Agronet

Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: Wejjo - 08.03.10 - klo:16:15

Otsikko: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Wejjo - 08.03.10 - klo:16:15
Viimeisin episodi osoitti sen, että pitkäjänteinen brändin rakentaminen kotimaisuuden varaan vielä toistaiseksi vaikuttaa. Arlahan yritti ratsastaa samalla teemalla moneen otteeseen "Suomalainen lehmä on viisas" ja "Suomalaista Talenttia" jne., jo silloin ajattelin jotta tuon täytyy lähinnä ärsyttää sellaisia kuluttajia joille kotimaisuus on tärkeä osa valintakriteeriä.

Siis en minä todellakaan ole tässä kyseenalaistamassa Arlan suomalaisia tuottajia, yhtälailla kotimaista maitoa tuottavat ja olettaisin kotimaisuuden olevan heillekin kuitenkin tärkeä arvo. Mutta Arlan imagoon ei kotimaisuutta noin vaan pystytä lyhyellä markkinoinnilla liittämään, ja nyt tämä ruotsinmaidon tuonti veti siltä lopullisesti maton alta. Ikäväähän se on, että siinä saman pesuveden mukana menee myös kotimaisten Arlan tuottajien imago, voin kuvitella kuinka ärsyttävää on huomata julkisuudessa joutuneensa "ruotsinmaidon" tuottajaksi.

Sitä en vaan vieläkään ymmärrä, kuinka Arlan suomalaiset tuottajat tuntuvat väheksyvän tämän kotimaisuuden erävoiton merkitystä, ja ainakin osa täällä kirjoittavista tuntuu oikein ilkkuvan ja odottavan sitä, että kotimaisuus jotenkin menettäisi merkityksensä? Kuitenkin suomalaiselle tuottajalle luulisi olevan tärkeää kaikki seikat, jotka saavat kuluttajat valitsemaan kotimaisen tuotteen tuontitavaran sijaan. Vaikka nyt tietysti tuntuu siltä, että tällä kertaa kotimaisuusteema meni Valion eduksi, niin ihan yhtälailla Arlan maitoa ostavissa on niitä jotka kotimaisuutta arvostavat, ja mielestäni Arlan suomalaisten tuottajien pitää tehdä kaikkensa ettei ruotsinmaidon "halpamaito" imago tartu myös kotimaisiin tuotteisiin.

Tietysti saattaa olla, että Arlan strategiaan ei tämä erottelu tule pitkällä aikavälillä sopimaan, yhtälailla siellä hallinnossa on "kateellisia" kuin kotimaisissa tuottajapohjaisissa yrityksissäkin, joille yhden tuottajaryhmän saama korkeampi hinta ja ehkä imagoetu ei sovi.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: rt - 08.03.10 - klo:16:30
Ikäväähän se on, että siinä saman pesuveden mukana menee myös kotimaisten Arlan tuottajien imago, voin kuvitella kuinka ärsyttävää on huomata julkisuudessa joutuneensa "ruotsinmaidon" tuottajaksi.
Eihän siinä mitään ikävää ole ;D
Tosiasia on kuitenkin se, että tanskalaiset vetävät välistä joka ikisestä arla-ingmanin tuottajan litrasta ja vielä siltä osin Valion litroistakin, minkä kilpailuvirasto on määrännyt lahjoitettavaksi "pienelle" arlalle.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: AgriAllah - 08.03.10 - klo:16:36
Eipä oo paljon lisättävää Wejjon tekstiin. Pidetään edes Valio kotimaisena kun muut on myyty monikansallisille firmoille esim. Valtra, Kemira. Epäilen että Arlan kohdalla tulee kyyti olemaan kylmää kun Tanskan vienti vetoinen maatalous tulee kakostelemaan.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: risa - 08.03.10 - klo:20:26
Ruotsalaispoliitikot tulivat vielä avuksi, kun alkoivat arvostella Vanhasen maito-ostoksia ja kommentteja. Vaikkei Vanhasesta kaikki niin tykkäiskään, niin ei sitä sentään meitin pääministeriä saa naapurit tulla neuvomaan, nih.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: emo-heikki - 08.03.10 - klo:22:46
Ruotsalaispoliitikot tulivat vielä avuksi, kun alkoivat arvostella Vanhasen maito-ostoksia ja kommentteja. Vaikkei Vanhasesta kaikki niin tykkäiskään, niin ei sitä sentään meitin pääministeriä saa naapurit tulla neuvomaan, nih.

