Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Rakkine - 21.09.24 - klo:12:20
-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/49185446-e5e4-4412-b2e7-e774c644f403?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1726542777
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, kun sähköautot ei käykään kaupaksi siihen malliin kuin vihreään kiimaan sairastuneet poliitikot kuvitteli.
Se tietysti heijastuu sähköautojen akkuja valmistavaan teollisuuteen. Pohjois-Ruotsin Skellefteån Northvoltin akkutehdas on pulassa. Autovalmistaja Volkswagen suunnittelee antavansa potkut 30 000 työntekijälle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-korotti-panoksia-potkut-voivat-uhata-jopa-30000-tyontekijaa-saksassa/c9d3007e-23c6-4d7c-af83-0fa6128faafb
-
Täs on puhkeamassa monta kuplaa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010711039.html
https://www.hs.fi/päivälehti/21092024/
Suomessakin suurin ongelma jos Kiinaan ei mee tarpeeksi siankorvia ja minkinnahkoja.
-
Täs on puhkeamassa monta kuplaa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010711039.html
https://www.hs.fi/päivälehti/21092024/
Suomessakin suurin ongelma jos Kiinaan ei mee tarpeeksi siankorvia ja minkinnahkoja.
Eläkelläiselle on ongelma, jos Suomesta MYYDÄÄN Kiinaan siankorvia, mutta se ei ole Eläkelläiselle lainkaan ongelma, että hän on ahneuksissaan OSTANUT kiinalaisen puhelimen.😄🎅🎅
-
Täs on puhkeamassa monta kuplaa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010711039.html
https://www.hs.fi/päivälehti/21092024/
Suomessakin suurin ongelma jos Kiinaan ei mee tarpeeksi siankorvia ja minkinnahkoja.
Eläkelläiselle on ongelma, jos Suomesta MYYDÄÄN Kiinaan siankorvia, mutta se ei ole Eläkelläiselle lainkaan ongelma, että hän on ahneuksissaan OSTANUT kiinalaisen puhelimen.😄🎅🎅
Ei ole ollut kiinalaista puhelinta koskaan. Ei osta edes kiinalaista inkivääriä. Odottelen että kauppaan tulee Perulaista. En osta mitään kiinalaista jos pystyn välttämään. Nää Temut sun muut pitäisi kieltää.
-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/49185446-e5e4-4412-b2e7-e774c644f403?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1726542777
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, kun sähköautot ei käykään kaupaksi siihen malliin kuin vihreään kiimaan sairastuneet poliitikot kuvitteli.
Se tietysti heijastuu sähköautojen akkuja valmistavaan teollisuuteen. Pohjois-Ruotsin Skellefteån Northvoltin akkutehdas on pulassa. Autovalmistaja Volkswagen suunnittelee antavansa potkut 30 000 työntekijälle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-korotti-panoksia-potkut-voivat-uhata-jopa-30000-tyontekijaa-saksassa/c9d3007e-23c6-4d7c-af83-0fa6128faafb
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, koska ovat takamatkalla kiinalaisiin sähköautovalmistajiin (ja teslaan) nähden. Viimeiseen asti on koitettu tarrautua polttomoottoreihin, ja edullisten sähkäreiden kehityksessä on jääty auttamattomasti junasta. Kiinalaisia yritetään jarruttaa tuontitulleilla, mutta se ei auttaa kuin housihin kuseminen pakkasella, jos oma tuote on paska tai puuttuu kokonaan.
-
Ongelman ydin on siinä, että Kiinan valti tukee omaa sähköautotuotantoa, niin paha siinä on eurooppalaisten kilpailla halpatuontia vastaan.
Sama tilanne oli aikanaan aurinkopaneeleissa, Euroopassa oli suuret suunnitelmat uudesta teknologiasta, mutta Kiina tuki omaa tuotantoaan ja romutti eurooppalaisen tuotannon. Subventioilla saadaan tuotannonala kerrallaan itselle, sitten kun markkinat on hallussa pärjätään muutenkin.
-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/49185446-e5e4-4412-b2e7-e774c644f403?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1726542777
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, kun sähköautot ei käykään kaupaksi siihen malliin kuin vihreään kiimaan sairastuneet poliitikot kuvitteli.
Se tietysti heijastuu sähköautojen akkuja valmistavaan teollisuuteen. Pohjois-Ruotsin Skellefteån Northvoltin akkutehdas on pulassa. Autovalmistaja Volkswagen suunnittelee antavansa potkut 30 000 työntekijälle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-korotti-panoksia-potkut-voivat-uhata-jopa-30000-tyontekijaa-saksassa/c9d3007e-23c6-4d7c-af83-0fa6128faafb
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, koska ovat takamatkalla kiinalaisiin sähköautovalmistajiin (ja teslaan) nähden. Viimeiseen asti on koitettu tarrautua polttomoottoreihin, ja edullisten sähkäreiden kehityksessä on jääty auttamattomasti junasta. Kiinalaisia yritetään jarruttaa tuontitulleilla, mutta se ei auttaa kuin housihin kuseminen pakkasella, jos oma tuote on paska tai puuttuu kokonaan.
Jos ihan oikeasti ymmärtäisit tuosta jotain, et ainakaan tosissaan väittäisi tuolla tavalla.
