Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe talvirenkaat  (Luettu 13364 kertaa)

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: talvirenkaat
Se on silleen että renkaat eivät sitä ajotaitoa tee,monenmoista koheltajaa on tien päällä  ja nuo kuvaamani renkaat ovat niille jotka ajavat ennakoivasti,ja toisekseen eihän takaveto pic upilla ole mitään järkeä lähteä talvikelillä mihinkään ja onko niitä enää oikeesti käytössäkään.

Se on silleen, että ennakoivasti ajava pärjää vaikka takaveto-pickupilla ;). Vuodesta 1983 alkaen sellainen on ollut talossa.  Nykyinen on tehty Amerikassa 25 vuotta sitten, ja on niin mieleinen ettei enää tarvi vaihtaa. Maastureitakin on ollut muutama, ja tuntuu että helpompi niiden kanssa on hankkiutua vaikeuksiin. Lisäksi joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta pickuppien neliveto on tönkkömallinen ilman keskitasausta, sellaista en huolisi.

Viimeksi muokattu: 19.10.15 - klo:19:16 kirjoittanut Rockmaple

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: talvirenkaat
No eihän tollaisiin kuvaamiini renkaisiin ole kaikilla varaa,joten happamia sano......
Voin sanoa kokemuksesta että hyvät on.Ei sula alle kesällä. 8) 8) 8)

Jaa noihin B.F Goodricheihin, jotka ovat Michelinin halpisrenkaat? No mulla on sellaiset, ja kokemuksesta voin sanoa, ettei ole kummoiset. Tien päällä rullaavat raskaasti, maastoon liian sileä kuvio ja talvella luistimet.

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: talvirenkaat
No eihän tollaisiin kuvaamiini renkaisiin ole kaikilla varaa,joten happamia sano......
Voin sanoa kokemuksesta että hyvät on.Ei sula alle kesällä. 8) 8) 8)

Jaa noihin B.F Goodricheihin, jotka ovat Michelinin halpisrenkaat? No mulla on sellaiset, ja kokemuksesta voin sanoa, ettei ole kummoiset. Tien päällä rullaavat raskaasti, maastoon liian sileä kuvio ja talvella luistimet.
just samat kokemukset oli kerran ensimmäiset ja viimeiset bfgoodrikit

Joukahainen

  • Vieras
Vs: talvirenkaat
köyhälistön sanaan pitää uskoa etkö sä tohtori kuka nyt käsitä >:( >:( >:( >:( liukasta sen olla pitää

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: talvirenkaat
Joka kelillä käytän sopivia renkaita, ja talvella on toisessa autossa ollut kitkat ja toisessa nastat. Renkaat on nykysin niin halpoja ettei huonoilla kannata ajaa. Mutta kun "asiantuntijat" pitää toisinaan pilkkana autoilijoita, ja luulevat, että jokainen koheltaa...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65696
Vs: talvirenkaat
tossa äsken luin taas aviisista että eu net renkaat sitä uraa tee vaan ne saakelin vrläiset kuskit kun niin keposet kuin raskaskin liikenne sahaa tuota samaa uraa...                      olen muuten huomannu että nuo pöllikuskit, varsinkin vanhemmat on aika epeleitä ajamaan eri raidetta joka kerta vaikka tuntuu että tiesä ei varaa kuin yhteen raidepariin.   katellu kuin hyvin on nyt tuo 55 murske tasattu koko polun leveydeltä...   millä sais tuon keskikohan vielä samoille tasoille?    alla vaan niin saakelsiti kivennysää että en ainakanaan lanalla yritä...                     ja mulla noita rinteitä tolla tojolla ajeltavana et nastarenkailla ajelen kun on joskus liukastakin...

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: talvirenkaat
aina olen sen tiennyt, jotta ht on järkiäijä. niinko se sanos, niin kitkoilla liikkuminen edellyttää nastarenkaiden karhennusta.
meillä on tuolla aurauslenkillä muuan ympärivuoden asustava kesämökkiläinen ja viimme syksynä se osti uudet kitkat. kehui niitä, jotta on hyvät. kuitenkin, kun se muutaman päivän niillä liposteli sitä mökkitietään, niin eihän se sieltä mihinään päässyt, siellä mäen alla tupakehti. hoitona tuohon tukaluuteen riitti, kun käytiin käytiin tuolla meidän huoltoautolla kääntymässä sen mökin pihassa. siinnon työkonenastat ja niiton paljon.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65696
Vs: talvirenkaat
itelä kanssa joka paikassa tonttia sellasta pientä kinkamaa joka suuntaan että ei iliman nastoja nouse etes nyykkäri ylöspäin...en sit tiiä kuin paljon pitäs olla painoo paskassa että ilman ketjuja tahi nastoi vois aurata tietä?   ainakin kun lasken lingon maahan niin alkaa vaan aisain pääsä pyöriminen ja ojan varren haku...       tai sit auran kun laskee maahan niin alkaa taas nuo ojanpielet kuttumaan...

