Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 05.05.26 - klo:08:57
-
korjaamot paiskii töitä liki vuorotta kun kansalla ei olekaan massia vaihtaa autoja ja muita uusiin, joille ei vielä korjamoa tarpeen. nyt on korjaustaitoisilla markkinat myytä osaamista jos vaan jonkinlainen pajatila on. ja työllisyyttähän tuo on, sekä joutilaan rahan liikettä. tuossa oli yhen työjohtajan kans juttua et on mukava kun ihmiset tekee ihan kunnolla työmahkuja. se punainen öölimerkkivalo kait merkkaa kojelautassakin jotain, - palaessaan!
-
korjaamot paiskii töitä liki vuorotta kun kansalla ei olekaan massia vaihtaa autoja ja muita uusiin, joille ei vielä korjamoa tarpeen. nyt on korjaustaitoisilla markkinat myytä osaamista jos vaan jonkinlainen pajatila on. ja työllisyyttähän tuo on, sekä joutilaan rahan liikettä. tuossa oli yhen työjohtajan kans juttua et on mukava kun ihmiset tekee ihan kunnolla työmahkuja. se punainen öölimerkkivalo kait merkkaa kojelautassakin jotain, - palaessaan!
mersun ostat rouvalle niin alaviistoon osoittava öljynpaimittarin viisari ei aiheuta samaa polemiikkia kuin punaisena silmille hyppäävä seis/stop tae tippakannun kuva :-\ :-\ :-\ :-\
-
Ei taida olla rouvaa eikä kokelasta.
20 vuotta vanhojen autojen korjaaminenkin edellyttää jonkunlaista digitekniikan hallintaa; pelkällä ajoituslampulla ja tulppa-avaimella ei pärjää. Pitää olla läppäri ja siihen merkkikohtaiset ohjelmistot.
Olikos savolaismies lomalla kun ei pariin päivään kuulunu mitään? Vai menikö Wappu pitkäksi?
-
korjaamot paiskii töitä liki vuorotta kun kansalla ei olekaan massia vaihtaa autoja ja muita uusiin, joille ei vielä korjamoa tarpeen. nyt on korjaustaitoisilla markkinat myytä osaamista jos vaan jonkinlainen pajatila on. ja työllisyyttähän tuo on, sekä joutilaan rahan liikettä. tuossa oli yhen työjohtajan kans juttua et on mukava kun ihmiset tekee ihan kunnolla työmahkuja. se punainen öölimerkkivalo kait merkkaa kojelautassakin jotain, - palaessaan!
mersun ostat rouvalle niin alaviistoon osoittava öljynpaimittarin viisari ei aiheuta samaa polemiikkia kuin punaisena silmille hyppäävä seis/stop tae tippakannun kuva :-\ :-\ :-\ :-\
" Punaisena silmille hyppäävä"
Tulit lauseesta mieleen.
(Ehkä tulit myös Mieleen.)
-
heh, ja kun laturin merkkivalo on keltanen/oranssi. mut ohan se kiva kun etes jossain saa työläiset jopa palkallista työtä. mut eipä nuiss 20 vuotta vanhoiss ole kyllä paljoa dikiä tartteevan.. pelkkää uutta osaa ja silleen...
-
mut eipä nuiss 20 vuotta vanhoiss ole kyllä paljoa dikiä tartteevan..
Jos ny vähäki parempi tuon aikakauven vehe, niin on mm. känniväylää ja muuta "hauskaa"... 🎅
-
ja yhä enempi on pelkkää motuulin vaihtua jota joku kaippari sit vaihtaa miten sattuu. mut oha nuita reilusti vanhempii joissa ei moista ole ..
-
Ei taida olla rouvaa eikä kokelasta.
20 vuotta vanhojen autojen korjaaminenkin edellyttää jonkunlaista digitekniikan hallintaa; pelkällä ajoituslampulla ja tulppa-avaimella ei pärjää. Pitää olla läppäri ja siihen merkkikohtaiset ohjelmistot.
Olikos savolaismies lomalla kun ei pariin päivään kuulunu mitään? Vai menikö Wappu pitkäksi?
tais olla kyllikki anteliaalla päällä uusissa näppylähanskoissaan.
-
En tiärä kuinka vanha noiden vehkeiden oikein pitäis olla, että ne tyyryttäis Oksan mielen. Latauksen merkkivalo taitaa olla mun kaikissa koneissa ml. autot saman punainen kuin tuo öljynpaineen valokin. Ehkä vielä vanhemmissa on sitten vilikun keltainen. En oo sellaisia omistanut / käyttänyt tai sitten en vaan muista, mutta yleistys keltainen /oranssi on syvältä persiistä. Ja 20-v vanhoissakin vika etsitään kyllä ensin lukemalla vikamuistit, siis jos sellaista vikaa on pukannut. Toki mekaaniset nivelet yms. on mekaanisia niin vanhoissa kuin uusissakin. Tämä nyt on niin akuutti asia ittellekkin. Mun luotto Accordini hylättiin ensimmäisen kerran katsastuksessa. on se perhana , kun 20-v vanhassa oli jo yläpallonivel välijä. No huomenna uusintaan. Vieläkin harmittaa hieno hyväksyttyjen sarja katkes :(
Sitten toiseen mekaaniseen vikaan. Ferkun persees olevihin hyde pikaliittimiin vaihdettiin kaikkiin tiivisterenkaat viime syksyn huollos kun marajin öljyysestä perän päällystästä. No nyt ne vasta vuotaakin. Keskimmäinen joka on eniten käytetty on ihan soholo. Se vuotaa vaikka ei oo edes letku kiinni. Vasta iltapäivällä tajusin, että pitää vetää paine sitä liitintä vasten , josko sitten pitäis. Testi on vasta alussa. Mutta ei siihen letkua voi laittaa ,lämmin ölijy lähes juoksoo. Liittimet nyt ei ihan hinnan kiroos oo, mutta täytynee käyrä ensin ostamas 38mm kiintolenkki ja sittenkin epäilen, että jää näin noloolta irroottamatta. Eli mahtuuko se avain sinne väliin. Toki ei mulla oo niitä liittimiäkään, mutta tuo keskimäinen on aina yks toimisen säädöös, joten vois ainakin heittää sen ylemmän (käyttämättömän) alaha. Toki koiraksiskin voi olla vikaa, mutta ei ne muiden persees noin käyttäydy.
