Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Loordi Fordson - 15.10.09 - klo:11:41
-
Kävipä taannoin kympin ajettu kone merkkihuoltoliikkeessä remontissa. Oli käyny noin 4000 h sitten samanlaisessa, ei niin iso vikakaan. Moottorin jatkeessa, ei vaihdeloorassa, häikkää. Vaan olipa remonttiin inflaatio iskenyt, edellisellä kerralla töitä noin puolet nykyisestä, pitäähän harjoittelijapojasta saada joskus ammattilainen. Eikä se omistaja koko aikaa valvomassa ole mitä tehdään. Osathan saa tunnetusti halvalla korjaajan kautta, näin ainakin joskus, ja tarvikkeet etenkin. Peräöljy ( ei maahantuojan merkkiä ) ainakin on nyt parempaa, tynnyrihintaa tulee kaksinkertainen millä itse saan, suodattimet ainakin ovh:lla, samoin osa osista. Satunnaislukugeneraattorilla arvottuja lukuja. Ja kaiken kruunaa tarvikkeena ostettu suodin, jolla kovempi hinta kuin alkuperäisellä. Näin merkkihuolto vannoo tuotteensa nimeen. Edellisellä kerralla maksoin osat suoraan liikkeelle omasta aloitteesta, alennukset saaden, omat öljyt vein jne....Ja kiristin kiireellä, kone tarvitaan ajoon. Mutta kun köyhänä on syntynyt, tästä tapauksesta seuraa sitten, että tuskin tätä traktoria saati merkkiä enää minun laskuun rempataan......Sen tekee muut. Eikä se ole sitten tuon kuvan kone jota piti preparoida.... ;D Kertokaapa muutkin kokemuksia. Kyllä Dyna Veetee on hyvä nyt..... :)
-
Sillähän ne esim. Valtra tienaa määräaikais- ja takuuhuolloilla.
-
Vaikea näihin on ottaa kantaa. Ainakin mulle on Valtra huollossa lyöty alkuperäisiä osia ja öljyt on ainakin olleet Valtran omia. Joskus kauan sitten kyselin huoltomieheltä vaihtoehtoisista osista. Sanoi, että pinnalle tulevat osat, jotka on helppo laittaa voi olla tarvikeosia, mutta koneen sisälle pistetään aina alkuperäistä osaa. Minusta aika hyvä nyrkkisääntö.
-
Olin just ennen remppaa kerenny vaihtamaan peräöljyt. Huoltomies merkkikorjaamolla kysy, että otetaanko entiset siististi talteen ,ja kipataan takasin, vai pistetäänkö uudet. Ennen osan tilaamista sano minulle suoraan paljonko osa maksaa maahantuojan hyllyssä, ennen kun lähti edes osaa tilaamaan pajalle. Laskussa oli sitten millilleen eritelty jokainen nippeli, hintoineen klemmaria myöten. Eipä ollut palvelussa valittamista.
Yleisellä tasolla, työn osuus remonttilaskuissa on semmonen, mikä minusta on kohtuuton. Oli sitten kyse autosta, tai traktorista. Kyläsepätkin osaa nykyään ottaa kunnon hintaa työstänsä. :(
-
Jos ei osaa itse tehdä sitten on maksettava.Tyhmästä päästä kärsii ainakin pankkitili.
-
Jos ei osaa itse tehdä sitten on maksettava.Tyhmästä päästä kärsii ainakin pankkitili.
Jaa osaa? Mites se ajankäyttö? Mitä ihmettä teet työkses, jos aikaa on rempata koneita?
-
Massikan omistajalle remonttilasku on vieras sana.
;D ;D ;D
-
Peugeot 807:n pakoputkiremontti katilta taaksepäin maksoi kuus ja puolsataa. Hemmetin moinen rahamäärä viis vuotta vanhaan autoon, mutta välttämätön vaikkei olis katsastukaan edessä. Työn osuus yksi tunti (olisko jotain seitsemänkympin luokkaa) ja loput siis osia (=580,-). Motonetin luettelo ei tuntenut yhtään pakoputkiosaa mainittuun autoon enkä tarvikkeena kysellyt, kun merkkiliikkeestä sain melkein heti ajan. Pari kymppiä olis säästäny jos olis huomannu kerätä pudonnesta takapöntöstä kannattimet talteen.
