Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lypsyukko - 29.04.25 - klo:15:52

Otsikko: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 29.04.25 - klo:15:52
Meillä on ollut ylön paskakärryt vuodesta -85 lähtien. Joskus tuli rinnalle toiset ja vielä yhdet on tullut ostettua jemaankin. No ensimmäiset on kuppa eli ruoste syönyt joten ne kait voi hyvällä syyllä päästää muihin hommiin. Samoin jemma kärrytkin on olleet muussa käytössä joten kun tuli aikoinaan vastaan Junnkarin tekemät "ylöt" niin päätin ostaa. Entisillä ei oo tarvinnut kuin ajaa. Nyt sai Runkkarilla muutaman kuorman paskaa leviälle ja pohjaketju poikki. Kertaakaan ei oo katkennut ylöstä. Ketjun korjaus ja melttorautojen oikominen. Ihmetellen mikä piru sen päälle kävi kun kuormakin oli lähes tyhjä. Stanan Runkkarin insinöörit on nostanut kulmavaihteen lavan alla ylemmäs ja ne latat menee siitä ylitte. Siis menee jos ei pökkää. Näköjään kopioiminenkin on ollut liian vaikeaa. Toki tuotakaan haveria ei olisi kait tullut, jos olis pitänyt kejut niin kireellä, että natajaa. Mutta ylös saa kyllä lavan alla roikkua.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Oksa - 29.04.25 - klo:16:42
niiinpä.   taas kerran huomattu et pitää värkeistä pitää jollain silmällä huolta.    moni laittannu tuon kulmavaihteen päälle latan pätkän joka ohjaa keljulukimen ylitte.     se on tuo suomi-inssi siitä hyä et osaa tehä paskaa jopa nuin yksinkertasesta laitteesta.   ite just meinaan ostaa 45 vuotta vanhaa jf kärriä kun se on tehty töihin ja käytettäväks..    lavan pohjalauta pikkasen pehmiää mut heleppo vaihtaa uuteen 50 vuoten välein...
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Viljelijä evp - 29.04.25 - klo:16:47
ostakaa pelarutsin kärryt ei tarvi tullasia murehtia ja paska lentää. Tosin nämä kakan levittäjät käyttävät aivan muullasia kuin ylenantamat ja jiiähvät. mut harrastajat risaa ja ammattilaiset rykäsee kakat jeantililla.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Oksa - 29.04.25 - klo:16:50
juuu.   ohan se hyä levitellä 100 tonnin vehkeillä..   kun ei nuo paskat mitään maksa..   ökyily nykymaataloutessaki hyäks maineelle...   kaapuntilaiset kattoo kuin pelli kiiltää pellolla..   ja tukia ehkä liikaa...
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 29.04.25 - klo:17:07
niiinpä.   taas kerran huomattu et pitää värkeistä pitää jollain silmällä huolta.    moni laittannu tuon kulmavaihteen päälle latan pätkän joka ohjaa keljulukimen ylitte.     se on tuo suomi-inssi siitä hyä et osaa tehä paskaa jopa nuin yksinkertasesta laitteesta.   ite just meinaan ostaa 45 vuotta vanhaa jf kärriä kun se on tehty töihin ja käytettäväks..    lavan pohjalauta pikkasen pehmiää mut heleppo vaihtaa uuteen 50 vuoten välein...

Mää ihmettelin koko talven minkä pirun takia nuo ketjut on noin kireellä. Löyhdytin sitten vähän ennen sesonkia, jotta ei rasita ketjuja. Se oli virhe. Täytyy hepata sinne ohjuri, jotta menöö kolat ylitte. Ristus notta, ei nouse Junkkarin arvostus.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Oksa - 29.04.25 - klo:17:30
oliko joku uutinen?    noissa ei ihan järki kait mukana ollenkaan kun tekevät rautasta romua..   kuten täällä haastetaan..
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 29.04.25 - klo:18:44
oliko joku uutinen?    noissa ei ihan järki kait mukana ollenkaan kun tekevät rautasta romua..   kuten täällä haastetaan..

