Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 9

Viestit - sommerfelt

Ei vaan 1100 päivässä. Eiks se niin mee jos keskiarvona tuon laskee? Noin keskivirtaus x 1000 tuolla lypsää vuorokaudessa niinku muillakin.
Ei pidä kyllä paikkaansa tuo lasku kaava. riittää 1.7 /1.8 virtaudet jo 2100kilon päivämaitoihin ainaki vemssillä. Lehmistähän se kaikki riippuu miten sitä maitoa tulee robotilla. toiset saa 2000kg 55 lehmällä ja toiset 70 lehmällä  :)
Onkohan tuo just sitä ihmeainetta mihin pitää lisätä reilusti vettä että pelaa kuiluissa?  8) Auttaa varmaan ihan pirusti se jauhe siinä  ;D
Lelyn juno pukkinu nyt pari vuotta apetta eteen. Ei sitä pois antais. Aina on rehut edessä kun tulee aamulla ja illalla navettaan. Kallis vain tuo lelyn kampe. Betonilla kilohinta kohillaan :) Ei vaikuta omassa robottinavetassa lehmien liikkumiseen vaikka liikuskelee aika usein.
Iteltä lähti joulukuussa t130 vm03 eklla ja jousilla. 7500 mittarissa vaihtoon. Etuakseli oli carraro ja kesti ihan normi käyttöä. Uusi carraro olis tallissa vieläki naapurin vaihdettua danan akseliin(turveurakoitsija) ja sopivasti sai ostaa. Oli meininki vaihtaa alle kun olkatapit rupes oleen aika finaalissa(paripyörät edessä lähes koko ajan) Hydrauliikka ei ikään rokannu! Aina pelas kuin unelma! Jarrut laitettiin 6000h kohalla uusiks. Suurin osa ajoista tuli maantiellä lietettä ajaessa. Laatikko avaamaton eikä synkroissa ollu sanomista vieläkään kun talosta lähti. Syyläri oli suurin ongelma ja laturin remmit (2 remmit vuodessa). Syyläriä tinattiin liika monesti. Muuten perusvarma kone omasta mielestä. Eikä seissy valtran vaihtokonerivissä kovin kauaa...
Tämmönen pisti silmään Valtran sivuilla.
- Fendt aikoo valmistaa vuonna 2013 noin 18 000 uutta traktoria. Fendtin Feldtage -peltopäivät vetivät komeasti noin 58 000 kävijää. Uuden Fendt 500 -malliston tuotanto aloitettiin marraskuussa. Pääjohtaja Richenhagen on sanonut, että oman konsernin nokialaiset Agco Powerit tullaan aikanaan asentamaan kaikkiin Fendteihin.
Samaa  pähkäilly kans tuota paripyörä asiaa. 20.8r38 taurus  muutaman sentin matalampi kun paikoille kokeilin. 710/70 r38 Trelleborit itellä uudessa traktorissa. täysin samaa korkeutta ei taia löytyä muutako tuo sama koko. Onkohan 580/85 r38?? Samaa korkeutta??
Kyllä on kaverilla lääkitys kunnossa jos xeobibiä kehuu pitäväksi, kyllä meillä fergu saa seisoa talven ihan noitten kusiluistimien takia. Tarpeeksi kovaotsainen siirtää jd6900:llä ja xm108 alla vielä talvella kaivuria, mutta xeolla jää kyllä yritykseksi. Michelinin hyvät puolet on kesäpidossa ja todella hyvässä kulutuskestävyydessä, 5000h alla ek-käytössä olleet xm108:t ovat vielä pinnaltaan ~80%
Onko realistilla ja masahiirellä kuinka uudet xeobibit alla? Kuulin tuossa et xeobibissä on vaihtunu kumiseos joskus -10 vuoden syksyllä. Tarkkaa kuukautta jolloin seos vaihtunu en muista. Tehtaalta asti asiaa vissiin selvitetty. Itellä -11 mallit eikä tarvi talvella ajaa hallista ulos. Vanhat on vissiin ihan hyvät talvellaki. Tuosta johtuu varmaan et toiset kehuu ja toiset moittii  ;D
Sen verran että alkoi mennä auton säiliöstä yli niin pitää nytten joka päivä hakea  8)
jupexi vois tarkentaa, että tuleeko auto tyhjänä  ::) Paljons nuo autot vetää, 13-14m3?

