Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 4

Viestit - forssoni

Siis mistä se pala puuttuu? Siitä pumpun päähän kiristettävästä vääntiöstä vai jakopään käyttöakselista? Jos pumpusta niin uusi vääntiö eikä yli kiristystä.
Höpö höpö siellä mitään laakeri vikaa ole. Jos olisi niin hampaattomia rattaita siellä olisi eikä katkinaista sakaraa. Ja jos ne käyttöakselin helat on jurpannut kiinni niin liekkö asennettu kovakouraisesti ja välys jäänyt liian tiukaksi.

Eikä se sakara tarvi kuin vuotavan imuputken, isomman pumpun ja kaasua heti käynnistyksessä niin johan ilmavaivat paukuttaa pumpun voiman välitys osia.
Onko pumppujen alla tiivistepaperit? Jos molemmat pelkällä silikonilla niin voi ahdistaa liikaa, kun pumput menee syvemmälle jakopään sisään.

Hommana kyllä melko aikaa vievä rojekti. Etupää irti ja jakopään kopan avaus.
Pumpun koplinki melkovarmasti rikki. Rikkonut täristäessä pumpun joka vetää akselin ja stefan välistä moottoriöljyä perään.
Ilmaa etuperän nipasta myös niin jo toimii.
Tonnisista tiedä, mutta ainakin m, XX60 ja Tm säätö vaihteiston oikealla puolella mangeettiventtiilien ja laatikon välistä. Siellä pitäisi olla kaksi napainen anturi joka ruuvataan irti ja sen jälkeen ruuvataan 27mm tai 30mm kannalla oleva tulppa pois jonka alta ponnahtaa jousi. Sinne sitten pieni prikka väliin ja paineiden mittaus sillä säätö on todella herkkä. Ja jousi pitää painaa kunnolla paikoilleen ja silti tulpan paikoilleen saanti on hankalaa.
Mitenkäs nyykkärin nostolaitteen saisi kalibroitua? Nyt herjaa HL tekstiä näytössä ja nostolaite ei toimi.
Kyllä tuo venttiili taidetaan jättää toimintaan, kun välillä vedetään kärryjä joissa jarrut.
No ensi viikolla puretaan ja tutkitaan...
Syksy, kyntöaurat ja fiiatin nostolaite....
Taas kävi viiatti pajalla, kun tuo nostolaite ei vieläkään toimi oikein. Ja pajareissun jälkeen tilanne oli sama. Taakkaa nousee hienosti ylös, mutta kun olisi korjausnoston aika niin alkaa perästä kuulua suhinaa. Paineet on kuulemma ok joten niistä se ei ole kiinni.
Eilen sain itse vielä yhden ajatuksen jota puhelimen välityksellä kokeiltiin. Eli suhina kuulemma muuttui kun painoi jarrua. Seuraavaksi kokeiltiin varret alhaalla että oliko jarruletkun pikaliittimessä paine. -> ei ollut. Seuraavaksi varret ylös. -> ei painetta. Taakan hiukan laskettua jolloin nostolaitteen pitäisi korjata alkoi taas suhina kuulua ja kas kummaa pikaliittimen nipan sai vaivoin painettua pohjaan jolloin öljy alkoi virrata liittimestä. Eli seuraava purku/poisto kohde on kai tuo jarruventtiili..
Kai sitä pitää pesulle ryhtyä, kun viskokin on ollut jo lukittuna tovin jos toisen.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Nh lämpee
: 02.09.14 - klo:21:35
Potilas 8560 Hollanti, johon tehty kone remontti pari vuotta sitten. Kesän mittaan alkoi lämmöt nouseskella turhan ylös. Jopa tyhjällä koneella ajetteassa summeri soi kun lämpötila oli asteikon yläpäässä. Nyt termostaatit ja vesipumppu vaihdettu tuloksetta. Mottoriin asennettu myös toinen lämpömittari lohkon takapäähän joka näyttää jo pelkällä tyhjäkäynnillä yli 90 astetta.
Jäähdytinkään ei pitäisi olla tukossa, mutta ei kai sen pesulla mitään häviä kun ideat loppuu...
Täällä ollut vastaavia ongelmia NH:n kanssa. Ennen oireili niin että lohkot ja nostolaite halvaantui. Etukuormaajalla ryskäyttämällä pumppu alkoi taas pumpata ja kaikki pelasi yhden noston tai useamman tunnin ajan. Lopuksi koko mäntäpumpun hydrauliikka lakkasi pelaamasta. Pumpusta oli päätylevy kulunut, mutta ei auttanut vaikka levy uusittiin. Seuraavaksi tuli käytetty pumppupaketti. Sama ongelma. Nyt kokeiltiin vielä yhdellä käytetyllä paketilla mutta ongelmat jatkuu. Myös kiikariventtiili on ollut monesti auki, mutta vika on ja pysyy. Nyt kun konetta on mittailtu painemittarilla niin kiikariventiilin matalapaine linjaan ei tule painetta? Ei edes pientä noroa vaikka letkun ottaa irti.
Mikäköhän tässä voisi olla rikki kun alkaa ajatkuset loppua.
ylip.venttiilin tarkisti NH-huoltomies pumpun vaihdon yhteydessä. Ja eihän se antaisi sitten 190baria edes pikaliittimestä.