No kyllä mulle oli. Miksi toimiva kärry, josta on kait piirrustukset ostettu on pilattu tuolla lailla. No telin ne on tehnyt tähänkin Velsalaisen näköisenä, joten se varmaan on parempi, kuin ylön kyhäelmä. Toki jos olisin aina ajanut paskat belaruksella, niin olisin pitänyt ketjut kireellä, jotta natajaa, niin tuskin olisi tuota tehnyt. Mutta yleensä se ei näissä ole tarpeellista tai on jopa vahingollista. No eipä ne näitä enää tee, mutta silti ...
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Make - 29.04.25 - klo:21:07
Vanhoiss JF- kärryissä kola jää taipuneen pohjan poikkipalkin taakse ja sitten ketju katkeaa.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Oksa - 30.04.25 - klo:08:41
taipuneenn pohjapalkin taakse?    aika kovaa tavaraa ajelet.   itellä kola kulkee sen päätyn ohjainkiskon varassa suuren osan ja saa välissä roikkua aika paljon että ei haittaa.    tuossa ei kovinkaan tiukalla tartte pitää ketjua ja silti toimii..     
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 30.04.25 - klo:11:39
taipuneenn pohjapalkin taakse?    aika kovaa tavaraa ajelet.   itellä kola kulkee sen päätyn ohjainkiskon varassa suuren osan ja saa välissä roikkua aika paljon että ei haittaa.    tuossa ei kovinkaan tiukalla tartte pitää ketjua ja silti toimii..   

Yleensähän sillä ei mitään väliä olekaan miten pohjan alla ketjut roikkuu. Veto perältä , joten lavalla on kireellä. Mutta tuo Runk Junkkari olikin vähällä pilattu.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Paalimies - 30.04.25 - klo:11:53
No ylöllä en ole ikinä ajanut, mutta kyllä ryssäläisissä ja tuossa ranskalaisessa on väljä että on alapuoleltakin kohtuu tiukassa.

Esim samsonissa on hydraulinen kiristys pohjakuljettimelle. Eli kai sillä joku idea on kiristää sitä pohjaketjua
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Oksa - 30.04.25 - klo:14:54
kohtuu tiukka kait toiminnan etellytys..  mut on tuo kyllä aika hupsua kuin moni nuokin sössii..    yks isäntä ajeli kärrillä sen verran et kun oli liian löysällä ni jopa otti johonkin rakenteeseen kiinni ja sit seis...   manas et kuin se nyt noin..?    monta palaa ketjusta jouti pois ennen kuin toimi taas nätisti..
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 30.04.25 - klo:15:56
No ylöllä en ole ikinä ajanut, mutta kyllä ryssäläisissä ja tuossa ranskalaisessa on väljä että on alapuoleltakin kohtuu tiukassa.

Esim samsonissa on hydraulinen kiristys pohjakuljettimelle. Eli kai sillä joku idea on kiristää sitä pohjaketjua

No noi taitaakin olla sellaisia "normi ketjuisia" jotka lyö rattaalta ylitte jos on löysässä. Ewartti ei lyö ylitte.

Noi yhdet ylöt jotka ostin ennen noita Junkkareita oli rehuperällä. Sen isäntä manas ne perät alimpaan suohon ja niitä oli mennyt monia ja nekin oli samalla ketjulla kuin pohja. Mukana tullut peräkin oli syönyt ittensä pelleistä läpi ja ketjut niin kireellä että soittuu. Meillä oli rehuperis pienempää ketjua ja ikinä nekään ei katkennut eikä syönyt itteään pellistä läpi. Takana ketjut oli reilusti löysällä.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: jariman - 01.05.25 - klo:10:40
Säppikoneisto on oikea ketjun surma rysk,,, rysk,, rysk,,, knaps , lenkki
Poikki tai auennut ewardin ketjusta, muutin aikanaan rehukärryt
Hydrmoottorivetoiseksi, siihen loppu pohjaketjuongelmat,
Tasainen pehmeä veto.

Kyllä siinä kulmavaihteen päällä pitäis olla ohjainkisko, pudonnut luultavasti
Jossain vaiheessa.