-
Yksi syy Euroopan autoteollisuuden vaikeuksiin on EU:n tiukka ja poukkoileva sääntely, milloin mitäkin vaatimuksia laitetaan autoteollisuuden taakaksi. Kiinassa kun valtio tukee autoteollisuutta, EU:ssa puolestaan rangaistaan teollisuutta sakoilla ja sanktioilla jos/kun kaikkia vaatimuksia ei saada täytettyä.
-
M
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/49185446-e5e4-4412-b2e7-e774c644f403?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1726542777
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, kun sähköautot ei käykään kaupaksi siihen malliin kuin vihreään kiimaan sairastuneet poliitikot kuvitteli.
Se tietysti heijastuu sähköautojen akkuja valmistavaan teollisuuteen. Pohjois-Ruotsin Skellefteån Northvoltin akkutehdas on pulassa. Autovalmistaja Volkswagen suunnittelee antavansa potkut 30 000 työntekijälle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-korotti-panoksia-potkut-voivat-uhata-jopa-30000-tyontekijaa-saksassa/c9d3007e-23c6-4d7c-af83-0fa6128faafb
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, koska ovat takamatkalla kiinalaisiin sähköautovalmistajiin (ja teslaan) nähden. Viimeiseen asti on koitettu tarrautua polttomoottoreihin, ja edullisten sähkäreiden kehityksessä on jääty auttamattomasti junasta. Kiinalaisia yritetään jarruttaa tuontitulleilla, mutta se ei auttaa kuin housihin kuseminen pakkasella, jos oma tuote on paska tai puuttuu kokonaan.
Jos ihan oikeasti ymmärtäisit tuosta jotain, et ainakaan tosissaan väittäisi tuolla tavalla.
mietippäs ite auton valmistuksen prosessia, sovitat erittäin monimutkaista polttomoottoria päästömääräyksiin ja automaattilaatikkoon sen sijaan että heität tilalle yksinkertaisen sähkömoottorin ja pyydät poskettoman hinnan ;) :D ;D ::)
-
Eläkelläiselle 30000 saksalaista työtöntä ei ole ongelma. Hänen maailmaansa riittää järkyttämään yksi suomalainen persu.
-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/49185446-e5e4-4412-b2e7-e774c644f403?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1726542777
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, kun sähköautot ei käykään kaupaksi siihen malliin kuin vihreään kiimaan sairastuneet poliitikot kuvitteli.
Se tietysti heijastuu sähköautojen akkuja valmistavaan teollisuuteen. Pohjois-Ruotsin Skellefteån Northvoltin akkutehdas on pulassa. Autovalmistaja Volkswagen suunnittelee antavansa potkut 30 000 työntekijälle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-korotti-panoksia-potkut-voivat-uhata-jopa-30000-tyontekijaa-saksassa/c9d3007e-23c6-4d7c-af83-0fa6128faafb
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, koska ovat takamatkalla kiinalaisiin sähköautovalmistajiin (ja teslaan) nähden. Viimeiseen asti on koitettu tarrautua polttomoottoreihin, ja edullisten sähkäreiden kehityksessä on jääty auttamattomasti junasta. Kiinalaisia yritetään jarruttaa tuontitulleilla, mutta se ei auttaa kuin housihin kuseminen pakkasella, jos oma tuote on paska tai puuttuu kokonaan.
Jos ihan oikeasti ymmärtäisit tuosta jotain, et ainakaan tosissaan väittäisi tuolla tavalla.
No selitä tyhmälle..?
10 myydyimmän sähköautomallin joukossa ei ole ensimmäistäkään eurooppalaista mallia. VW ID4 on viimeisissä tilastoissa sijalla 12. Myyntimäärä ~15% Teslan model Y:n määrästä. Onhan ne Audin ja Bemarin mörkömaasturit hienoja, mutta ei mitään massatuotteita.
https://autovista24.autovistagroup.com/news/the-most-popular-evs-across-the-world-in-the-first-half-of-2024/ (https://autovista24.autovistagroup.com/news/the-most-popular-evs-across-the-world-in-the-first-half-of-2024/)
-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/49185446-e5e4-4412-b2e7-e774c644f403?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1726542777
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, kun sähköautot ei käykään kaupaksi siihen malliin kuin vihreään kiimaan sairastuneet poliitikot kuvitteli.
Se tietysti heijastuu sähköautojen akkuja valmistavaan teollisuuteen. Pohjois-Ruotsin Skellefteån Northvoltin akkutehdas on pulassa. Autovalmistaja Volkswagen suunnittelee antavansa potkut 30 000 työntekijälle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-korotti-panoksia-potkut-voivat-uhata-jopa-30000-tyontekijaa-saksassa/c9d3007e-23c6-4d7c-af83-0fa6128faafb
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, koska ovat takamatkalla kiinalaisiin sähköautovalmistajiin (ja teslaan) nähden. Viimeiseen asti on koitettu tarrautua polttomoottoreihin, ja edullisten sähkäreiden kehityksessä on jääty auttamattomasti junasta. Kiinalaisia yritetään jarruttaa tuontitulleilla, mutta se ei auttaa kuin housihin kuseminen pakkasella, jos oma tuote on paska tai puuttuu kokonaan.
Jos ihan oikeasti ymmärtäisit tuosta jotain, et ainakaan tosissaan väittäisi tuolla tavalla.
No selitä tyhmälle..?