Hienoa, nyt sitten tukea Vanhaselle ...
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Make - 09.03.10 - klo:10:09
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: JOKIAHO - 09.03.10 - klo:10:26
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?

----------------------------
Varmasti Ingmannin arvostus laski Arlan myötä.Ei voida puhua enää kotimaisesta toimijasta ja voisiko sanoa onneksi Arla näytti tarkoitus peränsä näinkin pian.Ei voi kun toivoa Arlaingmanin tuottajat äänestävät jaloin tuontimaitoa vastaan.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: kylmis - 09.03.10 - klo:10:53
Tossa haastateltiin juuri Maito-Pirkasta jotain tyyppiä radiossa. Valio sanoo irti 10-15hlöä Tampereelta. Haastateltava sanoi, että ihmisten pitäisi täällä Pirkanmaalla juoda tätä Valiolaista maitoa ja tukea tätä oman maakunnan tuotantoa. On ikäänkuin lähimaitoa jne. No joo. Olihan meillä täällä se Aito-Maito, mutta ei sillä ollut mitään merkitystä, että omasta maakunnasta, omasta meijeristä tuli maito. Kaupat käytti Tampereella kilpailutilanteen hyväkseen, eikä niitä kiinnostanut alkaa brändätä oman maakunnan meijeriä.

Vaikka tässä on ns. entinen maidontuottaja, niin ei minulla ole sen kummemmin sympatioita suuntaan eikä toiseen. Arlaa tulee ostettua kaupasta jos hinta edullisempi. Ja samoin näyttää tekevän talon vanha väkikin.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: milkboi - 09.03.10 - klo:11:40
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?
inkmannilla on hieno brändäys maidontuojana,sen varjosta on aika vaikea huudella kotimaisuudella.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 09.03.10 - klo:19:35
Näin maidontuotannon ulkopuolella toimivana olen jo useamman vuoden ihaillut Valio markkinointia ja brändäystä, kun sitä vertaa muihin suomalaisiin elintarvikealan toimijoihin. Tällä saralla Valio on nähdäkseni ylivoimainen ja tutkitustihan Valio brändinä on esimerkiksi nuorison keskuudessa yksi arvostetuimmista kulutusbrändesitä. Valioon liitetään mielikuvissa kotimaisuuden lisäksi luotettavuus, tuoreus, puhtaus, innovatiivisuus jne. positiivinen tekijä.

Toisinaan olenkin ihmetellyt kun täällä jopa Valion omat maidontuottajat ovat arvostelleet yhtiön markkinointiin käyttämiä satsauksia. Esimerkkinä uusi tuorehko logo ja tuotteiden ulkoinen ilme, jotka sitäpaitsi suunniteltiin Valion markkinointiosaston omana työnä, sai osansa arvostelusta. Sanottiin kuinka taas maidontuottajille kuuluvasta rahasta osa pumpataan turhanpäiväiseen markkinahumpuukiin, josta ei ole saatavissa mitään lisäarvoa. Mutta ehkä nyt on huomattu, mikä arvo pitkäjänteisellä työllä on ollut. Ainakin yksi erävoitto on takana!

Kunpa esimerkiksi Atria osaisi hommansa yhtä hyvin. Lihasektorilla markkinoinnin ja mielikuvien luonnin osaa ehkä parhaiten Snellman.
Otsikko: Vs: lainaus "erään maidontuottajan blogista"
Kirjoitti: Tronic - 09.03.10 - klo:20:02
Meikäläesen tuottaman maejjonhan se puristaapi Kuusamon puolella juustoksi, vaen seki vissiin on ulukolaesta, kun kerta paketin kylessä ei oo sitä uutta, lehemäpaskaa muistuttavvaa lokova.**************************
Ja saateri että lehmänpaskan lokoko sanon minä.Kyllä se ARLAN punatautinen kantturan kuva maitopurkin kyljessä on aivan kommunistin näköinen.ja vielä maidontuottaja ihannoi moista järjestelmää.On olevinaan Kepulainen ja MTK henkinen kaikkea muuta toimillaan osoittaa.Täyttä kommunistista aatetta pullollaan.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Minävaan - 09.03.10 - klo:20:06
Näin maidontuotannon ulkopuolella toimivana olen jo useamman vuoden ihaillut Valio markkinointia ja brändäystä, kun sitä vertaa muihin suomalaisiin elintarvikealan toimijoihin. Tällä saralla Valio on nähdäkseni ylivoimainen ja tutkitustihan Valio brändinä on esimerkiksi nuorison keskuudessa yksi arvostetuimmista kulutusbrändesitä. Valioon liitetään mielikuvissa kotimaisuuden lisäksi luotettavuus, tuoreus, puhtaus, innovatiivisuus jne. positiivinen tekijä.

