Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rajaiselevaattorin tukkeutuminen  (Luettu 10391 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Minkälainen puintiväli? Pitäs olla aika kireellä, että seuloille menee irtonaista tavaraa. Tuuli asteikon ylärajalla, voi nostaa hiukan ylikin, jos moska on painavaa. Ruumenseulaa voi vääntää hiukan kiinnipäin, josko päästää liikaa tavaraa läpi. Myös ajonopeus tulisi olla reipas. Jos märkää lakoa, niin seulat vajaalla kuormituksella ja tulee läpi.

Köntys

  • Vieras
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Kymmeniä syksyjä puitu F 1080. sellä eikä yhtään muistikuvaa  tukkeutumisesta.  22 syksyä luomua.

Sama juttu F 770. Paitsi ei luomua.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Kymmeniä syksyjä puitu F 1080. sellä eikä yhtään muistikuvaa  tukkeutumisesta.  22 syksyä luomua.

Sama juttu F 770. Paitsi ei luomua.

Piti kylmikseltä kysyä seula ja säätösulkeisten syytä mut en viitsi.

Mun on varmaan kammet jumissa kun en itse ole 12-vuoteen niihin koskenu ja edellinen omistajakaan ei tietääkseni.

Tuulikampi on ainoa mitä vähän  voi kieritellä kerran tai pari vuosikymmenessä.
O
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Köntys

  • Vieras
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Minkälainen puintiväli? Pitäs olla aika kireellä, että seuloille menee irtonaista tavaraa. Tuuli asteikon ylärajalla, voi nostaa hiukan ylikin, jos moska on painavaa. Ruumenseulaa voi vääntää hiukan kiinnipäin, josko päästää liikaa tavaraa läpi. Myös ajonopeus tulisi olla reipas. Jos märkää lakoa, niin seulat vajaalla kuormituksella ja tulee läpi.

SASsin ohje oli välttää irtipuintia, ei tukkeudu seulat ei.

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Minkälainen puintiväli? Pitäs olla aika kireellä, että seuloille menee irtonaista tavaraa. Tuuli asteikon ylärajalla, voi nostaa hiukan ylikin, jos moska on painavaa. Ruumenseulaa voi vääntää hiukan kiinnipäin, josko päästää liikaa tavaraa läpi. Myös ajonopeus tulisi olla reipas. Jos märkää lakoa, niin seulat vajaalla kuormituksella ja tulee läpi.

SASsin ohje oli välttää irtipuintia, ei tukkeudu seulat ei.
hullu juttu, mutta seulat ei tukeudu jyvistä, vaan roskista, kun pitää puintikelan ahtaalla. Väljemmillä asetuksella olki ei mene rikki ja se menee kaikki kolhimille. Yleensäkin luulen, että kostealla puidessa pöydältä tavara ei kulje tasaisena mattona tähkät edellä kelalle, mikä aiheuttaa roskaa rajaisille.

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Minkälainen puintiväli? Pitäs olla aika kireellä, että seuloille menee irtonaista tavaraa. Tuuli asteikon ylärajalla, voi nostaa hiukan ylikin, jos moska on painavaa. Ruumenseulaa voi vääntää hiukan kiinnipäin, josko päästää liikaa tavaraa läpi. Myös ajonopeus tulisi olla reipas. Jos märkää lakoa, niin seulat vajaalla kuormituksella ja tulee läpi.

SASsin ohje oli välttää irtipuintia, ei tukkeudu seulat ei.
hullu juttu, mutta seulat ei tukeudu jyvistä, vaan roskista, kun pitää puintikelan ahtaalla. Väljemmillä asetuksella olki ei mene rikki ja se menee kaikki kolhimille. Yleensäkin luulen, että kostealla puidessa pöydältä tavara ei kulje tasaisena mattona tähkät edellä kelalle, mikä aiheuttaa roskaa rajaisille.
Taitaa olla monen pojan koneessa liian tehokas irtipuinti ,kylmis oli pikkusen jyvällä ja
merimiina myös, toiset vääristelee SAs sanomisia kuten aina . Siinäpähän  taistelette !
Tosiaan tehokas irtipuinti (täysin tarpeetonta) luo valtavan määrän musumassaa ja puintitappiot nousevat kun taasen kohtuulisella irtipuinnilla sinne tänne jää tähkiin muutama vuosipuollos jyvä
sitä pelätään hirveesti.No kun ei oppi mene läpi niin murskaus jatkuu puintikelalla. :) :) :) :) :)