-
oksa sitten taas käyny kuukuilemassa pajalla.
-
juu, miä yleensä jaan ykeistä hyää. ja annan toisille töitä ja hanketta. nyt oli tyhjä renkas paikattavaks.. ja samalla hakemalla tuolta tarvittavia osia ja tarvikkeita.. on aina kiva seurata miten nykykoneet toimii.. nytkin oli yks kone jossa pakkasneste tehny öölistä hyytelöä.. eipä tuollasta kotona koskaan ole näkyny..
tietysti oishan sitä voinu kotonakin hohhailla mutta kiva kuunnella ja jutella asioista ihan ihmisten kesken kahvikupposen kanssa..
-
.
tietysti oishan sitä voinu kotonakin hohhailla mutta kiva kuunnella ja jutella asioista ihan ihmisten kesken kahvikupposen kanssa..
Sitä kun päivän mittaan käy pari-kolmekin oxaa pajalla ja vaatii vielä muita kahvikupin ääreen niin ei sitä pajamiehet ehdi päivän mittaan sitten töitä tekemäänkään.
-
Valohoitoa sen aikaa, kun Oksa ja asentaja kahvittelee. :D
-
Kieltämättä joskus ajattelee, että taitaa olla kalliit kahvit, kun pajalla kahviautomaatista sellaiset ottaa. Ja kun ei itte osaa masiinaa käyttää niin aina joku auttaa ja juttelee mukavia kahvin ja tupakin verran vähintään. No itte en polta mutta remppaukot taitaa polttaa kaikki.
Ennen vanhaa kerääntyi Oksan kaltaisia vanhoja kaikki tietäviä pajalle ( pajoille) mutta varmasti korona karsi tuota perinnettä ja osalle on todistetusti tullut matkamittarin lukemat päätökseen.
-
heh, kaikki tietävä! jo on teillä tuo tajuntaso aika onnettomalla tasolla. en miä tiijä paljonkaan mistään mitään. tulee vaan seurattua töiten ja hommien takia paljon ihmisten touhuja ja kun sitten osaavat jopa puhua ja tehä samaan aikaan niiin saapi paljon uutta.. ei teillä taita paljon olla sitä sosialista elämää, vain pelkkää laattakirjottelua.. ja tuolla pajalla jossa käyn on paljon porukkaa ja eläkkeellä oleva entinen omistaja jonka kanssa sit istuskellaan hetki kahvitauolla.. on muuten helevetin halpaa kun miettii mitä joku kallonkutistaja moisesta ottais. mutta ilmankos teillä onkii nuita ihme onkelmia miun suhteen..
-
heh, kaikki tietävä! jo on teillä tuo tajuntaso aika onnettomalla tasolla. en miä tiijä paljonkaan mistään mitään. tulee vaan seurattua töiten ja hommien takia paljon ihmisten touhuja ja kun sitten osaavat jopa puhua ja tehä samaan aikaan niiin saapi paljon uutta.. ei teillä taita paljon olla sitä sosialista elämää, vain pelkkää laattakirjottelua.. ja tuolla pajalla jossa käyn on paljon porukkaa ja eläkkeellä oleva entinen omistaja jonka kanssa sit istuskellaan hetki kahvitauolla.. on muuten helevetin halpaa kun miettii mitä joku kallonkutistaja moisesta ottais. mutta ilmankos teillä onkii nuita ihme onkelmia miun suhteen..
Kaipa se asia kuitenkin on niin päin, että ihminen, joka on niin erakkoluonne ja nähtävästi siis myös epäkelpo sosiaalisten suhteidensa kanssa, että joutuu suurimman osan elämästään elämään yksin ilman ainuttakaan ihmistä kodissaan...
...että hänellä ne ongelmat vasta ovatkin suhteutumisessaan muihin ihmisiin .
Ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Vanha totuus joka pitää edelleen paikkansa.
-
Se on kylllä hieno homma että teillä on siellä korjaamolla terapia ryhmä vanhoille ukoille joilla ei oo kiiruus mihkään. Aikoinaan taisivat kokoontua huoltoasemalle tai kaupalle, molemmat on vaan ikävä kyllä kadonneet pois.
-
juuu, ja kun on ihkn makkarapäivä niiin piha on täynnä vanhaa ukkoa ja juttu luistaa, vaikka ei mitään tarjouksiakaan tartte. mutta kyllä tuo oikeitten ihmisten kanssa juttelu on ihan toista kuin jollain vietimellä näpyttely.. ja kiva kun ei kukaan vi..tuile, päin naamaa.. juu, ja eihän enää ole huoltsikoita missään. pelkkiä kylmäasemia.. ja kaupan käytävillä se toinen kohtauspaikka...
-
heh, kaikki tietävä! jo on teillä tuo tajuntaso aika onnettomalla tasolla. en miä tiijä paljonkaan mistään mitään. tulee vaan seurattua töiten ja hommien takia paljon ihmisten touhuja ja kun sitten osaavat jopa puhua ja tehä samaan aikaan niiin saapi paljon uutta.. ei teillä taita paljon olla sitä sosialista elämää, vain pelkkää laattakirjottelua.. ja tuolla pajalla jossa käyn on paljon porukkaa ja eläkkeellä oleva entinen omistaja jonka kanssa sit istuskellaan hetki kahvitauolla.. on muuten helevetin halpaa kun miettii mitä joku kallonkutistaja moisesta ottais. mutta ilmankos teillä onkii nuita ihme onkelmia miun suhteen..
