Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Twin turbot!!  (Luettu 17008 kertaa)

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Twin turbot!!
Valmetin jakajapumpulliset 8450 ja 8550 olivat jo ihan vakiomalleinakin sen verran tymäkästi alakierroksilla vetäviä että niillä sujuu muokkaustyöt matalakierroskoneiden kierroksilla, siis tehdassäätöisistä koneista kyse. Vanhemmat rivipumppukoneet vaativatkin sitten sen 1800-2000 kierrosta että alkaa kulkea kunnolla, ja tehtaan säätämien kierrosten yläpuolella vasta ihan uusi ilo alkaakin niissä.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Twin turbot!!
Jos jokin työ kestää yli tunnin jotenkin huomaamatta lämä tulee lyötyä tiskiin.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Twin turbot!!
Eikös S4 Fendteissä ole 2 ahdinta, ainaki 800 ja 900 ja 1000 sarjoissa ja Deutz-fahr 7000 ja 9000 ja 11000 sarjoissa! Pienemmistä malleista en osaa sanoa.

Tietääkseni vain Deutzin TTCD -mallit on kahdella turbolla, eli Fendtin uudet 800 ja 900 sekä isot DF:t paitsi tuo 11-sarja, sillä on iso MTU yhdellä turbolla. Tonni-ventti taas on isolla MANnilla joka pärjää yhdellä säätyväsiipisellä.

Myös Jontikan uusi PSS -moottori(esim. uudet nelimukiset 6R ja 6M-mallit) käyttää kahta ahdinta joten tuplaturbot näyttäisi olevan nyt muodissa. Noh, onhan se aina kiva jos ilmaa riittää koko alueen läpi, tosin eiköhän työkoneissa pärjäisi yhdellä oikeankokoisellakin, vetoalue on aika kapea? Ettei nyt vaan olisi jonkun EGR:n toimivuuden takia laitettu toinen turbo?

Juuri päästömääräysten vuoksi. Pakopaine tärkeässä roolissa. Toinen syy on hifistely ja siihen liittyvä kirsikka kakun päällä eli mukava varaosamyynti. Pitkillä alihankkijatakuilla aika kannattavaa hommaa. Ikävä kyllä. Onhan näitä muutettu tavalliselle ahtimelle ja paremmin pelaa itseasiassa. Ja halvemmin.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Twin turbot!!
miä en tiiä mikä moottori on 5600 fjordissa mutta yks isäntä ajeli vain alta puolentoista tonnin kierroksilla muutaman vuoden ja sitten se ei kyllä jaksannu vetää edes tyhjää 8 tonni telituhtia kun meinas jo pieniin mäkiin tukehtua.   se oli niiiiin karstanen kun pajalla avasvat.  mutta kun sen kirkasti niin taas veti kuin iso härkä.   miten lie tuolla nuo matalat kierrokset myrkkyä...   ja taitais olla muuten fiudellekin...   kun ei näköjään kierrokset siinä pahemmin polttoaineen kulutukseen vaikuta.
No siinäpä se kun ei oltu sitä matalakierrosmoottoriksi rakennettu ei toimi.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Twin turbot!!
Lainaus
Matalakierroskoneella voi veättää ihan eri malliin mitä tavallisella siinä se juju on.Polttoaineen kulutus on 15 % alempi kuin normimoottorilla.

Miksi kaikki moottorit eivät sitten ole tämän malliset?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8398
Vs: Twin turbot!!
Lainaus
Matalakierroskoneella voi veättää ihan eri malliin mitä tavallisella siinä se juju on.Polttoaineen kulutus on 15 % alempi kuin normimoottorilla.

Miksi kaikki moottorit eivät sitten ole tämän malliset?
On paljon vanhanaikaisia kuskeja, jotka haluavat isoja lukemia varvikelloon.
Mystinen kesälaatumies

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
Tuo taitaa olla mahdoton valmistaa :P ::)

Eeh niin ainakaan sen nimi ei liene turbo ;D Niin juu kyllä niitä on olemassa mutta kutsuisin kyllä ennenminkin superhargeriksi vaikka sähköllä pyöriikin.  En nyt ihan suoraltakädeltä pysty sanomaan että kuinka hyvä tällähetkellä on tuon sähkö sirran hyötysuhde. Taisiis ilman tuotto kyky järkevällä sähköisellä kuormalla.
Sitä juuri tarkoitin. Volkkarillakin oli, vai onko vieläkin kaksois ahdettu moottori, ei tuplaturbo. Ei ole traktoreihin ilmestynyt mitään eksoottista ahtotekniikkaa sitten 1203 Comprexin. Valmistetaankohan kyseistä ahdinta enää edes, kallis ilmeisesti oli?
pessimisti ei pety!