Viimeksi muokattu: 18.09.17 - klo:11:55 kirjoittanut Susikoski

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Isompi alaseula, tuuli täysille. Tuulen suunta tarkasti. Itse sain ohjeen sampo 2055 lisätä lovi 2 ja 3 loven väliin. Seulaston jatkeesta voi teipata joka toisen rivin kiinni vaikka ilmastointiteipillä. Siten sai vihdoin riittävän paineen yläseulan alle erittäin kostean roskaista rypsiä puidessa, eikä rajaisia enää tullut niin, että olisi aiheuttanut enempää ongelmia. Säiliöön tuli puhdasta ja puintitappiot olivat olemattomia. Toimii varmaankin viljallakin. Sampo kaipaisi lisää tehoa puhaltimeen, kun tuuli on suunnilleen täysillä aina. Miltei kaikilla viljoillakin. Kaurallakin vähän yläseulaa suurentamalla sai pitää tuulen täysillä.
Sampon puhallinvariaattori on jokseenkin kelvoton tekele. Parempi olisi hitsata muutinpyörät yhteen ja kääntää ne sitten piensiementen puintiin ja vetopyörä suuremmaksi. Koskee myös uudempia malleja.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20011
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Uusi variaattorihihna antaa hihnaan sen verta lisää leveyttä, että nousee ääriasentoon. Claasissa ainakin jää pyörimisnopeus ja samalla ilmamäärä vajaaksi, kun alkaa olla hiukan sivuista kulunut. Rajaisten tulon saa todellakin loppumaan laittamalla yläseulaa ja varsinkin jatketta pienemmälle, alaseulaa avaamalla, puintikela ei vaikuta niin paljon kuin luullaan. Irtipuinti on muutenkin helppo todeta kun vaan ottaa pahnasta näytteen. Turhan kiinni puintiväliä tuskin kukaan pitää. Kuulee jo kelan murahtelustakin, että ahdistaa.

Hiukan vielä raa'ahkon nisun jos pui liika hellästi, helpeet jää kaikki kiinni. Kasa on kuin spelttiä puisi, kuivuri tulee äkkiä täyteen, on aamulla puolillaan ja kärrynkuorma ruhmenia putken alla. Että kannattaa siinä puintivälinkin avaamisessa olla kohtuullinen. Lisäksi ne puimattomat pähkylät eivät mene kunnolla yläseulasta tahi alaseulasta läpi, ja rajaiselevaattorille tulee sitäkin kautta kuormaa.

-SS-

Viimeksi muokattu: 18.09.17 - klo:13:23 kirjoittanut -SS-

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Uusi variaattorihihna antaa hihnaan sen verta lisää leveyttä, että nousee ääriasentoon. Claasissa ainakin jää pyörimisnopeus ja samalla ilmamäärä vajaaksi, kun alkaa olla hiukan sivuista kulunut. Rajaisten tulon saa todellakin loppumaan laittamalla yläseulaa ja varsinkin jatketta pienemmälle, alaseulaa avaamalla, puintikela ei vaikuta niin paljon kuin luullaan. Irtipuinti on muutenkin helppo todeta kun vaan ottaa pahnasta näytteen. Turhan kiinni puintiväliä tuskin kukaan pitää. Kuulee jo kelan murahtelustakin, että ahdistaa.

Hiukan vielä raa'ahkon nisun jos pui liika hellästi, helpeet jää kaikki kiinni. Kasa on kuin spelttiä puisi, kuivuri tulee äkkiä täyteen, on aamulla puolillaan ja kärrynkuorma ruhmenia putken alla. Että kannattaa siinä puintivälinkin avaamisessa olla kohtuullinen. Lisäksi ne puimattomat pähkylät eivät mene kunnolla yläseulasta tahi alaseulasta läpi, ja rajaiselevaattorille tulee sitäkin kautta kuormaa.

-SS-

Sampo 690, juuri vaihdoin puhaltimen variaattorille molemmat remmit uudet, ja ei siltikään tahdo saada ilmaa niin paljon kuin haluaisi, puhaltimen kierrokset saa jonnekin 1000rpm tuntumaan, joka ei ole vielä edes siellä missä sen esim. vehnällä pitäisi. Variaattorilautaset eivät ole silmällä katsoen vielä kuluneet, toki maalit ovat jo hioutuneet pois 2300h aikana...

Mutta aiheeseen, 16mm alaseula, suomuseulan säätö suunnilleen siihen mihin tehtaan paappa käskee ohjeessa, jatke pienemmälle kuin tehtaan paappa käskee, puintiväli riittävän suureksi ja vauhtia niin että kelalle on ruokaa. Pöydän säädöt siten että saisi mahdollisimman paljon tavaraa oikeassa asennossa tähkät edellä kolakuljettimelle. Näin olen itse toiminut. Puintiväli on mielestäni yllättävän monella liian pienellä, ilmeisesti pelätään sitä että jää jyviä tähkiin kiinni. Toki tuo puintivälin suurentaminen vaatii vauhtia, mutta sitä myös kestää näillä perussäädöillä pitää paremmin.

