksi akkua.
Jos kone pyörii pihapiirissä, niin menisin ostamaan muutamalla kympillä akun ylläpitolaturin, ja asentaisin sen
kiinteästi siihen akkusyöppöön. Laturin mukana tulee kiinteät ja irroitettavat johtosarjat. :)
Kokemuksen perusteella ääni tälle. ;)
-
Ylläpitolaturi on hyvä ja käyttökelpoinen idea. Samoin ajatus kahden akun vaihtamisesta yhteen isoon, se olisi helppo laittaa tuollaiseen deereen.
Entäs jos virittäisi akkukoteloihin lämmitinelementit. Akut lämpiäisivät verkkovirralla. Onko tuollaisia... 12 voltin lämmitinelementtejä on tietysti vaikkapa lämpökahvoissa. Tavallisen lämmityskaapelinkin voisi pyörittää akun ympärille jos uskaltaisi ;D
-
Ylläpitolaturi on hyvä ja käyttökelpoinen idea. Samoin ajatus kahden akun vaihtamisesta yhteen isoon, se olisi helppo laittaa tuollaiseen deereen.
Entäs jos virittäisi akkukoteloihin lämmitinelementit. Akut lämpiäisivät verkkovirralla. Onko tuollaisia... 12 voltin lämmitinelementtejä on tietysti vaikkapa lämpökahvoissa. Tavallisen lämmityskaapelinkin voisi pyörittää akun ympärille jos uskaltaisi ;D
Jos akut meinaat kumminkin vaihtaa , niin laita Optima. Sopii sinne valmiiseen tilaan ja pärjäät yhdellä. Näin naapuri ennen ainakin toimi ja käyttöajat olivat lyhyitä mutta päivittäisiä.
-
Ylläpitolaturi on hyvä ja käyttökelpoinen idea. Samoin ajatus kahden akun vaihtamisesta yhteen isoon, se olisi helppo laittaa tuollaiseen deereen.
Entäs jos virittäisi akkukoteloihin lämmitinelementit. Akut lämpiäisivät verkkovirralla. Onko tuollaisia... 12 voltin lämmitinelementtejä on tietysti vaikkapa lämpökahvoissa. Tavallisen lämmityskaapelinkin voisi pyörittää akun ympärille jos uskaltaisi ;D
Jos akut meinaat kumminkin vaihtaa , niin laita Optima. Sopii sinne valmiiseen tilaan ja pärjäät yhdellä. Näin naapuri ennen ainakin toimi ja käyttöajat olivat lyhyitä mutta päivittäisiä.
On uudet akut, taisin marraskuussa vaihtaa. Tommonen Optima olisi tietysti fiksu valinta.
-
Ylläpitolaturi on hyvä ja käyttökelpoinen idea. Samoin ajatus kahden akun vaihtamisesta yhteen isoon, se olisi helppo laittaa tuollaiseen deereen.
Entäs jos virittäisi akkukoteloihin lämmitinelementit. Akut lämpiäisivät verkkovirralla. Onko tuollaisia... 12 voltin lämmitinelementtejä on tietysti vaikkapa lämpökahvoissa. Tavallisen lämmityskaapelinkin voisi pyörittää akun ympärille jos uskaltaisi ;D
Tämähän on suuri suomlainen innovaatio
http://www.arcticheat.fi/index.htm
-
Ylläpitolaturi on hyvä ja käyttökelpoinen idea. Samoin ajatus kahden akun vaihtamisesta yhteen isoon, se olisi helppo laittaa tuollaiseen deereen.
Entäs jos virittäisi akkukoteloihin lämmitinelementit. Akut lämpiäisivät verkkovirralla. Onko tuollaisia... 12 voltin lämmitinelementtejä on tietysti vaikkapa lämpökahvoissa. Tavallisen lämmityskaapelinkin voisi pyörittää akun ympärille jos uskaltaisi ;D
Tämähän on suuri suomlainen innovaatio
http://www.arcticheat.fi/index.htm
JOO! Tuolla näyttäisi olevan kaikki innovaatiot jo myyntiasteella ;D Sivuilla kannattaa käydä, yleissivistävää tietoa mm. tästä akun lämpötilan vaikutuksesta virran vastaanottokykyyn.