Toisinaan olenkin ihmetellyt kun täällä jopa Valion omat maidontuottajat ovat arvostelleet yhtiön markkinointiin käyttämiä satsauksia. Esimerkkinä uusi tuorehko logo ja tuotteiden ulkoinen ilme, jotka sitäpaitsi suunniteltiin Valion markkinointiosaston omana työnä, sai osansa arvostelusta. Sanottiin kuinka taas maidontuottajille kuuluvasta rahasta osa pumpataan turhanpäiväiseen markkinahumpuukiin, josta ei ole saatavissa mitään lisäarvoa. Mutta ehkä nyt on huomattu, mikä arvo pitkäjänteisellä työllä on ollut. Ainakin yksi erävoitto on takana!

Kunpa esimerkiksi Atria osaisi hommansa yhtä hyvin. Lihasektorilla markkinoinnin ja mielikuvien luonnin osaa ehkä parhaiten Snellman.


Olen Kaappoon kanssa samaa mieltä Valion markkinoinnissa ja brändäyksestä, Valio lienee vielä yksi Suomen suurimpia mainostajia.
Esim. Fazer on hyvä esimerkki siitä, miten oikein hoidetulla, omaan brändiinsä uskoen saadaan markkinoilta parempaa hintaa kun kilpailijat. Mielestäni tämä nykyinen masiointi Valiolaisten puolelta osoittaa, ettei he itsekkään usko omaan tuotemerkkiinsä. Luki sitten mistä foorumista Valiolaisten kommentteja tällähetkellä, viesti on kokoajan lähes sama, haukutaan kilpailijaa, vääristellään ja vähätellään muiden tekemisiä.
Näin kuluttajana on todettava, että Valion arvostus on viimepäivinä laskenut monta prosenttia, enkä usko että olen ainoa. Sama negatiivinen viesti kuva on monen muunkin kuluttajan tunnelma tällähetkellä.

Pitäisi aina muistaa miettiä kaksi kertaa, miten imago viestintää tehdään. Tässä "maitosodan" tuoksinassa on kuitenkin unohdettu, että kuluttajat ne ostopäätökset ja sitä kautta rahat sinne maidontuottajan pyötään tuovat. Itse ainakin vieraan palkollisena olen oppinut, että joskus on hyvä pysähtyä ja miettiä kuka palkkani maksaa. 

Olen työhistoriani kautta päässyt (tai joutunut) palkkaamaan paljon työntekijöitä ja sitä kautta työhaastatellut satoja henkilöitä. Yksi selvä sääntö minulle on muodostunut, hakija joka käyttää haastattelussa energiansa vanhan työnantajan haukkumiseen tai kilpailijan mustamaalaamiseen, putoaa palkattavien listalta välittömästi.. Jokainen voi miettiä miksi ? ;)

Olisiko Valionkin aika keskittyä miettimään, miksi emme ole yhtä tehokkaita kun kilpailija, tekosyitä on maailma täynnä, pitää pistää vaan oikeat henkilöt miettimään syytä. Näin toimitaan muualla, myös Valion kilpailijoilla.

Itse osan Suomalaista, en missäänmäärin hyökkää Suomalaista alkutuotantoa vastaan, mutta tunnen meijerialaan erittäin hyvin ja tiedän tasantarkkaan että tehostamista löytyy sieltä kaupan ja tuottajan väliltä ja paljon. Ensimmäisenä voisi aloittaa päätöksentekokoneistosta ;)

Kysyn vielä kaikilta yhden kysymyksen. Miksi Maito on tällähetkellä Satakunnassa maan halvinta, vaikka siellä markkinoista "sotaa" käyvät vain Satamaito ja Valio, toistaiseksi en ole nähnyt täällä kaupoissa näiden veijareiden hintatasoa halvempaa Arlaa kaupoissa..

