Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ravenlord - 13.01.10 - klo:16:11

Otsikko: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ravenlord - 13.01.10 - klo:16:11
Osas sitte teherä mielenkiintosen tempun..  Vaihdoon kokoojakouruun uuden sylinterin, ja se tekee hieman pidemmän työliikkeen ku härmäläinen. puristin teki normaalisti työliikeen, ja sitte kun lähti tulemaan takaasipäin, tuli noin 30-40cm ja sitte se päätti väntää linjaa kieroon, ja sitte vaihtaa suuntaa. Sitä ny on monella lailla koitettu repiä takaaspäin, mutta ei. Veikkaisin että se ottaa jostaisyystä kiinni sen kelekan oikeanpuoleisesta reunasta, ku se kerran väännättää sen linjan kieroon ja tunkki on vasemmassa laidassa...  Onko vastaavanmoisesta kokemusta? Se kelekka ei ole jumissa mutta se liike jää siihen 30-40 cm matkaan siä äärilaidassa.. Sitäkin on kokeiltu että saksitunkilla painettu kelekka suoraan sinne kouruun ja sitte hydrauliikalla vedetty, mutta ei.... 

Konet on nuota -80 alkupuolen paskervilleri from pellonpaja.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: JoHaRa - 13.01.10 - klo:17:34
Osas sitte teherä mielenkiintosen tempun..  Vaihdoon kokoojakouruun uuden sylinterin, ja se tekee hieman pidemmän työliikkeen ku härmäläinen. puristin teki normaalisti työliikeen, ja sitte kun lähti tulemaan takaasipäin, tuli noin 30-40cm ja sitte se päätti väntää linjaa kieroon, ja sitte vaihtaa suuntaa. Sitä ny on monella lailla koitettu repiä takaaspäin, mutta ei. Veikkaisin että se ottaa jostaisyystä kiinni sen kelekan oikeanpuoleisesta reunasta, ku se kerran väännättää sen linjan kieroon ja tunkki on vasemmassa laidassa...  Onko vastaavanmoisesta kokemusta? Se kelekka ei ole jumissa mutta se liike jää siihen 30-40 cm matkaan siä äärilaidassa.. Sitäkin on kokeiltu että saksitunkilla painettu kelekka suoraan sinne kouruun ja sitte hydrauliikalla vedetty, mutta ei.... 

Konet on nuota -80 alkupuolen paskervilleri from pellonpaja.

Jos se "vähän pidempi" työliike on vaikka rikkonut jotain siellä työliikkeen ääripäässä. Vääntänyt vaikka takapään kiinikkeen vinoon, tai tehnyt saman männälle-> voisi selittää vinoutuneen käytöksen. Tosin luultavasti tarkistit nämä asiat ensimmäiseksi eikä niistä löytynyt syytä..
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: koivumaki - 13.01.10 - klo:17:35
Ei kai sylinterin varsi menny väärään.Lienet moisen tarkistanut.Aattelin vaan kun mainitsit sylkyn olevan alkuperäistä pitemmän.

Niin joku kommentoittikin jo samaa asiaa...
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Saaren paroni - 13.01.10 - klo:17:44
no jos ois vektori niinku meillä nii ei tarvis ku kettinkiä liitellä...  ::)
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ravenlord - 13.01.10 - klo:19:14
Osas sitte teherä mielenkiintosen tempun..  Vaihdoon kokoojakouruun uuden sylinterin, ja se tekee hieman pidemmän työliikkeen ku härmäläinen. puristin teki normaalisti työliikeen, ja sitte kun lähti tulemaan takaasipäin, tuli noin 30-40cm ja sitte se päätti väntää linjaa kieroon, ja sitte vaihtaa suuntaa. Sitä ny on monella lailla koitettu repiä takaaspäin, mutta ei. Veikkaisin että se ottaa jostaisyystä kiinni sen kelekan oikeanpuoleisesta reunasta, ku se kerran väännättää sen linjan kieroon ja tunkki on vasemmassa laidassa...  Onko vastaavanmoisesta kokemusta? Se kelekka ei ole jumissa mutta se liike jää siihen 30-40 cm matkaan siä äärilaidassa.. Sitäkin on kokeiltu että saksitunkilla painettu kelekka suoraan sinne kouruun ja sitte hydrauliikalla vedetty, mutta ei.... 

Konet on nuota -80 alkupuolen paskervilleri from pellonpaja.

Jos se "vähän pidempi" työliike on vaikka rikkonut jotain siellä työliikkeen ääripäässä. Vääntänyt vaikka takapään kiinikkeen vinoon, tai tehnyt saman männälle-> voisi selittää vinoutuneen käytöksen. Tosin luultavasti tarkistit nämä asiat ensimmäiseksi eikä niistä löytynyt syytä..

ei ole takakiinnikettä, kelekka liikkuu siä kanavassaan, ei ole mitää ohjureita tai stoppareita. Tuo on sillä rajapaine ohjauksella, että jos painen nousee rajan yli, se vaihtaa öljyn virtaussuunna putkistossa. Ja ainut kiinnityskorvake on siinä kelekan etupäässä, ja tunkki liikkuu oikein, kun sen ottaa irti. Ja se kelekka on irti muusta raappalinjasta, ja koitin vetää sitä taljoilla sisälle, ja poikittain se koittaa itteensä kääntää siinä samassa kohdassa, ja jokalajihin koitin rautakangella väänenllä ja kammeta että josvaikka sattuis tuleen sisälle asti... Tarttee huomenna koittaa saada se prässiosa pois ulkokautta sieltä putkestaan. Pistää hirrenpätkä tunkin ja prässin väliin ja lykätä silläkonstilla se kelekka ulos. Näkis sen kelekan ja kanavan oikeanpuolen seinämän että misäkunnossa se on..  että mikä sielä kiilaa.. 