Ps. Olis  kahteen junkkarin / ylön kärryyn ylimääräisenä melko täydellinen
Säppikoneistosarja., tais akselin kiila puuttua
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 01.05.25 - klo:10:55
En usko että tuossa on ollut mitään ohjainkiskoa. Rakenne on ihan eri kuin Ylöissä. Ylössä on kisko kulmavaihteen päällä poikkipäin kärryyn nähden. Ja se kulmavaihde on alempana. Tuossa se poikki akselin laakerikin on säppikoneikossa seinällä. Ylöissä pohjalla. Tuossakin on samanmoinen kisko, mutta kulmavaihteen korvat on hitsttu lappioon ei siis tuon kiskon alle. Mun käytös ei ikinä ole ketju katkennut ja olis kestänyt nytkin, mutta tarttu piru tuonne
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: jariman - 01.05.25 - klo:11:10
En usko että tuossa on ollut mitään ohjainkiskoa. Rakenne on ihan eri kuin Ylöissä. Ylössä on kisko kulmavaihteen päällä poikkipäin kärryyn nähden. Ja se kulmavaihde on alempana. Tuossa se poikki akselin laakerikin on säppikoneikossa seinällä. Ylöissä pohjalla. Tuossakin on samanmoinen kisko, mutta kulmavaihteen korvat on hitsttu lappioon ei siis tuon kiskon alle. Mun käytös ei ikinä ole ketju katkennut ja olis kestänyt nytkin, mutta tarttu piru tuonne
####

Kaks vai kolmella pohjaketjulla oleva kärry.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 01.05.25 - klo:11:51
En usko että tuossa on ollut mitään ohjainkiskoa. Rakenne on ihan eri kuin Ylöissä. Ylössä on kisko kulmavaihteen päällä poikkipäin kärryyn nähden. Ja se kulmavaihde on alempana. Tuossa se poikki akselin laakerikin on säppikoneikossa seinällä. Ylöissä pohjalla. Tuossakin on samanmoinen kisko, mutta kulmavaihteen korvat on hitsttu lappioon ei siis tuon kiskon alle. Mun käytös ei ikinä ole ketju katkennut ja olis kestänyt nytkin, mutta tarttu piru tuonne
####

Kaks vai kolmella pohjaketjulla oleva kärry.

Kahdella.

6500 ... 7500 ... ja tuo 8000.

Muok ... Alussa taisi Ylö kolmella ketjulla olla 8000 ja myöhemmin 9000. Mutta tuo siis Junkkari 8000 ja kahdella , ihan päällisin puolin sama kuin nuo 6500 ja 7500. Paitsi teli "Velsalainen"
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Viljelijä evp - 01.05.25 - klo:12:06
Ukkeli muistaa nyt ylön perän hiukan pieleen. ei siellä mitään poikki kiskoa ole kulmavaihteen yläpuolella, taitaa ielikuva olla siiä perävalojen putkesta. Mitä hyötyä siitä poikkipäin olevasta tukiraudasta on kolakulkettimen toimivuudelle, jos jotain kannaketta niin sehän pitää olla kärryn pituussuntasesti jolloin kolakuljetin ei roiku.Ylöläisessä ne kannatin kiskot menee molemmin puolin kärryä. reunoilla
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 01.05.25 - klo:14:29
Ukkeli muistaa nyt ylön perän hiukan pieleen. ei siellä mitään poikki kiskoa ole kulmavaihteen yläpuolella, taitaa ielikuva olla siiä perävalojen putkesta. Mitä hyötyä siitä poikkipäin olevasta tukiraudasta on kolakulkettimen toimivuudelle, jos jotain kannaketta niin sehän pitää olla kärryn pituussuntasesti jolloin kolakuljetin ei roiku.Ylöläisessä ne kannatin kiskot menee molemmin puolin kärryä. reunoilla