Tiedoksi, Porissa Satamaidon ja Valio maito maksaa Prismassa 0,69 €/l
Valionhan piti hinnotella kokopuolella Suomea yhtenäisesti ? Vai olinko väärässä ?

Tuokohan Satamaitokin ruottalaista maitoa Suomeen ? ;)
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 09.03.10 - klo:20:29
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?

Vastaus:  ON

Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: bobbari - 09.03.10 - klo:20:29
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?

----------------------------
Varmasti Ingmannin arvostus laski Arlan myötä.Ei voida puhua enää kotimaisesta toimijasta ja voisiko sanoa onneksi Arla näytti tarkoitus peränsä näinkin pian.Ei voi kun toivoa Arlaingmanin tuottajat äänestävät jaloin tuontimaitoa vastaan.
          Ainakin viime viikolla paikallisessa Varsinais-Suomalaisessa S-marketissa oli Arlan maito 76c litra, mutta valion maito oli 64c litra!        Onko valion arvostus laskenut hintasodan myötä?
     Eikö markkinajohtajan brändi olekaan niin kova kuin ollaan kuviteltu????? :'( :'( :'( :'
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: milkboi - 09.03.10 - klo:21:14
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?
.

----------------------------
Varmasti Ingmannin arvostus laski Arlan myötä.Ei voida puhua enää kotimaisesta toimijasta ja voisiko sanoa onneksi Arla näytti tarkoitus peränsä näinkin pian.Ei voi kun toivoa Arlaingmanin tuottajat äänestävät jaloin tuontimaitoa vastaan.
          Ainakin viime viikolla paikallisessa Varsinais-Suomalaisessa S-marketissa oli Arlan maito 76c litra, mutta valion maito oli 64c litra!        Onko valion arvostus laskenut hintasodan myötä?
     Eikö markkinajohtajan brändi olekaan niin kova kuin ollaan kuviteltu????? :'( :'( :'( :'
vuokatin ässässä arlainkun jukurtit 1.33 ,valion1.99
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Make - 09.03.10 - klo:22:06
Salon S-market Plazsassa oli 4.3. Valio 0,90 € Inkku 0,86€. Pääosin näytti Valiolaista olevan ostoskärryissä. Sittarissa oli Valio 0,89€
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Heino Leino - 09.03.10 - klo:22:17
pulukkituote se valijolaenen siis... ;D
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: ravenlord - 10.03.10 - klo:11:54
Eipä oo paljon lisättävää Wejjon tekstiin. Pidetään edes Valio kotimaisena kun muut on myyty monikansallisille firmoille esim. Valtra, Kemira. Epäilen että Arlan kohdalla tulee kyyti olemaan kylmää kun Tanskan vienti vetoinen maatalous tulee kakostelemaan.

Ei paluuta kekkosen aikaan. Nyt on eri ajat. Valio pitäisi fuusioida arlaan. Valion kokoinen yritys on nykymaailmassa väliinputoaja, liian suuri sisämarkkinoille, toisaalta kärpäsen kusi vientimarkkioilla.Elikkä; Suomessa kuitenkin on olemassa pieniä osuuskuntia, joiden rahkeet riitävät vain sisämarkkinoilla operoimiseen, ja valmiudet lisäämään kapasiteettiä kun Valio tulee fuusioitumaan Arlaan. Markkinoille kuitenkin jää kysyntää suomalaisillekkin elintarvikkeille, vaikka tuontielintarvikkeet tulee olemaan vallitseva trendi. 

Eli tulevaa Valion fuusiota Arlaan odotellessa. Yhteispohjoismainen meijeri olisikin jo riittävän suuri yksikkö pärjätäkseen maailmalla. Mutta älkää kuitenkaan ilmatteksi lahjoittako, kuten lannoite teollisuuden kanssa kävi..