Mut, saas nähärä kuinka kauan tuommonen tavallinen hydrauliikkasylinteri kestää tua sontakoneessa, ku pitää kirkkaat sisällä, niin ei se varsi miksikää mene...  Kai se saman kestää ku 400 € kalliimpi härmäläänen..   Meinaan ku varsi ei ole kaksoiskromattu. Kuoret nuosta mätänee, viimeisimpään tuli halkeama päätymutterin kohtaan, ja sitä edellinen poksahti saumasta. 
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 13.01.10 - klo:19:32
Eihän raappalinja ota jonnekin kiinni? Puristimen vastakkaisessa päässä vika?
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Timon - 13.01.10 - klo:19:33
Kuinka paljon pitemmän?Jos sylinteri työnsi männän prässin "putkesta" ulos ja takaisintullessa tarttuu reunaan kiinni...
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ravenlord - 13.01.10 - klo:19:48
Kuinka paljon pitemmän?Jos sylinteri työnsi männän prässin "putkesta" ulos ja takaisintullessa tarttuu reunaan kiinni...


Alle 10cm pidempi. Mutta ei se sinne iha perälle jä kiinni, se prässi tulee hetkenmatkaa takasippäi, 30-40cm ääripäästä, ja sitte se prässi hairaa kiinni jonnekkin. Tarttee ny kattoo mitä huomenna sitte tapahtuu..  hm...  tarttee muutens tehä viä niinkin eka että lykkää sen prässin ulos ääriasentoon, sitte kiilaa sen vasempaan laitaan, ja sitte vetää sisälleppäin, jos vaikka sitte tapahtuisi jotain..
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Timon - 13.01.10 - klo:20:03
Mulla kului taannoin samasta koneesta prässin "putken" pohja sieltä vasemmasta reunasta puhki.Männän reuna "putosi" sinne uraan ja stoppasi kuin seinään.Mulla se ei vain työntänyt mäntää ulos.Siihen sitten hitsattiin jotain levitestä,niin alkoi pelittään.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Ojala - 13.01.10 - klo:20:42
Pohja puhki  :P

Sama vika Rahikaisella, korjaukseksi suosittelen TNT 20kg "tehostelatausta" männän luukkua vasten  ::)

SYTYTÄN ,PALAA !
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Tuumaaja - 13.01.10 - klo:22:17
Koitappas jos mahdollista laittaa hallitunkki nostamaan mäntää sieltä läpän lähistöltä.

Toivottavasti ei ole pohjapelti pahasti noussut kuprulle.

Samalla kun otat männän lattialle kannattaa varmaanki samalla korjata se pakkoavausmekanismi, menee sitten taas hetken vähän vellimpikin tavara.

 
;)Yhteisiä hetkiä P villerinkanssa jo vuodesta -82 ;)
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Make - 13.01.10 - klo:23:15
Mulla kului taannoin samasta koneesta prässin "putken" pohja sieltä vasemmasta reunasta puhki.Männän reuna "putosi" sinne uraan ja stoppasi kuin seinään.Mulla se ei vain työntänyt mäntää ulos.Siihen sitten hitsattiin jotain levitestä,niin alkoi pelittään.
Mulla on vanhannavetan Lavalissa  >:( Ympärirautainen viimeinen metri puristusputkesta. Ensimmäinen metri on betonipohjalla. Kului yksivuosi joulunpyhinä tuo betoni siihenkuntoon, ettei puristusmäntä noussut sinne rautaosaan. Lantala tyhjennettiin patteriin ja sitten pieni meikä (100 kg)  meni ulkokautta sinne putkeen hitsaamaan suistetta. Parikymmentäastetta oli pakkasta.  ::)  Kerrankin oli kunnon hitsauskaasunpoisto kun ilmastointi imi käryt navettaan.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ravenlord - 13.01.10 - klo:23:34
Koitappas jos mahdollista laittaa hallitunkki nostamaan mäntää sieltä läpän lähistöltä.

Toivottavasti ei ole pohjapelti pahasti noussut kuprulle.

Samalla kun otat männän lattialle kannattaa varmaanki samalla korjata se pakkoavausmekanismi, menee sitten taas hetken vähän vellimpikin tavara.

 
;)Yhteisiä hetkiä P villerinkanssa jo vuodesta -82 ;)

ja se pakkoavaus systeemit puriittihin pois aikoja sitte. Turhia härpäkkeitä. Saa olla lietettä ennenku tekee kiusaa. Ja kerran kuukaudes tarttee tunkiota siirtää talviaikana. Se pohjapellin alkupää irvisti pikkusen mutta se totteli vasaraa. Kun ny va sen männän sais sitte pois tunkion kautta, mutta se seleviää huomenna..
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: gonemies - 13.01.10 - klo:23:51
>>>nii ei tarvis ku kettinkiä liitellä.

Vieläkin koen kylmiä väreitä  kun mietin kettinikivetoista paskakonetta.Ei olluna vektori.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: lavali - 14.01.10 - klo:15:00
Osas sitte teherä mielenkiintosen tempun..  Vaihdoon kokoojakouruun uuden sylinterin, ja se tekee hieman pidemmän työliikkeen ku härmäläinen. puristin teki normaalisti työliikeen, ja sitte kun lähti tulemaan takaasipäin, tuli noin 30-40cm ja sitte se päätti väntää linjaa kieroon, ja sitte vaihtaa suuntaa. Sitä ny on monella lailla koitettu repiä takaaspäin, mutta ei. Veikkaisin että se ottaa jostaisyystä kiinni sen kelekan oikeanpuoleisesta reunasta, ku se kerran väännättää sen linjan kieroon ja tunkki on vasemmassa laidassa...  Onko vastaavanmoisesta kokemusta? Se kelekka ei ole jumissa mutta se liike jää siihen 30-40 cm matkaan siä äärilaidassa.. Sitäkin on kokeiltu että saksitunkilla painettu kelekka suoraan sinne kouruun ja sitte hydrauliikalla vedetty, mutta ei.... 

Konet on nuota -80 alkupuolen paskervilleri from pellonpaja.

