Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JoHaRa - 31.01.11 - klo:14:01

Otsikko: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: JoHaRa - 31.01.11 - klo:14:01
On tuo turbo JD tuossa pihalla. Liikaa hepoja, varmaan 100 löytyy mutta soppaa palaa liikaa. Pitäisi alivirittää se takaisin normaaliin 80+ heppaan mutta tehdäänkö se vain ruuvia kääntämällä  ??? Kumpaan suuntaan.
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: zetor8045 - 31.01.11 - klo:14:29
Eikö kannattais ensin kattoo suuttimet jos on liikaa ruvennut syömään  :o  Ja pumppu käyttää myös huollossa... Ja harvemmin se iso teho sen enempää syö kuin pienempikään paitsi jos mennään kuormitetaan täysiä kokoajan niin totta kai 100hv tarttee enemmän ruokaa kuin 80hv.... 185hv M620 deutsi vie 8.9ltr/h kun on ajettu lunta/sepeliä ja vielä aurattukkin ja tämä on tankillisen keskikulutus kun jos on pelkkää aurausta niin menee tuonne alle 8ltr/h  ???  Mutta 6200 jonnikka vie 8ltr/h myös  :P
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: rene - 31.01.11 - klo:14:30
 :D Purota kuule kierroksia niin jo säästyy soppaa! :D  
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: JoHaRa - 31.01.11 - klo:14:36
:D Purota kuule kierroksia niin jo säästyy soppaa! :D  

Mulla on siellä jo hansikas kaasupolkimen alla jotta kierrokset rajoittuvat 2300:n paikkeille  ;D Ilman hanskaa ottaa jotain 2700 kierrosta joten kerrankin on hanska oikeassa paikassa. Ei tuo savuta yms. just mitään jos ajaa nätisti. Suuttimet ovat kunnossa ja pumppu. Syöttö vaan liian suurella oikeaan tarpeeseen nähden- > pumppu paiskaa liikaa löpöä mäntien päälle.

Nolo ajella kylillä savuttavalla koneella. Se tässä on pääongelma  8)

Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: zetor8045 - 31.01.11 - klo:14:54
Eikö kannattais ensin kattoo suuttimet jos on liikaa ruvennut syömään  :o  Ja pumppu käyttää myös huollossa... Ja harvemmin se iso teho sen enempää syö kuin pienempikään paitsi jos mennään kuormitetaan täysiä kokoajan niin totta kai 100hv tarttee enemmän ruokaa kuin 80hv.... 185hv M620 deutsi vie 8.9ltr/h kun on ajettu lunta/sepeliä ja vielä aurattukkin ja tämä on tankillisen keskikulutus kun jos on pelkkää aurausta niin menee tuonne alle 8ltr/h  ???  Mutta 6200 jonnikka vie 8ltr/h myös  :P

Tässä sen taas näkee että JD on parempi kuin Deutz.
2/3 osalla Deutzin mäntämäärästä JD ehtii polttaa saman määrän ainetta.
Vaikka saattaa siinä Deutzissa pari mäntää huluputtaa kuiviltaankin, on se sillä pikkumotilla vähän sellainen nuhainen turisija.
Joo onhan toi jonnikka kovempi kone mutta pirkule kun se ei oikeen jaksa viedä noita maansiirtokärryjä oikeen tyhjänäkään  :D  Deutsilla pystyy aikas hyvin ajamaan kokoajan 1000 1600rpmm mutta jonnikalla täytyy mennä kokoajan kaasu pohjas että saa tuon verran kulumaan ainetta  ;)
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: hvinnamo - 31.01.11 - klo:15:06
Eikö kannattais ensin kattoo suuttimet jos on liikaa ruvennut syömään  :o  Ja pumppu käyttää myös huollossa... Ja harvemmin se iso teho sen enempää syö kuin pienempikään paitsi jos mennään kuormitetaan täysiä kokoajan niin totta kai 100hv tarttee enemmän ruokaa kuin 80hv.... 185hv M620 deutsi vie 8.9ltr/h kun on ajettu lunta/sepeliä ja vielä aurattukkin ja tämä on tankillisen keskikulutus kun jos on pelkkää aurausta niin menee tuonne alle 8ltr/h  ???  Mutta 6200 jonnikka vie 8ltr/h myös  :P

