Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Temge - 17.10.25 - klo:12:01
-
Kansi kävi oikasussa ja nyts pitäs laittaa takaisin. Vanha tiiviste taisi olla massa ja uusi nyt vissiin pelti..
Korjaamokäsikirja antaa alla olevat monentit, mutta onko nuo sille vanhanmalliselle tiivisteelle? Tuosshan on ilmeisesti 4 vaiheinen kiristys, viimenen kunhan on käytetty lämpimäksi.
Onko jotain muuta huomioitavaa?
Sylinterikannen ruuvit ja mutterit 80 Nm+90 ˚+90 ˚+60 ˚
Sylinterikannen vaarnaruuvit ryhmään 30 Nm
-
Peltitiiviste samalla tavalla.
Käy 80 Nm kiristys (ainakin) kahteen kertaan läpi, muuten jää keskelle löysiä pultteja
-
Tutki tiivistesarjaa läytyykö sieltä lippulappunen jossa momentit, varmaan nyt kovin suurta seksuaalista merkitystä jos ei ne kovin radikaalisti poikkea kirjasta :-\ :-\ :-\ :-\
-
Juu täytyy kattoo onko lappusii.
Tutki tiivistesarjaa läytyykö sieltä lippulappunen jossa momentit, varmaan nyt kovin suurta seksuaalista merkitystä jos ei ne kovin radikaalisti poikkea kirjasta :-\ :-\ :-\ :-\
Peltitiiviste samalla tavalla.
Käy 80 Nm kiristys (ainakin) kahteen kertaan läpi, muuten jää keskelle löysiä pultteja
Kiitos vinkistä.
Onko jotain vinkkiä lohkon kierteiden putsaukseen?
-
Juu täytyy kattoo onko lappusii.
Tutki tiivistesarjaa läytyykö sieltä lippulappunen jossa momentit, varmaan nyt kovin suurta seksuaalista merkitystä jos ei ne kovin radikaalisti poikkea kirjasta :-\ :-\ :-\ :-\
Peltitiiviste samalla tavalla.
Käy 80 Nm kiristys (ainakin) kahteen kertaan läpi, muuten jää keskelle löysiä pultteja
Kiitos vinkistä.
Onko jotain vinkkiä lohkon kierteiden putsaukseen?
ei kai siinä kuin paineilmaa ja präkleenia jos tarvii.tietysti jos kierretappi löytyy niin ei pahaa tee. pultithan hyvin ohuesti voideltuina paikoilleen.
joskushan on erikseen ohjeita hienommissa moottoreissa voidellaanko myös prikat ja pultinkannat mutta näissä teesse itse hommissa on näpit jo sen verran öljyssä ettei ihan kuivana mene osat paikoilleen.
-
Juu täytyy kattoo onko lappusii.
Tutki tiivistesarjaa läytyykö sieltä lippulappunen jossa momentit, varmaan nyt kovin suurta seksuaalista merkitystä jos ei ne kovin radikaalisti poikkea kirjasta :-\ :-\ :-\ :-\
Peltitiiviste samalla tavalla.
Käy 80 Nm kiristys (ainakin) kahteen kertaan läpi, muuten jää keskelle löysiä pultteja
Kiitos vinkistä.
Onko jotain vinkkiä lohkon kierteiden putsaukseen?
ei kai siinä kuin paineilmaa ja präkleenia jos tarvii.tietysti jos kierretappi löytyy niin ei pahaa tee. pultithan hyvin ohuesti voideltuina paikoilleen.
joskushan on erikseen ohjeita hienommissa moottoreissa voidellaanko myös prikat ja pultinkannat mutta näissä teesse itse hommissa on näpit jo sen verran öljyssä ettei ihan kuivana mene osat paikoilleen.
Yllättävän jumissa (ruostetta) oli pultit avattaessa. Kierretappi löytyy kyllä, mutta pelkään kuollakseni käyttää noita leikkaavia tommosessa paikkaa.
-
Yllättävän jumissa (ruostetta) oli pultit avattaessa. Kierretappi löytyy kyllä, mutta pelkään kuollakseni käyttää noita leikkaavia tommosessa paikkaa.
