On siinä jotain 'pielessä' jos kovasti vinkuu. Suorat hampaat löytyy aika monen vanhemman traktorin vaihdelaatikosta ja perästä, eikä sieltä useinmiten mitään ihmeellistä vonkumista kuulu. Paitsi tosiaan joistakin Valmeteista joista toisista kuuluu vielä matkan päästä tieltäkin. Syytä minä en tiedä... korkeammat kierrosluvut / poikkeavat hammasluvut / karkeampi työstö / väljät toleranssit tai laakeroinnit / resonoivampi tai huonommin vaimentava vaihteiston kuori / voiteluaineen pinnan korkeus / ?
Jonkun ajamani vanhemman takapotku Zetorin voimansiirto piti myös aika krouvia ääntä, 5711 tms.
Tiedä sitten mistä ääni lähti, vaihdelaatikosta, perästä vaiko portaaleista. Vai kaikista yhteensä.
Huomattavan raaka ääni kuitenkin, kävi korviin. Ei se kauas ulkopuolelle kuitenkaan kuulunut, toisin kuin Valmeteissa.
Ainakaan vanhemmista suorahampaisista massikan laatikoista ei kuulu juuri muuta kuin sen MultiPowerin vapaakytkimen ääntä jos laatikko on kunnossa, hyvin hiljainen laatikko se. Yhdessä 100-sarjan vehkeessä mulla oli hitusen kulunut laakeri pakkilinjassa - se alkoi sitten laulamaan pakilla sooloa kun hammaskosketus ei enää sattunut ihan nappiin.
Olisko Valmetilla rattailla suuremmat kierrosluvut ja vastaavasti isompi alennus sitten ennen pyöriä ? Kierroksethan sen äänen tekee, ei väännön määrä.
Täysin äänetön suorahampainen ei isommilla kierrosluvuilla luonnollisestikaan ole, mutta ei se korviinkäyvän kova jollotuskaan mikään pakollinen juttu ole...
Ne yksilöt, ne yksilöt.. Se on toki totta, että yleisesti valluissa on se ulina. Mutta aikoinaan urakoittijalla työnantajalla oli kaks saman vuoden 8400 valmettia, toinen niistä ulisi ja vinkui kuin pieni sika. Toinen niistä oli aivan helvetun hiljainen ja mukava. Kummallakin laskettiin päälle 8000 tuntia ilman remppaa, toisen ulistessa toisen ei. Varmaan kertoo juuri siitä "laadun tasaisuudesta" eli ne toleranssit ainakin varmaan sen verran heittää, kun ei se ulisijakaan porsinut et siinä mitään sen suurempaa ois vikaa ollut..