 Taas täytyy ihmetellä kun mun M610 Deutzi vie lumen aurauksissa n. 15 litraa/tunti. Optimointi lisäsi tehoja, mutta kulutus ei noussut. 6410 Jd menee 10l/h. Sä taidat ajaa tyhjäkäynnin tuntumassa hiljalleen vai millä noin pienellä pääsee? Samat koneethan noissa on kuitenkin.
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: zetor8045 - 31.01.11 - klo:15:10
Eikö kannattais ensin kattoo suuttimet jos on liikaa ruvennut syömään  :o  Ja pumppu käyttää myös huollossa... Ja harvemmin se iso teho sen enempää syö kuin pienempikään paitsi jos mennään kuormitetaan täysiä kokoajan niin totta kai 100hv tarttee enemmän ruokaa kuin 80hv.... 185hv M620 deutsi vie 8.9ltr/h kun on ajettu lunta/sepeliä ja vielä aurattukkin ja tämä on tankillisen keskikulutus kun jos on pelkkää aurausta niin menee tuonne alle 8ltr/h  ???  Mutta 6200 jonnikka vie 8ltr/h myös  :P

 Taas täytyy ihmetellä kun mun M610 Deutzi vie lumen aurauksissa n. 15 litraa/tunti. Optimointi lisäsi tehoja, mutta kulutus ei noussut. 6410 Jd menee 10l/h. Sä taidat ajaa tyhjäkäynnin tuntumassa hiljalleen vai millä noin pienellä pääsee? Samat koneethan noissa on kuitenkin.
Sen verran kun koneet jaksaa liikkua niin semmosella vauhdilla mennään  ;D Deutsissa on yleensä 4 päällä ja pikavaihteilla plärätään vauhtia lissää... Ja jonnikassa on D tai E päällä  :D
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: kyntaja - 31.01.11 - klo:15:49
Eikö kannattais ensin kattoo suuttimet jos on liikaa ruvennut syömään  :o  Ja pumppu käyttää myös huollossa... Ja harvemmin se iso teho sen enempää syö kuin pienempikään paitsi jos mennään kuormitetaan täysiä kokoajan niin totta kai 100hv tarttee enemmän ruokaa kuin 80hv.... 185hv M620 deutsi vie 8.9ltr/h kun on ajettu lunta/sepeliä ja vielä aurattukkin ja tämä on tankillisen keskikulutus kun jos on pelkkää aurausta niin menee tuonne alle 8ltr/h  ???  Mutta 6200 jonnikka vie 8ltr/h myös  :P

 Taas täytyy ihmetellä kun mun M610 Deutzi vie lumen aurauksissa n. 15 litraa/tunti. Optimointi lisäsi tehoja, mutta kulutus ei noussut. 6410 Jd menee 10l/h. Sä taidat ajaa tyhjäkäynnin tuntumassa hiljalleen vai millä noin pienellä pääsee? Samat koneethan noissa on kuitenkin.

Itsellä kanssa jonssi 7430 vie sen +15litraa auratessa.Mut 80% 2 terää maassa ja painatettuna.
Hetkellinen kulutus pyörii 15-45 litran välissä.Joka reissulle saa tankata
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: zetor8045 - 31.01.11 - klo:16:02
Eikö kannattais ensin kattoo suuttimet jos on liikaa ruvennut syömään  :o  Ja pumppu käyttää myös huollossa... Ja harvemmin se iso teho sen enempää syö kuin pienempikään paitsi jos mennään kuormitetaan täysiä kokoajan niin totta kai 100hv tarttee enemmän ruokaa kuin 80hv.... 185hv M620 deutsi vie 8.9ltr/h kun on ajettu lunta/sepeliä ja vielä aurattukkin ja tämä on tankillisen keskikulutus kun jos on pelkkää aurausta niin menee tuonne alle 8ltr/h  ???  Mutta 6200 jonnikka vie 8ltr/h myös  :P

 Taas täytyy ihmetellä kun mun M610 Deutzi vie lumen aurauksissa n. 15 litraa/tunti. Optimointi lisäsi tehoja, mutta kulutus ei noussut. 6410 Jd menee 10l/h. Sä taidat ajaa tyhjäkäynnin tuntumassa hiljalleen vai millä noin pienellä pääsee? Samat koneethan noissa on kuitenkin.