Kaipa se asia kuitenkin on niin päin, että ihminen, joka on niin erakkoluonne ja nähtävästi siis myös epäkelpo sosiaalisten suhteidensa kanssa, että joutuu suurimman osan elämästään elämään yksin ilman ainuttakaan ihmistä kodissaan...
...että hänellä ne ongelmat vasta ovatkin suhteutumisessaan muihin ihmisiin .
Ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Vanha totuus joka pitää edelleen paikkansa.
minkä ihmeen takia sitten sinkkutaluoksia on nykyään enempi kuin koskaan ennen, jopa avioparit tykkää asua eri osoitteissa ja hyvin onnellisia ovat. ei tarvi lähteä marssille sukka päässä.
-
juuu, ja kun on ihkn makkarapäivä niiin piha on täynnä vanhaa ukkoa ja juttu luistaa, vaikka ei mitään tarjouksiakaan tartte. mutta kyllä tuo oikeitten ihmisten kanssa juttelu on ihan toista kuin jollain vietimellä näpyttely.. ja kiva kun ei kukaan vi..tuile, päin naamaa.. juu, ja eihän enää ole huoltsikoita missään. pelkkiä kylmäasemia.. ja kaupan käytävillä se toinen kohtauspaikka...
Niinpä, oikeassa olet että vanhaa ukkoo on mussuttamassa makkaraa, sen olen huomannut. Mut ei sinne oikeissa töissä olevat ehdikään seisoskeleen, urakat painaa päälle.
-
heh, kaikki tietävä! jo on teillä tuo tajuntaso aika onnettomalla tasolla. en miä tiijä paljonkaan mistään mitään. tulee vaan seurattua töiten ja hommien takia paljon ihmisten touhuja ja kun sitten osaavat jopa puhua ja tehä samaan aikaan niiin saapi paljon uutta.. ei teillä taita paljon olla sitä sosialista elämää, vain pelkkää laattakirjottelua.. ja tuolla pajalla jossa käyn on paljon porukkaa ja eläkkeellä oleva entinen omistaja jonka kanssa sit istuskellaan hetki kahvitauolla.. on muuten helevetin halpaa kun miettii mitä joku kallonkutistaja moisesta ottais. mutta ilmankos teillä onkii nuita ihme onkelmia miun suhteen..
Kaipa se asia kuitenkin on niin päin, että ihminen, joka on niin erakkoluonne ja nähtävästi siis myös epäkelpo sosiaalisten suhteidensa kanssa, että joutuu suurimman osan elämästään elämään yksin ilman ainuttakaan ihmistä kodissaan...
...että hänellä ne ongelmat vasta ovatkin suhteutumisessaan muihin ihmisiin .
Ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Vanha totuus joka pitää edelleen paikkansa.
minkä ihmeen takia sitten sinkkutaluoksia on nykyään enempi kuin koskaan ennen, jopa avioparit tykkää asua eri osoitteissa ja hyvin onnellisia ovat. ei tarvi lähteä marssille sukka päässä.
Onhan nämä parisuhde asiat hieman kierähtäneet viime vuosikymmeninä. Nyt jos joku "julkkis" eroaa pitkästä liitosta esim.15v jälkeen niin sitä pidetään ihan normaalina, jopa ehkä toivottavana. Ajatuksella aika aikaa kutakin. Itte en ihan noin ajattele, mutta koskaanhan ei silti tiedä jos ne sukset kääntyykin ristiin yhteisellä ladulla. Mutta sen ymmärrän, että jokaisella pitäisi olla (ehkä) sitä omaa aikaakin liitossa ollessaan. Olkoon ne sitten omat harrastukset tai miesluolat yms. No noistakaan ei mulla silti oikein ole kokemusta mutta luojan kiitos molemmilla on omat työt. Ei edes tartte puhua töistä "vapaa-ajalla" kun kumpaakaan ei kiinnosta toisen työt. Silti jos työ viputtaa, niin silti voi toiselle "avautua" jos siitä olis apua ::) Ainakin meillä on kait pelastus se että ihan koko ajan ei tartte toisen naamaa vaharata. Reilu 30v kumminkin yhyres takana.
-
heh, kaikki tietävä! jo on teillä tuo tajuntaso aika onnettomalla tasolla. en miä tiijä paljonkaan mistään mitään. tulee vaan seurattua töiten ja hommien takia paljon ihmisten touhuja ja kun sitten osaavat jopa puhua ja tehä samaan aikaan niiin saapi paljon uutta.. ei teillä taita paljon olla sitä sosialista elämää, vain pelkkää laattakirjottelua.. ja tuolla pajalla jossa käyn on paljon porukkaa ja eläkkeellä oleva entinen omistaja jonka kanssa sit istuskellaan hetki kahvitauolla.. on muuten helevetin halpaa kun miettii mitä joku kallonkutistaja moisesta ottais. mutta ilmankos teillä onkii nuita ihme onkelmia miun suhteen..
Kaipa se asia kuitenkin on niin päin, että ihminen, joka on niin erakkoluonne ja nähtävästi siis myös epäkelpo sosiaalisten suhteidensa kanssa, että joutuu suurimman osan elämästään elämään yksin ilman ainuttakaan ihmistä kodissaan...
...että hänellä ne ongelmat vasta ovatkin suhteutumisessaan muihin ihmisiin .
Ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Vanha totuus joka pitää edelleen paikkansa.
minkä ihmeen takia sitten sinkkutaluoksia on nykyään enempi kuin koskaan ennen, jopa avioparit tykkää asua eri osoitteissa ja hyvin onnellisia ovat
Yhteiskunnan maksamien tukien maksimoinnin vuoksi.
😎😎😎
-
heh, kaikki tietävä! jo on teillä tuo tajuntaso aika onnettomalla tasolla. en miä tiijä paljonkaan mistään mitään. tulee vaan seurattua töiten ja hommien takia paljon ihmisten touhuja ja kun sitten osaavat jopa puhua ja tehä samaan aikaan niiin saapi paljon uutta.. ei teillä taita paljon olla sitä sosialista elämää, vain pelkkää laattakirjottelua.. ja tuolla pajalla jossa käyn on paljon porukkaa ja eläkkeellä oleva entinen omistaja jonka kanssa sit istuskellaan hetki kahvitauolla.. on muuten helevetin halpaa kun miettii mitä joku kallonkutistaja moisesta ottais. mutta ilmankos teillä onkii nuita ihme onkelmia miun suhteen..