Ei oikeastaan tullut edes mieleen, että olisin itse pohjolan hallissa vaihtanut. Ku on nyt pikkusen kiirettä muutenkin.
-
Jos ei osaa itse tehdä sitten on maksettava.Tyhmästä päästä kärsii ainakin pankkitili.
Jaa osaa? Mites se ajankäyttö? Mitä ihmettä teet työkses, jos aikaa on rempata koneita?
Joo, ei niitä koneita remppailla. Ei ole aikaa. Mutta aina on senverran löysiä että joutaa puolikymmentä kertaa päivässä kirjautumaan agronettiin. Vai kuinka Adam? ;)
-
Yleisellä tasolla, työn osuus remonttilaskuissa on semmonen, mikä minusta on kohtuuton. Oli sitten kyse autosta, tai traktorista. Kyläsepätkin osaa nykyään ottaa kunnon hintaa työstänsä. Surullinen
Toi huoltomiehen työ on jonkin verran raskaampaa kuin koneen puikoissa istuminen. Kyllä siitä pitääkin saada jotain vaivanpalkkaa.
-
Jos ei osaa itse tehdä sitten on maksettava.Tyhmästä päästä kärsii ainakin pankkitili.
Jaa osaa? Mites se ajankäyttö? Mitä ihmettä teet työkses, jos aikaa on rempata koneita?
Jaa täälhä se tinkari maajuuso esittelee businesmailmaa.
-
Massikan omistajalle remonttilasku on vieras sana.
;D ;D ;D
nii, moottorin vaehatus on 500 tunnin määräaekaeshuoltoa
-
Massikan omistajalle remonttilasku on vieras sana.
;D ;D ;D
täystuho ja vaihto uuteen hajottua on taas tuttuja massikka kuskille ;D
-
Joo, ei niitä koneita remppailla. Ei ole aikaa. Mutta aina on senverran löysiä että joutaa puolikymmentä kertaa päivässä kirjautumaan agronettiin. Vai kuinka Adam? ;)
Tietty!! Tossa on excel auki ja peltokirjanpito, vapaalta töihin sekunnin sadasosissa ;D Sitäpaitti meillä on pieniä lapsia, joskus on oltava täälläkin. Mut rehellisyyden nimissä, tää on aina kirjattu sisälle. Sama kuka lampsii koneelle ja klikkaa akronetin suosikeista ;)
-
Massikan omistajalle remonttilasku on vieras sana.
;D ;D ;D
Joo, ongelmia ei tule, kun kone vaihtuu uuteen kolmen vuoden välein.
-
Jos ei osaa itse tehdä sitten on maksettava.Tyhmästä päästä kärsii ainakin pankkitili.
Jaa osaa? Mites se ajankäyttö? Mitä ihmettä teet työkses, jos aikaa on rempata koneita?
Joillain on aikaa roikkua esim Agronetin palstalla päivät pitkät,siinä ajassa ehtii myös tehdä jotain aivan muuta tuottavampaa,kuten esim.vaihtaa massikkaan vaikkapa moottori. ;D ;D ;D.
Mutta eipä se remonttihomma onnistu kaikilta eikä ole edes sitä ikääkään vielä että saisi isukin koneita edes rasvailla,joten se siitä.
-
Jos nyt ajattelen tuttua traktorihuoltomiestä, niin pitää muistaa, että kaikki raha tulee siitä laskutuksesta mikä asiakkaalle osoitetaan. Huoltomiehellä menee paljon aikaa sellaisiin asioihin, joista ei voi suoraan laskua kirjoittaa. Koneet ja laitteet maksaa ammattikäyttöön paljon. Yleensä käytössä on oma halli, jonka ylläpidosta tulee kustannuksia. Huoltoauto vaatii ylläpitoa. Ehkä maksaa itselleen jonkinlaista eläkettäkin.
En yhtään ihmettele sitä tuntihintaa.