Joukahainen

  • Vieras
Vs: talvirenkaat
parei se nyt on vaan sopia asia ja sanoa että ojassa ollaan oli renkaat mitkä hyvänsä.Luisto on tärkeintä vai mitä sanoo navettapiika.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: talvirenkaat
Aikoinaan tuli ajeltua kitkarenkailla. Siihen aikaan tuli ajettua sellaiset 55 000 - 60 0000 km/ vuosi. Vajaa puolet siitä ehkä talvikumeilla. Neljässä autossa oli kitkat, kolmeen ne jopa sopivat. Tuntui hyviltä, ehkä kerran tai kaksi oli vähän sellainen paniikin poikanen, että mahtaako pysähtyä. Yhdessä autossa oli ajovakauden hallinta niin neuroottinen, ettei kitkoilla päässyt eteen päin, kun pienikin luisto tappoi vauhdin ja laittoi auton korjaamaan suuntaansa suorallakin tiellä. Oli pakko hommata nastalliset kumekset kesken kaiken. Ja siitä lähtien on taas nastoilla menty seuraavissakin autoissa. Pärjäisihän sitä kitkakumeillakin, mutta nastarenkaat ovat ajo-ominaisuuksiltaan paremmat oikeastaan kaikissa olosuhteissa ja tietysti tiukan paikan tullen pitävät paremmin. Niissä on myös kuluneina pitoa, mikä kitkoissa loppuu heti, kun pehmeämpi kumiseos kuluu ja kuvioon tukevuutta antava kovempi seos tulee esiin. Mukavammathan kitkarenkaat ovat, se on ihan selvä. Nykyisin ei nastat enää irtoile. Ovat niin syvälläkin uusissa renkaissa, että ihme, että edes raapivat, mutta kyllä ne jäljen jättävät. Voihan ne vähän enemmän tietä kuluttaa kuin kitkarenkaat, mutta että verolle... Mikähän siinä on, että kaikki se pitäisi kieltää, tai ainakin laittaa verolle, mitä ei itse tee, omista tai harrasta?

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvirenkaat
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.

Täyttä pötyä, tuli ajettua hyvän matkaa toistakymmentätuhatta kilometriä Michelin'in kitkarenkailla kesäisellä asfaltilla eikä pienintäkään ongelmaa. Talvirenkaana en niitä käyttänyt, koska auton edellinen omistaja oli käyttänyt talvirengasominaisuudet loppuun.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: talvirenkaat
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.

Täyttä pötyä, tuli ajettua hyvän matkaa toistakymmentätuhatta kilometriä Michelin'in kitkarenkailla kesäisellä asfaltilla eikä pienintäkään ongelmaa. Talvirenkaana en niitä käyttänyt, koska auton edellinen omistaja oli käyttänyt talvirengasominaisuudet loppuun.
...te puhutte ihan samasta asiasta... kitkat sulavat kesäkäytössä piloille eivätkä enää toimisikaan talvirenkaina..
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: talvirenkaat
Mää ajoin vanhalla maasturilla=4wd useamman vuoden BFG All Terraineilla kesät talvet. Ihan ok, kunhan muisti risteykseen mennessä olla tarkkana. Eteenpäin yleensä pääsi ongelmitta, mutta pysähtymiseen piti ennakoida. Sitten taas nastatalvirenkailla maasturinkin kanssa, kun seuraavaan sattui semmoiset olemaan. Nykyisessä alla toistakymmentä vuotta vanhat BFG Track Edget ja tällä autolla eka talvi niillä edessä - varmasti ovat kovettuneet, joten saa nähdä miten pärjää. Ovat kuitenkin kapeat ja korkeat (235/85R16), joten sekin vaikuttaa aika paljon. En enää laita 31/10,5R15, koska ne on liian leveät vanhaan autooon ja muutenkin epäkäytännöllliset. Komean näköiset ehkä jonkun mielestä, mut kuskinpaikalta niitä ei näe!

Vaimon autoon tarvii ostaa kaksi nastarengasta. Halpikset laitetaan.

Viimeksi muokattu: 20.10.15 - klo:05:49 kirjoittanut maraani

Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: talvirenkaat
16 vuotta olen talvet kitkarenkailla ajanut, hyvin niillä on pärjännyt.  Ihan hyvä ehdotus jonkinlainen vero nastarenkaille, kyllä nuo tiet varsin nopeasti niiden takia urautuvat. Kesällä sitten vesiliirtovaara on ilmeinen, kun urat vedellä täyttyvät. Ja paljonko nousee polttoaineen kulutus, kun noilla nastojen karhentamilla alfalttipinnoilla ajetaan, veikkaan että 0,3-0,5 l/100 km kulutus nousee. Voi sen jokainen testata, kun katsoo ajotietokoneen näyttöä, väliilää ajaen niissä urissa ja sitten urien välissä, jossa sileä pinta. Suomessa varmaankin polttoainen kulutuksen kasvu tuon takia on miljoonia litroja/v. Että kalliiksi nuo nastat tulevat yhteiskunnalle :(
Oot ihan ytimessä  8)
Sekun autos on yli 250hv,niin nastojenkin kans on liukasta 8)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: talvirenkaat
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.
m+s kumit kesti ympärivuotista ajoa yli 60tkm ja olivat kyllä ainakin nokian hakkapelitan nastakumeihin verrattavissa pidoltaan..