-
Edullisin ja varmasti paras ratkaisu on tuo ylläpito laturi . Lohkolämmittimen johtoon vain haaroitussarja laturia varten, niin lataa aina kun lämmittää , jo on ihme jos ei virta riitä .
-
Edullisin ja varmasti paras ratkaisu on tuo ylläpito laturi . Lohkolämmittimen johtoon vain haaroitussarja laturia varten, niin lataa aina kun lämmittää , jo on ihme jos ei virta riitä .
Ei kun omalla piuhalla joka voisi olla kiinni vaikka aina.
Mutta... jo on nuo kaksi akkua niin pitäisikö molempiin laittaa oma laturi. Automaattilaturi on aika pieni.
-
Onhan noita automaattilatureita isompiakin malleja... ja kalliita myös. Itellä on traktorissa ( mf 4255, otetaan rehua lähes päivittäin -> pätkä ajoa ja pimeään aikaan kaikki valot päällä) optiman akku ja cteckin 3600 laturi. Ladataan akkua aina samalla kun on lämmityksessä. Lähtee katoksesta vaikka oli 35 astetta pakkasta. Väillä olen lataillut sitten ihan muutenkin. Alunperin tuossakin traktorissa on nokalla 2x74 ah tavan auton akut ja nehän ei tosiaankaan kauaa kestä. Isä laittoi sitten tuohon aikanaan 1 x 125 ah akun ja se kesti muutaman vuoden. Nokka on nyt sitten kivasti ruosteessa kun noista normi akuista tulee kuitenkin aina jotain höyryä ja roiskeita. Enää en laita muuta kuin kuiva-akkuja... Optimalle on kilpailija exide maxxima, joka mulla on toisessa traktorissa. Enempi löytyy käynnistysvirtaa siitä ja pikkasen on halvempikin. Toivottavasti kestää...
-
kyllä se kun riittävästi pitää roikan nokassa niin riittää se pieninkin ctex kahdelle akulle. kuitenkin pieni lataus auttaa ja sitten ne ottaa paremmin virtaa sisäänkin ajettaessa kun ovat vähän lämpimämmät. eikä noi maksa kuin jonkun 40 euroa.
-
Onhan noita automaattilatureita isompiakin malleja... ja kalliita myös. Itellä on traktorissa ( mf 4255, otetaan rehua lähes päivittäin -> pätkä ajoa ja pimeään aikaan kaikki valot päällä) optiman akku ja cteckin 3600 laturi. Ladataan akkua aina samalla kun on lämmityksessä. Lähtee katoksesta vaikka oli 35 astetta pakkasta. Väillä olen lataillut sitten ihan muutenkin. Alunperin tuossakin traktorissa on nokalla 2x74 ah tavan auton akut ja nehän ei tosiaankaan kauaa kestä. Isä laittoi sitten tuohon aikanaan 1 x 125 ah akun ja se kesti muutaman vuoden. Nokka on nyt sitten kivasti ruosteessa kun noista normi akuista tulee kuitenkin aina jotain höyryä ja roiskeita. Enää en laita muuta kuin kuiva-akkuja... Optimalle on kilpailija exide maxxima, joka mulla on toisessa traktorissa. Enempi löytyy käynnistysvirtaa siitä ja pikkasen on halvempikin. Toivottavasti kestää...
Pakkasella tuo virranantokyky vielä korostuu. Normaaliakulla käynnistysvirta voi kunnon pakkasella tippua alle puoleen mutta hyytelö/rullakennoakku antaa liki saman, vaikka nyt 900A, virran kun lämpimänäkin. Samoin virtaa ottaa vastaan hyvin. Säilytys tyhjänä on myrkkyä mutta muuten kestää hyvin. Yksi vanha optima vielä on, maxximaa löytyy viisi eikä pahaa sanottavaa ole.
