Olen ennenkin marisssut tästä, uutuslajikkeiden jalostaminen on nykyään itsetarkoituksellista, se on pelkkää bisnestä, joka vuosi pitää saada markkinoille joka viljallle useita uuutuslajikkieta, jotta on markkinoitavaa, itsetarkoituksellista siksi, että uutuudet ovat pelkkiä näennäisuutuuksia, hyvin harvoin tulee markkinoille lajike, joka on SELKEÄSTI parempi kuin vanhemmat lajikkeet, tuntuu siltä että jalostajien markkinointiosastoilla vaativin ponnistus on keksiä uusia mainoslauseita, joilla erotutaan edellisen vuoden uutuuksien mainoslauseista.
Väitän siis että useimmiten uutuuslajikkeiden "uutuusominaisuudet" ovat pelkkää kosmetiikkaa, sanoilla pelaamista, kun joskus tulisikin lajikkeita, jotka todella ovat edistyksellisiä vanhempiin lajikkeisiin verrattuna, siis aivan konkreettisesti, ja esim. taudinkestävyys kyllä tuntuu nykylajikkeissa olevan vanhempia lajikkeita heikompi.