-
Tuossa kommentissa on järkeä.Mutta myös omilla kunnon työkaluilla voi säästää.Ainakin aikaa,huoltomieskään ei aina ole joka hetki otettavissa.
-
Kyl määkin yleensä ite teen yhtä sun toistakin remonttia, mutta on tuo emännän auto sen verran uusi vielä, että siihen ollaan teetetty huollot ja remontit merkkiliikkeessä. Ja osax juur senkin takia, et se olis sit käytettävissä kun sitä tarvitaan, kun tulee valmiiks silloin kun on so*****. On tuossa pihalla rikkinäisiä koneita ihan tarpeeksi jonottamassa - toivottavasti ennen lumia saa sen verran kasaan, et saa johonkin suuliin suojaan.
Pohjolan hallissa tulee pimeellä useasti vahinkojakin vaikka nyt olis muuten kuiva keli ollu (pikkupakkasta).
Tulee munkin aika paljon palstaa seurattua kun päivätöissä teen pääosin tietsikalla töitäkin. Ihmeen paljon kun ottaa huomioon keskustelun yleisen tason. (käytän tuota "näytä edellisen käynnin jälkeen kirjoitetut viestit" -toimintoa eikä siitä saa suodatettua vapaa sana -osioita pois - pääasiassa aivan pa5kajuttua nykyään). Mut hyvä tietysti et on aktiviteettia palastalla.
-
Koneitten korjaaminen on hieno taito ja ilman muuta kannattaa itse korjata jos osaa, on inspiraatiota ja vehkeet. Ja ennen kaikkea siihen on sitä aikaa.
-
Vaikea näihin on ottaa kantaa. Ainakin mulle on Valtra huollossa lyöty alkuperäisiä osia ja öljyt on ainakin olleet Valtran omia. Joskus kauan sitten kyselin huoltomieheltä vaihtoehtoisista osista. Sanoi, että pinnalle tulevat osat, jotka on helppo laittaa voi olla tarvikeosia, mutta koneen sisälle pistetään aina alkuperäistä osaa. Minusta aika hyvä nyrkkisääntö.
Kyllä siihen pintaankin voi niitä merkkiosia laittaa. Alkuperäinen valokatkaisija kesti aikanaan yli 20 vuotta, tarvikekatkaisija vain pari vuotta. Hurraa-huuto merkkiosille.
-
Nykyään huoltoyrittäjä tekee toisen tilin aina tarvikkeiden katteella oli ala mikä tahansa ja miksei tekisi sillä tekeehän se saman se vähittäis kauppiaskin jolta voisi ostaa sen laakerin, sähköjohdon tai jonkun muun asennettavan laitteen tai osan. Mutta meneppä/kutsut huoltomiehen laittamaan sen etukäteen ostamasi osa niin silloin huoltoyrittäjällä alkaa kiinnostus vähenemään ja huoltoaikaa ei löydy tai löytyy uusia tai aikaa vieviä ongelmia korjattavassa kohteessa. Bisnes on raakaa.
-
Mitä sitä huoltoyrittäjää kadehtimaan "tilinteosta"? Eikös tässä olla itsekkin yrittäjiä, joiden pitää myös tehdä katetta omassa busineksessaan? ;D
Ai niin joo täähän olikin "tee se itse" sukutilaisäntien pyhää perinnepuuhaa. Talooooon pitua ja asumista.....
Joku on pakostakin maatalouspuuhastelussa vialla, jos huolto/korjauskulut aiheuttaa parranpärinää vähänkin enemmän. Keskittymisen oleelliseen tekemiseen on herpaannuttanut, joko maatalouspuuhan mittakaavan paha kokovirhe tai sitten onneton/kädetön konetäppäröinti sukutilan Raatteen teillä/pelloilla! (tai molemmat useinmiten) ;D
-
Olipa tilan tausta se tai tämä niin kyllä kuluja täytyy nykypäivänä tiirata suurennuslasilla tai voi historia jäädä lyhyeksi.
-
Joillain on aikaa roikkua esim Agronetin palstalla päivät pitkät,siinä ajassa ehtii myös tehdä jotain aivan muuta tuottavampaa,kuten esim.vaihtaa massikkaan vaikkapa moottori. ;D ;D ;D.