Kaipa se asia kuitenkin on niin päin, että ihminen, joka on niin erakkoluonne ja nähtävästi siis myös epäkelpo sosiaalisten suhteidensa kanssa, että joutuu suurimman osan elämästään elämään yksin ilman ainuttakaan ihmistä kodissaan...
...että hänellä ne ongelmat vasta ovatkin suhteutumisessaan muihin ihmisiin .
Ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Vanha totuus joka pitää edelleen paikkansa.
minkä ihmeen takia sitten sinkkutaluoksia on nykyään enempi kuin koskaan ennen, jopa avioparit tykkää asua eri osoitteissa ja hyvin onnellisia ovat
Yhteiskunnan maksamien tukien maksimoinnin vuoksi.
😎😎😎
mitä oksa saa enempi kuin sinä, ettei olis toisinpäin :-\ :-\ :-\ :-\
-
mutta eiks ole järjenjättöä kun on menty ekana naimisiin ja sit asutaan eri osotteissa.. mikä hiton järki tuossa on? mikä autuus se naiminen on? sai käytä kirkossa ? ja sai kakkua syötä?
-
mutta eiks ole järjenjättöä kun on menty ekana naimisiin ja sit asutaan eri osotteissa.. mikä hiton järki tuossa on?
Niinpä
-
Sähköautopelko. Uusia bensa-autoja ei oikein enää saa. Kaikki on jotain hybrideitä tai muuten vaan ihmeellisiä virityksiä. Kansa pelkää muutoksia. Vanha bensarosvo on vaan niin rakas, kun se toimii aina. Pitää vaan käyttää remontissa säännöllisesti, mutta kyllä se sitten taas toimii luotettavasti seuraavaan remppaan asti.
-
niiinpä. ja se remppa on joku jarru tahi muu vastaava pikkuhomma. ja sit pärjää taas ihan halvalla mutta kun joku hyrpiiti alka reistaamaan ni sit onkin rahat nilallaan.. tosa yks kosla on käyny jo tässä kuussa kaks kertaa rempassa kun ei anna ajaa kun on joku häly kojetaulussa.. vikaa vain ei taho löytyä.. mutta ohan se kiva kun alkavat kohta taas tehä pelkkiä pensakoneilla autoja.. ainakin maailmalla. mutta kun net ensin kehittäis nuo sähkyautot valmiiks tekniikaltaan....
-
Minäkin luulin tuossa talvella mazdan laittavan pelkän 2,5 litraisen bensakoneen 3:n noukalle. Mutta todellisuudessa sekin oli pilattu hypdirillä.
Taitaa noita jotain litraisia pelkkiä bensoja olla, mutta eipä niillä mitään virkaa sitten ookkaan. Toki uudekseltaan ehkä hetken, mutta sen jälkeen kierrätys / romutus kamaa.
Jos olis rahaa ostaa uusi, niin ei kait sen väliä mikä siellä pellin alla, kun takuu voimassa. Just hiljan kuulin kahdesta veljeksestä, jotka oli ostaneet molemmat samassa kaupassa lataus hypdidi volvon. Akku takuu oli muistaakseni aika pitkä olikohan jotain 150 000km. No toinen hajos rajan jälkeen ja toinen ennen. Enemmän ajatulle tuli kympin vahinko ja toisen korjas takuu. mutta ajallisesti rikkoontumisilla 2 viikon ero ;D
-
ei teillä taita paljon olla sitä sosialista elämää, vain pelkkää laattakirjottelua..
BTW: savumerkeilläkö johtaja oxa on kirjootellu yli 70000 viestiä,,,,,,? 🎅
-
mutta eiks ole järjenjättöä kun on menty ekana naimisiin ja sit asutaan eri osotteissa.. mikä hiton järki tuossa on? mikä autuus se naiminen on? sai käytä kirkossa ? ja sai kakkua syötä?
Avioliitto on ensisijaisesti oikeudellinen ja taloudellinen sopimus, ei pelkkä kirkollinen seremonia. Se, että asutaan eri osoitteissa, ei poista sopimuksen juridisia tosiasioita:
*Lapsettomilla on välitön perimysoikeus ja lesken suoja: Ilman avioliittoa kumppani on lain silmissä vieras. Avioliitto takaa oikeuden ja suojaa yhteistä omaisuutta kriisitilanteissa ilman kalliita testamenttikierroksia. Avioliitossa leskellä on oikeus pitää hallinnassaan puolisoiden yhteisenä kotina käytetty asunto ja siellä oleva tavanomainen asuinirtaimisto, jopa testamentista riippumatta. Aviopuoliso saa 90 000 euron puolisovähennyksen ja kuuluu edullisimpaan 1. veroluokkaan.
*Lasten asema: Avioliitossa isyys todetaan automaattisesti, mikä takaa lapselle välittömän turvan ja perintöoikeuden molempiin vanhempiin ilman erillistä byrokratiaa. On tiedossa avoliittolaisia, joissa äitiosapuoli ei ole suostunut isyyden merkitsemiseen papereihin.
*Avio-oikeus: Avio-oikeus on vakuutus, joka suojaa heikompaa osapuolta mahdollisessa erossa. Se varmistaa, että vuosikymmenten varrella kertynyt varallisuus ei jää vain sille, jonka nimissä omaisuus on.
* Kansainvälinen tunnustaminen: Avioliitto on globaalisti vahvin sopimusmuoto, joka antaa oikeusturvaa esimerkiksi sairaustapauksissa tai ulkomaille muutettaessa tavalla, jota avoliitto ei koskaan tee.