Jos se "vähän pidempi" työliike on vaikka rikkonut jotain siellä työliikkeen ääripäässä. Vääntänyt vaikka takapään kiinikkeen vinoon, tai tehnyt saman männälle-> voisi selittää vinoutuneen käytöksen. Tosin luultavasti tarkistit nämä asiat ensimmäiseksi eikä niistä löytynyt syytä..

ei ole takakiinnikettä, kelekka liikkuu siä kanavassaan, ei ole mitää ohjureita tai stoppareita. Tuo on sillä rajapaine ohjauksella, että jos painen nousee rajan yli, se vaihtaa öljyn virtaussuunna putkistossa. Ja ainut kiinnityskorvake on siinä kelekan etupäässä, ja tunkki liikkuu oikein, kun sen ottaa irti. Ja se kelekka on irti muusta raappalinjasta, ja koitin vetää sitä taljoilla sisälle, ja poikittain se koittaa itteensä kääntää siinä samassa kohdassa, ja jokalajihin koitin rautakangella väänenllä ja kammeta että josvaikka sattuis tuleen sisälle asti... Tarttee huomenna koittaa saada se prässiosa pois ulkokautta sieltä putkestaan. Pistää hirrenpätkä tunkin ja prässin väliin ja lykätä silläkonstilla se kelekka ulos. Näkis sen kelekan ja kanavan oikeanpuolen seinämän että misäkunnossa se on..  että mikä sielä kiilaa.. 

Mut, saas nähärä kuinka kauan tuommonen tavallinen hydrauliikkasylinteri kestää tua sontakoneessa, ku pitää kirkkaat sisällä, niin ei se varsi miksikää mene...  Kai se saman kestää ku 400 € kalliimpi härmäläänen..   Meinaan ku varsi ei ole kaksoiskromattu. Kuoret nuosta mätänee, viimeisimpään tuli halkeama päätymutterin kohtaan, ja sitä edellinen poksahti saumasta. 

härmän sylinteri kesti 14 vuotta montus ja päälly looris 10 vuotta
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: realisti - 14.01.10 - klo:15:24
justiin tilasin härmäläisen koneen. Pääse tästäkin riemusta nauttimaan ;D
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ENTER - 14.01.10 - klo:15:34
käyttääkö ne männänvarsina sammaa tavaraa mitä laivoissaki

käyttävät
eli pinnote
ei tuu nyt mieleen mikä se oli
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: realisti - 14.01.10 - klo:15:38
käyttääkö ne männänvarsina sammaa tavaraa mitä laivoissaki

käyttävät
eli pinnote
ei tuu nyt mieleen mikä se oli

kromaks
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ravenlord - 14.01.10 - klo:19:39
Osas sitte teherä mielenkiintosen tempun..  Vaihdoon kokoojakouruun uuden sylinterin, ja se tekee hieman pidemmän työliikkeen ku härmäläinen. puristin teki normaalisti työliikeen, ja sitte kun lähti tulemaan takaasipäin, tuli noin 30-40cm ja sitte se päätti väntää linjaa kieroon, ja sitte vaihtaa suuntaa. Sitä ny on monella lailla koitettu repiä takaaspäin, mutta ei. Veikkaisin että se ottaa jostaisyystä kiinni sen kelekan oikeanpuoleisesta reunasta, ku se kerran väännättää sen linjan kieroon ja tunkki on vasemmassa laidassa...  Onko vastaavanmoisesta kokemusta? Se kelekka ei ole jumissa mutta se liike jää siihen 30-40 cm matkaan siä äärilaidassa.. Sitäkin on kokeiltu että saksitunkilla painettu kelekka suoraan sinne kouruun ja sitte hydrauliikalla vedetty, mutta ei.... 

Konet on nuota -80 alkupuolen paskervilleri from pellonpaja.

Jos se "vähän pidempi" työliike on vaikka rikkonut jotain siellä työliikkeen ääripäässä. Vääntänyt vaikka takapään kiinikkeen vinoon, tai tehnyt saman männälle-> voisi selittää vinoutuneen käytöksen. Tosin luultavasti tarkistit nämä asiat ensimmäiseksi eikä niistä löytynyt syytä..

ei ole takakiinnikettä, kelekka liikkuu siä kanavassaan, ei ole mitää ohjureita tai stoppareita. Tuo on sillä rajapaine ohjauksella, että jos painen nousee rajan yli, se vaihtaa öljyn virtaussuunna putkistossa. Ja ainut kiinnityskorvake on siinä kelekan etupäässä, ja tunkki liikkuu oikein, kun sen ottaa irti. Ja se kelekka on irti muusta raappalinjasta, ja koitin vetää sitä taljoilla sisälle, ja poikittain se koittaa itteensä kääntää siinä samassa kohdassa, ja jokalajihin koitin rautakangella väänenllä ja kammeta että josvaikka sattuis tuleen sisälle asti... Tarttee huomenna koittaa saada se prässiosa pois ulkokautta sieltä putkestaan. Pistää hirrenpätkä tunkin ja prässin väliin ja lykätä silläkonstilla se kelekka ulos. Näkis sen kelekan ja kanavan oikeanpuolen seinämän että misäkunnossa se on..  että mikä sielä kiilaa.. 

Mut, saas nähärä kuinka kauan tuommonen tavallinen hydrauliikkasylinteri kestää tua sontakoneessa, ku pitää kirkkaat sisällä, niin ei se varsi miksikää mene...  Kai se saman kestää ku 400 € kalliimpi härmäläänen..   Meinaan ku varsi ei ole kaksoiskromattu. Kuoret nuosta mätänee, viimeisimpään tuli halkeama päätymutterin kohtaan, ja sitä edellinen poksahti saumasta. 

härmän sylinteri kesti 14 vuotta montus ja päälly looris 10 vuotta

Paljonkohan siä kannattas pitää suunnanvaihdon rajapaineena? Simmonen epäilys vuan että paine olisi säädetty liian korkealle. Ja sitte, kumpaako säätöruuvia, ja kumpaanko suuntaan, jos meinaa esimerkiksi sitä hakuliikeestä työliikkeeksi vaihdon painerajaa muuttaa? Kun painaa sitä vasemman puoleista nappia niin sitte vaihtuu hakuliike työliikkeeksi. Vissii sen puolen säätöruuvia, mutta kumpaanko suuntaan?