Mutta eipä se remonttihomma onnistu kaikilta eikä ole edes sitä ikääkään vielä että saisi isukin koneita edes rasvailla,joten se siitä.
Voihan sen noinkin kuvitella. 15 vuotta sitten tuli itsensä koulutetuksi maatalouskoneiden korjaamiseen, mutta pohjolan hallissa on aika karut olot niinkun maraani sanoi, eikä omaa hallia kannata noiden remppojen takia väsätä. Jotain aina korjataan itse, mutta enimmäkseen ammattimiehet tekee. Sisäinen laskenta kun on sen halvemmaksi osoittanut ja sitä tässä koneella enimmäkseen teen ;)
-
Ketjun aloituksen tarkoitus on herättää keskustelu siitä mistä maksaa mielellään. Ei 50-60 euroa alveineen huoltoyrittälle ole siltikään se käteenjäävä osuus. Otetaan alvit pois, huoltoauto- ja tilakulut, kalusto, ohjelmistot nykyään, niiden päivitykset, vakuutukset, palkat, verot ja sotut. Ja vielä koulutukset henkilöstölle. Kyllä siinä huoltoyrittäjä tipahtaa tavallisen kuolevaisen tasolle ansioillaan. Joskus vain odotellaan asiakkaita sekin muistettava. Työstä kuuluu palkka saada, vaikka reilumminkin. Mutta jos se otetaan muulla,osilla tarvikkeilla ja työskentely on tehotonta, ollaan väärillä jäljillä. Kyllä olen nähnyt miten toisilla työt joutuu, ammattitaitoa piisaa. Ja osat lähtee ainakin samalla hinnalla kuin asiakkaalle varaosatiskillä. Ja takuu-sekä aikakysymykset kannattaa aina huomioida. Ei kaikkea tarvitse silti tehdä itse. Helpommat remontit täytyy.
-
Kyllä se huolto yrittäjä on samanlainen kuolevainen kuin muutkin. Menipä jokunen vuosi sitten paikallinen valtun merkkihuolto firma konkkaan :)
Konetta oli rempassa kokoajan. Parin viikon jono kun huoltoa kyseli ja konkkaan vaan kumpsahti.
-
Kyllä se huolto yrittäjä on samanlainen kuolevainen kuin muutkin. Menipä jokunen vuosi sitten paikallinen valtun merkkihuolto firma konkkaan :)
Konetta oli rempassa kokoajan. Parin viikon jono kun huoltoa kyseli ja konkkaan vaan kumpsahti.
Ruoho näyttää aina vihreämmältä aidan toisella puolen.... ilman tätä sukutilatäppärit olisikin aikoja sitten kuolleet sukupuuttoon. 8)
-
Terve kritiikki on aina paikallaan. Sukutilatäppärin on usein laskettava mihin harvat pennosensa sijoittaa. Vaihtoehtoja pitää arvioida. Mikään ei jatku ikuisesti ::)
-
Jaa empä tiedä noista sukutiloista minkään vertaa.
Leipäni vaan otan perheelle tuolta tienpäältä traktorilla.
olempa useamman koneen ostanut ja joka kerta se on ollut erimerkkiä joten tietoo on tuosta ruohon vihreydestä aidan molemmin puolin niin huolloista kuin traktoreista. miksi olisin kateellinen toiselle jos toisella on asiat paremmin, se ei todellakaan ole minulta pois.
Ajatus oli että kyllä tänäpäivänä tarkkana saa olla alalla kuin alalla jottei voudin nuija heilu vaikka töitä olisi kuinka. 50€+alv on tänäpäivänä jo suht edullinen hinta huoltotyön veloitukseksi.
Kuitenkin yrityksen tuloksella niitä hankintoja ja lainoja maksellaan, tai sitten perämettillä. Itse kyllä sijoittasin ne perämettärahat ihan jonnekin muualle kuin koneisiin.
Monesti olen tuon lauseen kuullut.