10 myydyimmän sähköautomallin joukossa ei ole ensimmäistäkään eurooppalaista mallia. VW ID4 on viimeisissä tilastoissa sijalla 12. Myyntimäärä ~15% Teslan model Y:n määrästä. Onhan ne Audin ja Bemarin mörkömaasturit hienoja, mutta ei mitään massatuotteita.
https://autovista24.autovistagroup.com/news/the-most-popular-evs-across-the-world-in-the-first-half-of-2024/ (https://autovista24.autovistagroup.com/news/the-most-popular-evs-across-the-world-in-the-first-half-of-2024/)
Saa olla aika hölmö, että ostaa uuden auton. Jonkunhan se täytyy tehdä, mutta sille ei voi mitään. Ja kuka taas uskaltaa ostaa käytetyn patteriauton. Ei kukaan järkevä. Siinä on kierre valmis. Joutuu ostamaan uutta Kiinapaskaa.
-
Autojen tuotekehitys on pitkäjänteistä toimintaa, isot laivat kääntyvät hitaasti. Ei välttämättä osattu ennustaa, että EU alkaa lainsäädännöllä tukemaan sähköautoja ja rankaisemaan polttomoottoriautojen tuotantoa. Jos kehitys olisi ollut markkinaehtoista, tilanne olisi nyt aivan toinen. Siitä ei yleensä hyvää seuraa kun poliitikot sekaantuvat teollisuustoimintaan.
-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/49185446-e5e4-4412-b2e7-e774c644f403?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1726542777
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, kun sähköautot ei käykään kaupaksi siihen malliin kuin vihreään kiimaan sairastuneet poliitikot kuvitteli.
Se tietysti heijastuu sähköautojen akkuja valmistavaan teollisuuteen. Pohjois-Ruotsin Skellefteån Northvoltin akkutehdas on pulassa. Autovalmistaja Volkswagen suunnittelee antavansa potkut 30 000 työntekijälle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-korotti-panoksia-potkut-voivat-uhata-jopa-30000-tyontekijaa-saksassa/c9d3007e-23c6-4d7c-af83-0fa6128faafb
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, koska ovat takamatkalla kiinalaisiin sähköautovalmistajiin (ja teslaan) nähden. Viimeiseen asti on koitettu tarrautua polttomoottoreihin, ja edullisten sähkäreiden kehityksessä on jääty auttamattomasti junasta. Kiinalaisia yritetään jarruttaa tuontitulleilla, mutta se ei auttaa kuin housihin kuseminen pakkasella, jos oma tuote on paska tai puuttuu kokonaan.
Jos ihan oikeasti ymmärtäisit tuosta jotain, et ainakaan tosissaan väittäisi tuolla tavalla.
No selitä tyhmälle..?
10 myydyimmän sähköautomallin joukossa ei ole ensimmäistäkään eurooppalaista mallia. VW ID4 on viimeisissä tilastoissa sijalla 12. Myyntimäärä ~15% Teslan model Y:n määrästä. Onhan ne Audin ja Bemarin mörkömaasturit hienoja, mutta ei mitään massatuotteita.
https://autovista24.autovistagroup.com/news/the-most-popular-evs-across-the-world-in-the-first-half-of-2024/ (https://autovista24.autovistagroup.com/news/the-most-popular-evs-across-the-world-in-the-first-half-of-2024/)
Saa olla aika hölmö, että ostaa uuden auton. Jonkunhan se täytyy tehdä, mutta sille ei voi mitään. Ja kuka taas uskaltaa ostaa käytetyn patteriauton. Ei kukaan järkevä. Siinä on kierre valmis. Joutuu ostamaan uutta Kiinapaskaa.
sosiaalinen paine tekee tehtävänsä ennemmin kuin järki ja sähköauto liisataan.
naapurin porvarilla on eqe mersu tae tesla niin voiko siinä huonommaksi jäädä :o :o :o :o
-
voi! ostaa uuten pensatojon.
-
Pahalta kuulostaa. :(
https://www.svtplay.se/video/e2dPVkZ/agenda/igar-21-15
-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/49185446-e5e4-4412-b2e7-e774c644f403?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1726542777
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, kun sähköautot ei käykään kaupaksi siihen malliin kuin vihreään kiimaan sairastuneet poliitikot kuvitteli.
Se tietysti heijastuu sähköautojen akkuja valmistavaan teollisuuteen. Pohjois-Ruotsin Skellefteån Northvoltin akkutehdas on pulassa. Autovalmistaja Volkswagen suunnittelee antavansa potkut 30 000 työntekijälle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-korotti-panoksia-potkut-voivat-uhata-jopa-30000-tyontekijaa-saksassa/c9d3007e-23c6-4d7c-af83-0fa6128faafb
Euroopan autoteollisuus on kriisissä, koska ovat takamatkalla kiinalaisiin sähköautovalmistajiin (ja teslaan) nähden. Viimeiseen asti on koitettu tarrautua polttomoottoreihin, ja edullisten sähkäreiden kehityksessä on jääty auttamattomasti junasta. Kiinalaisia yritetään jarruttaa tuontitulleilla, mutta se ei auttaa kuin housihin kuseminen pakkasella, jos oma tuote on paska tai puuttuu kokonaan.
Jos ihan oikeasti ymmärtäisit tuosta jotain, et ainakaan tosissaan väittäisi tuolla tavalla.
No selitä tyhmälle..?