Eri osoitteissa asuminen on elämäntapavalinta, mutta avioliitto kiinnittää puolisoiden talouden ja siviilioikeudellisen aseman, asiat hoituvat silloin, kun elämä potkii päähän jo valassa mainituissa vastoinkäymisissä. Siihen verrattuna kakku ja kirkko ovat vain sivuseikkoja.
-SS-
-
Just hiljan kuulin kahdesta veljeksestä, jotka oli ostaneet molemmat samassa kaupassa lataus hypdidi volvon. Akku takuu oli muistaakseni aika pitkä olikohan jotain 150 000km. No toinen hajos rajan jälkeen ja toinen ennen. Enemmän ajatulle tuli kympin vahinko ja toisen korjas takuu. mutta ajallisesti rikkoontumisilla 2 viikon ero ;D
Volvolla on kai noita ongelmia paljon. Kaverilla menee kanssa vielä takuuseen, kertoi että akuston osatkin ovat valmistajalla kiven alla kun varaosakysyntä on ylittänyt kapasiteetin. Tyyppivika siis eikä ihan pieni. Olikohan Volvolla vähän kiire päästä hybridimarkkinoille mukaan?
Akkua lukuunottamatta sähköpirssit ovat aika yksinkertaisia. Toki niihinkin vikaa voi tulla mutta enemmän olisin huolissani vaikka modernin dieselin vanhenemisesta. Ovat niin täynnä saastetekniikkaa, anturia, ureaa ja DPF:ää ja diesel-katalysaattoria että ongelmilta lienee mahdotonta välttyä.
Jarrupalaa ja puslaa nyt menee missä vaan vanhemmassa kulkineessa.
Itse olen ollut aina sitä mieltä että hybridit ovat liian monimutkaisia laitoksia; niissä on sekä perinteisen että sähkötekniikan painolasti ja vielä vähän päälle.
Mutta mun mielipiteelläni nyt ei taida olla mihinkään mitään vaikutusta :-) En kuitenkaan sellaista uskaltanut hankkia kun en ole niin varoissani, ja tykkään että auto ei seiso jatkuvasti korjaamolla, vaikka sitten takuuseenkin.
-
kaks voimakonetta per auto on miusta kyllä masokismia.. joko tai ja silleen..
-
ihan varmuuden vuoksi ja kuulemma siksi että kabiiniin saabi pakkasilla lämmintä. Näin yksi tutu kertoi patteriautostaan.
-
naapuri aikanaan kertoi kuinka oli ajannu volsun koslalla pari sataa kilsaa ennen kuin alkoi tulla oikeasti lämmintä koppiin.. kun nuo pienruokaiset ei tuhlaa enerkiaa lämpönä... ja hullua kun nuissa nykyautoissa pitää olla vebasto jotta koppiin saa lämpöä ja sen kulutus ei näy auton kulutuksessa..
-
Kaverilla oli bensavehkeessä Webastolla oma tankki. Diesel-webasto ja polttoöljyllä lämmitti.
-
naapuri aikanaan kertoi kuinka oli ajannu volsun koslalla pari sataa kilsaa ennen kuin alkoi tulla oikeasti lämmintä koppiin..
Vähän fiksumpi kaveri olisi tehnyt asialle jotain, mutta muistakaamme, että kyseinen autoilija on savosta.
-
naapuri aikanaan kertoi kuinka oli ajannu volsun koslalla pari sataa kilsaa ennen kuin alkoi tulla oikeasti lämmintä koppiin..
Vähän fiksumpi kaveri olisi tehnyt asialle jotain, mutta muistakaamme, että kyseinen autoilija on savosta.
no mitä olisit tehnyt jos kyseessä takamoottorinen caravelle :-\ :-\ :-\ :-\
-
niiin, ja mitä oikein pitää tehä? ois kiva jos kertosit moisen onkelmaan ratkaisuks.. ja tuo sentäs ihan 2000- luvun kosla...
-
niiin, ja mitä oikein pitää tehä? ois kiva jos kertosit moisen onkelmaan ratkaisuks..
Sähköinen lisäpumppu lämmityslaitteen letkulinjaan.
-
mulla oli2010 vuoden vw passatti tiisseli 2 litrasella koneella, kilometrin ajon jälkeen alkoi lämmintä tulemaan, mut siinä olikin joku sähkövastus antamassa lämpöä.ja kun koneslämpisiniin kyllä lämpöä tuli. Joku tiselipösö oli kyllä kolee vaikka siinäkin 2 litranen pata. mut ei siellä paljain käsin -20 pakkasella tarennut. No eipä tuo paljo kuluttanutkaan, jossain 4 litran satasella, eihän siitä paljo lämpöä irtoa, kun eteenkinpäin pitäs mennä.
-
niiiiinpä!
-
Kiva kun ensin tehdään poltto aine pihi moottori ,niin sitten pitää laittaa polttoaineella toimiva lisä lämmitin että koppi lämpenee .
Sama kun alettiin laittamaan enerkia pihejä led polttimoita taka valoihin , niin sitten niihin piti laittaa lämpö vastukset että lampum lasit sulaa :D
-
Just näin, viimeksituossaoli käytössä tojon katumaasturijossajoku reilu 2 litranen tiselikone, silti siinäolijo tehdasasenteinen lisälämmitin. Kait seoli sitte helpompi laittaakuin ettäolisollu isompi lämmittimen kenno,liene se ei olisi mahtunut kuitenkaan sille varattuun tilaan.
-
hieno kirjoitusasu! mutta eiks jo verkussakin ollu kopissa oma lämmitinkenno etukulmassa jotta pärjää suomen oloissa? en muista mallianumeroa mutta aika kivalta näytti.. ihan kuin kyläpajalla laitettuna.. ja verku kun ei niitä piheimpiä kulkijoita kait sentäs..
