Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe
  • Lukittu aihe

Aihe Mycoplasma Bovis  (Luettu 126146 kertaa)

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
TÄTÄHÄ MINÄ OLEN YRITTÄNYT SANOA

Sairas vasikka pystyy esittämään tervettä
Maatalousperjantai, 11:10 Kommenteja: 0 Tekstin koko: A A A
Vasikan käytöksestä pystyy päättelemään, voiko se hyvin. Nämä kaverukset vaikuttavat terveiltä.

Karsinassa kuivittamisen tiimellyksessä iloisen näköisesti kirmaava vasikka ei välttämättä ole terve. Tilannetta pelästynyt eläin vain yrittää osoittaa kaiken olevan kunnossa.

Naudalle sairauden ilmaiseminen käytöksellään ei ole refleksi eikä se helposti osoita kipua tai sairautta. Saaliseläimen on pystyttävä salaamaan huono kuntonsa, jotta pedot eivät kiinnostu siitä, selittää tohtori Amy Stanton Wisconsinin yliopistosta Yhdysvalloista.

Stanton kehottaa seuraamaan vasikoiden käyttäytymistä useita kertoja päivässä erityisesti silloin, kun mitään muuta ei ole meneillään, kuten kuivittamista.

Huonokuntoisen vasikan tunnistaminen vaatii sen käytöksen havainnoimista ja ennen kaikkea taitoa tulkita näkemäänsä. Havainnointia kannattaa harjoitella, jotta vasikkasilmä on kohdallaan tosipaikan tullen.

Sairas vasikka riski hoitajan hyvinvoinnille
Tutkimuksin on osoitettu, että vasikan sairastaminen ja erityisesti sairaskierre vaikuttaa eläimen lisäksi sen hoitajaan, Stanton kertoo.

Kivulloisen eläimen hoitaminen vie voimia ja saattaa turhauttaa. Työmotivaatio heikkenee ja toivottomuus hiipii mieleen.

Pahentuessaan tilanne voi johtaa jopa haluttomuuteen hoitaa sairaita eläimiä tai kyvyttömyyteen havaita sairauksia. Hoitajan kyky tehdä päätöksiä voi sekin heikentyä, Stanton varoittaa.

Hän kertoo muun muassa lääkäreiden, sairaanhoitajien ja eläinlääkäreiden kärsivän edellä kuvatuista oireista, joita on sittemmin havaittu myös kotieläintuottajilla ja kotieläimiä hoitavilla.

Maija Ala-Siurua

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mycoplasma Bovis
Iisalmessa Savonian auditoriossa:

"Eläinterveyden tekijät -hanke järjestää Iisalmessa pe 28.11. klo 12-15 Mycoplasma bovis -koulutuksen. Koulutus on suunnattu tuottajille, neuvojille, näyttelyjärjestäjille ja muille eläinliikenteen toimijoille. Osallistuminen on maksutonta. Toivomme runsasta osanottoa varsinkin eläinkaupasta, jalostuksesta ja eläinnäyttelyistä kiinnostuneilta toimijoilta"

Tuonne voi mennä jos kiinnostaa.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Entäpä jos maanviljelijä tekee itsestään eläinsuojeluilmoituksen lääniin kun ei muuten kukaan ota tosissaan. Ja jos muuten et saa läänistä ketään käymään. Riittääkö siinä tilanteessa enään että hän lähettäisi kunnaneläinlääkärin tarkastuskäynnille niin kuin minulle sanottiin johon sanoin että annetaan sitten olla.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=laki%20el%C3%A4insuojeluilmoitus&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0CDoQFjAD&url=http%3A%2F%2Felukkajuristi.fi%2F22-elainsuojelulain-mukaisen-tarkastuksen-suorittaminen%2F&ei=TpRGVO6_KeL8ygPhhILgCw&usg=AFQjCNHVIK0spiJ0DowjdelpbWsYjukP9w

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Mycoplasma Bovis
Tässä aikaa sitten Lasse Lehtinen sanoi osuvasti aamuteeveessä, että EU-säädökset ei ole tehty luterilaisille.