10 myydyimmän sähköautomallin joukossa ei ole ensimmäistäkään eurooppalaista mallia. VW ID4 on viimeisissä tilastoissa sijalla 12. Myyntimäärä ~15% Teslan model Y:n määrästä. Onhan ne Audin ja Bemarin mörkömaasturit hienoja, mutta ei mitään massatuotteita.
https://autovista24.autovistagroup.com/news/the-most-popular-evs-across-the-world-in-the-first-half-of-2024/ (https://autovista24.autovistagroup.com/news/the-most-popular-evs-across-the-world-in-the-first-half-of-2024/)
Saa olla aika hölmö, että ostaa uuden auton. Jonkunhan se täytyy tehdä, mutta sille ei voi mitään. Ja kuka taas uskaltaa ostaa käytetyn patteriauton. Ei kukaan järkevä. Siinä on kierre valmis. Joutuu ostamaan uutta Kiinapaskaa.
Uusia sähköautoja alkaa saada 10 vuoden akkutakuulla. Mikä siinä niin pelottaa? Ja jos eurooppalainen autoteollisuus ei nysväisi polttomoottoreiden kanssa, ei tarvitsisi ostaa kiinaanpaskaa.
-
Vaan jos taloyhtiön pihalla ei ole latauspaikkaa eikä yhtökokous aio sellaisia laittaakaan, niin ei sähköautossa ole mitään järkeä. Monella on tämä tilanne joka pudottaa sähköautot pois vaihtoehdoista heti kättelyssä.
-
Pahalta kuulostaa. :(
https://www.svtplay.se/video/e2dPVkZ/agenda/igar-21-15
Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, homous. Mutta suurin niistä on homous.
Ei tarvita kuin normaali maa, jossa teitä ja infraa ei ole määritelty homoudella. Suomessakin teoreettiset tiet alkavat muuttua kynnöspelloiksi ja se ei nykyiselle patterisähköautolle maistu. Et saa hinata, et saa vaihtaa renkaita, et saa tehdä mitään itse. Se ei auta ihmistä todellisuustaloudessa. Homoustaloudessa tiet ovat sileitä, matkat lyhyitä ja sähköä jokapaikassa. Pojat korjaa ja se ei maksa mitään tai sitten edellisestä hallituksen kokouksesta on saatu hyvä kokouspalkkio, jolla voi teettää lampunvaihtoja. Mm. itänaapuri on sellainen, jossa sähköautolla ei pärjää ihan joka paikassa. Köyhissä maissa ihmisillä ei ole varaa ostaa mitään sähköautoa tai edes ladata sitä.
Homous on se, joka meidät on johdattanut, vihreäksi tekniikaksi mainostettuun, kaivannaisista riippuvaiseen kertakäyttötekniikkaan. Se ideologiamaailma toimii vain, jos on sileät tiet, lataamoja siellä sun täällä, ei vaaraa "hupsistakeikkaa" olosuhteille ja loputtomasti kaivannaisia. Se ei kuitenkaan poista netemäisten polttoaineiden tarvetta. Niitä tarvitaan edelleen kaikkiin koneisiin ja laitteisiin, jotka toimivat maapallolla. Laivat tarvitsevat polttoainetta, lentokoneet tarvitsevat polttoainetta vaikka patterikoneita yritetäänkin lennättää. Akkutekniikka näillä parametreillä ei tule koskaan syrjäyttämään polttonesteitä. Ei koskaan. Ei koskaan. Siis näillä parametreillä, joissa energia on valjastettu kemialliseen muotoon, jota ei voi siirtää tai säilyttää järkevästi.
Jos ihmiskunta haluaisi tulevaisuudessa kehittää energiansäilömispankkeja, sen pitäisi ottaa lusikka kuniiseen käteen ja alkaa käyttämään sitä energiaa, mitä meillä tässä nyt on. Meillä on hiiltä liikaa ilmassa. Meillä on aurinko, josta saa energiaa. Meillä on kaasukehä, jossa on vetyä. Meillä on myös vettä, jossa on vetyä. Auringon energialla saisimme kierrätettyä hiilivetyjä tavalla tai toisella. Jokaisella voisi olla takapihalla tai larontakana pari konttia, joissa tiputettaisiin polttoainetta pikkuhiljaa. Se vaatii silti fysikaalisten ilmiöiden ylläpitämistä, joita ei arki-ilmanpaineessa tai lämpötilassa ole, mutta kaikki on kuitenkin mahdollista.
Olemme joutuneet akkuhypetyksen uhreiksi, jossa vauhtia on, kun ilmasto kohta tappaa. Meidän silti pitäisi ottaa todellisuus huomioon.
-
Niin tuossa sanottiin että Northvoltin ongelmat ovat ihan Northvoltin omia ongelmia. Ei riipu mistään bensa/dieselautoista, vaan Northvoltin omista tuotannollisista syistä. Kovalla vauhdilla pykättiin valtava laitos pystyyn ja työvoimaa haalittiin ympäri maailmaa, mistä johtuen on tuotannossa suuria johtamis, laatu ym. -ongelmia. Toimitusvaikeuksien vuoksi on peruttu valtavan suuria tilauksia. Asiakkailta on luottamus akkujen toimittajaan heikentynyt
-
Niin tuossa sanottiin että Northvoltin ongelmat ovat ihan Northvoltin omia ongelmia. Ei riipu mistään bensa/dieselautoista, vaan Northvoltin omista tuotannollisista syistä. Kovalla vauhdilla pykättiin valtava laitos pystyyn ja työvoimaa haalittiin ympäri maailmaa, mistä johtuen on tuotannossa suuria johtamis, laatu ym. -ongelmia. Toimitusvaikeuksien vuoksi on peruttu valtavan suuria tilauksia. Asiakkailta on luottamus akkujen toimittajaan heikentynyt
Voihan se noinkin ilmaista. ;D ;D ;D
-
eiks isot tekijät alkannu tekeen oikeita hyrpidtejä kansan tahton mukaan? ainakin tojo jättää osan sähkyautoista tekemättä...