Lepopaineventtiili? Eikös öljy mene juuri tuon saman nostolaitekannessa olevan karan kautta sylinteriin tai vapaana virtauksena ohi.
Työvoitto tästä otetaan se on selvä. Nyt vasta pyöritty netissä tutkimassa räjäytyskuvia.

Eilen illalla tuli mieleen tälläinen vikatyyppi.

Nostolaiteventtiilin karaahan säädellään klik-klakin, säätövivun ja nostosylinterin asentojen mukaan?
Eli klik-klakilla: ylös ja säädetylle korkeudelle lasku
Vivulla: määrättyyn korkeuteen nosto ja lasku.
ja männästähän otetaan karan "sulku ja avaus tarpeen" tieto. Eli onko varret liian alhaalla tai ylhäällä pyydettyyn asentoon nähden.

Menikö tähän asti oikein?

Nythän nostolaite nostaa painavan taakan tyhjäkäynnillä, kun:
Nostetaan klik-klakilla tai säätövivulla.
Mutta, kun nostomäntä vajoaa taakan painosta se ei avaakkaan karaa ollenkaan/ tarpeeksi korjatakseen asentoa. Asento kyllä korjaantuu, kun painaa kaasulla pienen painepiikin hydrauliikkaan.

Eli voisiko vika olla seuraava:

Nostoventtiilin kara takkuaa?
Pelittää silloin, kun tulee äkillinen säätötarve. Eli vedetään vivusta tai laukaistaan klik-klakilla.
Mutta, kun varret vajoaa hiljalleen jää kara jumiin eikä päästä painetta nostosylinteriin.
Ainoastaan korkeampi paine (kaasun polkaisu) tai nostolaitten vivun heilauttaminen saa noston aikaiseksi.

Vikadiagnoosia tukee vielä muistikuvat siitä, kun nostolaite 5-7 vuotta sitten halvautui täysin. Huoltomies teki koneen työkuntoon sunnuntai aamuna "koplaten". Sillon oli jostain jousesta poikennut 0.5-1.5 kierrosta. Myös jotain karaa se hoonaili porakoneella pyörittäen ja kovasti muistuttaa räjäytyskuvassa näkyvältä nostokaralta.
Tämän jälkeen nostolaite pelitteli pitkän aikaa hyvin. Korjausnoston puuttumiseen ei  kiinnitetty huomiota sillä vähän ennen halvautumista oli tiivisteet uusittu ja nostolaite piti todella hyvin.
pikkuhiljaa, kuitekin tehot on alkanut kadota ja syytä on etsitty vähän joka paikasta.
Nythän koneella on ollut vielä sellainen taipumus, että se lämmittää öljyjä melkolailla, kun esimerkiksi ajelee pidemmän matkan tiellä kyntöaurat perässä. Eli öljyhän ei silloin mene kokonaan vapaakierrolla? Vaan osa yrittäisi mennä hivenen avonaisen nostolaitekaran välistä sylinteriin lämmittäen öljyjä.

Vai ollaanko tässä aivan hakoteillä? ???
No massikan nostolaite nyt onkin aivan oma lukunsa. Mutta kyllä tästä työvoitto otetaan tavalla tai toisella. Viimeistään sitten kun konetta entisöidään eläkepäiville. ::)
Sivuja: [1] 2 3 4