Jos tappi on kunnollinen niin en mä näe mitään ihmeempää vaaraa tuossa. Mä ainakin kävin reilusti läpi sen yhden päädyssä olleen joka oli ruosteessa.
-
Yllättävän jumissa (ruostetta) oli pultit avattaessa. Kierretappi löytyy kyllä, mutta pelkään kuollakseni käyttää noita leikkaavia tommosessa paikkaa.
Jos tappi on kunnollinen niin en mä näe mitään ihmeempää vaaraa tuossa. Mä ainakin kävin reilusti läpi sen yhden päädyssä olleen joka oli ruosteessa.
Jos tappi pelottaa leikkaa pulttiin urat kuten tapissa, hyvä kikka muutenkin puhdistukseen jos ei sopivaa tappia, samoin mutterin voi leikata auki.
-
Yllättävän jumissa (ruostetta) oli pultit avattaessa. Kierretappi löytyy kyllä, mutta pelkään kuollakseni käyttää noita leikkaavia tommosessa paikkaa.
Jos tappi on kunnollinen niin en mä näe mitään ihmeempää vaaraa tuossa. Mä ainakin kävin reilusti läpi sen yhden päädyssä olleen joka oli ruosteessa.
Jos tappi pelottaa leikkaa pulttiin urat kuten tapissa, hyvä kikka muutenkin puhdistukseen jos ei sopivaa tappia, samoin mutterin voi leikata auki.
Juu näin mä tein ja kansi on nyt paikallaan.
Onko tolle venttiilikoneikolle joku momentti?
-
kannattaisko kysellä ihan jostain muualta kuin täältä? joltain korjaamon pitäjältä? ois ehkä varmenpaa kuin täältä....
-
Katselin korjaamokäsirjasta mutta yllättäen en siitä keinuvipuakselin kiristysmomenttia löytänyt. Kaiken muun mahdollisen momentit kyllä. No höh...
Omani taisin vetää vain 'kohtuullisesti kiinni', en muista että avatessakaan olisi ollut mitenkään mieleen jäävässä poikkeuksellisessa momentissa.
-
Katselin korjaamokäsirjasta mutta yllättäen en siitä keinuvipuakselin kiristysmomenttia löytänyt. Kaiken muun mahdollisen momentit kyllä. No höh...
Omani taisin vetää vain 'kohtuullisesti kiinni', en muista että avatessakaan olisi ollut mitenkään mieleen jäävässä poikkeuksellisessa momentissa.
No ei näkynyt -11 sarjankaan kirjassa momenttia, tasaisesti ja reunimmaiset siten että prikat pyörivät vapaasti.
-
Tiivistesarjasta en pakosarjan tiivistettä / tiivisteitä löytänyt ja varaosakuvassakaan ei sitä näkynyt. Mitä siihen tulee väliin?
-
Ei mitään. Joskus olen laittanu semmoista pakoputken tiivistysmassaa ohuelti, jos on ollu vastinpinnat oikein rokolla. Voihan sitä pakosarjaa varovasti hioa, tasainen notkumaton pinta (>10 mm latakka..?) ja hienoa hiomanauhaa siihen. Sitten pakosarjaa hieroo siinä vähän eestaas, että lähtee pahimmat rokot pois.
Pakosarjan vaarnaruuveihin kuparitahnaa kevyesti.
-
Ei mitään. Joskus olen laittanu semmoista pakoputken tiivistysmassaa ohuelti, jos on ollu vastinpinnat oikein rokolla. Voihan sitä pakosarjaa varovasti hioa, tasainen notkumaton pinta (>10 mm latakka..?) ja hienoa hiomanauhaa siihen. Sitten pakosarjaa hieroo siinä vähän eestaas, että lähtee pahimmat rokot pois.
Pakosarjan vaarnaruuveihin kuparitahnaa kevyesti.
Tekoälyltä tätä kans kyselin ja on kyllä jännä ettei tuu mitään, no kai se sitten pitää sen verran.