-
Mutta parasta huumoriva on se, ku mosse-uoppel-mannet essiintyy autoasijantuntioina. Naorattaa... ;) :D ;D ::) 🎅
-
ohan net vaihtanna ainaki kerran talavirenkaat... viiinaan!!
-
ohan net vaihtanna ainaki kerran aurojen leikkurit... viiinaan!!
Kaikki vähän korjasi :D
-
eipäs! ku vaihtaa leikkureista saanut rahat viinaan. ja ihme kun miulle myivät jopa vokelnootit ilman leikkureita. vimosessa semmonen pieni..
-
Niin tuossa sanottiin että Northvoltin ongelmat ovat ihan Northvoltin omia ongelmia. Ei riipu mistään bensa/dieselautoista, vaan Northvoltin omista tuotannollisista syistä. Kovalla vauhdilla pykättiin valtava laitos pystyyn ja työvoimaa haalittiin ympäri maailmaa, mistä johtuen on tuotannossa suuria johtamis, laatu ym. -ongelmia. Toimitusvaikeuksien vuoksi on peruttu valtavan suuria tilauksia. Asiakkailta on luottamus akkujen toimittajaan heikentynyt
Voihan se noinkin ilmaista. ;D ;D ;D
Eilisen tiedon mukaan 1600 henkilöä irtisanotaan Northvoltilta. 200 Tukholmasta, 400 Västeråsista ja 1000 Skellefteåsta.
-
Maanantai on kohtalon päivä, silloin ennustetaan Northvoltin konkurssihakemusta jätettäväksi oikeusistuimelle.
Sieltä sitten vapautuu valtava joukko ulkomaalaisia ”ammattilaisia”, jotka joutuvat kolmen kuukauden kuluttua palaamaan kotimaihinsa, ellei uutta työtä sitä ennen löydy.
Olisko heille Suomessa töitä tarjolla?
-
Maanantai on kohtalon päivä, silloin ennustetaan Northvoltin konkurssihakemusta jätettäväksi oikeusistuimelle.
Sieltä sitten vapautuu valtava joukko ulkomaalaisia ”ammattilaisia”, jotka joutuvat kolmen kuukauden kuluttua palaamaan kotimaihinsa, ellei uutta työtä sitä ennen löydy.
Olisko heille Suomessa töitä tarjolla?
miten käy rkp.n sillan yli merenkurkun :'( :'( :'( :'(
-
mutta eiks joku päivä sitten ollu uutisissa et joka paikassa ei nuita sähkykoslia latata kun ei riitä piuhojen syöttö moiseen... tosa just naapuriki nauro et kävis sit vain joka toinen päivä töissä....
-
Northvoltin hallitus on nyt päättänyt hakeutua konkurssiin.
Jo eilen lähteet kertoivat, että konkurssi on väistämätön, ellei uutta rahaa tule keskiviikkona.
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=17fe33c2-a506-4a8c-96ad-c5c256cd0c96
-
Tässä vähän lisää.
https://www.expressen.se/ekonomi/northvolt-ansoker-om-konkurs/
Northvolt on jättänyt käräjäoikeudelle konkurssihakemuksen. Rahat ovat loppuneet ja miljardit kruunut ovat haihtuneet savuna ilmaan. Konkurssi on Ruotsin modernin historian suurin.
Koskee 3 400 ihmistä. Keskiviikkona kello 10 Northvoltilla on lehdistötilaisuus. Iltapäivällä kunta pitää myös tiedotustilaisuuden. Akkujätillä oli enimillään noin 5 000 työntekijää. Viime vuoden syyskuussa 1 600 ihmistä sai lähteä. Jo kesällä 2024 tuotannon vaikeudet tuli tunnetuksi samoin kuin taloudelliset menetykset ja työturvallisuuspuutteet. Viime vuonna työpaikalla sattui useita vakavia tapaturmia, ja syksyn aikana kuoli neljä ihmistä. Suunnitelmat uuden tehtaan rakentamisesta Borlängeen romutettiin ja investoinnit ulkomaille keskeytettiin. Vuoden vaihteessa yhtiön toimitusjohtaja Peter Carlsson ja Skellefteån tehtaan johtaja erosivat.
-
Kun täydellistä akkua ei ole vielä keksitty, miksi pitää isolla mittakaavalla hakata päätä Karjalan mäntyyn.
Se ei ole tyhmää, että tutkitaan akkuun perustuvia energiamahdollisuuksia, mutta se on tyhmää että sitä ajettiin kuin käärmettä pyssyyn sokeasti sille, että maailman mittakaavassa fossiilisia polttoaineita käytettiin, käytetään ja tullaan käyttämään vielä pitkään.
Sen vuoksi globaaleilla markkinoilla vihreään kalliiseen ja kaivannaisista riippuvaiseen energiaan nojautuminen johtaa kalliisiin ja heikkolaatuisiin tuotteisiin. Ja siksi, koska pitää pystyä kilpailemaan fossiilienergian kanssa.