Itsellä kanssa jonssi 7430 vie sen +15litraa auratessa.Mut 80% 2 terää maassa ja painatettuna.
Hetkellinen kulutus pyörii 15-45 litran välissä.Joka reissulle saa tankata
Me aurataan vaan pihoja niin ei siellä niin paljoa ainetta kulu ja pito loppuu yleensä ennenkuin teho  ::)  Me aurataan deutseilla ihan hyvin kaksi kertaa ja välillä menee kolmaskin kerta  :D   
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: JoHaRa - 31.01.11 - klo:16:08
No kertokaa ny vielä että paljonko kyntäessä menee  :P
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: lappalainen - 31.01.11 - klo:16:11
On tuo turbo JD tuossa pihalla. Liikaa hepoja, varmaan 100 löytyy mutta soppaa palaa liikaa. Pitäisi alivirittää se takaisin normaaliin 80+ heppaan mutta tehdäänkö se vain ruuvia kääntämällä  ??? Kumpaan suuntaan.
kyllä se sun mallissa ruuvia pyörittämällä säätyy .kokeile ensin auki pari kierrosta ja kato muuttuko savutus jos meni väärin niin 4 kiinni(ei muista).työkalulaatikossa saatta olla originalsäätölevyt, muttei niitä kannata laittaa siitä puuttuu sitte alavääntö kokonaan  :)
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: JoHaRa - 31.01.11 - klo:16:18
On tuo turbo JD tuossa pihalla. Liikaa hepoja, varmaan 100 löytyy mutta soppaa palaa liikaa. Pitäisi alivirittää se takaisin normaaliin 80+ heppaan mutta tehdäänkö se vain ruuvia kääntämällä  ??? Kumpaan suuntaan.
kyllä se sun mallissa ruuvia pyörittämällä säätyy .kokeile ensin auki pari kierrosta ja kato muuttuko savutus jos meni väärin niin 4 kiinni(ei muista).työkalulaatikossa saatta olla originalsäätölevyt, muttei niitä kannata laittaa siitä puuttuu sitte alavääntö kokonaan  :)

Niin. Tuossa oli jotain uusia osia. Taisit jo kertoakkin tuon joskus  ;) Täytyypä kokeilla.
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: juhapee - 31.01.11 - klo:18:22
onko jontikas nuhapumppu vai rivipumppu?bocshia ainaki ruuvia kiristämällä lisää saa löpöä,ku taas minimecis päinvastoin,jos on se uurempi minimekki minä ruuvi pumpun päällä
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: Antidesantti - 31.01.11 - klo:19:05
On tuo turbo JD tuossa pihalla. Liikaa hepoja, varmaan 100 löytyy mutta soppaa palaa liikaa. Pitäisi alivirittää se takaisin normaaliin 80+ heppaan mutta tehdäänkö se vain ruuvia kääntämällä  ??? Kumpaan suuntaan.
Teit historiaa! Taitaapa olla ensimmäinen kerta tällä saitilla, kun joku kyselee ruuvaamisesta, takasin päin...     ;D
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: JoHaRa - 31.01.11 - klo:19:08
On tuo turbo JD tuossa pihalla. Liikaa hepoja, varmaan 100 löytyy mutta soppaa palaa liikaa. Pitäisi alivirittää se takaisin normaaliin 80+ heppaan mutta tehdäänkö se vain ruuvia kääntämällä  ??? Kumpaan suuntaan.
Teit historiaa! Taitaapa olla ensimmäinen kerta tällä saitilla, kun joku kyselee ruuvaamisesta, takasin päin...     ;D