-
nyt ei saa kuitenkaan unohtaa että tuota lämmitystehoa tarvitaan loppujen lopuksi kait aika pienessä osassa valmistettuja autoja joten jotkin meistä hassuilta tuntuvat ratkaisut voi olla ihan järkeviä kokonaisuuden kannalta :-\ :-\ :-\ :-\
-
oksalletiedoksiettäverkusonni oli niitäjoissa oli Palmun ohjaamo, sittemmin niihin kyllä ihan kunnollisia lämmittimiä tuli. Mullaoli 390 verku metsäohjaamolla ja siinäpäolikin kaksi lmmitin systeemiä. Toinen lämmitin oli jalkatilaan ja toinen kopin yläosassa.Olis voinu vaikka kengät riisua talvella kun tuon jalkatilalämmittimen laitoi puhaltaan. Mut eihän liene siellä pajalla kukaan ole tällasesta puhunut.Et olekuullutkaan. Mutta olikyllä kiva talvitraktori, mettässäki kun hammaslukko etupäässä niin veti kolmella pyörällä vaikka yksi ollisi ollut ilmassa. Ja sivukartaani ei ollut altis maakosketuksille.
-
naapuri aikanaan kertoi kuinka oli ajannu volsun koslalla pari sataa kilsaa ennen kuin alkoi tulla oikeasti lämmintä koppiin.. kun nuo pienruokaiset ei tuhlaa enerkiaa lämpönä... ja hullua kun nuissa nykyautoissa pitää olla vebasto jotta koppiin saa lämpöä ja sen kulutus ei näy auton kulutuksessa..
Aikalailla on nyt kyllä savonlisää jos pitää ajaa parisataa kilometriä ennenkuin lämpenee vaikka olis 2000 luvun auto.Toki jos omistaja ei ymmärrä että auto on rikki niin sitten voi käydä noin mutta ei muuten.
-
oksalletiedoksiettäverkusonni oli niitäjoissa oli Palmun ohjaamo, sittemmin niihin kyllä ihan kunnollisia lämmittimiä tuli. Mullaoli 390 verku metsäohjaamolla ja siinäpäolikin kaksi lmmitin systeemiä. Toinen lämmitin oli jalkatilaan ja toinen kopin yläosassa.Olis voinu vaikka kengät riisua talvella kun tuon jalkatilalämmittimen laitoi puhaltaan. Mut eihän liene siellä pajalla kukaan ole tällasesta puhunut.Et olekuullutkaan. Mutta olikyllä kiva talvitraktori, mettässäki kun hammaslukko etupäässä niin veti kolmella pyörällä vaikka yksi ollisi ollut ilmassa. Ja sivukartaani ei ollut altis maakosketuksille.
eikö näissä dyna vt malleeissa ollu semmoinen telkänpönttöä muistuttava lisälämmitin oikealla jalkotilassa vai muistanko väärin. äkkiseltään muistaakseni katsoin että joku kylmälaukku eväille :-\ :-\ :-\ :-\
-
ai niinpä olikin dyna.. kun mietin niitä numeroita.. ite tykänny tuossa punavanteessa just siitä että kopissa on lämmintä aika nopsaan talvellakii. ja eikö evp ole yhtään tuoreempaa kuin palmukopillista verkua käyttänny, mutta sit kuiteskin on tuntevinaan.. :P :P mutta se telkänpönttö on jotenkin outoa nyky koneessa, kun sentäs hyä koppi muuten, ainakin näkyvyyten osalta.. mutta taitaa pohjola olla niiin piäni markkina-alue että ei kannata...
-
nyt ei saa kuitenkaan unohtaa että tuota lämmitystehoa tarvitaan loppujen lopuksi kait aika pienessä osassa valmistettuja autoja joten jotkin meistä hassuilta tuntuvat ratkaisut voi olla ihan järkeviä kokonaisuuden kannalta :-\ :-\ :-\ :-\
Näin... lisäksi tasaisella liekillä palava lämmitin saattaa (?) tuottaa vähemmän päästöjä kilowattia kohden kuin polttomoottorin paloprosessin kautta saatu lämpöenergia.
On edullisempaa laittaa lisälämmitin jota käytetään tarvittaessa (joku viikko vuodessa?) kuin enemmän hukkalämpöä tuottava moottori joka hukkaa enemmän tehoa ympäristöönsä jokainen päivä.. Lähinnä tämä tulee siis noissa pienissä dieseleissä joissa hukkalämpöä ei yksinkertaisesti vaan tahdo pakkasella jäädä enää kabiinin lämmittämiseen. Isommilla koneilla pihinkin koneen hukka riittää kyllä jos vain lämmityslaite kennoineen on riittävän tehokas. Lämpenemisnopeus voi kyllä kylmästä lähdettäessä olla hidas, siinä lisälämmitin on alkuun nopeampi ja mahdollistaa lämmityksen myös silloin kun se 16-litrainen mylly ei käy. Ja moni lisälämmitin esilämmittää myös sen moottorin, myös etäohjattuna.
-
niiiinpä. mutta on se kulkemista ylimäärä käyttävä. ja tuo kait joku pikkuriiseli jossa ei ylijäämä lämpöi kerry kun sentäs vaatimus se 25 astetta kapiiniin.. enhän miä nuista muuten tietä kun vaan ite kertovat nuita... miun tojo alkaa tuottaa lämpöjä parin kisan jälkeen mutta sehän käyttää sen 11 litraa satasella..
-
mites sää sinne hiksluksin kapiiniin tarvit sen + 25 kun pirtissäsikin on vain + 15 ja sauna on kai melkein kylmä kuin ryssän helvetti.
-
ja mistä siä nyt tuon hiluksin kapiinin lämmön keksit? ja ohan se hyä kun siä tarkenet siellä omissa saunoissas..
-
voi hellanlettas senthään,ite kehuit että 11litran kulutuksella tulee lämpöä. ot siesälli.ensin höpötät ja sitten perut.
-
ja missä oon vaatina 25 asteen lämpöä? et ihan taija osata tajuta lukemaasi.. ja tuo tojo pensakoneella.. :P
-
sama se vaikka turpeellakäytät sitä koslaas,ei semulle kuulu, mut itehän siinä aloit niistä lämityslaitteista ym kottaraisenpöntöistä horiseen, mee sinne pajalle kuunteleen mitä aikuset puhuu, ja höpötä sitten. Kummallista savolaista mokellusta taas.
