Noi sähköpalot ovat outoja. Miten sellaisia saa syntymään? Ymmärrän vanhoissa koneissa, joissa alkaa eristeet murtumaan, mutta uusissa koneissa. Kyllä ne johdot ja liittimet voitaisiin suojata ilmatiiviisti, mutta se voi hiukan maksaa enemmän.
Eivät ne ole outoja, niihin erikoistuneita ajoneuvotehtaita oli vielä 1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.
Austineissa ja Morris Marinoissa esimerkiksi oli mustasta muovista tehtyjä keinukytkimiä, jotka toimivat sillä periaatteella, että keinulla liu'utettiin metallista luistia muoviin valettujen kuparinastojen päällä. Kun nastat silenivät, ja sinne luistin ja nastojen väliin alkoi muodostua semmoista pikitahnaa, kuumenivat nastat ja pehmensivät nastojen välisen muovin, nastat painuivat syvemmälle ja kuumenivat yhä enemmän, samalla liukua käyttävän keinun tappi alkoi pehmetä, eikä esim. valoja saanut enää pois päältä. Kuumuus lisääntyi, ja ilman nopeaa akkukaapelien irrottamista kojetaulu oli tulessa. Eikä tähän mennyt kuin noin 40000 km !
Toinen nerokas ratkaisu oli poikittaismoottorisessa Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelle, vain jonkinnäköisen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä. Osasyy tietenkin oli se, että nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä. Sitten kun hellekelillä tuli kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se mukavasti jos yhdenkin kerran. Yksi Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla, onneksi ei ollut silloin oma.
300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta, koska johtimet oli asennettu hytin terävän etulevyn kulmien ja kytkinkopan välisestä raosta siten, että eristeet hiertyivät poikki. Tärkeä osatekijä oli se, että 1970-luvun lopullakaan ei Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään,
suojaamaan sivuvaloja. Jaa-a olisihan niitä voinut laittaa ihan muuallekin, ja nimenomaan jo hyttiin tulevaan johtonippuun.
Tutut muovikeinukytkimet ja niiden luistit muuten Leylandeissa sisälsivät uudesta asti
vaseliinia, olisikohan ollut jokin nolo yritys estää niitä nastoja kulumasta ?? Ei sitä nyt heti tule mieleen uudessa koneessa alkaa purkaa sähkökatkaisimia, että mitä hel**ttiä täältä oikein löytyykään. Oikea pölynkerääjä semmoinen ratkaisu.
-SS-