 ;D Aivan varmasti olen  ;D

Täytyy kulkea vastavirtaan  8) Kultasuonet ovat jokien lähteillä ja hiput suistoissa  8)
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: koivumaki - 31.01.11 - klo:19:32
Juu,Johara kyselee tehon laskemisohjetta.Sitten herra säntää pellina alle ja vääntää syötön tappiin niin että rattaat murenee.... ;D
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: heksa100 - 31.01.11 - klo:19:46
Tervetuloa Johara joukkoon, meidän Valmetista otettiin jälkiasennettu turbo pois pari viikkoa sitten. Ei oikein kesäsin meinannut lämmöt pysyä kurissa, hullua pitää taukoa äestäessä, kun lämmöt punasella. Ei viittitty alkaa huoltomiehen kanssa virittelee lisä jäähdytyksiä, kun on etukuormaajakin koneen ympärillä.
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: - 31.01.11 - klo:20:34
Tervetuloa Johara joukkoon, meidän Valmetista otettiin jälkiasennettu turbo pois pari viikkoa sitten. Ei oikein kesäsin meinannut lämmöt pysyä kurissa, hullua pitää taukoa äestäessä, kun lämmöt punasella. Ei viittitty alkaa huoltomiehen kanssa virittelee lisä jäähdytyksiä, kun on etukuormaajakin koneen ympärillä.

Oliko eres 665? Jos oli niin siihen olis auttanu ku äestää pari rinkiä pienemmällä pykälällä kaasu pohjas. Alimittainen vesipumppu ja lämmöt meinaa varsinkin turbotettuna nousta kun tekee pitkäkestoista vetohommaa 1500rpm ja alle.
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: Valtramies - 31.01.11 - klo:20:56
Eikö kannattais ensin kattoo suuttimet jos on liikaa ruvennut syömään  :o  Ja pumppu käyttää myös huollossa... Ja harvemmin se iso teho sen enempää syö kuin pienempikään paitsi jos mennään kuormitetaan täysiä kokoajan niin totta kai 100hv tarttee enemmän ruokaa kuin 80hv.... 185hv M620 deutsi vie 8.9ltr/h kun on ajettu lunta/sepeliä ja vielä aurattukkin ja tämä on tankillisen keskikulutus kun jos on pelkkää aurausta niin menee tuonne alle 8ltr/h  ???  Mutta 6200 jonnikka vie 8ltr/h myös  :P

 Taas täytyy ihmetellä kun mun M610 Deutzi vie lumen aurauksissa n. 15 litraa/tunti. Optimointi lisäsi tehoja, mutta kulutus ei noussut. 6410 Jd menee 10l/h. Sä taidat ajaa tyhjäkäynnin tuntumassa hiljalleen vai millä noin pienellä pääsee? Samat koneethan noissa on kuitenkin.

Itsellä kanssa jonssi 7430 vie sen +15litraa auratessa.Mut 80% 2 terää maassa ja painatettuna.
Hetkellinen kulutus pyörii 15-45 litran välissä.Joka reissulle saa tankata
Me aurataan vaan pihoja niin ei siellä niin paljoa ainetta kulu ja pito loppuu yleensä ennenkuin teho  ::)  Me aurataan deutseilla ihan hyvin kaksi kertaa ja välillä menee kolmaskin kerta  :D   

Ilman remonttiako ??? ??? Kuinka semmosta konetta voi edes kehua? Mä ainaki ajan Valtralla monet vuodet, ei se kahdesta-kolmesta aurauskerrasta oo miksikää menny  ;D :P
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: JoHaRa - 31.01.11 - klo:20:58
Tervetuloa Johara joukkoon, meidän Valmetista otettiin jälkiasennettu turbo pois pari viikkoa sitten. Ei oikein kesäsin meinannut lämmöt pysyä kurissa, hullua pitää taukoa äestäessä, kun lämmöt punasella. Ei viittitty alkaa huoltomiehen kanssa virittelee lisä jäähdytyksiä, kun on etukuormaajakin koneen ympärillä.