Oot sää toholo. Mulla on 3 Ylöä joista tuon saa katsoa. Kulmavaihteen päällä on poikkipäin koko kärryn leveydeltä neliö palkki. Jos ketjut olis löysällä ja se palkki niin korkealla että latat ottaisi siihen niin kait nousisi ylitte "pyöreä kulmaisesta palkista", koska se on koko leveydeltä.  Mutta siinä on tuuma paskaa päällä , jos sillä on justiinsa paskaa ajettu. Eli kolat ei oo niin matalalla. Ja ne reuna kiskot alkaa vasta kulmavaihteen jälkeen Ylössä Ja junkkarissa. Vai valoputki sulla on kantavana rakenteena  ;D Noin 15cm kulmavaihteen takana ja saman verran alempana. Jos on paikallaan. Yksissä ylöissä mulla ei oo enää koko reuna kiskoja ja ei vaikuta toimivuuteen.  On tuossa Junkkarissa yritetty viistää niistä paloista kulmat pois joista kulmavaihde on kiinni. Latta menee kireillä ketjuilla noin 1cm kulmavaihteen ylitte, mutta ei mennyt löyhemmillä. Tai meni se jonkun 15-20  kuormaa , jonka jälkeen ajettiin vaan yhdellä kärryllä sinä päivänä. Sen jälkeen oon ajellu vaan yksin ylöillä, joissa on 5" lankku lisälaitana ja hyde perälauta. Oon odotellu sadepäivää , jotta saan hepattua tuonne ohjurin. Pirun ahtaaseen rakoon vaan pitää mikin suutin saada pulun paskaa oksentamaan.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Viljelijä evp - 01.05.25 - klo:15:48
juu on siinä mut ei se mitään kolakuljettimeen toinintaam  kuulu.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 01.05.25 - klo:16:11
Ei niin , kun kolat menöö ylitte.
Vika on Junkkaris ei Ylös.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Paalimies - 02.05.25 - klo:12:59
Eniten tässä jutussa ihmetyttää että Ylö on tehnyt jotain niinkin toimivaa että sen pystyy tekemään huonommin kuin ylö itse.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 02.05.25 - klo:13:52
Eniten tässä jutussa ihmetyttää että Ylö on tehnyt jotain niinkin toimivaa että sen pystyy tekemään huonommin kuin ylö itse.

No ehkä tämän ketjun vähän siksi tänne aloitikin  ;D Ylön tekeleet ei mistään suuresta laadusta yleensä ole tunnettuja. Tosin en mä nyt tiedä ... 6500 peräkärry vuodelta -85. Olis täysin toimiva , ellei pohja olisi kulunut puhki. Sen pilasin vähän nuukuuttani itse. Ketjujen alustat kului puhki ja samalla ruostui alla olevat lavan tuennatkin. Uusin vaan kapean soiron lootua ketjujen alle ja korjasin hät hätää niitä tukia. Pianhan tuo kului sitten puhki keski lavakin. en sitten enää jaksanut panostaa, kun ostin "lähes pakasta vedetyn" 7500 tilalle. Sitä tosin en ole ikinä vielä paskaan sotkenut  ::) Käytettynä ostettu 6500 , joka on vanhempi kuin oma uutena ostettu on ollut pääkärrynä ja tuo risa lava toisena vielä viime kevääseen saakka. Nytkin pääasiassa ajanut tuolla toisella 6500 ja tosiaan Junkkarilla vähän. Tänään heftasin sinne niin nätin ohjurin, että olis Junkkarin insinöörit ihmeissään.

1000/12m pneuma on kotiutunut Ylön konkurssihuutokaupasta aikoinaan meille. Yllättävän hyvä peli, varsinkin jos olis aikoinaan osannut huoltaa ja hoitaa paremmin. Mopedin ketjun käyttämät rattaat alkaa olla finaalissa ja niiden laakeiroinnit yms. Uusia ei saa mistään ja tuon laakeroinnin tukemiseksi täytyy vähän väliä laittaa pätkä suihkun pidike tangosta tehty "pusla". Muuten ei pysy ketjut päällä. Saas nähdä pääseekö tällä loppuun nurmien lannoituksen kanssa. Yksi kupan ( tai kaksi) syömää Elhoa löytyy , mutta voi olla että parempikin on jo loppu. Joskus käytin , mutta 700l säiliö oli olematon jo 600kg:n säkin aikana.

