Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä
Tuo taitaa olla mahdoton valmistaa
Eeh niin ainakaan sen nimi ei liene turbo Niin juu kyllä niitä on olemassa mutta kutsuisin kyllä ennenminkin superhargeriksi vaikka sähköllä pyöriikin. En nyt ihan suoraltakädeltä pysty sanomaan että kuinka hyvä tällähetkellä on tuon sähkö sirran hyötysuhde. Taisiis ilman tuotto kyky järkevällä sähköisellä kuormalla.
Sitä juuri tarkoitin. Volkkarillakin oli, vai onko vieläkin kaksois ahdettu moottori, ei tuplaturbo. Ei ole traktoreihin ilmestynyt mitään eksoottista ahtotekniikkaa sitten 1203 Comprexin. Valmistetaankohan kyseistä ahdinta enää edes, kallis ilmeisesti oli?
Lumen linkouksessa tuo remmiahdin oli huono, lumipöly menee hihnalle ja luisto alkaa ja tehot putoo.
Ei se Comprex taida ihan
remmiahdinkaan olla. Hihnaveto ei osallistu ahtamiseen lainkaan vaan
pakokaasun paineisku, joka ohjataan pakokanavasta imukanavaan päin solapyörällä, jonka
kääntyminen ohjaa lopuksi pakokaasut imuaukosta sivuun painetyön tekemisen jälkeen.
Siksi on käytetty nimitystä aaltopaineahdin. Roottoria voidaan pyörittää myös esimerkiksi sähköllä,
hammashihnalla tai ketjulla. Kone ei saa ilmaa ja pysähtyy jos se roottori pysähtyy. Siinä tapauksessa
vastaa pakosarjan yhdistämistä imusarjaan. Eli Comprexissa pyöritys on vain synkronissa paineiskuihin,
ei pumppaa mitään, niin kuin remmiahtimen ruuvikompressorin kaltainen roottori,
Sveitsiläinen Wenko Ag tekee Comprexista edelleenkehitettyä Hyprex ahdinta kisakoneisiin.
-SS-