Onneksi osaamme palata toisen maailmansodan aikaisiin ajatuksiin synteettisestä polttoaineesta. Siten voimme liikuttaa laivoja, lentokoneita ja muita isoja laitteita täysin kierrätyskelpoisin materiaalein ja varastoida auringon energiaa tuulimyllyillä ja aurinkopaneeleilla ihan oikeasti ja aina silloin, kun sitä aurinkoenergiaa on saatavilla.
https://yle.fi/a/74-20147041
Tätä vedyn tietä pitää viedä eteenpäin, jotta fossiilisesta energiasta päästään eroon, mutta se ei onnistu kaupallisesti isossa mittakaavassa, jos suuri osa maailmasta tuottaa asioita fossiilienergialla.
Vihreiden hyvesignalointi ja pätemisen tarve on tuhonnut Euroopan kilpailukyvyn vaatimuksillaan ja yritykset samalla yrittävät kaikin keinoin viherpestä tuotteitaan.
-
Vallankumouksellinen akku tulee kymmenen vuoden sisällä. On ollut tulossa jo kolmekymmentä vuotta, jolloin tämän mullistuksen tuleminen on jo täysin varmaa, kunhan päästään vuoteen 2050. Silloin vallankumouksellinen akku on tulossa vain viiden vuoden päässä.
-SS-
-
Ei ole öljyn voittanutta energianlähdettä vielä löytynyt. Raakaöljystä pystytään helposti ja halvasti yksinkertaisella teknologialla jalostamaan tuotteita, joita on helppo säilyttää ja käyttää. Vaikkapa se löpö maajussien farmarisäiliössä kuivaamon vieressä. Yrittäkääpä jalostaaa vedystä tuote, jolla samalla tavalla maajussi helposti, edullisesti ja turvallisesti kuivaa viljansa ja tankkaa työkoneensa, ei tule ikimaailmassa onnistumaan.
-
Ei ole öljyn voittanutta energianlähdettä vielä löytynyt. Raakaöljystä pystytään helposti ja halvasti yksinkertaisella teknologialla jalostamaan tuotteita, joita on helppo säilyttää ja käyttää. Vaikkapa se löpö maajussien farmarisäiliössä kuivaamon vieressä. Yrittäkääpä jalostaaa vedystä tuote, jolla samalla tavalla maajussi helposti, edullisesti ja turvallisesti kuivaa viljansa ja tankkaa työkoneensa, ei tule ikimaailmassa onnistumaan.
Juu ylimääräsähköllä tuotetun vedyn ja esimerkiksi voimalapiipusta pöllyävän tiivistetyn hiilidioksidin yhdistäminen metaaniksi tai vastaavaksi ja siitä esimerkiksi alkylaattibensiiniksi on tunnettu ja käytetty prosessiketju, mutta kyseisen vihreän bensiinin hinta on merkittävästi korkeampi kuin valmiiksi maasta pumpatun raakaöljyn jalostaminen samoiksi tuotteiksi tislauksella.
Että hintaan nuo idealismit useimmiten toppaa, mutta rahalla ei vihernuorisolle ole samanlaista merkitystä, lainaahan ei tarvitse maksaa takaisin, eikä sähkö maksa mitään, kun se tulee töpselistä ja isi maksaa isi isi isi maksaa..
-SS-
-
Kiinassa ja Etelä-Koreassa kuitenkin osataan akkuja valmistaa kilpailukykyisesti. Northvoltin kaatuminen oli monen tekijän summa, viimeinen niitti kysynnän hiipuminen ja taisi autovalmistajiltakin usko horjua kyseisen firman tuotteisiin. Startuppien tie kannattavuuteen on kivikkoinen.
-
Kiinassa ja Etelä-Koreassa kuitenkin osataan akkuja valmistaa kilpailukykyisesti. Northvoltin kaatuminen oli monen tekijän summa, viimeinen niitti kysynnän hiipuminen ja taisi autovalmistajiltakin usko horjua kyseisen firman tuotteisiin. Startuppien tie kannattavuuteen on kivikkoinen.
Kiinan akkuteollisuus lepää estottoman hiilenpolton ja olemattomien hiilidioksidiverojen päällä. Ja tietenkin siihen liittyy häpeämätön Afrikan maiden luonnonvarojen kolonialisointi ja omankin maan lapsityövoiman käyttö.
-SS-
-
Ei ole öljyn voittanutta energianlähdettä vielä löytynyt. Raakaöljystä pystytään helposti ja halvasti yksinkertaisella teknologialla jalostamaan tuotteita, joita on helppo säilyttää ja käyttää. Vaikkapa se löpö maajussien farmarisäiliössä kuivaamon vieressä. Yrittäkääpä jalostaaa vedystä tuote, jolla samalla tavalla maajussi helposti, edullisesti ja turvallisesti kuivaa viljansa ja tankkaa työkoneensa, ei tule ikimaailmassa onnistumaan.
Että hintaan nuo idealismit useimmiten toppaa, mutta rahalla ei vihernuorisolle ole samanlaista merkitystä, lainaahan ei tarvitse maksaa takaisin, eikä sähkö maksa mitään, kun se tulee töpselistä ja isi maksaa isi isi isi maksaa..