250 kiloon asti näyttävä painemittari löytyy, ja sitte kun hajen tarvittavat nippelit sen saa sinne liitostenväliin ja saa site mitattua paineen..  Vai onko niin että paine alas, ja niinkauan nostaa painetta että raapat liikkuu oikein?

Ja siihen kuoren kestämiseen tietenki vaikuttaa se pinnotus, saas nähärä kuinka kauan työkonemaali pysyy siinä kuoressa.

Nii, prässi lähti ulkokautta pihalle, se sisähylsy oli pikkusen ratkennu, ja hairas siihen kelekkaan kiini. Kelkka kunnostettu tänään ja pikkusen muutettu systeemiä että ei pitäisi enää hairoo kiinni, ja huomenna korjata se rautaputki ja sitte sovitella sitä kelekkaa sisälle, ja kattoo kuinka seppää kehutaan... 

Sontakoneremonttiblogi jatkuu huomenna, pyynnöistä huolimatta  ;D

Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: KJL - 14.01.10 - klo:19:50
justiin tilasin härmäläisen koneen. Pääse tästäkin riemusta nauttimaan ;D

Ei ne somerolaasekkaa sen paremmin aikanaan kestäny. Viimesen työntönsä meidänkin vanhan navetan kones on jo lykänny. No oikeestaan meidän konees ei oo muuta vikaa kuin kuilus oleva putki pitäs 28 vuoden käytön jälkeen vaihtaa. No remontti on hamas tulevaisuudes kuten myös vasikkaosaston saneeraus ja samas yhteydes vanha vuodelta 2002 (tai 2003) oleva hiehopihatto muutetaan lietteelle. Joskos jo ens kesänä viittis nakertaa. Kuivalannan aika kuitenkin saa hiehopihatonkin osalta jäädä menneisyyteen. Ainiin... putkiremonttiakin täytynee vanhalla navetalla jonkin verran tehdä - jostain kumman syystä.

Niinjoo Ravenlord! Kannattasko se suunnanvaihtoventtiili vaihtaa sellaseen, jossa paine säädetään yhdellä nupilla? Meillä oli alkuperänen kans kahdella ruuvilla säädettävä. Etuna tietenkin se, että sai tarvittaes eri paineen eri suuntaan, mutta moista ominaisuutta harvemmin tarttee. Muistaakseni siinä meni säätö jotenkin ristiin tai sitten muistan väärin. Toki täytyy muistaa tuo "somerolaisen" erikoisuus, että kaikki sylinterit liikkuu aina yhtä aikaa eikä vain se, joka pääsee helpoimmalla. Kerran yks pellepeloton repi tasausventtiilit irti ja sitten menikin kaikki päin honkia.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: lypsyukko - 14.01.10 - klo:19:51
Ittellä pellon raappa -94 alkuperäisillä sylintereillä vielä , "kop, kop "  ::). Siinä ainakin vaan yks painesäätö ja mä oon pitänyt sen "pienellä" taitaa olla jotain 80-100 kiloo nykyään  8).
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ravenlord - 14.01.10 - klo:20:10
justiin tilasin härmäläisen koneen. Pääse tästäkin riemusta nauttimaan ;D

Ei ne somerolaasekkaa sen paremmin aikanaan kestäny. Viimesen työntönsä meidänkin vanhan navetan kones on jo lykänny. No oikeestaan meidän konees ei oo muuta vikaa kuin kuilus oleva putki pitäs 28 vuoden käytön jälkeen vaihtaa. No remontti on hamas tulevaisuudes kuten myös vasikkaosaston saneeraus ja samas yhteydes vanha vuodelta 2002 (tai 2003) oleva hiehopihatto muutetaan lietteelle. Joskos jo ens kesänä viittis nakertaa. Kuivalannan aika kuitenkin saa hiehopihatonkin osalta jäädä menneisyyteen. Ainiin... putkiremonttiakin täytynee vanhalla navetalla jonkin verran tehdä - jostain kumman syystä.

Niinjoo Ravenlord! Kannattasko se suunnanvaihtoventtiili vaihtaa sellaseen, jossa paine säädetään yhdellä nupilla? Meillä oli alkuperänen kans kahdella ruuvilla säädettävä. Etuna tietenkin se, että sai tarvittaes eri paineen eri suuntaan, mutta moista ominaisuutta harvemmin tarttee. Muistaakseni siinä meni säätö jotenkin ristiin tai sitten muistan väärin. Toki täytyy muistaa tuo "somerolaisen" erikoisuus, että kaikki sylinterit liikkuu aina yhtä aikaa eikä vain se, joka pääsee helpoimmalla. Kerran yks pellepeloton repi tasausventtiilit irti ja sitten menikin kaikki päin honkia.

Onko tää somerolainen systemi semmonen että ne sylkyt pitää "ajastaa", eli ne pitää joinki säätää että kaikki tekee työliikeensä kokonaisuudessaan? Täs yhdellä oli semmonen systeemi, ku vaihto vektorin hydrauliseen. Aikansa sen pakkoventtiilin kanssa taisteltiin, sitten muuttivat sen tämmöseksi helpoin ensin-systeemiksi.

Eikai sitä ehjää suuntaventtiiliä iha tuommosen takia vaihdeta..  Sitte vasta ku se kuluu loppuun. Noo, tarttee sen mittarin kanssa selvittää että mitä  mistäkin tapahtuu...
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: KJL - 14.01.10 - klo:21:06
Kun paineentasausventtiilit on ok, ei erikseen ajastamisia/säätöjä tarvita. Systeemi tekee tasausliikkeen itse, jos jostain syystä (yleensä vuodot/letkurikot syynä) liikkeet on tullu erimittaisiksi. Yleensä tasausliikkeen tarve kielii, että jostain vuotaa, letkuista/sylkkyjen tiivisteistä ulos tai sisäinen vuoto. Kun kaikki on kunnossa eikä vuotoja oo, tää "somerolainen" systeemi on kuitenkin toimiva ja nopea verrattuna "kevein ensin"-järjestelmään. Suunnanvaihto-ongelmat somerolaises kielii yleensä myös öljynvaihtotarpeesta ja saapa sen suuntaventtiilin purettua osiinkin ja puhdistettua... vieläpä kasattuakin niin, että toimii taas.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Ojala - 14.01.10 - klo:21:14
käyttääkö ne männänvarsina sammaa tavaraa mitä laivoissaki

