Uusi variaattorihihna antaa hihnaan sen verta lisää leveyttä, että nousee ääriasentoon. Claasissa ainakin jää pyörimisnopeus ja samalla ilmamäärä vajaaksi, kun alkaa olla hiukan sivuista kulunut. Rajaisten tulon saa todellakin loppumaan laittamalla yläseulaa ja varsinkin jatketta pienemmälle, alaseulaa avaamalla, puintikela ei vaikuta niin paljon kuin luullaan. Irtipuinti on muutenkin helppo todeta kun vaan ottaa pahnasta näytteen. Turhan kiinni puintiväliä tuskin kukaan pitää. Kuulee jo kelan murahtelustakin, että ahdistaa.
Hiukan vielä raa'ahkon nisun jos pui liika hellästi, helpeet jää kaikki kiinni. Kasa on kuin spelttiä puisi, kuivuri tulee äkkiä täyteen, on aamulla puolillaan ja kärrynkuorma ruhmenia putken alla. Että kannattaa siinä puintivälinkin avaamisessa olla kohtuullinen. Lisäksi ne puimattomat pähkylät eivät mene kunnolla yläseulasta tahi alaseulasta läpi, ja rajaiselevaattorille tulee sitäkin kautta kuormaa.
-SS-
Sampo 690, juuri vaihdoin puhaltimen variaattorille molemmat remmit uudet, ja ei siltikään tahdo saada ilmaa niin paljon kuin haluaisi, puhaltimen kierrokset saa jonnekin 1000rpm tuntumaan, joka ei ole vielä edes siellä missä sen esim. vehnällä pitäisi. Variaattorilautaset eivät ole silmällä katsoen vielä kuluneet, toki maalit ovat jo hioutuneet pois 2300h aikana...
Mutta aiheeseen, 16mm alaseula, suomuseulan säätö suunnilleen siihen mihin tehtaan paappa käskee ohjeessa, jatke pienemmälle kuin tehtaan paappa käskee, puintiväli riittävän suureksi ja vauhtia niin että kelalle on ruokaa. Pöydän säädöt siten että saisi mahdollisimman paljon tavaraa oikeassa asennossa tähkät edellä kolakuljettimelle. Näin olen itse toiminut. Puintiväli on mielestäni yllättävän monella liian pienellä, ilmeisesti pelätään sitä että jää jyviä tähkiin kiinni. Toki tuo puintivälin suurentaminen vaatii vauhtia, mutta sitä myös kestää näillä perussäädöillä pitää paremmin.
Tuosta DF M770:stäkin tuntuu saavan puintitehoa irti kun säätää samoin, muistan isoisän ja isänkin aikana samalla koneella miten vauhtia säännösteltiin kirjaimellisesti takapuolituntumalla, kelan sijaitessa penkin alla... Nyt tuntuu tuosta pikkupaholaisestakin saavan aika mukavasti tehoja irti kun sääti vähän eritavalla kuin edelliset sukupolvet. Pöydän säädöt ovat myös avainasemassa tässä, niihin on harvemmin ainakaan meillä ennen koskettu muuten kuin kaatokelan nopeuteen joka on ainoa jota saa kuskin paikalta säädettyä tuossa.