-SS-
Tuo kappale löytää kohteensa Apilas jr: stä! 🤣🤣🤣👍👍👍
-
Ei ole öljyn voittanutta energianlähdettä vielä löytynyt. Raakaöljystä pystytään helposti ja halvasti yksinkertaisella teknologialla jalostamaan tuotteita, joita on helppo säilyttää ja käyttää. Vaikkapa se löpö maajussien farmarisäiliössä kuivaamon vieressä. Yrittäkääpä jalostaaa vedystä tuote, jolla samalla tavalla maajussi helposti, edullisesti ja turvallisesti kuivaa viljansa ja tankkaa työkoneensa, ei tule ikimaailmassa onnistumaan.
Tuohan on onnistunut jo toisen maailmansodan ajoista saakka. Mutta fossiilimaailmassa sana edullinen ei ole mahdollista. Elävää voimaa käyttäen saadaan biokaasua, mutta kaikkea energian tarvetta ei saada biomassalla toteutettua.
Joskus sitten kun fossiiliset polttoaineet loppuvat, niin jollakin tapaa pitää laitteiden liikkua. Nykymuotoiset akut eivät sovellu siihen, joten aika näyttää. Ehkä tulee joku finnfoam-akku, joka kokoonsa nähden voi varastoida energiaa yhtä paljon, kuin tiisseli.
-
Voisihan tämä Northvolt olla jonkinlainen opetus poliitikoille ja sijoittajille, että suurenmoisten suunnitelmien ei pidä antaa houkutella vain sen vuoksi, että ne sisältävät tämän ajan muotisanoja, kuten kestävyys ja vihreä siirtymä.
-
kyllähän persut katsoo maailmaa liikaa konservatiivisen suuren johtajansa trumpin innoittamin ajatuksin jossa ainoa autuaaksitevä asia on öljy ja 6 tonnia painava 2 paikkainen 8 litrainen avolava :o :o :o :o
mutta kun almme miettimään energiaa muutoinkin kuin liikkumisen kannalta niin asia ei olekkaan kovin yksin kertainen vai monellako on vielä johdollinen porakone, partakone tai kaasulla toimiva hella ja jääkaappi tai montako asuntoa lämpiää liekillä :o :o :o :o
-
kyllähän persut katsoo maailmaa liikaa konservatiivisen suuren johtajansa trumpin innoittamin ajatuksin jossa ainoa autuaaksitevä asia on öljy ja 6 tonnia painava 2 paikkainen 8 litrainen avolava :o :o :o :o
mutta kun almme miettimään energiaa muutoinkin kuin liikkumisen kannalta niin asia ei olekkaan kovin yksin kertainen vai monellako on vielä johdollinen porakone, partakone tai kaasulla toimiva hella ja jääkaappi tai montako asuntoa lämpiää liekillä :o :o :o :o
Mulla on jääkaappi, partakone ja johdollinen porakone. Lisäksi on myös akkuporakin. Asuntokin lämpiää vesikiertoisesti ja liekki sitä lämmittää. Kaasuhellaa ei ole, vaikka niitäkin aika paljon maailmassa on.
-
minä en kyllä ymmärrä tuota sähköautokammoa, yleensä taloudessa on autoja min. 1 per täysi-ikäinen henkilö ja aika harva auto varmaan liikkuu 100 kilometriä päivässä niin mikä ongelma siinä on että se toinen auto on sähköauto jolla ajetaan ne pätkäajot jotka ei laisinkaan sovi polttomoottoriautolle :-\ :-\ :-\ :-\
-
minä en kyllä ymmärrä tuota sähköautokammoa, yleensä taloudessa on autoja min. 1 per täysi-ikäinen henkilö ja aika harva auto varmaan liikkuu 100 kilometriä päivässä niin mikä ongelma siinä on että se toinen auto on sähköauto jolla ajetaan ne pätkäajot jotka ei laisinkaan sovi polttomoottoriautolle :-\ :-\ :-\ :-\
Jos ajat vaikka työmatka-ajoa parikin sataa kilometriä päivässä, joku sähköauto voisi olla ok. Nurkka-ajossa riittää parin sadan euron arvoinen motonet-korjauksella kulkeva auto, joka saattaa olla luotettavampi, kuin uusi sähköauto.
Se pitäisi laskea, että kuinka paljon sähköauto maksaa ja kuinka paljon lataus maksaa milläkin sähköllä. Jos ja kun ajaisit pitkänkin matkan muutaman tonnin tojotalla ja käyttökulut olisivat korkeammat, mitä sähköauton käyttö- ja hankintakulut olisivat, silloin voisi miettiä sähköauton hankintaa.
-
https://www.svtplay.se/video/jGVL5QQ/aktuellt/igar-21-00
Akkuvalmistaja Northvolt on hakeutunut konkurssiin, ja nyt on epävarmuutta siitä, mitä tapahtuu valtaville tehdashalleille ja 5 000 työntekijälle.
Northvoltista tuli verorahoitettu ilmastofiasko. Mutta konkurssin jälkeen valtiopäivien jäsen Tobias Andersson (SD) ehdotti SVT:n uutisissa, että tehdastilat saisivat uuden käytön.
Tobias Andersson (SD) tekee selväksi, ettei hän halua, että valtion varoja ohjataan Northvoltin pelastamiseen. Sen sijaan hän ehdottaa, että niistä 4 100 ihmisestä, jotka ovat nykyään vapaana odottamassa vankeusrangaistuksensa täytäntöönpanoa valtio voisi ottaa vastuun ja muuttaa tilat suureksi vankilaksi.