Mitä isompia yrityksiä on vielä suomessa? P-K yrityksiä kyllä on, mutta onko esim. Ruukki suomalaisessa omistuksessa? 
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Minävaan - 10.03.10 - klo:19:46
Edelliseen viestiini liittyen,

Nyt tämä HOK:n ja Vanhasen sammakkoviestinnän vuoksi alkanut mediapeli on saanut melkoiset mittassuhteet, pelkään pahoin että lehdistö tulee seuraamaan kenen maitoa HOK:sta ostetaan kuukauden päästä, myydäänkö enemmän Arla-Ingmannia vai Valioa.

Entäs jos käykin niin että Arla-Ingman on vaikkapa 70 % ja Valio 30 % ??
Päätökset tekee kuitenkin kuluttajat ja tässä tapauksessa pääkaupungiseudun kuluttajat, jotka eivät koskaan ole olleet laajalla rintamalla MTK:n tai Keskustan sanansaattajia...

Pelkäämpä että tässä häviäjä on taas Suomalainen maidontuottaja... Silloin taas etsitään "syyllistä" ja se tuskin löytyy HOK:in henkilöistä !
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: ezo6 - 10.03.10 - klo:20:01
No eikö 30% oo ihan hyvä luku ;) Pitäähän asiakkaan saada päättää juoko pepsiä vai cokista :P
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: jeep - 10.03.10 - klo:20:02
Suurin osa pääkaupungin asukeista on nykyään maalta muuttaneita perheitä tai sinkkuja ja kuitenkaan he eivät ole keskustan sanansaattajia, miksi näin on ?

Voisiko olla niin että "omat koirat purivat" ?
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Minävaan - 10.03.10 - klo:20:12
No katsotaan miten käy, joku lehti joka tapauksessa sen jossain vaiheessa uutisoi.
Ja jos ei lehti niin "voittaja" virma ;)

Kun olen lukenut tätä uutisointia niin netistä kun lehdistä, niin ei tarvitse olla nobelisti, kun huomaa että joku taho tämän mediakohun masinoi liikkeelle.. Sille taholle tai henkilöille joka kuvitteli huijaavansa kuluttajaa näin huonolla masinoinnilla, tekisi mieli sanoa "pojat pojat (tai tytöt) EI NÄIN"  :(
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: rt - 10.03.10 - klo:20:13
Entäs jos käykin niin että Arla-Ingman on vaikkapa 70 % ja Valio 30 % ??
Päätökset tekee kuitenkin kuluttajat
Kuluttajien päätökseen vaikuttaa myös se miten hok-elanto hinnoittelee tuotteet.
Epäilen vahvasti että koska herrat joutuivat perääntymään omasta päätöksestään, niin laittavat Valion maidolle ainakin 5 senttiä "brandilisää", että pääsevät sitten pätemään heidän olleen oikeassa kun kuluttajat ostavat arlaa tai arla-inkkua.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Minävaan - 10.03.10 - klo:20:15
Suurin osa pääkaupungin asukeista on nykyään maalta muuttaneita perheitä tai sinkkuja ja kuitenkaan he eivät ole keskustan sanansaattajia, miksi näin on ?

Voisiko olla niin että "omat koirat purivat" ?

Pääkaupunkiseudulla kuitenkin ostetaan 25-30 % koko maitojalosteista Suomessa.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Minävaan - 10.03.10 - klo:20:20
Entäs jos käykin niin että Arla-Ingman on vaikkapa 70 % ja Valio 30 % ??
Päätökset tekee kuitenkin kuluttajat
Kuluttajien päätökseen vaikuttaa myös se miten hok-elanto hinnoittelee tuotteet.
Epäilen vahvasti että koska herrat joutuivat perääntymään omasta päätöksestään, niin laittavat Valion maidolle ainakin 5 senttiä "brandilisää", että pääsevät sitten pätemään heidän olleen oikeassa kun kuluttajat ostavat arlaa tai arla-inkkua.

Varmaan juuri näin, mutta kumpi firma silloin ottaa imago voiton ? Kyllä se on Arla-Ingman siinä tapauksessa.
Ja silloin pitäisi viimeistään ymmärtää että merkittävä osa kuluttajista valitsee tuotteen myös hinnan mukaan, auttaako silloin kilpailijan haukkuminen ? Epäilempä
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: emo-heikki - 10.03.10 - klo:20:27
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?