Mutta mitä tekee Adam Smith, tai Apemies, miettiivät kenties, jos tauluun pohjat löis, mut se ei taida sopia niiden pirtaan. Entäpä Ojala, Apilas, Paukkula UCD, +250 jne... ja tietenkin paljonko Von Fendtillä oli ennätykset.

En tiä paljonko nuitten koko on mutta meillä toinen auto täytetään loppuun asti ja toinen käy vaan vajuttamassa tankkia. Mutta kahden päivän maidossa taitaa mennä ens kerralla jo 2100 rikki. Lypsyssä nyt 33 eli vajaa 32 litraa tulee tankkimaitoa päivässä. Ja tietty E-luokkaa. Lehmät poikii suht tasaisesti läpi vuoden mutta hiukan tuota päivämaitoa lisää kun on kaks huonointa lypsäjää laitettu ennnenaikojaan umpeen. Alkaa lypsypaikat oleen vanhassa navetassa kortilla. Ens vuoden tavoite 500 tuhatta johin päästään jos ei tarvii laittaa seuraavan 8 kk:n aikana kymmentä lehmää enempää pois. Ens lokakuussa robon kapasitetti sitten tapissa.
Ajatella että robotilat lypsää vain keskim. 450 tuhatta per robo. Ja täällä näppäimet vaahdossa pauhataan eri merkkien kapasiteetista. Monellako menee 600 tonnia per robo rikki?
menee tänä vuonna molemmilla koneilla yli 650t. Hyvällä tuurilla 700t toisella koneella. ;-)
7000L.  Keskimaito 30L/pv tällä hetkellä.
Antibiotti lehmät pidetään erillään takakierrossa ja ajetaan aamuin illoin lypsylle. Kovamaitosimmat (yli 40kg) saavat kulkea vapaasti kierrossa että pääsevät useammin lypsylle. Ei oo mitään muuta lypsysysteemiä käytössä ku robotti. Jos lehmä ei kävele ite robottiin (10m) ni ei sitä yleensä tarvi kyllä lypsääkkään. Ite kaipais kans tuon paukkulan tarinaa miks robotti on laitettu pihalle?
Tottakai robotti saa erotella mutta neljänneskohtainen erottelu on vissiin jopa lainvastainen.  Itellä ei oo kyllä erottelu oikeestaan päälläkään. Pahimmat tapaukset erottelee. Rajaarvot sen verran korkealla.
Nyt ois 5 päivää menny tuota optigeniä. Rasva vähä noussu ja urea laskenu . Rypsiä en oo vielä tiputtanu appeesta. Pitää sitä ruveta tiputteleen pikkuhiljaa.
Yhen kesän nyt tuhertanu kronella ja mattoperällä. Mattoperä ihan hyvä systeemi toisella ja kolmannella sadolla jos vähän huonompi kasvusto. Keväällä ei sitä paljon tuu ajettua kun tulee niin kauhea karho vaikka ajaa vain kaks yhteen. Ei kuivu ollenkaan semmonen karho. Karhotin tilauksessa ;)
Olipas aivan ylivoimainen robotti tuolla taustalla! Oli tajunnu tuoki isäntä ostaa sen nopeimman mitä markkinoilta löytyy  ;)
Meillä on A4 ollut 10 kuukautta ja huoltomihet on alkuajan melkein asuneet meillä on päivitetty ja kalibroitu takuttu alipaineen kans pura korjattu monta kertaa ,nyt on pelannut paremmin jos ei välitä siitä että välis se on sokia eikä meinaa millään löytää vetimiä sitten taas toisella kertaa latoo vain kiinni ,lättypannun kans pitää olla seuraamas koko ajan muuten menee kaikki tankkiin
Huh huh...  :'( 2 vuotta tulee justiin täyteen robottilypsyä vemssillä. Koneesta johtuvat hälytykset lähes olemattomat. Suurin osa hälytyksistä johtuu potkurilehmistä tai omasta muistamattomuudesta.  :)  Kymmenkunta kertaa on varmaan tarvinu jotain osaa vaihtaa koko aikana.  :) Niin ja tuo OCC solumittaus on aivan verraton!!! Äläkää vain säästäkö väärässä paikassa :)
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 9