-
kyllä se kun riittävästi pitää roikan nokassa niin riittää se pieninkin ctex kahdelle akulle. kuitenkin pieni lataus auttaa ja sitten ne ottaa paremmin virtaa sisäänkin ajettaessa kun ovat vähän lämpimämmät. eikä noi maksa kuin jonkun 40 euroa.
Täytyy virittää tuollainen kiinteäksi. Noissa on mukana se kiinteän asennuksen piuha, varmaan just tällaista varten :D
Tuli miiten mieleen että C-texissä on oma käynnistyspainikkeensa. Eli se ei lähde käymään ajastimella vaan ainoastaan nappia painamalla. Tai sitten noita malleja on useita. Täytyy perehtyä asiaan..
-
mutta voithan laittaa pistokkeeseen kellon, ja laturi kiinni kokoajan seinässä
-
mutta voithan laittaa pistokkeeseen kellon, ja laturi kiinni kokoajan seinässä
Ai kello niinkuin mihin väliin :D Jaa laturin ja akun välille vai :P
Jos tuon C-texin virta katkeaa niin se palautuu "stand up" tilaan. Eli ei herää uudelleen vaikkapa sähkökatkon jälkeen lataamaan.
-
jaa siinä on semmonen ilkeys, aattelin tohon pistorasian ja laturin välille mutta se ei toimikkaan,näköjäs >:(
-
Ööh... Mulla ainakin pysyy c-teckin 3600 mallissa oikea lataustila päällä vaikka ottaakin töpselin pois seinästä. Ottaa akusta sen verran virtaa että muistaa :D En muista kuinka paljon se ohivuotovirta oli, mutta aika mitätön kuitenki. Tuota 3600 mallia saa halapa-hallista 49 €/kpl. Tai ainaki sai pari vuotta sitte...
-
Ööh... Mulla ainakin pysyy c-teckin 3600 mallissa oikea lataustila päällä vaikka ottaakin töpselin pois seinästä. Ottaa akusta sen verran virtaa että muistaa :D En muista kuinka paljon se ohivuotovirta oli, mutta aika mitätön kuitenki. Tuota 3600 mallia saa halapa-hallista 49 €/kpl. Tai ainaki sai pari vuotta sitte...
Ok. Eli jos ostaa uuden tuollaisen niin asia täytyy varmistaa ostohetkellä. Mun 4-5 vuotta vanha C-tekki ei tuota osaa.
-
Ctek on varmaan paras konsti akkuvaivaan.
On näköjään myös ilman ohjelmointinappia olevia mallia
http://www.adita.fi/?file=368 (http://www.adita.fi/?file=368)
-
Ctek on varmaan paras konsti akkuvaivaan.
On näköjään myös ilman ohjelmointinappia olevia mallia
http://www.adita.fi/?file=368 (http://www.adita.fi/?file=368)
Juu! Esitteessä mainitaan selvästi ne mallit joita voi käyttää tuollaiseen kiinteään tai kellokytkinasennukseen.
Mä ostan noita heti kolme kun ehdin 8) Pääsee isosta vaivasta.
-
Tämähän on suuri suomlainen innovaatio
http://www.arcticheat.fi/index.htm
Onkos kenelläkään hinta tietoa siitä, mitä tuommoinen akunlämmitin maksaa?
[/quote]
Mä luulen että jos hintaa joutuu kysymään niin siihen ei ole varaa :D Oletan että pari sataa ???
-
Nykyisille akuille pitäs olla kovemmat volttilukemat, se yli 14 pitää olla akun navassa, laturista mitattu ei riitä.
Juurikin näin, kovilla 20 asteen pakkasilla latausjännitteen pitäisi olla 15V tuntumissa jotta akku saataisiin edes suurinpirtein täyteen, kesäkuumilla sitten taas riittää 14V ja jos akku oikein kuumassa paikassa niin jopa jonkinverran alle. Huoltovapaissa kalsium akuissa pitäisi jännitteen olla vieläkin isompi.