-
Vae on voltti tehnyt kuperkeikan ::)
Onneksi Kotkaan perustetaan uusi akku tehdas .
-
Vae on voltti tehnyt kuperkeikan ::)
Onneksi Kotkaan perustetaan uusi akku tehdas .
Taitaa olla kupla tuo Muskin kupla.
https://yle.fi/a/74-20148636
-
Taitaa olla kupla tuo Muskin kupla.
Sähky autoilunhan piti pelastaa maalima. Eiköös se ole sillon ihan sama, ketä net autut rakentaa,,,,,, 🎅
-
Vae on voltti tehnyt kuperkeikan ::)
Onneksi Kotkaan perustetaan uusi akku tehdas .
Taitaa olla kupla tuo Muskin kupla.
https://yle.fi/a/74-20148636
Mitä se Muski on taas tehnyt?
-
Ei se ollutkaan Haaviston kupla kyseessä ::)
-
minä en kyllä ymmärrä tuota sähköautokammoa, yleensä taloudessa on autoja min. 1 per täysi-ikäinen henkilö ja aika harva auto varmaan liikkuu 100 kilometriä päivässä niin mikä ongelma siinä on että se toinen auto on sähköauto jolla ajetaan ne pätkäajot jotka ei laisinkaan sovi polttomoottoriautolle :-\ :-\ :-\ :-\
Jos ajat vaikka työmatka-ajoa parikin sataa kilometriä päivässä, joku sähköauto voisi olla ok. Nurkka-ajossa riittää parin sadan euron arvoinen motonet-korjauksella kulkeva auto, joka saattaa olla luotettavampi, kuin uusi sähköauto.
Se pitäisi laskea, että kuinka paljon sähköauto maksaa ja kuinka paljon lataus maksaa milläkin sähköllä. Jos ja kun ajaisit pitkänkin matkan muutaman tonnin tojotalla ja käyttökulut olisivat korkeammat, mitä sähköauton käyttö- ja hankintakulut olisivat, silloin voisi miettiä sähköauton hankintaa.
onko maailma ja suomi siinä jamassa että oikeistolaisekki joutuu motonetissä lappu kourassa jonottaa vara-osia, ihan ko leipäjonosssa olisivat :'( :'( :'( :'(
-
minä en kyllä ymmärrä tuota sähköautokammoa, yleensä taloudessa on autoja min. 1 per täysi-ikäinen henkilö ja aika harva auto varmaan liikkuu 100 kilometriä päivässä niin mikä ongelma siinä on että se toinen auto on sähköauto jolla ajetaan ne pätkäajot jotka ei laisinkaan sovi polttomoottoriautolle :-\ :-\ :-\ :-\
Jos ajat vaikka työmatka-ajoa parikin sataa kilometriä päivässä, joku sähköauto voisi olla ok. Nurkka-ajossa riittää parin sadan euron arvoinen motonet-korjauksella kulkeva auto, joka saattaa olla luotettavampi, kuin uusi sähköauto.
Se pitäisi laskea, että kuinka paljon sähköauto maksaa ja kuinka paljon lataus maksaa milläkin sähköllä. Jos ja kun ajaisit pitkänkin matkan muutaman tonnin tojotalla ja käyttökulut olisivat korkeammat, mitä sähköauton käyttö- ja hankintakulut olisivat, silloin voisi miettiä sähköauton hankintaa.
onko maailma ja suomi siinä jamassa että oikeistolaisekki joutuu motonetissä lappu kourassa jonottaa vara-osia, ihan ko leipäjonosssa olisivat :'( :'( :'( :'(
Eikö siellä pidä ihan kaikkien jonottaa, jos on sitä jonoa?
-
Vae on voltti tehnyt kuperkeikan ::)
Onneksi Kotkaan perustetaan uusi akku tehdas .
Valtio avustaa tuota Kotkan akku tehdasta 100 miljuunalla eurolla ???
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kotkaan-800-miljoonan-akkutehdas/9122136
Mitä kalliimpi laitos sen komeammin se kaatuu suomalaisen veron maksajan niskaan . Vanha viidakon sanonta .
-
Vae on voltti tehnyt kuperkeikan ::)
Onneksi Kotkaan perustetaan uusi akku tehdas .
Valtio avustaa tuota Kotkan akku tehdasta 100 miljuunalla eurolla ???
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kotkaan-800-miljoonan-akkutehdas/9122136
Mitä kalliimpi laitos sen komeammin se kaatuu suomalaisen veron maksajan niskaan . Vanha viidakon sanonta .
Kyseessä on akkumateriaalitehdas, ei akkutehdas, siinä on oleellinen ero. Jatkojalostetaan malmia vähän pidemmälle.
-
Juuri noin. Ruotsalaiset eivät onnistuneet katodin valmistamisessa. Sutta ja sekundaa syntyi kasapäin ja joutuivat lopulta ostamaan sen Kiinasta akkuihinsa. Kotkan tehtaalla voi olla paremmat mahdollisuudet Kiinan tieto taidon avulla.
Eilen haastattelivat SVT’ssä Mexikosta tullutta perhettä, joka joutuu kolmen kuukauden kuluttua palaamaan kotimaahansa, ellei uutta työpaikkaa löydy. Skellefteån jää kovasti velkainen uusi omakotitalo.