Loukkaava ja nöyryyttävä kohta "byrokratia talkoo" vastauksissa esimerkiksi "Seuraamusten on oltava riittävän varoittavia, jotta niillä ehkäistään tahallinen sääntöjen noudattamatta jättäminen"

Riittävän varoittavia, mitä Hele***tiä!? Tuhansien ja kymmenientuhansien tulonmenetykset mitättömistä rikkeistä verrattuna todellisiin rikoksiin. Minun oikeustaju ei tätä sulata.
Tässä pelissä käy vielä huonosti, joku hermostuu. Iltalehtiin sitten riittää otsikoita, oi, oi ja voi voi.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
AJATTELIN VÄLILLÄ KIITTÄÄ kun olen vaan moittinut noita viranomaisia.

Kiittää niitä kahta asiallista Ely keskuksen tarkastajaa kun kävivät tarkastamasta eläinteni korvamerkit, Kiittää siitä tiedosta että heille oli näytetty se kuvamateriaali jonka olin sinne lähettänyt ja joka varmasti herätti ajatuksia. Kiittää niistä sanoista "jospa me voitas oppia jotain". Kun selitin heille muista oireista: harmahtavista silmistä, punertavista valkuaisista, jalkojen arkuudesta ,hermosto oireista mutta unohdin sanoa myös niistä sorkkavälin oireista sekä kantasyöpymistä.
 Niin eläimet näyttävät nyt  päällisin puolin hyviltä verrattuna mitä ne vuosi sitten oli

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Mycoplasma Bovis
Pitää kielolta kysyä sellainen asia,montako plussaa PCR antaa tuolle sinun Mycoplasma Bovikselle?

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Minusta suurimmat virheet tapahtuvat silloin kun oletetaan asioita , ottamasta asioista selvää
Oletetaan
-2009 kun otettiin navetta käyttöön talvella ,eläimiä kuoli pakkasjakson alle 5 kk. ikäisiä  aikana paljon . Sanottiin isännän kanssa että ne kuoli tukehtumalla. Sinulle vastattiin että eikun niillä on hengitystietulehdus. Vietiin avattavaksi ja tulokseksi tuli tukehtuminen)löytyy ihan paperi siitä) . Tämän jälkeen värkättiin laki esitys että alle 6 kk. ikäisiä ei saa siirtää kylmän jakson aikana.
-Oletetaan että eläinlääkäreillä on koulutukset kunnossa
-Oletetaan että kunnan valvontasuunnitelmat ja delekointi säännökset on ajantasalla
-Oletetaan että jokainen viranomainen on huolehtinut tonttinsa joka sektorilla
NIIN OLETETAAN ;OLETETAAN JA OLETETAAN

Minun mielestä kaikki ei ole aina sitä miltä se näyttää. Aina pitää kyseenalaistaa asioita kun kaikki ei aina täsmää oireisiin. Ja Jos sieltä on jotain löytynyt perässä tulee jotain muuta yhteisvaikutuksen seurauksena.

Minulle ei riitä että sinulle sanotaan että se on yrittäjän vastuu. Minä haluan tietää milloin se vastuu alkaa ja milloin se loppuu
Minä haluan tietää mitä tarkoittaa virkavastuu. Minä haluan tietää milloin se alkaa ja milloin se loppuu.
Minä uskon että moni muukin yrittäjä haluaa sen tietää.
Ja kuinka paljon vastuuta sen yrittäjän pitää ottaa. Milloin yrittäjän on oikeus sanoa että hän on tehnyt kaikkensa sen asian eteen ja milloin hänellä on oikeus siirtää se vastuu jollekin viranomaiselle, vaikkakin kukaan ei halua sitä ottaa.
Ja kuinka korkealle se asia pitää viedä ennen kuin kukaan tekee mitään
MIETITÄÄN TAAS TÄTÄ

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Mycoplasma Bovis

Minulle ei riitä että sinulle sanotaan että se on yrittäjän vastuu. Minä haluan tietää milloin se vastuu alkaa ja milloin se loppuu
Minä haluan tietää mitä tarkoittaa virkavastuu. Minä haluan tietää milloin se alkaa ja milloin se loppuu.
Minä uskon että moni muukin yrittäjä haluaa sen tietää.
Ja kuinka paljon vastuuta sen yrittäjän pitää ottaa. Milloin yrittäjän on oikeus sanoa että hän on tehnyt kaikkensa sen asian eteen ja milloin hänellä on oikeus siirtää se vastuu jollekin viranomaiselle, vaikkakin kukaan ei halua sitä ottaa.
Ja kuinka korkealle se asia pitää viedä ennen kuin kukaan tekee mitään
MIETITÄÄN TAAS TÄTÄ

+

Yrittäjän vastuu?

