Minä mitään keltavanteisista tiedä... mutta LS-hydrauliikan tuollaiseen käytökseen on 3 syytä:
- joku (käyttämätön) kara juuttunut toimiasentoon (tai sen ohjaus käskee sitä syystä tai toisesta niin). Käytössä olevan toiminnon huomaisi ...
- vika (roska tms) jonkin venttiililohkon sisäisissä LS-hiluissa
- pumpun säädin sekoilee ja tyrkkää maksimia vakiopainetta koko järjestelmään, riippumatta LS:n toiveista
Veikkaan ekaa tai tokaa. Vaikea löytää ellei ole tyyppivika jonka voi siis arvata.
Venttiilien vikaa voi haarukoida irrottamalla ja tulppaamalla niitä yksi tai haara kerrallaan pois LS-yhteydestä.
Kaikki lohkoviipaleet käyttäny yksitellen irti,ei vaikutusta.Tulppaamalla koitettu jousitukset ja jarruventtiili,ei vaikutusta.Etulohkot tulpattu,ei vaikutusta.
Tonkans menee loppukin järki.Stana
Ota sitten pumpun säätimeltä se ls-linja irti ja tulppa säätimen liitäntään. Ja siihen irti jääneeseen linjaan mittari.
Jos vielä nostaa minkään paineen tappiin niin säädin (tai jopa pumpun sisäinen säätömekaniikka) on sekaisin.
Ilman ls-ohjausta pumpun päälinjaan lähtevän ns lepopaineen pitäisi olla kai luokkaa enintään jokunen kymmenen baaria, ja säätimen ls-liitännässä ei kai juuri mitään.
Lohkoilta tulevassa ls-linjassa ei siinäkään pitäisi olla kummempaa painetta. Jos on tuon lepopaineen lähelle niin joltakin venttiilitä se on peräisin. Noissa vehkeissä on vaan niin paljon kaikenlaisia keksintöjä ja systeemejä ja prioriteettiventtiileitä sun muita että on vaikea hahmottaa mitkä kaikki venttiilit siitä ls-linjaa voivat komentaa.
Jontikan säätimestä en tiedä, mutta normaalin Rexrothin dfr/1
säätimessä on 2 ruuvia. Toinen on ns paineleikkuri jolla asetetaan haluttu maksimipaine. Toisella säädetään paine-ero lähdön ja sisään tulevan ls-paineen välillä. Eli käytännössä säädetään tuo lepopaine silloin kun ls:n paine on nolla. Pumppu antaa tuottokykynsä rajoissa päälinjaan aina paineen joka on ls:n paine + tuo asetettu arvo. Maksimiarvoa ei tietysti ylitetä.
Sen ruuvin taitaa voida säätää myös niin että siitä tulee vakiopainepumppu täysillä paineilla... tai vaihtoehtoisesti pumppu ei herää ollenkaan.
Mikä tahansa hallitsematon vuoto tai yhteys päälinjasta ls-linjaan jyräyttää myös paineet koko ajan maksimiinsa.
Säätimiähän on sitten kaikenlaisia muunlaisiakin, erilaisiin tarpeisiin.
Jos ei tietoa ole niin eipä siinä auta kuin johdonmukainen päättely. Tässä tapauksessa kai lähinnä putkenmukainen :-)
Kai sitä huoltomieheltäkin voisi kysäistä jos on tyyppivika.
Kai tuossa on sitten sähköinen säädin joka on liitetty ties mihin moottorinohjaukseen ja elektroniikkaan... silloin vika voi olla sielläkin :-(