Monta kertaa yrityksen tulos tehdään sesongin ulkopuolella, Mitä tuo tarkoittaa, sitä voipi pähkäillä.
Jännä miten monelta asia sumenee kun esim. traktorin tuotto muuttuu välittömästä välilliseksi. Tarkoitan tällä sitä, kun hankitaan tuotto suoraan traktorilla, varmasti moni laskee silloin mitä mikäkin maksaa, mutta kun traktorin tuotto kierrätetään navetan/kuivurin kautta niin kuinkahan moni laskee traktorin kustannus osuutta tuotettuun yksikköön nähden. Kuitenkin kun samalle traktorille lasketaan kustannus välittömään ja välilliseen tuottoon niin saman koneen kustannus on sama molemmissa. jos käyttötuntimäärät ovat samat molemmissa tuotoissa. Nyt puhun vain traktorista.
Moni täällä puhuu tts kustannuslaskenta ohjelmasta, sinällään hyvä ohjelma kunhan muistaa että laskelman tulos on aina työstä/urakoinnista aiheutunut kustannus, eli tulosta ei sillä taksalla vielä tehdä.
Omasta kokemuksesta paras kone hankintani on ollut laskukone.
Sillä on parhaat tuntipalkat tienattu.
lipsahti vähän tuosta huolto hommasta. käytän koneet huoltoliikkeessä isommissa huolloissa, pienemmät teen itse.
-
Viimevuonna huollot+remontit 13000e sis alv. Paljon vai vähän?
-
Viimevuonna huollot+remontit 13000e sis alv. Paljon vai vähän?
Reippaanlaisesti.
-
Vastaan: Käytettävissä olevan tiedon perusteella se on vähän tai paljon.
-
Miltäs kuulostaa?
Traktori ford merkkinen ja vuosimallia -80
Käyttö lähinnä kärryntolppana ja täyttövaunun edessä.
Rakennusaikana oli tellinkien edessä ja yhtäkkiä ei lähtenytkään käyntiin. No fiksuna ajattelin että soitetaan paikalliselle huoltomiehelle jolla ei ole minkään merkin edustusta, mutta on lähinnä keskittynyt tuohon vanhempaan kalustoon ja nimenomaan fordeihin. Hänhän tuli paikalle ja totesi että syöttöpumpussa häikkää ja hän vie tutulle diesellaitehuoltajalle. Totesin sitten että ok ja vaihda nyt samalla öljyt, suodattimet ja suuttimetkin kun ei tiedä koska on vaihdettu, että menee sitten taas 20 vuotta. Kone tuli kuntoon ja myöhemmin sitten laskukin...
Jumalauta 1800€! Dieselhuollon osuus 600€ eikä mitään kuittia mukana. Soitin sitten ja kysyin että haluaisin nähdä sen dieselhuollon laskun ja kuinka suuttimet voi maksaa 120€/kpl! Toisesta päästä kuului vaan *****ilua ja kuulemma kylällä pian tiedetään etten maksa laskuja ja oon muutenkin *******. No Maksoin laskun ja ilmoitin että kylällä kyllä varmasti kuullan myös sinun toimistasi...
-
Viimevuonna huollot+remontit 13000e sis alv. Paljon vai vähän?
Teerinkiin vähän paljon!!
-
Liian paljonhan se on.Oli pari suurempaa remonttia sekä puimuriin että traktoriin.Mut kun huoltoyrittäjä tekee vuosibudjetin,se tietää että on muutama talo joilla menee joka vuosi ~15000e huollot+remontit+tarvikkeet.Ja nää miehet pääsee top 10 listalle,eli niitä palvellaan ennen muita kiirusaikaan.Hinnan kyselijät ja laskuista marisiat ei saa palvelua kuin kiireiden päätyttyä.Täytyy kyllä ihmetellä kenen talous kestää ton suuruiset jatkuvat huoltokulut.Oma talous pitkään viimevuodesta sekaisin!