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Twin turbot!!
Lainaus
Matalakierroskoneella voi veättää ihan eri malliin mitä tavallisella siinä se juju on.Polttoaineen kulutus on 15 % alempi kuin normimoottorilla.

Miksi kaikki moottorit eivät sitten ole tämän malliset?
On paljon vanhanaikaisia kuskeja, jotka haluavat isoja lukemia varvikelloon.

Onhan niissä joitain teknisiä eroja? Esim Valtra T174e vs T194, sama 7,4L moottori mutta tehokäyrät ihan eri. T174e 139hv@1100 rpm , T194 ehkä 100 hv, numeroja en löydä netistä kuin vanhasta T182:sta ja se on aivan onneton matalilla kierroksilla. Olisihan T194:kin viritetty samalle teholle @1100rpm jos pystyisi?

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
Tuo taitaa olla mahdoton valmistaa :P ::)

Eeh niin ainakaan sen nimi ei liene turbo ;D Niin juu kyllä niitä on olemassa mutta kutsuisin kyllä ennenminkin superhargeriksi vaikka sähköllä pyöriikin.  En nyt ihan suoraltakädeltä pysty sanomaan että kuinka hyvä tällähetkellä on tuon sähkö sirran hyötysuhde. Taisiis ilman tuotto kyky järkevällä sähköisellä kuormalla.
Sitä juuri tarkoitin. Volkkarillakin oli, vai onko vieläkin kaksois ahdettu moottori, ei tuplaturbo. Ei ole traktoreihin ilmestynyt mitään eksoottista ahtotekniikkaa sitten 1203 Comprexin. Valmistetaankohan kyseistä ahdinta enää edes, kallis ilmeisesti oli?
Lumen linkouksessa tuo remmiahdin oli huono, lumipöly menee hihnalle ja luisto alkaa ja tehot putoo.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Twin turbot!!
Joo, aika harvinaisuudeksi tuo Comprex jäi, ja se ääni... Tosin siinähän pakokaasua sekoittuu ahtoilmaan joten eräänlainen EGR, ehkä siitä kuullaan vielä?

Taitaa useimmat kaupan koneet olla tahallaan kompromissejä esim. tehon, väännön, kulutuksen, päästöjen, kestävyyden, markkinoinnin, varaosamyynnin ym. ehdoilla. Se "kaikessa hyvä" -malli on sitten se malliston kallein, muut joutuu ohjelmoimaan jos haluaa "hyvän" tai vielä paremman. Sitten onkin päästöt ja kulutus vähän eri luokkaa...

Ei kaksoisahtaminen ideana huono ole, hyvä mahdollisuus saada alhaalta heräävä ja ylhäältä vetävä motti. Ainakin koko ajan enemmän käytetty tekniikka, aikaisemmin mainittujen lisäksi ainakin uusi NH T8, S-Valtra ja Agcon isot telaveturit(suora-7 ja V12) tuplaturbolla, tuon Sisun V12 -tapauksessa siis neljä turboa  ;D

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20006
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
Tuo taitaa olla mahdoton valmistaa :P ::)

Eeh niin ainakaan sen nimi ei liene turbo ;D Niin juu kyllä niitä on olemassa mutta kutsuisin kyllä ennenminkin superhargeriksi vaikka sähköllä pyöriikin.  En nyt ihan suoraltakädeltä pysty sanomaan että kuinka hyvä tällähetkellä on tuon sähkö sirran hyötysuhde. Taisiis ilman tuotto kyky järkevällä sähköisellä kuormalla.
Sitä juuri tarkoitin. Volkkarillakin oli, vai onko vieläkin kaksois ahdettu moottori, ei tuplaturbo. Ei ole traktoreihin ilmestynyt mitään eksoottista ahtotekniikkaa sitten 1203 Comprexin. Valmistetaankohan kyseistä ahdinta enää edes, kallis ilmeisesti oli?
Lumen linkouksessa tuo remmiahdin oli huono, lumipöly menee hihnalle ja luisto alkaa ja tehot putoo.