käyttävät
eli pinnote
ei tuu nyt mieleen mikä se oli

Kauheeta jos Härmässä tehtäs laivoja, puistattaa koko ajatus  ::)
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: lavali - 14.01.10 - klo:21:48
verä tervaa päälle ... kestää hyvin paskaa vastaan miltei parhaiten.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Nikujussi - 14.01.10 - klo:22:34
Oikei muistu lukiesa ne kontillaa olot paskevillerin tunkin laijalla, ehtoilla, pyhäaamulla ja mitenlie usiasti juhulapyhinä.
Oli se ilon hetki kun sain lurruuttaa kaks kuutiota sementtiä konnee päälle. Juhulakahavit keitin.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: lavali - 15.01.10 - klo:08:26
Oikei muistu lukiesa ne kontillaa olot paskevillerin tunkin laijalla, ehtoilla, pyhäaamulla ja mitenlie usiasti juhulapyhinä.
Oli se ilon hetki kun sain lurruuttaa kaks kuutiota sementtiä konnee päälle. Juhulakahavit keitin.

mitä uusiokäyttöä keksit kourujen päälle?
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Tuumaaja - 15.01.10 - klo:11:31
Osas sitte teherä mielenkiintosen tempun..  Vaihdoon kokoojakouruun uuden sylinterin, ja se tekee hieman pidemmän työliikkeen ku härmäläinen. puristin teki normaalisti työliikeen, ja sitte kun lähti tulemaan takaasipäin, tuli noin 30-40cm ja sitte se päätti väntää linjaa kieroon, ja sitte vaihtaa suuntaa. Sitä ny on monella lailla koitettu repiä takaaspäin, mutta ei. Veikkaisin että se ottaa jostaisyystä kiinni sen kelekan oikeanpuoleisesta reunasta, ku se kerran väännättää sen linjan kieroon ja tunkki on vasemmassa laidassa...  Onko vastaavanmoisesta kokemusta? Se kelekka ei ole jumissa mutta se liike jää siihen 30-40 cm matkaan siä äärilaidassa.. Sitäkin on kokeiltu että saksitunkilla painettu kelekka suoraan sinne kouruun ja sitte hydrauliikalla vedetty, mutta ei.... 

Konet on nuota -80 alkupuolen paskervilleri from pellonpaja.

Jos se "vähän pidempi" työliike on vaikka rikkonut jotain siellä työliikkeen ääripäässä. Vääntänyt vaikka takapään kiinikkeen vinoon, tai tehnyt saman männälle-> voisi selittää vinoutuneen käytöksen. Tosin luultavasti tarkistit nämä asiat ensimmäiseksi eikä niistä löytynyt syytä..

ei ole takakiinnikettä, kelekka liikkuu siä kanavassaan, ei ole mitää ohjureita tai stoppareita. Tuo on sillä rajapaine ohjauksella, että jos painen nousee rajan yli, se vaihtaa öljyn virtaussuunna putkistossa. Ja ainut kiinnityskorvake on siinä kelekan etupäässä, ja tunkki liikkuu oikein, kun sen ottaa irti. Ja se kelekka on irti muusta raappalinjasta, ja koitin vetää sitä taljoilla sisälle, ja poikittain se koittaa itteensä kääntää siinä samassa kohdassa, ja jokalajihin koitin rautakangella väänenllä ja kammeta että josvaikka sattuis tuleen sisälle asti... Tarttee huomenna koittaa saada se prässiosa pois ulkokautta sieltä putkestaan. Pistää hirrenpätkä tunkin ja prässin väliin ja lykätä silläkonstilla se kelekka ulos. Näkis sen kelekan ja kanavan oikeanpuolen seinämän että misäkunnossa se on..  että mikä sielä kiilaa.. 

Mut, saas nähärä kuinka kauan tuommonen tavallinen hydrauliikkasylinteri kestää tua sontakoneessa, ku pitää kirkkaat sisällä, niin ei se varsi miksikää mene...  Kai se saman kestää ku 400 € kalliimpi härmäläänen..   Meinaan ku varsi ei ole kaksoiskromattu. Kuoret nuosta mätänee, viimeisimpään tuli halkeama päätymutterin kohtaan, ja sitä edellinen poksahti saumasta. 

härmän sylinteri kesti 14 vuotta montus ja päälly looris 10 vuotta

Paljonkohan siä kannattas pitää suunnanvaihdon rajapaineena? Simmonen epäilys vuan että paine olisi säädetty liian korkealle. Ja sitte, kumpaako säätöruuvia, ja kumpaanko suuntaan, jos meinaa esimerkiksi sitä hakuliikeestä työliikkeeksi vaihdon painerajaa muuttaa? Kun painaa sitä vasemman puoleista nappia niin sitte vaihtuu hakuliike työliikkeeksi. Vissii sen puolen säätöruuvia, mutta kumpaanko suuntaan?

250 kiloon asti näyttävä painemittari löytyy, ja sitte kun hajen tarvittavat nippelit sen saa sinne liitostenväliin ja saa site mitattua paineen..  Vai onko niin että paine alas, ja niinkauan nostaa painetta että raapat liikkuu oikein?

Ja siihen kuoren kestämiseen tietenki vaikuttaa se pinnotus, saas nähärä kuinka kauan työkonemaali pysyy siinä kuoressa.

Nii, prässi lähti ulkokautta pihalle, se sisähylsy oli pikkusen ratkennu, ja hairas siihen kelekkaan kiini. Kelkka kunnostettu tänään ja pikkusen muutettu systeemiä että ei pitäisi enää hairoo kiinni, ja huomenna korjata se rautaputki ja sitte sovitella sitä kelekkaa sisälle, ja kattoo kuinka seppää kehutaan... 