Tuosta DF M770:stäkin tuntuu saavan puintitehoa irti kun säätää samoin, muistan isoisän ja isänkin aikana samalla koneella miten vauhtia säännösteltiin kirjaimellisesti takapuolituntumalla, kelan sijaitessa penkin alla... Nyt tuntuu tuosta pikkupaholaisestakin saavan aika mukavasti tehoja irti kun sääti vähän eritavalla kuin edelliset sukupolvet. Pöydän säädöt ovat myös avainasemassa tässä, niihin on harvemmin ainakaan meillä ennen koskettu muuten kuin kaatokelan nopeuteen joka on ainoa jota saa kuskin paikalta säädettyä tuossa.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Mikä rajaiselevaattorin tehtävä onkaan ? Palauttaa kiertoon tavara jota seulat ei kerkii käsittelemään . Faarissa meillä kotona tehtiin se virhe et yläseulaa ei avattu riittävästi . Aina sitten sai kuulla kun mittään ei osata ja seulaa avatessa ongelma poistu . Kelassa saa kierrokset olla vanhoissa puimureissa täysillä ja pikkusen ylikin . Timoteilla ja apilalla asia erikseen .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Väljä puintiväli toimii pitkäolkisissa lajikkeissa. Öljykasveilla saa olla vaikka kuinka auki, kyllä irtoo, kaura myös helppo, ruiskin tuntui toimivan hyvin, vehnällä joutuu pitämään isolla, muuten alkaa ahdistaa. Mutta ohralla ei toimi, alkaa tulla ruodossa ja vihneissä kiinni olevaa kamaa tankkiin, ainoa tapa saada hallintaan, on kiristää puintiväliä tarpeeksi. Toi massan lisäys ja ajonopeuden kasvattaminen toimii varmaan laadukkaissa keski-eurooppalaisissa koneissa ja olosuhteissa. Ite en tosta tykkää, kaikenlaisia monttuja ja esteitä pellolla. Tasaista syöttöä on vaikea ylläpitää. Siitä seuraa se, että väljien säätöjen jälkeen on tankissa roskaista tavaraa.

Itellä on toi vehnän puinti suurin probleemi tällä hetkellä. Tuppaa tulemaan helpeissä kiinni olevia jyviä tankkiin. Hiertämisvaikutus on vajaa. En ole puintivälin säädöillä pystynyt korjaamaan tilannetta. Oliskohan kelan kierrosten lisäyksestä apua. Satunnaisesti on ollut juttua varstasiltaan tulevista raudoista, joilla saisi hiertämisvaikutusta tehostettua. En tiedä pitäisikö kokeilla tuollaista.

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Kaveri asensi jotkin hiertoraudat juuri Nyyskään, katsotaan tämän viikon jälkeen mitkä on raportit... Luultavasti raportti on kyllä se, että ennen Claysonilla sai ajaa LUJAA, nyt HEL***IN LUJAA. Perus kuninkaan omistaja siis. :)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Väljä puintiväli toimii pitkäolkisissa lajikkeissa. Öljykasveilla saa olla vaikka kuinka auki, kyllä irtoo, kaura myös helppo, ruiskin tuntui toimivan hyvin, vehnällä joutuu pitämään isolla, muuten alkaa ahdistaa. Mutta ohralla ei toimi, alkaa tulla ruodossa ja vihneissä kiinni olevaa kamaa tankkiin, ainoa tapa saada hallintaan, on kiristää puintiväliä tarpeeksi. Toi massan lisäys ja ajonopeuden kasvattaminen toimii varmaan laadukkaissa keski-eurooppalaisissa koneissa ja olosuhteissa. Ite en tosta tykkää, kaikenlaisia monttuja ja esteitä pellolla. Tasaista syöttöä on vaikea ylläpitää. Siitä seuraa se, että väljien säätöjen jälkeen on tankissa roskaista tavaraa.

Itellä on toi vehnän puinti suurin probleemi tällä hetkellä. Tuppaa tulemaan helpeissä kiinni olevia jyviä tankkiin. Hiertämisvaikutus on vajaa. En ole puintivälin säädöillä pystynyt korjaamaan tilannetta. Oliskohan kelan kierrosten lisäyksestä apua. Satunnaisesti on ollut juttua varstasiltaan tulevista raudoista, joilla saisi hiertämisvaikutusta tehostettua. En tiedä pitäisikö kokeilla tuollaista.

Vanha Massikka 307 tai -70 luvun Sampo ? Kokeilemalla noi selvii . Märällä vehnällä ei voi kauheita kierroksia pitää eikä varstaa kiinni , kuivalla kyllä . Varstat meillä säädettiin niin et kun jyvät rikkoontu ne oli liian kiinni .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
Kaveri asensi jotkin hiertoraudat juuri Nyyskään, katsotaan tämän viikon jälkeen mitkä on raportit... Luultavasti raportti on kyllä se, että ennen Claysonilla sai ajaa LUJAA, nyt HEL***IN LUJAA. Perus kuninkaan omistaja siis. :)
Claysonnilla saa lujaa päästellä , semmosta tullut ajettua . Yli ne tuppas ajamaan , miks ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

tapanil

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Rajaiselevaattorin tukkeutuminen
    Kiitos kaikille hyvistä ohjeista ja erikoiskiitos nimimerkille " sorjone".   Rajaispuhaltimen siivet oli kuluneet , nyt on uusittu joten puinnin pitäisi taas sujua.