Ja kait se Ylö kattikin on "Ylöläinen". Tosin eri hallishan sitä kait valmistettiin ja Avantti jatkoi.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Viljelijä evp - 02.05.25 - klo:18:36
niin, eipä tuo  millään erityisellä konetuotannolla pärjäillyt, erikoisia virityksiä.niitokonet  kelapöyhimet ynnä muut haravat ja hörsköttimet., halvalla myytävä kehiin ja kiilahinhalla voiman välitykset. Ainut hyvä ekele liene tuo hydr vetokoukku joita joihinkin traktoeihin on maahantuoja asentanut, ferguissa ainakin ja casen tietyissä aikakauden malleissa. OIkeesti ihan toimivakin kunhan eisitä salpakieltä runttaa mutkalle vetosilmukalla.  sitten se eienää pelitä. toki kurat ym paskatkin lukitusta haittaa.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Oksa - 02.05.25 - klo:19:29
LU,   on ko koskaan juolahtannu mieleen huoltaa koneita?    itellä on elhon apupn levitin ja ruostetta ei ole vielä kuin runkoputken takaosassa..   pinnalla.   ja kaukosäätökin toimii..  ja eiks sen kärrin pohjaan olis kannattanna laittaa vaikka vilmivaneri?   ois kestäny monta vuotta.    ainakii itellä ryskyssä kesti vuosia kunnes sain halvalla jfn telikärrin..   jolla iso tila oli tehny paaljon rehua ja ajanu paskoo.    ostivat isomman kärrin tilalle..   kiinteälaitaisen ja pystykeloilla.. 
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 02.05.25 - klo:20:12
LU,   on ko koskaan juolahtannu mieleen huoltaa koneita?    itellä on elhon apupn levitin ja ruostetta ei ole vielä kuin runkoputken takaosassa..   pinnalla.   ja kaukosäätökin toimii..  ja eiks sen kärrin pohjaan olis kannattanna laittaa vaikka vilmivaneri?   ois kestäny monta vuotta.    ainakii itellä ryskyssä kesti vuosia kunnes sain halvalla jfn telikärrin..   jolla iso tila oli tehny paaljon rehua ja ajanu paskoo.    ostivat isomman kärrin tilalle..   kiinteälaitaisen ja pystykeloilla..

Niin Elhon pneuman olen ostanut myydään eniten tarjoavalle K-maatalouden konepäiviltä joskus 2000-luvun alussa. Eli oli silloin jo osaksi ruostunut koko kone.  Muoviset syöttöputket oli irronnut ja lanta oli metalli putken ja sen muoviputken välissäSyöttölaite oli kulutettu niin loppuun , että toisen pään ratas nollilla niin toinen syötti varmaan 400kiloa hehtaarille. Hajotin ja lisäsin prikkoja rattaiden väliin jotta koko syöttökoneisto toimisi samoin. Toisen ostin tuurin konehuutokaupasta. Sen sivuputket oli kuitenkin ehjät ja vaihdoin ne siihen K.maatalouden koneeseen. Muutaman vuonna tuolla kyhäelmällä levitin , mutta pidin Ylöä parempana ja todellakin 1000l säiliötä ei tarvi käydä tasailemassa tai ajaa tyhjäksi että seuraava säkki mahtuu sisään. Elhon kaukosäätö ja koneen käyttäminen on kyllä parempi / helpompi. Joten Elhon ruosteet on edellisen tilan aikaan saannoksia. Mutta en käsittänyt Ylössäkään , että sinne ilmakanavaan kannattaisi kaataa litra pari öljyä letin läpi ja sen käydessä. Tämän tajusin vasta kun pohjapelti alkoi vuotaa. Tosin reikiä on nykyisessäkin vaikka tuota "öljyämistä" olen nyt harrastanut. Ja tuo  vetoratas juttu kait on ihan normi kulumaa, mutta montakohan lähes 40v vanhaa ylön pneumaa on vielä käytössä. Kone on kuitenkin käytössä koko kesän ei pelkästään perunan lannoituksessa toukokuussa.