Ei se Comprex taida ihan remmiahdinkaan olla. Hihnaveto ei osallistu ahtamiseen lainkaan vaan
pakokaasun paineisku, joka ohjataan pakokanavasta imukanavaan päin solapyörällä, jonka
kääntyminen ohjaa lopuksi pakokaasut  imuaukosta sivuun painetyön tekemisen jälkeen.
Siksi on käytetty nimitystä aaltopaineahdin.  Roottoria voidaan pyörittää myös esimerkiksi sähköllä,
hammashihnalla  tai ketjulla. Kone ei saa ilmaa ja pysähtyy jos se roottori pysähtyy. Siinä tapauksessa
vastaa pakosarjan  yhdistämistä imusarjaan. Eli Comprexissa pyöritys on vain synkronissa paineiskuihin,
ei pumppaa mitään, niin kuin remmiahtimen ruuvikompressorin kaltainen roottori,

Sveitsiläinen Wenko Ag tekee Comprexista edelleenkehitettyä Hyprex ahdinta kisakoneisiin.

-SS-

Viimeksi muokattu: 01.03.16 - klo:00:41 kirjoittanut -SS-

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
Tuo taitaa olla mahdoton valmistaa :P ::)

Eeh niin ainakaan sen nimi ei liene turbo ;D Niin juu kyllä niitä on olemassa mutta kutsuisin kyllä ennenminkin superhargeriksi vaikka sähköllä pyöriikin.  En nyt ihan suoraltakädeltä pysty sanomaan että kuinka hyvä tällähetkellä on tuon sähkö sirran hyötysuhde. Taisiis ilman tuotto kyky järkevällä sähköisellä kuormalla.
Sitä juuri tarkoitin. Volkkarillakin oli, vai onko vieläkin kaksois ahdettu moottori, ei tuplaturbo. Ei ole traktoreihin ilmestynyt mitään eksoottista ahtotekniikkaa sitten 1203 Comprexin. Valmistetaankohan kyseistä ahdinta enää edes, kallis ilmeisesti oli?
Lumen linkouksessa tuo remmiahdin oli huono, lumipöly menee hihnalle ja luisto alkaa ja tehot putoo.

Ei se Comprex taida ihan remmiahdinkaan olla. Hihnaveto ei osallistu ahtamiseen lainkaan vaan
pakokaasun paineisku, joka ohjataan pakokanavasta imukanavaan päin solapyörällä, jonka
kääntyminen ohjaa lopuksi pakokaasut  imuaukosta sivuun painetyön tekemisen jälkeen.
Siksi on käytetty nimitystä aaltopaineahdin.  Roottoria voidaan pyörittää myös esimerkiksi sähköllä,
hammashihnalla  tai ketjulla. Kone ei saa ilmaa ja pysähtyy jos se roottori pysähtyy. Siinä tapauksessa
vastaa pakosarjan  yhdistämistä imusarjaan. Eli Comprexissa pyöritys on vain synkronissa paineiskuihin,
ei pumppaa mitään, niin kuin remmiahtimen ruuvikompressorin kaltainen roottori,

Sveitsiläinen Wenko Ag tekee Comprexista edelleenkehitettyä Hyprex ahdinta kisakoneisiin.

-SS-

Juuri näin, tässä animaationa:

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26177
  • vastustan
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
Tuo taitaa olla mahdoton valmistaa :P ::)

Eeh niin ainakaan sen nimi ei liene turbo ;D Niin juu kyllä niitä on olemassa mutta kutsuisin kyllä ennenminkin superhargeriksi vaikka sähköllä pyöriikin.  En nyt ihan suoraltakädeltä pysty sanomaan että kuinka hyvä tällähetkellä on tuon sähkö sirran hyötysuhde. Taisiis ilman tuotto kyky järkevällä sähköisellä kuormalla.
Sitä juuri tarkoitin. Volkkarillakin oli, vai onko vieläkin kaksois ahdettu moottori, ei tuplaturbo. Ei ole traktoreihin ilmestynyt mitään eksoottista ahtotekniikkaa sitten 1203 Comprexin. Valmistetaankohan kyseistä ahdinta enää edes, kallis ilmeisesti oli?
Lumen linkouksessa tuo remmiahdin oli huono, lumipöly menee hihnalle ja luisto alkaa ja tehot putoo.

Ei se Comprex taida ihan remmiahdinkaan olla. Hihnaveto ei osallistu ahtamiseen lainkaan vaan
pakokaasun paineisku, joka ohjataan pakokanavasta imukanavaan päin solapyörällä, jonka
kääntyminen ohjaa lopuksi pakokaasut  imuaukosta sivuun painetyön tekemisen jälkeen.
Siksi on käytetty nimitystä aaltopaineahdin.  Roottoria voidaan pyörittää myös esimerkiksi sähköllä,
hammashihnalla  tai ketjulla. Kone ei saa ilmaa ja pysähtyy jos se roottori pysähtyy. Siinä tapauksessa
vastaa pakosarjan  yhdistämistä imusarjaan. Eli Comprexissa pyöritys on vain synkronissa paineiskuihin,
ei pumppaa mitään, niin kuin remmiahtimen ruuvikompressorin kaltainen roottori,

Sveitsiläinen Wenko Ag tekee Comprexista edelleenkehitettyä Hyprex ahdinta kisakoneisiin.