Niin, meillä on järjestelmät, sertifiointijärjestelmät, MÄÄRÄYKSET, vapaaehtoiset ja vapaaehtoisetpakkojärjestelmät (terveys-, elitarviketutkimukset ym.ym)....ja artisti maksaa mennen tullen koko setin. Työllistäen koko joukon myös turhaa byrokratiahautomoporukkaa! Ja kun ongelmia ilmenee, vastuu on yrittäjän. Vastuu on yrittäjän aina, mihin me tarvitsemme ne kaikki todistukset, kalliit todistukset? Todistaaksesi järjestelmälle, että kaikkesi olet yrittänyt, entäs sitten? Olit kiva ja kiltti. 

Jokainen Pieni Kasvollinen yritys ei tarvitse mitään lakisääteisiä tutkimuksia ja tarkastuksia, vain vapaaehtoisia, koska OIVA-järjestelmä on yrittäjän itsensä kasvoilla, jos mokaa se on menoa. Näin toimitaan suuressa maailmassa, ja todistetusti toimii. Suuryritykset ovat erikseen. CE-merkki mitä se takaa? Hah hah, takaa sen, että tuote on monin verroin huonompi kuin vuosikymmeniä aikaisemmin valmistettu vastaava tuote (esim. astianpesukone, jääkaappi, pyykinpesukone...).

Nämä kaikki järjestelmät, ei sillä, ettei jotain hyvääkin ole rippeeksi ollut, saavat aivan naurettavan aseman kun eivät voi meitä suojella EBOLAN ja sodanuhkalta.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis

Alf Rehn väittää vastaan - nämä eivät ole yleispäteviä totuuksia

Marjatta Jabe – Fakta


18.4.2013 09:17



 
 Tuukka Koski ”Idea valmiista johtamisesta on mennyttä maailmaa. Tee näin, niin tulet autuaaksi. Johtajuuden vangitseminen on mahdotonta. Se on vajaa tiede, josta on paljon virheellisiä käsityksiä”, väittää Åbo Akademin professori Alf Rehn (kuvassa).

Rehn kyseenalaistaa johtamisen oletuksia ja fraaseja, joita usein erehdytään pitämään yleispätevinä totuuksina.


Onko totta, että ajan hengessä hengaileva johtaja kannustaa porukkansa aina vain parempiin huippusuorituksiin?

”Usein kuulee, että tarvitsemme johtajia, jotka saavat alaisensa liekkeihin. Jatkuva motivoiminen ja kannustushuudot ovat kaikkein tärkeimmät jutut nykyjohtajalle, ainakin johtamisoppaiden mukaan. Olisi kuitenkin aika puhua siitä, mikä vastuu esimiehellä on alaistensa jaksamisesta.

Jatkuvia huippusuorituksia ei tule siitä, että ensin annetaan kovat tavoitteet ja sitten tsempataan aina vain kovempaa ja kovempaa. Parhaatkin urheilijat pitävät taukoja, ottavat rauhallisemmin ja lepäävät, jotta taas jaksavat seuraavalla kerralla.”

Johtajan kuuluu olla visionääri ja strategi?

”Johtajalle maksetaan siitä, että hän visioi, toteuttaa strategiaa ja saa aikaan tuloksia. Johtaminen on kuitenkin niin paradoksaalista toimintaa, että se on aina kriisissä. Toisaalta johtaminen on äärettömän perinteistä ja toisaalta tulee suuntautua tulevaisuuteen. Johtajalta vaaditaan tehokkuutta ja innovatiivisuutta samaan aikaan. Se on mahdoton yhtälö.