No ei kyllä tullut mieleenkään alkaa metallia vaihtamaan vaneeriin. Virhe tuli siinä, että en uusinut koko pohjaa. Reikä ketjun alla oli aina siinä "poikkipalkin" kohdalla. Eihän se mitään palkkia ollut vaan plokattua peltiä. Kun reikä oli siinä , paska ja kosteus palkissa ja se ruostunut loppuun. Tuolla kärryllä ajettiin talvisin aumasta rehua ja siihen aikaan tiet suolattiin. Fiiatista katos likasuojat ja ovesta alaosat ja ylöstä lavan pohjasta maali. Toki tuo kaistale ketjun allakin jatkoi kärryn elämää ainakin 10v , mutta ehkä koko lava pellin uusiminen sen 30v. Mutta olisiko siinä päässyt silti edes palkoille. Ostin sen mielestäni uuden veroisen 7500 rehuvarustuksella pien tilalta  ( ei ollut paskaa nähnytkään) 2000 eurolla verolla. Tämä Junkkari oli taas vaan pelkällä paskakelalla, mutta kuvissa ihan siisti. Eikä nyt pahasti pettänyt nähdessäkään, mutta olihan sieltä lavasta paikoin jo maali lähtenyt. Tosin tämä oli arvokkaampi, mutta nuo on nykyään ehjänä jo kumminkin katoavia.

Jf on tietysti laatumerkin maineessa. Mutta oon mä nähnyt niitäkin rassatun ja pirusti moititunkin. Ja jos katseloo nelikelaisen pystykela JF:n levitystasaisuutta, niin siinä tasaisuus sitten kaukana. Toki työveveyttä on mukavasti, mutta paska silti vaan raiteiden välissä.

Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Oksa - 03.05.25 - klo:09:32
jepjep.   nyt olikin asiat hieman toisin kuin kuvittelin kirjoitusten perusteella..   sori siitä.    mutta kyllä nuo ulkolaiset koneet,   vaikka onkin hintavia,  tuntuu olevan jotenkin paremmin tehtyjä ja jopa kestäviä... 
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Make - 03.05.25 - klo:09:49
Kyllähän JF sanotaan tanskan Junkkariksi. On siellä enemmän työhön tarkoitettuja merkkejä.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: -SS- - 03.05.25 - klo:10:40
Elhon Pneuma ( 12 m ) on kestänyt yllättävän hyvin. Vastaavassa Ylö Pneumassa muoviosat olivat hauraammat. Varsinkin rullien löystyminen ja luiskahtaminen paikalleen syötön aikana siinä kanttiakselissa oli ongelma.  Rakeista liitukalkkia se Elho oikein tahdo jaksaa levittää kauimmaisista suuttimista, muuten aika varma ja tarkka levitin. Viljankylvöksistäkin on saanut kovasti tasaisen, kunhan osuu ajokerrat tarkasti kohdalleen.

-SS-
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Make - 03.05.25 - klo:11:03
Mul olis ylimääräinen Elho M800.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 03.05.25 - klo:11:20
Tuosta ylhäältä oppineena. Onhan se munkin elho 800l säiliöllä eikö 700 kuten väärin muistin.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Toivo Tonta - 03.05.25 - klo:15:50
Ehkä sitä vaan valmistajat (kotimaiset) ovat tehneet sitä mikä on kaupaksi mennyt ;D
Ihan voi jokainen katsoa peiliin jos olisi ollut kaksi eri hintaista/laatuista Ylöä/Junkkaria kumman olisi ostanut.
Se jo aiemmin mainittu remmi Ylökin kestää sen mihin se on tarkoitettu, keskipakopöyhin kestää ja toimii kyllä.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 03.05.25 - klo:18:54
Kotimaisissakin on eroja keskenään, mutta onko ollut edes hinnassa ? Elho kuuluisa niittomurskaimista, tosin NHK myyjä sanoi, että onhan se hyvä kopio Kuhnista. Johon taas k-maatalouden myyjä, että on vaan parempi kuin kuhn. Ainakin karhon muodossa. Mutta olihan Junkkarillakin hinattava 3,2m ja en oo kenenkään kuullut kehuvan.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Paalimies - 03.05.25 - klo:23:24
Aikaa ennen karhoitusta sillä karhon muoto oli erittäin tärkeä paalirehua tehdessä.