Sontakoneremonttiblogi jatkuu huomenna, pyynnöistä huolimatta  ;D



Korvakuulolta minä ainakin olen sen säätänyt, mutten muista kumpiko on kumpi.
Kannattaa mensselinkanssa olla varalla jos tuntuu jottei säätäessä lähde paine alenemaan, niin voi manuaalisti vaihtaa suuntaa.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: AgriAllah - 15.01.10 - klo:12:21
Meidän "Maitofabriikissa" on Pellon 4000 8 tn sylintereillä. Tuli otettua vuosituhannenlopulla tommonen vahvemmilla sylkyillä. Sitä virhettä ei ois pitäny tehdä vaan ottaa suoraan 8000. Jonkun verran on saanut hitsailla.  >:( >:(

Lainaus
Kauheeta jos Härmässä tehtäs laivoja, puistattaa koko ajatus  ::)

Kestäis ne härmäläiset laivat jos ei oo jää vuoria. ;) Sama pätee paskatykkiinkin. Pitäs vaan riittävän usein "taustaa" tunkiot niin pääsis helpomalla. On ollu vähä viime talvina ongelmia kun pamahtaa 20 pakkasta vähillä lumilla ja tunkio saa jääkannen. Ei se härmäläinenkään ole mikään ihmeiden tekijä. Lanta kourun "salaojitukseen" kannattaa kiinnittää myös huomiota. Itsellä on Pellon muoviritilä. Tätäkään virhettä ei olisi pitänyt tehdä. :o Tässähän on pyöreitä sekä "suomumaisia reikiä. Vain pyöreät pysyy auki.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: lypsyukko - 15.01.10 - klo:16:06
Meidän "Maitofabriikissa" on Pellon 4000 8 tn sylintereillä. Tuli otettua vuosituhannenlopulla tommonen vahvemmilla sylkyillä. Sitä virhettä ei ois pitäny tehdä vaan ottaa suoraan 8000. Jonkun verran on saanut hitsailla.  >:( >:(




Samanlainen viritys mulla. Ei ole hitsiä asennuksen jälkeen tarvinnut  ::) Mutta se puristin on vaan liian pienellä reiällä  ??? Siinä paska käy kuin kurkkaamas lunkulla ja tuloo taas takaasi , varsinkin jos on vähän pahanaasta  ???  Ja läpän pakkoohjaus on joskus ollu mutta ei oo enää  ;)
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: lavali - 15.01.10 - klo:18:36
Meidän "Maitofabriikissa" on Pellon 4000 8 tn sylintereillä. Tuli otettua vuosituhannenlopulla tommonen vahvemmilla sylkyillä. Sitä virhettä ei ois pitäny tehdä vaan ottaa suoraan 8000. Jonkun verran on saanut hitsailla.  >:( >:(




Samanlainen viritys mulla. Ei ole hitsiä asennuksen jälkeen tarvinnut  ::) Mutta se puristin on vaan liian pienellä reiällä  ??? Siinä paska käy kuin kurkkaamas lunkulla ja tuloo taas takaasi , varsinkin jos on vähän pahanaasta  ???  Ja läpän pakkoohjaus on joskus ollu mutta ei oo enää  ;)

itte oon lyhentäny puristimen päässä olevaa viimeistä raappaa 10 senttiä menee möltit paremmin läpi ja ei niinkää souda" takaasipäin...
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ravenlord - 15.01.10 - klo:18:43
Kun paineentasausventtiilit on ok, ei erikseen ajastamisia/säätöjä tarvita. Systeemi tekee tasausliikkeen itse, jos jostain syystä (yleensä vuodot/letkurikot syynä) liikkeet on tullu erimittaisiksi. Yleensä tasausliikkeen tarve kielii, että jostain vuotaa, letkuista/sylkkyjen tiivisteistä ulos tai sisäinen vuoto. Kun kaikki on kunnossa eikä vuotoja oo, tää "somerolainen" systeemi on kuitenkin toimiva ja nopea verrattuna "kevein ensin"-järjestelmään. Suunnanvaihto-ongelmat somerolaises kielii yleensä myös öljynvaihtotarpeesta ja saapa sen suuntaventtiilin purettua osiinkin ja puhdistettua... vieläpä kasattuakin niin, että toimii taas.

Niin, tuolla nopeudella sitä pakkoohjattua kehuttiin, sitä en taas tiä kuinka sen nopeuseron kanssa oikeasti kävi, ku se ohjaus muutettiin. Niin, se ei mun paksuun kalloon sovi, että millä ilveellä se "somerolainen" on nopeampi kuiin "helpoin ensin" systeemi? Mistä se nopeusero voi johtua? Eli mistä niitä "ekstra" litroja per minuutti syntyy? En millä taharo uskoa että kyseesä olisi virtaushäviöistä johtuiva nopeusero..  

Bloki jatkuu; Nyt konet on 96.5% kunnossa, meinaan kun tuon IKH sylkyn asennusmitta oli hieman lyhyempi ku härmälääsen, täytyy huomenna "typistää" raappalinjaa, jotta normaali työliike pääsöö tapahtumaan.
Ei siinä mitää, tuli samalla tuo kelekka kuntoon, päätyläpän tapit ja puslat vaihdettu, tapit ja puslat uusittu raappoihin, tunkin kiinnitysraudat kelkkaan uusittu ja täytehitsattu kuluneita kohtia. Lankakonet on kyllä tuommoosissa hitsailuissa korvaamaton...  Olis menny viikko jos nuoki olis näillätaidoilla saatu puikolla hitsattua..
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Timon - 15.01.10 - klo:18:50
Eiköhän se nopeus tule siitä,että pannaan toisen sylinterin "paluuöljy" työntämään toista sylinteriä ja sitten taas toisinpäin.Edellyttää sylinterien kokojen synkronointia ja eikä saisi olla vuotoja.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ravenlord - 15.01.10 - klo:20:04
Eiköhän se nopeus tule siitä,että pannaan toisen sylinterin "paluuöljy" työntämään toista sylinteriä ja sitten taas toisinpäin.Edellyttää sylinterien kokojen synkronointia ja eikä saisi olla vuotoja.

kuinkas tässä sitte onnistuu raappalinjojen sulkeminen? Toisessa saa niitä linjoja sulkea niinkuin parhaimmaksi näkee..