-SS-
  Eli Comprexissa pyöritys on vain synkronissa paineiskuihin,
ei pumppaa mitään, niin kuin remmiahtimen ruuvikompressorin kaltainen roottori,

eikö silloin pyörittämiseen tarvittaisi vähintään hammashihna, kiilahihnalla tai sähkömoottorilla ei taitaisi onnistua ;) :D ;D ::)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Twin turbot!!
Rajun koneen mekaanisen ahtimen pyörittämiseen tarvitaan voimaa...

... Top Fuel dragstereiden ahdin taitaa tarvita enimmillään yli 600 hv. Ei niissä turhaan ole hieman leveämpi hammashihna pyörittämässä.

No koneesta voidaan saada sitten tehojakin luokassa 6000 - 10 000 hv hetkellisesti joten kyllä sieltä joku 500 hv voidaan 'huomaamatta' ottaa ahtimellekin.
Ahtopaineet liikkuvat 4-5 bar.

Isoilla pojilla on isot (ja kalliit) lelut.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20006
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Twin turbot!!
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
Tuo taitaa olla mahdoton valmistaa :P ::)

Eeh niin ainakaan sen nimi ei liene turbo ;D Niin juu kyllä niitä on olemassa mutta kutsuisin kyllä ennenminkin superhargeriksi vaikka sähköllä pyöriikin.  En nyt ihan suoraltakädeltä pysty sanomaan että kuinka hyvä tällähetkellä on tuon sähkö sirran hyötysuhde. Taisiis ilman tuotto kyky järkevällä sähköisellä kuormalla.
Sitä juuri tarkoitin. Volkkarillakin oli, vai onko vieläkin kaksois ahdettu moottori, ei tuplaturbo. Ei ole traktoreihin ilmestynyt mitään eksoottista ahtotekniikkaa sitten 1203 Comprexin. Valmistetaankohan kyseistä ahdinta enää edes, kallis ilmeisesti oli?
Lumen linkouksessa tuo remmiahdin oli huono, lumipöly menee hihnalle ja luisto alkaa ja tehot putoo.

Ei se Comprex taida ihan remmiahdinkaan olla. Hihnaveto ei osallistu ahtamiseen lainkaan vaan
pakokaasun paineisku, joka ohjataan pakokanavasta imukanavaan päin solapyörällä, jonka
kääntyminen ohjaa lopuksi pakokaasut  imuaukosta sivuun painetyön tekemisen jälkeen.
Siksi on käytetty nimitystä aaltopaineahdin.  Roottoria voidaan pyörittää myös esimerkiksi sähköllä,
hammashihnalla  tai ketjulla. Kone ei saa ilmaa ja pysähtyy jos se roottori pysähtyy. Siinä tapauksessa
vastaa pakosarjan  yhdistämistä imusarjaan. Eli Comprexissa pyöritys on vain synkronissa paineiskuihin,
ei pumppaa mitään, niin kuin remmiahtimen ruuvikompressorin kaltainen roottori,

Sveitsiläinen Wenko Ag tekee Comprexista edelleenkehitettyä Hyprex ahdinta kisakoneisiin.

-SS-
  Eli Comprexissa pyöritys on vain synkronissa paineiskuihin,
ei pumppaa mitään, niin kuin remmiahtimen ruuvikompressorin kaltainen roottori,

eikö silloin pyörittämiseen tarvittaisi vähintään hammashihna, kiilahihnalla tai sähkömoottorilla ei taitaisi onnistua ;) :D ;D ::)

Niin, remmiahdin vaatii isosti voimaa, koska paine tuotetaan silä remmiahtimen pumppaavalla roottorilla. Comprex tarvitsee vain moottorin pakopaineiskuihin verrannollisen pyörityksen, solat eivät pumppaa, vain ohjaavat imu- ja pakokanavien paikkoja sopivasti kohdakkain, jotta pakokaasun pulssi pääsee sopivasti työnnältämään solasta ilmaa imusarjaan. Sähkömoottorilla voidaan pyörittää Comprextyyppistä roottoria, varsinkin jos halutaan optimoida sekoittuvien pakokaasun ja puhtaan ilman osuuksia. Kuulemma dieselkoneissa on suoraviivainen hihnavälitys yleisin, bensiinikoneissa joudutaan käyttämään jotakin variaattoria tai muuta nopeudensäätöä.

-SS-