-
niiin, onko tuo verkussa oleva siun mielen heiton aiheinen+ kun et moista ole päässy näkemään ni sit alat mökeltää ihan ihmettä.. mutta kuiteskin on kommentoitava, vaikka ei tajua mistään.. mut eipä paljon ole muihin osallistumista.. joten kait ei se sit siulta suju..
-
Onko tuo sulle niin vaikeeta myöntää, että et ole moista nähnyt.Alat vaan urputtaan ihan muuta.
-
mutta kun miä oon moisella ajannu yhen talven auraukset.. onko tuo siulle niiiiiiin vaikiaa..? meikä kun kokeilee nuita monia koneita töitä helpottaan...
-
on se muuten hauskaa... kun kyselin milloin hyö mahtais joutaa laittaa uutta peltiä miun tojoon ni net esitti heinäkuun tokaa viikkoo, kun olis taas osaavaa porukkaa hommissa.. nooo, nuita kyläpajoja taas kyseltävä......
-
No voi hitsin hitsi. miksi siihen uutta peltiä pitää laittaa,Ot kehunu että kovin kestävä ja lujapeltinen kampe. Taitaa olla läpimätä ,tuoss tutun kanssa juri keskustelin ja sanoi ettei mennt katastukessa läpi taioikeestaan eni pelleistään läpi. Hylky tuli ja rekisteristä poisto. Mut toenperrään sää näemmä huvikses jankutat tyhjänpäivästä, kun ei sulla oikeesti ole tietoa eikä kokemusta, kuulopuhheita pajalla papparaisen kahvikupposen äärellä läyryät.
-
Ja tokihan siellä pajalla on jonoa kun oksan kaltaiset tyypit tieltä ky haeskelemassa vasen kätisiä muttereita itämaisiin punavanteisiin Että ei voi muuta sanuva jyun hellanlettas senthään ja selkäkeikkanaurut.
-
Kannattaisko evp hakea joku lääkitys ?
-
äläs nyt. sehän saa ihan oikeeta hoitoa jo täällä kun pääsee "kirjoittamaan" jotain miun juttuihin.. nooo, kaikki eivät ole oppinnu tahi saanu puhua/kirjoittaa...
-
tjaah, eiköhän tää ole terapiaa oksalle ja lypsikille, kun ei ole kenen kanssa juttelisi.
-
tjaah, eiköhän tää ole terapiaa oksalle ja lypsikille, kun ei ole kenen kanssa juttelisi.
Ai eikö mulla olekaan elämässäni juttu seuraa :'( Yksikseni kait höpöttelen :-[
-
oho, kun ei ole eukkoa ni ei olis muka juttukaveria! onpa tuokin joku ihmoväite. mulla on nuita juttukavereita melkein haitaks asti.. monta kertaa päivässä katkiaa hommat kun joku poikkeaa juttusille. kylällä monta asukkia jokka käy kävelyllä meikän maisemissa ja siten yhyttää tarinoimaan miun työmaille... mut ohan tuo ihmettä evplle kun asuu jossain korvessa ja oleskelee tuvassaan...
-
Kunhan puhut paskaa.
Nettikäyttäytymisesi osoittaa, että haet täältä nimenomaan juttuseuraa, jota sinulla ei tosielämässäsi liiaksi ole.
-
senkös takia siä sit täällä laitat nuita linkkejä ja muuta paskaa? ettei sulla nyt muuta tekemistä kuin agroa seurata.. itelläki nyt on kerkkäkeittoa huoltamassa.. tilattu monta purkkia moista siirappia.. mut mitä tekää persporari; ettii netin syövereistä raiskausviteoita joita jakaa instassa..! kuin monen pihoja työ muuten ajellette ruohonleikkurilla<? itellä nuita on kertynnä jo neljä ja lisää kyslee.. ja kun moisen teko kestää sen 15-20 minsaa ni joutuu sen 1,5 tahi 2 tuntia varaamaan per piha! ja milloin meikä onkaa täällä<? ettei vaan aamulla ( ei kehtaa aIkasin mennä ) tahi sit illlalla... mut entäs tuo persporari ??? 13, 08 on jo alkannu heräillä "hommiin " !!
-
ja ravaan jo mitä evp vastaa tähänki ketjuun... mut ihan sama!!! miä elän hyin ja mukavaa eloa..
btw! kuka tarttee kuusenkerkkäsiirappia??
-
senkös takia siä sit täällä laitat nuita linkkejä ja muuta paskaa? ettei sulla nyt muuta tekemistä kuin agroa seurata.. itelläki nyt on kerkkäkeittoa huoltamassa.. tilattu monta purkkia moista siirappia.. mut mitä tekää persporari; ettii netin syövereistä raiskausviteoita joita jakaa instassa..! kuin monen pihoja työ muuten ajellette ruohonleikkurilla<? itellä nuita on kertynnä jo neljä ja lisää kyslee.. ja kun moisen teko kestää sen 15-20 minsaa ni joutuu sen 1,5 tahi 2 tuntia varaamaan per piha! ja milloin meikä onkaa täällä<? ettei vaan aamulla ( ei kehtaa aIkasin mennä ) tahi sit illlalla... mut entäs tuo persporari ??? 13, 08 on jo alkannu heräillä "hommiin " !!
Menipä vanhallapojalla tunteisiin!😄😄😄👍👍👍
Ole hyvä ja osoita yksikin raiskausvideo jonka olen postittanut tänne. Yksi ainoa, kiitos.
Niinpä, et löydä.
Olet pelkkä tuuleen huuteleva , yksinäinen peräkamaripoika ilman mitään kosketusta sen turvalliseksi kokemasi kuplan ulkopuolelta. Jatka vaan pihojen ruohonleikkuuta, toivottavasti eivät ole ryssien pihoja. Yksi savolainen ryssän passaaja kyllä riittää mainiosti.