Ja tuommosen hydrauliikkaliitos systeemin saa tehtyä tähän helpoin ensin systeemiinkiin. Aikamoista optimismia jos meinaa että ei sylinterit vuoda öljyä. Paskakoneessa on aivan normaalia että vuoden aikana menee 200 litraa öljyä sonnan sekaan..  Eipä tuu ongelmaa vanhoista peräöljyistä..  Onko kukaa vanhoja moottoriöljyjä kaatanu sontakoneen hydrauliikkaan?
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: lavali - 15.01.10 - klo:20:30
liikaa menee jos vuotaa" sen 200 litraa vuores... tapaturmat sitte eri asia
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Make - 15.01.10 - klo:20:35
Eipähän vaahtoa virtsa vaunussa, jos on tynnyrillinen öljyä seassa.  ;)
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: KJL - 15.01.10 - klo:21:13
Eiköhän se nopeus tule siitä,että pannaan toisen sylinterin "paluuöljy" työntämään toista sylinteriä ja sitten taas toisinpäin.Edellyttää sylinterien kokojen synkronointia ja eikä saisi olla vuotoja.

kuinkas tässä sitte onnistuu raappalinjojen sulkeminen? Toisessa saa niitä linjoja sulkea niinkuin parhaimmaksi näkee..

Ja tuommosen hydrauliikkaliitos systeemin saa tehtyä tähän helpoin ensin systeemiinkiin. Aikamoista optimismia jos meinaa että ei sylinterit vuoda öljyä. Paskakoneessa on aivan normaalia että vuoden aikana menee 200 litraa öljyä sonnan sekaan..  Eipä tuu ongelmaa vanhoista peräöljyistä..  Onko kukaa vanhoja moottoriöljyjä kaatanu sontakoneen hydrauliikkaan?

En oo koskaan niin tarkoin tutustunu laitteen sielunelämään, muuten kuin suuntaventtiilin osalta. Mielenkiintoisin piirre on se, että puristimen molempien päiden letkut menevät samaan putkeen tjsp.(tasausventtiili välissä). Siis periaatteessahan tuon ei pitäisi toimia lainkaan... (en oo hydrauliikkainsinööri/-asentaja) Ei saa suljettua raappalinjoja tai miksi edes pitäisi. Joissain laitteissa tuolla suljettavuutta perustellaan nopeudella? Ei meillä vaan tommosta määrää normaalisti menny tunkiohon/kusilaariin, vaikka letkurikot ja ulkoiset vuodot ois laskenu mukaan. AINA uusi öljy koneeseen. Ei minkään sortin kierrätyskamaa. Kierrätystavara on varmin keino saada kaupanpäällisenä vettä/roskia/syövyttäviä aineksia mukaan eikä ainakaan käytettyä moottoriöljyä pidä... No tuota et varmaan edes tosissas tarkottanukkaa.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: Tuumaaja - 15.01.10 - klo:22:31
Eiköhän se nopeus tule siitä,että pannaan toisen sylinterin "paluuöljy" työntämään toista sylinteriä ja sitten taas toisinpäin.Edellyttää sylinterien kokojen synkronointia ja eikä saisi olla vuotoja.

kuinkas tässä sitte onnistuu raappalinjojen sulkeminen? Toisessa saa niitä linjoja sulkea niinkuin parhaimmaksi näkee..

Ja tuommosen hydrauliikkaliitos systeemin saa tehtyä tähän helpoin ensin systeemiinkiin. Aikamoista optimismia jos meinaa että ei sylinterit vuoda öljyä. Paskakoneessa on aivan normaalia että vuoden aikana menee 200 litraa öljyä sonnan sekaan..  Eipä tuu ongelmaa vanhoista peräöljyistä..  Onko kukaa vanhoja moottoriöljyjä kaatanu sontakoneen hydrauliikkaan?

En oo koskaan niin tarkoin tutustunu laitteen sielunelämään, muuten kuin suuntaventtiilin osalta. Mielenkiintoisin piirre on se, että puristimen molempien päiden letkut menevät samaan putkeen tjsp.(tasausventtiili välissä). Siis periaatteessahan tuon ei pitäisi toimia lainkaan... (en oo hydrauliikkainsinööri/-asentaja) Ei saa suljettua raappalinjoja tai miksi edes pitäisi. Joissain laitteissa tuolla suljettavuutta perustellaan nopeudella? Ei meillä vaan tommosta määrää normaalisti menny tunkiohon/kusilaariin, vaikka letkurikot ja ulkoiset vuodot ois laskenu mukaan. AINA uusi öljy koneeseen. Ei minkään sortin kierrätyskamaa. Kierrätystavara on varmin keino saada kaupanpäällisenä vettä/roskia/syövyttäviä aineksia mukaan eikä ainakaan käytettyä moottoriöljyä pidä... No tuota et varmaan edes tosissas tarkottanukkaa.


Suljettavuus on tarpeellinen siksi jotta jos kokoojakuilu on tukossa tai liiaksi sinne tulossa tavaraa voi toisen tai molemmat sivukuilut suklea.
Nopeus myös tuplaantuu jos sivukuilut on suljettu.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: vms1 - 16.01.10 - klo:11:41
Tätä ketjua lukiessa kiittelee, että ei ole käytössä minkäännäköistä kiinteää sontakonetta. On paljon mukavampi kun ne huollot ja korjaukset voi aloittaa hallissa sen jälkeen kun on ensiks lirutellu pesurilla systeemit puhtaiks.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ravenlord - 16.01.10 - klo:14:22
liikaa menee jos vuotaa" sen 200 litraa vuores... tapaturmat sitte eri asia

normaalit vuodot ynnä pari-kolme hajoomista. jos kelekka on sisällä, letkurikko=reipas 10 litraa kertalaakista öljyä sontakourussa, ja sitte niitä mystisiä öljynkatoamisia, jokka antaa itsensä ilmi ku vuoto suurenee. Ja sitteku tuo sontakoneremontti on niin tavallisen vastentahtoosta..  Ja ne iesuksen putket on siellä kourussa, joten niitä ei näy niin hyvin, jos jostain pikkusen tihuttaa...  Eihän tuo 200 litraa vuodessa miinus 30 litraa letkurikkoihin tarkota ominaisvuodoksi ku alle puoli litraa päiväsä, eli reipas kaks desiä per askareskerta. Männänkauloja 5 kipaletta, 50-60 liitoskohtaa putkituksissa, 100 metriä putkea, muutamia letkuja ja pumput ja suntaventtiilit ja sulkuhanat, ja tämän koneen asentamisvuosi -82.

