Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Kyllä vaijerilaite ajaa asiansa vieläkin kuorma-auto puolella jos ei tarvitse samalla kertaa montaa lavaa viedä, hankalampi pukata lavoja kärryyn kuin koukku tai ketju vehkeellä, mutta onnistuu kuiten värkäten.
Ja mitä tulee siihen vanhanaikaisuuteen niin vaijerivehkeet on harvinaisen yksinkertaisia, keveitä ja toiminta varmoja vehkeitä vieläkin ja edullisia jos vertaa koukkulaitteeseen.
Suomessa ja euroopassa näkyy vielä paljon vaijerivehkeitä joka päiväisessä ajossa, mutta laitteet ajojen mukaan.
Ja tuli tuossa mieleen yksi kysymys koukkukärrin omistajille, montako kertaa päivässä vaihdatte lavaa maatalous ajossa?
Monelle autoilijalle taitaa olla hankalaa siirtyä vaijerista koukkuun jos lavoja on joku useamman kymmentä ja parissa kolmessa on koukkua varten se lenkki Se selittää miksi vaijerilaitteita myydään vieläkin paljon... Eikä ne nyt koskaan varmaan täysin häviä jos kuljettaja vaan viitsii poistua ohjaamosta välillä
Joo tuossa myös yksi syy, vie oman aikansa ja maksaa, kun alkaa vaihtamaan koukku tartunalla oleva etupää lavaan. kun lavoja alkaa olemaan se pari kolmekymmentä kipaletta.
Ja monesti lavaa pitää vahvistaa paljon etupäästä jos vedetään kuorma päällä päälle... Siis siihen verraten että vaijerilla käytettynä ei tartte olla kuin koukut siellä alla niin aina nousee...
onnistuuko tuolla koukulla lavan lykkääminen esimerkiksi vanhaan matalaan latoon oviaukosta tai esimerkiksi ruskalavan lykkääminen sisään saneerattavaan kohteeseen esim. rakennustyömaalla, vaijerilaitteella taitaa lava jäädä aina niille sijoilleen missä maan kohtaa...
Onnistuu
onko koukkulava parempi siinä vaiheessa kun kuormattua lavaa vedetään kärryn päälle, monesti nähny kun vaijerilaitteilla roska-auto vetää painavaa lavaa kyytiin niin etupyörät on puoltoista metriä ilmassa, ehkä kyseessä voi olla myös ammattitaidon puutos.
mutta oletettavasti kuitenkin melkoinen kuormitus koukulle traktoriin on, mutta on koukkulaite tässä mielessä etevämpi, vaijerilaite myös tarvinnee lukot, mutta entä riittääkö tuo pelkkä koukku varmistamaan lavan pysymisen rungolla
On olemassa myös koukkulaitteita mm Rkp professional,Hookmaster ja uutena merkkinä Hakalift joissa on runko ja kippisylinterit kuin vaijerilaitteissa, kun on oma kippisylinteri rungolle niin pystyy säätämään lavan vetokulman mahdollisemman loivaksi ja tästä on etua raskaita kuormia kyytiin kiskottaessa.
Helpommin koukkulaitteella raskaalla kuormalla etupyörät irtoaa maasta kun vertaan vaijeri laitteeseen, tämä on nähty monta kertaa kuorma-auto puolella.
Juu kyllä ne etuset nousee ainakin sellasella perinteisellä koukkulaitteella varustetulla 3 akselisella autolla n. 10t kuormalla ainakin jos joutuu taittoa käyttämään niin, että lava tulee rullien varaan vähän aikaisemmin. Telilukko auttaa jonkin verran.
Mitenköhän lie traktori+koukkukärry yhdistelmässä tapahtuu, nostaako traktorin persiin ilmaan herkästi?
Niin ja lukot pitää olla kummassakin. Vaijerivetoisessa ilmeisesti samaan tyyliin kuin ketjulaitteissakin (työmaalla semmosia) lukitus lavan etu sekä takaosasta, koukkulaitteissa vain takalukot koukun lisäksi.
Ei ne vaijerisulkeisetkaan haittais, kun kuitenkaan ei tule lavaa niin usein vaihdettua, mutta suurin osa näistä taitaa olla mallia itse tehty ja jotenkin niitä aina vähän karsastaa vaikka olis komian näkösetkin. Hinta kun kuitenkin pyörii vähintään kympin kantturoissa. Tietty jos tekis itte ittelleen niin ei ainakaan muita pääsis moittimaan
ja olis aikaa hommaillakkin, kun ainakin vielä tänä syksynä
mahdollinen sato kuskataan lähikuivurille ja sieltä rekalla matkaan. Kunhan nyt tutkailen eri vaihtoehtoja, niin ehkä se sopivin jossain vaiheessa löytyy.
jos muistan oikein tuon mäksän traktorin koon, niin ymmärrän kyllä miksei ole halua maansiirtovaunuun+korokkeeseen. Eli siis etsit toisin sanoen noin 14tn luokan jalkalavavaunua?