😎😎😎
-
nyt pistit pahan, on siinä oksalla taas pupeltamista , kunhan ei pontikkapannu palais pohjaan.
-
mut onko nuo raiskausjutut mitä oot tännekin laittanu jotain kateusjuttua..? ei vaan saanu ite ihan noin montaa.. mut ohan se kiva kun vain yhtä asiaa voip tänne laittaa linkkinä... ja hyä kun saabi ihan ilman natsikytkentöjä huutella täällä ihan muuta kuin perseporari.. ite en ihan ymmärrä miks siä nuita instan juttuja vain tänne linkkaat.. onko net jotain mitä ite ihannoit!!
-
aiia aää sitte tutkit nuo kaikki linkit mitä tänne linkitetään. Näkyy kovin kiinnostavan nuo jutut oksaa.
-
ai, miä kun en pääse nuihin linkkeihin sissään kun ei ole nuita sovelluksia.. mut ohan se hyä kun laittaa tänne linkin jokma vaatii pääsyn moiseen.. onko evp nuissa mukana? on se varmaan kiva kun postaa tänne linkin jota ei enemmistö pääse kattomaan.. mut ohan sekin......
-
älä horise typeriä, jatkuvasti kuukuilet mitä kukin kirjoittelee. Mee nyt keitteleen sitä ponua ja sekoita pohjia myöti ettei pala pohjaan.
-
niiin, onhan miun kateltava kukin tänne kirjuuttaa.. mut onpa hauska kun siä VAIN miun kirjuutuksiin kommentoit.. ja kyllä, miä tölkitin just nuo uutet kerkkäjutut ihan ite.. nooo, sehän siulle ihan outujuttu... kun ei eukko anna mitään moista harrastaa..
-
ai taas tuli tuo eukko kommentti, kyllä näkee jutuistas mikä on se ongelma. ja toenperrään ite sää tätä olet jatkanut höpinöilläs.
-
mut onko nuo raiskausjutut mitä oot tännekin laittanu jotain kateusjuttua..? ei vaan saanu ite ihan noin montaa.. mut ohan se kiva kun vain yhtä asiaa voip tänne laittaa linkkinä... ja hyä kun saabi ihan ilman natsikytkentöjä huutella täällä ihan muuta kuin perseporari.. ite en ihan ymmärrä miks siä nuita instan juttuja vain tänne linkkaat.. onko net jotain mitä ite ihannoit!!
Yhdessäkään klipissä ei ole raiskauksia.
Huomaa, ettet ole katsonut ainuttakaan klippiä, et edes ymmärrä asiasta johon puutut yhtään mitään. Mutta silti yksinäisyyttäsi purkaen olet joka ketjussa pää auki kuin variksenpojan perse.
😎😎😎
-
ai, miä kun en pääse nuihin linkkeihin sissään kun ei ole nuita sovelluksia.. mut ohan se hyä kun laittaa tänne linkin jokma vaatii pääsyn moiseen.. onko evp nuissa mukana? on se varmaan kiva kun postaa tänne linkin jota ei enemmistö pääse kattomaan.. mut ohan sekin......
Niin, enemmistö pääsee katsomaan, mutta sinä olet sitä vähemmistöä, joka ei pääse, koska elät niin monilta osin vielä 1970- lukua, jolloin " kaikki oli paremmin", autot, maatalouskoneet, etanapostit , YYA-sopimus, Kekkonen päästi lämpimiä pieruja ja kepun voimakin oli vielä tallella.
😄😄😄
-
eikö näissä dyna vt malleeissa ollu semmoinen telkänpönttöä muistuttava lisälämmitin oikealla jalkotilassa vai muistanko väärin. äkkiseltään muistaakseni katsoin että joku kylmälaukku eväille :-\ :-\ :-\ :-\
Sellainen taisi joissain malleissa olla... vähän koomisen oloinen mutta luultavasti tehokas. Ehkä pysyi ikkunat auki auraushommassakin?
Ilmeisesti polttoainetoiminen?
Kaveri laittoi wanhaan Fordiin jonkun Webaston tai Eberin ilmalämmittimen, semmoisen josta tuli vaan ilmaputki kabiiniin. Oli hyvä systeemi, sai märät kamppeetkin nopeasti kuivumaan kun jätti vähän takalasia raolleen. Lisäksi sai metsurihommissa lämpimän eväspaikan vaikka ei moottoria käynnissä pitänytkään.
-
ilma-sameissa oli kopissa kuskin takana aikoinaan vebasto jolla sai äkkiä kopin lämmäks. itellä oli exlorer jossa oli kojetaulun sisällä 3600 wattinen lämpöpatteri jota oma laturi ruokki.. kun siinä vain olis ollu ilmankierto keksitty niin olis kait ollut ihan toimiva systeemi.. sitten kun tuli nestekoneet noihin ni alkoi koppikin taas lämmetä..
-
Sulla on Oksa tainnut olla melkein kaiken merkkisiä traktoreita?
-
noo hää kuunteloo aikusten juttuja pajalla ja toistelee sitte kuulemiaan täällä omina kokemuksinaan. Ei ole puoletkaan tosia, liekö mikään kun savolaisukkelista on kysymys.
-
noo hää kuunteloo aikusten juttuja pajalla ja toistelee sitte kuulemiaan täällä omina kokemuksinaan. Ei ole puoletkaan tosia, liekö mikään kun savolaisukkelista on kysymys.
Kyllä se jotenkin Oksan teksteistä välittyy, että aika kokeilu innokas tuntuu kalustoa kohtaan olevan, vielä nykyäänkin. Ei kaikki selvästikkään ole tutuilta kuultua.
-
jepjep. aina halunnu ettiä sen miulle parhaaks sopivan koneen ja kun on tuttu kauppias niin helppo vaihtella nuita kun sopivampi sattuu kohalle ja nyt sitten loppuu uusien vaihto kun menöö liian teknisiks nuo sähkyvehkeet.. ja kun hommat loppuu ni eipä paljon tarvettakaan... nyt jos viälä yhen kylvikoneen kattelis ni.....