Ja se raappalinjojen sulkemismahdollisuus on hyvä, jos kourut on erimittaasia, tai jos toises rivis on vähemmän elukoota. Ja sekin on positiivinen asia, että saa sivuraapat stoppiin, et saa pelkästään syvää kourua ajattaa, jos siä on jotain sattumia, säästyy tarikkohommalta. Ja se jos mikä on kamalaa... Ilman sulkumahdollisuutta tää meitinki laitos oli ensimmäiset 15 vuotta, mutta nyt ne kraanat on asennettu.  

Tulee harmaita hiuksia jo pelkästä solidaarisuudesta, jos joku uudisrakennukseen laittaa kuivalanta systeemin.....
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: lavali - 16.01.10 - klo:18:55
en mäkään laittaisi kuivana paskaa enää . lietteenä kaikki jos ny laittais, vaikka 8000 on hyvin palvellut nesteen jatkokäsittely helepompaa...
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: maito paroni - 16.01.10 - klo:21:12
ennen tilakauppojen tekoa käytin viimeisen kesä loman paskakoneen laittamiseen navettaan.vanha väki luotti perinteiseen talikko kottikärry yhdistelmään.tuli hommattua pellon pajan kone ja asennus urakka oli aika v.mäinen.nyt kiinnostaa montako vuotta k.o kone pelittää ennen kuin alkaa ongelmat tulemaan.kone tuli 07 kesällä.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: lypsyukko - 17.01.10 - klo:11:15
ennen tilakauppojen tekoa käytin viimeisen kesä loman paskakoneen laittamiseen navettaan.vanha väki luotti perinteiseen talikko kottikärry yhdistelmään.tuli hommattua pellon pajan kone ja asennus urakka oli aika v.mäinen.nyt kiinnostaa montako vuotta k.o kone pelittää ennen kuin alkaa ongelmat tulemaan.kone tuli 07 kesällä.

Ole huoleti  :D . Ittellä vuosimallia -94, vain muutama letku ja öljynvaihdot kerran vuoressa , KOP KOP  ;D
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: AgriAllah - 17.01.10 - klo:13:17
^ Kyllä se kestää. Varoo vaan vieraittein esineitten joutumista paskaluoriin ( Esim. itsekantavat ririlät, talikot yms). Tätä kannattaa korostaa myös tilapäisille työtekijöille. Jos nyt asentaisin uutta konetta niin laittaisin muutamia rasvanippoja pakastavedettyyn. Ja mikä parasta, varaosiahan näihin saa kohtuu nopeasti.
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: ravenlord - 17.01.10 - klo:16:06
Onko ne pellonpajan rapat viä samanmoisia ku ne vanahat, eli suorasta pellistä leikattuja, ja tapit 20mm ja ei juuri minkäämoista lukitusta raapoilla, että ovat oikiastaan pyhällä hengellä kiinni niissä tapeissa.. Meil vaihdettiin merivirran raappalinjat sivukouruihin aikoja sitte, ja kotuu hyvin ovat toimineet...   
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: bonneville - 17.01.10 - klo:19:04
ennen tilakauppojen tekoa käytin viimeisen kesä loman paskakoneen laittamiseen navettaan.vanha väki luotti perinteiseen talikko kottikärry yhdistelmään.tuli hommattua pellon pajan kone ja asennus urakka oli aika v.mäinen.nyt kiinnostaa montako vuotta k.o kone pelittää ennen kuin alkaa ongelmat tulemaan.kone tuli 07 kesällä.

Ole huoleti  :D . Ittellä vuosimallia -94, vain muutama letku ja öljynvaihdot kerran vuoressa , KOP KOP  ;D



EI enää ikinä päivänä mitään härmästä!!! ittellä -03 vellon 8000 vatkain. kaks kertaa ampunu sylinterin pään lähes irti kun härmäläiset kituvirta hitsarit eivät oo saanu perusainesta hitsailles sulamaan tarpeeksi, asentajien asennus hitsauksista on hitsattu noin puolet uusiksi ja tehras saumoistakin 10-15% täyttä räkärautaa koko vehkeet. pakkoohjatun prässin luukun ohjaus rauratkin oli solmus 2kk käytön jälkeen. en tierä mutta on jääny harmittamaan kun en tutustunu luotosen tiivismäntä prässiin aikoinaan paremmin...
Otsikko: Vs: Sontakonet remonttia
Kirjoitti: lavali - 17.01.10 - klo:21:57
ennen tilakauppojen tekoa käytin viimeisen kesä loman paskakoneen laittamiseen navettaan.vanha väki luotti perinteiseen talikko kottikärry yhdistelmään.tuli hommattua pellon pajan kone ja asennus urakka oli aika v.mäinen.nyt kiinnostaa montako vuotta k.o kone pelittää ennen kuin alkaa ongelmat tulemaan.kone tuli 07 kesällä.

Ole huoleti  :D . Ittellä vuosimallia -94, vain muutama letku ja öljynvaihdot kerran vuoressa , KOP KOP  ;D



EI enää ikinä päivänä mitään härmästä!!! ittellä -03 vellon 8000 vatkain. kaks kertaa ampunu sylinterin pään lähes irti kun härmäläiset kituvirta hitsarit eivät oo saanu perusainesta hitsailles sulamaan tarpeeksi, asentajien asennus hitsauksista on hitsattu noin puolet uusiksi ja tehras saumoistakin 10-15% täyttä räkärautaa koko vehkeet. pakkoohjatun prässin luukun ohjaus rauratkin oli solmus 2kk käytön jälkeen. en tierä mutta on jääny harmittamaan kun en tutustunu luotosen tiivismäntä prässiin aikoinaan paremmin...

liätesysteemi olis ratkaissu kaiken :D