Ei ehkälaskenut vaan pikemminkin häipynyt, Igmannista on tuillut yksi Arlan brändeistä tai tuotemerkeistä, eli Ingmannin maito mielletään kuluttajan toimesta Arlan maidoksi.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: jeep - 10.03.10 - klo:20:30
Suurin osa pääkaupungin asukeista on nykyään maalta muuttaneita perheitä tai sinkkuja ja kuitenkaan he eivät ole keskustan sanansaattajia, miksi näin on ?

Voisiko olla niin että "omat koirat purivat" ?

Pääkaupunkiseudulla kuitenkin ostetaan 25-30 % koko maitojalosteista Suomessa.
Kyllä kyllä.

"Nykyään on mahdollista esitellä tuotteita, jotka ovat nollan arvoisia, olematta huonoja; nollan arvoisia, koska niissä ei ole sisältöä, mutta eivät silti huonoja, koska tekijäin edessä on väikkynyt hyvien esikuvien antama yleinen muoto."

von Goethe

Älykkään yksinkertaista ;)
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Minävaan - 10.03.10 - klo:20:41
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?

Ei ehkälaskenut vaan pikemminkin häipynyt, Igmannista on tuillut yksi Arlan brändeistä tai tuotemerkeistä, eli Ingmannin maito mielletään kuluttajan toimesta Arlan maidoksi.

Oletko varma että mielletään ?

Kaikki keneltä olen kysynyt ( kaupunkilaisilta kuluttajilta ) mieltää Arla-Ingmanin maidon Suomalaiseksi, kiitos viime aikojen masinoinnin.

Huolissani olen siitä että jokatapauksessa Suomalainen tuottaja maksaa viulut. Fakta on että joku kauppa sen ulkomaisen maidon jokatapauksessa markkinoille tuo ja on tuonut jo ajat sitten.

Tässähän Suomalainen tuottaja lyö toista Suomalaista tuottajaa, mutta niihän se on aina ollut :(
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: emo-heikki - 10.03.10 - klo:21:00
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?

Ei ehkälaskenut vaan pikemminkin häipynyt, Igmannista on tuillut yksi Arlan brändeistä tai tuotemerkeistä, eli Ingmannin maito mielletään kuluttajan toimesta Arlan maidoksi.

Oletko varma että mielletään ?

Kaikki keneltä olen kysynyt ( kaupunkilaisilta kuluttajilta ) mieltää Arla-Ingmanin maidon Suomalaiseksi, kiitos viime aikojen masinoinnin.

Huolissani olen siitä että jokatapauksessa Suomalainen tuottaja maksaa viulut. Fakta on että joku kauppa sen ulkomaisen maidon jokatapauksessa markkinoille tuo ja on tuonut jo ajat sitten.

Tässähän Suomalainen tuottaja lyö toista Suomalaista tuottajaa, mutta niihän se on aina ollut :(

Kyllähän tarkoitus on nimenomaan, ajaa Ingamannin purkeissa Arlan logoa sisään Suomen markkinoille ja näin häivyttää Ingmannin maidon alkuperä pitkässä juokussa, ehkä nyt Ingmannin maito on Suomalaista mutta onko myös tulevaisuudessa ????
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Minävaan - 10.03.10 - klo:21:09


Kyllähän tarkoitus on nimenomaan, ajaa Ingamannin purkeissa Arlan logoa sisään Suomen markkinoille ja näin häivyttää Ingmannin maidon alkuperä pitkässä juokussa, ehkä nyt Ingmannin maito on Suomalaista mutta onko myös tulevaisuudessa ????
[/quote]

Etköhän nyt tee kärpäsestä härkästä.

Minun mielestäni jos tila sijaitsee Suomessa, ja myy Maitonsa Suomalaiselle osuuskunnalle, josta pakataan Suomalaisille maitoa. On Suomalaista. Se että tuoteet markkinoi ulkoimainen yritys, ei minulle, kuluttajalle vaikuta. Koska luotan Suomalaiseen kuluttajaan, että He jatkossakin ostavat Suomalaista maitoa.

Mitä te Valiolaiset tällä masinoillilla oikeesti haette ?
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: emo-heikki - 10.03.10 - klo:21:15


Kyllähän tarkoitus on nimenomaan, ajaa Ingamannin purkeissa Arlan logoa sisään Suomen markkinoille ja näin häivyttää Ingmannin maidon alkuperä pitkässä juokussa, ehkä nyt Ingmannin maito on Suomalaista mutta onko myös tulevaisuudessa ????