Mä myin yhden kesän Kuhnin varaosia ja hämmästytti kun moni osti kerralla kaksi lautasasemaa. Meillä ei ollut mennyt Taarupista ensimmäistäkään. Toisaalta oli tämä moottoritien luiskien niittäjä joka niitti Turusta Kotkaan sekä Tampereelle ja Lusiin tien luiskat. Sille meni valtavasti osaa, mutta koneitakin oli parikymmentä.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: -SS- - 03.05.25 - klo:23:48
Mul olis ylimääräinen Elho M800.

12 m vai 10 m , 12 m käy ruiskutusjälkiin.

-SS-
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Paalimies - 04.05.25 - klo:08:36
Taitaa sivurajoittimet olla parasta mitä Ylön tehtaat teki ennen Avantteja.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 04.05.25 - klo:09:27
Tällä alueella oli noita Ylön yleisperäkärryjä pirun paljon aikoinaan. En mää nyt niitä ainakaan oo kullut paljon haukuttavan. Kyllä ne pikku Jf:t  35,40,50 ja jopa 60 katos ja tilalle tuli Ylöjä. Olihan meilläkin 50. Mutta ei ikävä tullut rehunteos eikä paskan levitykseskään Ylöjen tultua tilalle. Toisten tulo olikin jo juhulaa. Perusvarmoja kärryjä, vaikka osa rasvanipoista paikoissa joita vaan ei saa rasvattua.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: iiro v - 04.05.25 - klo:20:36
Olin aikanaan ostamassa silppuria, naapuri kunnassa oli tupla-junkkari myytävänä. Oli silloin varmaan jo viisi vuotta vanha. Lueskelin täältä kommentteja missä haukuttiin mitään tekemättömäksi pohjanmaalla pellistä tinatuksi. Halvalla kun sai ostin. Ajeltiin aikanaan kymmenisen vuotta elukoille rehut. Ylätorvi piti uusia , kun kului puhki. Senkin sain käytettynä. Ja ohjainkaapelit alkoi kenkkuamaan jolloin muutin lumilingon hyde luukkujen sylinterit paikalle. Nyt toistakymmentä vuotta ollut kesantopeltojen niitossa ja ainakin viime kesänä vielä pellitti. Vuosikustannus ollut alle satasen. Joten "ei huono".
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 04.05.25 - klo:21:53
Olin aikanaan ostamassa silppuria, naapuri kunnassa oli tupla-junkkari myytävänä. Oli silloin varmaan jo viisi vuotta vanha. Lueskelin täältä kommentteja missä haukuttiin mitään tekemättömäksi pohjanmaalla pellistä tinatuksi. Halvalla kun sai ostin. Ajeltiin aikanaan kymmenisen vuotta elukoille rehut. Ylätorvi piti uusia , kun kului puhki. Senkin sain käytettynä. Ja ohjainkaapelit alkoi kenkkuamaan jolloin muutin lumilingon hyde luukkujen sylinterit paikalle. Nyt toistakymmentä vuotta ollut kesantopeltojen niitossa ja ainakin viime kesänä vielä pellitti. Vuosikustannus ollut alle satasen. Joten "ei huono".

Ei kait tuo junkkari mikään huono ollutkaan. Tehon tappamisesta 702 miehet olivat pahana  ;D
Mutta onko kukaan kokeillut tai kehunut Ylön hienosilppuria ? Joskus pienenä poikana tuollaista ihmettelin maatalousnäyttelyissä. Lieriöt edessä ja veto pitkillä kiilahihnoilla ,jos en ihan väärin muista. Yhtään en oo pelloilla nähäny.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Paalimies - 04.05.25 - klo:23:18
Meillä oli naapurissa ja oli kuulemma juhlaa tehdä sillä rehua kelasilppurin jälkeen. Toki oli aivan surkea jos vertasi seuranneeseen tuplajunkkariin.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Oksa - 29.06.25 - klo:18:36
kuinka muuten onnistui kevään työt koneitten kanssa?   lu ei olekaan kertonut kuin onnistui ohajimen kanssa...  vai miten?
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 29.06.25 - klo:18:47
kuinka muuten onnistui kevään työt koneitten kanssa?   lu ei olekaan kertonut kuin onnistui ohajimen kanssa...  vai miten?