 8) Oikein. Koneelta ei pidä vaatia enempää kuin mikä sille on sopivaa  8)
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: heksa100 - 31.01.11 - klo:22:24
Tervetuloa Johara joukkoon, meidän Valmetista otettiin jälkiasennettu turbo pois pari viikkoa sitten. Ei oikein kesäsin meinannut lämmöt pysyä kurissa, hullua pitää taukoa äestäessä, kun lämmöt punasella. Ei viittitty alkaa huoltomiehen kanssa virittelee lisä jäähdytyksiä, kun on etukuormaajakin koneen ympärillä.

 8) Oikein. Koneelta ei pidä vaatia enempää kuin mikä sille on sopivaa  8)

Just, toi turbotus oli nuoruuden hairahdus.
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: zetor8045 - 31.01.11 - klo:22:39
Eikö kannattais ensin kattoo suuttimet jos on liikaa ruvennut syömään  :o  Ja pumppu käyttää myös huollossa... Ja harvemmin se iso teho sen enempää syö kuin pienempikään paitsi jos mennään kuormitetaan täysiä kokoajan niin totta kai 100hv tarttee enemmän ruokaa kuin 80hv.... 185hv M620 deutsi vie 8.9ltr/h kun on ajettu lunta/sepeliä ja vielä aurattukkin ja tämä on tankillisen keskikulutus kun jos on pelkkää aurausta niin menee tuonne alle 8ltr/h  ???  Mutta 6200 jonnikka vie 8ltr/h myös  :P


 Taas täytyy ihmetellä kun mun M610 Deutzi vie lumen aurauksissa n. 15 litraa/tunti. Optimointi lisäsi tehoja, mutta kulutus ei noussut. 6410 Jd menee 10l/h. Sä taidat ajaa tyhjäkäynnin tuntumassa hiljalleen vai millä noin pienellä pääsee? Samat koneethan noissa on kuitenkin.

Itsellä kanssa jonssi 7430 vie sen +15litraa auratessa.Mut 80% 2 terää maassa ja painatettuna.
Hetkellinen kulutus pyörii 15-45 litran välissä.Joka reissulle saa tankata
Me aurataan vaan pihoja niin ei siellä niin paljoa ainetta kulu ja pito loppuu yleensä ennenkuin teho  ::)  Me aurataan deutseilla ihan hyvin kaksi kertaa ja välillä menee kolmaskin kerta  :D   

Ilman remonttiako ??? ??? Kuinka semmosta konetta voi edes kehua? Mä ainaki ajan Valtralla monet vuodet, ei se kahdesta-kolmesta aurauskerrasta oo miksikää menny  ;D :P
Ei oo remonttia tarvinnut tehdä  ;D Vaan kaksi tai kolme kertaa pystyy auraamaan tankillisella  ;)
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: Kaupoi - 31.01.11 - klo:23:09
Oliko eres 665? Jos oli niin siihen olis auttanu ku äestää pari rinkiä pienemmällä pykälällä kaasu pohjas. Alimittainen vesipumppu ja lämmöt meinaa varsinkin turbotettuna nousta kun tekee pitkäkestoista vetohommaa 1500rpm ja alle.
Omasta 665:stä riisun maan sulaessa sivupeltit aina hallin nurkkaan ja syksyllä takas. Ennen vanhaan paalatessa sai paalin täyttymistä seurata lämpömittarista =)
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: JoHaRa - 01.02.11 - klo:08:01
Tervetuloa Johara joukkoon, meidän Valmetista otettiin jälkiasennettu turbo pois pari viikkoa sitten. Ei oikein kesäsin meinannut lämmöt pysyä kurissa, hullua pitää taukoa äestäessä, kun lämmöt punasella. Ei viittitty alkaa huoltomiehen kanssa virittelee lisä jäähdytyksiä, kun on etukuormaajakin koneen ympärillä.

 8) Oikein. Koneelta ei pidä vaatia enempää kuin mikä sille on sopivaa  8)

Just, toi turbotus oli nuoruuden hairahdus.