Sitä luokkaa. Kun traktorin paino on se 4300 + kuormaaja ja vannepainot niin ei paljon yli 15 tonnin uskalla mennä kärrin kokonaispainon kanssa
Nykyisenä viljavaununa ollut 120 velsa, ottanee n.14m3 kukkuna ja muunlaisiahan ei olla juuri ajettu eikä senkanssa tarvi täkäläisissä reitille sattuvissa mäissä pykältää.
JOs itte aloittajan tarpeeseen olisin ostamassa, niin maansiirtokärri+ korokekasetti.
Se on myös vaihtoehtona. Ilmeisesti vaan tarvis olla melkein suurinta kokoluokkaa maansiirtovaunu, että saa korokekasetilla n. 20m3 tilavuuden viljalle.
Koukkukärri olisi tieten mukava, mutta hintaakin taitaa olla vähän reilummin.
Täytyypä pitää mielessä. En ole aikasemmin tommosiin ertti vaunuihin törmännytkään, kun nyt vasta katsoin tuolta sivuilta.
Näitä alkaa olla pikkuhiljaa eri merkeillä markkinoilla. Onkos kellään kokemuksia? Millä merkillä on hyvä toteutus lavanvaihtoa ajatellen/kestävyys ym. Multivan rungolle taitaa käydä kaikenlaiset vaihtolavat ja taas esim. tempo näyttää siltä ettei käy kuin sen omat lavat..?
Mietin vaan, kun olisi aika-ajoin tarvetta maakärryille ja taas toisaalta tulevaisuudessa voi olla, että alan ajamaan viljat isolle kuivurille vähän kauemmas nykyisestä jolloin olisi mukava olla isompi lava, eli vähemmän ajokertoja.
Oikeat renkaat ruiskutuksiin on luokkaa 12,4-28 ..takanullit ja traktorina dexta.
Tänään saatiin täälläkin viljan kylvöt loppuun. Vielä tarvis sutasta vl nurmea semmonen kaheksan hetaaria. Huomenissa, jos ei kummosia sateita tule vaik kyllä se aamuks jotain povasi, mutta kuuroja kaiketi vaan.
Olipas kovaa kuin elämä nuo mitkä oli syksyllä lapiorullalla pyyhkästy. Oikein kunnolla kun oli liettynyt ja nyt pinta kuivunut niin kolmeen kertaan piti äestää. Nyt kynnöksien muokkausta ja tuntuuvat pajon pehmosemmilta ja riittävän kuivaa muuten paitsi siellä täällä ojan notkoissa ja metsän reunoissa kunnon ponneja, muttakun ei niitä oikein voi jäädä odottelemaan, muuten tulee muissa kohdin savesta betonia.
Jaahans. Huomenna voisi olla mahikset päästä alottelemaan äestyksiä kevytmuokatuilta pelloilta. Se viime pe öinen 30 mm sade olis saanu jo jäädä tulematta. Valitettavasti suurin osa on kynnetty syksyllä ja niillä lohkoilla niitä ponneja vielä on.
Ens viikolla vois olla mahdollista päästä jo kylvöille etelässä. Perjantaina vissiin joku sade vielä tulossa, mutta vielähän tässä on kevään huoltotoimet kesken ja levikepyörätkin hakusessa. Tosin ne nyt ei välttämättömät ole.
Ostin viime keväänä semmosen kellfriin pidemmän mallin, olikos se 7,5m. Onhan se semmonen peltikiulu, mutta asiansa hoiti ja toimintakuntoon jäi eli ehkä saa tänäkin vuonna klapit liiteriin sen avulla
Meitin vanhan vääderin ohjeissa tais olla maininta tehovaatimuksesta 2,5hv per piikki, eli se hj38 3,3m leveä olis vaatinu 95hv
Sanoisin kyllä että ei kovinkaan liioiteltua ainakaan näillä savilla ja vähän kun rinteitäkin on. Sillon oli viistonni fordi aika tiukoilla sen kanssa, eikä kyl päässy 12km/h
Keveät ja tasaiset maat on tietty asia erikseen.