Kriisi syntyy siitä, että koskaan johtaja ei tee tarpeeksi, eikä tarpeeksi hyvin. Hänen pitäisi olla sosiaalisempi, mutta samalla jämptimpi. On oltava visionääri ja lisäksi on opittava jatkuvasti uusia asioita. Seuraus on se, että johtaja yrittää vimmatusti tehdä kaikkia niitä hienoja juttuja, joita hän olettaa, että modernin johtajan kuuluu tehdä. Silti hän kokee olevansa riittämätön. Odotukset ovat kohtuuttomia.”

 

ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA


   



ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA


Ovathan yrityksen arvot tärkeitä johtamisen ohjenuoria?

”Minulle arvokeskustelut ovat tyhjiä. Kyseenalaistan myös arvolistat. Arvot eletään, ei niitä listojen kautta luoda. Johtajan toiminta ratkaisee, eli se mitä asioita hän ajaa.

Jokaisella yrityksellä on arvo olla innovatiivinen. Mutta on monta tapaa olla innovatiivinen. Tarkoittaako innovatiivisuus sitä, että uudistamme kaiken joka vuosi vai tarkoittaako se sitä, ettei tapeta ideoita heti kättelyssä? Sana itsessään ei kerro mitään siitä, miten käytännössä toimitaan.

Innovatiivisuus, kestävä kehitys, luovuus ja moni muu arvo ovat hyviä asioita, mutta ne eivät arvolistoissa esiintyessään paljon paina. Johtajan omat arvot ratkaisevat, eli se, mitä hän pitää tärkeänä.”

Muutosta ei voi tapahtua ilman kriisiä?

”Yritysmaailmassa on ihastuttavaa se, että se on jatkuvaa vallankumouksen teoriaa. Jatkuvalla syötöllä tulee isompia ja pienempiä vallankumouksia. Liike-elämä ei koskaan pysähdy. Aina tulee uusia yrittäjiä, jotka tekevät uusia asioita uusilla tavoilla ja aiheuttavat trauman vanhoille toimijoille. Oli odotettavissa, että jonain päivänä joku yritys vie Nokian valta-aseman ja sama on edessä Googlella ja monilla muilla yrityksillä.

Muutoksia tulee tehdä siksi, että on fiksua juuri siinä tilanteessa toimia uudella tavalla. Valitettavasti monta kertaa asioita ei tehdä siksi, että se olisi tärkeätä, vaan siksi, että halutaan osoittaa toimintakykyä. Muutoksia ei tule tehdä muutosten vuoksi.”

Voidaanhan muutosta kuitenkin hallita?

”Nyt eletään suurten poliittisten, geopoliittisen ja demokraattisen muutosten aikaa.

Toki muutoksia on aina ollut, mutta koskaan ei ole ollut yhtä paljon dataa ja mittareita siitä, mitä johtajan pitäisi tehdä. Vielä 200 vuotta sitten pystyi olemaan universaali nero: lääkäri, biologi, fyysikko, kemisti, historioitsija ja yhteiskuntatieteilijä samassa persoonassa. Nyt tiedemiehenä en pysty lukemaan edes kaikkia tutkimuksia johtamisesta. Johtaja ei voi lukea kaikkia johtamiskirjoja, saati alansa viimeisimpiä saavutuksia.

Informaatiovuori on niin valtava, että johtaja on mahdottomassa tilanteessa. On oltava nöyrä sille, että ei ole koskaan valmis. On kuin lastu laineilla. Muutoksia ei koskaan voi hallita.”

Johtajan pitää olla nykyaikana demokraattinen?

”Ei ole niin, että hierarkkinen johtaminen on huonoa ja demokraattinen johtaminen on hyvää. Jokainen tilanne on erilainen ja vaatii erilaista johtamista. Silti kannattaa pitää kiinni demokraattisen johtamisen ideasta, mutta vain niin kauan, kun se toimii.

Johtajan ei kuitenkaan tule muuttua pehmohoivaajaksi. On tilanteita, joissa jopa alaiset toivovat vahvempaa johtamista. Joskus on otettava johtajuus omiin käsiin ja noustava kriisin yläpuolelle ja sanottava tai suorastaan käskettävä, mitä tehdään.”

Nyt jos koskaan on liidereiden aika?