Olisit laittanut sen Asconaan  ;D
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: bouli - 01.02.11 - klo:08:26
Mä tein tuolle turbotetulle 845:selle saman homman syksyllä, kiertelin syöttöjä pienemmälle.  ;D
Meillä ollut pari vuotta, joku aiempi omistaja sen on ahtanut. Koneen muu siisteys ratkaisi hankinnan, turbo ei ollut mikään kriteeri, se nyt sattu siellä olemaan.
Mutta.. koko ajan ollut vähän semmoinen tuntuma että vie ainetta SAMAAN TYÖSAAVUTUKSEEN huomattavasti paljon enemmän kuin toisena oleva vakiokone, mitään mitattuja lukemia ei kylläkään ole kun ei pumpulla mittaria enkä viitsi kannujen kanssa mitata. Jopa isäkin kiinnitti keväällä asiaan huomiota.
Ei kiinnosta pätkän vertaa maksaa ilosta ettei viljakärryn kanssa tarvitse muutamaa kertaa vuodessa vaihtaa mäkeen pienemmälle, siis vetihän se kyllä tosi makeesti, kun muuten kaikki työt nykyisillä koneilla luonaa yhtälaisesti.


Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: JoHaRa - 01.02.11 - klo:08:30
Ennen viritettiin mopoja. Säädettiin suuttimia, porattiin kaasareita ja tehtiin uusia pakoputkia. Ei näistäkään pikkuvirityksisä yleensä ollut muuta hyötyä kuin bensan kulutuksen nousu ja äänen paheneminen. Sama se on joku vanhan traktorin ruuvaminen  :D
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: Greenpwr - 01.02.11 - klo:09:05


 Ahtojen hukkaaminen tehokas tapa alivirittää, kauan sitten AP:stä kuulerin kennon tiiviste vuoti ja vielä hetken aikaa pakosarjan tiiviste, tuonne noin huhtikuulle... puolet poneista laitumella...
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: JoHaRa - 01.02.11 - klo:09:07


 Ahtojen hukkaaminen tehokas tapa alivirittää, kauan sitten AP:stä kuulerin kennon tiiviste vuoti ja vielä hetken aikaa pakosarjan tiiviste, tuonne noin huhtikuulle... puolet poneista laitumella...

Noudatit sis laidunnospakkoa  ;D
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: pötsjölööm - 01.02.11 - klo:10:28
Yksi keino näin talvella, polttoainesuodattimiin voi laittaa lunta.  ;D
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: bouli - 01.02.11 - klo:11:32
Ennen viritettiin mopoja. Säädettiin suuttimia, porattiin kaasareita ja tehtiin uusia pakoputkia. Ei näistäkään pikkuvirityksisä yleensä ollut muuta hyötyä kuin bensan kulutuksen nousu ja äänen paheneminen. 

Yläasteen pylväsporakone kun osaisi puhua... Lukemattomat olisi tarinat poratuista kaasareista ja saatikka kurkuista missä mutkasta kurkkaa porankärki ulos...   :D
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: Jobbari - 01.02.11 - klo:17:21
Paikallista moottorigurua lainatakseni
"Keskimäärin viritys on onnistunut, jos tehtyjen toimenpiteiden jälkeen tehot ei laske yli 10 prosenttia"

Ja joudun kyllä itsekkin olemaan aikalailla samoilla linjoilla
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: koivumaki - 01.02.11 - klo:17:42
Paikallista moottorigurua lainatakseni
"Keskimäärin viritys on onnistunut, jos tehtyjen toimenpiteiden jälkeen tehot ei laske yli 10 prosenttia"

Ja joudun kyllä itsekkin olemaan aikalailla samoilla linjoilla

 ;D ;D ;D

Armeijakaveri kertoili aikoinaan tarinaa moponvirittäjästä joka lainasi rälläkän huoltarilta kannen 'viilaukseen'.bensapoika anto rälläkän vaikka tiesi miten käy.Virittäjävelho sipaisi kannesta siivun rälläkällä asensi suurin toivein kannen kiinni ja ei kuin käynnistysyritys.Mopo sano tsuhtsuh...eikä luvannutkaan.