Ohajimen ? Mitähän tuo nyt tarkoittaa. Kulmavaihteen päälle hitsasin väärän tapin,että ei tartu latat enää.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Oksa - 30.06.25 - klo:09:10
sori siitä.   kömpelöt näpit ei sovi pieniin näppäimiin..    mut hyä et toimi..   onkohan muiten tarvinna moisia tehä?
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Viljelijä evp - 01.07.25 - klo:20:36
ylöläinen meillä aikoinaan, ei siinä kolat mihinkään kulmavaihteisiin tarttunut, on tosi löysällä sillon jos noin on. tosin en ihmettele kun lypsyukkelista on kysymys, nimittäin kun tuo maitojuttukin on aivan ihmeellinen pakteereineen.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 01.07.25 - klo:22:01
ylöläinen meillä aikoinaan, ei siinä kolat mihinkään kulmavaihteisiin tarttunut, on tosi löysällä sillon jos noin on. tosin en ihmettele kun lypsyukkelista on kysymys, nimittäin kun tuo maitojuttukin on aivan ihmeellinen pakteereineen.

Lueppas koko ketju, niin ehkä tajuat mistä on kyse. Tosin epäilen vahvasti, että et sinä tajua, mutta syy tuohon vääntymiseen on selvitetty ja se ero miksi Ylössä ei väänny mutta Junkkarin nimisessä "kopiossa" vääntyi.. Kolme Ylöä on ja niissä ei kyseistä ongelmaa ole ollut ikinä.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Viljelijä evp - 02.07.25 - klo:08:50
nii kyllä ää tajusin että et viittinyt ketjua kiristää ja sitte alkoi ottaan kulmavaihteeseen kiinni. Ihan oma mokas kun et kiristänyt.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: lypsyukko - 02.07.25 - klo:10:22
nii kyllä ää tajusin että et viittinyt ketjua kiristää ja sitte alkoi ottaan kulmavaihteeseen kiinni. Ihan oma mokas kun et kiristänyt.

En kiristä polkupyöränkään ketjuja niin ,että alapuoli "natajaa". Olen aina ajatellut että ketjuissa pitää olla vähän pelivaraa siellä ei vedon puolella, mutta Junkkarin insinööri joka nosti kulmavaihteen lähes pohjaketjun tasolle ei näköjään näin osannut ajatella. No nyt mulla saa olla normaali ketjun välys ja ei tartu kulmavaihteeseen.

Mutta näköjään pride kulkueet on taas loppuneet. kun EVP on palannut pahalla päällä sivustolle. Ei voi enää kulkea salko pystyssä vanhojen homomiesten perässä vaan on pitänyt palata vaimon nurkkiin ja normaaliin kaappi homon elämään.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Viljelijä evp - 02.07.25 - klo:17:04
Onpa pipa  lypsikillä kireellä, kun pitää tuollasia vedellä esiin ihan selvästä asiasta joka on omaa tyhmyyttä. Mut sulla taitaa myös remmit luistaa. Omituista kun ei ukkeli tajua että ihan oma syy.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Perussuomalainen porvari - 02.07.25 - klo:17:10
nii kyllä ää tajusin että et viittinyt ketjua kiristää ja sitte alkoi ottaan kulmavaihteeseen kiinni. Ihan oma mokas kun et kiristänyt.



Mutta näköjään pride kulkueet on taas loppuneet. kun EVP on palannut pahalla päällä sivustolle. Ei voi enää kulkea salko pystyssä vanhojen homomiesten perässä vaan on pitänyt palata vaimon nurkkiin ja normaaliin kaappi homon elämään.

👍👍👍🤣🤣🤣

Evp palasi normi pajupuskaelämäänsä.

😅😅😅
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Viljelijä evp - 02.07.25 - klo:19:14
jahas persporarikin on huolestunut kun lypsikillä on kolakuljetin löysällä.
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Perussuomalainen porvari - 04.07.25 - klo:19:02
jahas persporarikin on huolestunut kun lypsikillä on kolakuljetin löysällä.

Transupapalla on ruuvit löysällä😎😎😎
Otsikko: Vs: Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt
Kirjoitti: Oksa - 04.07.25 - klo:19:18
noooh!   kelläpä net ruuvit onkaan löysällä...