-
Ennen tein paljonkin remontteja itse. Nyt olen huomannut olevani liiankovapalkkainen fundeeraamaan. Ammattimies laittaa vehkeet kuntoon äkkiä ja itse voi keskittyä ydinoasaamiseen. (tai sitten keräämään voimia) ;D
-
Ketjun aloituksen tarkoitus on herättää keskustelu siitä mistä maksaa mielellään. Ei 50-60 euroa alveineen huoltoyrittälle ole siltikään se käteenjäävä osuus. Otetaan alvit pois, huoltoauto- ja tilakulut, kalusto, ohjelmistot nykyään, niiden päivitykset, vakuutukset, palkat, verot ja sotut. Ja vielä koulutukset henkilöstölle. Kyllä siinä huoltoyrittäjä tipahtaa tavallisen kuolevaisen tasolle ansioillaan. Joskus vain odotellaan asiakkaita sekin muistettava. Työstä kuuluu palkka saada, vaikka reilumminkin. Mutta jos se otetaan muulla,osilla tarvikkeilla ja työskentely on tehotonta, ollaan väärillä jäljillä. Kyllä olen nähnyt miten toisilla työt joutuu, ammattitaitoa piisaa. Ja osat lähtee ainakin samalla hinnalla kuin asiakkaalle varaosatiskillä. Ja takuu-sekä aikakysymykset kannattaa aina huomioida. Ei kaikkea tarvitse silti tehdä itse. Helpommat remontit täytyy.
Ja kun huoltomies ostaa osat samanlailla kuin asiakaski ja kun mukaan mahtuu aina niitä asiakkaita joidenka maksut tulee kun tulee niin huoltomies rahoittaa omasta pussistaan, keskusliike pitää kyllä huolen omistaan. Ja mitä kalliimpi remontti sen suurempi mahdollisuus joutua pankiksi. Takuutyöt ovat sitten asia erikseen. Minusta oli joku aika sitten hyvä kirjotus Mönkkäriviestissä Konekentän laidalta, valaisi aika hyvin merkkihuoltajan elämän realiteetteja.
-
Takuu hommat on asentajille kaikkein huonoimpia!Kuka 2000 luvun koneilla ajaa,ei ilman ammattiasentajaa pärjää!!
-
Taitaa se homma tosiaan olla niinkuin edellä sanottiin että takuuhommilla ei huoltoyrittäjä rikastumaan pääse. Kyllä siinä rahan eteen saa töitä tehdä ja paljon ihan ilimastakin "peeärrää".
Tokihan se aina tuntuu kalliilta kun laskuja joutuu maksamaan, mutta aika pieni osa siitäkin rahasta jää todelliseksi yrittäjän palkaksi kaikkien kulujen jälkeen. Sama juttu kuin monissa urakointitöissä, jos laskisi minuutilleen töistä koituneen vaivan, niin voisi moni hämmästyä millä orjapalkalla sitä suostuu moisia hommia tekemään.
Autokatsastus ja jotku merkkiliikkeen autohuoltohommat ne lie asennushommien parhaasta päästä. Niitä ei tarvi takuulla tehdä tappiolla. Monessa paikassa tuntitaksa lienee likemmäs 80 jo nykyään ja harjoittelijat tekevät työt.
-
Hmm. Mutta paljonko saa itse asentaja 80e tuntihinnasta? Veikkaan, että jos saa 15e niin on jo aika hyvin.
-
35 vuotta huoltohommia tehneenä voin sanoa, ettei sitä huoltomiehen osaa nyt ihan kauheasti kannata kadehtia. Laskut asiakkaalle on kyllä välillä sitä luokkaa, että itseäkin hirvittää, mutta se ei todellakaan ole huoltomiehen puhdasta tuloa. Varaosat on nykyään aivan järkyttävän hintaisia ja onhan se oma työtunnin hintakin aikamoinen, mutta kulutkin on lähes yhtä suuret.
Tällä työhistorialla lopputulema on se, että asun vaatimattomassa kerrostalo yksiössä, eikä ole kesämökkiä ym. Ulkomaanmatkailua ei ole tullut harrastettua, eikä viinaan ja tupakkaan ole mennyt euroakaan ! Eikä kukaan varmaan voi sanoa etteikö töitä ole tullut tehtyä yhden ihmisen osalle riittävästi.