Teho laski suunnilleen sata rosenttia... 8)
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: zetor8045 - 01.02.11 - klo:20:14
Paikallista moottorigurua lainatakseni
"Keskimäärin viritys on onnistunut, jos tehtyjen toimenpiteiden jälkeen tehot ei laske yli 10 prosenttia"

Ja joudun kyllä itsekkin olemaan aikalailla samoilla linjoilla
Niin no tällä yleensä tarkoitetaan vapari koneita joista ei saa muuta kuin lisää ääntä jos rupeaa virittämään tai no kaiken ylimääräisen rahan saa myös hävitettyä  :P
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: pötsjölööm - 01.02.11 - klo:21:17
Paikallista moottorigurua lainatakseni
"Keskimäärin viritys on onnistunut, jos tehtyjen toimenpiteiden jälkeen tehot ei laske yli 10 prosenttia"

Ja joudun kyllä itsekkin olemaan aikalailla samoilla linjoilla

Kyllä turbolla, ja taitavalla meisselin käytöllä saa hyviäkin tuloksia.  ;D Ei ne tehtaallakaan tee jokaiselle hevosvoimaluokalle ikiomaa moottoria, vaan kyllä ne viritysasteet vaan muuttuu. Koitinikkari vaan usein melko tottumaton, ja työkalut vääriä, kuten itsekin käytin rautasahaa syöttöpumpun rajoitintapin lyhennykseen. Olisi rälläkällä katkennut paljon paremmin. Onko muuten muilla natikassa semmosta ongelmaa, että 3000 rpm:llä sytttyy ilmanputsarin tukkeuman valo palamaan?
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: +200 - 01.02.11 - klo:21:27
Paikallista moottorigurua lainatakseni
"Keskimäärin viritys on onnistunut, jos tehtyjen toimenpiteiden jälkeen tehot ei laske yli 10 prosenttia"

Ja joudun kyllä itsekkin olemaan aikalailla samoilla linjoilla
Esim Nh Tm pumput on pakokaasupäästöjen takia säädetty päin vttua.Pienellä optimoinnilla kulutus pienenee ja tehot nousee 8)
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: koivumaki - 01.02.11 - klo:21:51
Paikallista moottorigurua lainatakseni
"Keskimäärin viritys on onnistunut, jos tehtyjen toimenpiteiden jälkeen tehot ei laske yli 10 prosenttia"

Ja joudun kyllä itsekkin olemaan aikalailla samoilla linjoilla
Esim Nh Tm pumput on pakokaasupäästöjen takia säädetty päin vttua.Pienellä optimoinnilla kulutus pienenee ja tehot nousee 8)

--nimenomaan näin.
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: rainmaker - 02.02.11 - klo:20:48
 Taas täytyy ihmetellä kun mun M610 Deutzi vie lumen aurauksissa n. 15 litraa/tunti. Optimointi lisäsi tehoja, mutta kulutus ei noussut. 6410 Jd menee 10l/h. Sä taidat ajaa tyhjäkäynnin tuntumassa hiljalleen vai millä noin pienellä pääsee? Samat koneethan noissa on kuitenkin.

Oliko herroilla identtinen aurausvarustus?
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: JoHaRa - 02.02.11 - klo:20:56
Taas täytyy ihmetellä kun mun M610 Deutzi vie lumen aurauksissa n. 15 litraa/tunti. Optimointi lisäsi tehoja, mutta kulutus ei noussut. 6410 Jd menee 10l/h. Sä taidat ajaa tyhjäkäynnin tuntumassa hiljalleen vai millä noin pienellä pääsee? Samat koneethan noissa on kuitenkin.

Oliko herroilla identtinen aurausvarustus?

