Työvoitto tästä otetaan se on selvä. Nyt vasta pyöritty netissä tutkimassa räjäytyskuvia.
Eilen illalla tuli mieleen tälläinen vikatyyppi.
Nostolaiteventtiilin karaahan säädellään klik-klakin, säätövivun ja nostosylinterin asentojen mukaan?
Eli klik-klakilla: ylös ja säädetylle korkeudelle lasku
Vivulla: määrättyyn korkeuteen nosto ja lasku.
ja männästähän otetaan karan "sulku ja avaus tarpeen" tieto. Eli onko varret liian alhaalla tai ylhäällä pyydettyyn asentoon nähden.
Menikö tähän asti oikein?
Nythän nostolaite nostaa painavan taakan tyhjäkäynnillä, kun:
Nostetaan klik-klakilla tai säätövivulla.
Mutta, kun nostomäntä vajoaa taakan painosta se ei avaakkaan karaa ollenkaan/ tarpeeksi korjatakseen asentoa. Asento kyllä korjaantuu, kun painaa kaasulla pienen painepiikin hydrauliikkaan.
Eli voisiko vika olla seuraava:
Nostoventtiilin kara takkuaa?
Pelittää silloin, kun tulee äkillinen säätötarve. Eli vedetään vivusta tai laukaistaan klik-klakilla.
Mutta, kun varret vajoaa hiljalleen jää kara jumiin eikä päästä painetta nostosylinteriin.
Ainoastaan korkeampi paine (kaasun polkaisu) tai nostolaitten vivun heilauttaminen saa noston aikaiseksi.
Vikadiagnoosia tukee vielä muistikuvat siitä, kun nostolaite 5-7 vuotta sitten halvautui täysin. Huoltomies teki koneen työkuntoon sunnuntai aamuna "koplaten". Sillon oli jostain jousesta poikennut 0.5-1.5 kierrosta. Myös jotain karaa se hoonaili porakoneella pyörittäen ja kovasti muistuttaa räjäytyskuvassa näkyvältä nostokaralta.
Tämän jälkeen nostolaite pelitteli pitkän aikaa hyvin. Korjausnoston puuttumiseen ei kiinnitetty huomiota sillä vähän ennen halvautumista oli tiivisteet uusittu ja nostolaite piti todella hyvin.
pikkuhiljaa, kuitekin tehot on alkanut kadota ja syytä on etsitty vähän joka paikasta.
Nythän koneella on ollut vielä sellainen taipumus, että se lämmittää öljyjä melkolailla, kun esimerkiksi ajelee pidemmän matkan tiellä kyntöaurat perässä. Eli öljyhän ei silloin mene kokonaan vapaakierrolla? Vaan osa yrittäisi mennä hivenen avonaisen nostolaitekaran välistä sylinteriin lämmittäen öljyjä.
Vai ollaanko tässä aivan hakoteillä?