”Enää ei voi olla pelkästään taloudellisia arvoja. Management on tylsä käsite. Leadership puolestaan on hieno käsite, jota ei kuitenkaan koskaan tavoita. Oleellista on johtaa ihmisiä ja ymmärtää, että kaikki haluavat olla tärkeitä, sillä ihminen rakentaa työllään omaa identiteettiään.”

Onko totta, että hyväksi johtajaksi synnytään?

”Parhailla johtajilla ei ole epäinhimillisiä, suorastaan jumalallisia synnynnäisiä johtamisen kykyjä. Sen sijaan he ymmärtävät, mitä he eivät ymmärrä.

Tärkeintä ei ole se, osaako jotain asiaa vai eikö osaa, vaan se, että tietää, mitä osaa ja mitä ei. Jos näkee omat rajoituksensa, henkilö on pitkällä. Parhaat johtajat tuntevat sekä heikkoutensa että vahvuutensa.

Hyvä johtaja myös tietää, kenelle delegoida, kun omat resurssit eivät riitä. Jos johtaja ei itse hallitse jotakin asiaa, hänen tulee palkata sillä alueella itseään parempia alaisia. Siinä tarvitaan nöyryyttä ja tietoa siitä, mistä saa omia osaamispuutteitaan täydentävää osaamista.”

Johtaminenhan on yksinäistä puuhaa, onhan?

”Monet johtajat kokevat olevansa aika yksin. He eivät ymmärrä sitä, että johtaminen on nimenomaan yhteistyötä ja verkostojen hallintaa. Verkostojen hallinta tarkoittaa sitä, että tietää, keneltä kysyä, jos on eksyksissä jonkun asian kanssa. Myös sosiaalisen median pelisäännöt on hyvä osata.”

Kauppakorkeakoulusta nyt ainakin saa vahvan pohjan johtajuudelle?

”Kauppakorkeakoulu ei ole hyvä paikka oppia johtamista. Sitä oppii vain johtamalla. Kauppakorkeakouluissakin puuttuu nöyryyttä. Tulisi avata teorioita ja keskustella asioista paljon enemmän. Valmiita vastauksia ei professoreillakaan ole. Jokaisella on vain olla oma tapansa lähestyä asioita. Idea, että minä kerron tiedot lavalta ja sinä kuuntelet kritiikittä, on huono tapa oppia johtamista.”

Sankarijohtajien aika on kyllä ohi?

”Johtamistiede tutkii sankareita ja omaksuu heidän johtamisoppinsa. Johtamista palvotaan. Lisäksi tutkitaan epäonnistumisia, floppeja. Muu ei jaksa kiinnostaa.

Toki kannattaa muistaa, että ihminen on tarinankertoja ja jokaisessa tarinassa täytyy olla sankari. Tarina ilman sankaria ei ole  tarina lainkaan. Olemme fanittaneet Steve Jobsia, Bill Gatesia ja monia muita nykyajan bisnessankareita.

Sankaritarinat tulevat elämään pitkään. Tosin sankarin rooli tulee muuttumaan. Nykypäivänä ja etenkin tulevaisuudessa sankari on pehmeämpi ja keskustelevampi kuin ennen.”

Johtaja ei saa näyttää epävarmuuttaan, muuten hän on huono johtaja?

”Johtamisessa on paljon tabuja. Johtaja ei saa sanoa, että hän on epävarma ja pelkää tulevaisuutta. Mutta jos johtaja ei lainkaan pelkää, eikä ole epävarma mistään, hän on tyhmänrohkea. Vain idiootti on täysin peloton epävarman tulevaisuuden edessä.

Olen kyllä törmännyt johtajiin, jotka sanovat, että he eivät pelkää, mutta he valehtelevat. Heidän on tärkeätä kertoa tarina siitä, että he aina pärjäävät. Siitä illuusiosta tulisi päästää irti.”


Aiheesta lisää

 Anna kitkan ja ristiriitojen tulla   
4.10.2011





PITÄISI TOSIAAN LÖYTÄÄ IHMINEN JOKA PUHUISI MEIDÄN MAANVILJELIJÖIDENKIN PUOLESTA