En minä silti valita onhan tässä joskus ollut pientä onnistumisen iloa, ja joka päivä on syöty. Mukavia ihmissuhteita on vuosien saatossa kertynyt ja aika vähän vihamiehiä, luulisin.
-
35 vuotta huoltohommia tehneenä voin sanoa, ettei sitä huoltomiehen osaa nyt ihan kauheasti kannata kadehtia. Laskut asiakkaalle on kyllä välillä sitä luokkaa, että itseäkin hirvittää, mutta se ei todellakaan ole huoltomiehen puhdasta tuloa. Varaosat on nykyään aivan järkyttävän hintaisia ja onhan se oma työtunnin hintakin aikamoinen, mutta kulutkin on lähes yhtä suuret.
Tällä työhistorialla lopputulema on se, että asun vaatimattomassa kerrostalo yksiössä, eikä ole kesämökkiä ym. Ulkomaanmatkailua ei ole tullut harrastettua, eikä viinaan ja tupakkaan ole mennyt euroakaan ! Eikä kukaan varmaan voi sanoa etteikö töitä ole tullut tehtyä yhden ihmisen osalle riittävästi.
En minä silti valita onhan tässä joskus ollut pientä onnistumisen iloa, ja joka päivä on syöty. Mukavia ihmissuhteita on vuosien saatossa kertynyt ja aika vähän vihamiehiä, luulisin.
Heps!
Kuulostatpas tutulta.
Deutzien parissako puuhailet enimmäkseen?
terv. tyytyväinen asiakas
-
Liian paljonhan se on.Oli pari suurempaa remonttia sekä puimuriin että traktoriin.Mut kun huoltoyrittäjä tekee vuosibudjetin,se tietää että on muutama talo joilla menee joka vuosi ~15000e huollot+remontit+tarvikkeet.Ja nää miehet pääsee top 10 listalle,eli niitä palvellaan ennen muita kiirusaikaan.Hinnan kyselijät ja laskuista marisiat ei saa palvelua kuin kiireiden päätyttyä.Täytyy kyllä ihmetellä kenen talous kestää ton suuruiset jatkuvat huoltokulut.Oma talous pitkään viimevuodesta sekaisin!
Itellä varmaan keskimäärin kymppi vuodessa ja traktoreihin tulee liki 2000 tuntia vuodessa, lisäksi luvussa mukana autohollot, kaikki renkaat, pesukoneet, rehuvaunut ynnämuut..
En pidä pahana ollenkaan. Pisimmät katkot remonttien takia vuorokauden luokkaa, eli palvelua saa kun maksaa 8)
Ps. Itte teen vain nopeat korjaukset ja isojen huoltojen väliset moottoriöljynvaihdot. Kuluvan kesän laskuun sisältyy niittokoneiden kivivaurio-osia yli 3000 euroa..
-
Mitä sitä huoltoyrittäjää kadehtimaan "tilinteosta"? Eikös tässä olla itsekkin yrittäjiä, joiden pitää myös tehdä katetta omassa busineksessaan? ;D
Ai niin joo täähän olikin "tee se itse" sukutilaisäntien pyhää perinnepuuhaa. Talooooon pitua ja asumista.....
Joku on pakostakin maatalouspuuhastelussa vialla, jos huolto/korjauskulut aiheuttaa parranpärinää vähänkin enemmän. Keskittymisen oleelliseen tekemiseen on herpaannuttanut, joko maatalouspuuhan mittakaavan paha kokovirhe tai sitten onneton/kädetön konetäppäröinti sukutilan Raatteen teillä/pelloilla! (tai molemmat useinmiten) ;D
No on se noinkin, mutta....Yllättävän usein muissakin kuin maatalousyrityksissä on turhan paljon tehottomuutta. Olipa kyse konehuolto/korjausfirmoista tai lvi- tai sähköasennuspuljuista jne, minä en ainakaan halua olla maksumiehenä turhille kustannuksille! Sikäli siis parranpäristäminen kohonneista kustannuksista on paikallaan.
-
Takuuhommissahan huoltomies saa omaan pussiinsa vain tehtaan määrittämän ihanneajan mukaiset tunnit.