Ei kun kuuluu mitata vähän väärin ja sitten elvistellä asialla täällä  :D Tai sitten luottaa niihin koneiden omiin mittareihin jotka laskevat tunteja mikä mitenkin  :D Nuo kulutuserot selviävät vasta jossain penkissä, ei tilatasolla pysty luomaan samoja olosuhteita eri koneille.
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: Peltola - 02.02.11 - klo:23:09
Mä tein tuolle turbotetulle 845:selle saman homman syksyllä, kiertelin syöttöjä pienemmälle.  ;D
Meillä ollut pari vuotta, joku aiempi omistaja sen on ahtanut. Koneen muu siisteys ratkaisi hankinnan, turbo ei ollut mikään kriteeri, se nyt sattu siellä olemaan.
Mutta.. koko ajan ollut vähän semmoinen tuntuma että vie ainetta SAMAAN TYÖSAAVUTUKSEEN huomattavasti paljon enemmän kuin toisena oleva vakiokone, mitään mitattuja lukemia ei kylläkään ole kun ei pumpulla mittaria enkä viitsi kannujen kanssa mitata. Jopa isäkin kiinnitti keväällä asiaan huomiota.
Ei kiinnosta pätkän vertaa maksaa ilosta ettei viljakärryn kanssa tarvitse muutamaa kertaa vuodessa vaihtaa mäkeen pienemmälle, siis vetihän se kyllä tosi makeesti, kun muuten kaikki työt nykyisillä koneilla luonaa yhtälaisesti.



Mulla oli joskus pirteä tuommoinen, mutta rupes tuntuun loota ja jarrut hieman epäilyttävältä, niin vaihdoin kuutoseen. Hyvä oli kone, mutta liian rakoissa hommissa. Niin ja liian tiukka syyläri, vaikea puhdistaa. Puhtaana kohtuu hyvä jäähdytys.
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: casseus - 02.02.11 - klo:23:29
Mä tein tuolle turbotetulle 845:selle saman homman syksyllä, kiertelin syöttöjä pienemmälle.  ;D
Meillä ollut pari vuotta, joku aiempi omistaja sen on ahtanut. Koneen muu siisteys ratkaisi hankinnan, turbo ei ollut mikään kriteeri, se nyt sattu siellä olemaan.

Ostitako casen kokkolasta ?
Otsikko: Vs: Traktorin alivirittäminen
Kirjoitti: bouli - 03.02.11 - klo:09:18
Mä tein tuolle turbotetulle 845:selle saman homman syksyllä, kiertelin syöttöjä pienemmälle.  ;D
Meillä ollut pari vuotta, joku aiempi omistaja sen on ahtanut. Koneen muu siisteys ratkaisi hankinnan, turbo ei ollut mikään kriteeri, se nyt sattu siellä olemaan.

Ostitako casen kokkolasta ?

Ei ole kokkolasta.

Itseasiassa tuon kanssa tuli heti oston jälkeen "sormille".
Kampiakselin etupään stefa vuoti ja ajoin sitten koneen paikalliselle jo eläkkeellä olevalle pitkän linjan natikka huoltomiehelle stefan vaihtoon..
Nokkasiiva ja stefa kun oli irti alkoi kaveri päätään raapien kurkkimaan taskulampun kanssa jakopään koteloon ja antoi tuomiona että jakopää avattava, öljypumpun ratas heiluu niinkuin olisi irrallaan...
Ei siinä sitten mitään, kuntoonhan se on laitettava.
Öljypummpu rattaineen meni uusiksi ja sitten selvisi vähän muutakin.  Tuo moottori kun ahdetaan pitäisi kampiakselin siiva vaihtaa värinän vaimennuselementillä varustettuun..
Tuota siivaa ei ole jälkiasennus turbotettuihin juurikaan vaihdettu, ennenkuin sitten kun on alkanut tulla tuonkaltaisia ongelmia..
Osin kaiketi siksi että uusi siiva on aivan törkeän kallis, melkein turbosarjan hintainen >:(  ja osin siksi että asiaa ei ole tiedetty/tiedostettu.
Hetken kyllä mietin että heitetäänkö koko mutka hallin nurkkaan vai mitä tehdään. Purkamosta hankittu kuutoskoneen siiva, mikä sekin oli kyllä suhteettoman kallis  >:(, kuitenkin sitten asennettiin ja ahdin sai pysyä paikallaan.
Oikeastaan onni onnettomuusessa että huomattiin noin se, eikä siinä vaiheessa kun koneesta kuuluu kolinaa ja kun kaupanteosta ei ollut kulunut pitkää aikaa osallistui myyjäliike kustannuksiin.