Etköhän nyt tee kärpäsestä härkästä.

Minun mielestäni jos tila sijaitsee Suomessa, ja myy Maitonsa Suomalaiselle osuuskunnalle, josta pakataan Suomalaisille maitoa. On Suomalaista. Se että tuoteet markkinoi ulkoimainen yritys, ei minulle, kuluttajalle vaikuta. Koska luotan Suomalaiseen kuluttajaan, että He jatkossakin ostavat Suomalaista maitoa.

Mitä te Valiolaiset tällä masinoillilla oikeesti haette ?
[/quote]

Eihän tässä ole kysymys masinoinnista, mutta kyllä sen näkee "sokea reettakin" että Arla ajaa Ingamnnin avulla brändiään sisälle Suomen markkinoille, kun se on Ingmannin purkissa niin se mielletään Arlan maidoksi, joka on Arlan tarkoituskin ja samalla häivytetään maidon todellinen alkuperä pikkuhiljaa vuosien saatossa.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Minävaan - 10.03.10 - klo:21:34

[/quote]

Eihän tässä ole kysymys masinoinnista, mutta kyllä sen näkee "sokea reettakin" että Arla ajaa Ingamnnin avulla brändiään sisälle Suomen markkinoille, kun se on Ingmannin purkissa niin se mielletään Arlan maidoksi, joka on Arlan tarkoituskin ja samalla häivytetään maidon todellinen alkuperä pikkuhiljaa vuosien saatossa.
[/quote]


Kyllä tässä on on kyse masinoinnista ja sen toden totta näkee sokea reettakin, mutta ei tehdä tästäkin eipäs juupas juttua ;)

Pelkääkö Valiolaiset myös että esim. Satamaito alkaa tuomaan Arlalaista maitoa ?
Koska tällähetkellä Valio käy taas kerran hintasotaa Satamaitoa kohtaan Satakunnassa.
Minun ajatusmaailmaani ei mene tämä yhtälö....

Minusta Suomessa juodaan ja halutaan juoda jatkossakin tuoremaitoa enemmän kun UHT ym ym ja tuoremaidon tuominen ulkomailta suuressa mittakaavassa ei ole realistinen vaihtoehto.

Toisaalta Eviran eilen antama lausunto joka perustuu tutkittuu tietoon, kertoo että Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa maidon laatu on ylivertaisen laadukasta verrattuna muuhun maailmaan.

Siitä huolimatta ostan itse ennemmin Suomalaista maitoa ja mahdollisuuksien mukaan muitakin Suomalaisia tuotteita ja palveluja. Koska niin tuen Suomalaista työtä. Tottakai laatu merkitsee myös riippuen tuotteesta.

Mutta sisäistän myös sen realiteetin että KAIKKI kuluttajat eivät toimi tai ajattele kuten minä, monille kuluttajille vaikuttaa ensisijaisesti hinta.
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: emo-heikki - 10.03.10 - klo:23:28
Joo, ei tässä mitään mielipide-eroa tästä synnykkään, mutta selvähän se on, että Arla ajaa ensisijaisesti omien tuottajiensa etua, sekä yhtiön etua pitkällä aikavälillä ....
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: Minävaan - 10.03.10 - klo:23:38
Joo, ei tässä mitään mielipide-eroa tästä synnykkään, mutta selvähän se on, että Arla ajaa ensisijaisesti omien tuottajiensa etua, sekä yhtiön etua pitkällä aikavälillä ....

Olet oikeassa, niinhän kaikkien yritysten pitäisi tehdä. (Tuottaja = Omistaja )
Otsikko: Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Kirjoitti: emo-heikki - 11.03.10 - klo:10:41
Joo, ei tässä mitään mielipide-eroa tästä synnykkään, mutta selvähän se on, että Arla ajaa ensisijaisesti omien tuottajiensa etua, sekä yhtiön etua pitkällä aikavälillä ....

Olet oikeassa, niinhän kaikkien yritysten pitäisi tehdä. (Tuottaja = Omistaja )

Eli Arlan etu on se, että Ingmannin maidon alkuperä hämärtyy kuluttajan silmissä ????